سمفوني بهزاد، تازه ترين ساخته شاهين فرهت آهنگساز شناخته شده ونامي ۲۴ آذر ماه در تالار وحدت به اجرا درمي آيد. اجراي اين سمفوني، توسط اركستر سمفونيك تلويزيون و به رهبري نادر مرتضي پور خواهد بود.
شاهين فرهت سمفوني «بهزاد» را به منظور تجلي كلاسيسم شخصيت او در پوئم سمفونيك نوشته و كليه ملودي هاي اين پوئم سمفونيك ملهم از موسيقي هاي ايراني و فولكلوريك است.
همچنين در اين برنامه كه از قرار از سوي فرهنگستان هنر تدارك ديده شده است ، مجيد كياني، موسيقيدان پيشكسوت ايراني،نيز در يك سخنراني ، رابطه نقاشي هاي بهزاد را با موسيقي بررسي خواهد كرد.وي در ادامه به اجراي چند قطعه با ساز سنتور خواهد پرداخت.
هيات مديره خانه موسيقي به عيادت
استاد فرامرز پايور مي رود
پس از ملاقات هيات مديره خانه موسيقي با علي تجويدي، آهنگساز و نوازنده قديمي ويولن، خانه موسيقي تصميم گرفته است با هدف قدرداني از يك عمر تلاش در حوزه فرهنگ و موسيقي، به ملاقات ديگر هنرمندان پيشكسوت نيز برود.
مدتي است فرامرز پايور نيز به دليل كهولت سن و بيماري در منزل بستري شده است و نمي تواند در محافل هنري شركت كند، به همين دليل خانه موسيقي تصميم گرفته است به عيادت اين استاد موسيقي ايران برود، اما به دليل رعايت آرامش حال ايشان تمام اعضايي كه علاقه مند به اين عيادت بودند نمي توانند حضور داشته باشند و قرار بر اين شده است كه تعدادي از اعضاي هيات مديره به نمايندگي جامعه موسيقي، به ديدار وي بروند.
فرامرز پايور _ نوازنده نام آشناي سنتور _ در سال ۱۳۱۱ در تهران متولد شد. پدرش علي پايور نقاش بود و سه تار و سنتور مي نواخت. پايور موسيقي را در مدرسه دارالفنون و زبان انگليسي را در دانشگاه آكسفورد آموخت.
نسخ خطي را تنها از پشت ويترين مي توان ديد
هومان اسعدي، پژوهشگر موسيقي و عضو هيأت مديره كانون پژوهش خانه موسيقي در گفت و گويي از نگرش غلط در بخش نسخ خطي موسيقي انتقاد كرد و گفت: به طور كلي نگرش برخي از كتابخانه هاي ايران نسبت به اين آثار نگرشي غير منطقي است. ظاهرا اين نسخ براي برخي كتابخانه ها، حكم گنجينه هايي را دارند كه فقط بايد از پشت ويترين، جلد آنها را ديد و نمي توان آن را براي مطالعه و يا تهيه كپي در اختيار پژوهشگران و موسيقي شناسان قرار داد. در ضمن بسياري از اين نسخ در كتابخانه هاي خارج از ايران قرار دارند كه تهيه آنها مستلزم صرف وقت و هزينه بسيار است. به طور كلي در اين كشور از پژوهش، حمايت هاي لازم نمي شود، چه برسد به پژوهش در موسيقي ... و دليل آن اين است كه بسياري از مسئولين هنوز به اهميت واقعي پژوهش و حتي تعريف حقيقي آن آگاه نيستند.