يكشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۵۳- Dec,14, 2003
آ.ث.ميلان-بوكاجونيورز در فوتبال بين قاره اي
جدال براي تصاحب جام
اشكان نعمت پور- پسران سان سيرو تا به حال هفت بار به اين ستيز راه يافته اند و سه قهرماني نيز در كارنامه خود دارند. ناسيونال، پنارول و رئال مادريد نيز با همين تعداد كاموري، شانه به شانه ميلان در تاريخ جام  بين قاره اي ايستاده اند و بوكا، يك رده پايين تر، با دو قهرماني به انتظار روز رويارويي بزرگ و برجا نهادن افتخاري ديگر، لحظه شماري مي كند.
فصل قبل رئال مادريد در ديداري برتر المپياي پاراگوئه را با دو گل در هم كوبيد و اينك زمان انتقام فرا رسيده است.
002230.jpg

روزهاي پرفروغ گذشته
قهرمان سه گانه جام آمريكاي جنوبي - اروپا تا به حال شش بار در اين رقابت حضور داشته كه هر يك به نوعي خاطره انگيز بوده، از هنرنمايي پله تا درخشش كافوي جوان با گلي پيروي زبخش به سياقي حماسي در يكصد و هجدهمين دقيقه بازي، همه در چنين مسابقه اي به تاريخ ميلان پيوسته.
نخستين حضور فرا قاره اي ميلان به سال ۱۹۶۳ در جدال با قدرتمندترين رقيب ممكن، سانتوز برزيل با مرد افسانه اي اش ثبت شد. سال پيش از آن سانتوز به مدد شش گل «پله» در مجموع دو بازي رفت و برگشت هشت بر چهار بنفيكا را شكست داده بود تا غناي فوتبال سرزمين طلايي پوشان را به رخ بكشد. در بازي رفت به رغم دو گل پله، ميلان چهار بر دو ميهمان خود را در هم كوبيد تا سرنوشت به بازي برگشت در ورزشگاه ماراكانا كشيده شود.
در شرايطي كه مجموع گل هاي زده شده از اهميت چنداني برخوردار نبود،  يكصد و پنجاه هزار تماشاگر حاضر در ماراكانا شاهد برتري سه بر دو سانتوز بودند تا كار به بازي تكراري در ماراكانا كشيده شود. سانتوز با برد يك بر صفر بار ديگر مدال زرين بازي ها را به كف آورد.
آخرين بازي ميلان در اين جام كه در توكيو برگزار شد هم با شكست خاتمه يافت. ولزسارسفيلد كه با برتري برابر سائوپائولو اولين جام بين قاره اي خود را تجربه مي كرد با دو گل تيم رويايي آن زمان كشور چكمه اي را به زانو درآورد تا روسونري سال ها تنها آرزوي جدال در اين وهله را در سر بپروراند.
اين فوتبال ناب
بوكا جونيورز هم با وسوسه ايستادن بر تارك فوتبال دنيا ناآشنا نيست. ماواي واپسين روزهاي مارادوناي كبير به خوبي طعم پيروزي و شكست در اين برهه را چشيده. به سال ۲۰۰۰، در آغاز هزاره بود كه رئال مادريد، مجموعه اي از بزرگان دنيا برابر فوتبال ناب آرژانتيني سرتعظيم فروآورد. يك سال بعد اما، همين تيم برابر فوتبال ماشيني و منسجم آن روزهاي بايرن مونيخ شكست خورد تا ناكامي هم چهره نازيباي خود را براي آنان عيان كند.
به هر روي بوكا امسال، خصوصاً با حضور ابر گلزن مستعدي چون كارلوس توز، پرقدرت تر از چند فصل اخير به نظر مي رسد.
تيم بوينس آيرس هفت بازي گذشته خود را با پيروزي پشت سرنهاده، به ياري خط حمله مرگبارش نوزده بار دروازه حريفان را در اين تعداد اندك مسابقات گشوده و تنها پنج گل پذيرفته. اما آنچه كه دراين بين براي ميلان آنجلوتي با ستاره هايي نظير پيپو اينزاكي،  شوچنگو، سيدورف، كاكا، كافو و مالديني خطرناكتر مي نمايد، وراي خط حمله پرقدرت و مدافعان با صلابت بوكا، سياق آنها در بنياد كردن ضد حملات سريع و كوبنده است كه به سادگي اركان هر خط دفاعي را بر هم مي ريزد و موجبات تلاشي رقيب را فراهم مي آورد. نماينده شايسته آمريكاي جنوبي در سومين حضور خود در اين ستيز در خلال چهار فصل،  تنهادر پي پيروزي است. نتيجه اي كه با كمي اهتمام بيشتر، قادر به كسب آن است.
دريچه اي برگذار زمان
در ژاپن مي توان چهره هاي آشنايي را يافت كه پيش از اين هم در اين دست مسابقات حضور داشته اند. پائولو مالديني و الساندرو كاستا كورتا، دو مدافع كهنه كار ميلان براي پنجمين بار دراين بازي حاضر مي شوند. مالديني اگر چه هم اكنون نيز در اوج به سر مي برد اما او با وداع از تيم ملي به گونه اي كنايي آمادگي اش براي بازنشستگي را بيان كرد و افت فني فاحش كاستاكورتا هم نشان از واپسين روزهاي او در مستطيل سبزدارد. از اين روست كه مسابقه بوكا جونيورز مي تواند آخرين نبرد بين قاره اي اين زوج ديرآشنا باشد. كاستاكورتا در سال ۱۹۹۴ از زمين بازي اخراج شد.
كافو هم كه به سال ۱۹۹۳ در شمايل بازيكن سائوپائولو برابر ميلان بازي كرده بود يكبار ديگر بخت هنرنمايي در رقابتي فراقاره اي را به كف آورده است. در سوي ديگر ليگرمو اسكلوتو و نيكلاس برديسو هم براي سومين بار با پيراهن بوكا چنين ديداري را لمس مي كنند.
002232.jpg

در حال حاضر آرژانتين با هفده حضور در ديدار بين قاره اي و هشت مدال زرين يك گام از ايتاليا پيش است. مردان سرزمين چكمه اي در يازده بازي خود در جام بين قاره اي ، هفت بار آن را به دست آورده اند و برتري ميدان مي تواند تعداد قهرماني هاي دو كشور را برابر كند. اما اين توفيق روسونري در صورت كسب پيروزي نخواهد بود. هم اكنون اروپا در قياس با بيست و يك قهرماني آمريكاي جنوبي يك بار كمتر از رقيب به فتح اين جدال نائل آمده و برتري ميلان مي تواند دو سرزمين را در سطحي يكسان جاي دهد.
به هر جهت، اگر چه بسياري بخت ستاره هاي گرانقيمت ميلان براي رسيدن به كاموري را بسيار بيشتر مي دانند اما ناآشنايي با توانمندي هاي قوتبال باشگاهي در آمريكاي جنوبي، مخصوصاً در آرژانتين كه با تمام فراز و نشيب ها به راه خود ادامه مي دهد، بر چنين انديشه اي دامن مي زند. با وجود مرداني با تجربه و ستاره هاي جوان و مستعد، بوكا از اقبال بيشتري براي رسيدن به جام برخوردار است تا ميلان ملالت بار آنچلوتي.

خبرها و نگاه ها
دوپينگ ورزشكاران امريكايي
معراج مژده- فدراسيون دووميداني آمريكا در پايان اجلاس سالانه مجمع عمومي خود در شهر گرينزبورو طرح مجازات محروميت مادام العمر دوندگان دوپينگي را از همان بار اول ارتكاب جرم، به صورت يك قانون ثابت به تصويب رساند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از گرينزبورو، اين طرح در چهارچوب برنامه مبارزه با دوپينگ اين فدراسيون كه «ضريب تحمل صفر» نام گرفته، تدوين شده است و از اول ژانويه سال ۲۰۰۴ لازم الاجرا است.
هر ورزشكاري كه تا قبل از اين تاريخ متهم به دوپينگ شناخته شده مشمول اين قانون نيست، بر اين مبنا چهار ورزشكاري كه ظرف ماه هاي اخير دوپينگ آنها با نوعي داروي دوپينگي جديد به نام تي اچ جي تاييد شده است از مجازات قيدشده در اين قانون معاف هستند.
اين طرح را كميسيون ورزشكاران هم در فدراسيون دووميداني آمريكا تاييد كرده، ضمن آنكه از ساير نهادهاي جهاني ورزش به خصوص فدراسيون بين المللي دووميداني« ياف» هم خواسته است كه برنامه هاي مشابه برنامه« ضريب تحمل صفر» را براي مقابله با ورزشكاران دوپينگي سرلوحه اقداماتش براي مبارزه با دوپينگ قرار دهد.
در قوانين موجود فدراسيون دووميداني ياف مجازات در نظر گرفته شده براي ورزشكاران دوپينگي براي بار اول ارتكاب جرم دو سال محروميت پيش بيني شده است و در صورت تكرار جرم محروميت مادام العمر شامل حال ورزشكار مي شود.
اما برنامه پيشنهادي فدراسيون دووميداني آمريكا محروميت مادام العمر را از همان بار نخست ارتكاب جرم لازم الاجرا مي داند.
ظرف ماه هاي اخير معضل ديرينه دوپينگ آمريكا ابعاد تازه تري به خود گرفت و خبر از ورود داروي جديد دوپينگي به بازارهاي اين كشور مي دهد.
چهار ورزشكار در رشته هاي دووميداني، شنا، بيس بال و فوتبال آمريكايي متهم به مصرف اين دارو هستند و كار رسيدگي قضايي به اين پرونده در جريان است.
از آنجايي كه منشور ورزش آماتور آمريكا فدراسيون هاي مختلف ورزشي را از اعمال مجازات هاي سنگين عليه ورزشكاران به غير از مواردي كه ورزشكار از سوي فدراسيون بين المللي مجازات مي شود منع مي كند، انتظار مي رود كه قانون ضريب تحمل صفر هم اعتراضي قضايي از سوي ساير نهادهاي ورزشي امريكا به دنبال داشته باشد.
اما فدراسيون دووميداني آمريكا مي گويد كه فدراسيون بين المللي دووميداني را هم در جريان قانون جديد خود براي مبارزه با دوپينگ قرار داده و از اين سازمان درخواست اعلام نظر كرده كه اين سازمان هنوز نظرش را اعلام نكرده است.
اين فدراسيون همچنين از كميته ملي المپيك آمريكا خواسته است كه در قانون مربوط به دوپينگ در منشور المپيك اصلاحاتي وارد كند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |