چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱
يك مبارز پر سرو صدا
001918.jpg
ريچاردكرهنرپيشه معروف هاليوود - مدتي است كه براي جلوگيري از گسترش بيماري ايدز، سرمايه گذاري هاي زيادي را در كشور هند انجام داده است. وي هفته پيش در مصاحبه با خبرگزاري آسوشيتدپرس، اظهار داشت: سفر او به كشور هند تا زمان متوقف ساختن روند شيوع اين بيماري در اين كشور، باز هم ادامه خواهد داشت.
وي در ادامه افزود: او در صدد است تا بتواند ستارگان هاليوود، ورزشكاران برجسته دنيا، تجار بزرگ و مسوولان دولتي را براي مبارزه با اين بيماري بسيج كند.
گر ۵۴ ساله كه از دهه ۱۹۷۰، بارها به هند سفر كرده، كلينيك هاي مختلف اين كشور را كه در رابطه با ايدز فعال هستند مورد بازديد قرار داده است و يك برنامه آگاه سازي عمومي شامل فيلم هايي با حضور ستارگان سينما و ورزش به راه انداخته است.
كشور هند با ۴ ميليون بيمار مبتلا به ايدز، رتبه دوم جهاني را از اين نظر داراست كه طبق آمارهاي دولتي، بچه هاي مبتلا به ايدز در اين گزارش لحاظ نشده اند.
گر كه به واسطه فعاليت هايش از شهرت بسياري در هند برخوردار شده، مبالغ بسياري را از هنرپيشه ها، نويسندگان و كارگردانان هندي جمع آوري كرده است چرا كه آنان در مورد گسترش اين بيماري در كشورشان بسيار نگرانند.
ريچاردگر گفت: ما در اين مورد دست به دست هم مي دهيم چرا كه اين مساله نگراني مشترك ماست به همين خاطر من باز هم به اين كشور بازخواهم گشت.»
موسسه خيريه اي كه اين هنرپيشه هاليوود به ثبت رسانده، توانسته است سرمايه هاي زيادي را از منطقه جنوب آسيا جمع آوري كند وچندين سال است كه او در اين ناحيه به عنوان يك مبارز پر سر و صدا شناخته شده است.

رمز چارچوب مستحكم
اسكلت ما، شخصيت و حرمت ما است!۲۰۰ عدد استخوان ناقابل، قابليت حركت و زندگي به ما مي بخشد. اما چگونه؟
حفاظت و حمايت از بدن 
سكلت استخواني مانند ستوني ما را نگه داشته و درست به همين دليل است كه ما مي توانيم بايستيم، راه برويم، حركت كنيم و... . نبض حيات ما (قلب) و ريه هاي ما در قفسه سينه اند، نخاع، در ستون مهره ها و فرمانده بدن (مغز) در جمجمه قرار دارد. بنابراين حيات ما، در قالب هاي استخواني جاي دارد و با آسيب رسيدن به اين قالب ها، حيات ما مختل مي شود.
انبار بدن 
۹۹ درصد از كلسيم ورودي به بدن در استخوانها ذخيره مي شود. سازنده اصلي استخوانها، كلسيم است. اما علاوه بر آن، كلسيم باعث تنظيم عملكرد قلب، ماهيچه ها و اعصاب مي شود. فسفات كلسيم ماده سختي است كه دندانها را مي سازد. بنابراين بدون كلسيم، حيات مختل مي شود. پس محافظت از انبار كلسيم (شبكه استخواني) ضروري و انكارناپذير است.
حركت 
بدون وجود استخوانها، ما تنها تكه اي گوشت، رگ و اعصاب بي مصرف خواهيم بود. بنابراين راه رفتن, ايستادن، نشستن و برخاستن، حركات موزون و... فقط با وجود استخوان، آن هم از نوع سالم آن ميسر است.
كارخانه ساخت گلبولها (سلولها)ي خون
مغز استخوان- بخش نرم و اسفنجي استخوان كه به دو رنگ زرد و قرمز ديده مي شود- ، كارخانه ساخت گلبولهاي قرمز و سفيد است. ۹۵ درصد سلولها (گلبولها)ي خون در مغز استخوان ساخته شده و فقط ۵ درصد گلبولها در طحال وتيموس ساخته مي شوند. دنده ها، استخوان هاي كمر، لگن خاصره و جمجمه حاوي مغز استخوان قرمزرنگ بوده و مسوول ساخت گلبولهاي قرمز هستند. مغز استخوان در هر دقيقه، ميليون ها گلبول قرمز و سفيد توليد مي كند.
بنابراين ترديدي نيست كه خون سرخ رنگ ما، بدون شبكه استخواني، ديگر وجود نخواهد داشت!
اما بخش زردرنگ مغز استخوان، در صورت لزوم مي تواند به مغز استخوان قرمز تغيير يافته و گلبول قرمز و سفيد توليد كند.
اين شبكه حيات (اسكلت بدن) را چگونه محافظت كنيم؟
تغذيه مناسب
رژيم غذايي اي مناسب است كه تنوع داشته باشد. مصرف روزانه چهار گروه اصلي از موادغذايي مثل: لبنيات، غلات، ميوه ها و گوشت (به غير از گوشت قرمز كه البته مقدار كم آن مضر نيست) نبايد فراموش شود.
دريافت انواع ويتامينها و موادمعدني
«كلسيم» اولين گزينه است. هر چقدر ميزان دريافت و جذب كلسيم در دوران كودكي و بلوغ بيشتر باشد، به همان نسبت در بزرگسالي سالم تر خواهيم بود. گفتيم كه كلسيم باعث كنترل عملكرد قلب، ماهيچه ها و اعصاب مي شود. بنابراين به هيچ ترتيب نبايد دريافت آن مختل شود. «ويتامين>D ، يكي از مهم ترين و ضروري ترين ويتامينها براي تسهيل در جذب كلسيم است. ويتامينD باعث افزايش جذب كلسيم و ذخيره آن در استخوانها شده و بازجذب كلسيم از «كليه ها» را چند برابر مي كند.
اگرچه تمام ويتامينها و موادمعدني براي بدن ضروري هستند اما «كلسيم» و «ويتامين>D ، حيات بخش بوده و به ما زندگي مي بخشند پس فراموش نشوند.
ورزش 
ورزش نه تنها باعث كنترل وزن بدن شده بلكه باعث تقويت استخوانها نيز مي شود. چرا كه با بالارفتن فعاليت بدني، جذب كلسيم در استخوانها افزايش يافته و اسكلتي قوي و استوار خواهيم داشت. بنابراين روزانه ۱۰ دقيقه ورزش را فراموش نكنيد.
انتخاب شيوه صحيح زندگي 
اگرچه حفظ سلامتي استخوانها، نيازمند تغذيه مناسب است، اما رعايت بعضي نكات ضروري است:
۱-هرگز ورزش را فراموش نكنيد؛ حتي روزانه ۱۰ دقيقه پياده روي تا محل كار.
۲- تغذيه مناسب، كافي و مفيد. از خوردن تنقلات بي مصرف بپرهيزيد.
۳- سيگار را دور بريزيد. تحقيقات نشان مي دهد، افراد سيگاري دو تا سه برابر ديگران در معرض پوكي، شكستگي و درد استخوان قرار دارند.
۴- كافئين، «زالوي» استخوانهاست. بنابراين تعادل در مصرف چاي، قهوه، كوكا و تمام خوراكي هايي كه كافئين دارند فراموش نشود.
استخوانها به ما حيات، هويت و شخصيت مي بخشند. فرد سالم، نيازي به كمك ديگران ندارد؛ سرحال و سرزنده است. بنابراين شادابي، سرزندگي و حيات را از خود دريغ نكنيد. سلامت باشيد.
yahoo health.com.:منبع

يك سوم بيماران حرف گوش نمي كنند
001902.jpg
به اعتقاد استاد داروسازي دانشگاه تهران، پزشك بايد نسبت به دارويي كه تجويز مي كند، اشراف كامل داشته باشد و بيمار نيز از دستورات وي تبعيت كند در حالي كه ۳۰ درصد بيماران به دلايل بي حوصلگي و يا كم سوادي، اين دستورات را به كار نمي گيرند.
دكتر حسن فرهام در اولين سمينار گياهان دارويي، با بيان اين كه همه پزشكان بايد نسبت به گياه  درماني آگاهي داشته باشند، اظهار داشت: به دليل اينكه برخي داروها و غذاها منشا گياهي دارند و برخي از بيماران قبل از مراجعه به پزشك از گياهان دارويي استفاده كرده اند، داشتن اطلاعات كافي در مورد گياهان دارويي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
دكتر فرهام، پرمصرف ترين داروي كشور را «آنتي بيوتيك» دانست و گفت: رضايت بخشي، مناسب بودن و ضرورت داشتن از جمله معيارهايي است كه بايد در گياهان دارويي و شيميايي به آن توجه شود كه دو مورد اول نشان دهنده كيفيت و كارايي يك دارو است.
وي شكست پزشكي امروز در مقابل برخي از بيماري ها نظير فشار خون، ديابت، آرتروز و ... را موجب گسترش گياه درماني دانست و خاطرنشان كرد: درمان هايي كه در حال حاضر در مورد اين بيماري ها صورت مي گيرد علاج كننده نيست بلكه درمان هاي نگهدارنده است.
اين استاد داروسازي ادامه داد: اگر در درمان هر بيمار به بررسي وضعيت رواني، زندگي، شخصيتي و تمام ويژگي هاي فردي او بپردازيم قطعا هيچ پزشك بيكاري نخواهيم داشت زيرا هر پزشك ملزم خواهد بود در روز تعداد كمي از بيماران را معاينه كند.
به گفته دكتر محمدحسين صالحي، دانشيار دانشكده داروسازي، عطاري هاي ايران، به جاي مانده از فرهنگ قديم است كه اين عطاري ها در كشورهايي نظير ژاپن، آلمان، آمريكا با ويژگي هاي بهتري وجود دارند. لذا گياهان دارويي در اين مراكز بايد به صورت خشك و بدون هيچ گونه تغييري عرضه شوند.
وي با اشاره به موارد مصرف اسانس در مصارف غذايي، دارويي، بهداشتي و آرايشي خاطرنشان كرد: گياهاني كه از اسانس آنها مي توان براي بيماري هايي نظير سرفه، آسم، تنگي نفس و گرفتگي صدا بهره برد، شامل نعناع و آويشن است كه اگر اين گياهان به صورت دارو نيز تهيه شده باشند روش عقلاني آن است كه داروي آن مورد استفاده قرار گيرد.
دانشيار دانشكده داروسازي با اشاره به درخت اوكاليپتوس - گياه بومي استراليا - اذعان كرد: اين درخت در تمام شرايط آب و هوايي قابل كشت و بسيار نافع است و اسانس برگ آن بهترين دارو براي از بين بردن ميكروب هاي قوي است.
وي گفت: آويشن نوع ديگري از اين گياهان دارويي است كه نوع خوراكي آن به صورت شربت، بهترين داروي خلط آور است و از نوع موضعي آن كه در ايران وجود ندارد براي موارد ضد قارچي، انگلي و خارش استفاده مي شود.
دكتر صالحي در ادامه افزود: گل ختمي از جمله گياهان دارويي است كه استفاده از آن براي صاف كردن سينه و درمان سرفه موثر است، بنابراين براي اين كار ده گرم گل ختمي و ده گرم پنيرك را با دو ليوان آب جوش مخلوط كرده و به مدت نيم ساعت با قرار دادن پارچه اي روي آن مي گذاريم تا دم بكشد سپس آن را از صافي گذرانده و هنگام مصرف آن را ولرم كرده و با يك قاشق عسل كه خاصيت نرم كنندگي قوي دارد مي خوريم كه اين كار را مي توان روزي چند مرتبه تكرار كرد.
وي ضمن رد اين نظر عامه مردم مبني بر اينكه گل گاوزبان آرام بخش است، گفت: طبق آخرين تحقيقات صورت گرفته، خاصيت اصلي گل گاوزبان خلط آور بودن آن است، لذا از آن نبايد بيش از ۲ هفته استفاده كرد و براي مصرف بايد ۱۰ الي ۱۵ گرم گل گاوزبان را به مدت ۵ دقيقه جوشانده و پس از گذراندن از صافي آن را خورد.
اين متخصص گياه درماني در ادامه، پرمصرف ترين اسانس دنيا را «نعناع» دانست و اظهار داشت: از اين گياه مي توان در مواردي نظير درمان درد،احتقان، نفخ، خوشبوكنندگي در صنايعي مانند خمير دندان، آدامس و داروسازي استفاده كرد و نوع موضعي آن قطره اي به نام «منتول» است كه در نوزادان با ريختن قطره در اطراف بالش و در بزرگسالان با ريختن بر روي لباس مي توان به باز شدن بيني شان كمك كرد حتي از اين قطره در بخور نيز مي توان استفاده كرد.

انسان ها دندان هاي خود را خواهند جويد!
طبق نظريه محققين دانشگاه «وارويك»، فسفر، ماده موجود در دندان ها، به عنوان يك ماده «متحمل فشار» عمل مي كند. اما اگر قابليت تحمل فشار اين ماده (فسفر)، به طريقي تقويت شده و به حدود «۵/۲مگابر» برسد (يعني ۳۰ هزار بار سخت تر از حالت كنوني)، انسان ها مي توانند دندان هاي خودشان را نيز بجوند!!
فيزيكدانان مي گويند: «فسفر موجود در ساختمان دندان، قابليت تحمل حدود ۱/۰ مگابار فشار را در دماي ۱۰ درجه كلوين و كمي پايين تر از آن دارد. اما طبق تحقيقات جديد، نوع جديدي «فسفر» شناخته شده كه قدرت تحمل فشار بيشتري را دارا است. (اين خاصيت به طور طبيعي در آهن و كروم موجود است). علت اين امر، ساختار سه بعدي يا(body Centred Cubic) bcc يا «سه بعدي بودن مركز آن» است.فيزيكدانان دانشگاه «وارويك»، با استفاده از علم فيزيك، سعي در ساخت اين نوع فسفر دارند. اين نوع خاص از فسفر، تحمل فشار «۵/۲ مگابار» را در دماي بين «۲۴-۲۲>ffyyaa درجه كلوين دارد. آنها معتقدند اگر با استفاده از يك سوبسترا (ماده واسطه) به طور طبيعي و بدون استفاده از تركيبات خاص و اضافي، ساختار «فسفر طبيعي» را به «فسفر سه بعدي» يا«>bccتبديل كنند، به موفقيت بزرگي دست پيدا كرده اند. به اين ترتيب مي توان از اين نوع فسفر خاص (فسفر سه بعدي) در دندانپزشكي به عنوان «لايه محافظ» دندان ها استفاده كرده و مشكل خردشدگي و شكستگي دندان ها را برطرف كرد.

اميد به زندگي از ۷۰ گذشت
طبق يك سرشماري كه در كشور برزيل انجام يافته، ميانگين اميد به زندگي در ميان مردم اين كشور از ۷۰ سال فراتر رفته، اين در حالي است كه ميانگين عمر زنان نسبت به مردان برزيلي بيشتر گزارش شده است.
اين گزارش ميانگين عمر را در بين مردم اين كشور ۷۱ سال، براي زنان ۹/۷۴ و براي مردان ۳/۶۷ سال اعلام كرده است.
بر اساس سرشماري سال ۱۹۹۱ اين كشور، متوسط اميد به زندگي مردم برزيل ۹/۶۶ سال بود كه اين مقدار براي زنان ۹/۷۰ و براي مردان ۲/۶۳ سال گزارش شده بود. طبق بررسي هاي اخير سازمان ملل متحد كه دررابطه با اميد به زندگي در ميان كشورهاي مختلف صورت گرفته، برزيل رتبه هشتادو هشتم را درميان ۱۹۲ كشور به دست آورده است. طبق اين گزارش متوسط عمر مردم دنيا ۴/۶۵ سال است كه ژاپن با ۶/۸۱ سال در مقام نخست و زامبيا با ۴/۳۲ سال در رده آخر قرار گرفته است.
اين گزارش، رژيم غذايي مناسب و بهبود شرايط بهداشتي جامعه و نيز پيشرفت هاي پزشكي را دلايل عمده بالا رفتن متوسط عمر مردم برزيل عنوان كرده است.
طبق گزارش ياد شده، اختلاف متوسط عمر مردان و زنان برزيل را ناشي از تنش هاي موجود شهري  دانسته اند كه اين تنشها براي مردان در سنين ۲۰تا۲۵ سال رخ مي دهد.

خورد و خوراك
001914.jpg
موز
سارا صرافي زاده- كارشناس تغذيه 
ارزش تغذيه اي :
- منبع خوبي از پتاسيم است ( هم در حالت رسيده و هم نيمه رسيده)
- موز خيلي رسيده درصد قند بالايي دارد.
- به مقدار زيادي حاوي نشاسته و فيبر محلول است.
- براي كودكان و نوزادان مفيد است.
- موز براي كاهش وزن مناسب است. چون از گرسنگي جلوگيري كرده و مقدارچربي كمي دارد.
فوايد براي سلامتي:
- موز حاوي پتاسيم زياد و در تنظيم فشار خون بالا موثر است.
- براي فعاليت هاي انرژي خواه مناسب است. نشاسته موجود در موزي كه نيمه رسيده است باعث محدود كردن كار هضم مي شود و چون حاوي فيبر محلول است باعث توليد انرژي در طولاني مدت مي شود و در نتيجه نسبت به غذاهاي شيرين ارجحيت دارد وباعث بهبود استقامت فرد مي شود.
- باعث بهبود سيستم عضلاني و استقامت مي شود.
- موز رسيده باعث بهبود شرايط فيزيكي شده و به خوابيدن فرد كمك مي كند. اگر كربوهيدرات با مقداري پروتئين خورده شود، بدن رادر جهت توليد سرتونين فعال كرده و باعث تسكين و آرامش مي شود.
- كربوهيدرات موجود در موز به راحتي جذب مي شود و باعث توليد سرتونين شده و منبع تيريپتوفان و ۶B است.
- موز بهترين ميوه براي درمان كم خوني است و موز باكتري هايacidophilus طبيعي موجود در روده را تغذيه مي كند.
آناناس 
ارزش تغذيه اي:
آناناس يكي از ميوه هايي است كه در رژيم غذايي افراد مبتلا به سرطان بهتر است وجود داشته باشد. اين ميوه ارزش غذايي بالايي دارد.
آناناس شامل كربوهيدرات، پروتئين، چربي و آب است. همچنين حاوي كلسيم، فسفر، آهن، منيزيم، پتاسيم، سديم، كلراين، سولفور و منگنز است. آناناس منبع غني از ويتامينC بوده و حاوي ويتامينA ، ۱B و ۲B است.
مفيد از نظر سلامتي:
- كمتر موجب التهاب مي شود.
- در درمان آرتريت روماتوئيد موثر است و در بهبود بافتهاي بدن كه در نتيجه زخم، زخم ناشي از بيماري ديابت و جراحي هاي عمومي به وجود مي آيد، نقش مهمي دارد.
- آنزيمBromelain در آناناس خام و يا آب آناناس تازه موجود است.آنزيم هاي آناناس، باعث شكستن پروتئين  pro) )ها مي شود و در نتيجه هضم را راحت تر مي كند. از توليد لخته خون در بدن جلوگيري كرده و پلاكتهاي ته نشين شده در ديواره رگها را از بين مي برد. مطالعات نشان مي دهد كه آنزيمهاي آناناس، باعث بهبود گردش خون در افرد مبتلا به تصلب شرائين (آرترواسكلروز) و آنرژين مي شود.
- آناناس در درمان برونشيت و عفونت گلو مفيد مي باشد. اين ميوه خاصيت ملين( Laxative) دارد و از التهاب تب لوله گوارش جلوگيري مي كند.
- در درمان آرترواسكلروز و آنمي (كم خوني) ودر درمان كم حافظه بودن و ناراحتي و اندوه نيزموثر است.

ايدز وهپاتيت و اعتياد
تحقيقات جديد نشان داده كه معتادان به مواد مخدر، عامل اصلي شيوع و گسترش بيمار ي هايي همچون ايدز و هپاتيت در جهان هستند.
پرفسور اوختن هاگن رئيس سابق بخش روانپزشكي بيمارستان زوريخ گفت: براي پيشگيري از شيوع اين نوع بيماري ها بايد هر چه سريعتر از سوي مسوولان بهداشتي اقدام شود زيرا انتقال ايدز از طريق سرنگ آلوده درافراد معتاد زنداني ۷ برابر بيشتر از معتادان خارج از زندان است.
وي آشنايي جامعه با خطرات بيماري هايي نظير ايدز و هپاتيت، بالا بردن امكانات لازم براي سطح بهداشت عمومي، شناسايي معتادان و تشويق آنها به ترك و استفاده از مواد جايگزين و ايجاد اتاق هاي سلامت براي معتادان را از راههاي كنترل، اين بيماري ها دانست و خاطر نشان كرد: از ديگر راههاي كنترل، مي توان به ارائه سرنگ بهداشتي در قبال سرنگ هاي آلوده توسط مراكز بهداشتي اشاره كرد.
براي درمان بيماران معتاد، دسترسي به درمان جايگزين مهم است و بايد همه داوطلبان را براي ترك و درمان جذب كرد، حتي اگر درمان آنها به صورت تزريق هروئين در حضور مسوول بهداشتي و در اتاق سلامت باشد.

ورزشكاران و تغذيه
001910.jpg
متخصصان تغذيه به ورزشكاران توصيه مي كنند كه قبل از تمرينات ورزشي مايعات بنوشند.متخصصان همچنين اعتقاد دارند كه ورزشكاران بايد غذاهايي پركالري ميل كنند كه بتواند انرژي مورد نياز بدن آنها را تامين كند.غذاي اين افراد از سويي بايد مقوي و متنوع بوده و داراي پروتئين كافي و پر كربوهيدرات باشد و در ۳ تا ۵ وعده روزانه صرف شود.ورزشكاران در طول روز به ويژه هنگام تمرين، مايعات زياد به همراه آبميوه ميل كنند.استفاده از مايعات در دفعات زياد و حجم كم تا رسيدن به مرحله سيرابي و پس از آن تا رساندن وزن بدن به حالت قبل از تمرين و همچنين جهت تامين الكتروليت از دست رفته بدن، استفاده از نمك بيشتر در غذا و خوردن ميوه هايي نظير پرتقال و موز توصيه مي شود.

آب قبل از ورزش
001912.jpg
متخصصان همچنين مصرف ۲ تا ۳ ليوان آب دو ساعت قبل از تمرين و ۱ تا ۲ ليوان به فاصله ۱۵ دقيقه قبل از تمرينات، استفاده از نوشابه و آب ميوه رقيق شده با آب در طول تمرين را توصيه مي كنند.
به طور كلي اين افراد هر زماني در طول تمرين احساس تشنگي كردند بايد آب بنوشند - البته نوشيدن آب خنك كه داراي درصد اكسيژن بالاتري باشد توصيه مي شود نه استفاده از يخ- .
پس از تمرينات، به علت كاهش آب و الكتروليت هاي بدن (سديم، منيزيم، پتاسيم) و تعريق و تخليه ذخيره گليكوژن بدن، گرفتگي عضلاني، افت قند خون و ضعف بدني بروز مي كند.

ايدز و ارتباطات اينترنتي
001916.jpg
بر اساس بررسي هاي سرويس خدمات بهداشتي كاليفرنيا، امكان گسترش ايدز در اثر ارتباطات اينترنتي در صورت نبود آموزش كافي وجود دارد.
اداره ايدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گزارشي اعلام كرد: «۲۳ درصد همجنس گرايان يا افراد دوجنس گرا در آمريكا، شريك جنسي خود را از طريق اينترنت يافته اند و ۳۹ درصد اينان براي نزديكي از ابزار پيشگيري از بارداري سدكننده استفاده نكرده اند.»
محققان تاكيد دارند كه اقدامات پيشگيرانه و آموزشهاي لازم در زمينه گسترش بيماري ايدز از طريق اينترنت بايد رواج يابد.

سرخك و زنان ۲۵ تا ۳۹ ساله
001908.jpg
در صورت تصويب كميته ايمن سازي كشور، زنان ۲۵ تا ۳۹ ساله در كشور نيز عليه بيماري هاي سرخك و سرخجه واكسينه مي شوند. دكتر محمدنصر دادرس با بيان اينكه گروه سني زير ۵ سال در بدو ورود به مدرسه واكسينه خواهند شد، تصريح كرد: «در اين طرح از تمام نيروها و امكانات وزارت بهداشت استفاده شده است.»وي يادآور شد كه در حال حاضر با اطلاع رساني مناسبي كه صورت گرفته، مردم استقبال خوبي از اين طرح داشته اند كه باعث شگفتي شده است؛ به گونه اي كه هم اكنون با كمبود نيرو مواجه هستند.قابل ذكر است كه واكسن هاي مصرفي در اين طرح، معتبر و مورد تاييد كارشناسان وزارت بهداشت، سازمان جهاني بهداشت و يونيسف و عاري از هرگونه آلودگي هستند.

موفقيت عمل قرنيه مصنوعي
001904.jpg
دانشمندان مي گويند قرنيه مصنوعي را با موفقيت در چشم حيواناتي كه از نابينايي نسبي رنج مي برند، پرورش داده اند.
آنها اظهار اميدواري مي كنند كه دستاورد  آنها در نهايت به ايجاد منبع بي پاياني براي پيوند قرنيه در انسان منجر شود.
قرنيه لايه شفافي است كه چشم را مي پوشاند و اگر شفافيت خود را از دست بدهد قوه بينايي لطمه خواهد ديد.
در حال حاضر تنها راه جايگزين كردن قرنيه، پيوند آن از چشم شخص ديگري به چشم شخص بيمار است. به همين جهت بيماران بايد مدت ها در انتظار پيوند بمانند چون منابع آن بسيار محدود است.

قرنيه  روي داربست
001906.jpg
به گفته دانشمندان كانادايي نكته مهم اين است كه قرنيه مصنوعي ممكن است بهتر از نمونه پيوندي عمل كند، چرا كه مي تواند به خودي خود در چشم، پيوندهاي عصبي ايجاد كند.در صورت فقدان اين پيوندها چشم حساسيت خود را از دست مي دهد و اين امر به جراحت و زخم منجر مي شود، بنابراين ايجاد اين پيوندها به حفظ بهتر قرنيه كمك مي كند.دانشمندان، قرنيه مصنوعي را به روي يك «داربست» از جنس پلاستيك و پروتئين كه در داخل چشم كار گذاشته مي شود پرورش مي دهند.اين فرآيند تنها ظرف چند هفته باعث توليد سلول هاي لازم براي ايجاد يك قرنيه كاملا سالم مي شود.اين شيوه بر روي خوك هايي كه قرنيه آنها آسيب ديده است با موفقيت آزمايش شده است

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
طهرانشهر
فرهنگ
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  فرهنگ  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |