شبهاي زمستان با مهران مديري
بسته بندي نقطه چين تغيير كرد
به نظر شما اگر مهران مديري نبود، مردم پايتخت شب هاي طولا ني زمستان را چگونه بايد مي گذراندند، مهران مديري يكي از چهره هايي است كه توانسته با كارهاي موفقش اوقات فراغت مردم تهران را پر كند. خدا مهران را از ما و صداوسيما نگيرد
|
|
چهره واقعي بزهكاراني كه ممكن است اطراف ما زندگي كنند، قرار بود در سريال جديد مديري با عنوان نقطه چين به نمايش دربيايد. اما اين فكر اوليه ممكن است دچار تغيير شود. به هر حال كاري كه مديري مي كند اين نيست كه يك سريال روتين پليسي بسازد، اميدواريم كه دوباره از كارش تعجب كنيم
مسابقه زو، لهجه برره اي، تعجب كردن با چشماني گرد و لب و لوچه آويزان. اينها شايد امروز به يك خاطره دور شبيه باشد، اما بخشي از تاثيري بود كه سريال پاورچين بر زندگي شهروندان تهراني گذاشت.يادآوري خاطرات كاراي مختلف مهران مديري نشان مي دهد كه او استاد تبديل واقعيات زندگي به نمايش هاي طنز است.
قرار است سريال جديد مهران مديري به همين زودي از تلويزيون پخش شود. در دوران افول مجموعه هاي معروف به نود شبي، توفيق احتمالي اين مجموعه تلويزيوني مي تواند رونق تازه اي به ساخت اين قبيل سريال هاي شبانه ببخشد. جرقه اوليه با برنامه اي به نام هفتاد و هفت زده شد. مديري بعد از چند سال بيكاري در تعدادي نمايش كوتاه در اين جنگ شبانه حضور يافت. اما كم كم ميزان حضورش بيشتر و بيشتر شد تا جايي كه برنامه به مجموعه اي از اين قبيل نمايش هاي كوتاه تبديل شد. مديري اين روند را با سريال هاي فصلي ديگر ادامه داد. سريال هايي كه چون شبانه پخش مي شوند، به نود بخش تقسيم مي شدند و نكته جالب اين بود كه تمام مجموعه هاي تلويزيوني اين بازيگر پرطرفدار، موفق و پرطرفدار از كار در مي آمد.
اما مديري هيچ وقت راه هاي رفته را دوباره طي نكرد. با توفيق هر مجموعه، سري بعد را طور ديگري ساخت. هيچ وقت نخواست راه هاي رفته را دوباره بپيمايد و البته تمام اينها دليل نمي شد كه هر برنامه تازه مديري، از همان ابتدا اقبال مردم را جلب كند. با آغاز هر مجموعه نوآوري هاي مديري هم شروع مي شد. علاقه او به اجراي طرح ها و ايده هاي تازه در تلويزيون، نمودهاي جالبي مي يافت. در اين بخش هاي آغازين حتي مي شد ديد كه مديري قصد دارد فرم هاي داستاني تازه اي را تجربه كند. او داستان در داستان مي ساخت و تلاش مي كرد حضور داستان نويس را در قصه با بيننده در ميان بگذارد.
اما اين قبيل نوآوري ها زياد طول نمي كشيد. پس از پخش چند برنامه، مديري به دنبال خواست بينندگان ساده پسندش مي رفت و همه چيز را در گفت وگوهاي معمول يك مجموعه طنزآميز خلاصه مي كرد. هر چند كه در همين سطح هم كار مديري با ديگر كمدي سازهاي تلويزيون قابل مقايسه نبود. او تلاش كرد پيام ندهد، بيننده هايش را نصيحت نكند و صداقت را حفظ كند. چيزي كه در صداوسيماي ما كيمياست.
با اولين بخش از سري برنامه هاي زير آسمان شهر، گروه هاي كمدي ساز ديگري به جز مهران مديري، طعم شيرين موفقيت يك برنامه كمدي شبانه را چشيدند. به اين ترتيب دست، زياد شد و گروه هاي ديگري نيز هوس ساخت چنين برنامه هايي را كردند. توفيق مجموعه بدون شرح هم مزيد بر علت شد و به اين ترتيب شبكه هاي تلويزيوني ديگري به جز شبكه سه هم كوشيدند كه به اين معدن غني جذب مخاطب، دست پيدا كنند.
اشباع شدن بازار پخش، دلزدگي بيننده را هم در پي داشت و اغلب كساني كه در يكي دوسال گذشته، دست به ساختن چنين مجموعه هايي زدند ناموفق ماندند و يا موفقيت اندكشان در برابر خاطره توفيق مجموعه هاي پيشين مهران مديري، بسيار كمرنگ به نظر مي رسيد.
در چنين شرايطي مديري موفق ترين كارش را عرضه كرد. با نمايش پاورچين، خيابان هاي تهران خلوت شد و تكيه كلام هاي شخصيت ها، بيشتر از هميشه سر زبان مردم افتاد. مديري به عنوان يك پيش كسوت توانست در دوران انبوه سازي سيما، مهارتش را به رقباي تازه از گرد راه رسيده اش نشان دهد و «نامبروان» بودنش را در حيطه طنز تلويزيوني اثبات كند.
اما توفيق پاورچين، همان قدر كه به نفع مديري و گروهش تمام شد؛ به ضررشان هم بود. چون حالا در آستانه پخش برنامه بعدي او، همه در انتظار مجموعه اي بهتر يا حداقل همتاي پاورچين هستند. مديري با ساخت اين مجموعه استانداردهاي برنامه سازي طنز در سيما را ترقي داده و حالا رقابت با خودش هم كمي غيرممكن به نظر مي رسد.
نام مجموعه جديد مديري، نقطه چين است. پيش از اين قرار بود نام ديگري داشته باشد و پخشش از عيد فطر آغاز شود. اما اسمش عوض شد و پخشش به تعويق افتاد. ساختار اوليه اي كه براي اين برنامه در نظر گرفته شده بود، چيزي شبيه «ببخشيد شما» به نظر مي رسيد. بخش اصلي برنامه، گفت وگوي مهران مديري با يك شخص حقيقي بود و دو بخش نمايشي هم اين بخش اصلي را در بر مي گرفتند و قرار بود كه اين بخش هاي نمايشي، برخلاف ببخشيد شما، سلسله نمايش هاي دنباله داري با شخصيت هاي ثابت باشند و سازندگان برنامه هم ميهمانان عجيب و غريبي براي حضور در برنامه در نظر گرفته بودند. پخش اين سري گفت وگوها، مي توانست بار ديگر مهران مديري را در هيات يك نوآور به بينندگان تلويزيون معرفي كند و جان تازه اي به مجموعه هاي شبانه پر از تكرار تلويزيون ببخشد. اما اينطور كه معلوم است ساختار كلي اين برنامه تغييراتي پيدا كرده و ديگر شبيه مدل طرح ريزي شده نخواهد بود. به اين ترتيب احتمال دارد كه همه چيز به سمت يك مجموعه تلويزيوني نود شبي معمولي ديگر پيش برود.
ماجرا از اين قرار است كه در طرح اوليه نقطه چين به سبك برنامه اي كه قبلا از شبكه ۳ پخش شده بود (پلاك ۱۴) مديري مصاحبه هايي با بزهكاران حقيقي داشته باشد و لابه لاي قطعات نمايش از آنها استفاده شود. اما روز گذشته باخبر شديم كه اين تصميم به دلايلي وتو شده و ممكن است مصاحبه ها جدا از برنامه پخش شوند واين در شرايطي است كه به گفته يك منبع خبري، سازمان صداوسيما، فعلا خبري رسمي درباره اين سريال منتشر نكرده است.
نكته ديگر هم در مورد سريال نقطه چين اين است كه مهران مديري از نويسندگان سريالهاي موفق خود استفاده نكرده است.
دوست داريم ببينيم سريالي كه اين روزها هر روز قسمت هايي از آن را در شبكه ۳ مي بينيم، چقدر گل مي كند. هر چند مهران مديري ثابت كرده كه حتي از پيش پا افتاده ترين دستمايه ها هم براي بيننده هاي تلويزيون، دستمايه جذابي خواهد ساخت. شما هم اگر با قسمت هاي اوليه برنامه مشكل داشتيد، به سازندگانش فرصت بدهيد. تجربه ثابت كرده كه مديري، به هر ترتيبي كه هست بينندگانش را پاي صفحه تلويزيون خواهد نشاند.
|