چهارشنبه ۳ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۶۱
گشتي در دوره هاي مديتيشن و ان.ال.پي
خودباوري به قيمت ۲۱ هزار تومان
001886.jpg
سهيلا  بيگلرخاني 
شايد تب «موفق شويد» با توصيه هاي تلقيني از نوع آنتوني رابينزي، در بسياري از شهرهاي ينگه دنيا خوابيده باشد اما بازار اين دست مهارت آموزي ها هنوز در تهران داغ است. كلاس هاي جورواجور طراحي ذهن و رمز موفقيت و راز ثروتمند شدن و... كه با شهريه هاي بالا پذيراي خيل مردم مشتاق است، اين را مي گويد.
اينكه رونق كلاس هايي از اين دست وحتي روش هايي مانند لاتاري و گلد كويست معلول كدام علت است و چرا ايراني ها به هر در مي زنند تا سهل تر و سريع تر ثروتمند و در نتيجه موفق و محترم شوند، موضوع اين گزارش نيست. بلكه قرار است در اين سطور سري به برخي از اين كلاس ها و مارگزيده هاي آنها بزنيم.
۲۱ هزار تومان براي خودباوري 
خانم منشي از آن سوي خط با حوصله پاسخ سوالهايم رامي دهد. «مطمئن باشيد. من اطمينان صد در صد مي دهم. بيش از ۹۹ درصد از كساني كه در كلاس هاي ما شركت كرده اند، راضي بوده اند. آن يك درصد هم در هدف گذاري مشكل داشته اند. در كلاس ها شركت كنيد، اگر راضي نبوديد، كل شهريه را به شما بر مي گردانيم.»
داوطلبان در ترم اول ۶ جلسه دو ساعته در طول ۶ هفته از استاد درس مي گيرند تا به خودباوري برسند. اين خودباوري و اعتماد به نفس براي آنان ۲۱ هزار تومان خرج بر مي دارد.
دوره كامل N.L.P (مهندسي طراحي ذهن) شامل ۶ ترم با هزينه و مدت زماني مشابه ترم اول است.
«۶ ترم متوالي طراحي ذهن شامل اين عنوان هاست: اول خودباوري و اعتماد به نفس، دوم هدف گذاري، سوم وچهارم ارتباط موثر، پنجم خلاقيت عملي و ششم افزايش كارايي ذهن در مطالعه و يادگيري.» اين را منشي توضيح مي دهد. بر اساس توضيحات او اساس مباحث اين كلاس ها بر كتاب هاي آنتوني رابينز بنا شده است و داوطلب مي تواند در بين سه روز هفته اي كه موسسه براي كلاس ها به او پيشنهاد مي دهد به دلخواه يكي از روزها را (صبح يا عصر) براي كلاس هاي متوالي انتخاب كند.
تعداد داوطلبان هر كلاس چند نفر است؟
«بين ۲۰تا ۲۵ نفر.» وقتي ترديد مرا در موثر بودن كلاس ها به ويژه با اين تعداد داوطلب مي بيند، اضافه مي كند: «روزهايي از هفته آقاي... پاسخگوي سوالات شماست. تمرين ها را چك مي كند. اگر خواستيد هر هفته چهارشنبه ها يك كلاس آشنايي با دوره داريم كه رايگان است. مي توانيد در آن شركت كنيد.» رايگان را با تاكيد خاصي تكرار مي كند و البته توضيح مي دهد كه شركت در اين كلاس نيازمند رزرو جا است.
تصور خيالي 
سارا دوره هاي متعددي از اين دست كلاس ها را گذرانده، به اعتقاد او الگويي كه در اغلب اين دوره ها مورد استفاده قرار مي گيرد، به هيچ وجه وطني نيست و اگر كارايي داشته باشد، در همان كشور نويسنده (جامعه آمريكايي) به كار مي آيد.
«ادعاي موفقيت وحل مشكلات، پس از گذراندن اين دوره ها دروغ محض است. آنان يك تصور خيالي به تو مي دهند. مي گويند آدم مي تواندهر كاري را كه مي خواهد، بكند. اين كلاه برداري است. مگر مي شود با افزايش قوه تخيل و تصور صاحب شغل خوب، درآمد بالا، مسكن و ... شد؟»
به گفته سارا، اين دوره ها مسكني موقتي است. ممكن است پس از خروج از كلاس شخص احساس خوشايندي داشته باشد، اما وقتي به دنياي واقعي بر مي گردد، مي بيند دور و برش آنقدرها هم كه فكر مي كرده زيبا نيست.
با چشمان كاملا بسته 
استاد... با كلماتي پرطمطراق، دروس  خود را توضيح مي دهد. او ادعاي حل تمامي مشكلات داوطلبان با استفاده از اين دوره ها را دارد و صد البته هزينه اي چند برابر را براي طي دوره هاي اين كلاس ها قايل شده است.
توصيفات او، هوس نگاهي نزديك به يكي از اين كلاس ها را به دلم مي اندازد.
در بدو ورود، منشي از فايده هاي بي شمار اين دوره هايN.L.P و مديتيشن و ذن مي گويد و اينكه گذراندن اين دوره ها چقدر در حل مشكلات و آرامش بخشي مفيد است. او در يكي از كلاس ها را درست در وسط ساعت كلاس به رويم مي گشايد. موزيكي ملايم از ضبط صوت پخش مي شود و استاد با لحني آرام كلماتي را تكرار مي كند. «خودتان را به دست موزيك بسپاريد. حالا شما آرامش داريد. انگار روي ابرها راه مي رويد. ديگر هيچ مشكلي نداريد. هيچ چيز شما را اذيت نمي كند. هيچ درد و احساسي نداريد.»
مريدان نيز با چشم هاي كاملا بسته گوش به آواي استاد وموزيك سپرده اند. با كلام استاد دستهايشان را بالا مي آورند و استاد در حالي كه آهنگ كلماتش را حفظ مي كند، با پنبه الكل بخشي از ساعد تك تك آنان را پاك كرده و سيخي را به آن فرو مي كند. ( به سبك فرقه اي از دراويش) بعد از چند دقيقه كه مريدان سيخ به دست در خلسه اي مصنوعي فرو مي روند، سيخ ها را بدون خون ريزي بيرون مي آورد، تا به خود و به آنان ثابت كند كه ديگر هيچ دردو رنج و مشكلي ندارند. منشي پيروزمندانه توضيحات خود را درباره موثر بودن كلاس ها ادامه مي دهد. نگاه بهت زده من هم مزيد بر علت مي شود تا او با آب و تاب بيشتري هزارويك دليل براي تاثير روش ها بياورد. اما اينكه فروكردن سيخ به دست شاگردها چگونه مشكلات جورواجور آنان را حل خواهد كرد، بماند.
فروش اجباري كتاب
علي يكي ديگر از مارگزيده هاي اين دوره هاي پرهزينه است. او مجبور شده علاوه بر پرداخت هزينه هاي اين دوره ها يك سري كتاب را نيز باقيمت چند برابر از موسسه بخرد.
«آنان گفتند: داوطلبان بايد حتما يك سري از اين كتاب ها را تهيه كنند.»
اما اين دوره ها نيز نتوانست به او براي رسيدن به مطلوب كمكي كند. چطور ممكن است يك دستورالعمل براي همه آدم ها موثر باشد. در اين كلاس ها نه مشاوره  مي شود و نه روانشناسي. نسخه اي ثابت براي همه پيچيده مي شود. گيريم كه بعد از بيرون آمدن از كلاس ها احساس آرامش كني، آيا چك برگشتي توپاس مي شود؟ و يا شوهر معتاد فلان خانم يا همسر بداخلاق فلا ن آقا به كل عوض مي شود؟
در سال هاي اخير به نويسنده هايي مانند آنتوني رابينز نوع وطني آن نيز افزوده شده، اين نويسنده هاي بومي همان دستورالعمل هاي غير بومي را تاليف كرده و بعضا شهرتي نيز به هم زده اند.
دوره هاي اينگونه نيز شايد با دريافت درصدي، مشكل فروش كتاب هاي اين نويسنده ها را براي آنان حل كرده اند.
اين روش ها هرچند براي دواطلبان موفقيت و ثروتي به همراه نداشته اما بي اثرهم نبوده است. جيب نويسندگان و استادان اين روش ها با شهريه هاي گزاف اين دوره ها پراز پول شده. بالاخره ادعاي رسيدن به ثروت وموفقيت و شهرت پربيراه هم نيست منتهي نه براي داوطلبان.
خنده بر هر درد بي درمان دواست
اين جمله را زياد شنيده ايد و حتمامطالبي راجع به روش هاي خنده درماني را. كسي منكر اين روش ها نيست. اما اين روش ها نيز برخي از همين استادها را وسوسه كرده تا با برپايي كلاس هاي خنده و باشگاه خنده ، پولي به جيب بزنند.
منشي مجله... شرايط عضويت درباشگاه خنده را اشتراك يك ساله مجله و احتمالا پرداخت مبلغي به عنوان حق عضويت- كه او از آن بي اطلاع است- ، بيان مي كند. مجله اي كه شايد به غير از اين طريق، ماهها روي كيوسك خاك بخورد.
چشمانتان را ببنديد و خيال كنيد وسط ابرها راه مي رويد.
خوب شد، حالا هيچ مشكلي نداريد... نه دعوايي، نه فقري، نه درگيري... در خيال، خود را شخصي پولدار و سوار بر خر مراد ببينيد كه آدم ها به او احترام مي گذارند... همين كافي است... .

سرماي غافلگيركننده و بازار پوشاك زمستاني
بازار گرم
001884.jpg
سارا رضايي نژاد
امروزه پوشاك توليدي ايران مشتريان خود را پيدا كرده و روز به روز كيفيت آن بهتر مي شود
يك توليدكننده: امسال قيمت پوشاك حدود ۱۵ درصد افزايش داشته است 
سرماي زمستان هر چند يكباره از راه رسيد و مردم را غافلگير كرد ولي بازار خريد و فروش پوشاك زمستاني را گرم كرد.
به طور طبيعي با فرا رسيدن پاييز و فصل سرما، بازار پوشاك زمستاني رونق مي گيرد، اما سرماي ناگهاني چند روز اخير و بارش نخستين برف، بهانه اي به دست فروشندگان پوشاك زمستاني مثل پالتو،  باراني،  كت و انواع ژاكت داده است تا كالاهاي خود را با نرخ هاي بالاتري به خريداران بفروشند.
اصولاً بازار پوشاك لوكس خصوصاً  پوشاك لوكس زمستاني كه عمدتاً  خارجي است و با نام پوشاك مارك دار معروف است، گران تر است. اين پوشاك مشتريان خاص خودش را دارد. در عين حال پوشاك توليدي ايران مشتريان خود را پيدا كرده و روز به روز كيفيت آن بهتر مي شود. اين مسأله تا حدودي بر بازار پوشاك خارجي تأثير گذاشته است. در حال حاضر تعداد زيادي توليدكننده پوشاك در سطح كشور فعاليت دارند كه برخي از توليدات آنها داراي استانداردهاي جهاني است.
واحدهاي توليدكننده داخلي، بخش عمده اي از فعاليتشان را به توليد پوشاك زمستاني اختصاص داده اند. كيفيت خوب، مدل ها و رنگهاي متنوع پوشاك زمستاني ايراني باعث شده كه تقسيم بندي سنتي كه در گذشته وجود داشت و همگان معتقد بودند كه پوشاك خارجي از پوشاك ايراني مرغوب تر است، تا حدي تحت الشعاع قرار گيرد و به تدريج رنگ ببازد.
يكي از بزرگترين توليدكنندگان پوشاك داخلي ايران كه عمده فعاليت آن، پيراهن كتان، جين، شلوار جين، كتان و پوشاك زمستاني مانند كت، كاپشن و ژاكت است مي گويد: امسال با فرا رسيدن فصل سرما، استقبال مردم براي خريد پوشاك زمستاني خوب بوده است و اين استقبال بيشتر به علت قيمت هاي مناسب و كيفيت پوشاك است زيرا پوشاك توليدي ما از لحاظ كيفيت مي تواند با پوشاك خارجي رقابت داشته باشد. بيشتر پارچه هايي كه براي توليد پوشاك استفاده مي كنيم، ايراني است، البته ما از پارچه هاي خارجي، مانند پارچه هاي ترك هم استفاده مي كنيم. در سال دو بار هم فروش فوق العاده داريم كه در آنها ۱۵ تا ۴۰ درصد در قيمت ها تخفيف مي دهيم و استقبال و خريد مردم در اين زمان ها بيشتر مي شود.
يكي ديگر از توليدكنندگان پوشاك داخلي كشور كه داراي شعب زيادي در تهران و نيز در شهرستان ها است، مي گويد: تورم در جامعه ما روز به روز بيشتر مي شود و طبعاً  بر قيمت لباس نيز تأثير مي گذارد. هزينه هايي مانند حقوق و دستمزد كارگران، خريد مواد اوليه و توسعه شعب همه بر قيمت پوشاك تأثير مي گذارد. سال به سال طرح و مدل پوشاك خصوصاً  پوشاك زمستاني، در حال تغيير است. به تبع آن پارچه و مواد اوليه و قيمت آن هم تغيير مي كند و عوض مي شود. با توجه به بالا رفتن قيمت ها و تورمي كه وجود دارد، استقبال مردم نسبت به سال گذشته كمتر بوده است. حتي در ماه رمضان هم استقبال چندان خوبي براي خريد پوشاك نداشتيم. در توليد پوشاك زمستاني و بافتني  ها ما بيشتر از پارچه ها و نخ هاي ايراني استفاده مي كنيم.
اما در ساير توليدات در حدود ۷۰ درصد از پارچه هاي خارجي و ۳۰ درصد از پارچه هاي ايراني استفاده مي كنيم. از لحاظ كيفيت نيز توليدات ايراني در حد خوبي است. ما فقط با كيفيت مرغوب و بالا توانسته ايم كه محكم و استوار بايستيم و دوام داشته باشيم. فروش پوشاك توليد داخل به لحاظ تفاوت قيمتي كه با كالاهاي خارجي دارد، بيشتر است. قشر خاصي از مردم كه درآمد نسبتاً  بالايي دارند به دنبال خريد پوشاك خارجي مي روند.
يكي ديگر از بزرگترين و سابقه دارترين توليدكنندگان پوشاك زمستاني، پيراهن و لباسهاي جين مي گويد: امسال قيمت پوشاك حدود ۱۵ درصد افزايش داشته است. با توجه به فرا رسيدن فصل سرما استقبال مردم خوب بوده است. ما بيشتر از پارچه هاي توليدي در داخل استفاده مي كنيم. البته بيشتر لباس هاي زمستاني ما در تركيه دوخته شده است. اما به طور كلي پوشاك زمستاني توليد داخل مي تواند با پوشاك زمستاني خارجي رقابت كند.
يكي از خريداران مي گويد: من هميشه سعي مي كنم از پوشاك ايراني استفاده كنم. به اين خاطر كه اطمينان دارم پوشاك ايراني بهتر از پوشاك مشابه خارجي است. پوشاك ايراني از نظر كيفيت پارچه، زيبايي و تنوع رنگ در سطح خوبي قرار دارد. اگر يك مقدار در كيفيت كالا،  دقت بيشتري شود، به طور قطع تمام مردم از پوشاك ايراني استفاده مي كنند.
يكي ديگر از خريداران مي گويد: قيمت مناسب پوشاك زمستاني ايراني نسبت به كالاي مشابه خارجي باعث شده كه مردم بيشتر به سمت خريد پوشاك ايراني بروند. چون از نظر كيفيت، شكل، طرح و زيبايي و رنگ قابل رقابت با پوشاك خارجي است.
پوشاك توليد داخلي اصولاً فاقد بازار خريد و فروش دست دوم است.
بازار خريد و فروش پوشاك دست دوم بيشتر در مورد لباس هاي خارجي است كه در اصطلاح با نام «تاناكورايي» معروف است.
خوشبختانه با توجه به سليقه هاي رايج در كشور ما مردم از پوشاك دست دوم خارجي استقبال چنداني نكرده اند. علاوه بر اين افزايش آگاهي بويژه اطلاع مردم از خطرات و بيماري زايي اين گونه لباس ها به بي رونقي اين بازار كمك كرده است. بررسي بازار پوشاك دست دوم خارجي نشان مي دهد كه بازار خريد و فروش اين گونه لباس ها هر روز داراي ركود بيشتري مي شود. به طوري كه تعداد مغازه هاي عرضه كننده اين لباس ها سال به سال كمتر مي شود. با توجه به حجم ناچيز و كم  خريد و فروش پوشاك دست دوم خارجي در كشور ما، اين گونه پوشاك تأثيري در قيمت پوشاك مورد مصرف مردم ندارد.

قانون ۱۷۱
كپي رايت-۱۳
۱۲۰- عدول از مقررات حمل بارهاي عمومي در راه ها:۱۰ هزارتومان 
۱۲۱- عدم بارگيري و مهار ايمني محصولات در راه ها:۱۰ هزار تومان 
البته اگر بار پفك، چيپس يا بيسكويت و شكلات بود، عيبي ندارد. مي تواند بدون پرداخت جريمه بار را طوري بارگيري كند كه نصف آن بين راه بريزد.
۱۲۲- رانندگي با وسايل نقليه عمومي بيش از زمان مجاز كه براي هر راننده تعيين مي شود: ۱۰هزارتومان 
۱۲۳- رانندگي در حالت و شرايط مستي كه با استفاده از دستگاه هاي آزمايش الكل مشخص مي شود: ۱۰هزارتومان 
۸۰ ضربه شلاق هم به جريمه رانندگي اضافه كنيد. با اين مورد نمي شود شوخي كرد.
۱۲۴ - سبقت از سمت راست وسيله نقليه ديگر در راه هايي كه در هر طرف رفت و برگشت فقط يك خط عبوري وجود دارد و يا با استفاده از شانه راه: ۱۰ هزار تومان 
۱۲۵ - استفاده مكرر از يك بارنامه يا صورت وضعيت: ۱۰۰۰تومان 
بالاخره «كپي رايت» هم وارد راهنمايي و رانندگي شد.
۱۲۶ - عدم رعايت مسيرهاي تعيين شده توسط رانندگان ترانزيت: ۱۰ هزار تومان 
موتورسوارها راحت باشند. كسي به آنها گير نمي دهد.
۱۲۷ - استفاده از وسايل آتش زا از قبيل اجاق گاز، پيك نيك، بخاري و امثال آن داخل وسايل نقليه: ۱۰ هزار تومان 
ماشين، گفته اند! نگفته اند جاي پيك نيك!
۱۲۸ - حمل مواد سوختي خارج از باك، توسط وسايل نقليه به استثناي وسايل نقليه مجاز و نصب باك غيرمجاز: ۱۰ هزار تومان 
يعني بنزين گالوني گرفتن، تعطيل.
۱۲۹ - باز كردن قفل مخصوص وسايل نقليه كه توسط ماموران راهنمايي و رانندگي نصب شده است: ۱۵ هزار تومان 
اينجاست كه لغت تيزبازي رخ مي نمايد.
۱۳۰ - عبور وسايل نقليه از پياده رو: ۱۵ هزار تومان 
موتور، دوچرخه، گاري و ... هم وسيله نقليه هستند يا نه؟
۱۳۱ - دور زدن در محل ممنوع: ۱۵ هزار تومان 
از گردشگران گذشتيم، نوبت به دورزنان رسيده.
۱۳۲ - سوار يا پياده كردن مسافر در خارج از پايانه هاي مسافربري يا محل هاي مجاز: ۱۵ هزار تومان 
مي توانيد مسافر خود را مانند هندوانه از ماشين به بيرون پرت كنيد! اين هم راه حلي است.

گراني تعطيل!
001892.jpg
چه كسي گفته گراني؟ چه كسي گفته تورم؟ طبق بخشنامه بودجه كه به دستگاه هاي اجرايي دولت ابلاغ شده، در سال ۸۳ رشد ۱۰ درصدي قيمت كالاها و خدمات وجود ندارد.
سيدمهدي طباطبايي در گفت وگو با فارس افزود: در بخشنامه بودجه كه سه ماه پيش توسط رئيس جمهور به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شد قيمت كالاها و خدمات اصلي دولتي مثل آب و برق و بنزين، بايد بر اساس نرخ پايه سال ۸۲ باشد و تغيير نكند.
خدا كند همينطور باشد و سال ۸۳ نيز به بهانه هاي مختلف قيمت كالاها و خدمات بالا نرود.

كاهش مصرف بنزين
001898.jpg
در يك برنامه ۵ ساله با جايگزيني سالانه ۴۰۰ هزار دستگاه پيكان با خودروي منطبق با فن آوري روز دنيا، مصرف بنزين، روزانه ۱۵ ميليون ليتر كاهش مي يابد.
رئيس گروه مطالعات و گزينش فن آوري در ناوگان سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور گفته است: يكي از موثرترين راه كارهاي پيشگيري از بحران انرژي در طول برنامه چهارم، توسعه اقتصادي كشور، اجراي موفقيت آميز طرح خروج خودروهاي فرسوده و ارائه طرح هاي زمان بندي شده جايگزيني خودرو پيكان در مقياس گسترده است.

مرگ فقط براي فقرا
001890.jpg
راست است كه مي گويند فرشته مرگ كمتر در خانه پولدارها را مي كوبد. سازمان بهداشت جهاني طي يك گزارش تكان دهنده ، از اختلاف طبقاتي ميزان عمر در كشورها خبر داد.
بر اساس اين گزارش آمار مرگ و مير ناشي از ايدز در مناطق جنوبي آفريقا، بسيار بيشتر از آمار ۳۰ سال گذشته است.
آژانس سازمان ملل در گزارش بهداشت جهاني سالانه خود نوشت، مرگ و مير كودكان بسيار بيشتر از مرگ و مير آنها در سال ۱۹۹۰ شده است و در سيرالئون از هر هزار نوزاد متولد شده، ۳۰۰ تن از آنها در سن كمتر از ۵ سالگي مي ميرند.

دوره آموزشي محيط زيست
001888.jpg
از سال آينده همه مديران كشور ملزم به گذراندن دوره آموزش محيط زيست هستند.
معاون آموزش سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرده كه اعتبار و بودجه اين طرح به تصويب رسيده است و بر اين اساس همه مديران ملزم هستند از ۱۰۰ ساعت برنامه هاي آموزشي در سال، ۳۰ ساعت آن را به طرح نيازهاي آموزش محيط زيست بپردازند.
بر اساس تفاهم نامه محيط زيست و آموزش و پرورش، اين آموزش از طريق حوزه رسمي و اصلاح كتاب هاي درسي به معلمان و دانش آموزان منتقل مي شود.

نمك زيادي قاتل سلامتي
001896.jpg
اينقدر نمك نخوريد چون كاهش نمك غذا جان هزاران نفر را نجات مي دهد.
پژوهشگران مي گويند اگر مقدار نمكي كه همراه باغذا مصرف مي شود از روزي ۱۲ گرم به ۶ گرم كاهش داده شود تعداد مرگ و مير سالانه در اثر سكته مغزي و ناراحتي هاي قلبي در هرهزار نفر كمتر خواهد شد.
براساس يك گزارش از نشريه هايپرتنشن، در حدود ۸۰ درصد نمك مصرفي مردم در روز همراه با غذاهاي كنسرو شده مصرف مي شود.

اعتبار عوارض سوخت
001894.jpg
۵۰ درصد اعتبار حاصل از سوخت در كشور، بر اساس قانون تجميع عوارض به شهرداري تهران تعلق مي گيرد.مدير كل برنامه و بودجه سازمان شهرداري هاي كشور گفت: مطابق قانون تجميع عوارض، ۱۵ درصد اعتبارات حاصل از فروش سوخت در كشور، به علاوه يك درصد درآمد حاصل از شماره گذاري خودروها و سه درصددرآمد حاصل از فروش سيگار به شهرداري هاي كلان شهرهاي كشور تعلق مي گيرد كه از اين ميان ۵۰ درصد درآمد حاصل از آن براي شهرداري هاي تهران است. كل اعتبار حاصل از عوارض فروش سوخت در سال ۸۲، ۱۴۷۰ ميليارد ريال است كه ۱۵ درصد آن معادل ۲۲۰ ميليارد ريال سهم شهرداري هاي كلان شهرهاي كشور است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
طهرانشهر
فرهنگ
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  فرهنگ  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |