پنج شنبه ۴ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۲- Dec,25, 2003
جام جهاني در آفريقا
قاره سياه در تكاپو
002638.jpg
اشكان نعمت پور- جام جهاني گذشته در شرق دور، در آسيا برگزار شد و دوره بعدي آن در سرزمين ژرمن ها، اروپا انجام مي شود. ظاهراً همه سهم خود را از ميزباني اين رقابت ها دريافت كرده اند و تنها اين آفريقا، قاره سياه است كه هنوز در حسرت ميزباني آن است. در حقيقت، تا تمامي گستره هاي گيتي طعم برگزاري معتبرترين رقابت هاي فوتبال را نچشند هرگز نمي توان برآن عنوان جهاني را آويخت.
انگار اين بار فيفا با عزمي راسخ قصد دارد برگزاري جام جهاني ۲۰۱۰ را يكسره به آفريقايي ها واگذار كند و همين امر سبب شده تا دني يوردان يكبار ديگر به صحنه بازگردد.
در واقع نماينده آفريقاي جنوبي براي كسب امتياز ميزباني جام جهاني، بايد خيلي پيش تر به كاموري مي رسيد. در زمان برگزاري انتخابات تعيين ميزبان جام جهاني ۲۰۰۶ بود كه چارلز دمپسي، نماينده اقيانوسيه كه قرار بود به آفريقاي جنوبي رأي بدهد يك باره به گونه اي اسرارآميز به خانه بازگشت تا يوردان با چشماني اشكبار و پرحسرت به خوشحالي ژرمن ها بنگرد.
يوردان آن داستان را توطئه خواند و رسوايي ننگ بار، اما از آن بهره جست و فيفا را واداشت تا داستان برگزاري دوره اي جام جهاني را به طور جدي تري پي بگيرد و از سال ۲۰۱۰ با برگزاري بازي ها در آفريقا، آنها را آغاز كند. با اين وجود هنوز بسياري از حاميان مالي، هواداران، مديران فيفا و از همه مهم تر رسانه ها با ديده ترديد به قابليت هاي آفريقا براي برگزاري آبرومندانه- و البته پرمنفعت- ديدارها مي نگرند. از اين رو است كه جلسه فيفا كه در ارديبهشت برگزار خواهد شد، اهميتي وافر براي كشورهاي آفريقايي يافته و هريك كه داعيه ميزباني مسابقات را دارند با پرونده هاي رنگارنگ راهي زوريخ خواهند شد تا ادعاي خود را به اثبات برسانند. در اين كشاكش يوردان، با شش سال سابقه در اين گونه جدل ها، ديگر جسورتر و سمج تر از آن است كه يك شكست ديگر را بپذيرد.
هم اكنون مصر و مراكش قدرتمندترين رقيبان آفريقاي جنوبي در رسيدن به اين غايت هستند. شنيدن نام نيجريه در اين بين تنها لبخندي مليح را بر لبان اعضاي حاضر در جلسه خواهد نشاندو جنگ هاي داخلي و ناامني فعلاً نيجريه را از دادن هر پيشنهادي معاف كرده است. سگان اودگباهي، رئيس گروه نيجريايي و يكي از ستارگان سابق تيم ملي اين كشور مي گويد به دليل اين كه پرواز مستقيمي از نيجريه به زوريخ وجود ندارد ممكن است پيشنهاد خود را پست كنند!
تجربه برگزاري نه چندان موفق و پرهزينه جام جهاني كره جنوبي- ژاپن هم سبب شده تا فيفا پيشنهاد ليبي- تونس را زياد جدي نگيرد و اين تمام آمال  السعدي قذافي را بر باد خواهد داد. به هر روي بلاتر عنوان كرده تا مدت مديدي ديگر فيفا ميزباني مشترك بازي ها را در دستور كار خود قرار نخواهد داد و اين بارقه اميدي در دل يوردان براي حذف يكي ديگر از رقيبانش از گردونه ستيز را بوجود آورده است.
در نگاه اول و با توجه به آن چه آفريقاي جنوبي مهيا كرده، شايد موفقيت اين كشور، جز روياپردازي واهي نباشد اما يوردان واقع بينانه تر نگاه مي كند: «اين تقلاها به ديدار نهايي جام حذفي مي ماند. اگر ببازيد سال بعد هيچ مزيتي بر سايرين نخواهيد داشت و بايد دوباره از اول رقابت ها را شروع كنيد.» البته نمي توان كتمان كرد كه رقابت هاي پيشين درس هاي زيادي  را براي او در برداشته كه ساير مدعيان نظير مصر يا مراكش از آن بي بهره اند.
يوردان مصرانه مي گويد: اين بار ديگر لازم نيست سايرين را متقاعد كنيم كه چرا تجربه بازي در آفريقا مي تواند فوق العاده باشد،  بنابر اين مي توانيم تنها روي پيشنهاد خودمان و مطلوب تر كردن آنچه در اختيار داريم، تمركز كنيم.
فيفا به آفريقا قول داده است و نمي تواند آن را باز پس بگيرد. همچنين اين اميد را داريم كه احتياجي به رو در رو شدن با كشورهاي بزرگ و پرآوازه فوتبال دنيا نظير آلمان يا انگليس، براي رسيدن به ميزباني نباشد. اما هنوز وجوه زيادي هستند كه بايد براي موفقيت روي آنها كار كرد، خصوصاً جنبه هاي مالي كه مي تواند براي خيلي ها جالب باشد.»
با اين وجود يوردان دست كم از اين بابت چندان نگران نيست. آفريقاي جنوبي پيش تر شالوده كارهاي زيربنايي بسياري را بنياد كرده كه اينك زمان تمتع از ثمره آن است. «اينجا بحث بر سر كارهاي زيربنايي است: ورزشگاه هاي با كيفيت و زمين هاي تمرين مناسب، هتل هاي بزرگ، حمل و نقل بهينه و سريع، امنيت، تكنولوژي ارتباطات، هر رسانه اي كه هواداران را در جريان دقيق مسائل روزمره تيم ها قرار دهد، بازاريابي و فروشگاه هاي مختلف، فروش راحت بليت و بيمارستان ها و هرچه كه مي تواند درآمد بيشتري توليد كند.»
اگرچه آفريقاي جنوبي از اين لحاظ يك سرو گردن از همتايانش بالاتر است اما برخي مسائل ديگر هم در تصميم گيري فيفا مؤثر هستند و يوردان بسيار واقع بين است. «براي موفقيت بايد زود شروع كرد. بايد ديگران را جذب خود كرد، به جام جهاني راه پيدا كرد، تجارت محلي را رونق داد و سرمايه گذاران خارجي پيدا كرد. بايد همه را در كنار هم، براي رسيدن به اين رويا، بسيج كرد و من اطمينان چنداني به شكل پذيري آنها ندارم.»
شايد كنفدراسيون فوتبال آفريقا، دست كم اين بار مؤثر واقع شود و به ياري آفريقاي جنوبي بشتابد. كنفدراسيون فوتبال آفريقا مي تواند نقش مهمي در اين زمينه ايفا كند اما به هر دليلي از اين كار سرباز مي زند. واقعاً شرم آور است. در جريان رقابت برسر ميزباني جام جهاني ۲۰۰۶ از آنها خواستم از نفوذ خود استفاده كنند و از ميان ما و مراكش يكي را انتخاب كنند تا خطر تقسيم آرا وجود نداشته باشد اما در نهايت چه شد؟ هيچي. با پنجاه و دو عضو اين كنفدراسيون يكي از بزرگ ترين زير مجموعه هاي فيفا است اما در تصميم هاي مهم و سرنوشت ساز آن، يا تأثيري ندارد و يا اثرگذاري اش بسيار اندك است. در حقيقت آخرين جام جهاني نشان داد كه آسيا هم از ما توانمندتر است.»
به هر روي چه با ياري اين كنفدراسيون و چه بدون آن، آفريقاي جنوبي پيشنهاد خوبي براي ميزباني جام جهاني ۲۰۱۰ ارائه كرده است. مراكش و مصر سابقه بيشتري نسبت به اين كشور در جام هاي جهاني داشته اند اما وراي مسائل فني، آنچه بر تصميم گيري فيفا تأثير به سزايي مي گذارد، رويكردهاي اقتصادي است.
يوردان در خاتمه مي گويد: «از منظر اقتصادي، آفريقاي جنوبي بزرگ ترين كشور آفريقا است و از ديد من، شايسته ترين كشور اين قاره براي برگزاري يك جام جهاني موفق.»

گروه ۱۴
002634.jpg

مريم دري منش- سپ بلاتر كه در دهم مارس ۱۹۳۶ در نزديكي «ماتر هورنس» در سوئيس متولد شده، هنوز هم در سن ۶۷ سالگي فوتبال بازي مي كند. البته فقط در زمين هاي كوچك. وي كه از سال ۱۹۹۸ به رياست اتحاديه جهاني فوتبال، فيفا، انتخاب شده است در آخرين بازي اش در زمين بزرگ، اظهار داشت كه در نيمه دوم، هر لحظه زمين بازي در نظرش طويل تر شده است و پس از آن بود كه ديگر از بازي در آن زمين ها صرفنظر كرد.
يان كريستين، سردبير فرانكفورتر روندشاو گفت وگوي زير را با وي انجام داده است كه مي خوانيد:
* آقاي بلاتر، آيا از مسئولان آلماني برگزار كننده جام جهاني ۲۰۰۶ رضايت داريد؟
- احساس مي كنم كه در كميته برگزاري اين جام، كساني حضور دارند كه به فوتبال علاقه دارند، وقتي همه به يك زبان صحبت مي كنيم، كارها راحت تر پيش مي رود. در جام جهاني قبلي در كره و ژاپن، اوضاع طور ديگري بود. مي توانم بگويم كه برنامه ريزان آلماني تقريباً هميشه يك قدم جلوتر هستند. سئوالاتي را كه براي فيفا مطرح مي شود، آنها قبلاً پاسخ  داده اند.
* آلماني ها مي ترسند از اينكه دچار مشكلات مالي شوند، هزينه ها خيلي بيشتر از آن است كه فكر مي كردند. آيا از طرف فيفا حمايتي در اين زمينه وجود خواهد داشت؟
- من دليلي نمي بينم كه سيستم مالي تغيير يابد. شرايط كار مدت هاست كه معلوم است. ما هميشه ۲۵۰ ميليون فرانك سوئيس، گارانتي مالي در اختيار داريم.
* نظرات متفاوتي درباره قيمت بليت ها ابراز مي شود. آيا به نظر شما افزايش قيمت بليت ها مناسب است؟
- در اصل من معتقدم كه هر ۶۴ مسابقه جام جهاني، مسابقاتي خاص هستند و فكر مي كنم كسي كه مي خواهد در اين تورنمنت خاص حضور داشته باشد. بايد هزنيه خاصي هم بپردازد. اين مسئله در مورد تئاتر، اپرا و كنسرت هاي موسيقي هم صدق مي كند.
* آقاي بلاتر، شما نشان داده ايد كه هميشه در مقابل تغيير قوانين انعطاف پذير هستيد...
- ما كارهاي زيادي انجام داده ايم تا بازي ها نشاط و هيجان بيشتري پيدا كنند، مثل روش جديد در مورد پاس هاي رو به عقب و يا اينكه ديگر در يك خط بودن، آفسايد محسوب نمي شود و نيز اقداماتي كه در مورد تكل هاي از پشت انجام داده ايم. همچنين در كناره هاي زمين، توپ هاي جايگزين زيادي حاضر است تا وقفه بازي ها كوتاه تر شود، به علاوه وقت اضافي بيشتري وجود دارد كه اغلب هم اتفاقات زيادي در آن رخ مي دهد.
* ديگر چه كارهايي براي انجام دادن وجود دارد؟
- ما بايد خيلي زود با يكديگر به توافق برسيم تا به يك شيوه واحد دست پيدا كنيم كه چگونه يك مسابقه ادامه پيدا كند. من با «گل  طلايي» موافق بودم، چون فوتبال يك بازي تيمي است و كل تيم در آن سهيم است و نبايد ضربه پنالتي كه به فرد مربوط است، تعيين كننده باشد. در اين بين يوفا قانون گل  نقره اي را وضع كرد، حتماً به زودي قانون گل برنزي هم مي آيد. اينطوري هم نمي شود.
* پيشنهاد شما چيست؟
- بورد بين المللي بايد سيستمي پيدا كند كه در همه دنيا كاربرد داشته باشد. بهترين كار اين است كه بين فدراسيون ها،يك نظرسنجي انجام گيرد. راحت ترين كار اين است كه مثل گذشته، وقت اضافي بازي ها تا آخر ادامه يابد.
002644.jpg

* مدتي است كه دوباره بحث در مورد خطاهاي غيرفعالي جريان پيدا كرده است. شما در اين باره چه نظري داريد؟
- ما در كميسيون مربوطه در فيفا در اين مورد، خيلي اساسي بحث و بررسي مي كنيم. كساني هستند كه مي گويند، خطا فقط آن است كه در هنگام تصاحب توپ انجام مي گيرد و بقيه خطاهاي غيرفعال هستند و عده اي معتقدند كه خطاهايي نيز كه بر روي كسي كه توپ را در اختيار ندارد، انجام مي شود بايد سوت زده شود. نظر من اين است كه ما همواره مي خواهيم گل ببينيم، نه پرچم هاي بالا رفته داوران را.
* در گروه ۱۴ كه متشكل از قدرتمندترين و ثروتمندترين باشگاه هاي اروپاست، از فيفا خواسته شده كه براي ملي پوشان اين باشگاه ها، خسارت پرداخت شود. دفعه آخر، صحبت از ۱۲۲ ميليون يورو براي يك دوره جام جهاني بود. آيا آماده توافق با آنها هستيد؟
- من با گروه ۱۴ صحبت نمي كنم. يك بار اين كار را كردم و اصلاً خوب نبود. فيفا يك خانه باز است. هر باشگاهي مي تواند وارد آن شود، ولي گروه ۱۴ به عنوان گروه نمي تواند، آنها سازمان به رسميت شناخته شده اي در فوتبال اروپا نيستند.
* با اين همه، گروه ۱۴ در حال بررسي اين موضوع است كه شكوائيه اي عليه فيفا تنظيم كند تا تقاضاي خود را عملي سازد.
- دليل اين كار چيست؟ ما معمولاً فدراسيون كشورها را به يك جام جهاني دعوت مي كنيم، هزينه سفر، اقامت و جوايز را مي پردازيم. اينكه حالا اين فدراسيون ها با اين پول چه كار مي كنند، به خودشان مربوط است. مي توانند پول را به بازيكنان يا به باشگاه ها بدهند، يا صرف ساخت مكان هاي تمريني براي جوانان كنند. باشگاه ها مي توانند از فدراسيون ها شكايت كنند، نه از فيفا.
* شما كتمان نمي كنيد كه باشگاه ها روز به روز قوي تر مي شوند؟
- حق با شماست. در اين مورد بايد رؤساي فدراسيون ها عكس العمل نشان دهند. در رأس فدراسيون ها بايد به جاي افرادي كه فقط مجري يك سازمان هستند، كساني بنشينند كه كارشناس حرفه اي اقتصاد باشند. در اغلب كشورها، نقش اصلي را تيم هاي حاضر در ليگ دارند و فدراسيون ها پشت سر آنها قرار مي گيرند، نبايد اينطوري باشد، چون در مقايسه با تعداد بسيار زياد بازيكنان آماتور، فقط عده خيلي كمي به صورت حرفه اي فوتبال بازي مي كنند.
* تصور مي كنيد كه تهديد به تحريم از سوي گروه ۱۴، صرفاً يك جور خيالپردازي است؟
- رهبري فوتبال بايد در حل تمامي مشكلات آن دخيل باشد. ابتكار عمل بايد از طرف ما باشد، نه از طرف باشگاه ها. ما مي توانيم درباره مشكلات با هم صحبت كنيم، دور يك ميزگرد و نه در مقابل دادگاه. همبستگي اين است كه همه را دعوت كنيم و دور يك ميز بنشينيم و يك نوع غذا بخوريم. نمي شود گفت كه تو و تو، اين پنج يورو را بگيريد و به مك دونالد برويد. من اين را به نمايندگان گروه ۱۴ نيز گفته ام.
* شما از همه كشورها خواسته ايد كه ليگ خود را حداكثر به ۱۶ تيم محدود كنند. تقاضايي كه حتي در بوندسليگا مقاومت شديدي در برابر آن شد.
- مسابقات زيادي در سطح باشگاهي انجام مي شود. بازيكنان هم ديگر مجالي براي استراحت كردن ندارند. و نتجيه چه مي شود؟ ناگهان دوپينگ را در فوتبال مي بينيم. وقتي از بازيكن بيش از اندازه استفاده شود، چنين اتفاقي نيز رخ مي دهد. اگر كسي بگويد اينطور نيست، چشم هايش را روي واقعيت بسته است.
* در ماه ژوئن ۲۰۰۵، جام كنفدراسيون ها در آلمان برگزار مي شود. در اين صورت به هيچ وجه نمي توان از استراحت صحبتي به ميان آورد.
- جام كنفدراسيون ها تحت هيچ شرايطي، بيشتر از دو سال يك مرتبه انجام نمي شود. شايد آلماني ها، براي جام جهاني ۲۰۰۶ به اين بازي ها نيازي نداشته باشند، ولي آفريقا به اين تورنمنت به عنوان يك آزمون كلي براي جام جهاني ۲۰۱۰ احتياج دارد.
* شما به برنامه ريزان آلماني خيلي اعتقاد داريد، در مورد تيم ملي آنها چه نظري داريد؟
- من معتقدم كه تيم ملي آلمان بهترين بازي ها را ارائه خواهد داد. ولي بايد انتقادي هم از آنها بكنم: من از انتخاب نوجوانان آلماني براي جام جهاني زير ۲۰ سال راضي نيستم. درست نيست كه باشگاه ها به جوانان خود اجازه رفتن به يك جام جهاني را ندهند. آلمان اين امكان را داشته است كه با بهترين بازيكنان جوان در جام جهاني بازي كند و اين كار را نكرده است،  اين از نظر من خوب نيست.

خبرها و نگاه ها
رقابت هاي بين المللي تنيس فيوچرز
002646.jpg
حسن حيدري- مسابقه هاي تنيس فيوچرز، از جمله مسابقه هاي زنجيره وار و متصل به هم هستند كه براي گسترش تنيس از يك سو و باز كردن راه تنيس بازان آماتور و كشاندن آنها به دنياي حرفه اي از سوي ديگر برگزار مي شود. اين بازي ها، از طرف كارشناسان به عنوان نمايشگاه استعداديابي جوانان و تخته پرش آنها، مورد قبول قرار گرفته است. تمام بازيكنان بزرگ تنيس جهان، اولين قدم خود را براي حضور در سطح بالا، با شركت در همين مسابقه هاي «فيوچرز» برداشته اند.
مسابقه هاي فيوچرز دو جدول دارد: جدول انتخابي و جدول اصلي. در جدول اصلي ۴ بازيكن و در جدول انتخابي ۶ بازيكن، به عنوان سهميه كميته برگزاري يا سرداور مسابقه ها منظور مي شوند. معمولاً اين سهميه به بازيكنان كشور ميهمان كه در رده بندي و رنكينگ جهاني امتيازي ندارد، تعلق مي گيرد. مسابقه هاي فيوچرز، به دو روش انجام مي شود: روش اول، ۳ هفته طول مي كشد و هر هفته ۱۰ هزار دلار جايزه به آنها تعلق مي گيرد. روش دوم، ۲ هفته طول مي كشد، اما جايزه هر هفته ۱۵ هزار دلار است.
جوايز نقدي مسابقه هاي فيوچرز، به شرح زير تقسيم مي شود: مسابقه هاي ۱۰ هزار دلاري: ۷۸ درصد اين جايزه (يعني ۷ هزار و ۸۰۰ دلار) در مسابقه هاي انفرادي و ۲۲ درصد آن (يعني ۲ هزار و ۲۰۰ دلار) در مسابقه هاي دو نفره تقسيم مي شود.
۷۸۰۰ دلار جايزه انفرادي هم به اين ترتيب نصيب شركت كنندگان خواهد شد:
نفر اول: ۱۳۰۰ دلار، نفر دوم: ۹۰۰ دلار، نفر سوم و چهارم: هر كدام ۴۸۰ دلار ، نفرات پنجم تا هشتم: هر نفر ۲۹۰ دلار، نفرات نهم تا شانزدهم: هر نفر ۲۰۰ دلار،نفرات ۱۷ تا سي و دوم: هر نفر صدو هفده دلار و نيم.
سرداور مسابقه هاي فيوچرز با توجه به نحوه برگزاري مسابقه از سوي كشور ميزبان و در نظر گرفتن رده بندي و رنكينگ بازيكنان، اقدام به تنظيم و ترسيم و بستن جدول مسابقه ها مي كند كه بايد ۳۲ يا ۶۴ نفره باشد. بازيكنان مازاد، در مسابقه ها حضور پيدا نمي كنند.
كيش ميزبان دومين دوره
يكي از برنامه هاي بين المللي ورزش كيش كه در تقويم فدراسيون جهاني تنيس نيز وارد شده است و با نظم و ترتيب خاص و شكوه فراواني، به اجرا آمد، مسابقه هاي «تنيس فيوچرز» است.
درباره مسابقه هاي بين المللي تنيس فيوچرز كه دومين دوره آن در كيش برگزار شد چه مي دانيد؟
مطابق مقررات فدراسيون جهاني تنيس، براي ميزباني مسابقه هاي فيوچرز، تضمين يك سري شرايط از ضرورت هاي اوليه به شمار مي آيند. پاره اي از اين پيش شرط ها عبارتند از:
۱- تأمين كل مبلغ جايزه و ارسال آن به مقر فدراسيون جهاني تنيس. ۲- پيش بيني هتل مناسب و مطابق با استاندارد فدراسيون جهاني تنيس با در نظر گرفتن قيمت حداكثر ۵۰ دلار براي هر فرد. فدراسيون جهاني تنيس، توصيه اكيد دارد كه بهتر است ميزبان مسابقه هاي فيوچرز هزينه محل اقامت و غذاي شركت كنندگان، داوران،سرپرستان و سرداور مسابقه ها را به عهده بگيرد. ۳- معتبر بودن كارت هاي بين المللي اعتباري در محل  مسابقه ها. ۴- فراهم آوردن وسايل حمل و نقل از محل اقامت تنيس بازان و دست اندركاران به محل مسابقه ها و برعكس ۵- برخورداري شهر ميزبان مسابقه ها، از خطوط هواپيمايي بين المللي كه در سايت «ياتا» ثبت شده است. ۶- آماده سازي صددرصد ۶ زمين تنيس مطابق استانداردهاي بين المللي (دو زمين براي تمرين، چهار زمين براي مسابقه ها) ۷- برگزاري دست كم يك ميهماني براي كليه دست اندركاران مسابقه ها. ۸- آماده سازي اتاق ويژه سرداور، با كليه امكانات لازم از قبيل اينترنت، فاكس، فتوكپي و ساير ملزومات اداري و مخابراتي و اطلاعاتي.
«لامين اوهاب» تنيس باز الجزايري، عنوان نخست رقابت هاي هفته دوم تنيس بين المللي فيوچرز كيش را به خود اختصاص داد. «اوهاب» در ديدار پاياني اين رقابت ها كه در جزيره كيش برگزار شد، مقابل «سباستين فيتز» آلماني با نتيجه دو بر يك و با امتيازهاي ۶ بر ۴ ، ۵ بر ۷ و ۶ بر ۱ به برتري دستي يافت.
«لئوناردو آزارو» از ايتاليا و «گابريل مورارو» از روماني نيز به طور مشترك در مكان سوم قرار گرفتند. همچنين تيم دو نفره ايتاليا متشكل از «لئوناردو آزارو» و «ديه گو آلوارز» عنوان قهرماني رقابت هاي دو نفره تنيس فيوچرز كيش را از آن خود كرده بودند. در اين دوره از مسابقات تنيس بازاني از فرانسه، انگليس، اتريش، آلمان، سوئد، روسيه، آمريكا، اسپانيا، استراليا، روماني، چين، اوكراين، ارمنستان، الجزاير، كرواسي و تونس به رقابت پرداختند كه در پايان، ۱۵ هزار دلار به نفرات برتر اهدا شد.
اولين قهرماني تيم شطرنج نابينايان ايران
در آسيا
فدراسيون  ورزشهاي  نابينايان  و كم بينايان اعلام  كرد: تيم  شطرنج  نابينايان و كم  بينايان  ايران  كه  در مسابقات  قهرماني  آسيا در بــمبئي  هندوستان  شركت كرده  است  به  مقام  قهرماني  دست  يافت .
به  گزارش  اين  فدراسيون ، تيم  چهار نفره  اعزامي كشورمان  با كسب  ۵/ ۱۸امتياز به  اين  مهم  دست  يافت .
همچنين  حسن  غديري  شطرنجبازايراني  در آخــرين  بازي  خود مقابل  حريفي  ازهند به  تساوي  دست  يافت  تا با ۸ امتياز مشتركا با «گادايا »از هـندوستان در مكان  نخست  آسيا قرار بگيرد.
ليلا زارع  زاده  ديگر شطرنجبازايراني  نيز با ۵ امتياز چهارم  شد و فرهاد چنگيزي  با ۵/ ۴ امتياز در مكان  پنجم  قرار گرفت .

سايه روشن
پرتغال امن است
002636.jpg

معراج مژده: اتحاديه فوتبال اروپا يوفا مي گويد كه خطر حملات تروريستي مسابقات فوتبال جام ملتهاي اروپا كه قرار است در تابستان آينده در كشور پرتغال برگزار شود، هيچ تهديد جدي نخواهد بود. «ياكوب ارل» مسئول مسابقات با توجه به اوضاع ناآرام اكثر نقاط جهان و نگراني هايي كه در مورد خطر ناامني در مسابقات فوتبال جام ملتهاي اروپا در سال ۲۰۰۴ وجود دارد، كشور ميزبان را كشوري امن دانست و افزود كه هيچ نشانه اي از پديده   تروريزم در پرتغال نمي باشد. چندي پيش يك نشريه پرتغالي طي يك نظرسنجي آمار گرفته بود كه يك چهارم مردم در پرتغال نگران وقوع اين حملات در مسابقات جام ملتهاي اروپا هستند. گفته مي شود كه براي اطمينان خاطر هر چه بيشتر از آمادگي اين كشور براي مقابله با خطرات احتمالي كشور پرتغال واكسن هايي خريداري كرده است كه در صورت بروز حملات ميكروبي- شيميايي مردم را در مقابل اين نوع خطرات ايمن كنند. پرتغال از كشورهاي فقير اروپا به حساب مي آيد. اما از آنجايي كه اين كشور از زمره كشورهاي اين قاره است مكان مناسبي براي برگزاري مسابقات ورزشي است. براي مسابقات جام ملتهاي اروپا هم حدود ۳ ميليون خارجي به اين كشور سفر خواهند كرد.
بهترين امكانات قاره سياه در كشور تاريخ
كشور مصر ۵۲۵/۱ ميليارد دلار در صورت كسب ميزباني رقابت هاي جام جهاني ۲۰۱۰ هزينه خواهد كرد.
كميته نامزدي مصر جهت ميزباني رقابت هاي جام جهاني سال ۲۰۱۰ كه در قاره آفريقا برگزار مي شود، هزينه اين رقابت ها را بسيار بالا مي داند. اما از بابت توانايي مصر براي برگزاري اين تورنمنت، اطمينان خاطر دارد.
وزير ورزش كشور مصر، هتل ها و مراكز خبري اين كشور را مناسب ترين محل در قاره آفريقا جهت ميزباني رقابت هاي جام جهاني ۲۰۱۰ مي داند.
او در اين باره گرفت: «ما تنها كشوري هستيم كه پيشنهاد ميزباني خود را با ۴ زبان متفاوت به فيفا ارائه داديم و سايت ويژه ما بيشترين بازديد كننده را نسبت به ساير سايت ها دارد.»
۵ كشور از قاره سياه تاكنون پيشنهاد رسمي خود را براي ميزباني رقابت هاي جام جهاني به فيفا ارائه دادند. آفريقاي جنوبي، تونس، ليبي و مراكش از رقباي جدي مصر هستند. نام كشور ميزبان پس از بررسي نمايندگان فيفا در ماه «مه» معرفي مي شود. ۲۲ ژانويه اين نمايندگان از كشور مصر ديدن مي كنند. ۱۰ استاديوم در كشور تاريخ، براي برگزاري رقابت هاي جام جهاني ۲۰۱۰ در نظر گرفته شده است.
كاپلو يا ليپي مربيان آينده تيم ملي ايتاليا
002640.jpg

جيوواني تراپاتوني، سرمربي تيم ملي ايتاليا شايعات اخير مبني بر كناره گيري از سمت خود را پس از جام ملت هاي اروپاي ۲۰۰۴ تأييد كرد.
مرد كهنه كار آتزوري در اين باره گفت: «در دنياي فوتبال براي بقا هميشه به يك محرك نياز داريد و براي همين در ماه ژوئن فارغ از هر نتيجه اي كه تيم ملي ايتاليا در يورو ۲۰۰۴ به دست آورد، آتزوري را رها مي كنيم. اكنون مي خواهم تجربه اي ديگر را فراتر از مرزهاي ايتاليا كسب كنم.»
قرارداد تراپاتوني با فدراسيون فوتبال ايتاليا در جام ملت هاي اروپا در كشور پرتغال خاتمه پيدا مي كند و سرمربي پيشين بايرن مونيخ مي خواهد بار ديگر هدايت گروه ديگري را در خارج از كشورش برعهده بگيرد.
تراپاتوني در كشور آلمان مربي قابل احترامي است و مطبوعات اين كشور هفته پيش از بازگشت اين مربي به بوندس ليگا خبر دادند. اما جانشين تراپاتوني در تيم ملي ايتاليا چه كسي خواهد بود؟ مارچلوليپي، فابيو كاپلو دو گزينه اصلي براي مربيگري آتزوري در رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ خواهند بود. ليپي به تمام افتخارات ممكن با يوونتوس رسيده است و كاپلو نيز پرافتخارترين مربي تاريخ سري A ايتالياست.
يان اولريچ، دوچرخه سوار بهترين ورزشكار سال ۲۰۰۳ آلمان؛
پس از سال ها كه بهترين ورزشكار كشور آلمان از ميان قهرمانان اتومبيل راني و فوتبال تعيين مي شد، اين بار «يان اولريچ» قهرمان دوچرخه سواري اين كشور به عنوان بهترين مهره ورزش سال شناخته شد.
يان اولريچ كه به تازگي از بند مصدوميت شديد زانوي پاي خود و محروميت دوپينگ بازگشته بود، در رقابت هاي دوچرخه سواري توردوفرانس در سال ۲۰۰۳ در جاي دوم ايستاد. اولريچ پيش از اين در سال ۱۹۹۷ در اين رقابت ها قهرمان شده بود. او نخستين فرد آلماني است كه در بزرگ ترين رقابت هاي دوچرخه سواري جهان قهرمان شده است.
او در انتخاب بهترين ورزشكار سال كشور آلمان بيشترين امتياز را به دست آورد. در اين انتخاب بيشتر از ۳ هزار خبرنگار آلماني شركت كرده بودند و شوماخر، اسطوره اتومبيل راني ژرمن ها با اختلاف زياد نسبت به اولريچ در جاي دوم قرار گرفت. امتياز اولريچ ۳۸۸/۳ بود در حالي كه قهرمان فرمول يك جهان ۸۶۲/۲ امتياز را از آن خود كرد.
روني آكرمن، قهرمان جهان در رشته اسكي در اين انتخاب سوم شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |