دوشنبه ۸ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۶- Dec,29, 2003
شهرداري و اهداي كتاب به مدارس شهر تهران
يك قدم تا خواننده كتاب
000080.jpg

علي الله سليمي
يك روز پركتاب
فضاي سالن حجاب بار ديگر پرازحضور كتاب شده است. برقفسه هايي كوچك و سيمي، عناوين مختلفي جاي گرفته اند، عناويني از ناشران و نويسندگان و مترجماني با مضامين و موضوعاتي متفاوت. در ميانه غرفه ها، گروهي، قلم به دست در حال نوشتن اسامي برخي كتاب ها هستند، كتاب هايي كه با همت سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران قرار است تا آخر بهمن ماه در اختيار مدارس تهران و كتا بخانه هاي آنها قرار بگيرد. اين طرح به گفته شهردار تهران قرار است تداوم و توسعه يابد و شامل حال دانشگاه ها و دانشجويان تهراني هم شود.
يك ميليارد تومان بودجه
اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در گزارشي از روند برگزاري اين نمايشگاه با اشاره به جديد و ابتكاري بودن اين طرح در نوع خود و اين كه سياست هاي طراحي شده در مديريت شهري با توجه به نيازها و مسائل اجتماعي اجرا خواهد شد، گفت: «شهرداري تهران به همه عرصه ها نظر دارد و در اين نگاه محيط هاي آموزشي، جوانان و نوجوانان مورد عنايت ويژه هستند.
معاون اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران با تأكيد بر اين كه اين طرح از جمله بزرگ ترين طرح هاي سازمان است، تصريح كرد: در اين طرح حدود ده ميليارد ريال كتاب به بيش از ۵۵۰۰ واحد آموزشي اهداء خواهد شد.وي در خصوص زمان برگزاري نمايشگاه گفت: اجراي اين طرح از هفته گذشته آغاز شده كه از امروز (دوم دي ماه) به مدت يك هفته به انتخاب كتاب توسط نمايندگان مدارس اختصاص دارد و تحويل كتاب هاي انتخاب شده تا اتمام بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ادامه خواهد داشت.
نگراني براي مدارس
از سوي ديگر برخي نگراني ها نسبت به كم توجهي مديران و نيز كتابداران به اين طرح بروز و ظهور دارد.
بنا برگفته دست اندركاران برگزاري نمايشگاه به تمامي مدارس شهر تهران توسط وزارت آموزش و پرورش اطلاع داده شده و نحوه مراجعه نيز به آنها يادآوري شده بود. اما آنچه در روز اول برگزاري نمايشگاه روي داد خلاف اين موضوع را نشان مي داد. اغلب نمايندگان مدارس بي اطلاع از نحوه برگزاري نمايشگاه، به محل آن مراجعه مي كردند و در مقابل مقررات نمايشگاه گاه خود را ناهماهنگ مي ديدند.
000122.jpg

از جمله ناهماهنگي ها، عدم داشتن معرفي نامه هاي جداگانه براي مراكز جداگانه بوده كه برخي از نمايندگان مدارس مجبور مي شدند دوباره به مدرسه خود مراجعه كنند و براي بخش هاي جداگانه معرفي نامه هايي جداگانه را از دست اندركاران و مديران مدارس دريافت كنند. به نحوي كه اكثر نمايندگان مجتمع هاي آموزشي چندگانه  كه در آنجا مقاطع تحصيلي مختلفي همزمان صورت مي گيرد، تنها با يك معرفي نامه مراجعه كرده بودند كه بنا به مقررات نمايشگاه لازم بود براي هر مقطع تحصيلي جداگانه اي معرفي نامه جداگانه همراه داشته باشند. اين مورد يكي از
نا هماهنگي هايي بود كه اغلب باعث سردرگمي نمايندگان مدارس مي شد.
يك سيستم پيشرفته
مورد ديگر عدم توجيه مديران و دست اندركاران مدارس در قبال نحوه دريافت كتاب هاي انتخابي بود. مقررات نمايشگاه در اين باره به صورت سيستمي كاملاً مدرن و پيشرفته بود و شكل اجراي آن به اين نحوه بود كه در ابتدا به مراجعه كنندگان (نمايندگان مدارس) فرمي جهت شناسايي نماينده مدرسه ارائه مي شد كه در آن مشخصات كامل مدرسه ثبت مي شد. همچنين به آنها نوار باركد(انتخاب كتاب) داده مي شد كه در موقع انتخاب كتاب ها باركد مربوط به آن كتاب را برداشته و بر روي نوار خود الصاق نمايند. مرحله بعدي حضور در بخش سامانه ها و ارائه نوار كتب انتخاب شده به مجريان سامانه ها بود كه در آن بخش مجريان سامانه ها با كنترل و ثبت كتاب هاي انتخابي از طريق رايانه، فهرست نهايي كتب انتخابي را به نمايندگان مدارس تحويل مي دادند. به اين صورت وظايف نمايندگان مدارس در انتخاب كتاب براي مدرسه خود به اتمام مي رسيد. اما همين قضيه به مدارس اطلاع رساني نشده بود. بعضي از مديران مدارس با تصور اينكه كتاب هاي اهدايي به صورت آماده تحويل است،  اشخاصي را به محل نمايشگاه فرستاده بودند كه هيچگونه آشنايي با مقوله كتاب نداشتند.
000118.jpg

يكي از اين موارد حضور سرايدار مدرسه واقع در منطقه ۴ آموزش و پرورش شهر تهران بود كه به تصور اينكه آمده است محموله(كتاب ها) را تحويل بگيرد مراجعه كرده بود. وقتي اين شخص از طرف دست اندركاران نمايشگاه توجيه شد روز بعد باز به همراه يكي از آموزگاران اين مدرسه (طاهره فريدي) به محل نمايشگاه مراجعه كرده بود. گويي آن سرايدار محترم نيز نتوانسته بود مقررات نمايشگاه را به صورت دقيق تر به گوش مديران مدارس برساند.
چنين مواردي عدم مسئوليت پذيري مديران مدارس در قبال موضوع مهمي همچون كتاب را يك بار ديگر گوشزد مي كند. موضوعي كه در عين اساسي بودن در شكل دهي به شخصيت كودكان و نوجوانان همواره به سردي با آن برخورد مي شود. جداي از مشكل اجراي اين نمايشگاه، در عين مدرن و پيشرفته بودن آن مشكل اصلي در اين حيطه را بايد در مدارس جستجو كرد. مدارسي كه در آنها كتاب هاي غيردرسي چنان به حاشيه رانده شده كه اگر نباشد اقداماتي هر از چند از سوي نهادهاي مربوطه در آنها كتاب هاي غيردرسي به كلي فراموش مي شود. همين مشكل را با چند نفر از مراجعه كنندگان كه اغلب از مربيان امور تربيتي و معلمان و ... بودند در ميان گذاشتيم، جواب هاي آنها نيز شنيدني است. «ايران افسانه» از اولياي انجمن در مدرسه ادب در منطقه ۱۵ مي گويد: «در مدرسه ما اغلب كتابخانه هاي كلاسي داريم. در هر كلاسي يك قفسه گذاشته كه در آنها ۵۰ الي ۶۰ كتاب وجود دارد كه نمي شود كتابخانه ولي بچه ها با ديد يك كتابخانه به آن نگاه مي كنند هر چند كتاب تازه در آنها وجود ندارد.»
گلايه از كتابخانه هاي مدارس
«عليرضا مرادي» مربي تربيتي و دبير ديني و قرآن از مدرسه امامت در منطقه ۷ نيز در اين زمينه معتقد است: «نمي دانيم وظيفه چه كسي است كتابخانه هاي مدارس را تجهيز كند. ما در مدرسه امامت يك كتابخانه داريم كه حدوداً ۵۰۰ جلد كتاب دارد كه اغلب كتاب هاي قديمي هستند و دانش آموزان اشتياقي به خواندن آنها ندارند و همواره در جستجوي كتاب هاي تازه هستند كه در كتابخانه مدرسه ما وجود ندارد.»
«منصوره السادات جلدي» از مربيان تربيتي مدرسه دخترانه امامت در منطقه ۱۵ كه از طرف اين دبيرستان براي انتخاب آمده است، به كتاب هاي ارائه شده در نمايشگاه معترض است. او مي گويد: «ما در مدرسه خودمان از اين كتاب ها داريم. بچه ها كمتر استقبال مي كنند. ما امروز آمده بوديم كتاب هايي در زمينه هاي روان شناسي و مشاغل و رشته هايي كه براي دختران مطرح است، انتخاب كنيم كه متأسفانه اصلاً در اين زمينه ها هيچ كتابي پيدا نكرديم.»
كتابخانه هاي مدارس هنوز مرجع نيستند
آنچه از صحبت هاي نمايندگاني كه از مدارس به نمايشگاه آمده اند، برمي آيد اين است كه هنوز كتابخانه هاي مدارس به عنوان يك مرجع علمي و فرهنگي براي دانش آموزان جا نيفتاده اند. يكي از موانع اين امر را مي توان فقر حاكم بر كتابخانه هاي مدارس دانست و در مرحله بعدي كم توجهي مديران و دست اندركاران امر آموزش در مراكز آموزشي. اما واقعيت آن است كه در هيچ جايي از اين كشور بودجه ثابتي براي اين كار در نظر گرفته نشده است. اقداماتي از اين دست (نمايشگاه حاضر) تنها موارد فوق برنامه اي است كه هر از گاهي از طرف بعضي از نهادها و يا سازمان هاي مرتبط با مسائل علمي فرهنگي در جامعه به وقوع مي پيوندد.
معلمان كتاب انتخاب مي كنند
از سوي ديگر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و مديرعامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز در چهارمين روز برگزاري نمايشگاه بزرگ اهداي كتاب به مدارس شهر تهران از اين نمايشگاه بازديد كردند.
احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در حاشيه اين ديدار گفت: هر تلاشي كه براي گسترش كتابخواني و عرضه محصولات فرهنگي انجام شود بسيار ارزشمند است و برپايي اين نمايشگاه هم از همان مجموعه تلاش هاست كه به صورت جديدي كتاب عرضه مي كند.
مسجد جامعي ضمن اظهار اميدواري از بسط اين گونه فعاليت ها افزود: انتخاب كتاب كه بر عهده معلمان گذاشته شده از نقاط قوت اين نمايشگاه است كه آثار عرضه شده به صورت آزاد انتخاب مي شود و اين شيوه مي تواند علايق، نيازها و گرايش هاي مدارس را نشان دهد.
عضو هيأت امناي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، ضمن ارزشمند خواندن اينگونه حركت هاي فرهنگي تصريح نمود: تعامل بين حوزه هاي توليد و عرضه و نيز مراكز آموزشي خود مي تواند در بهبود كيفيت توليد و عرضه كتاب تأثير بسزايي داشته باشد.
000120.jpg

محسن چيني فروشان مدير عامل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز در حاشيه بازديد از اين نمايشگاه اجراي اين گونه برنامه ها را باعث ارتباط دو سويه فرهنگي بين شهرداري و مردم دانست و گفت: در نگاه اول مشكلات اقتصادي، ترافيكي ومسائلي از اين دست به عنوان مشكلات اصلي شهروندان تهراني مطرح مي شود، در حالي كه مشكل اصلي شايد فرهنگي باشد.
وي تصريح كرد: اگر نگاه مردم به شهرداري و فعاليت هاي آن فقط مشكلات شهري نباشد خيلي از مشكلات ما حل خواهد شد.
چيني فروشان با اشاره به پرهيز از اعمال سليقه ها ادامه داد: بايد در آينده سعي كنيم در انتخاب ناشران و كتاب ها نهايت دقت را به عمل آورده تا كتاب ها با ارزش ها و سلايق دانش آموزان از نظر فرهنگي، هنري و علمي تطابق بيشتري داشته باشد.
عضو هيأت امناي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران،  گفت: «كساني كه براي كودكان و نوجوانان فعاليت مي كنند علاوه بر تخصص كلي خود بايد در اين امور خاص هم تخصص هاي لازم را داشته باشند. وي كتابدار را يك كتابخانه گويا دانست و گفت در آموزش و پرورش به اندازه كافي كتابدار نداريم و بهتر است به جاي بكارگيري كتابداران جديد دوره هاي آموزشي براي كتابداران مدارس اجرا نماييم.
همچنين مازيار نيلچي دبير نمايشگاه در مورد سقف  كتاب هاي اهدايي به مقاطع تحصيلي مختلف گفت: سقف در نظر گرفته شده براي مقاطع دبستان ۱۲۰۰۰۰۰ ريال، راهنمايي ۲۰۰۰۰۰۰ ريال و دبيرستان ۲۶۰۰۰۰۰ ريال است.
وي تعداد عناوين كتاب ها را ۲۶۰۰ عنوان از ۱۲۰ ناشر تهراني اعلام كرد كه همزمان با ايام جشن هاي پيروزي انقلاب اسلامي به مدارس شهر تهران ارسال خواهد شد.

مرور كتاب
از باب قرائت اطفال (كودكان و مطبوعات پيش از مشروطه ايران)
000112.jpg

مؤلف: سيدعلي كاشفي خوانساري/ ناشر: انتشارات قدياني، چاپ اول، پاييز ۱۳۸۲/ قطع
رقعي/ ۲۶۴ صفحه/ قيمت ۲۵۰۰ تومان.
سيدعلي كاشفي خوانساري در عرصه تاريخچه نقد آثار كودكان و نوجوانان، پيش از اين آثاري نوشته و منتشر كرده بود. كتاب «از باب قرائت اطفال» پژوهش تازه وي در زمينه مطبوعات كودك و نوجوان پيش از دوران مشروطه است. اين پژوهش با بررسي نشريات و روزنامه ها در سالهاي پيش از صدور فرمان مشروطيت، نخستين مطالبي را كه با موضوع كودكان به انتشار رسيده است، جست و جو و بررسي مي كند. همچنين اولين نشريات ويژه نوجوانان را مورد معرفي و تحليل قرار مي دهد. در اين اثر اطلاعات جديد و ارزشمندي در اختيار علاقه مندان تاريخ، مسائل فرهنگي، ادبيات كودك و روزنامه نگاري قرار مي گيرد.

دو كتاب جديد از فرهنگسراي پايداري
دو كتاب جديد از سوي فرهنگسراي پايداري وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در ارتباط با حوزه كاري اين فرهنگسرا منتشر شد.


سايه سياه سقوط
000116.jpg

«سايه سياه سقوط» روايت اندوهبار ملتي ستمديده و درمانده است كه سالها زير چكمه هاي حكام بعثي بوده و اينك كه ناگزيرند طعم تلخ حضور بيگانگان و استيلاي غارتگرانه آنان را نيز تحمل كنند، بي ترديد هر وجدان حق طلب و آزاده اي را متأثر خواهد كرد و يقيناً اين اسارت هولناك و رنج بزرگ بشري از نگاه تيزبين شاعران و هنرمندان متعهد و آگاه دور نبوده و نخواهد بود.
اين كتاب كه به همت كامران شرفشاهي و از ميان اشعار شاعران جهان و با هدف حمايت و همدردي از مردم مظلوم و ستم كشيده عراق منتشر شده است. غالب اشعار داراي فضايي معترضانه و اندوهناك است، هر چند كه برخي از شاعران نيز با روي آوردن به طنزي تلخ و گزنده، كوشيده اند پيام خود را با زبان سحرانگيز شعر ارائه كنند.
اين اشعار نشانگر ژانر تازه ديگري در ادبيات مقاومت سرزمين ماست. پيش از اين شاعران متعهد ايراني با سرودن اشعاري درباره ملتهاي مظلوم فلسطين، لبنان، بوسني و هرزگوين، افغانستان و... حمايت خود را از اين ملتها و نهضت هاي رهايي بخش اعلام كرده بودند.
«سايه سياه سقوط» شامل اشعاري از عبدالجبار كاكايي، طاهره صفارزاده، كامران شرفشاهي، كاوه بهمن، اسماعيل اميني، هدي حسين( مصر)، ساگاري چاپرا (هند)، اندرو مونشن(انگلستان) و همچنين شاعران ديگري از ايران و جهان است.
اين كتاب در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه در پاييز ۱۳۸۲ با طراحي جلد باسم الرسام، به چاپ رسيده است.


ادبيات جنگ و موج نو
000114.jpg

در ادبيات معاصر ما، ادبيات جنگ منظرگاه رويارويي نسلي نو با مسائل و وقايعي است كه هر كدام  عظمت و ارزش خاصي در تاريخ دارند و برانگيختگي اين نسل، در پرداختن به مضاميني مبتني بر «مرگ  آگاهي» و عبور از صحن و سراي واقعيت جهان براي «درك جاودانگي» است.
«ادبيات جنگ و موج نو» مباحثي پيرامون روش شناسي نقد ادبيات جنگ در ايران است كه به كوشش شاهرخ تندرو صالح از نويسندگاني چون، فتح الله بي نياز، زهرا زواريان، دكتر فرزان سجودي، مديا كاشيگر، دكتر مسعود كوثري، رضا نجفي و... گردآوري شده است. اين كتاب مروري دارد بر ساختار ادبيات جنگ به عنوان كليتي كه رفتارهاي مختلف، حماسي، اجتماعي و... را در خود دارد و نمايه اي ريخت شناسانه از فرهنگ و هويت پنهان فرهنگي انسان ها به حساب مي آيد.

پيشنهاد كتاب
سيدابوالحسن مختاباد a-najva@hamshahri.com
فوكو و ديرينه شناسي دانش
مؤلف: حسين كچويان / ناشر: دانشگاه تهران، چاپ اول پاييز ۱۳۸۲ / ۲۶۰ صفحه / ۱۶۰۰ تومان.
كتاب روايت تاريخ علوم انساني از نوزايي تا دوران مابعد تجدد است و از اين منظر كه اثري تأليفي است و نه ترجمه، قابل اعتناست. ضمن آنكه ناشر و مؤلف اثر نيز در حوزه موضوع يادشده شناخته شده اند.
ميرداماد
مؤلف علي اوجبي - ناشر: ساحت، چاپ اول ۱۳۸۲ / ۲۵۲ صفحه / ۱۹۵۰ تومان .ميرداماد از جمله حكماي صاحب اعتبار دوران صفويه است كه به نوعي وي را بنيانگذار حكمت يماني دانسته اند.
اثبات وجود خداوند
جان هيك / مترجم: عبدالرحيم گواهي / ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامي / چاپ اول ۱۳۸۲ / ۳۸۸ صفحه / ۲۲۰۰ تومان.
مؤلف اثر ازجمله چهره هاي نامدار فلسفه دين و در ايران نامي شناخته شده است. اما مترجم اين اثر اگرچه شناخته شده است، اما ترجمه هاي وي با انتقاداتي روبرو بوده است، از جمله ترجمه وي از «شرق شناسي» ادوارد سعيد كه چند سال قبل نقدي مفصل و تطبيقي از سوي يكي از منتقدان بر ترجمه آقاي گواهي در ماهنامه «نقد و پژوهش» چاپ شده بود.
آموزش دانش سياسي
حسين بشيريه / انتشارات نگاه معاصر / ۲۵۴ صفحه / ۴۵۰۰ تومان
كتاب از ادغام دو كتاب دكتر حسين بشيريه، چهره آكادميك حوزه علوم سياسي و جامعه شناسي سياسي، شكل گرفته و ناشر در اين چاپ آن دو كتاب، مباني نظري و سياست تأسيسي را در يك جلد گردآورده تا خوانندگان را با يك بسته آموزشي حوزه سياست روبرو كند و نه چند عنوان. از همين نويسنده و ناشر چاپ دوم كتاب ديباچه اي بر جامعه شناسي سياسي ايران (دوره جمهوري اسلامي تا سال ۱۳۸۰) نيز منتشر شده كه در واقع كاربردي و مصداقي شده مباحث نظري كتاب قبلي است.
اتحاديه اروپا از آغاز تا امروز
احمد نقيب زاده / نشر قومس، پاييز ۱۳۸۲ / ۳۰۰ صفحه / ۲۰۰۰ تومان
دكتر احمد نقيب زاده از آن گروه مؤلفان حوزه علوم سياسي و جامعه شناسي سياسي است كه آثار درخور اعتنايي، چه به صورت ترجمه و چه تأليف، نوشته است. نشر قومس نيز اگرچه در گذشته در حوزه سياست فعاليتي قابل اعتنا داشت، اما چند سالي است كه دوران ركود كاري اش را تجربه مي كند.
نظريه پردازي انقلابها
جان فوران / فرهنگ ارشاد / نشر ني، پاييز ۱۳۸۲ / ۳۹۲ صفحه / ۳۰۰۰ تومان.
جان فوران با كتاب «مقاومت شكننده»، كه تاريخ اجتماعي ايران از دوان صفويه تا انقلاب اسلامي است، در ميان علاقه مندان اين گونه مباحث شناخته شده است. اين كتاب از زمان انتشار (انتشارات رسا) تاكنون سه بار تجديد چاپ شده است. كتاب «نظريه پردازي انقلابها» نيز با گوشه چشمي به چند انقلاب بزرگ دنيا، از جمله ايران نوشته شده است.
جهاني شدن و مخالفان آن
ديويد هلد و آنتوني مك گرو / عرفان ثابتي / نشر ققنوس، پاييز ۱۳۸۲ / ۲۰۰ صفحه / ۱۷۰۰ تومان
پس از انتشار مجموعه گفت و گوهاي رامين جهانبگلو با چند نظريه پرداز سياسي، فلسفي درباره جهاني شدن (نشر مركز) و نيز مجموعه مقالات جهاني شدن (انتشارات وزارت خارجه)، اين اثر هم مي تواند حجمي از اطلاعات را ارائه كند.
فرهنگ لغات عاميانه
سيدمحمدعلي جمالزاده/ به اهتمام: محمدجعفر محجوب/ انتشارات سخن، چاپ اول(ناشر) ۱۳۸۲/ ۵۹۲ صفحه/ ۴۹۰۰ تومان.
روانشاد محمدعلي جمالزاده، همچنان كه، پدر داستان نويسي نوين ايران لقب گرفته است. در گردآوري و تدوين ضرب المثلها و لغات عاميانه نيز يگانه بود و بسياري از اهل فن وي و كتاب «فرهنگ لغات عاميانه ا ش» را نخستين گام در اين راه مي دانند. اين كتاب به اهتمام روانشاد دكتر محجوب و پس از سالها فرصت انتشار مي يابد و دريغ كه هيچ يك از اين دو در قيد حيات نيستند تا چاپ پس از سالهاي اثر خود را در ايران شاهد باشند.
تاريخ اجتماعي ايران(جلد نهم)
مرتضي راوندي/ انتشارات روزبهان/ ۵۹۶ صفحه/ ۴۰۰۰ تومان
نهمين جلد از مجموعه ده جلدي تاريخ اجتماعي ايران، زنده ياد مرتضي راوندي به فرقه هاي مذهبي در ايران مي پردازد. اين كتاب نيز همانند جلد دهم اين مجموعه مدتها در نوبت دريافت مجوز انتشار بود و جالب توجه اين كه اين بار ناشر ساير مجلدات آن (انتشارات نگاه)، را منتشر نكرده است و انتشارات روزبهان به چاپ آن اقدام كرده است. مجلدات نخست اين مجموعه ابتدا از سوي انتشارات اميركبير به بازار راه يافته بود.
همه مردان شاه
استيفن كينزر/ مترجم: شهريار خواجيان/ نشر اختران، ۱۳۸۲/ ۳۶۸ صفحه/ ۲۶۰۰ تومان.
كتاب كينزر از همان زمان كه در غرب انتشار يافت مورد توجه قرار گرفت، اما برخلاف تبليغات پرسروصدا، پيرامون اين كتاب، براي ايرانيان و آشنايان به كودتاي ۲۸ مرداد نكته تازه اي ندارد. اگر چه روايت كينزر از كودتاي ۲۸ مرداد بسيار جذاب و پركشش است. پيش از اين ترجمه اي ديگر از اين كتاب از سوي نشر پيكان به بازار عرضه شده بود.

نگاه امروز
شيوه اي نو و مشاركت جويانه
علي اكبر اشعري
اقدام شهرداري تهران در اهداي كتاب به مدارس شهر تهران كه با شيوه اي نو و كاملا مشاركتي انجام گرفته، از چند جهت حائز اهميت است.
* شهرداري تهران با درك درست از نياز اساسي كشور به انديشه ورزي و رونق فكر و علم، تصميم گرفت ظرفيت كتابخانه هاي مدارس را با جديدترين و مناسب ترين كتب منتشره افزايش دهد.اين به آن معنا ست كه اقدام حاضر، گام اول در مسير رونق و نشاط علمي در شهر تهران است .
* شروع اين كار از مدارس، حاكي از درك درست شهرداري تهران نسبت به اهميت آموزش و پرورش در سنين كودكي و نوجواني در ساخت شخصيت فردي و اجتماعي افراد جامعه است.
* برخلاف رويه معمول اهداي كتاب كه تاكنون صورت مي گرفته و براساس آن انتخاب كتاب و ناشر با اهداكننده كتاب بوده است ، اين بار شهرداري تهران با فراخوان ناشرين تهراني، همه آنها را براي همكاري در اين طرح دعوت كرده است.اين دعوت حاكي از وسعت نظر شهرداري تهران است و اين كه دوستان ما در اين نهاد مردمي، به خوبي درك كرده اند كه مسئولين در نظام اسلامي صرف نظر از علائق و گرايش هاي شخصي و گروهي خود در خارج از محيط كار، در مقام مسئوليت و در محيط كار به همه مردم تعلق دارند و اين نكته بسيار باارزشي است.
* اختصاص دعوت شهردار تهران به ناشرين تهراني حاكي از توجه ايشان ،به اين نكته است كه در مديريت ايشان در هر حركتي، بايد حتي الامكان تمام اقشار و اصناف مرتبط در شهر تهران از مزاياي مستقيم و يا جانبي هر اقدامي بهره مند شوند .
* دعوت از گروهي از انديشمندان حوزه نشر براي بررسي آثار ارسال شده از سوي ناشرين و انتخاب آثار مرتبط با نيازهاي واقعي گروه هاي مختلف سني دانش آموزان پايه هاي مختلف تحصيلي، نشان دهنده اين نكته مهم است كه شهرداري تهران خود را امين مردم و مسئول حفظ بهداشت و سلامت فكري و فرهنگي جامعه مي داند و براي آن ارزش قائل است.
* برپايي نمايشگاهي از كتب ناشرين تهراني و دعوت از مدارس شهر تهران براي اعزام نماينده يا نمايندگاني به نمايشگاه مذكور و انتخاب كتب مورد نياز مدرسه و نوع تعامل با ايشان در مدت حضور در نمايشگاه حاكي از احترامي است كه شهردار تهران و همكارانش براي قشر فرهيخته و پرتلاش معلمين و تشخيص و انتخاب آنان قائل هستند.
* بهره گيري از شيوه اي مدرن براي انجام امور خدماتي مربوط به مراجعه كنندگان به نمايشگاه، حاكي از اهتمام شهرداري تهران به بهره گيري از مزاياي جديدترين فناوري ها در هر زمينه براي خدمت به مردم است.
* اقدام مسئولين نمايشگاه به نظرخواهي از مراجعه كنندگان در مورد ارزيابي ايشان از اين خدمت فرهنگي و درخواست ارائه طريق براي خدمت رساني بهتر در مراحل بعدي، بيانگر اهميت شهرداري تهران به مشورت با مردم و مشاركت با آنها در اداره امور شهر است.
* نشاطي كه شهرداري تهران در اين مدت از جمله در اين اقدام اخير از خود نشان داده، هر انسان مؤمن وطن دوست و عاشق خدمتي را به هيجان آورده است، به طوري كه امروزه در بسياري از طرح ها و از جمله همين طرح، شاهد بروز استعداد و نقش آفريني جوانان هوشمندي هستيم كه شرايط جديد، آنها را به ابداع و نوآوري سوق داده است.

ادبيات
اقتصاد
انديشه
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |