سه شنبه ۹ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۷- Dec,30, 2003
زولاتان ابراهيموويچ
سرو بلند آژاكس
000159.jpg
گروه ورزشي- او را از چهره  هاي برجسته عرصه كنوني فوتبال دنيا برمي شمارند، تك خال جواني كه در خط آتش تيم آژاكس بسان نگين زمرديني خوش مي درخشد.
بسياري از كارشناسان براي زلاتان ابراهيموويچ آتيه بسيار درخشاني ترسيم مي كنند، از اين رو است كه باشگاه هاي بزرگ قاره سبز از هم اكنون در پي جذب اين بازيكن سوئدي هستند.
* مدت هاست رم در پي جذب تو است، دوست داري به اين تيم بپيوندي؟
- هميشه به آژاكس و به پيروزي اين تيم فكر مي كنم، اينجا كاملاً  راضي هستم و مي خواهم همچنان در هلند بمانم.
* ظاهراً  طرفدار پروپاقرص آژاكس هستي؟
- خوب، وقتي بچه  تر بودم، واقعاً  اينتر را دوست مي داشتم؛اما حالا اوضاع فرق كرده، الان باشگاه هاي خوب زيادي در دنيا وجود دارند!
* و محبوب ترين بازيكنت؟
- مارادونا و رونالدو، آنها كامل ترين بازيكنان تاريخ فوتبال بوده اند.
* غالباً در بازي هاي آژاكس، پرچم سوئد در ميان برخي از هواداران دست به دست مي شود. اين برايت برانگيزانده نيست؟
- ديدن اين پرچم  ها احساس خوبي در من ايجاد مي كند. حمايت هواداران سوئدي را به خوبي لمس مي كنم و اين فوق العاده است.
* مدافعان در سوئد مزاحم ترند يا در هلند؟ اوضاع در ليگ قهرمانان چطور است؟
- مدافعان هلندي خيلي بهترند. اين به سبب سطح بالاتر فوتبال در هلند است و بالطبع بازيكنان در اينجا از صلابت افزون تري برخوردار هستند. اين تمايز در جام قهرمانان بيشتر هم مي شود و بازيكنان در سطح بسيار بالاتري ظاهر مي شوند.
* آژاكس اين فصل- دست كم در هلند- آماده نشان مي دهد.
- در اوان بازي ها كاملاً آماده بودم، خوب تمرين مي كردم و مربي به من اعتماد به نفس مي داد. علاوه بر اين اكنون فرا گرفته ام بهتر بازي حريفان را ارزيابي كنم، در حقيقت بازي خواني ام بهتر شده. حالا اين را به ساير بازيكنان تعميم بدهيد. علاوه بر اين- اگر چه آژاكس خيلي زود از دور رقابت هاي اروپايي كنار رفت- ما دوباره به سطح اول فوتبال اروپا برگشته ايم و نشان داديم كه به زمره برترين هاي اروپا تعلق داريم.
* اگر بتواني به گذشته بازگردي، چه كاري را دوباره انجام خواهي داد؟
- نمي دانم، هنوز به آن نقطه نرسيده ام. در شرايط كنوني از زندگي لذت مي برم، به مانند تك تك اعضاي خانواده ام احساس خوبي دارم بنابر اين نمي توانم بگويم كه دوست دارم چه كاري را دوباره انجام دهم، شايد زماني كه كمي سالخورده تر شدم، به هر روي گمان مي كنم الان تصميم هاي درستي مي گيرم.
* ماركو فان باستن به تازگي از تو انتقاد كرده بود.
- گمان مي كنم حق داشته باشد. در واقع او از من انتقاد نكرد، ايده هاي جديدي برايم پرورد، او به خوبي از قابليت هاي من آگاه است و فكر مي كند بايد هر فصل بيست و پنج گل بزنم كه با او موافقم. همچنين تأكيد كرد بايد چند فصل ديگر در آمستردام بمانم.
خيال نمي كنم اين نكته منفي در برداشته باشد، بيشتر جنبه نصيحت داشت.
* ... و مهمترين درسي كه به شما آموخته؟
زدن گل براي مهاجم بسيار مهم است. به من توصيه كرده در كارهاي زميني بيشتر پويا باشم و روي كارهايي كه تبحر دارم، در زمين تأكيد كنم. اينها مهمترين درس هايي هستند كه از او فرا گرفته ام.
* عصبي نمي شوي اين همه به تو مي گويند بايد بيشتر گل بزني؟
- ياد مي گيرم. آنها دائماً  به من يادآوري مي كنند از اين روبه سادگي فراموشي نمي كنم! 
* تو مهاجم خوبي هستي ؛ ولي خيلي زياد حريفان را با آرنج نوازش مي كني!  اين امر كه چند بار هم موجب محروميت تو شده به خاطر روش بازي تواست يا قد بلندت؟
- به خاطر بلندي قدم اين موضوع خيلي به چشم مي آيد، اما هرگز اين كار را با غرض انجام نمي دهم چون به زمين پا مي گذارم تا فوتبال بازي كنم نه اين كه كارهاي احمقانه انجام دهم.
* هميشه قدت بلند بوده يا از سن خاصي رشدت سريع شد ؟
- وقتي شانزده يا هفده سال داشتم به ناگهان رشد غير عادي يافتم و قدم خيلي بلند شد. قبل از آن واقع كوچك اندام بودم و در عوض ماهيچه هاي پرقدرتي داشتم.
* وجه افتراق مهاجمان آژاكس با ساير مهاجمان در چيست؟
- هر مهاجمي نمي  تواند براي آژاكس بازي كند. آژاكس به شيوه اي بازي مي كند كه هر بازيكني نمي تواند در آن مستحيل شود تا بعد نوبت به بروز توانمندي هايش برسد. يك مهاجم در آژاكس بايد تمام قابليت هاي مورد نياز يك بازيكن را داشته باشد. وقتي تاريخ باشگاه را از نظر مي گذرانيد،درمي يابيد تمام مهاجمان آژاكس به بازيكنان بزرگي تبديل شده اند.
* دوست داري براي چه باشگاهي بازي كني؟
- در آژاكس خيلي راضي هستم. هميشه روياي بازي در اين تيم را در سر مي پروراندم و حالا اينجا هستم. به آينده و پيشرفت فكر مي كنم،اما فعلاً  در آژاكس راحت هستم و از بازي ام لذت مي برم. بنابراين به باشگاه ديگري فكر نمي كنم.
* خيلي ها معتقدند تو مي تواني به بهترين بازيكن دنيا تبديل شوي.
- اوه، اميدوارم، ببينيم تا كجا مي توانم پيش بروم. خوب، براي رسيدن؛ چنين غايتي به سختي تلاش خواهم كرد.

جي جي اوكوچا
شعبده باز
000165.jpg
مهدي رضايي- او را جادوگر سياه لقب داده اند و براي تماشاگران انگليسي اوكوچا يك شعبده باز بزرگ است كه مي تواند با توپ دست به حركاتي بزند كه روحيه تيم حريف را تضعيف و باعث خنده تماشاگران خودي شود. در فوتبال جدي و پر برخورد انگليس داشتن چنين مهره اي غنيمتي است. او فضاي ورزشگاه را از حالت يك بعدي پيروزي خارج مي كند و دست به حركاتي مي زند كه گاه آن را در تماشاخانه ها مي بينيم. جي جي اوكوچا حالا سي سالگي را پشت سر گذاشته و پس از تجربه بازي در تيم هاي اينتراخت فرانكفورت، فنرباغچه، پاري سن  ژرمن حالا به بولتون رسيده است. جي جي اوكوچا با تيم ملي نيجريه دوران طلايي فوتبال را پشت سر گذاشت و اوج درخشش او در پاري سن ژرمن در سال ۱۹۹۸ بود. اوكوچا راحت حرفش را مي زند، بدون آن كه ملاحظه كسي را بكند. او را در سال ۲۰۰۳ به عنوان بهترين بازيكن سرگرم كننده انتخاب كردند، يك انتخاب عجيب كه بايد براي خود او نيز جالب باشد. حرف هاي اوكوچا از زبان خودش معناهاي ديگري دارد.
* شما از طرف خوانندگان يكي از پرمخاطب ترين مجلات ورزشي انگليس به عنوان بهترين بازيكن سرگرم كننده در سال ۲۰۰۳ انتخاب شده ايد. آيا دوست داريد حال كه در اوج هستيد خودنمايي كنيد؟
- خوب من بازيكن سرگرم كننده اي هستم اما در اصل فوتبال شغل سرگرم كننده اي است و من در زمين در واقع اين دو (شغل و سرگرمي) را با هم مي آميزم. من زماني كه لازم است تلاش كنم، سخت كار مي كنم و هنگامي كه زمان سرگرمي باشد مي توانم سرگرمي ايجاد كنم. با وجود اين با خوانندگان شما هم عقيده هستم، حداقل در اين صورت اعتباري براي خود دارم اما اگر بهترين نباشم، جزو يكي از بهترين ها هستم.
* بنابراين دوست داريد با به كارگرفتن از استعداد و فن خود و فريب دادن حريف در زمين، چشم ها را به سوي خود خيره كنيد؟
- بله. اين فريب دادن و حقه ها در حقيقت نقاط تمايز من هستند.
من از بازي كردن لذت مي برم و دوست دارم خودم را اين طور نشان دهم و اين چيزي است كه فكر مي كنم بچه ها آن را دوست دارند؛ آنها دوست دارند كارهايي را كه از من مي بينند انجام دهند البته شايد اين تنها نقطه تاكتيكي بازي من نيست. من مي خواهم نشان دهم كه فوتبال يك ورزش همراه با لذت و تفريح است. من هنوز به خاطر دارم كه قبلاً در خيابان بازي مي كردم و مثل بچه ها براي تفريح كردن و آن زماني است كه سعي مي كنيد حقه اي را به كار ببريد.
* آيا براي شما مشكل است كه بفهميد چه موقع بايد نوع بازي خود را تغيير دهيد و چه موقع همان كارها را انجام دهيد؟
- نه. براي من اصلاً سخت نيست. اگر بازي صفر- صفر دنبال شود و يا يك بر صفر به نفع حريف باشد، نمي توانم اين كارها را انجام دهم اما اگر بازي را به راحتي برنده باشيم آن وقت مي توانم خود را نشان دهم. برخي از مهارت هاي من در حقيقت تلاش براي خلق موقعيت براي خودم هستند. شايد كارهايي كه مردم تا به حال نديده اند و يا مثل قبلاً نديده  باشند خوب اين زماني است كه سرگرمي بوجود مي آيد اما براي خود من روشي است كه مي توانم حريف مقابل خود را فريب دهم و موقعيتي به دست آورم.
* حقه مورد علاقه شما چيست؟
خوب واقعاً خيلي سخت است چرا كه تمام آن حقه ها بستگي به موقعيتي دارند كه در آنها هستم.
حقه اي را كه بيشتر از همه دوست دارم جا گذاشتن از كنار است، توضيح آن سخت است اما اين طور است كه من سعي مي كنم توپ را نزديك حريف نگهدارم و وانمود مي كنم كه مي خواهم با پاي چپ خود توپ را حركت دهم ولي يك دفعه با پاي ديگر توپ را عبور مي دهم گفتنش دشوار است اما اين يكي از كارهايي است كه انجام مي دهم.
* آيا مربي تيم اين حركات و كارهاي شما را دوست دارد؟
من فكر نمي كنم كه اين كارها او را اين قدر ناراحت كند. شما بايد به خاطر داشته باشيد كه هر كاري من انجام مي دهم براي پيشبرد تيم است. نقش من اين است كه مطمئن شويم مي توانيم بهتر از فصل پيش كار كنيم و من كاملاً مطمئن هستم كه با بازيكناني كه در اختيار داريم اين كار را مي كنيم. روحيه اي كه هم اكنون در تيم است ما را در اين فصل قادر خواهد ساخت تا بهتر از قبل باشيم.
* آيا در طول تمرين طي هفته، مهارت هاي خود را هم  تكرار و تمرين مي كنيد؟
- نه. من اكثر آنها را تمرين نمي كنم زيرا كه كاملاً آنها را مي دانم اما عقيده دارم هنوز مي توانم آنهارا ارتقاء دهم و عقيده دارم هيچ محدوديتي براي پيشرفت وجود ندارد. همه ما زندگي مي كنيم تا ياد بگيريم و اين كاري است كه من هنوز با بازي هايم انجام مي دهم و همچنين تيم بولتون.
* آيا تابستان هنگامي كه كاپيتان تيم بولتون شديد خوشنود بوديد؟
- از اين موضوع بسيار خوشحالم، چرا كه اين امر نشانه ارتباط خوب بين من و مردم اينجاست و اميدوارم اين امر ادامه پيدا كند و بتوانم اوقات خوبي را اينجا داشته باشم. من فكر مي كنم دليل انتخاب من اين است كه مي توانم ارتباط خوبي را با بازيكنان خارجي باشگاه برقرار كنم. من در حقيقت كاپيتان كشور خودم، نيجريه هم هستم. من تجربه بسيار زيادي را به دست آورده ام. بنابراين بله از اينكه كاپيتان تيم بولتون هستم بسيار خوشنودم.
* آيا اين مسئله كه تيم بولتون در انتهاي جدول رقابت هاي ليگ برتر قرار دارد شما را رنج نمي دهد؟
- نه ناراحتم نمي كند چرا كه بسياري از رسانه ها بر اين باورند كه ما بازيكنان بزرگي نيستيم، ما بودجه آن را نداريم. ما بايد به مربي حق بدهيم چرا كه او با اين بودجه پايين بسيار عالي كار كرده است. در اين فصل ما بايد ثابت كنيم كه در ليگ برتر حاضريم و به راحتي تا اينجا نيامده  ايم.
* شما هم اكنون ۳۰ ساله هستيد آيا اين نوع بازي، حركات و فوت و فن هاي شما را تا چند سال ديگر شاهد خواهيم بود؟
خوب من هنوز بسيار قوي هستم و بنيه خوبي دارم و هنوز چند سال ديگر وقت دارم. من فقط سعي مي كنم بهترين كاري را كه مي توانم انجام دهم و در فرم ايده آل و سالم باقي بمانم. من درباره چيزهايي كه به دست آورده ام فكر نمي كنم بلكه راجع به چيزهايي كه به دست خواهم آورد فكر مي كنم و اين تنها چيزي است كه باعث مي شود به بازي كردن ادامه دهم يك سال تا پايان قرارداد من باقي مانده است و اميدوارم كه فصل خوبي را داشته باشم و بالاخره آنچه را كه آينده براي من به ارمغان خواهد آورد را خواهم ديد.
* آيا شما از بودن در «ريبوك» راضي هستيد؟
- بله. من در اينجا بسيار خوشحالم، آنها لطف زيادي به من دارند، طرفداران و مسئولين همه و همه. اينجا را مثل خانه خود مي دانم و بسيار خوشحالم بايد صادقانه بگويم كه من هنوز آدم جاه طلبي هستم و اين مسئله را نبايد فراموش كنم. اما خوشحالم و سعي مي كنم بتوانم بهترين كمكي كه از دستم برمي آيد را به باشگاه بكنم تا مكان بهتري براي خودم و بقيه بازيكنان شود.

خبرها و نگاه ها
«ريوالدو» بدون باشگاه
000162.jpg
كيوان آشفته - باشگاه فوتبال سائوپولو برزيل اعلام كرده به خاطر ناتواني در تأمين كردن مبلغ مورد نياز «ريوالدو» ملي پوش برجسته اين كشور از به خدمت گرفتن وي منصرف شده است.
به گزارش خبرگزاري رويترز از ريودوژانيرو، مدير باشگاه سائوپولو در اين باره گفت: تعهدات مالي باشگاه در خصوص هزينه هاي جاري طوري است كه به هيچ وجه قادر به پرداخت مبلغ مورد درخواست «ريوالدو» نيست.
«خوزه نال خوونچيو» در اين باره گفت: تيم فوتبال سائوپولو كه ۱۰ روز پيش توانست مكان سوم رقابتهاي قهرماني باشگاههاي برزيل را كسب كند، با وجود مذاكرات اوليه موفق به تأمين منابع مالي و جذب اسپانسر مورد نظر براي استخدام «ريوالدو» نشده است.
وي افزود: «ريوالدو» بازيكن فوق العاده اي است و جاي ثابتي در تيم ملي فوتبال برزيل دارد، اما باشگاههاي برزيلي استطاعت مالي جذب بازيكناني در اندازه هاي وي را ندارند.
«ريوالدو» كه اوايل ماه جاري ميلادي از تيم آث ميلان ايتاليا جدا شده است، تابستان سال گذشته پس از فتح جام جهاني ۲۰۰۲همراه با تيم برزيل از تيم بارسلونا اسپانيا به تيم آث ميلان نقل مكان كرد، اما به خاطر اختلاف سليقه با كادر فني اين تيم كمتر در تركيب اصلي تيم قرار گرفت و در نهايت از  آن جدا شد.
در حال حاضر «ريوالدو» با وجود درخواست چند تيم مطرح اروپايي از جمله دو تيم حاضر در ليگ برتر انگليس يك بازيكن آزاد محسوب مي شود و تيم خاصي را براي نيم فصل آينده خود انتخاب نكرده است.

سايه روشن
پروژه گل
معراج مژده- پروژه گل ،پروژه اي علمي و آموزشي است كه در جهت پيشرفت و ارتقاي فوتبال در كشورهاي مختلف جهان از سوي فيفا تصويب و اجرا شده  است. اين پروژه در زمان مسئوليت صفايي فراهاني در فدراسيون فوتبال و پيگيري هاي وي قرار شد كه در ايران نيز اجرا شود و پس از برطرف شدن موانع اجرايي،اولين حركت هاي اصولي در جهت اصلاح ساختار فوتبال در كشور برداشته شد. اما استعفاي غيرمنتظره مهندس صفايي فراهاني باعث شد تا عملاً افتتاح اين طرح ماه ها به تعويق بيفتد. سرانجام در روز ۲۶ آذر ماه با حضور مهندس مهرعليزاده رئيس سازمان تربيت بدني و بن همام رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا اين پروژه در ايران افتتاح شد.
رئيس سابق فدراسيون فوتبال گفت:  مطابق با ارزيابي هاي انجام شده حدود ۵/۲ تا ۳ ميليون بازيكن زير پانزده سال بدون برخورداري از آموز ش هاي كافي به فوتبال اشتغال داشتند كه طي طرحي پنج ساله كه در هر سال حدود سه هزار مربي تربيت شود،پي ريزي ساختار آكادمي فوتبال انجام گرفت كه به موازات آن نيز درصدد انجام هماهنگي هايي با فدراسيون هاي فوتبال سوئد، دانمارك و فرانسه بوديم. همچنين تيم اوليه اي از اساتيد دانشگاه تربيت بدني به عنوان كادر تربيتي اين آكادمي تعيين شدند تا بتوان براي هر استان مدرس هاي لازم را تربيت كرد و آنها را به بهترين نحو ممكن تحت پوشش قرار داد كه تا پايان زمان مسئوليت من در فدراسيون فوتبال اين طرح ۹۰ درصد پيشرفت داشت.
وي تصريح كرد: پروژه گل در زمينه هاي مختلفي چون داوري، پزشكي ورزشي، بازاريابي و تبليغات دور زمين و درآمد زايي فعال است و حتي سپ بلاتر در مراسم افتتاحيه جام جهاني ۲۰۰۲ قول مساعد داد كه همكاري همه جانبه اي را با ايران داشته باشد و بن همام نيز ضمن ابراز خرسندي از افتتاح اين پروژه در ايران اظهار داشت كه ايران به عنوان مركز تربيت مدرسين داوري و مربيگري در غرب آسيا محسوب شود.
صفايي فراهاني در توضيح ميزان بودجه اختصاص يافته در بدو راه اندازي اين پروژه گفت: تصور مي كنم حدود ۳۰۰ ميليون تومان از طرف فيفا به ايران اختصاص يافت و در حدود ۱۰۰ تا۱۲۰ ميليون تومان نيز از طرف خود فدراسيون به اين پروژه اختصاص داديم. همچنين با مساعدت هاي شهردار وقت تهران زمين هاي اختصاص يافته به كمپ تيم هاي ملي و آكادمي فوتبال، چمن شد ضمن اينكه بنا به شرط فدراسيون جهاني فوتبال، اين زمين به مدت۳۰ سال و طي قراردادي بلند مدت از سازمان تربيت بدني اجاره شد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |