چهارشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۸
نيم فصل سبز واليبال
000244.jpg

علي شاكري: ليگ برتر واليبال باشگاههاي ايران براي نخستين بار طي ده سال گذشته يك نيم فصل موفق، پربار و پررونق را پشت سر گذاشت. شناخت و قبول واليبال ايران در جامعه آسيايي جهاني و در ابعاد بين المللي باعث استحكام بافت واليبال باشگاهي شد. واقعيت آنكه موفقيت هاي واليبال در سطوح آسيايي و جهاني بازسازي ليگ باشگاهي را نيز به همراه داشت.
حالا تيم ملي واليبال ايران در آستانه حضورش در بازيهاي انتخاب المپيك آتن در دوران تكامل خود قرار دارد. حالا در بستري آرام مي توان به طور موازي به نوجوانان و جوانان چه در دوره ملي و چه در رده باشگاهي پرداخت. روح تفكر حرفه اي در واليبال ملي به باشگاهها نيز سرايت كرده و اكنون تيم هاي باشگاهي براي حضور در ليگ برتر بر خلاف سالهاي قبل به جاي دو جلسه تمرين در هفته، صبح و عصر تمرين مي كنند.
با همه كاستيهايي كه در حول و حوش ليگ مشاهده مي شود، اما نمي توان چشم به روي ثمرات آن بست. كاهش فاصله ها به حداقل، عدم پيش بيني بازيها، درخشش و جولان جوانان، افزايش تيم هاي مدعي، نزديكي سطح بازيها و رخت بستن حاشيه امنيت حاكي از دميدن تحول و نوآوري در اطراف و اكناف ليگي است كه پس از فوتبال، دومين ورزش پرطرفدار در ميان نوجوانان و جوانان محسوب مي شود.
نتايجي بي سابقه
در ليگي كه همه گاه دو تيم تعيين كننده قهرماني آن بودند و ديگران نقش زنگ تفريح را بازي مي كردند، حالا هيچ تيمي از پيش باخته نيست. در همين نيم فصلي كه گذشت بارها مدعيان قهرماني در سد تيم هاي پايين جدول متوقف شده و راهي براي گريز از شكست نيافتند. كدام دوره سابقه داشته است كه تيمي مثل پيكان (پرافتخارترين تيم ايراني حاضر در ليگ برتر ايران و باشگاههاي آسيا) در يك نيم فصل سه شكست در كارنامه اش ثبت شود و يا صنام كه ركورد دار قهرماني بدون شكست در يك فصل كامل محسوب مي شود، با يك باخت به قهرماني نيم فصل برسد و بارها تا مرز شكست هم پيش برود.
حقيقت آنكه واليبال باشگاهي ما با چنين روندي مي خواهد تكميل كننده افتخارات چند ساله واليبال شود.
اگرچه هنوز هم اعتقاد داريم كه واليبال تا رسيدن به ايده آل ها و استانداردهاي امروزي واليبال جهان راه درازي در پيش دارد و حتي در بعد داخلي نيز بايد منتظر اصلاحات زيادي بود. اگر سيستم روشني بر ورزش ايران حاكم بود بدون ترديد نه ليگ برتر واليبال، بلكه همه رشته هاي درگير با ليگ با فراهم بودن بستر مناسب و دربرگيري همه مناطق مستعد درچرخه مسابقات مي توانستند چهره درخشانتري از خود در عرصه بين المللي بر جا گذارند. بايد منتظر اجراي طرح جامع بود و ديد كه اين طرح براي حل اين نارسايي آزاردهنده چه تدبير عملي دارد.
صف آرايي جديد
ليگ برتر واليبال ايران پس از چند سال در اين فصل از حالت كليشه اي خود خارج شد و با وزش نسيم اصلاحات سال پيش و تغييرات در پيكره تيم ها به خصوص ورود تيم هاي تازه شاهد صف آرايي جديدي بود. از سويي پيكان و صنام هم با آزادكردن تني چند از بازيكنان شاخص خود باعث شد تنها فضاي ليگ برتر كاملاً دگرگون شود.
دخانيات پس از سالها به عنوان يكي از قديمي ترين تيم هاي واليبال پا به عرصه ليگ برتر گذاشت. نماينده آذربايجان غربي با رفتن زير پوشش يك شركت معتبر صنعتي به نام پگاه و جذب بازيكنان بزرگ بدل به يك مدعي تازه شد. سايپا با جمعي از بازيكنان جوان در تجربه نخست خود در سايه برنامه ريزي و كار گروهي موفق نشان داد. تنها نكته تاريك ليگ برتر، انحلال نارنجستان نور بود كه باز هم باعث جدايي يك قطب ديگر از واليبال از چرخه بازيهاي سراسري شد. مازندران، كرمانشاه، لرستان و آذربايجان شرقي حيف است كه همچنان چوب عدم امكانات را مي خورند و فاقد نماينده در ليگ برتر هستند.
دخانيات جرقه اول را زد
در آغاز ليگ برتر اين فصل دخانيات در پيكار با تيم مدعي برق جرقه اول را زد، جرقه اي كه در ادامه ليگ تبديل به شعله اي فروزان شد و دامن همه تيم هاي بزرگ را گرفت. چنين بود كه سايپا در هفته دوم موفق به فتح قلعه عقاب ها در گنبد شد و فولاد سبا در تهران جراحت برق را وسعت بخشيد. در ادامه پاس با شكست صنام و پگاه با مغلوب ساختن پيكان تيم مدافع عنوان قهرماني، لوله سازي با تحميل نخستين باخت پاس صدرنشين باعث ايجاد «ولوله اي» در ليگ برتر شد كه تا پايان نيم فصل ادامه يافت.
مهم ترين بازيهاي نيم فصل
* صنام- پاس: يكي از نتايج غيرمنتظره بازيهاي آغاز فصل به شكست صنام نايب قهرمان دوره پيش مقابل پاس بايد ياد كرد. پاس كه در اين فصل با تغيير و تحولات بسيار دست به جوان گرايي زده بود، برابر صنام خسته از سفر به كويت نهايت بهره را برد و اين تيم را مغلوب بازي خوب خود ساخت. اين شكست تاوان حضور نابهنگام در كويت بود كه در هفته دوم باعث هوشياري كادر فني صنام شد.
000242.jpg

* برق- صنام: برق كه بهترين جوان هاي واليبال را همراه با سر مربي تيم نوجوانان در خدمت دارد، در اين دوره مي توانست مربع مدعيان را به پنج ضلعي تغيير دهد، اما عدم توجه به مسايل روحي و رواني باعث شد تا برق با پذيرش شكست هاي غيرمنتظره به يك تيم مبتدي تبديل شود، هر چند برق در اواسط بازيها به همان تيمي مبدل شد كه از ابتدا انتظار مي رفت برق در بازي با صنام انگيزه هاي بالايي داشت. حضور بازيكنان سابق صنام، ظريف، بهرامي و محمدي راد در جمع برقي ها از جمله محرك هاي قوي محسوب مي شدند، اما كارخانه با درايت و تدبير از پس اين حريف و كنترل بازي برآمد و تيمش را با وجود مصدوميت تركاشوند به سوي پيروزي رهنمون ساخت.
* پيكان- برق: برق كه در برزخ باخت هاي متوالي مي سوخت، سرانجام در پيكار با تيم مدافع عنوان قهرماني فوران كرد و در يكي از چند پيكار زيباي نيم فصل سه بر دو از سد پيكان گذشت.
* پگاه- پيكان: در هفته اي عجيب پيكان براي دومين هفته پياپي بد آورد و اين بار در سد مدعي جديد پگاه آن هم در تهران متوقف شد. پگاه اروميه بعد از اين بازي بود كه خود را سر زبانها انداخت و در جلد يك مدعي بزرگ فرو رفت.
* پگاه- سايپا: پگاه اروميه كه بعد از شكست پيكان در تهران قيافه مدعي شماره يك قهرماني را به خود گرفته بود، در بازي با تيم متوسط سايپا نشان داد كه با الفباي چگونه مدعي بودن و مدعي ماندن بيگانه است. پگاه اين بازي را سه بر يك به حريف با انگيزه خود واگذار كرد.
* پاس- لوله سازي: پاس صدرنشين چندين هفته اي ليگ برتر در شرايطي به اهواز رفت كه لوله سازي در عطش پيروزي در ليگ مي سوخت و چنين شد كه صدرنشين مغرور در حاشيه كارون تن به نخستين شكست خود داد و با پذيرش باخت هاي بعدي از يكه تازي بازماند.
* پاس- برق: اين بازي هم شرايط خاص خود را داشت. برق كه بدل به تيم ديگري شده بود، در اين بازي مشكلات پاس را عيان تر ساخت و با ارائه يك بازي فكورانه قرباني بزرگ ديگري گرفت. شكست سه
بر صفر پاس كمتر قابل هضم بود.
* برق- نئوپان: برخورد برق در اوج قدرت با نئوپان نگاه بسياري را به دنبال خود داشت. نئوپان در اين بازي درس خوبي به برق داد و در پيكاري تماشايي حريف را دست خالي روانه تهران ساخت. اين بازي سه بر يك به سود نئوپان به اتمام رسيد.
* پاس- پگاه: اين بازي هم در هفته پاياني نيم فصل نكات بسياري با خود داشت. پگاه يك بار ديگر چوب تغييرات پياپي و تركيب نامتجانس خود را خورد. تيمي كه مي توانست با پيروزي خانگي تنها رقيب جدي صنام باقي بماند، در اوج برتري بر حريف به يكباره وا داد و پاس با درس گرفتن از شكست هاي قبلي و پاي فشردن بر اصول تيمي دوباره خود را بالا كشيد.
* پيكان- صنام: گل بازيهاي ليگ اين بار با حساسيتي كمتر از گذشته، پيكاري تماشايي از آب درآمد.
امتياز
باخت
برد
باخت
برد
تعداد بازي
نام تيم
۱۷
۱۰
۲۵
۱
۸
۹
۱- صنام
۱۷
۱۱
۲۵
۳
۷
۱۰
۲- پيكان
۱۷
۱۳
۲۵
۳
۷
۱۰
۳- پگاه
۱۷
۱۶
۲۴
۳
۷
۱۰
۴- پاس
۱۵
۱۸
۲۱
۵
۵
۱۰
۵- برق
۱۴
۱۷
۱۹
۴
۵
۹
۶- نئوپان
۱۴
۲۶
۲۰
۶
۴
۱۰
۷-سايپا
۱۴
۲۲
۱۴
۶
۴
۱۰
۸- قند
۱۳
۲۶
۱۲
۷
۳
۱۰
۹- فولاد سبا
۱۲
۲۷
۱۴
۸
۲
۱۰
۱۰- لوله سازي
۱۲
۲۶
۱۳
۸
۲
۱۰
۱۱- دخانيات
هر چند كه بازيكنان دو تيم برخي اوقات با تأثير پذيري از جو بازي بزرگ با خارج شدن از شرايط طبيعي از نظر فني دچار افت مي شدند. با اين اوصاف تيمي از ميدان پيروز خارج شد كه قواعد بازي بزرگ را بيشتر رعايت كرده بود. صنام در مجموع با روحيه تر از رقيب هميشگي خود ظاهر شد و مزد پايداري روحي خود را با بردي دل انگيز گرفت.
برترين ها از نگاه همشهري
بهترين پاسور
۱- اميرحسيني (صنام)
۲- محمد شريعتي (پاس)
۳- عليرضا بهبودي (پيكان)
۴- پرويز پزشكي(برق)
۵- سعيد معروف (پگاه)
بهترين بازيكنان پشت خط زن
۱- محمد تركاشوند (صنام)
۲- محمد سليماني (پيكان)
۳- بهنام محمودي(پگاه)
۴- مهدي بازارگرد (پاس)
۵- محمود توانايي (سايپا)
بهترين بازيكنان قدرتي
۱- پيمان اكبري (صنام)
۲- فيروز تابش نژاد (پگاه)
۳- اميرحسين منظمي(صنام)
۴- اكبر خدا وردي(برق)
۵- اميرحسين معززي خواه (پيكان)
بهترين بازيكنان سرعتي
۱- سعيد رضايي(پيكان)
۲- عليرضا نادي (صنام)
۳- عباس قاسميان (پگاه)
۴- سعيد مصطفي وند (پيكان)
۵- داود مقبلي (برق)
بهترين زننده هاي سرويس
۱- محمد تركاشوند (صنام)
۲- بهنام محمودي(پگاه)
۳- عليرضا بهبودي (پيكان)
۴- غياث الدين صحنه (نئوپان)
۵- محمود توانايي (سايپا)

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
جهان
سياست
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  جهان  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |