پنجشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۹
مروري بر تحولات سال ۲۰۰۳ در جهان
سال جنگ سال صدام
000250.jpg

نيلوفر قديري
سال ۲۰۰۳ ميلادي در حالي به پايان رسيد كه جنگ عراق و دستگيري صدام حسين كه در آخرين روزهاي اين سال مردم را با ناباوري و بهت مواجه كرد همه وقايع آن را تحت الشعاع خود قرار داد. اگر بخواهيم وقايع سياسي اين سال را زير يك عنوان خلاصه كنيم بايد از كلمه عراق استفاده كنيم، چرا كه اكثر وقايع ديگر در اين سال در سايه تحولات اين كشور شكل گرفت.
جورج بوش بعد از شش ماه زمينه چيني و چانه زني با متحدان اروپايي در چارچوب سازمان ملل و خارج از آن و در حالي كه به غير از انگليس هيچ كشوري حاضر به تأييد اين اقدام نبود، در ۲۰ ماه مارس در يك نطق تلويزيوني و در حالي كه ساعتي پيش از آن فرود موشك ها به بغداد و پيشروي نظاميان آمريكايي از دو جبهه شمال و جنوب آغاز شده بود،آغاز جنگ عراق را اعلام كرد. عمليات «شوك و وحشت» كه همه نشانه هاي جنگ در هزاره جديد را همراه خود داشت و به صحنه اي براي نمايش قدرت يك ابر قدرت مست قدرت تبديل شده بود چندان طول نكشيد.
يك ماه و اندي بعد بوش در حالي كه در صحنه اي از پيش طراحي شده جلوي تابلويي كه روي آن نوشته شده بود «مأموريت پايان يافته» ايستاده بود، پايان جنگ عراق را اعلام كرد. اما اين آغاز يك جنگ فرمايشي بود كه هشت ماه بعد ادامه يافت و مي گويند تعداد تلفات آمريكايي ها در جنگ دوم بسيار بيشتر از جنگ اول است. بازماندگان حزب بعث به رهبري چند ژنرال برجسته و شايد با هدايت عزت ابراهيم الدوري مرد شماره دو رژيم صدام انفجارهايي را تدارك ديدند كه به طور متوسط هر روز جان بيش از يك سرباز آمريكايي را مي گرفت.
000252.jpg

علاوه براين شبيخون ها و كمين هاي چريكي، چند انفجار بزرگ و طراحي شده هم روي داد كه ويران كننده ترين آنها انفجار نجف در مقابل صحن امام علي(ع) بود كه در آن آيت الله محمد باقر حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از ارزنده ترين مهره هاي مورد نياز عراق فعلي به شهادت رسيد. هنوز معلوم نيست چه كسي مسئول اين انفجار بزرگ بوده است. صدام سه هفته پيش از پايان سال ۲۰۰۳ دستگير شد و افسانه صدام براي عراقي هايي كه حتي با ديدن سربازان آمريكايي در كوچه ها و خيابان هايشان باور نمي كردند رژيم وحشت صدام فرو ريخته باشد، به پايان رسيد. اما عراقي ها سال ۲۰۰۴ را در حالي آغاز مي كنند كه از صدام حسين خبري نيست ولي از برق، ارتباطات، سوخت، خدمات اوليه و امنيت هم خبري نيست.
اصلاحات آرام در چين
تحولات سال ۲۰۰۳ در چين ادامه روندي بود كه سال پيش از آن آغاز شده بود. جيانگ زمين ۷۰ ساله بازنشسته شد و دوران قدرت نسل چهارم رهبران اين كشور رسماً در ماه مارس ۲۰۰۳ آغاز شد.
مردان جديد صحنه قدرت چين با ظرافت و هوشمندي تغيير در اوضاع سياسي و اقتصادي اين كشور را متناسب با شرايط روز دنيا و همگام با تحولات جهاني آغاز كردند.
000248.jpg

نقطه اوج اين تغيير وقتي بود كه بيماري سارس در چين شايع شد. حاكمان جديد چين برخلاف سنت هميشگي با اين بحران با شفافيت نسبي و با پرده پوشي كمتر برخورد كردند. رئيس جمهور و نخست وزير كه در محافل سياسي و مردمي چين رهبران جنبش اصلاحات خوانده مي شوند خود به بيمارستان ها رفتند تا از نزديك در جريان عمليات مهار اين بيماري قرار بگيرند.
سال گذشته همچنين قوانين جديدي در جهت حركت به سوي نظام بازار آزاد و تغيير ساختار مديريت مركزي و كلان تصويب شد كه به رسميت شناختن دارايي و مالكيت خصوصي از جمله آنهاست.
رهبران چين در اكتبر سال ۲۰۰۳ در نشستي در پكن به بحث و بررسي موضوعي پرداختند كه بويژه از سال ۱۹۸۹ و بعد از فاجعه تيان آنمن يك تابو بود: «اصلاحات سياسي و اقتصادي» جزئيات اين نشست منتشر نشد اما نفس برگزاري چنين نشستي نشان داد چين تغيير كرده است.

انفجارهاي مرگبار
در سال ۲۰۰۳ چند انفجار مرگبار تروريستي روي داد كه متهم اول همه آنها القاعده است. اين انفجارها ۴۵ كشته در كازابلانكا، ۱۴ كشته در جاكارتا، ۶۲ كشته در دو روز در استانبول و بيش از ۵۰ كشته در دو نوبت انفجار در رياض به جا گذاشت. هدف اين انفجارها اغلب اهداف آمريكايي بود.
000262.jpg
000260.jpg

در اين ميان انفجارهاي رياض از اهميت بيشتري برخوردار است چرا كه عربستان اگرچه خاكي است كه ريشه القاعده و رهبر آن در آن قرار دارد اما تا پيش از اين از امن ترين كشورهاي خاورميانه از نظر حملات تروريستي بوده است. در حقيقت سال ۲۰۰۳ را مي توان سال پايان امنيت در عربستان ناميد. مردم اين كشور در اين سال شاهد صحنه هايي بودند كه پيش از اين فقط در تصاوير تلويزيوني ديده بودند، درگيري مسلحانه نيروهاي امنيتي با تروريست ها زد و خوردهاي خياباني و ويراني هاي حاصل از يك انفجار قوي.
انفجارهاي سال ۲۰۰۳ همچنين نشان داد كه القاعده استراتژي خود را تغيير داده است. در اين تغيير استراتژي، القاعده به هدف هاي سهل الوصول در كشورهاي مسلمان متحد و نزديك به آمريكا همچون اندونزي، تركيه، پاكستان، مراكش و عربستان حمله مي كند.

نقشه راه در بلاتكليفي
تحولات فلسطين نيز در سال ۲۰۰۳ تحت الشعاع جنگ عراق قرار گرفت. آمريكايي ها كه مي خواستند اعراب را در جنگ عراق همراه خود كنند در ژوئن گذشته طرحي هدف دار و راهي مرحله به مرحله را براي پايان دادن به درگيري در فلسطين ارايه كردند كه به نقشه راه موسوم شد. اين طرح توسط ديپلمات هايي از آمريكا، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل تدوين شد. طي كردن اين راه با رعايت دقيق زمان بندي آن بايد دو سال طول مي كشيد. اين طرح كه قرار بود مرحله نخست آن با توقف حملات دو طرف در ماه مه آغاز شود هيچ پيشرفتي در سال گذشته نداشت و اصلاً شروع نشد. آمريكايي ها حذف ياسرعرفات و روي كار آمدن يك نخست وزير قدرتمند را كه طرف مذاكرات قرار گيرد مرحله اول كار و زمينه ساز عملي شدن نقشه راه مي دانستند، اما با شكست تجربه دولت محمود عباس و استعفاي او روشن شد كه تا عرفات نخواهد هر تلاشي در اين زمينه با شكست روبه رو مي شود.
اكنون روند صلح خاورميانه در حالي يك سال ديگر را پشت سر مي گذارد و وارد سال ۲۰۰۴ مي شود كه آريل شارون نخست وزير اسراييل در طرحي جديد به فلسطيني ها چند ماه فرصت داده كه مبارزات خود را متوقف و اجراي نقشه راه را شروع كنند. او تهديد كرده است كه اگر چنين نشود اسراييل براي جداسازي يك جانبه «اسراييل و فلسطين» اقدام مي كند.
شكاف در متحدين
000266.jpg

از وقايع مهم سال ۲۰۰۳ جنگ لفظي ميان آمريكا و متحدان اروپايي آن يا كشورهايي بود كه دونالدرامسفلد آنها را اروپاي قديم خواند. دو روز پيش از شروع جنگ عراق، ژاك شيراك و گرهارد شرودر سردمداران اروپاي قديم در پاسخ به اولتيماتوم بوش به صدام كه يا قدرت را ترك كند و يا با جنگ روبه رو شود در نطق هاي جداگانه تصميم يك طرفه دولت واشنگتن براي شروع جنگ عراق را «زير سوال بردن مفهوم روابط بين المللي» دانستند و در اين باره به بوش هشدار دادند. رامسفلد نيز در اجلاس وزراي دفاع ناتو مخالفت اين دو كشور را كم اهميت خواند و با اشاره به كشورهاي اروپاي مركزي و شرقي به عنوان اروپاي جديد اختلافي كه در اروپا از ناحيه رابطه با آمريكا ايجاد شده است را به رخ اروپايي ها كشيد.
موضوع عراق اختلاف ميان آمريكا و اروپا را كه از شروع عمر دولت بوش ايجاد شده بود، عميق تر كرد. چندي بعد چهار كشور آلمان، فرانسه، بلژيك و لوكزامبورگ در بروكسل تشكيل جلسه دادند و تصميم گرفتند كه نيروي نظامي و امنيتي ويژه اروپا و مستقل از آمريكا تشكيل دهند. اين تصميم از سوي انگليس اقدامي عليه ناتو و ضد اروپايي خوانده شد.
بزرگترين تظاهرات و راهپيمايي هاي ضدجنگ در سال گذشته در كشورهاي اروپايي به وقوع پيوست. نظرسنجي كه دو مؤسسه آلماني و ايتاليايي به طور مشترك در ماه سپتامبر انجام دادند نشان داد، اكثر اروپايي ها از سياست هاي بوش ناراضي اند و تنها ۴۸ درصد آنها اعتقاد دارند جنگ عراق شايد براي تحقق عدالت انجام شده است كه البته بخش عمده اين رقم مربوط به نظرات كشورهاي اروپاي جديد است. اين نظر سنجي  نشان داد اختلاف ميان آمريكا و اروپا تنها در ميان سياستمداران نيست.
000256.jpg
000254.jpg

افغانستان؛ راي به جاي گلوله
افغانستان در سال ۲۰۰۳ نخستين گام ها را به سوي دموكراسي برداشت.
يك گروه ۳۵ نفره متشكل از نمايندگان قومي و مذهبي و كارشناسان حقوقي و سياسي بعد از يك سال كار پيش نويس قانون اساسي را براي تصويب به لويه جرگه ارايه كردند. در اين قانون يك جمهوري اسلامي با نظام رياست جمهوري ديده شده است كه شهروندان آن حقوق برابر دارند. اين نظام سياسي از رئيس جمهور، معاون او و پارلماني تشكيل شده كه دو مجلس اولي و سفلي دارد.
قرار است شركت كنندگان در نشست لويه جرگه پيش نويس قانون اساسي را تصويب كنند. در سال ۲۰۰۳ حملات بازماندگان طالبان و القاعده در جنوب و جنوب شرق افغانستان صدها كشته به جا گذاشت. اين حملات روند بازسازي و كمك رساني را در افغانستان با مشكل روبه رو كرده است.
از ديگر تحولات مهم افغانستان در سال ۲۰۰۳ شروع عمليات خلع سلاح و همچنين تشكيل ارتش ملي است كه همچنان ادامه دارد. در اين عمليات كه با پشتيباني بين المللي صورت مي گيرد نزديك به هزار شبه نظامي خلع سلاح مي شوند و امكانات و نيروي انساني آنها جذب ارتش ملي مي شود.

هند و پاكستان در گذرگاه صلح
هند و پاكستان دو تازه وارد به اردوگاه هسته اي دنيا كه دو سال پيش در آستانه جنگ قرار گرفته بودند در سال ۲۰۰۳ به سوي رفع تنش ها حركت كردند كه البته اين هم ناشي از تحولات عراق بوده است. آمريكا كه با جواب رد هم پيمانان اروپايي در مشاركت در تأمين امنيت در عراق بعد از جنگ روبه رو شد به سراغ كشورهاي آسيايي رفت تا با دادن امتيازاتي مشاركت آنها را به دست آورد. در اين ميان هند با توجه به منافع پرسود اقتصادي در بازسازي عراق بيش از ديگران در اين مورد نرمش نشان داده است. آمريكا به ژنرال پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان كه در جنگ با تروريسم از متحدان نزديك آمريكاست فشار آورد تا در مناقشه ديرينه كشمير كوتاه بيايد.
اكنون دو كشور سفراي خود را بازگردانده اند، خطوط راه آهن ميان دو كشور از سرگرفته شده و رفت و آمد نمايندگان مجلس، هنرمندان، روشنفكران و رهبران مذهبي با پيام حسن نيت ميان دو كشور شدت گرفته است. از سوي ديگر در خط كنترل كشمير كمتر صداي گلوله شنيده مي شود. مشرف اخيراً در مصاحبه با بي .بي.سي در سخناني بي سابقه از درخواست نيم قرني پاكستان براي برگزاري همه پرسي در كشمير صرف نظر كرد و گفت كه آماده است گزينه هاي ديگر را هم بررسي كند.
با اين حال ادامه اين روند به انتخابات پارلماني سال آينده هند بستگي دارد كه تركيب قدرت را در دولت آينده هند مشخص مي كند.

جنگ هاي آفريقا
و انقلاب هاي آمريكاي لاتين
در سال ۲۰۰۳، آفريقايي ها براي فرونشاندن جنگ هاي داخلي در ليبريا، سودان و كنگو راه حل هايي يافتند. جنگ هاي آفريقا بيش از ۵ ميليون كشته داشته است. از مهم ترين وقايع سال ۲۰۰۳ در آفريقا جنگ ميان دولت و شورشيان در ساحل عاج بود كه زماني با ثبات ترين كشور غرب آفريقا خوانده مي شد. دو طرف با تقسيم قدرت موافقت كردند اما اين توافق پابرجا نخواهد ماند.
اگر جنگ را ويژگي آفريقا بخوانيم، شورش هاي مردمي در اعتراض به دولت ها را هم بايد نشانه آمريكاي لاتين بدانيم. در اكتبر ۲۰۰۳ اين شورش ها در اعتراض به صادرات گاز، به بركناري رئيس جمهور بوليوي از قدرت منجر شد. هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا يك سال مخالفت و ناآرامي با تحريكات خارجي را پشت سر گذاشت. رئيس جمهورهاي پرو و اكوادور هم با تظاهرات هاي روزانه مردم در اعتراض به بيكاري روبه رو هستند.

نگاه امروز
گذر از سومين سال هزاره سوم
نفيسه كوهنورد
يك رقم بالاتر رفت و شد ۲۰۰۴، يك سال گذشت؛ سالي كه خود چندين سال بود. تاريخ در بين النهرين سرزمين دجله و فرات و بخت النصر رقم خورد. تنديس كابوس شهر علي بابا با چنان سرعتي به زير كشيده شد كه شايد هيچكس در مخيله اش هم نمي گنجيد.
هنوز هم بهت خود و همكارانم را در تحريريه، زماني كه خبر سقوط بغداد اعلام شد، به ياد دارم. ديكتاتور، مردي كه بسياري را خون به جگر كرده بود، حالا فرار را بر قرار ترجيح داده بود.
ما نمي دانستيم چه احساسي داريم؛ خوشحال باشيم يا غمگين؟ آنها كه بزرگتر بودند و زخم هاي جنگ هشت ساله ايران و عراق را بر دل داشتند، شيريني پخش كردند و آنها كه تنها صداي رگبارها و بمب را در گوش داشتند يا شايد حتي آن را نيز به همراه نداشتند، به سقوط ديكتاتوري مي انديشيدند كه روزگاري تصور سقوطش امكان ناپذير بود. ديكتاتورها هم خوار مي شوند، مي شكنند و مي روند. سرنوشت عراق عوض شد و شايد هم تاريخ خاورميانه. ديكتاتور رفت، اما به جاي آن، ديگراني آمدند كه روياي جهان گشايي درسر دارند. هنري كيسينجر خود به وضوح نام امپراطوري جديد جهان آمريكا را در كتابش ذكر كرده است.
لحظه ديگري كه شايد هيچگاه از ذهن جهان و به ويژه ايرانيان پاك نشده و ۲۰۰۳ را به شكلي متفاوت تر از ديگر سال هاي ميلادي بر تقويم زندگيشان حك كرده، دستگيري صدام در سوراخي بود حقير: از تخت پادشاهي تا ۲ متر زيرزمين.
۲۰۰۳، سال عمق جنايت اسرائيل هم بود، سال ديوار نفرت، ديواري كه شارون همواره در رويايش بود. تصوير كودكان فلسطيني كه تلاش مي كنند خود رابه آن سوي ديوار، ديواري كه سرزمينشان را از آنها بيش از پيش دريغ مي كند، برسانند.
سومين سال از هزاره سوم ميلادي؛ حيدر علي اف مرد تاريخ آذربايجان را بلعيد و شواردنادزه سردمدار گرجستان و تاريخ ساز روزگار فروپاشي شوروي را نيز راهي انزوا كرد. تاريخ قفقاز فصل جديدي را آغاز كرد. فصلي با حضور مردان تازه وارد به صحنه سياست. آمريكا در قفقاز هم لشكركشي خاموش و بدون خونريزي خود را آغاز كرد. اما پوتين هم آرام ننشست و سياست خود را اجرا كرد و دوما حالا از آن اوست. رقصنده با خرس ۲۰۰۳ را به خوبي پشت سر گذاشت و پيروزي اش را در سالهاي بعد تضمين كرد.
والترسيولو قهرمان ضدآپارتايد و هم سلول نلسون ماندلا مرد مبارز آفريقا نيز پس از سالها مبارزه ۹۰ سالگي خود را در دل ۲۰۰۳ دفن كرد. او رفت؛ اما هنوز هم در جاي جاي دنيا سياه ها براي آرمانهايشان مي جنگند و هنوز حتي در كشور مجسمه  آزادي و ممالك مدعي آزادي شكنجه مي شوند و به ناحق زير پا له مي شوند.
اما آخرين ماه هاي اين سال، نوبل صلح را به تاريخ مردم ايران آورد و سال را در صلح خواهي به نام ايرانيان، زنان ايراني و زنان مسلمان ايراني ثبت كرد.
۲۰۰۳ گذشت و مردان آزادي خواه و ضدآزادي بنام جهان را با خود برد.
شايد اين خود، درس بزرگ تاريخ باشد، هم اهورايي ها مي ميرند و هم اهريمن صفتان؛ اما آنچه برجاي مي ماند تاريخ است، تاريخي كه قضاوت خواهد كرد. تاريخي كه هيچيك را از ياد نخواهد برد؛ تاريخي كه خواهد گفت تاريخ سازان همه مي ميرند، اما اصل آن است كه كدام نام ها در كدام صفحات آن جاي گيرد؛ در صفحات نفرت يا صفحات عشق؟

۱۰رويداد مهم سال ۲۰۰۳
زلزله بم امضاي پروتكل الحاقي جنگ عراق
000268.jpg
زلزله بم خبر ساز ترين حادثه روزهاي پاياني سال ۲۰۰۳

خبرگزاري  رسمي  چين ، زلزله  روز جمعه  بم  كه  منجر به  كشته  و مجروح  شدن  دهها هزار تن  شد و نيز امضاء پروتكل  الحاقي  پيمان  منع  تكثير سلاحهاي  هسته اي  را به  عنوان  دو رويداد مهم  سال  ۲۰۰۳ جهان  معرفي  كرد.
خبرگزاري  شين  هوا،  در ليست  ۱۰ رويداد مهم  جهان  در سال  ۲۰۰۳ ميلادي  نوشت : زلزله  ۳/۶ ريشتري  در استان  كرمان  در جنوب  شرق  ايران  بيش  از۲۰ هزار كشته  برجاي  گذاشت  و ضمن  تخريب  ۷۰ درصد از شهر تاريخي  بم  درمسير جاده  ابريشم ، ارگ  بم  كه  سابقه  ۲۵۰۰ ساله  دارد نيز تخريب  شده  است .
اين  خبرگزاري ، همچنين  امضاي پروتكل  الحاقي  پيمان  منع  تكثير سلاح هاي  هسته اي  ايران  را نيز در رديف  رويدادهاي  مهم  جهان  در سال  ۲۰۰۳ قرار داد و نوشت : ايران  با امضا پروتكل  الحاقي  پيمان  منع  تكثير سلاحهاي  هسته اي  در تاريخ  ۱۸ دسامبر جاري ، بازرسي هاي  بيشتر سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي  را پذيرفت  و توليد اورانيم  غني  شده  را نيز متوقف  كرد.
جنگ  آمريكا عليه  عراق  و دستگيري  صدام ، انفجار فضاپيماي  آمريكايي  كلمبيا، طرح  نقشه  راه ، شيوع  بيماري  سارس  در ۳۲ كشور جهان  از جمله  چين ، قطع  سراسري  برق  در آمريكا، كانادا و انگليس ، برگزاري  مذاكرات  شش  جانبه  مسئله  هسته اي  كره  شمالي ، آتش بس  ميان  هند و پاكستان  و انفجار بمب  در نزديكي محل  سكونت  خارجيان  در رياض  از ديگر رويدادهاي  مهم  جهان  در سال  ۲۰۰۳ از ديد خبرگزاري  شين  هوا عنوان  شده  است .
آسوشيتدپرس: عراق در صدر اخبار جهان!
جنگ  آمريكا در عراق ، اشغال  اين  كشور و دستگيري  صدام  حسين  رئيس  جمهوري  بركنارشده  اين  كشور در صدر اخبار مهم  جهان  در سال  ۲۰۰۳ ميلادي  قرار گرفت .
000264.jpg

براساس  نظرسنجي  سالانه  خبرگزاري  آسوشيتدپرس ، از ميان  ۲۸۷ نفر از اعضاي  خبري  اين  موسسه ، ۲۸۰ نفر جنگ  در عراق  را بعنوان  مهمترين  خبر جهان  در سال ۲۰۰۳ ميلادي  انتخاب  كردند.
ديگر اخبار مهم  به ترتيب  اولويت  از ديدگاه  اين  خبرگزاري  متلاشي شدن  سفينه  فضايي  كلمبيا و كشته شدن  هفت  فضانورد آن ، بركناري  گري  ديويس  فرماندار ايالت  كاليفرنيا و روي  كارآمدن  آرنولد هنرپيشه  سينما به  جاي  وي ، شيوع  بيماري  سارس  و مرگ  حدود ۷۸۰ نفر براثر آن ، خاموشي  گسترده  برق  در كانادا و هشت  ايالت  آمريكا كه  بر اثر آن ميليونها نفر در تاريكي  مطلق  به  سر بردند و خبرهايي  در ارتباط با رشد اقتصادي  آمريكا مي باشد.
براساس  اين  نظرسنجي  كه  نتايج  آن در روزنامه هاي  روز دوشنبه  آمريكا منعكس  شد،  حريقهاي  گسترده  در جنگلهاي  جنوب  كاليفرنيا كه  به  كشته  شدن  ۲۲نفر و انهدام  بيش  از ۴۸۰۰ خانه  انجاميد، برنامه  معافيت هاي  مالياتي  ۳۳۰ميليارد دلاري  آمريكا، ربودن  يك  دختر آمريكايي  و پيدا شدن  وي  نزد يك  زوج  بي خانمان  و سرانجام  خبرهاي  مربوط به  سران  حزب  دمكرات  آمريكا براي انتخابات  رياست  جمهوري  اين  كشور ديگر خبرهاي  مهم  جهان  در سال  ۲۰۰۳ را تشكيل  مي دهد.

رايانه و اينترنت در سال ۲۰۰۳
بدترين سال در زمينه ويروس هاي رايانه اي
000258.jpg
سال  ۲۰۰۳ ميلادي  بدترين  سال  در زمينه  ظهور و گسترش  ويروسهاي  رايانه اي بود.
مشكلات  ناشي  از ويروسهاي  رايانه اي  در ژانويه  گذشته  و با ظهور ويروس قدرتمند «اسلمر» آغاز شد.
به  گزارش  سايت  اينترنتي  «نيوساينتيست »، اين  ويروس  در روز اول  گسترش در اينترنت  بيش  از
۲۵۰ هزار رايانه  را در سرتاسر جهان  مبتلا ساخت .
پس  ازاين  ويروس  در ماه  مه  ويروس  رايانه اي  «فيزر» در اينترنت  شايع  شد ودر ماه  «ژوئن » نيز نوبت  به  ويروس  رايانه اي  «باگ بر» رسيد.
ويروس  «باگ بر» كه  از طريق  پست  الكترونيكي  گسترش  مي يافت،  سعي  مي كرد تاكلمات  عبور و اسم  رمزهاي  مورد استفاده  توسط كاربران  رايانه هاي  آلوده  شده را ربوده  و براي  نويسنده  خود ارسال  كند.
در ماه  اوت  ويروس  قدرتمند «بلستر» صدها هزار رايانه  را با سرعت چشمگيري  آلوده  كرد و سعي  نمود كه  از آنها براي  حمله  به  رايانه  مركزي  اداره كننده  سايت  اينترنتي  شركت  «مايكروسافت » استفاده  كند.
در همان  ماه  و پس  از ويروس  «بلستر»، ويروس  «سوبيگ » در اينترنت گسترش  يافت  و لقب  سريعترين  ويروس  رايانه اي  در طول  تاريخ  ويروسها را به خود اختصاص  داد.
بررسيها نشان  داد در زمان  اوج  گسترش  اين  ويروس ، بيش  از شش  درصد كل ايميل هاي  ارسال  شده  در اينترنت  به  اين  ويروس  آلوده  بوده  است .
مدتي  بعد اين  خبر منتشر شد كه  ويروس  «سوبيگ » احتمالا توسط ارسال كنندگان  ايميل هاي  ناخواسته  تبليعاتي  موسوم  به  «اسپم » طراحي  شده  است  تا رايانه هاي  مبتلا را بدون  اطلاع  كاربران  آنها به  ماشينهاي  ارسال  ايميل هاي تبليغاتي  بدل  كند.
در سال  گذشته  ميلادي  ارتباط ميان  ايميل هاي  تبليغاتي  و ويروسهاي رايانه اي  گسترش  پيدا كرد و برخي  ويروسها با هدف  از كارانداختن  خدمات  ضدارسال  «اسپم »ها در اينترنت  رايج  شدند.
با افزايش  مشكلات  ناشي  از اين  ايميل هاي  ناخواسته  كه  صندوق  پست الكترونيكي  كاربران  را پر كرده  و مزاحمت هاي  زيادي  براي  آنها ايجادمي كنند، برخي  شركتهاي  فناوريهاي  رايانه اي  از جمله  «مايكروسافت » عليه ارسال كنندگان  شناخته  شده  «اسپم »ها اقدام  قانوني  كردند و شركت  «ياهو» نيزبا ارائه  خدمات  جديد سعي  كرد تا از ورود اين  پيامهاي  تبليغاتي  به  صندوق پست  الكترونيكي  مشتركان  خود جلوگيري  كند.
در سال  ۲۰۰۳ ميلادي  همزمان  با رواج  بيش  از پيش  برنامه ها و نرم افزارهاي ويژه  اشتراك  فايلهاي  رايانه اي  ميان  كاربران ، صنعت  ضبط و پخش  موسيقي  وفيلم  تلاش  كرد تا با اشتراك گذاري  فايل  از طريق  اينترنت  كه  منجر به  نقض قانون  حق  مولف مي شود، به  طور قانوني  برخورد كند.
در همين  ميان  اولين  خدمات  دريافت  قانوني  موسيقي  از اينترنت  به  نام «آي تيونز» توسط شركت  «اپل » راه اندازي  شد و مورد استقبال  گسترده  كاربران قرار گرفت  و فعاليت  سايت  اينترنتي  «نپستر» يكي  از بنيانگذاران  اشتراك فايلهاي  موسيقي  در اينترنت  كه  پيش  از اين  با شكايات  متعدد جهت  نقض قانون  حق  مولف  متوقف  شده  بود، اين  بار به  صورت  قانوني  مجددا از سر گرفته شد.
نرم افزار كازا مهمترين موضوع جستجوي اينترنتي
شركت  «ياهو» اعلام  كرد كاربران  اين  سايت  در سال  ۲۰۰۳ ميلادي  بيش  از هرموضوع  ديگري  در اينترنت  به  دنبال  اطلاعات  مربوط به  نرم افزار «كازا»بوده اند.
به  گزارش  سايت  اينترنتي  «پي سي ورلد»، شركت  «ياهو» پريروز فهرستي  از ۱۰ كليد واژه  مهم  جستجو شده  توسط كاربران  در موتور جستجوي اينترنتي  خود را منتشر كرد كه  نرم افزار به  اشتراك گذاري  فايل  «كازا»، درصدر اين  فهرست  قرار گرفته  است .
دومين  موضوع  مورد علاقه  كاربراني  كه  از موتور جستجوي  «ياهو» استفاده كرده اند، شخصيت  افسانه اي  «هري  پاتر» بوده  و مقام  سوم  نيز به  برنامه تلويزيوني  «آمريكن  آيدل » تعلق  گرفته  است .
«كازا» نرم افزاري  است  كه  كاربران  با استفاده  از آن  مي توانند فايلهاي رايانه اي  از جمله  فايلهاي  موسيقي  به  شكل  «ام پي تري » را از طريق اينترنت  بين  خود رد و بدل  كنند.
فعاليت  نرم افزار اينترنتي  «كازا» و نمونه هاي  ديگر مشابه  آن  ضربه سنگيني  به  صنعت  ضبط و پخش  موسيقي  در آمريكا وارد كرده  به  طوري  كه  اتحاديه ضبط و پخش  موسيقي  آمريكا در سال  ميلادي  جاري  تلاش  كرد با شكايت  از اداره كنندگان  اين  قبيل  سايتها، از به  اشتراك گذاري  غير قانوني  فايلهاي  موسيقي ميان  كاربران  جلوگيري  كند.
از ديگر موضوع هاي  مورد علاقه  كاربراني  كه  از موتور جستجوي  اينترنتي «ياهو» در سال  ۲۰۰۳ استفاده  كردند، مي توان  به  برخي  خوانندگان  و بازيگران محبوب  آمريكايي  و همچنين  رخدادهاي  ورزشي  اشاره  كرد.

سايه روشن خبرهاي جهان در واپسين روزهاي سال ۲۰۰۳
روند مثبت روابط ايران و اتحاديه اروپا در سال ۲۰۰۳
ابوالقاسم  دلفي ، سفير جمهوري  اسلامي ايران  دربروكسل  گفت : مناسبات  ميان ايران  و اتحاديه اروپا درسال  ۲۰۰۳ با روند مثبتي  همراه  بوده  است .
وي  درمصاحبه  با خبرنگار خبرگزاري  جمهوري  اسلامي افزود: كه  اتحاديه  اروپاو ايران  به  مذاكرات  خود درزمينه  يك  توافقنامه  تجاري  و همكاري  ادامه دادند، دورسوم  مذاكرات  حقوق  بشر را برگزار كردند و گروههاي  كاري  در زمينه سرمايه گذاري ، تجارت  و موادمخدر نيز ملاقاتهايي  داشتند.
وي  گفت : در همين  سال  درزمينه  برنامه  هسته اي  ايران  اختلاف  نظرهايي وجود داشت .
دلفي  با اشاره  به  سفر وزراي  امورخارجه  آلمان ، فرانسه  وانگليس  به  تهران درماه  اكتبر گذشته  گفت : اين  مسئله  موجب  رفع  برخي  از سوء تفاهم  هادرروابط اتحاديه  اروپا و ايران  شد و ما بحث هاي  خوبي  داشتيم .
وي  گفت : پس  از امضاي  پروتكل  الحاقي  معاهده  منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي ازسوي  ايران ، اين  روابط به  مسيرعادي  خود بازگشت .
براساس  اين  گزارش ، كريس  پاتن ، مسئول  امورخارجي  اتحاديه  اروپا در اوايل سال  ۲۰۰۳ ميلادي  به  ايران  سفر كرد.
كمال  خرازي ، وزير امور خارجه  ايران نخستين  ديدار خود را از پارلمان  اروپا انجام  داد و سپس  محسن  ميردامادي ، رئيس  كميته  روابط خارجي  مجلس  نيز ديدار مشابهي  از اين  پارلمان  داشت .
يك  هيات  پارلمان  اروپا قرار است  اوايل  سال  ۲۰۰۴ ميلادي  به  تهران  سفركند.
دلفي  به  ايرنا گفت : روابط بين  پارلمان  اروپا و مجلس  افزايش  يافته  واميدواريم  كه  اين  تحولات  موجب  افزايش  همكاري  بين  دو پارلمان  شود.
وي  گفت  كه  خاوير سولانا، مسئول  سياست  خارجي  و امنيت  اتحاديه  اروپادراوايل  سال  جاري  به  تهران  سفر خواهد كرد تا زمينه  را براي  تحولات  بيشتر درروابط بين  دوطرف  درطول  سال  آتي  ميلادي  فراهم  سازد.
اين  بار شوراي  وزراي  امورخارجه  اتحاديه  اروپا سولانا را به  ايران  مي فرستند.
اين  سومين  سفر سولانا به  جمهوري  اسلامي ايران  خواهد بود.
دلفي  گفت : اميدواريم  اين  سفر به  توسعه  بيشتر روابط كمك  كرده  و موجب امضاي  توافقنامه هايي  شود.
دلفي  خاطرنشان  كرد كه  سال  ۲۰۰۴، سال  بسيارمهمي براي  اتحاديه  اروپاخواهد بود چون  ۱۰ كشور جديد درماه  مه  به  اين  اتحاديه  مي پيوندند و به اين  ترتيب  شمار كشورهاي  عضو از ۱۵ كشور فعلي  به  ۲۵ كشور خواهد رسيد.
بااين  حال ، وي  گفت  كه  اتحاديه  اروپا هنوز قانون  اساسي  جديدي  اتخاذنكرده  است .
در نشست  اخير اتحاديه  اروپا توافقي  درمورد اين  قانون  اساسي  صورت نگرفت  و اكنون  اين  مسئله  بايد توسط رياست  دوره اي  جديد كه  به  ايرلند واگذار مي شود، مورد بررسي  قرار گيرد.
دلفي  گفت : سال  ۲۰۰۴ همچنين  سال  انتخابات  رياست  جمهوري  درآمريكاست كه  به  خاطر روابط اين  كشور با اتحاديه  اروپا، اين  امر برصحنه  سياسي اين  اتحاديه  تاثير خواهد گذاشت .
دلفي  تأكيد كرد: ۲۰۰۴، سال  تحولات  مهم  و انباشته  از كار و فعاليت خواهد بود.
يك هزار و ۷۸۰ شورشي كلمبيايي در سال ۲۰۰۳ كشته شدند
دولت كلمبيا اعلام كرد كه نيروهاي ارتش در سال جاري ميلادي حدود يك هزار و ۷۸۰ نفر از شورشيان مسلح اين كشور را از پاي درآورده اند.
بيانيه وزارت دفاع كلمبيا كه روز چهارشنبه در رسانه هاي خبري محلي انتشار يافت، حاكي است در اين مدت شش هزار و ۴۹۳ نفر از شورشيان مخالف دولت نيز به اسارت درآمده اند.
براساس اين بيانيه، ۶۰ درصد از چريك هاي كشته شده در نبردهاي مسلحانه سال جاري در كلمبيا را اعضاي گروه موسوم به «نيروهاي مسلح انقلابي» (فارك) تشكيل مي دهند.
شمار اعضاي اين گروه كه به عنوان بزرگترين سازمان مسلح مخالف دولت شناخته مي شود ، به ۱۷ هزار چريك مي رسد.
«راديو ملي كلمبيا» به نقل از منابع دولتي افزود كه ميزان حملات ارتش كلمبيا به سازمان هاي مسلح غيرقانوني در سال جاري نسبت به سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
رشد اقدامات نظامي عليه گروه هاي شورشي بخشي از سياست «آلوارو اوريبه» رييس جمهوري كلمبيا است كه از ۱۷ ماه پيش قدرت را در اين كشور آمريكاي جنوبي بدست گرفته است.اوريبه تاكيد دارد كه با تقويت ارتش و حملات مداوم از طريق زمين و هوا به مواضع و ستون هاي متحرك چريك ها، امكان نابودي آنان و پايان دادن به جنگ داخلي ۴۰ ساله در كلمبيا ميسر است.
وزارت دفاع كلمبيا در بيانيه تازه خود همچنين اعلام كرد كه سه هزار و ۵۰۰ نفر از چريكهاي چپگرا و شبه نظاميان راستگرا در سال جاري سلاح هاي خود را به دولت تحويل داده  اند.
اخراج ۳۰ مبلغ خارجي از آذربايجان
رييس اداره امور تشكل هاي ديني جمهوري آذربايجان مدعي شد در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۳۰ تبعه خارجي به دليل تبليغات ديني غيرقانوني از اين كشور اخراج شدند.
شبكه تلويزيوني «آينس» سه شنبه شب به نقل از «رافيق علي اف» افزود: در سال جاري ميلادي، همچنين هفت تن از اعضاي گروه «حزب التحرير» و چهار نفر ديگر در مساجد شهر گنجه به اتهام دخالت در امور تروريستي بازداشت شدند.
به گفته آينس، وي با اشاره به بسته شدن مسجد «ابوبكر» شهر باكو توسط دادگاه گفت: ۳۰ نفر از شهروندان آذري كه از طريق اين مسجد براي پيوستن به گروه هاي چچني جذب شده بودند، دستگير شدند.
اين منبع افزود: رافيق علي اف تصريح كرد از فعاليت هر تشكل افراطي ديني در جمهوري آذربايجان جلوگيري خواهد شد.
جمعيت چين، در سال ۲۰۰۳ از يك ميليارد
و ۳۰۰ ميليون نفر فراتر نرفت
دولت چين اعلام كرد جمعيت اين كشور با پايان يافتن سال ۲۰۰۳، از مرز يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر فراتر نرفت.
گزارش خبرگزاري شين هوا به نقل از كميسيون دولتي جمعيت و خانواده چين حاكي است، جمعيت چين تا پايان سال ۲۰۰۳ به يك ميليارد و ۲۹۴ ميليون نفر مي رسد.
بنا بر اعلام اين كميسيون، جمعيت چين در سال جاري ميلادي كمتر از ۱۰ ميليون نفر افزايش داشته است.
چين نرخ رشد جمعيت اين كشور در سال ۲۰۰۳ را ۲۵/۷ در هزار پيش بيني كرده بود.
به دنبال رشد زياد جمعيت، چين از سال ۱۹۸۰ برنامه تنظيم خانواده و كنترل جمعيت را به اجرا گذاشت كه براساس آن هر خانواده، تنها مجاز به داشتن يك فرزند خواهد بود، با اين حال، اين برنامه كنترلي در مناطق روستايي و در برخي موارد در شهرها رعايت نمي شود.
همچنين سالانه چند ميليون تولد ثبت نشده در اين كشور گزارش مي شود.
دستگيري هفت هزار مهاجر غيرقانوني در يمن
وزارت  كشور يمن   اعلام  كرد: مقام هاي  امنيتي  اين  كشور در سال  ۲۰۰۳ ميلادي  حدود هفت  هزار خارجي  را كه  بيشتر از كشورهاي  حوزه  شاخ آفريقا بودند و به طور غيرقانوني  وارد يمن  شده  بودند، دستگير كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از صنعا، وزارت  كشور يمن  با انتشار بيانيه اي  افزود: تعداد پنج  هزار و ۲۱۴ نفر از اين  مهاجران  غيرقانوني ، سوماليايي بودند كه  از طريق  دريا وارد يمن  شده  بودند و اكنون  در يك  اردوگاه  پناهندگان  سوماليايي  در جنوب  يمن  مستقر هستند.
مقام هاي  يمن  همچنين  شمار يك  هزار و ۲۰۰ تبعه  اتيوپي  و ۵۰۷ نفر از كشورهاي  ديگر ازجمله  عرب  را كه  به  ميهن  خودشان  استرداد شده اند، دستگير كردند.
مقام هاي  يمن  در سال هاي  اخير صدها نفر از اتباع  خارجي  را در چارچوب  مبارزه  براي  تعقيب  اعضاي  مظنون  شبكه  القاعده  اخراج  كردند.
بيش  از يك  هزار و ۸۰۰ نفر از ۱۰ مليت  مختلف  در سال  ۲۰۰۲ ميلادي  از يمن  اخراج  شدند.

سياست
اقتصاد
انديشه
جهان
زندگي
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |