پنجشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۹
ورزش در سالي كه گذشت
000328.jpg

در دوراني كه ما در آن زندگي مي كنيم، ورزش ابعاد تازه اي يافته است و به همين لحاظ همواره نگاه پژوهشگران را به خود مشغول داشته است.
ورزش جهاني است در درون جهان ما، اين جهان كشش و جذبه اي بي اندازه دارد، با طبعي جوشان، رويايي تب آلود و هيجان زده و پويش و تحرك بي حد.
ورزش زمان ما از نقطه نظرهاي اجتماعي نيز سخت مورد بررسي و موشكافي قرار مي گيرد. چنين است كه در جوامعي كه بحرانهاي سياسي بر آن حاكم مي شود و اختناق سياسي همه چيز را بند مي كشد، ورزشگاهها به صورت خاستگاه نقطه نظرهاي والاي انساني كه همانا آزادي افكار و انديشه هاست، بدل مي شود و اينجاست كه سهم، و ارزش و اعتبار ورزش در حركتهاي اجتماعي به نمايش درمي آيد.
بي جهت نيست اگر مي بينيم، ابعاد فرهنگي توجه به اين امر به مرزهاي دور مي رسد. هزاران جزوه و رساله در باب اين جهان به نظر ورزي پرداخته اند و بي گمان در آينده نيز هزاران قلم ديگر در خدمت آن خواهند بود . اينها يك هدف را پي مي گيرند و آن بالابردن سطح آگاهي و دانش مشتاقان به اين مهم است، هر چند مجموعه ورزش ما در اين بخش  رسالتي بر عهده دارد كه در انجام آن كوتاهي بسيار صورت گرفته است.
ورزش همواره و تا بحال، يك عمل اجتماعي و مشخصاً منبعي از لذت ناب و احساس رضايت براي آن دسته از كساني كه خود را وقف آن كرده اند، بوده است.
سي  الي چهل سال پيش ورزش چيزي بيش از يك تفريح نبود، هم بازي و هم نوعي استراحت به شمار مي رفت. اما اكنون ورزش ابعاد تازه اي يافته است.
در اين شماره تمامي اتفاقات مهم ورزش در سال ۲۰۰۳ ميلادي را- از ۱۱ ديماه ۱۳۸۱ تا دهم ديماه ۱۳۸۲- به اختصار به تحرير در آورده ايم كه مي خوانيد.
دي ماه ۱۳۸۱
۱- سايت اينترنتي ساكرايج روز يازدهم دي ماه، اول ژانويه ۲۰۰۳ ميلادي، رونالدو، فوتباليست برزيلي را به عنوان مرد سال فوتبال جهان در سال ۲۰۰۳ اعلام كرد. پس از وي «پابلو آيمار» از آرژانتين و «تيه ري هانري» از فرانسه در مكان هاي بعدي قرار گرفتند.
۲- طي يك نظرخواهي از ۵۳ نشريه معتبر ورزشي، زين الدين زيدان فرانسوي به عنوان بهترين بازيكن اروپايي و خوزه كاردوسو از پاراگوئه، برترين بازيكن آمريكاي جنوبي شناخته شدند. همچنين لوئيز فيليپه اسكولاري، بهترين مربي فوتبال دنيا و آرسن ونگر فرانسوي، به عنوان برترين مربي اروپايي انتخاب شدند.
000308.jpg
000304.jpg

۳- طبق نظرخواهي روزنامه ورزشي ركورد پرتغال از مربيان هجده باشگاه دسته اولي اين كشور، لوئيز فيگو براي ششمين سال متوالي به عنوان بهترين بازيكن پرتغالي حاضر در باشگاه هاي خارجي در سال ۲۰۰۲ انتخاب شد. پس از وي روي كاستا از ميلان و پائولتا از بوردو فرانسه، دوم و سوم شدند.
۴- از سوي فدراسيون بين المللي تاريخ و  آمار فوتبال، مسابقات فوتبال قهرماني دسته اول باشگاه هاي اسپانيا براي سومين بار پياپي به عنوان قوي ترين ليگ فوتبال جهان در سال ۲۰۰۲ برگزيده شد. اين در حالي است كه ليگ هاي فوتبال انگليس، ايتاليا، آلمان و آرژانتين رده هاي بعدي اين فهرست را به خود اختصاص دادند.
۵- هانس ديتراشميت، مربي آلماني كه سابقه مربيگري در بايرن مونيخ و هانوفر را دارد، به عنوان تمرين دهنده تيم پرسپوليس وارد تهران شد.
۶- رئيس جمهور ايتاليا، از «پي يرلوئيجي كولينا» داور فوتبال اين كشور كه صاحب عنوان بهترين داور جهان در سال ۲۰۰۲ شد، قدرداني كرد.
۷- ديدار پنجاه و سوم تيم هاي استقلال و پرسپوليس كه در شهر تبريز برگزار شد، با تساوي يك بر يك خاتمه يافت. علي سامره در دقيقه ۱ براي استقلال و علي انصاريان در دقيقه ۷۰ از روي نقطه پنالتي، براي دو تيم گلزني كردند.
۸- كميته بين المللي بازي جوانمردانه «فيرپلي»، جايزه فيرپلي سال ۲۰۰۲ را به اوزه بيو اهدا كرد.
۹- جلسه معارفه همايون شاهرخي سرمربي تيم ملي فوتبال ايران، با حضور بازيكنان تيم ملي فوتبال ايران و اعضاي كادر فني، در محل اردوهاي تيم ملي فوتبال ايران برگزار شد.
۱۰- با توافق دو باشگاه منچستر سيتي و ليدزيونايتد انگليس، رابي فاولر با مبلغ تقريبي ۲۳/۱۱ ميليون دلار از ليدز به منچستر سيتي منتقل شد.
۱۱- سيزدهمين سالگرد درگذشت پهلوان «محمود نامجو»، قهرمان پرآوازه وزنه برداري ايران در زادگاهش رشت برگزار شد. وي در طول عمر ورزشي خود، ۴ مدال طلا، ۴ نقره و ۳ برنز در بازي هاي المپيك، جهاني و آسيايي براي تيم ايران به ارمغان آورد.
۱۲- فدراسيون بين المللي كشتي فيلا، اسامي برترين هاي كشتي فرنگي و آزاد جهان در قرن بيستم را بدين شرح اعلام كرد:
كشتي فرنگي:
۱- الكساندر كارلين از روسيه ۲- پولياك از مجارستان ۳- توموف از بلغارستان ۴- وسترگون از سوئد.
كشتي آزاد:
۱- الكساندر مدويد از بلاروس ۲- آرسن فادزائف از روسيه ۳- والنتين يوردانف از بلغارستان ۴- بروس بومگارتنر از آمريكا ۵- جان اسميت از آمريكا.
بهمن ماه ۱۳۸۱
۱۳- گابريل باتيستوتا با مبلغ ۲/۴ ميليون دلار از تيم رم به اينترميلان پيوست. وي كه پس از مصدوميت كرسپو به اينتر رفت قرار شد تا پايان فصل را در آن تيم بماند.
۱۴- «دان گيبل»، قهرمان جهان و المپيك و چهره صاحب نام كشتي آمريكا، به عنوان سرمربي تيم ملي كشتي آزاد اين كشور براي حضور در جام جهاني ۲۰۰۳ برگزيده شد.
۱۵- به دنبال قهرماني هاي متوالي تيم فوتسال ايران، حضور قدرتمند در رقابت هاي جهاني و همچنين برگزاري ليگ حرفه اي فوتسال، از سوي رياست جهاني فوتسال (فيفا)، كشور ايران به عنوان مسئول توسعه فوتسال جهان معرفي شد.
۱۶- در مسابقات فوتبال چهار جانبه هنگ كنگ كه با حضور تيم هاي ميزبان، ايران، اروگوئه و دانمارك برگزار شد، در ديدار نهايي تيم ايران در ضربات پنالتي قهرماني را به اروگوئه داد. در ديدار رده بندي نيز دانمارك با شكست دادن هنگ كنگ به مقام سوم رسيد.
۱۷- محمدرضا طالقاني در مجمع انتخابات كشتي با كسب اكثريت آرا، در بين ۹ نامزد پست رياست فدراسيون كشتي اين عنوان را از آن خود كرد.
۱۸- تيم واليبال پيكان، پس از هفته ها صدرنشيني، با غلبه بر لوله سازي اهواز، پس از دو سال انتظار، قهرماني ليگ برتر واليبال ايران را از آن خود كرد. تيم پاس نيز در اين فصل به مقام سوم اين رقابت ها رسيد.
۱۹- استادان بزرگ شطرنج ايران و انگلستان، «احسان قائم مقامي» و «نايجل شورت» به مدت ۶ روز در تهران براي كسب جايزه ۸ هزار دلاري رقابت كردند.
۲۰- در جريان چهاردهمين دوره مسابقات دو و ميداني داخل سالن قهرماني ايران، «اميرالوند» در پرتاب وزنه، با پرتاب ۱۷ متر و ۱۱ سانتيمتر، ركورد ايران را به ميزان ۲۴ سانتي متر ترقي داد.
۲۱- در پايان ديدارهاي ليگ كشتي آزاد باشگاه هاي كشور، تيم صنام با پيروزي (۱۰-۱۶)، برابر تيم نارنجستان نور، به مقام قهرماني ليگ دست يافت و تيم راه آهن خراسان با پيروزي (۷-۱۹) مقابل ايران سوئيچ نهاوند، عنوان سوم اين رقابتها را از آن خود كرد.
۲۲- «پائولو مونتانلي» از سوي فدراسيون واليبال ايتاليا، به عنوان سرمربي تيم ملي اين كشور انتخاب شد.
۲۳- انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي در يك نظرخواهي از ۳۵۰ نفر از ورزشي نويسان، حسين رضازاده را به عنوان قهرمان قهرمانان ايران انتخاب كرد.
۲۴- اتحاديه بين المللي تنيس، «ليتون هيوويت» از استراليا را به عنوان برترين تنيس باز جهان انتخاب كرد. پس از وي آندره آغاسي از آمريكا و خوان كارلوس فررو از اسپانيا، در رده هاي بعدي جاي گرفتند.
اسفند ماه ۸۱
۲۵- «اردشير ملك مرزبان» پدر مطبوعات ورزشي به علت كهولت و بيماري درگذشت.
۲۶- تيم فوتبال «كاشيما آنتلرز» ژاپن به مقام نخست مسابقات فوتبال قهرماني باشگاههاي شرق آسيا رسيد و تيمهاي داليان و سئونگ به مقامهاي دوم و سوم دست يافتند.
۲۷- با انتخاب علي مرادي به سمت دبير كل كنفدراسيون وزنه برداري آسيا، پس از ۲۵ سال دوباره اين دبيرخانه به ايران بازگشت و از انحصار ۲۵ ساله سنگاپور خارج شد.
۲۸- تيم كشتي آزاد ايران در سي و يكمين دوره مسابقات بين المللي كشتي، جام ياشاردوغو تركيه، با كسب يك مدال طلا و ۳ مدال برنز و كسب ۲۳ امتياز، پس از تيمهاي تركيه، گرجستان و بلغارستان، به مقام چهارم رسيد.
۲۹- از سوي كميسيون اخلاق كميته ملي المپيك، ۱۳ ورزشكار با اخلاق كشور معرفي شدند: پيرواني و طباطبايي (فوتبال)، دبير (كشتي)، رضازاده (وزنه برداري)، ميراسماعيلي (جودو)، هادي ساعي(تكواندو)، اوجاقي(ووشو)، تركاشوند(واليبال)، شاطرزاده (كاراته)، رضواني (واترپلو) و خانمها عاكف، خيرالله زاده و تقي پور تهراني در ورزش بانوان.
فروردين ماه ۸۲
۳۰- در پايان مسابقه هاي بين المللي كشتي آزاد جام «دانكلوف» بلغارستان، تيم منتخب استان گلستان، به نمايندگي از ايران، پس از تيم ميزبان به عنوان نايب قهرماني رسيد و تيم تركيه در مكان سوم ايستاد.
۳۱- تيم واليبال نوجوانان ايران، در چهارمين دوره مسابقات واليبال نوجوانان آسيا و اقيانوسيه، پس از هند به مقام دوم اين رقابتها رسيد و به همراه هند و كره شمالي كه در اين رقابت ها سوم شد، جواز حضور در مسابقات جام جهاني را دريافت كرد.
۳۲- از سوي فدراسيون بين المللي وزنه برداري، حسين رضازاده، ملي پوش دسته به اضافه ۱۰۵ كيلوگرم ايران، به عنوان برترين وزنه بردار سال ۲۰۰۲ برگزيده شد. پس از وي «گئورگي ماركوف» بلغاري در رده دوم جاي گرفت.
ارديبهشت ۸۲
۳۳- جواد زرينچه از سوي مسئولان باشگاه استقلال تا پايان فصل به عنوان مربي، جايگزين رولند كخ شد.
۳۴- جابر عباس زاده، قهرمان سابق كشتي فرنگي ايران كه مقامهاي مختلفي از جمله قهرماني آسيا، جام ۲۲ بهمن، مسابقات بين المللي دمشق و جام ديميترياي يونان را از آن خود كرده بود، بر اثر يك سانحه رانندگي دارفاني را وداع گفت.
۳۵- اتحاديه فوتبال انگليس، ديويد بكهام، بازيكن مياني تيم ملي فوتبال اين كشور را به عنوان رهبر فعاليت هاي مبارزه با نژادپرستي در فوتبال انگليس برگزيد.
۳۶- تيم فوتبال يوونتوس، براي بيست و هفتمين بار فاتح اسكودتو شد و براي دو سال متوالي اين عنوان را از آن خود كرد.
۳۷- «ميشائيل شوماخر» آلماني براي ششمين بار قهرمان مسابقات فرمول يك جهان شد و ركورد خوان مانوئل فانگيو از اسپانيا را شكست.
۳۸- حسين رضازاده در رقابتهاي وزنه برداري مجارستان، بر سكوي قهرماني ايستاد و به عنوان قهرمان قهرمانان شناخته شد.
خرداد ۸۲
۳۹- تيم فوتبال سپاهان در مصاف با تيم پرسپوليس در تهران و با كسب يك امتياز از اين ديدار، عنوان قهرماني زودهنگام اين رقابتها را در پايان هفته بيست و سوم به خود اختصاص داد و تيم نخست ليگ برتر ايران شد.
۴۰- تيم المپيك ليون براي دومين سال متوالي به مقام نخست رقابتهاي فوتبال قهرماني دسته اول باشگاههاي فرانسه دست يافت.
۴۱- از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا، «شينجي اونو» بازيكن مياني تيم ملي فوتبال ژاپن به عنوان بهترين بازيكن سال فوتبال اين قاره برگزيده شد.
۴۲- تيم ملي فوتسال ايران كه همه ساله به طور مداوم، مقام اول مسابقات قهرماني فوتسال آسيا را كسب كرده است، از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا، به عنوان تيم برتر سال ۲۰۰۲ آسيا معرفي شد.
۴۳- تيم فوتبال ميلان ايتاليا در ديدار پاياني رقابت هاي قهرماني باشگاههاي اروپا با پيروزي ۳ بر ۲ مقابل يوونتوس در ضربات پنالتي و در شهر منچستر انگليس، جام قهرماني را تصاحب كرد.
۴۴- عباس صميمي دونده ملي پوش ايران در ماده پرتاب ديسك، با پرتاب ديسك به مسافت ۰۶/۶۱ متر، مدال طلاي دومين دوره مسابقات بين المللي جايزه بزرگ قاره آسيا را به گردن آويخت.
۴۵- كميسيون ورزش دولت اوكراين، نشان لياقت ورزشي اين كشور را كه فقط به نخبگان ورزش اهدا مي شود و آخرين بار در سال ۱۹۸۶ به تيم فوتبال ديناموكي يف، به خاطر قهرماني در جام برندگان جام باشگاههاي اروپا تعلق گرفته بود، به «آندره شوچنكو» مهاجم باشگاه ميلان ايتاليا اهدا كرد.
۴۶- در پايان پيكارهاي كشتي قهرماني آسيا، تيم كشتي آزاد ايران با ۶ طلا و ۱ نقره و تيم كشتي فرنگي با ۱ طلا و ۳ نقره و ۲ برنز و يك مقام چهارمي، قهرمان آسيا شد.
۴۷- در يك نظرسنجي از سوي خبرنگاران فوتبال جمهوري چك، «پاول ندود» بازيكن مياني باشگاه يوونتوس، براي چهارمين بار صاحب توپ طلاي بهترين بازيكن فوتبال اين كشور شد.
۴۸- حسين رضازاده در رقابتهاي بين المللي جايزه بزرگ نروژ با حد نصاب مجموع ۴۵۵ كيلوگرم قهرمان شد.
000306.jpg
000302.jpg

۴۹- در مسابقات تنيس ويمبلدون در لندن، در قسمت مردان «راجرفدرر» از سوئيس و در بخش زنان، «سرنا ويليامز» از آمريكا به مقام قهرماني رسيدند.
تير ماه ۸۲
۵۰- ادموند بزيك، مهاجم ارمني تيم فوتبال فولاد مباركه سپاهان، با به ثمر رساندن ۱۳ گل، آقاي گل رقابتهاي فوتبال باشگاهي برتر ايران شد.
۵۱- فيليپ تروسيه، مربي مشهور فرانسوي، با امضاي قراردادي تا سال ۲۰۰۵ مربيگري تيم ملي فوتبال قطر را به عهده گرفت.
۵۲- تيم فوتبال زنان كره شمالي در مسابقات فوتبال قهرماني آسيا به مقام قهرماني دست يافت و تيم چين در مكان دوم جاي گرفت.
۵۳- فرانك ريكارد، ملي پوش سابق هلندي كه تيم ملي اين كشور را در جام ملتهاي اروپا ۲۰۰۰ رهبري كرده است، به عنوان مربي باشگاه بارسلونا اسپانيا برگزيده شد.
۵۴- رونالدو بازيكن برزيلي رئال مادريد، به دليل كسب عنوان بهترين گلزن در جام جهاني ۲۰۰۲، طي مراسمي جايزه بزرگ «آكادمي ورزش» فرانسه را در پاريس دريافت كرد.
۵۵- پوپ  هاينكس آلماني پس از اتمام كارش در تيم فوتبال اتلتيكوبيلبائو اسپانيا، رسماً به عنوان مربي جديد تيم شالكه ۴ و آلمان معرفي شد.
۵۶- در جريان بازي نيمه نهايي جام كنفدراسيون ها، بين دو تيم ملي فوتبال كامرون و كلمبيا، «مارك ويوين فو»، بازيكن تيم كامرون، در دقيقه ۷۲ بازي در ميانه ميدان نقش بر زمين شد و ۴۵ دقيقه پس از انتقال به بيرون از زمين، پزشكان مرگ وي را اعلام كردند.
۵۷- ديويد بكهام بازيكن سرشناس انگليسي، با امضاي قراردادي ۴ ساله به مبلغ ۳۵ ميليون يورو از تيم منچستر يونايتد انگليس به رئال مادريد اسپانيا رفت.
۵۸- امير قلعه نويي طي حكمي رسمي، مربيگري تيم فوتبال استقلال تهران را به عهده گرفت.
۵۹- هاكان شوكور مهاجم سرشناس تركيه كه دو سال قبل از تيم گالاتاسراي به اينترميلان رفته بود و يك سال نيز در «بلك برن راورز» انگلستان بازي كرد، مجدداً با قراردادي دو ساله به گالاتاسراي استانبول بازگشت.
۶۰- «لانس آرمسترانگ» اسطوره دوچرخه سواري، براي پنجمين سال متوالي قهرمان مسابقات تور دوفرانس شد.
۶۱- «ريكاردو تگسييرا» براي پنجمين دوره متوالي با كسب ۴۶ رأي موافق در مقابل تنها يك رأي مخالف، به سمت رياست كنفدراسيون فوتبال برزيل برگزيده شد.
۶۲- تيم واليبال نوجوانان ايران در رقابتهاي جهاني تايلند، پس از تيم هاي برزيل و هند در مكان سوم جاي گرفت. در ديدار آخر تيم ايران با نتيجه سه بر يك بر تيم جمهوري چك پيروز شد.
۶۳- در مسابقات قهرماني وزنه برداري دانشجويان جهان، حسين برخواه، با كسب دو مدال طلا و يك نقره، قهرمان وزن ۸۵ كيلوگرم جهان شد.
۶۴- مجيد جلالي طي حكمي، به عنوان سرمربي تيم فوتبال پاس انتخاب شد.
۶۵- رونالدينهو، مهاجم ملي پوش برزيلي پاري سن ژرمن فرانسه، در مقابل مبلغي بالغ بر ۶/۳۳ ميليون دلار به تيم بارسلونا ملحق شد.
۶۶- ششمين دوره مسابقات بسكتبال قهرماني جوانان جهان در شهر سالونيكا يونان، با قهرماني تيم استراليا پايان گرفت. اين تيم در ديدار نهايي با نتيجه ۱۲۶ بر ۹۲ بر تيم ليتواني غلبه كرد.
مرداد ماه ۸۲
۶۷- ينس لمان، دروازه بان آلماني تيم دورتموند كه با اين تيم در سال ۲۰۰۲ قهرمان ليگ آلمان شد، با امضاي قراردادي به باشگاه دسته اولي آرسنال انگليس پيوست.
۶۸- تيم فوتبال هامبورگ با پيروزي پر گل ۴ بر ۲ بر تيم بوروسيا دورتموند، به مقام قهرماني جام اتحاديه فوتبال باشگاه هاي آلمان دست يافت.
۶۹- تيم كشتي آزاد پليس كشورمان، در شهر بارسلونا اسپانيا، با كسب ۸ مدال طلا و ۱ مدال برنز، قهرمان رقابت هاي كشتي آزاد قهرماني پليس هاي جهان شد.
۷۰- بر اساس نظرسنجي از ورزشي نويسان آلمان كه هر سال توسط مجله فوتبال كيكر انجام مي شود، ميشائيل بالاك براي دومين سال پي درپي به عنوان بهترين فوتباليست اين كشور شناخته شد.
۷۱- «امانوئل پتي» ملي پوش فرانسوي كه سابقه بازي در تيم هاي آرسنال و چلسي را دارد، با مبلغ يك ميليون يورو به باشگاه تاتنهام انگليس پيوست.
۷۲- باشگاه منچستر يونايتد انگليس موافقت كرد تا «خوان سباستين ورون» آرژانتيني با قراردادي به مبلغ ۲۴ ميليون دلار به تيم دسته اولي چلسي منتقل شود.
۷۳- تيم فوتسال ايران، با پيروزي بر تيم ژاپن در ديدار نهايي جام آسيا، براي پنجمين بار پياپي، مقام قهرماني فوتسال آسيا را از آن خود كرد.
۷۴- تيم وزنه برداري نوجوانان ايران با كسب ۳ مدال طلا، ۳ نقره و ۸ برنز بر سكوي نخست آسيا ايستاد. تيم هاي تايوان و اندونزي در مكانهاي دوم و سوم جاي گرفتند.
۷۵- تيم فوتبال ايتاليايي  پارما، در ازاي دريافت ۵/۲۲ ميليون يورو، «آدريان موتو» مهاجم رومانيايي خود را به باشگاه چلسي انگليس فروخت.
۷۶- استاد حسين فكري كه با سابقه ۶۰ ساله و تربيت ۶ نسل مختلف از فوتباليست ها، به «پدر فوتبال ايران» شهرت داشت، دار فاني را وداع گفت.
۷۷- مسابقات كشتي فرنگي پيشكسوتان جهان در شهر اودساي اوكراين پايان يافت و تيم ملي ايران پس از روسيه، به مقام دوم اين رقابت ها دست يافت.
۷۸- «ياگو لامه لا» ورزشكار پرش طول اسپانيا، موفق شد با پرش ۳۵/۸ متر در رقابتهاي كاستلون اسپانيا، بهترين حد نصاب جهان را به ثبت برساند.
شهريورماه ۸۲
۷۹- «روبرتو باجو» فوتباليست نامدار و محبوب ايتاليايي، جايزه «پاي طلايي» را تصاحب كرد. اين جايزه به بهترين بازيكن فوتبال جهان كه از سوي هواداران فوتبال انتخاب مي شود، تعلق مي گيرد.
۸۰- تيم ميلان ايتاليا با پيروزي يك بر صفر مقابل پورتو پرتغال به مقام قهرماني مسابقه سوپرجام باشگاه هاي اروپا رسيد، اين ديدار همه ساله بين دو تيم قهرمان باشگاه هاي اروپا و قهرمان جام يوفا برگزار مي شود.
۸۱- تيم واترپولو جوانان ايران در مسابقات واترپولو گروه هاي سني آسيا در ماكائو، پس از چين به مقام نائب قهرماني اين رقابت ها رسيد.
مهرماه ۸۲
۸۲- «وحيد هاشميان» بازيكن مطرح حال حاضر تيم بوخوم آلمان، به دليل پاره اي مسائل از تيم ملي فوتبال ايران كناره گيري كرد.
۸۳- تيم فوتبال العين امارات در مسابقات قهرماني باشگاه هاي آسيا در فصل ۲۰۰۳، با برتري دو بر يك برابر تيم «تروساسانا» تايلند، در مجموع دو ديدار رفت و برگشت، به عنوان قهرماني دست يافت.
۸۴- تيم ملي فوتبال ايران در جام بين قاره اي با نتيجه ۳ بر صفر بر تيم نيوزيلند پيروز شد و عنوان قهرماني فوتبال آسيا و اقيانوسيه را تصاحب كرد.
آبان ماه ۸۲
۸۵- مسابقات وزنه برداري قهرماني جهان در شهر ونكوور كانادا، با قهرماني تيم چين به پايان رسيد و تيم ايران با ۴ مدال طلا و كسب ۶ سهميه براي حضور در بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن، تيم پنجم جهان شد.
۸۶- در تنيس جام ديويس، تيم ملي تنيس استراليا براي بيست و هشتمين بار قهرمان شد. اين تيم در فينال بر تيم اسپانيا غلبه كرد.
آذرماه ۸۲
۸۷- كنفدراسيون فوتبال آسيا در مالزي، بهترين هاي فوتبال سال ۲۰۰۳ آسيا را انتخاب كرد. بدين ترتيب، مهدي مهدوي كيا به عنوان برترين بازيكن، مسعود مرادي، بهترين داور و تيم ملي فوتبال ايران به عنوان برترين تيم آسيا معرفي شدند.
000310.jpg

۸۸- «عبدالله موحد» دارنده ۶ مدال طلاي مسابقات جهاني والمپيك، از سوي فدراسيون كشتي، به عنوان مدير تيم ملي كشتي آزاد ايران انتخاب شد.
۸۹- «لوتار ماتيوس» ملي پوش سابق تيم ملي فوتبال آلمان، با امضاي قراردادي دو ساله، مربيگري تيم ملي فوتبال مجارستان را به عهده گرفت.
۹۰- تيم فوتبال بوكاجونيورز آرژانتين در جام بين قاره اي فوتبال كه مابين قهرمان باشگاه هاي آمريكاي جنوبي و قهرمان جام باشگاه هاي اروپا ، همه ساله در ژاپن برگزار مي شود، توانست با غلبه بر ميلان، قهرمان اروپا، در ضربات پنالتي برنده اين جام شود.
۹۱- براساس نظر خواهي از ۱۴۲ مربي تيم هاي ملي كشورهاي جهان، «زين الدين زيدان» براي سومين مرتبه عنوان بهترين فوتباليست جهان را از آن خود كرد. «تيه ري هانري» از فرانسه و «رونالدو» از برزيل دوم و سوم شدند.
۹۲- تيم فوتبال جوانان برزيل در چهاردهمين دوره از مسابقات جام جهاني جوانان در سال ۲۰۰۳ با پيروزي بر اسپانيا در كشور امارات، قهرمان اين دوره از رقابت ها شد.
دي ماه ۸۲
۹۳- براساس رسم هر ساله و بنابر نظركارشناسان ورزشي اروپا، «ميشائيل شوماخر» آلماني، راننده مسابقات فرمول ۱، به عنوان بهترين ورزشكار سال اروپا در قسمت مردان انتخاب شد. در قسمت زنان نيز، تنيسور جوان بلژيكي، «ژوستين هنين هاردنه» براي دومين سال پياپي به اين عنوان دست يافت.
۹۴- «پاول ندود» ستاره فوتبال جمهوري چك و باشگاه يوونتوس ايتاليا،  از سوي مجله فرانسوي «فرانس فوتبال» به عنوان مرد سال فوتبال اروپا انتخاب شد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
جهان
زندگي
سياست
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |