پنجشنبه ۱۱ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۶۹
مهم ترين رويدادهاي سينمايي در سال ۲۰۰۳
سينماي جنگ و صلح
000326.jpg

علي شيدفر
مراسم اهداي جوايز اسكار كه مهم ترين رويداد سينمايي سال است، در سال ۲۰۰۳ با حال و هوايي متفاوت برگزار شد و از شكوه و جلال هميشگي آن خبري نبود. جنگ و اعزام نيروهاي آمريكايي به عراق، فضاي زندگي عادي را در اغلب جهان دگرگون كرده بود و ميليون ها چشم كه هر سال در ۲۶ مارس، اسكار را دنبال مي كردند، كانال هاي تلويزيوني خود را براي آگاهي از رويدادهاي جنگ كنكاش مي كردند.
اسكار متفاوت
جنگ فضاي مراسم اسكار را نيز تحت تأثير قرار داده بود و واكنش هنرمندان نسبت به اين پديده، اسكار را به تريبوني براي اظهار نظر پيرامون جنگ تبديل كرده بود.
چهره هايي چون «نيكول كيدمن»، «داستين هافمن»، «سوزان سراندون»، «تيم رابينز»، «آدريان برودي»،  «كريس كوپر»، «زناتا جونز» و در صدر آنها مايكل مور به هنگام دريافت جوايز خود بر ضد جنگ و سياست هاي جنگ طلبانه بوش سخن گفتند.
كريس كوپر در هنگام دريافت اسكار «بهترين هنرپيشه نقش مكمل» گفت: «با همه مشكلاتي كه جهان امروز با آن روبه رو است، براي همه آرزوي صلح مي كنم.»
آدريان برودي برنده اسكار «بهترين بازيكن مرد» با شور و هيجاني خاص اعلام كرد: «به هر كسي كه اعتقاد داريد بياييد براي رسيدن به صلح دعا كنيم.»
او با اشاره به اين كه صميمي ترين دوستش در كويت به سر مي برد، آرزو كرد همه سربازان سالم به خانه هايشان برگردند.
نيكول كيدمن بهترين بازيگر اسكار ۲۰۰۳ پس از دريافت جايزه گفت: «راسل كرو به من گفت گريه نكنم، اما اكنون نمي توانم جلوي گريه ام را بگيرم. شايد اين سؤال مطرح باشد،  اكنون كه دنيا در ناآرامي به سر مي برد،  چرا بايد در اين مراسم شركت مي كردم؟ جواب من اين است كه براي هنر و كارم ارزش زيادي قائل هستم. با اين حال، مشكلات زيادي در دنيا وجود دارد. من براي همه كساني كه عزيزان خود را از دست مي دهند، دعا مي كنم.»
اما هيچ كس به اندازه مايكل مور جسارت به خرج نداد. او در حالي كه موسيقي مي كوشيد سخنانش را پايان يافته اعلام كند، گفت: «ما با جنگ مخالفيم. شرم بر تو باد آقاي بوش.بي ترديد روزگارت به پايان مي رسد ...»
سخنراني مايكل مور كه با تشويق و تأييد اغلب هنرمندان روبه رو شد، تا مدت ها بعد از مراسم نيز در شبكه هاي خبري بازتاب فراواني داشت. واكنش هنرمندان در داخل سالن و اعتراض مردم عليه جنگ در بيرون، اسكار ۲۰۰۳ را به دوره متفاوت و به ياد ماندني تبديل كرد.
كن و فدريكو فليني
000314.jpg

پنجاه و ششمين جشنواره جهاني كن نيز در روز چهاردهم ماه مه ۲۰۰۳ با تجليل از استاد بزرگ سينماي ايتاليا فدريكو فليني گشايش يافت و در دهمين سالگرد درگذشتش ياد و خاطره او را گرامي داشت.
كن كه معتبرترين جشنواره هنري جهان است،  تاكنون چهره هاي درخشاني را كشف و به دنياي سينما ارائه داده است. هر سال سينماگراني با تجربه هاي تازه از هر گوشه دنيا كه آثاري در شكل هاي مختلف ديجيتال، VHS، بتا و دي وي دي ساخته اند به اينجا مي آيند تا عرصه اي براي نقد و بازبيني خود بيابند. افزايش تعداد فيلم هاي كن در هر سال، نشان از اعتبار روزافزون اين جشنواره و روند رو به رشد صنعت سينماي جهان دارد.
000312.jpg

در كن ۲۰۰۳ سيزده كشور با ۲۰ فيلم به بخش مسابقه راه يافتند. در سال ۲۰۰۲ در اين بخش ۲۱ فيلم از ۱۵ كشور و در سال ۲۰۰۱ دوازده كشور با ۲۳ فيلم حضور داشتند. سميرا مخملباف فيلمساز ۲۳ ساله ايراني كه تاكنون ۳ فيلم بلند ساخته و در كن ۲۰۰۰ با فيلم تخته سياه درخشيده است، امسال براي دومين بار و با فيلم ساعت پنج عصر،  در بخش مسابقه كن شركت داشت. جعفر پناهي فيلمساز ديگر ايراني نيز در كن ۲۰۰۳ با فيلم طلاي سرخ در بخش نوعي نگاه حضور يافت و فيلمش در آئين اختتاميه اين بخش به نمايش درآمد.
مهرناز سعيدوفا و جاناتان روزنبام كه كتاب جديدشان درباره كيارستمي با موفقيت قابل توجهي روبه رو شد، سخنراني كوتاهي نيز درباره سبك و تأثير كارهاي جديد كيارستمي ايراد كردند. جمشيد اكرمي نيز در يكي از نشست هاي اين جشنواره از مشكلات صادرات فيلم هاي ايراني به خارج از كشور سخن گفت. او با اشاره به دو فيلم رنگ خدا و سفر قندهار به عنوان پرفروش ترين فيلم هاي ايراني به نمايش درآمده در آمريكا با فروشي بالاتر از يك ميليون دلار، گفت: فروش فيلم هاي ايراني در اين يكي دو سال اخير سير نزولي داشته اند. به اعتقاد اين منتقد ايراني تماشاگران آمريكايي براي درك مضامين اجتماعي فيلم هاي ايراني به زمان بيشتري نياز دارند. با اين همه واكنش پنجم ساخته تهمينه ميلاني بهترين فيلم از سوي تماشاگران شيكاگو انتخاب شد. آنتوني كافمن منتقد نشريه ايندي وايز نيز اين فيلم را هاليوودي ترين فيلم سينماي ايران خواند و آن را وامدار فيلم «تلما و لوييز» ارزيابي كرد.
حضور در جشنواره هاي جهاني
سينماي ايران در سال ۲۰۰۳ نيز همچون سال هاي گذشته در جشنواره اي جهاني حضوري درخشان داشت و جوايز بسياري را به خود اختصاص داد. تعداد جوايزي كه سينماي ايران از جشنواره هاي خارجي به ارمغان آورد، گرچه در مقايسه با سال گذشته كمتر بود، اما حضور سينماي ايران و به خصوص حضور سينماگران ايراني به عنوان داور در جشنواره ها چشمگيرتر از هميشه بود. تعداد داوري هاي سينماگران ايراني در سال ۲۰۰۳ به بيش از ۳۰ مورد رسيد.
000320.jpg

جشنواره شيكاگو نيز كه مهم ترين و قديمي ترين مركز نمايش فيلم هاي ايراني است، امسال چهارمين دوره خود را از ۱۲ مهر تا ۱۱ آبان با نمايش ۱۱ فيلم ايراني برگزار كرد. تهران ساعت هفت صبح، كولي، روز كارنامه، نفس عميق، واكنش پنجم، نامه هاي باد، رقص در غبار، گاگومان، آبادان و دو فيلم مستند تباكي و زنانه، آثاري بودند كه در مركز فيلم حين سيگل شيكاگو به نمايش درآمدند و بازتاب قابل توجهي در رسانه هاي آمريكا داشتند.
در سال ۲۰۰۳ حنا مخملباف نوجوان ۱۴ ساله ايراني نامزد دريافت يكي از جوايز اصلي جشنواره فيلم ونيز شد. او با اولين فيلم بلندش كه لذت ديوانگي عنوان داشت،  با فيلمسازان نام آور جهان براي دريافت جايزه صدهزار يورويي به رقابت پرداخت.
000322.jpg

لذت ديوانگي، مستندي است درباره آخرين فيلم خواهرش سميرا مخملباف كه هنگام كار در افغانستان ساخته شده است و براي هفته منتقدان جشنواره ونيز انتخاب شده بود. حنا مخملباف به عنوان دستيار تهيه فيلم سيب در موفقيت غيرمنتظره سميرا مخملباف نقش مؤثري داشته است. او كه در خانواده اي فيلمساز رشد يافته، اولين فيلم كوتاهش را زماني كه ۸ سال بيشتر نداشت،  در جشنواره فيلم لوكارنو به نمايش گذاشت.
سميرا مخملباف معتقد است لذت ديوانگي ازهر دو فيلم ساعت پنج عصر و قندهار- ساخته محسن مخملباف- بهتر است.
جشنواره فيلم ونيز هر سال از ۲۷ ماه اوت تا ۶ سپتامبر در شهر زيباي ونيز در ايتاليا برگزار مي شود.
درگذشتگان
000324.jpg

سينماي جهان در سال ۲۰۰۳ چند چهره برجسته خود را از دست داد. گري گوري پك، كاترين هيپورن، لني رنفيشتال، چارلز برانسون، اليا كازان، جان شلزينگر و ... از سينماگراني بودند كه در اين سال چشم از جهان فروبستند و به اسطوره ها پيوستند.
فيلمساز نامدار هاليوود «جان شلزينگر» روز ۲۵ ژوئيه در سن ۷۷ سالگي بر اثر حمله قلبي دارفاني را وداع گفت. او كه در سال ۲۰۰۰ بعد از ساختن يكي از موفق ترين فيلم هايش دچار سكته شد تا پايان زندگي از صندلي چرخدار استفاده مي كرد و قادر نبود به راحتي سخن بگويد.
كابوي نيمه شب از مشهورترين آثار اين فيلمساز است كه در سال ۱۹۶۹ ساخته شد و نامزد دريافت ۷ جايزه اسكار بود و سرانجام موفق به دريافت ۳ جايزه شد. يكشنبه خونين نيز از ديگر آثار اوست كه در سال ۱۹۷۱ نامزد دريافت چند اسكار بود.
جان شلزينگر در طول فعاليت سينمايي خود هنرمنداني چون داستين هافمن، جان وين، تام كورتني و جولي كريستي را به دنياي هنر معرفي كرد.
داستين هافمن درباره او مي گويد: جان شلزينگر فيلمسازي بود يگانه كه نظير نداشت و سينماي جهان تا ساليان دراز مانند او را نخواهد يافت.

مرور ادبيات ۲۰۰۳
«خاطرات» هم پاي «جادو»
000316.jpg

درباره ادبيات در سال ۲۰۰۳ و جوايزي چون جايزه نوبل ادبي كه به كوئتزي تعلق گرفت، حرف و سخن بسيار گفته شده است. اما درباره موقعيت ادبيات و كتاب هاي ادبي در اين سال كمتر سخني به ميان آمد.
در سال ۲۰۰۳ خوانندگان كتاب هاي «جادويي» و «خاطرات» بيشترين تعداد كتاب را به خود اختصاص دادند.
به گزارش مؤسسه آتلانتا جورنال، در سال جاري ميلادي، رمان «هري پاتر و فرمان ققنوس» و «خاطرات هيلاري كلينتون» در رأس هرم فروش كتاب قرار داشتند. امسال اما سال خاطرات روزانه سياسي از شخصيت هاي سياسي هم بود. امسال حتي جذاب ترين فيلم ها هم ايده هايشان را از ادبيات گرفتند كه «ارباب حلقه ها» و «سي بيسكويت» از آن جمله اند.
در سال ۲۰۰۳ ميلادي به لحاظ شمارگان كتاب، كتاب پنجم از مجموعه هري پاتر با نام «هري پاتر و فرمان ققنوس» اثر جي كي رولينگ در صدر رقم نشر در جهان قرار گرفت. اين كتاب تنها در ايالات متحده آمريكا در روزي كه منتشر شد، بيش از پنج ميليون نسخه به فروش رفت. نكته جالب توجه تر اين كه فروش اين كتاب در جهان به قريب سيصد ميليون دلار رسيد. كتاب ياد شده تاكنون به بيش از شصت زبان دنيا ترجمه شده است. همچنين كتاب «تاريخ زنده» نوشته هيلاري كلينتون همسر بيل كلينتون رئيس جمهور سابق ايالات متحده آمريكا، نيز در بيش از يك ميليون نسخه منتشر شد كه در نوع خود رقم قابل ملاحظه اي است.
امسال در ميان نويسندگان هم نكته جالب توجه و هم فكاهي وجود داشت. جيمي كارتر نخستين كتاب داستان خود را به رشته تحرير در آورد. امسال كتاب رمزآميز «رمز داوينچي» اثر «دان براون» هم به عنوان كتابي كه در باره رموز موجود در نقاشي هاي داوينچي بحث مي كند، نزديك به چهل هفته در صدر پرفروش ترين هاي روزنامه نيويورك تايمز قرار داشت.
امسال تني چند از نويسندگان برتر ادبيات هم دار فاني را وداع گفتند. لئون يوريس، كه با رمان مشهور اگزودوس خود مشهور شده بود، ماه ژوئن در خانه اش درگذشت. كارول شيلدز برنده جايزه پوليتزر ادبي و صاحب ده رمان، سه مجموعه داستان كوتاه، شعر و نمايشنامه هم امسال بر اثر سرطان در ماه جولاي دار فاني را وداع گفت. همچنين جرج پليمپتون، نويسنده، روزنامه نگار و سردبير موفق جهان غرب نيز در سن هفتاد و شش سالگي در ماه سپتامبر در نيويورك درگذشت.
000318.jpg

هنرهاي تجسمي در سال ۲۰۰۳
از مهم ترين رويدادهاي هنري مربوط به هنرهاي تجسمي و معماري ايران و جهان، در سالي كه پشت سر گذاشتيم، مي توان به موارد زير اشاره كرد:
در ايران - نگارش قرآن ريحان به خط ريحان براي نخستين بار از قرن يازدهم هجري تاكنون.
- بي ينال بين المللي تصويرگري بولونيا از ۳۱ مارس تا ۷ آوريل. (۱۱ فروردين به مدت هشت روز) در ايتاليا با حضور هنرمندان ايراني.
- چهاردهمين فستيوال بين المللي پوستر از ۲۰ تا ۲۷ مه (۳۰ ارديبهشت تا ششم خرداد) در فرانسه با حضور هنرمندان ايراني.
- كنگره ۲۰۰۳ هلسينكي از ۲۳ تا ۳۰ آگوست (اول شهريور به مدت هشت روز) در فنلاند با حضور هنرمندان ايراني.
- اولين بي ينال بين المللي نقاشي چين از ۱۷ سپتامبر تا ۱۷ اكتبر (۲۶ شهريور به مدت يك ماه) با حضور نمايشگاه آثار هنرمندان ايراني.
- ارسال سه اثر از پيكاسو، ماكس ارنست و ويلهلم دكونينگ از موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايشگاه متافيزيكا در ايتاليا ۲۶ سپتامبر (چهارم مهرماه).
- پنجمين بي ينال عكس آفريقا از ۱۹ تا ۲۵ اكتبر (۲۷ مهر به مدت يك هفته) در كشور مالي.
- از بين رفتن بزرگترين شهر خشتي جهان (ارگ قديم بم) بر اثر زلزله به عنوان مهم ترين الگوي تلفيق هنر تجسمي و معماري سنتي.
در جهان - سقوط مجسمه صدام حسين به عنوان مهم ترين نماد سقوط يك ديكتاتور.
- موزه بريتيش انگلستان در دويست و پنجاهمين سالگرد تأسيس خود، نمايشگاه آثاري شامل يكصد موضوع در زمينه يادها و فرهنگ ها را برگزار كرد.
- چارلز ساعتچي گالري شخصي خود را در كونتي هال لندن افتتاح كرد. گشايش اين گالري با نمايش آثاري از هنرمندان انگليسي از جمله تابلوهاي «دامين هرست» همراه بود.
- دزداني كه نقاشي هاي ون گوك، پيكاسو و گوگن را با ارزشي حدود يك ميليون پوند از گالري هنر «ويت ورد» ربوده بودند، در منچستر دستگير شدند.
- «سرنزي فراست» هنرمند معاصر انگليسي در سن ۸۷ سالگي درگذشت.
- بيش از ۲۵۰ تابلوي نقاشي از جمله آثاري از «پيكاسو»، «رائول دوفي» نقاش فرانسوي و «كيز- ون- دانكن» نقاش هلندي از يك گروه سارقين محلي در پاركي در پاريس كشف شد.
- كارلوت هريس، دانشجوي ۲۱ ساله انگليسي به خاطر كشيدن پرتره اي از مادر بزرگش، برنده جايزه ۲۵۰۰۰ پوندي پرتره شد.
- يك مجموعه از نقاشي هاي آبرنگ مفقود شده از «ويليام بليك» به قيمت پنج ميليون پوند فروخته شد.
- در بي ينال ونيز يك تابلوي هنري توجه همه را جلب كرد و به موفقيت بزرگي دست يافت. اين تابلو شامپانزه اي را نشان مي داد كه تلاش مي كند كلمه «اتوپيا» را با استفاده از كارت هاي بزرگ حروف بنويسد.
- صندوق لاتاري «هريتج» تصميم گرفت جايزه ۵/۱۱ ميليون پوندي خود را به گالري ملي انگليس اهدا كند تا در حفظ نقاشي مشهور «رافائل» كمك كرده باشد.
- نزاع بر سر چگونگي تميز كردن تنديس مشهور «داود» اثر ميكل آنژ در فلورانس در سالروز پانصد سالگي اش به يك كشمكش جدي تبديل شد.

هنر
اقتصاد
انديشه
جهان
زندگي
سياست
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |