پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶
يك نفس عميق براي پاكيزگي
راهكاري ساده براي صرفه جويي
اشكان نعمت پور
000396.jpg

لازم نيست دائماً وقت خود را به يافتن محصولي اختصاص دهيد كه اسباب خانه تان را كاملا ً پاكيزه سازد و آنها را جلا دهد. بهتر است در اين راه كمي نوآوري به خرج دهيد كه نتيجه آن نيز صرفه جويي بسيار در هزينه هاي خانواده است. در جامعه امروزي كه درآمدها در قياس با آنچه يك خانواده ناچار به هزينه آن است چندان برابري نمي كند بهتر است از هر تدبيري براي صرفه جويي بيشتر استفاده شود. در اين راه به كار بردن تمهيداتي كه بر اثر تجربيات نياكانمان، از اقوام بدوي تا ابناي قديمي تر ايراني به كف آمده وسينه به سينه حفظ و نقل شده، مي تواند مثمر ثمر باشد. خيلي از اين راهكارها در ابتدا ممكن است شما را به تبسمي وادارد اما با دريافتن نتيجه اش متوجه مي شويد كه چه راه حل هاي سودمندي بوده اند.
همواره آثار لك ها بر جاي جاي خانه بسيار ناهمگون، نازيبا و دردسر ساز بوده اند و براي متصديان نظافت، رفع آنها دشوار. اگر اين لك ها روغن نباشند مي توانيد آنها را در چشم بهم زدني، پاك كنيد. يك قاشق چايخوري سركه سفيد، يك قاشق چايخوري مايع شوينده ملايم نظير مايع ظرفشويي و نيم ليتر آب را در هم بياميزيد و با برسي نرم يا حوله روي نقطه آلوده شده بكشيد. سپس با حوله اي تميز و مرطوب آن را آب بكشيد و نقطه را خشك كنيد. آن قدر اين كار را تكرار كنيد تا اثرآلودگي مرتفع شود. به ياد داشته باشيد بهتر است بلافاصله منطقه خيس شده را به وسيله پنكه يا دستگاه ديگري خشك كنيد. البته اگر اين فرآيند را روي فرش پياده مي كنيد ممكن است اندكي رنگ آن به دليل سركه موجود در محلول تغيير كند، پس اول محلول را روي گوشه اي از قالي بيازماييد وبعد از اطمينان يافتن آن را به كار ببنديد.
خيلي از اين لك ها كه معمولا ً بوي بدي هم دارند در اثر ناتواني كودكان در كنترل خودشان ايجاد مي شوند. نگران نباشيد و بيهوده با كودك مشاجره نكنيد. اگر به موقع دست به كار شويد سركه مي تواند به سادگي بوي بد را از ميان بر دارد و اثر اين دست لك ها را محو كند. نخست تا جاييكه مي توانيد با دستمال كاغذي لك را پاك كنيد. بعد آن نقطه را با آب گرم و محلول سركه و آب و صابون، با دستمال تميز بشوييد و سپس پانزده دقيقه آن را به حال خود واگذاريد. در وهله بعد با حوله اي نمدار روي لك بكشيد و اجازه دهيد اثر رطوبت از ميان برود. اين بار هم احتمال تيره تر شدن اندك رنگ فرش به دليل وجود سركه مي رود. اگر دوست داشتيد سركه را روي نقطه اي از گوشه هاي فرش بيازماييد تا مبادا تاثير زيادي روي رنگ آن بگذارد.
شفاف سازي 
000291.jpg

شستن و پاك كردن شيشه پنجره هم براي خود مشكلي است كه بسياري از بانوان در انجام آن ناتوان هستند و غالباً پس از تحمل زحمات زياد و حتي بكار بردن محصولات شيميايي اثر لك بر آن باقي مي ماند. در حالي كه با رعايت چند نكته كوچك مي توان به نتيجه اي بهتر دست يافت. نخست هرگز هنگاميكه نور خورشيد به طور مستقيم به شيشه مي تابد آن را پاك نكنيد چون خيلي زود باعث خشك شدن آن مي شود و احتمال باقي ماندن لك بر سطح اش افزون تر مي شود. زمان پاك كردن از بالا به پايين پاك كنيد و نخست بخشي از يك سو را پاك كنيد و بعد قسمتي از سمت ديگر را، تا دريابيد كدام قسمت ها خوب تميز نشده اند. براي آراستن شيشه ها هم بهتر است از پارچه چرمي نازك، پارچه  كتاني يا روزنامه استفاده كنيد تا هم بهتر تميز شوند و هم لكي برجاي نماند.بهترين ماده براي شستن شيشه ها، سركه است. كافي است به ميزان مساوي آب گرم و سركه سفيد را مخلوط كنيد وشيشه را با آن بشوييد. سپس با يك پارچه نرم آن را خشك كنيد. اگر بر روي شيشه لكي سخت نشسته كه زدودنش دشوار مي نمايد مي توان با بهره جستن از سركه غليظ آن را پاك كرد.
با به كار بستن اين شيوه ها مي توانيد بي نياز از خريد محصولي گران قيمت، به سادگي كارهايتان را به بهترين نحو انجام دهيد و در وقت و هزينه هاي خود صرفه جويي كنيد.

نگاه مصرف كننده
بيمه هاي اجتماعي كجا هستند؟
000399.jpg
۱- به چهره  او نگاه كنيد.
با رخساري زرد و رنجور و موهايي سپيد شده از گذر ايام، به اندام تكيده و نزارش كه به تك ديواري كهنسال تكيه دارد. به او كه راه طولاني و آشكارا پرپيچ و خم را طي كرده است...
۲- چرا پيران اين سرزمين، بايد در پيچ و خم دوران كهنسالي اين چنين رها شوند؟
جايگاه بيمه هاي اجتماعي در دوران اشتغال كجا است تا چنين مردان و زناني را در سالهاي واپسين زندگي ياري دهد؟
۳- در شرايطي كه در بسياري كشورها، سالخوردگان پس از ۶۵ سالگي خودبه خود تحت پوشش چتر بيمه قرارمي گيرند، در ايران بسياري از آنان تا آخرين رمق، شايد تا آخرين روز زندگي براي گريز از گرسنگي بايد به كار - و چه بسا كارهايي سخت - بپردازند.

حذف يارانه هاي دارويي، درد سر اقتصادي جديد
از چندي پيش با حذف يارانه هاي دارويي در بسياري موارد خانواده ها ناچار به پرداخت هزينه بيشتري براي خريد داروها  شده اند كه اين امر مي تواند براي آنان از لحاظ اقتصادي دردسر ساز باشد.هرچند مدير كل درمان غير مستقيم سازمان تامين اجتماعي، خود نيز بر اين باور است. وي هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: افزايش قيمت ۱۴۷ قلم دارو به طور حتم به مردم و سازمانهاي بيمه گر ضربه مي زند و به طور كلي هدف حذف يارانه هاي دارويي مشخص نيست.دكتر علي حسن زاده افزود: با وجود اينكه در ۶ ماهه اول سال ۸۲ با ۵۱ درصد رشد مصرف دارو در سازمان تامين اجتماعي مواجه بوده ايم، اما اين امر اثري در نوع ارائه خدمات سازمان نداشته و تامين اجتماعي به تعهدات خود پايبند بوده است.
وي ادامه داد: گرچه ۲۷ درصد منابع سازمان تامين اجتماعي صرف مصارف دارويي در كشور مي شود اما همچنان ۷۰ درصد از هزينه هاي دارويي بر عهده اين سازمان است و ۳۰ درصد بقيه را مردم مي پردازند.مدير كل درمان غير مستقيم سازمان تامين اجتماعي تصريح كرد: قيمت دارو همه ساله ۲۸ درصد در كشور ما افزايش پيدا مي كند كه چنين موردي در كشورهاي اروپايي به هيچ عنوان مشاهده نمي شود و اين امر مي تواند براي اقتصاد خانواده ها مشكل ساز باشد.وي با اشاره به حذف يارانه ها در فرانشيز دارويي گفت: در خصوص حذف يارانه ها، نظر سازمانهاي بيمه گر و به خصوص تامين اجتماعي لحاظ نشد و مشخص نيست كه حذف يارانه ها بر اساس چه هدفي انجام شده است.حسن زاده تاكيد كرد: افزايش قيمت دارو به طور حتم هزينه هاي سازمان تامين اجتماعي را افزايش مي دهد و سازمان را براي ارائه خدمات بيشتر با مشكلات عديده اي روبرو مي كند كه اين نيز به نوبه خود ضربه اي بر پيكر مالي خانواده ها وارد مي آورد.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |