پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶
هزينه ايمن كردن منازل مسكوني
حصارهاي فلزي + دوربين هاي چشمي
سرقت از منازل با اين نرده ها و حفاظ ها و دوربين ها از بين نمي رود، اما به نظر مي رسد بسياري از خانواده ها بدون اين حصارها احساس آرامش در مورد حفاظت از مال و جان خود نمي كنند
000357.jpg
مرجان نماينده 
خانواده ها  همواره به دنبال راهي هستند تا از اموال خود براي خطرات احتمالي نظير سرقت محافظت كنند. مانند نرده گذاري بالاي ديوارها و اطراف پنجره ها. امروزه همزمان با پيشرفت تكنولوژي، اشكال حفاظت از ابنيه به سرعت در حال تغيير و تحول است. تراكم در شهرها رفته رفته بيشتر مي شود و به موازات آن تركيب سيستمهاي حفاظتي اهميت بيشتري مي يابد. منازل مسكوني هم مانند بانك ها و فروشگاههاي بزرگ به سيستم هاي حفاظتي روي آورده اند.
نصب دزدگيرها، دوربين هاي مدار بسته، آيفون هاي تصويري و همچنين نرده ها و حفاظ ها از جمله اقداماتي هستند كه برخي خانواده ها با شرايط مالي مناسبتر براي برقراري امنيت در ورودي منازل خويش انجام مي دهند. آن چه كه جزو هزينه هاي ضروري به شمار نمي آيد وي نمي توان از آن روي برگرداند.
دزدگيرها
تا دو، سه سال پيش از دزدگير معمولا ً در مغازه ها، بانك ها و اتومبيل ها استفاده مي شد. اما حالا منازل مسكوني هم به دامنه كاربرد دزدگير اضافه شده اند. دزدگيرهايي كه براي اماكن استفاده مي شوند مجموعه اي متشكل از بلندگوهاي آژيردار، سيستم تلفن كننده و سنسور هستند كه قيمت آنها با توجه به دستگاههاي جانبي و نيز تعداد سنسورها متغير است. سيستم تلفن كننده به صورتي است كه همزمان با صداي آژير، فعال مي شود و شماره اي را كه در حافظه دارد مي گيرد و پيغام را پخش مي كند. سنسورها نيز چشم هاي الكترونيكي هستند كه محيط را پوشش مي دهند ونسبت به حركت يا لرزش و صداهايي مثل شكستن شيشه، خراب شدن ديوار و راه رفتن حساس هستند.
يكي از كارشناسان در مورد دزدگيرها مي گويد: «در گذشته با ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان يك سيستم دزدگير راه اندازي مي شد اما امروزه با پيشرفته شدن اين سيستم ها كه در مقابل ساده ترين حركت عكس العمل نشان مي د هند و آژيرها به صدا در ميآيند و اگر دوربين هم به دستگاه متصل باشد، شروع به فيلمبرداري و ضبط تصاوير مي كند، بنابراين قيمت آنها افزايش يافته.
كاربرد اطلاع رساني دزدگيرها از حساسيتهاي متفاوتي برخوردار است. عملكرد دزدگيرهايي كه به اتومبيل ها نصب مي كنند با دزدگيرهاي ديگر متفاوت است ولي آنها هم نسبت به بعضي از حركات واكنش نشان داده و به صدا در ميآيند. قيمت دزدگيرهايي كه به اتومبيل ها وصل مي شود حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. بنابراين تدريجاً كنار زنجيرهاي بسته شده به فرمان ها و بعد قفل هاي بزرگ و كوچك، پديده دزدگيرهاي صدا دار شهر را در بر گرفته. اكثر خريداران اين دزدگيرها مي گويند وقتي اتومبيل ۱۰ ميليون توماني داريد هزينه دزدگير ۲۰۰ هزار توماني بسيار ناچيز است.
دوربين ها
آقاي علي . ر كه آپارتمانش را به سيستم دوربين هاي مدار بسته مجهز كرده مي گويد: بله، در وهله اول رقمي كه براي حفظ امنيت در مجموعه آپارتمان خويش مي پردازيم زياد به نظر مي رسد، ما در اين مجموعه از ۴ دوربين استفاده كرده ايم و براي هر دوربين حدود صد هزار تومان پرداخته ايم يعني مجموعاً ۴۰۰ هزار تومان. اين بدان معني است كه هر خانواده فقط ۵۰ هزار تومان پرداخته كه با توجه به آرامش بيشتر حاصل شده در مجموعه مان رقم زيادي نيست. پيش از اين پاركينگ ما بارها مورد هجوم سارقان قرار گرفته بود.
دوربين هاي مدار بسته معمولا ً در پاركينگها و محوطه هاي بزرگ كار گذاشته مي شوند و مي توان در هر محل با توجه به وسعت آن تعداد دوربين ها را افزايش داد. اين دوربينها معمولا ً از طريق خروجي هاي عقبي به ساير تجهيزات مثل مانيتور و ويدئو متصل مي شوند و تصاوير را به صورت تكي يا ۴ تصوير همزمان و حتي ۱۶ تصوير همزمان نمايش مي دهند. بعضي از دوربينها مي توانند هر ده ثانيه ۸ تصوير دو تايي را نمايش دهند. براي نصب دوربينها از تجهيزات جانبي مثل انواع مخزن (هاوزينگ) و براكت (پايه) استفاده مي شود كه در هزينه نهايي مؤثر است. دوربين ها در دو نوع رنگي و سياه سفيد عرضه مي شوند و علاوه بر تصوير، صدا را نيز به گيرنده انتقال مي دهند. همچنين ثابت و متحرك بودن دوربينها در قيمت آنها تاثير مي گذارد.
دوربين هاي مدار بسته اغلب در ورودي ساختمانها و كارخانجات مورد استفاده قرار مي گيرد. در بعضي از ساختمانها با نصب ۴ يا ۵ دوربين و اتصال آن به اتاق نگهباني مي توانند همزمان ۴ تا ۵ تصوير را دريافت كنند. قيمت هر دوربين مدار بسته ۱۲۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است. به گفته كساني كه دوربين هاي مدار بسته را نصب مي كنند بهترين نوع دوربينها، دوربينهاي اروپايي و ژاپني هستند و دوربينهاي چيني يعني ارزانترين نوع دوربين و البته بي كيفيت ترين آنها به شمار مي روند و قيمتي بيش از ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان ندارند. با اين وصف استفاده از اين دوربين ها هنوز چندان متداول نشده، اما انتظار مي رود تدريجاً با استقبال بيشتري روبرو شوند.
آيفون هاي تصويري 
آيفون هاي تصويري متداول ترين نوع سيستم حفاظتي هستند كه به راحتي در هر مكاني نصب مي شوند. آيفونهاي تصويري از يك پنل، سوئيچر، گوشي و مانيتور تشكيل مي شوند. قيمت هر كدام از اين اجزا متغير است.دوربين برخي آيفونها قابليت ضبط ۶۰ تا ۷۰ تصوير را در حافظه خود دارند. اين آيفونها همزمان با به صدا در آمدن زنگ در، تصوير شخصي را كه پشت در است در مانيتور كنار گوشي نمايش مي دهند. قيمت نصب آيفون تصويري براي هر واحد ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. گوشي و مانيتور نيز حدود ۷۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزينه در بردارد.خانم آذر. ف، در مورد آيفون تصويري كه اخيراً در مجموعه آپارتمان شان نصب شده مي گويد: از اين بهتر نمي شد. پيش از اين فقط صداي كسي را كه مراجعه كرده مي شنيديم، ولي حالاچهره اش را هم مي بينيم و تكليفمان روشن است كه در را باز كنيم يا خير. فكر مي كنم هزينه ا ي كه هر واحد از شش واحد مجموعه ما پرداخته، يعني صد هزار تومان، پاسخگوي نياز ما يعني آرامش بيشتر هست.
مهندس سعيد بهشتي در مورد سيستم هاي حفاظتي ساختمانها مي گويد: از سيستمهاي حفاظتي در مكانهايي مانند جواهر فروشي ها، فروشگاه هاي زنجيره اي، هتل ها، بزرگراهها و معابر عمومي (براي كنترل ترافيك و جمعيت)، كارخانجات، فرودگاهها، بنادر و پروژه هاي بزرگ صنعتي استفاده مي شود. اما مدتي است پاي اين سيستم ها به منازل هم باز شده. سيستم هايي كه در منازل استفاده مي شود، معمولا ً به وسعت و محيط منزل بستگي دارد. منازل بيشتر از آيفون هاي تصويري استفاده مي كنند. پيش از اين، در سيستم آيفونها فقط به انتقال صدا اكتفا مي شد، ولي امروزه با آيفونهاي توليد شده مي توان شخصي را كه پشت در است، ديد. تمام عوامل نظير نور، مكان و وسعت ديد در نصب مورد توجه قرار مي گيرد. به هر حال آيفونهاي تصويري سياه و سفيد به شدت متداول هستند و به نظر مي رسد فروش آن ها رو به افزايش است.
كساني كه كار نصب سيستمهاي حفاظتي را انجام مي دهند ابتدا بايد مكان را ببينند تا بر اساس وسعت و موقعيت سيستمها را نصب كنند. آن ها فقط براي رفت و برگشت خود حدود ۵ تا ۸ هزار تومان طلب مي كنند.
نرده ها و حفاظ ها
آقاي س . عرفاني نگاهي به نرده هاي بلند روي ديوار خانه اش انداخته و مي گويد:« پيش از اين ها بدون اين نرده هاي فلزي مورب كه سرشان مثل خنجر هستند شب ها خوابمان نمي برد. يك بار سارقي را درون خانه با چشم خودم ديدم كه تجربه مطبوعي نبود. عميقاً اعتقاد دارم هزينه اي كه براي به پا كردن اين نرده ها پرداخته ام در مقايسه با خيال راحتم چيزي نيست».
نرده ها را معمولا ًبالاي ديوار و جلوي پنجره ها نصب مي كنند. آن چه كه چهره ساختمان هاي تهران و اساساً شهر را تحت تاثير قرار داده. امروز عملاً كمتر  خانه اي بدون نرده فلزي برابر پنجره  طبقه هاي اول و دوم به چشم مي خورد و بسياري خانه ها ديوارهاي خود را هم مزين به اين نرده ها كرده اند. هزينه ساخت اين حفاظ ها به صورت متري تعيين مي شود. با توجه به علاقه خانواده ها به زيبايي براي نرده هايي كه به صورت فرفورژه ساخته مي شوند مبلغ بيشتري دريافت مي كنند. به گفته يكي از پيمانكاران كه نرده و حفاظ ساختماني را نصب مي كند ساخت نردهاي فرفورژه زحمت بيشتري دارد به همين دليل براي ساخت آنها دستمزد بيشتري دريافت مي كنند.
درهاي چوبي آپارتمانها نياز به حفاظ هايي دارد كه در دو نوع ساده و آكاردئوني ساخته مي شوند. قيمت حفاظ هاي آكاردئوني با سه لوز۴۰ هزار تومان و حفاظ هاي آكاردئوني با دو لوز۲۰ هزار تومان است. هزينه ساخت حفاظ هاي آكاردئوني با قفل مخفي همراه ۵ كليد حدود ۵۰ هزار تومان مي شود. مبلغي كه در مقابل ساخت اين حفاظها دريافت مي شود بر مبناي كيلوگرم و گاهي متر مربع حساب مي شود.كساني كه نرده و حفاظ مي سازند ابتدا بايد محل مورد نظر را ببينند و بعد بر مبناي موقعيت و متراژ ساختمان قيمت نهايي را اعلام كنند.خانواده ها اين هزينه ها را براي بدست آوردن آرامش و امينت مي پردازند تا شايد بتوانند بدون نگراني و تشويش محل كار و زندگي خود را ترك كنند. اما اي كاش مي شد هزينه هايي هم صرف كرد تا ديگر هيچ كس وسوسه ورود به حريم ديگران را نداشته باشد تا نيازي به صرف هزينه هاي ايمن سازي حريم اختصاصي پيدا نشود. نكته اين است: صرف چنين مخارجي سبد هزينه برخي خانواده ها را سنگين تر مي كند، اما آنها را از خطر سارقين در حد قابل قبولي رهايي مي بخشد، هرچند طبعاً خانواده هايي اين هزينه ها را مي پردازند كه توانايي مالي مناسبي دارند وسايرين عملا ً به نصب چند نرده فلزي و آيفون تصويري چيني، قناعت مي كنند. اما در كنار همه اين ها نكته اصلي اين است: سرقت يا نياز به سرقت با اين نرده ها و حفاظ ها و دوربين ها از بين نمي رود. ريشه هاي اصلي دستبرد به اموال و حقوق ديگران را بايد پيدا كرد و خشكاند.
هزينه نصب آيفون تصويري براي يك مجموعه ۵ واحدي 
قيمت (تومان)
تعداد
شرح كالا 
۰۰۰/۱۴۰
۱
پنل با دوربين ديد در شب 
۰۰۰/۲۰
۵
سوئيچر
۰۰۰/۳۳۰
۵
گوشي تصويري 
۰۰۰/۳۰
۵
نصب و راه اندازي و گارانتي
۰۰۰/۵۲۰
-
جمع 

بازارچه مسكن
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |