پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶
همدردي گروه فرهنگي با زلزله زدگان بم
000384.jpg
ساعت ۵ صبح روز جمعه پنجم دي ماه زمين لرزه اي به قدرت۳/۶ ريشتر شهر بم را به لرزه درآورد. آنچه باقي ماند شهر ويران شده، مجروحان آواره و اجساد بود. تمام گروههاي امداد به كمك مردم اين شهر شتافتند. مردم ايران مانند گذشته با كمكهاي نقدي و غيرنقدي حتي اهداء خون به مردم ياري رساندند. هنرمندان كشور نيز به نوعي بسيار متفاوت در اين مشاركت سهيم بودند.
هفته گذشته كنسرتهاي موسيقي از هنرمندان بزرگ كشور در نقاط مختلف شهر برگزار شد. همچنين فروش بليت  سينماها، تئاترها و فرهنگسراها به نفع مردم بم اختصاص داده شد.

ده پرسش روز
كارمند بازنشسته  متاهل
كارمندبازنشسته اداره دولتي
تعداد افراد تحت تكفل 
در گذشته افراد تحت تكفل سه نفر بودند اما چند سالي است كه يكي از فرزندان ازدواج كرده، ديگري هم سركار مي رود. در واقع فقط همسرم تحت تكفل بنده هستند.

۱- درآمد ماهانه شما به طور متوسط چقدر است؟
نود هزار تومان در ماه.
۲- آيا كار دوم يا سومي هم داريد؟ اين كارها چيست؟
من ۶۰ سال سن دارم، نه توان كاركردن دارم، نه شغلي مناسب سن و سال من در جامعه وجود دارد. متاسفانه در كشور ما بازنشسته يعني مرده، ديگر به هيچ دردي نمي خورد. بعد از بازنشستگي هيچ برنامه مفيدي براي دوران استراحت نداريم. تنها تفريح اين افراد رفتن به نزديكترين پارك محله و گپ زدن با دوستان هم سن و سال است.
۳- اگر مي توانستيد شغل ديگري بيابيد، چه شغلي را انتخاب مي كرديد؟
اگر پولش را داشتم يك شغل راحت كه در حد توانم باشد دست و پا مي كردم مثلا  يك مغازه مي زدم و در آن كاسبي خوبي به راه مي انداختم.
۴- بيشتر هزينه شما در خانه صرف چه اموري مي شود؟
بيشترين هزينه صرف خريد تنقلا ت براي نوه هاي كوچكم مي شود. چون آخر هر هفته فرزندم با خانواده اش مهمان ما هستند بالاخره بايد ميوه و شيريني و غذاهاي مورد علا قه آنها را تدارك ببينيم.
۵- آيا مي توانيد با توجه به حقوق كارمندي راحت خرج كنيد؟
سال هاست كه اين كلمه را فراموش كرده ام. واقعاً نود هزار تومان امروز پولي نيست كه بتوان ولخرجي كرد. اين پول همان روزهاي اول تمام مي شود.
۶- در صورتي كه مستأجر هستيد در ماه چقدر اجاره مسكن مي پردازيد؟
بله، با اين همه كار و تلا ش ۶۰ ساله هنوز خانه به دوش هستم. ۵ ميليون تومان پول پيش با ماهي ۸۰ هزار تومان براي يك آپارتمان ۷۰ متري. فكر مي كنيد با ده هزار تومان باقيمانده چگونه بايد ۳۰ روز ديگر را سپري كرد؟ امروز افرادي در جامعه ما برنده هستند كه مالك چند خانه اند. چون پول اجاره بهاي هر يك از اين منازل برابر با درآمد يك ماه كارمند دولت است.
۷-چه ميزان از درآمد شما صرف خريد لباس مي شود؟
هيچ. فكر مي كنيد يك فرد ۶۰ ساله نيازي هم به لباس دارد؟ قديم ها خيلي شيك پوش بودم اما گرفتاري هاي مالي امروز ديگر مجال نمي دهد. بيشترين لباس هاي من و همسرم هديه از طرف فرزندان است.
۸- آيا همسر يا فرزند شما شاغل هستند؟ در اين صورت چه كار مي كنند و چه درآمدي دارند؟
همسرم خير. اما فرزند مجردم كارمند است و در ماه دويست و پنجاه هزار تومان درآمد ماهانه دارد.
۹- با توجه به اينكه بيمه درمان هستيد، آيا هزينه درماني شما بالا  است؟
خوشبختانه تنها حسن اداره هاي دولتي اين است كه كارمند را مادام العمر بيمه مي كنند. از بابت بيمه خيالم آسوده است. اما متاسفانه در بيمارستان تا پول نباشد كاري صورت نمي دهند. بايد اول ۵۰۰ تا يك ميليون براي عمل جراحي پرداخت كني تا بعد فكر علا ج بيمار باشند. آن موقع بيمه هيچ كمكي انجام نمي دهد.
۱۰- حداقل درآمد ماهانه اي كه در حال حاضر نياز داريد چقدر است؟
من بازنشسته قبل از سال ۷۹ هستم. دولت در مورد بازنشستگان اين دوره كم لطفي كرد. چون به ما هيچ پولي تعلق نگرفت تا در اين باقيمانده عمر حداقل يك سرپناهي در گوشه دورافتاده اين شهر فراهم كنيم. اما افرادي كه بعد از سال ۷۹ بازنشسته شده اند زندگيشان تغيير يافته. من در حال حاضر براي يك زندگي راحت و آسوده ۲۰۰ هزار تومان نياز دارم.

آيينه تصوير
000402.jpg

يك شتر با كلاهي بر سر كه ايام كريسمس و سال نو ميلادي را تداعي مي كند در پيشاروي يكي از اهرام حاشيه قاهره كه حدود چهار هزار و پانصد سال قدمت دارد، نشسته. البته مصر كشوري است كه غالب ساكنان آن را مسلمانان تشكيل مي دهند و بالطبع اعتقاد چنداني به كريسمس ندارند و زمان سال نوي آنها با مسيحيان متفاوت است. اما در شرايطي كه در تعطيلات سال نو خيلي از اروپاييان و آمريكائيان روانه بازديد از آثار تاريخي مصر مي شوند، اين گونه نمايش ها براي جلب مشتريان صورت مي گيرد.

000405.jpg

زندگي در پاريس تنها به نتردام، ايفل يا مكانهايي نظير آنها محدود نمي شود بلكه معايب خاص خود را هم دارد.
بسياري از شهروندان پاريسي، اين شهر را با ترافيك سنگين، آلودگي صوتي زياد و دود و غبارش مي شناسند و همين امر خيلي ها را وادار كرده از آن بگريزند و راه حاشيه شهر را در پيش بگيرند تا زندگي آرام تري را سركنند. دولت فرانسه هم كه اين تمهيد را چاره گشا ديده به تبليغ چنين اعمالي مي پردازد.

000408.jpg

ترديد درباره كيفيت گوشتهاي آمريكايي و احتمال ابتلاي آنها به جنون گاوي، دولت ژاپن را واداشته تا از واردات گوشت اين كشور پيشگيري كند. اما اين تصميم براي برخي ها در سرزمين آفتاب تابان دردسر ساز شده. يوشينويا، بزرگ ترين رستوران ژاپن كه به ارائه غذاهاي گوشتي مي پرداخت هم اكنون با مشكلات عمده اي روبرو است و ناچار شده تا ساعات كاري خود را كاهش دهد. حتي احتمال اينكه سرويس دهي آن براي مدتي تعطيل شود نيز وجود دارد.

000411.jpg

تعطيلات چهار روزه كريسمس تايلند. هر ساله با شور وشوق فراوان از جانب ساكنان اين سرزمين، با فرا رسيدن سال نو ميلادي، جشن گرفته مي شود.
تايلندي ها در تعطيلات خود راه شهرهاي ديگر را در پيش مي گيرند و همين امر سالانه تصادفات زيادي را در جاده ها به دنبال دارد.
امسال وزير بهداشت تايلند از احتمال افزايش تعداد اين دست حوادث در جاده هاي كشورش در قياس با سال گذشته ابراز نگراني كرد

پاسخ مسؤولا ن
چپق آلاچيق چاق شد
در پاسخ به پيام شهروند گرامي مندرج در صفحه ۴ بازارچه روزنامه همشهري ستون صداي مصرف كننده مربوط به منطقه ۱۷ در خصوص پارك بهاران به اطلاع آن شهروند مي رساند آلاچيق احداث شده در پارك بهاران در رابطه با موضوع مطرح شده پيگيري و محل مذكور تعطيل گرديد.
مدير روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۷
ارباب رجوع، بيايد تكريمش كنيم 
نظر به انتشار گزارشي تحت عنوان «اگر به فرودگاه مي رويد» در ستون صداي مصرف كننده آن روزنامه با امضاء محفوظ در روز يكشنبه مورخ ۱/۱۰/۸۲ ، لازم است چند نكته براي روشن شدن اذهان عمومي خدمتتان ارسال گردد.
اداره كل فرودگاه بين المللي مهرآباد براساس وظايفي كه بر عهده دارد بر نحوه فعاليت كليه بخشها نظارت مي نمايد. لذا بهره بردار پاركينگ موظف به رعايت مقررات و حفظ حقوق ارباب رجوع بوده و چنانچه تخلفي صورت گرفته باشد از نظر اين اداره كل قابل پيگيري مي باشد. مديريت فرودگاه بين المللي مهر آباد از اين شهروند گرامي دعوت مي نمايد در يكي از ساعات اداري مستقيماً به دفتر مدير كل يا روابط عمومي فرودگاه مراجعه تا بر اساس طرح تكريم ارباب رجوع رسيدگي شود.روابط عمومي فرودگاه مهرآباد

صداي مصرف كننده
سرعت گير مورد نياز است 
اول خيابان دهم فروردين جنوبي از سمت اتوبان محلاتي نيازمند يك سرعت گير است چون سرعت اتومبيلها در اين خيابان خطر آفرين است. دوسال پيش شهرداري منطقه ۱۴ قول مساعد نسبت به نصب سرعت گير داد ولي هنوز هيچ اقدامي صورت نگرفته است.
ابوترابي 
مهلت ۴۵ روزه كي تمام مي شود؟
آسفالت و مرمت خيابان برادران رحماني در ضلع غربي ترمينال غرب نيمه كاره رها شده است. مگر جناب شهردار مهلت ۴۵ روزه براي مرمت خيابانهاي پر دست انداز تهران در نظر نگرفته بود؟
از ساكنان محل 
ايستگاههاي متحرك 
تزئين ايستگاههاي اتوبوس شركت واحد كه توسط شركتهاي مختلف به منظور تبليغات صورت گرفته است باعث شده كه هر از گاهي اين شركتها به منظور تبليغ بيشتر اقدام به جابجايي ايستگاهها بكنند كه اين موضوع براي مسافرين مشكل آفرين است.
شهرياري 
لا اقل ناسزا نگوييد
پيام يكي از شهروندان را كه از كم توجهي يا ناتواني مسئولان در كنترل موتور سواران متخلف تهران گلايه داشت خواندم. با آقايان مسئول حرفي ندارم، همين است كه هست. روي سخنم با همان موتور سواران است كه از خود ما هستند، هر چند قدري عصبي تر و پريشان تر. عزيزان، وارد پياده رو بشويد، تكچرخ و بوق هم بزنيد، فقط وقتي سرراهتان قرار گرفتيم و به ناچار، ضربتي را از بابت آن مركب آهنين نوش جان كرديم فحشمان ندهيد. مي دانيد، من به شخصه خيلي دل نازكم و در اين مواقع زود گريه ام مي گيرد.
دكتر هوشنگ سياهپوش - ۶۰ ساله 
ديروز، امروز، فردا
ديروز، بوئين زهرا، رودبار و اردبيل زلزله را تجربه كردند و ويران شدند، چون خانه هايمان محكم نبود. امروز بم فرو مي ريزد، چون خانه هايمان محكم نيست. فردا هم آوار بر سرمان مي ريزد چون خانه هايمان محكم نخواهند بود. راستي، هيچ به وضعيت ساختمان سازي در اردبيل پس از زلزله نگاهي انداخته ايد؟ وا مصيبتا كه خانه ها هنوز از گل و خشت سرشته مي شوند.
صادق زاده
اطلاع رساني شركت گاز
چرا شركت گاز قبل از اين كه مقررات مربوط به مشتركين را تغيير دهد، مراتب را به اطلاع عموم نمي رساند تا مردم گرفتار سودجويان نشوند؟ تغيير مقررات مشتركين گاز راهي شده براي سودجويي عده اي از افراد فرصت طلب، مثلا ً ميآيند از نا آگاهي مردم استفاده مي كنند و لوله كشي ها را كم و زياد مي كنند، در حاليكه مردم هنوز از مقررات جديد بي خبرند.محمد رضايي 
فرم در خواست وام بيكاري 
وزارت كار فرمهاي در خواست وام بيكاري (حداكثر تا ۳ ميليون تومان) را چرا سالي يكبار توزيع مي كند؟ با توجه به خيل عظيم بيكاران تحصيل كرده و توانا، بهتر است اين قبيل تسهيلات، با جديت و حمّيت بيشتر و در حد گسترده تري ارائه شود تا حداقل بخشي از مشكلات مربوط به جامعه جوياي كار را سامان بخشد.
ياوري

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |