پنجشنبه ۱۸ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۶
چرا آمار ر ا جدي نمي گيريد ؟
رانندگان بي احتياط بخوانند
000360.jpg
فهيمه صاحبي 
- به ازاي هر ۱۰ هزار وسيله نقليه ۳۳ نفر كشته مي شوند.
- سالا نه ۵۶۸۸ ميليارد تومان ضرر اقتصادي در اثر تصادفات به بار ميآيد.
- آمار قربانيان تصادفات در ايران سالا نه حدود ۱۰ درصد و تعداد مجروحان ناشي از تصادفات ۲۴ درصد رشد داشته است.
- بيشترين تلفات وارده بر نيروي انساني كه در تصادفات جان مي بازند مربوط به سنين ۳۰-۲۰ سال است.
در ايران بيشترين آمار مربوط به مرگ و مير ناشي از حوادث، به سوانح رانندگي مربوط مي شود. در كشور ما هر يك ساعت يك نفر در اثر تصادف جان مي بازد.خانواده ها نه تنها هزينه هاي گزافي در اين زمينه مي پردازند بلكه در بسياري از موارد عزيزانشان را از دست مي دهند.
كساني را مي شناسيم كه يكي از اعضاي خانواده شان در اثر تصادف جان داده اند و يا دچار معلوليت شده اند. علا وه بر مسائل روحي و رواني كه اين حوادث براي افراد درگير ايجاد مي كند هزينه هاي مالي سنگين ناشي از اين سوانح نيز مي تواند خانواده ها را تحت تاثير قرار دهد.برخي از كساني كه دچار سوانح رانندگي مي شوند هرگز فكر نمي كنند كه يك لحظه غفلت و يا ناديده گرفتن مقررات براي زود رسيدن مي تواند چه لطمات جبران ناپذيري را بر آنها، خانواده و جامعه شان وارد كند. نگاهي به آمار مختلفي كه در بحث تصادفات مطرح مي شود كارساز و هشداردهنده است.
رشد زندگي شهري و تحولا ت جوامع صنعتي اگرچه نقش اساسي در سهولت برقراري ارتباطات انساني داشته اما استفاده نامناسب از تكنولوژي جوامع در حال رشد را با مشكلا ت و معضلا ت متعددي روبه رو كرده است. افزودن اتومبيل به زندگي انساني و رشد تكامل حمل و نقل در شهرهاي بزرگ و كوچك اگرچه در ابتدا به تسهيل در روابط اجتماعي كمك فراواني كرد اما در بعضي جوامع نظير كشور خودمان مشكلا ت و معضلا ت فراواني را نيز با خود به همراه آورد.
اخبار تكان دهنده كه در مورد بروز تصادفات شهري و جاده اي به گوش مي رسد حاكي از آن است كه متاسفانه كشور ما بيشترين ميزان تصادفات را دارا است.
گذشته از صرف وقت و ايجاد ترافيك كه در اثر بروز حوادث رانندگي و ناديده گرفتن قوانين به وجود ميآيد تلفات جاني و خسارات مالي كه در اثر سوانح رانندگي ايجاد مي شود نكته قابل تاملي است.
آمار هشدار دهنده 
بيمه مركزي در سال ۱۳۸۰ فقط چيزي حدود دويست ميليارد تومان به عنوان خسارت شخص ثالث پرداخت كرده و اين رقم نسبت به سال گذشته يعني سال ۱۳۷۹ رشد ۷۳ درصدي داشته.
به عبارتي شركت هاي بيمه سالا نه ۳۱۰ ميليارد تومان خسارت ناشي از حوادث رانندگي پرداخت مي كنند كه ۵۵ ميليارد تومانآن جهت خسارت مالي و ۲۵۵ ميليارد تومان جهت خسارت جاني است.
در مقوله خسارت جاني سالا نه ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگي جان مي بازند كه بيشترين تلفات وارده بر اين نيروي انساني مربوط به سنين ۲۰ تا ۵۰ سال مي باشد يعني قربانيان كساني هستند كه عمده ترين بخش نيروي فعال جامعه را تشكيل مي دهند. اينان احتمالا  سرپرست خانواده هستند كه مرگ آنها مي تواند كانون خانواده را از هم بپاشد. از سوي ديگر پرداخت ديه يا تحمل زندان توسط خاطي نيز مي تواند موقعيت  خانواده ديگري را به خطر اندازد. هزينه از كف رفتن ۲۰ هزار سرپرست خانواده چقدر است؟
با اين وجود آمار قربانيان تصادفات در ايران سالا نه چيزي حدود ۱۰ درصد و تعداد مجروحان ناشي از تصادفات ۲۴ درصد رشد داشته است. بسياري از رانندگان علا وه برتحمل گرفتاريهاي ترافيك، زمان زيادي از وقت خود را صرف مسائل پيراموني يك سانحه تصادف مي كنند كه به خودي خود مي تواند لطمات اقتصادي جبران ناپذيري به آنها وارد كند. صرف وقت براي امور بيمه اي، صرف وقت براي تعمير خودرو و همچنين پرداخت هزينه  براي مسائل پيراموني. اين تازه وقتي است كه تصادف خسارت جاني يا جرمي به همراه نداشته باشد كه در اين صورت بايد هزينه هاي درماني را نيز به آن اضافه كرد.
سوال اين است كه آيا چند دقيقه زودتر رسيدن ارزش پرداخت چنين تاواني را دارد؟ در حالي كه رعايت قوانين و استفاده درست و اصولي از اتومبيل هنگام تردد مي تواند بسياري از اين هزينه ها را كاهش دهد و به خودي خود به اقتصاد خانواده كمك كند.
از سوي ديگر وقتي سرپرست خانواده يا عضوي از خانواده در اثر تصادفات جان مي سپارد و يا دچار معلوليت مي شود نيز هزينه سنگيني به خانواده و جامعه تحميل مي شود. براي جامعه اي در شرايط اقتصادي ما ۳۱۰ ميليارد تومان هزينه رقم كمي نيست كه اگر با ميزان سرمايه از دست رفته حاصل از اتلا ف وقت و هزينه هاي جانبي جمع  شود اسف بارتر هم خواهد بود. براساس پژوهش هاي انجام شده سالا نه ۵۶۸۸ ميليارد تومان ضرر اقتصادي در اثر تصادفات به بار ميآيد. نكته ديگر اينكه بسياري از كساني كه در تصادفات جان مي سپارند متخصصيني هستند كه مي توانند بازده اقتصادي براي جامعه داشته باشند.
نسبت مرگ ناشي از حوادث رانندگي به كل مرگ ها در جهان ۴/۲ درصد است و در كشور ما اين رقم ۷/۶ درصد است كه متاسفانه بسياري از آنها در اثر ناديده گرفتن قوانين راهنمايي و رانندگي مي باشد. به عنوان مثال ۶۲ درصد قربانيان تصادفات جاده اي به خاطر وارد شدن ضربه به ناحيه سر و سينه جان باخته اند، در حالي كه بستن كمربند ايمني در هنگام رانندگي مي تواند نقش مهمي در كاهش اين گونه مرگ ها داشته باشد. همچنين عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه، عدم توجه به جلو و انحراف از مسير، عمده ترين علل مربوط به تصادفات است كه عامل انساني در اين ميان نقش مهمي دارد.
همه را آموزش دهيد
تحولا ت سريع جامعه، گسترش و توسعه بي رويه شهرها و نبود ضمانت اجرايي مناسب براي اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي افراد جامعه را به سمت زير پاگذاشتن اين قوانين و مقررات سوق داده است. صاحبنظران معتقدند بي ثباتي قوانين و مقررات موجب سلب اعتماد مردم به قانون مي شود و مي تواند هر روز بر ناهنجاري هاي اجتماعي و بروز حوادث مختلف بيفزايد.
ناديده گرفتن قوانين راهنمايي و رانندگي نيز از اين امر مستثني نيست. تهيه و اجراي مداوم برنامه آموزشي مقررات راهنمايي و رانندگي و نيز اجراي درست قوانين توسط مجريان در جلوگيري از اين مسائل بسيار حائز اهميت است.
ايجاد اين باور در شهروندان كه رعايت مقررات براي تامين منافع افراد و جامعه و جلوگيري از خسارت هاي جاني و مالي است نيز ضرورت دارد.
آموزش به افراد از سنين كودكي بسيار مهم است. در حالي كه در كتاب هاي آموزشي به غير از يك درس در دوره ابتدايي تقريبا هيچ صحبتي از قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي به ميان نيامده است.
در حالي كه آموزش در سنين كودكي مساله بسيار مهمي است كه امروزه در بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان مورد توجه قرار گرفته است. براي نمونه در كشور آلمان كه شهروندانش بسيار به رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي پايبند هستند برنامه هاي آموزشي مسائل ترافيك در رسانه هاي جمعي به طور مداوم پخش مي شود.با مروري به عملكرد كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته در رابطه با آموزش فرهنگ ترافيك گروههاي سني پايين جامعه مي توان دريافت كه اين امر داراي اهميتي دوچندان است و به عنوان يكي از مهم ترين اقدامات زيربنايي در بهبود و ايمن سازي ترددهاي شهري در كشورهاي پيشرفته شناخته شده است.

بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |