شنبه ۲۰ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۷۸
طراوت در فوتبال ماشيني بايرن
گفت وگو با روي ماكاي
000828.jpg

اشكان نعمت پور- داستان با پيروزي خيره كننده لاكرونيا در مونيخ شروع شد. روي ماكاي، اگرچه آن روز بارها اوليوركان را به زانو درآورد تا منفورترين بازيكن دنيا نزد تك تك هواداران باواريايي باشد، اما از همان هنگام جاي خود را در قلب اوتمار هيتسفلد باز كرد تا مرد ژرمن سوييسي تبار ديگر تنها يك هدف داشته باشد: خريد ماكاي.
و حالا تك خال هلندي در بايرن بسان هميشه رقيبان را مغلوب شم والاي گلزني اش مي سازد.
* با زندگي در بايرن شروع مي كنيم.
- خيلي خوب است اما در عين حال انتظارات از تيم، واقعاً زياد است. همه توقع دارند بايرن هفته به هفته پيروز شود و رسيدن به اين غايت، اصلاً برايشان مهم نيست. در حقيقت هواداران تيم از حالا درباره ديدارنهايي جام قهرمانان و چگونگي نمايش بايرن در آن سخن مي رانند! شايد پس از پنج سال حضور پياپي در مرحله نيمه نهايي و يا بالاتر، حذف در همان دور اول، سال پيش به مذاق خيلي ها خوش نيامد و ما بايد چنين قصوري را جبران كنيم اما دلدادگان تيم فراموش كرده اند در سياق جديد برگزاري مسابقات، ممكن است در همان دور دوم به مصاف مدعي قهرماني رقابتها برويد.
*از همان اوان پوشيدن پيراهن بايرن، همه از تو انتظار گل داشتند؟
- بله اما ناچار بودند كمي منتظر بمانند! فصل فوتبال در اسپانيا دير پايان گرفته بود و وقتي به اينجا آمدم تازه دو هفته بود كه تمريناتم را از سر گرفته بودم. دست كم بايرن اين مزيت را دارد كه مردان كهنه كار زيادي در آن بازي مي كنند. آنان با اتكا به تجربه شان، مي دانستند به كمي زمان نياز دارم و بسان خودم، هيچ گاه نگران نبودند كه چرا گل نمي زنم و حالا در ده بازي، هفت گل به ثمر رسانده ام.
* اما هنوز روي تيغ انتقادات رسانه ها راه مي روي.
- براي روزنامه ها اصلاً مهم نيست بايرن چقدر خوب بازي مي كند. سال پيش تيم قهرمان ليگ شد و در بازيهاي جام حذفي خوش درخشيد، اما تنها دوره اي يك ماهه را با ضعف پشت سر گذاشت كه به حذف از جام قهرماني منجر شد. همان گذار اندك سبب شد تا باز انتقادات در تمام طول فصل بر پشت تيم سنگيني كند. وقتي به اينجا آمدم مقاله هايي مي خواندم كه واقعاً مضحك بودند. براي نمونه هر روز رقم قرارداد من به رخ كشيده مي شد تا مبادا يكي از هواداران فراموش كند پرداخت ۴/۱۳ ميليون پوند به لاكرونيا، ركوردي براي باشگاه بوده است.
* مدت  ها سخن از انتقال تو به مونيخ بود، اما هيچ گاه كسي راجع به اين امر مطمئن نبود، حتي تا آخرين لحظه!
- خوب، تقصير من يا بايرن نبود. اين لاكرونيا بود كه به يكباره نرخش را افزايش داد. در دپورتيوو، آگوستو لندوريو، رئيس باشگاه، راجع به همه چيز تصميم مي گيرد و حرف آخر را مي زند. لابد او خيال مي كرده حالا كه ماكاي بهترين گلزن اروپا شده، مي تواند پولي بيشتر از فروش بكام به جيب بزند. راب يانسن، مدير برنامه هايم، سه ماه روي اين موضوع كار كرد، زمان طولاني بود ،اما در نهايت رضايت لاكرونيا جلب شد. آنها رقمي دوبرابر مبلغ اوليه دريافت كردند.
* با وجود اين حتي هنگامي كه در مونيخ هم بودي، احتمال بر باد رفتن روياهايت مي رفت.
- آزمايشات پزشكي را پشت سر گذارده بودم و آماده شركت در كنفرانس مطبوعاتي مي شدم كه شنيدم بعضي كارها خراب شده است. تا آخرين لحظات لاكرونيا تلاش مي كرد پول بيشتري به چنگ بياورد و من تنها مي توانستم منتظر به تلفن چشم بدوزم تا يكي به من بگويد همه چيز روبه راه شده است. دست آخر دو سه روزي طول كشيد تا قرارداد بسته شود.
* دو سال براي تنه ريف بازي مي كردي و چهار سال هم براي دپورتيوو، ترك اسپانيا دشوار بود؟
- اوايل بارسلونا، والنسيا و بايرن من را مي خواستند. مسأله تنها توافق آنها با لاكرونيا و برآوردن تقاضاهاي باشگاه بود. هر كدام زودتر با آن به مسالمت مي رسيد، ماكاي پيراهنش را بر تن مي كرد. بايرن در ماه مه  با نماينده ام تماس گرفت، اما من ناچار بودم تا پايان گرفتن فصل صبر پيشه كنم و در نهايت، به بزرگ ترين آنها، يكي از پرآوازه ترين باشگاه  هاي اروپا پيوستم. بارسلونا در اروپا شهره است اما بايرن باشگاه بهتري است. بارسا مجموعه خوش كيفيتي را گردآورده ولي هميشه به نظر مي رسد با دردسرهاي مختلفي دست به گريبانند. به هر جهت در چهار سالي كه در لاكرونيا بودم، در ليگ به مقامي بهتر از آنها مي رسيديم.
* نمي خواستي زودتر به يك باشگاه بزرگ بپيوندي؟
000825.jpg

- همه گاه شور بازي در بالاترين سطح در وجودم موج زده است، اما در لاكرونيا قهرمان ليگ، جام حذفي و سوپر جام شديم، يعني هر آنچه مي توان در اسپانيا به كف آورد. به هر روي احساس بدي نسبت به آن روزها ندارم، هنوز با خيلي از بازيكنان تيم در تماس هستم.
* برترين گلزن اروپا؛ سابقه خوبي در كارنامه ات حك شده، اين طور نيست؟
- درست است،اما حالا همه چيز به گذشته تعلق دارد. سال پيش دوران پرفروغي داشتم؛ البته در پاره اي ديدارها خيلي خوب بازي نكردم. اما به نظر مي آمد هر وقت توپ را لمس مي كنم گلي به ثمر مي رسد. گمان مي كنم تنها در سه بازي نتوانستم دروازه رقيبان را باز كنم. لحظه به يادماندني بود، فكرش را بكنيد، گرفتن كفش طلا از دستان اوزه بيوي كبير خاطره انگيز است.
* مونيخي ها مي گويند چرا روي ماكاي در تركيب ثابت هلند به ميدان نمي رود؟
- گاهي اوقات احساس مي كنم مطبوعات خودشان نمي خواهند بفهمند چرا شرايط به اين روال پيش مي رود. بخت اصلي با رودون نيستلروي و پاتريك كلايورت است، با وجود آنها امكان نيمكت نشيني هر بازيكني مي رود. هميشه با انديشه بازي روانه اردوي تيم ملي مي شوم و اگر چنين نشود، يأس وجودم را فرا مي گيرد. با اين وجود بايد اقرار كنم ديك ادووكات تنها مصلحت تيم را در نظر دارد.
*اما زوج كلايورت- ون نيستلروي غالباً كارايي چنداني ندارد.
- در كنار كلايورت بازي كرده ام و توانسته ايم نمايشي موفق ارائه دهيم. اما هر آميزه اي از كلايورت، رافائل ون، دروارت و ون نيستلروي مي تواند نقش ببندد. درست است كه من و ون نيستلروي سياق بازي يكساني داريم، اما چرا ما نتوانيم خط آتش تيم را تشكيل دهيم؟
* بايرن مونيخ آخرين باشگاه ات خواهد بود؟
- هنوز براي چنين اظهار نظري زود است. وقتي قراردادم با باشگاه به پايان برسد، تازه سي و دوساله خواهم بود و آن گاه بايد به انتظار حوادث نشست. فعلاً اينجا راضي هستم ومهم ترين هدفم هم كسب بيشترين افتخارات ممكن با بايرن است.

سايه روشن ورزش
طرح جامع ورزش متوقف نمي شود
000849.jpg
معراج مژده: دليلي براي عدم موفقيت نظام جامع تربيت بدني وجود ندارد.
معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني با رد هر گونه نگراني نسبت به عدم موفقيت نظام جامع تربيت بدني و ورزش كشور گفت: دليلي براي عدم موفقيت اين نظام جامع وجود ندارد.
محسن مهر عليزاده در حاشيه همايش تبيين راهكارهاي اجراي نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش كشور گفت : اين طرح براساس واقعيت ها و داشته ها شكل گرفته است و مطمئناً موفقيت هاي قابل توجهي را براي ورزش كشور در پي خواهد داشت.
وي گفت: در اجرايي كردن اين نظام،عملكرد و كار مركز ملي مديريت و توسعه ورزش كشور بسيار حساس و مهم است و اين مركز نيروهاي بسيار مناسب و خوبي را براي اجراي اين طرح تربيت خواهد كرد.
مهر عليزاده درباره بودجه اختصاصي به اجراي نظام جامع تربيت بدني در سال آينده گفت: اگر چه بودجه راضي كننده نيست، اما ما كار خود را با همين بودجه اختصاصي در بخش هايي كه مي توان اين طرح را فعال كرد، آغاز و سپس ساير بخش ها را فعال مي كنيم.
رئيس سازمان تربيت بدني ادامه داد: وارد كردن نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي افزايش بودجه اجرايي طرح جامع ضروري به نظر نمي رسيد ولي در بخش هاي ديگر حتما از آنان بهره گرفته خواهد شد.
وي ميزان افزايش بودجه سازمان تربيت بدني را در سال آينده در بخش جاري ۱۱ درصد، بخش عمراني ۱۵ درصد عنوان كرد و گفت: مهمترين تضمين اجرايي نظام جامع تربيت بدني مكانيزم هاي پيش بيني شده است كه بسيار مهم و تأثيرگذار است.
معاون رئيس جمهوري افزود: اين طرح حركت سازمان تربيت بدني را در آينده مشخص و جايگاهي را كه بايد به آن برسد،معين مي كند، به همين دليل بايد مورد استقبال قرار گيرد وبه موفقيت برسد.
وي با بيان اينكه نظام جامع تربيت بدني از شكل يك طرح خارج شده است، گفت: در اين نظام مجموعه اي از استراتژي ها وآينده نگري ها پيش بيني شده است كه نمي توان آنها را كنار گذاشت.
رئيس سازمان تربيت بدني افزود: بعد از تصويب سند راهبردي نظام جامع توسعه تربيت بدني و ورزش كشور، در تمام بخش هاي مختلف، حتي بخش هاي استاني فعاليت ها براساس تدوين سندهاي جامع و تدوين برنامه صورت مي گيرد و در حقيقت اين سند در ساير بخش ها نيز حركت هايي را ايجاد كرده است.

خبرها و نگاه ها
شوراي سياستگذاري ورزش بانوان تشكيل مي شود
اولـين  جلسه  شوراي  سياستگذاري  ورزش  بانوان  كشور فردا در محل  معاونت  ورزش  بانوان  تشكيل  مي شود.
به گزارش  روابط عمومي  اين  معاونت ، آخرين  جلسه  هماهنگي  شوراي سياستگذاري  با حضور مسئولان  ورزش  بانوان  كشور تشكيل  شد.
دراين  جلسه  نظام  تبين  نامه  خط مشي  و سياستهاي  كلي  ورزش  بانوان ، منشور فرهنگي  ورزشي  و نظام  گزارش گيري  ارزيابي  عملكرد مورد بحث  و بررسي  قرارگرفت  و اساسنامه  داخلي آن  تدوين  شد.
اين  اساسنامه  قرار است  در نخستين  جلسه  شوراي  سياستگذاري  ورزش  بانوان كشور، با حضور كارشناسنان  و صاحب  نظران  ورزش  ارزيابي  شود.
زهرا احمدي پور معاون  سازمان  تربيت  بدني  درامور ورزش  بانوان  در ارتباط با برگزاري  اين  شورا گفت : در راستاي  اجرايي  كردن  سند راهبردي  طرح  جامع  ورزش  در كشور فعاليتهايي  آغاز شده  است  كه  حوزه  معاونت  ورزش  بانوان  نيز براساس  اساسنامه  مدون  شوراي  سياستگذاري  براي  ارتقاي سطح  كمي  و كيفي  ورزش بانوان  اقدام  به  برپايي  اين  شورا كرده  است .
وي  اظهار اميدواري  كرد با انسجام  در كليه  فعاليتهاي  ستاد اجرايي  ورزش بانوان  در جهت  اهداف  توسعه  پايدار با بهره گيري  از متخصصين  و خبرگان  ورزش گامهاي  مؤثري  برداشته  شود. براي  شركت  در جلسه  شوراي  سياستگذاري  ورزش  بانوان  از افراد زير دعوت به  عمل  آمده  است :
يزدان  پناه ، مديركل  هماهنگي  امور استانهاي  سازمان.
هاشمي ، مديركل  دفتر امور مشترك  فدراسيونهاي  ورزشي.
خانم  رضوي ، مديركل  دبيرخانه  و اسناد سازمان.
خانم  عدل ، عضو هيأت  علمي  دانشكده  تربيت  معلم.
دكتر جوادي  پور، قائم  مقام  رئيس  مركز ملي  توسعه  مديريت. 
دكتر عليزاده ، رياست  پژوهشكده  وزارت  علوم.  
دكتر رمضاني ، مديركل  طرح  و برنامه  وزارت  آموزش  و پرورش. 
دكترصديق ،نماينده  سازمان  مديريت و برنامه ريزي. 
دكتر حميدي ، مديركل  تربيت  بدني  وزارت  علوم.
دكتر قديمي ، مديركل  تربيت  بدني  دانشگاه  آزاد اسلامي.
دكتر اسدي  دستجردي ، معاون  پژوهشي  دانشكده  تربيت  بدني  دانشگاه  تهران. 
دكتر نظرعلي ، مديركل  ورزش  بانوان  كشور.
خانم  شهريان ، مديركل  انجمن هاي  ورزش  بانوان  كشور.
خانم  ابوالقاسمي ، مشاور و سخنگوي  حوزه  معاونت  ورزش  بانوان  كشور.
خانم  ستوده ، معاون  دفتر تحقيقات  و امور فرهنگي  و مشاور برنامه ريزي حوزه  معاونت  فرهنگي.
خانم  تهرانچي ، رييس  گروه  تحقيقات  و برنامه ريزي  ورزش  بانوان  كشور .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |