يكشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۷۹
نگاهي به آموزش از راه دور
سير شدن با بوي غذا
وزارت آموزش و پرورش به تازگي به منظور تامين تسهيلات جهت متقاضيان به ويژه بازماندگان ازتحصيل و افرادي كه به دليل عدم دسترسي به مدارس آموزش متوسطه قادر به تحصيل درمدارس عادي نيستند، موسسه آموزش متوسطه نيمه حضوري و غير حضوري «از راه دور» را تاسيس كرده است
001230.jpg
آزاده بهشتي
فرض را بر اين مي گذاريم كه همه مشكلات در امر آموزش و پرورش به سرانجام رسيده است و حالا رسيده  ايم به اينجا كه براي آموزش از راه دور چه كار كنيم. اما اين گزينه خيلي پيشتر ها در دانشگاه ها امتحان خود را پس داده است. با اين وجود وزارت آموزش و پرورش به تازگي به منظور تامين تسهيلات جهت متقاضيان به ويژه بازماندگان ازتحصيل و افرادي كه به دليل عدم دسترسي به مدارس آموزش متوسطه قادر به تحصيل درمدارس عادي نيستند، موسسه آموزش متوسطه نيمه حضوري و غير حضوري «از راه دور» را تاسيس كرده است.
نظام آموزش كشور بايد قابليت انعطاف با نيازهاي روز را داشته باشد، اين موضوع را «سيد حسن الحسيني»، رئيس موسسه آموزش از راه دور آموزش و پرورش بيان مي كند.
وي معتقد است چه از لحاظ محتوا و چه از جهت شكل، آموزه هاي نظام آموزشي بايد به گونه اي باشد كه مهارت هاي زندگي را ارايه دهد و شهروندان بتوانند باتوانايي هرچه بيشتر از آن در جهت بهبود كيفيت زندگي بهره گيرند.
در اين راستا به نظر مي رسد موسسه آموزش از راه دور، جدا از كاستي هايي كه در بخش هاي مختلف آموزش و پرورش وجود دارد در جهت كاهش محدوديت هاي نظام رسمي و سنتي آموزشي راه اندازي شده است.
موسسه آموزش از راه دور در حقيقت مجموعه اي با اهداف ملي، داراي رسالت و ماموريت هاي آموزشي و پرورشي براي ايجاد فرصت يادگيري در مقاطع  راهنمايي ومتوسطه از راه هاي صوتي، تصويري ، كتاب محور، رايانه محور و شبكه محور، بدون محدويت هاي سني و جغرافيايي در داخل و خارج از كشور است.
رئيس اين موسسه از سويي بر اين باور است كه اعتقادات برخي از خانواده براي راهي كردن فرزندانشان به مدارس مختلف، مشكل ساز است. لذا آموزش از راه دور پوشش تحصيلي مناسب را در داخل و خارج از كشور فراهم مي كند.
اصل انكارناپذير قانون
بر اساس اصل سي ام قانون اساسي، دولت موظف است وسايل آموزش و پرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسايل تحصيلات عالي   را تا سر حد خودكفايي كشور به طور رايگان گسترش دهد. اما برخي از افراد كشور از اين فرصت برخوردار نيستند. الحسيني معتقد است آموزش از راه دور در سيستم آموزشي كشور تعبيه شده است تا مشكل عدم برخورداري از آموزش در برخي از مناطق محروم و خارج از كشور حل شود و در عين حال دولت بتواند به وظايف خود در مقابل افراد جامعه عمل كند.
اين حركت در حقيقت در راستاي هر چه عمومي تر كردن آموزش در سطح كشور است. با توجه به اينكه در برخي مناطق محروم و خارج از كشور، پوشش تحصيلي در مقاطع راهنمايي و متوسطه پاسخگو نيست و همچنين برخي از افراد مجبور به ترك تحصيل در برخي مقاطع شده اند، از طرف شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مراجع قانون گذاري، اين سيستم تعبيه شده است.
رايانه جايگزين معلم 
معلوم نيست زماني كه آموزش هاي مكاتبه اي جايگزين معلمان شود آيا مي توان بازهم اميدوار بود كه گذار از مقاطع تحصيلي مختلف، افت تحصيلي را براي دانش آموزان به همراه نداشته باشد.
آموزش از راه دور در حقيقت آموزش مكاتبه اي نيست بلكه در برخي مواقع نيمه حضوري گاهي هم غيرحضوري است. در آموزش غيرحضوري بيشتر از آموزش هاي كتاب پايه استفاده مي شود، اما زماني كه رايانه وارد صحنه مي شود آموزش رنگ و بوي الكترونيكي مي گيرد.
در آموزش از طريق رايانه، شبكه اينترنتي پا به عرصه آموزش مي گذارد. اما اينكه اين طرح تا چه اندازه با اين سيستم پاسخگوي نياز آموزشي كشور است، جاي تامل دارد.
«سيد حسن الحسيني» معتقداست زير ساخت هاي مخابراتي ما طوري است كه پاسخگوي برقراري ارتباط مجازي نيست، بنابراين استفاده از رايانه در آموزش از راه دور بيشتر براي ايرانيان خارج از كشور در نظر گرفته شده است. در اين شيوه، آموزش بر پايه، رايانه محور و شبكه محور است. در همين راستا آموزش هاي تلويزيوني و كتاب محور بيشتر در داخل كشور و بخصوص مناطق محروم و عشاير قابل استفاده است.
تعقيب يادگيري مادام  العمر
افزايش بي رويه جمعيت وضرورت پاسخگويي به تقاضاي تحصيل روز افزون در نظام آموزشي كشور، عدم توانايي برخي از افراد به ادامه تحصيل از طريق شيوه هاي معمول و لزوم فرصت سازي براي آنان در كنار رفع پاره اي از محدوديت هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي به عنوان مانعي براي ادامه تحصيل بعضي از دانش آموزان، ضرورت ايجاد فرصت هاي آموزشي بيشتر جهت ساكنان مناطق محروم كشور به ويژه در زمينه هاي آموزشي دختران را الزامي كرد.
در كنار اين موارد، اهميت فرصت سازي براي آموزش كارگران، كاركنان و كارمندان فاقد مدرك ديپلم و متقاضي ديپلم متوسطه به صورت غير حضوري، ايجاد امكانات و بستر مناسب براي اجراي آموزش هاي ضمن خدمت، پودماني يا ترميك معلمان، در كنار پيشگيري از مهاجرت روستاييان ناگريز به نقل مكان به شهرهاي مجاور با انگيزه ادامه تحصيل فرزندان، كاهش هزينه هاي آموزش در دراز مدت از طريق آموزش هاي از راه دور در داخل و خارج كشور را نيز فراهم ساخته است.
از سوي ديگر آموزش از راه دور در زمينه كاهش بار مالي خانواده ها و دانش آموزان، ناشي از رفت وآمدهاي زياد و ترافيك، تاثير گذاري مثبت بر فرهنگ عمومي جامعه و تقويت خرده فرهنگ هاي قومي داشته است.
پول مي دهيم در خانه بمانيم 
بند ۲ ماده ۱۱ اساسنامه موسسه آموزش از راه دور مي  گويد: «موسسه مي تواند مازاد هزينه سرانه هر دانش آموز را نسبت به هزينه آموزش هاي حضوري، از دانش آموزان خود دريافت كند و به حساب درآمدهاي اختصاصي خود منظور كند.» اما مدير اين موسسه معتقد است اعتبارات اختصاصي موسسه كه به صورت كمك هر ساله در بودجه وزارت آموزش و پرورش پيش بيني مي شود، استفاده از تجربيات ديگر كشورها در كنار طي مراحل آموزشي اين طرح، يكي از برگ هاي برنده در اجراي طرح پايلوت آن است.
الحسيني مي گويد: ما تمام اين مراحل را طي كرده ايم و در كنار آن از تجربيات ديگر كشورها نيز بهره گرفته ايم و الان پشتوانه اي از دستاوردهاي تجربي را در اختيار داريم كه مي تواند با كمك آموزش و پرورش و هزينه كمي كه دانش آموزان متقبل مي شوند، در نهايت مدرك تحصيلي دريافت كنند كه رسمي و قابل پذيرش براي  آموزش و پرورش است.
فرصت دوم، دوردست آموزشي 
آموزش و پرورش، حضور در فضاي مدرسه و مشاهده معلم به عنوان فرصت اول آموزشي تلقي مي شود و همه آحاد ملت مي توانند از اين سيستم استفاده كنند، اما براي كساني كه شرايط آنان با شرايط رسمي منطبق نيست و يا پوشش تحصيلي به گونه اي بوده كه نتوانسته اند تحت پوشش آموزش و پرورش قرار گيرند فرصت دومي ايجاد شده است و افراد مي توانند با اين سيستم رشد كنند و در عين حال از فرصت آموزش، اما از راه دور برخوردار باشند.
در حقيقت با وجود تمام كاستي ها در زمينه آموزش و پرورش، موضوع جايگزيني سيستم آموزش از راه دور در اين زمينه، فرصت لازم براي ادامه تحصيل دانش آموزان را فراهم كرده است.
رئيس موسسه آموزش از راه دور نويد داده است با اتمام دوره آزمايشي اين طرح، در سال آينده، مقاطع تحصيلي سال اول راهنمايي و سال اول دبيرستان تحت پوشش اين طرح قرار خواهند گرفت.

گزارش درباره تغيير نام خيابانها در تهران
از دل نرود هر «آنچه» از ديده برفت
اسامي زير را در ذهن خود مرور كنيد: تخت جمشيد، توپخانه، روزولت، نادرشاه و... اين اسامي تغيير كرده اما از فرهنگ شفاهي بيرون نرفته است
001227.jpg
فردوسي از نامهايي است كه با آن مشكلي نداريم... خوشبختانه!
معصومه ايماني 
سرش را جلو مي گيرد و مي گويد آپادانا، در تاكسي را طوري مي بندد كه راننده بر و بر از آيينه نگاهش مي كند، طبق عادت، همان اول مسير، دست در كيفش مي كند و يك ۱۰۰ توماني در مي آورد، با كمي مكث مي گويد:  «بفرماييد من انتهاي آپادانا پياده مي شوم.» از ماشين كه پياده مي شود، براي پيدا كردن مسير به تابلوهاي آبي كوچه ها و خيابان ها نگاه مي كند. سال هاست كه نام آپادانا ديگر روي تابلوها نيست، نام جديد اين خيابان خرمشهر است.
تابلوهاي آبي رنگ در سردر كوچه ها و خيابان ها كه گاهي كج نيز نصب شده اند و گاهي اشتباهي خيابان ها را چپ و راست نشان مي دهند، هر يك نامي دارند و مانند هر نامي خاطره اي.
جدا كردن مردم از اين خاطره ها، نياز به پاك كردن گذشته ها دارد و ساختن زمان از نو. با وجود اين كه اين امر به نظر غيرممكن مي رسد، عده اي در شوراهاي شهر نشسته و به اين كار مي پردازند. اين جمع ۵ نفر هستند كه ۳ نفرشان از اعضاي شورا هستند و ۲ نفر ديگرشان را مديران روابط عمومي شوراي شهر و شهرداري تشكيل مي دهند.
كافي است به چهارراه پانزده خرداد كه همچنان براي مردم چهارراه گلوبندك است، اين بار پايين تر بروي تا مي رسي به ميدان محمديه كنوني، ميدان اعدام سابق كه مراسم به دار آويختن را به خود ديده است.
كميسيون نامگذاري شوراي شهر كه اكنون بيش از ۳۰۰ پرونده را در دست بررسي دارد به خواست نهادهايي چون بنياد شهيد، وزارت امور خارجه و چندين نهاد ديگر بايد نام هاي جديدي براي خيابان ها برگزيند.
شورا پس از نامگذاري اسامي را تحويل وزارت پست، تلگراف و تلفن مي دهد تا اين وزارتخانه ها بر اساس نام هاي جديد آدرس بندي كرده و سر و ساماني به آدرس هاي شهري دهند.
در مسايل بين المللي و نامگذاري هايي كه از طرف وزارت امور خارجه به شورا ارسال مي شود، اين شوراي ۵ نفره بر لزوم كار متقابل بسيار تاكيد دارند. آنان حتي طول و عرض خيابان نامگذاري شده در فلان كشور را از وزارت امور خارجه مي گيرند تا خياباني به طول و عرض همان پيدا كنند و نام كشور دوست را بر آن بگذارند.
هنگامي كه اعضاي شوراي شهر مي خواهند، مصوبات كميسيون نامگذاري خود را به تصويب برسانند، معمولا جلسات غيررسمي برگزار مي كنند.
در يكي از آخرين جلسات شوراي شهر پيشنهاد تغيير نام ميدان قزوين به ميدان كارگر مطرح شد و اين در حالي بود كه ميدان قزوين در زمان ناصرالدين شاه يكي از هشت دروازه ورودي شهر تهران بوده و سابقه تاريخي براي مردم شهر دارد.چرا كه اين ميدان رو به دروازه اي بوده كه آن دروازه به شهر قزوين باز مي شده است.
اين پيشنهاد با مخالفت اكثريت شوراي شهر تهران رو به رو شده و اعضا با تغيير نام اين ميدان به دليل سابقه تاريخي و نيز به اين دليل كه خياباني نيز با نام كارگر در شهر داريم، مخالفت مي كنند.
خيابان كارگر توسط ميدان انقلاب به دو قسمت تقسيم مي شود؛ شمالي و جنوبي. كارگر جنوبي را همه كارگر مي نامند و شمالي اش را اميرآباد. چرا كه اين خيابان در زمان شاه محل اسب سواري و اسب دواني افسران ارتش بوده و ازهمان زمان به اين نام مشهور شده است.
از معدود نام هايي كه تغيير كرده و مردم نيز به آن عادت كرده اند، خيابان جمهوري است و خيابان ولي عصر.
خيابان جمهوري اسلا مي به نام خيابان شاه رضا بوده . قبول تغيير نام اين خيابان از سوي مردم به دليل محبوبيت واژه جمهوري بوده كه ملت جمهوري نديده ما از ديرباز در آرزوي آن بودند به همين دليل به واژه و خيابانش عادت كردند.
و اما خيابان ولي عصر؛ نام اين خيابان پهلوي بوده و از آن جايي كه پهلوي يعني طاغوت و طاغوت و شاهنشاهي يعني پهلوي، مردم تغيير نام اين خيابان عريض و طويل و هر خيابان ديگري كه يادآور سلطنت پهلوي يا سلطه بيگانه بود به راحتي پذيرفتند.
به اين دو نام ميدان  هاي انقلا ب و هفت تير ، خيابان هاي آزادي و پاسداران ، بلوار كشاورزو فلسطين و تعدادي نام ديگر را نيز اضافه كنيد. هر چند كميسيون نامگذاري شهرداري شهر تهران براي خود ضوابطي را دارد كه نام يك خيابان را اگر متعارف باشد تغيير نمي دهد يا نام شهيدي را از خيابان بر نمي دارد تا نام شهيد ديگري را بگذارد، ولي با يك حساب سرانگشتي مي توان فهميد كه ما كلي خيابان در شهر داريم كه نامشان از اين سر تا آن سر، عدد است و رقم. خيابان يكم، خيابان دوم، خيابان سوم و ... .
اسم هاي جديد مي آيند و ثبت مي شوند و آدرس ها بر اساس اين اسم ها تعريف مي شوند، ولي برخي اسم هاي قديم در اذهان مي مانند و بر زبان ها جاري مي شوند. دربست سر مجيديه (استاد حسن بنا) ، اعدام (محمديه)، وزرا(خالداسلا مبولي) و ...
تغيير برخي از نام ها از سوي برخي ارگان ها پذيرفته نيست، بايد با نگاهي جامع تر به مساله نامگذاري نگريست؛ با هر نامي فرزندي متولد مي شود و با هر فرزندي زندگي اي. يك كارشناس شهري پيشنهاد مي دهد:«بايد در كميسيون نامگذاري شوراهاي شهر، اعضايي حضور يابند كه بار معنايي كلمات را بيشتر بدانند؛ اعضايي از فرهنگستان زبان فارسي براي پاسداشت زبان و هماهنگي بين نام ها و عضوي از سازمان ميراث فرهنگي براي حفظ تاريخ. هر آنچه از گذشته مانده است، چه گذشته ها خاطره به همراه دارند و در دل مردم جاي باز كرده اند.»

آزمايش هاي غيرضروري
طرح كاهش و پيشگيري از انجام آزمايش هاي تشخيصي غيرضروري كه در نسخ برخي از پزشكان مشاهده شده است، از سوي وزارت بهداشت و با همكاري سازمان هاي بيمه گر اجرا خواهد شد.
«محمد صاحب الزماني»مديركل آزمايشگاه هاي تشخيص پزشكي وزارت بهداشت، گفت: «مرحله اول اين طرح در سطح آزمايشگاه هاي كل كشور در حال اجرا است و به موجب آن ضرورت آزمايش هاي صورت گرفته در تمامي آزمايشگاه ها، تحت نظارت قرار مي گيرد و گزارش هاي آن جهت بررسي به وزارتخانه ارسال مي شود.»

عدم انعقاد قرارداد سفر عمره
بخش خصوصي اجازه انعقاد قرارداد سفر عمره با عربستان صعودي را ندارد و ساماندهي و كارهاي اجرايي آن توسط سازمان حج انجام مي شود.
«علي سياسي» مدير حج وزارت استان تهران در اين خصوص گفت: «بر اساس خط مشي اي كه مسوولان نظام تهيه و تنظيم كردند و رئيس جمهوري نيز آن را ابلاغ كرد، سفر عمره بايد توسط سازمان حج و زيارت، ساماندهي، اجرا و نظارت شود و اين سازمان نيز انعقاد قرارداد عمره را با عربستان صعودي برعهده ۴ شركت دولتي قرارداده است».

مساله ديه زنان
اعضاي فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي، به زودي براي حل مساله ديه زنان با علما و مقامات عالي رتبه كشور ديدار مي كنند.
فاطمه راكعي نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: درخواست اين ديدار را مطرح كرده ايم و زمان آن به زودي مشخص خواهد شد. در ارتباط با مساله رياست جمهوري زنان تلاش هايي را آغاز كرده ايم و نظرات علما و حقوقدان ها را در اين باره گردآوري مي  كنيم. از شوراي نگهبان هم خواسته ايم روشن كنند كه منظور از رجال سياسي چيست.
خانم ها مي توانند از همين امروز براي تصدي پست هايي چون رياست جمهوري آمادگي خود را اعلام كنند!

مردان حرفه اي زنان غير حرفه اي
مديران كل كار و امور اجتماعي معتقدند: حرفه اي نبودن زنان، مهمترين محدوديت بكارگيري آنها در مشاغل مختلف است.
بسياري از مقامات دولتي هنوز با توزيع مشاغل ميان زنان و مردان مشكل دارند. «حميد بهترين نژاد» مدير كل كار و امور اجتماعي استان فارس در گفت و گو با ايسنا معتقد است: «گاهي خانم ها براي برخي كارها به دليل مسايلي چون فاصله زياد محل كار تا منزل، ساعت كاري و محيط امن و مطلوب، رغبتي به پذيرش برخي مشاغل ندارند.»
اين در حالي است كه با يك منظر كلي به ادارات، بانوان منظم ترين كارمندان را تشكيل مي دهند.

بازسازي پيست دوچرخه سواري
سرانجام ضرورت بازسازي پيست دوچرخه سواري ورزشگاه آزادي توسط مسوولان احساس شد.
لذا فدراسيون دوچرخه سواري در حال مذاكره با دو كشور اوكراين و سوئيس براي برگزاري مناقصه عظيم بازسازي پيست دوچرخه سواري آزادي است.
فدراسيون دوچرخه سواري براساس آخرين اخبار اعلام كرده بود كه بازسازي پيست آزادي از اول آذر ماه آ غاز خواهد شد.
البته فدراسيون دوچرخه سواري براي ارتقاي كيفيت پيست، وقت بيشتري را براي كارشناسي بيشتر خواسته است.

۱۰ ميليون نفر بدون بيمه
۱۰ ميليون نفر در كشور فاقد هر نوع پوشش بيمه هستند. از اين رو عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، معتقد است بايد قانون بيمه همگاني هرچه سريع تر در كشور اجرا شود.
«محمدعلي كوزه گر» معتقد است طبق بند «ت» تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۸۲ ، دولت مكلف است كه در سال ۸۲ نسبت به بيمه كردن كليه افرادي كه تحت پوشش هيچ بيمه اي نيستند، به صورت رايگان اقدام كند. اما اين امر در كشور همچنان انجام نشده است.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |