سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۸ - Jan 20, 2004
مِنْ كَفّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَهُ الْمَلْهُوفِ وَالتَّنْفِيسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ.
از كفاره هاي گناهان بزرگ، رسيدن به فرياد دادخواه و آسايش بخشيدن به غمگين است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
منزل آن مه عاشق كش عيار كجاست
اي نسيم سحر آرامگه يار كجاست
آتش طور كجا موعد ديدار كجاست
شب تار است و ره وادي ايمن در پيش
جهانگير كوثري خبر داد:
فيلم هاي جشنواره همزمان با تهران، در شهرستان ها نيز به نمايش در مي آيد
بحث برگزاري همزمان بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر در چند استان كشور با اعتراض هايي نسبت به اكران وسيع فيلمها، از سوي برخي تهيه كنندگان همراه شد و غلامرضا موسوي نيز به عنوان نماينده اتحاديه گفت كه با توافق تهيه كنندگان، اين اقدام در سالهاي گذشته انجام شده و امسال هم خواهد شد.
اما امروز جهانگير كوثري خبر از توافق بين اتحاديه تهيه كنندگان و مسئولين جشنواره فيلم فجر درباره اكران همزمان فيلمها در شهرستان داد.
وي در اين باره به ايسنا گفت: ما تقريبا با مسئولين جشنواره، به توافق رسيديم كه بتوانيم فيلمهاي اعضاي خود را در ۴ تا ۶ استان كه تعيين شده از يك تا سه سئانس نمايش دهيم و در قبال اين نمايش جشنواره  فيلم فجر يك مبلغي را به تهيه كنندگان پرداخت خواهد كرد و ضمنا دو كپي رايگان نيز قرار مي دهد.
اما نمي خواهيم تعداد نمايش فيلمها بيش از اين شود، يعني به صورتي كه بر اكران عمومي تاثير گذارد.
وي تصريح كرد: هر كدام از تهيه كنندگان كه مايل باشند، مي توانند فيلم خود را در شهرستان ها اكران نكنند اما اكثر تهيه كنندگان مايل هستند كه فيلم خود را در زمان جشنواره فيلم فجر در شهرستان ها اكران كنند چون براي آن دسته فيلمهاي تجاري نوعي تبليغات و براي گروه ديگر كه جنبه مخاطب خاص دارند اين نمايش ها مي تواند درآمد خوبي داشته باشد.
وي درباره تعداد سئانس نمايش فيلمها در تهران نيز اظهار داشت: به شكل سالهاي قبل، ۴ سئانس و براي فيلمهايي كه در بخش مهمان يا خارج از مسابقه و بخشهاي ديگر هستند، متفاوت خواهد بود.

سينماي فرانسه در سلسله گفتارهاي فرهنگي
طرح هاي ملي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مشاركت كتاب ماه علوم اجتماعي پانزدهمين نشست خود را در ادامه سلسله گفتارهاي فرهنگي برگزار مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در ادامه سلسله گفتارهاي فرهنگي، پانزدهمين نشست با عنوان «سياست هاي حمايتي از سينماي فرانسه» با سخنراني دكتر احمد موسي زاده، مديرعامل مؤسسه سينماي «به نگر» برگزار مي شود.
كليه علاقه مندان مي توانند براي حضور در اين نشست ۳۰ دي ماه سال جاري ساعت ۱۶ تا ۱۸ به سالن اجتماعات دفتر طرح هاي ملي واقع در بلوار كشاورز، خيابان شهيد عبدالله زاده، خيابان كامران، شماره ۳۸ مراجعه كنند.

طلاي سرخ در سينماهاي آمريكا
طلاي سرخ به كارگرداني جعفر پناهي از روز جمعه در شهر نيويورك به اكران عمومي درآمده است.
به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، ويل استرينگ پخش كننده  آمريكايي فيلم طلاي سرخ بعد از نااميدي از معرفي اين فيلم از طرف ايران به آكادمي اسكار، نمايش اين فيلم را به تاخير انداخت تا با شروع سال جديد ميلادي شانس آنرا براي سال آينده حفظ نمايد.اكران اين فيلم طي هفته هاي آينده نيز در شهرهاي مختلف از جمله لس آنجلس شروع خواهد شد. روزنامه هاي مختلفي نيز از جمله نيويورك تايمز و كريستين سانس مانيتور مطالبي را در خصوص اين فيلم نوشته اند.
كريستين سانس مانيتور به قلم ديويد استريت در مطلبي با عنوان مرگ يك پيتزا فروش نوشته است: مردي در درگاه يك جواهر فروشي شيك ايستاده است، با هفت تيري در دست بهت زده به جمعيت بيرون مي نگرد، عاقبت تفنگ را روي شقيقه اش مي گذارد و خود را مي كشد.
سپس فيلم طلاي سرخ به گذشته رجوع مي كند تا در پي اين اتفاق خشن و ناگهاني رديابي كند، به گونه اي اين به نظر شروع يك فيلم ملودرام هاليوودي مي رسد ولي ريشه ها و دلايل آخرين فيلم جعفر پناهي بسيار متفاوت از اكثر فيلم هاي آمريكايي است. طلاي سرخ به شكلي جدي و به دور از هيجان به كشف تبعيضات و از خود بيگانگي هاي لايه هاي اجتماعي شهري، در شهر بزرگي چون تهران (از نگاه يك تحويل دهنده پيتزا) مي پردازد كسي كه به واسطه  شغلش با لايه هاي مختلف اجتماع در ارتباط است. فيلم پناهي، نوشته عباس كيارستمي  در آن واحد يك درام جسورانه، يك شخصيت شناسي پيچيده و يك فيلم دلهره آور و گيراست.

ميزگرد معماري با موضوع هويت ملي
ميزگرد معماري با عنوان «جستجوي هويت ملي در معماران امروز، آري يا نه؟ در روز چهارشنبه هشتم بهمن ساعت ۱۷ برگزار مي شود.
در اين ميز گرد كه توسط شوراي گروه معماري جامعه مهندسان مشاور ايران تشكيل خواهد شد، دكتر محمدامين ميرفندرسكي، مهندس مهدي عليزاده، دكتر علي اكبر صارمي، مهندس فرخ قهرمانپور و مهندس محمدرضا حائري به ارائه نظريات خود مي پردازند.
اين ميزگرد كه اولين جلسه از جلسات ادواري گفتگوي فرهنگي است، در محل ساختمان جامعه مشاوران ايران واقع در ولنجك، انتهاي خيابان بيست و ششم برگزار مي شود.

تازه ترين ترجمه دكتر ناصر فكوهي منتشر شد
انسان شناسي سياسي كلود ريوير
«انسان شناسي سياسي» اثر كلودريوير، تازه ترين ترجمه دكتر ناصر فكوهي، استاديار گروه انسان شناسي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران از سوي نشر ني روانه بازار نشر شد.
به گزارش همشهري، اين كتاب پس از كتاب «درآمدي بر انسان شناسي» ريوير، دومين كتاب اين نويسنده است، كه از سوي فكوهي ترجمه مي شود و به انسان شناسي سياسي به عنوان يكي از شاخه هاي انسان شناسي فرهنگي مي پردازد كه در چند دهه اخير در كشورهاي اروپايي و آمريكايي رشد بسيار زيادي داشته اند. اما در كشور ما اين علم نوپا است و عليرغم كوششهاي ارزشمندي كه براي ترويج ادبيات انسان شناسي جديد در سالهاي اخير صورت گرفته است، به دليل عدم پشتيباني كافي نهادهاي رسمي، آثار چنداني صورت ترجمه به خود نگرفته اند.
دكتر فكوهي كه براي نخستين بار و به سال ۱۳۷۷ كرسي درس انسان  شناسي را در دانشگاه تهران به راه انداخته است، از كتاب «انسان شناسي ريوير» به عنوان اثري كه در مقايسه با كتاب بلانديه (كه سالها قبل به فارسي ترجمه شد) مباحث گسترده تر و جديدتري را در خود دارد و به گونه اي بسيار موجز و گاه با تراكمي كه از وسواس نويسنده به پر بار كردن متن و آزاد گذاشتن اساتيد به پروراندن بحث ريشه مي گيرد، مفاهيم و موضوعهاي مربوط به اين شاخه علمي را باز و در همه جا با مصداقهايي بي شمار بحث خود را مستدل كرده است.

گزارش اينديپندنت از نمايشگاه هنر مجسمه انگلستان در تهران
نمايشگاه هنرمندان انگليسي با فرهنگ ايراني تناسب دارد
بريتيش كنسول (نهاد مديريتي هنر انگليس) سعي كرده است تا آثاري را براي برپايي نمايشگاه هنر مجسمه قرن بيستم انگليس كه ماه آينده در ايران برپا مي شود، برگزيند كه جنبه هاي سياسي نداشته باشند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه اينديپندنت، نمايشگاه هنر مجسمه انگلستان در قرن بيستم، مهمترين نمايشگاه هنري است كه پس از انقلاب اسلامي در ايران برگزار مي شود.
ميشل ويلسون، ترتيب دهنده اين نمايشگاه درايران در اين رابطه به اينديپندنت گفت: سعي بريتيش كنسول بر اين است كه آثاري در اين نمايشگاه به نمايش گذارد كه جنبه هاي سياسي نداشته باشند.
عليرضا سميع آذر، سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران نيز دررابطه با برپايي اين نمايشگاه به اينديپندنت گفت: افرادي هستند كه از جو ارتباط فرهنگي كه به اين ترتيب در حال شكل گيري است راضي نيستند. اينها به دنبال يافتن نتايج سياسي در اين كار فرهنگي هستند.
با اين وجود سميع آذر به بريتيش كنسول اعلام كرده است كه آثاري را كه اين نهاد براي برپايي اين نمايشگاه برمي گزيند، مردود نخواهد كرد.
نكته مهم دربرپايي اين نمايشگاه اين است كه آثاري در آن به نمايش درخواهند آمد كه حتي جنبه هايي از عرفان و معنويت را نيز به نمايش مي گذارند.
از اين جمله مي توان به اثري با نام «نفس» از شيرازه هوشياري هنرمند ايراني الاصل مقيم انگستان اشاره كرد كه با الهام از فضاي معنوي اديان الهي خلق شده است.
اين اثر مشتمل است بر چهار ويدئو اينستاليشن كه بخار نفس يك نفر را بر پنجره نشان مي دهد درحالي كه بر روي اين بخار نوشته مي شود: اسلام، مسيحيت و ...
دامين هيرست مشهورترين هنرمند مجسمه ساز حاضر انگلستان نيز يك اثر معنوي جديد خود به نام رستاخيز را در اين نمايشگاه ارائه خواهد كرد. اين مجسمه مشتمل است بر استخوان هايي كه به دوشيشه فرم يافته الحاق شده اند.
به گزارش اينديپندنت طبق برنامه اعلام شده از سوي موزه هنرهاي معاصر تهران اين اثرمعنوي دركنار پنجره بزرگي كه در سرسراي ورودي موزه هنرهاي معاصر تهران قرار دارد به نمايش گذاشته مي شود.
همچنين آنيا گالاچيو نامزد اخير جايزه ترنر نيز يك اثر چيده مان در اين نمايشگاه ارائه مي كند كه از چينش ۱۰۰۰۰ گل رز قرمز دريك گالري موزه هنرهاي معاصر تهران خلق خواهد شد و به اين ترتيب پيوندي معنوي و دروني با فرهنگ ايراني برقرار مي كند.
ازجمله هنرمنداني كه آثارشان دراين نمايشگاه حضور خواهند داشت مي توان به: هنري مور، باربارا هپبورن، آنتوني كارو و ادواردو پوزولي اشاره كرد.

نامه هاي باد در ۴ جشنواره آمريكا و اروپا
فيلم سينمايي «نامه هاي باد» به كارگرداني عليرضا اميني و تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز در چهار جشنواره و رويداد هنري آمريكا و اروپا به نمايش در  مي آيد.
به گزارش ايرنا، اين فيلم در جشنواره هاي بين المللي «گوتبرگ» (سوئد)، «يو سي ال اي»، «سياتل» و هفته فيلم «اسميتو سونيا» (آمريكا) روي پرده مي رود.
جشنواره هاي گوتبرگ از سوم تا چهاردهم بهمن، سياتل از ۱۶ تا ۲۳ بهمن، هفته فيلم اسميتوسونيا از ۱۰ تا ۱۲ بهمن، برپا مي شودو جشنواره يوسي ال اي از ۲۷ دي در آمريكا آغاز شده و تا ۱۹ بهمن ماه ادامه دارد.
پخش بين المللي فيلم نامه هاي باد بر عهده موسسه «شهرزاد» است.

نگارستان
001284.jpg
ولادت
۱. «آنتونيو آلگري» معروف به كورجيو (Antonio Allegri) Correggio
۲. تولد: كورجيو ۱۴۸۹ وفات: كورجيو ۱۵۳۴
۳. سبك نقاش: باروك
۴. زندگينامه نقاش: اغلب كارهاي «كورجيو» را مي توان بر «گنبد محراب كليساها» و «سقف كليساها» ديد. او در بيشتر آثارش: «بهشت» را با شكوه و جلالي خاص به تصوير كشيده است. يكي از معروفترين آثار او نقاشي ديواري (فرسك) داخل گنبد محراب كليساي سنت جونز در پارما است. اين فرسك يكي از داستانهاي انجيل است. او بيشتر عمرش را در پارماي ايتاليا گذراند و اغلب آثارش را در همين شهر خلق كرد. او اگر چه قبل از پا گرفتن سبك باروك مي زيست، اما آثار او را جزء آثار پيروان يك سبك قرار داده اند.
۵. نام تابلو و مشخصات: «ولادت» / ۱۵۳۰ / رنگ روغن روي چوب / ۱۸۸ * ۲۵۶ سانتي متر.مسيح(ع) بانور الهي خود، نقاشي را جلا بخشيده است. نور الهي او صورت مادرش را نيز روشن كرده است. همه چشمها به سوي نوزاد است. اثر حالتي متحرك و روان و در عين حال رويايي دارد. اين اثر به خوبي سبك باروك را نشان مي دهد.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه استاتليخ كانست سامونونگن / درسدن.

بهارستان
مرداني ديگر به سوي جبهه خواهند رفت
مرداني از سلاله آفتاب و رفاقت
به هنگامه اي كه پنج كودك زرين موي خندان لب
هميانك فشنگ  هاي آماده را حمل مي كنند
فريدون فرياد

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
عشق
غزال عاشق يوزپلنگ بود. حاضر بود جانش را براي او بدهد. عاقبت
همين طور شد. يوزپلنگ تحمل گرسنگي نداشت.
اردلان عطارپور

روزنگار
كناره گيري
«قبول رياست شوراي سلطنت ايران از طرف اينجانب فقط براي حفظ مصالح مملكت و امكان تامين آرامش احتمالي آن بود، ولي شوراي سلطنت به سبب مسافرت اينجانب به پاريس كه براي نيل به هدف اصلي بود، تشكيل نگرديد. در اين فاصله اوضاع داخلي ايران سريعا تغيير يافت به طوري كه براي احترام به افكار عمومي مصلحت در آن بود كه كناره گيري كنم و كناره گيري كردم. از خداوند و اجداد طاهرين و ارواح مقدسه اولياي اسلام مسئلت دارم كه مملكت و ملت مسلمان ايران را در ظل عنايات حضرت امام عصر عجل الله تعالي فرجه از هر گونه گزندي مصون داشته و استقلال وطن عزيز ما را محفوظ فرمايد.»
اين متن استعفاي سيد جلال تهراني، رئيس شوراي سلطنت ايران بود كه در چنين روزي در سال ۱۳۵۷ از پاريس براي مقر رهبر انقلاب اسلامي در نوفل لوشاتو فرستاده شد.
تهراني از چند روز پيشتر به قصد ملاقات و مذاكرات با امام خميني به پاريس رفته بود.او اميدوار بود بتواند نوعي توافق ميان بختيار و رهبر انقلابيون به وجود آورد، اما شرط انجام ملاقات استعفاي تهراني از رياست شوراي سلطنت اعلام شد. هنگامي كه تهراني دريافت كه تلاش براي ميانجيگري فايده اي ندارد، از مقام خود استعفا كرد.
اما از نوفل لوشاتو پاسخ آمد كه كناره گيري كافي نيست و او بايد در متن استعفاي خود، شوراي سلطنت را غير قانوني اعلام كند.
تهراني سرانجام با پذيرفتن اين شرايط توانست روز بعد استعفاي خود را به رهبر انقلاب بدهد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
محدوديت هاي تازه در توكيو
توكيو: گروه مشاوران فرماندار توكيو پيشنهاد كرده اند براي پيشگيري از وقوع جرايم از ورود افراد زير ۱۸ سال به كافي نت ها در ساعات پاياني شب جلوگيري شود.همچنين از والدين خواسته شده تا فرزندان خود را از ساعت ۱۱ شب تا ۴ صبح از خانه بيرون نفرستند.پيش از اين چنين محدوديتهايي  در مراكز تفريحي از جمله سينماها و سالن هاي بولينگ اعمال مي شد.
مخالفت با بوش
واشنگتن: هفته گذشته، جورج بوش رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد، قصد افزايش بودجه ناسا را دارد كه براساس اين افزايش، ناسا در ۵ سال آينده يك ميليارد دلار بيشتر از بودجه معمول خود دريافت خواهد كرد.
در ازاي اين بودجه، ناسا موظف است حداكثر تا سال ۲۰۱۵ فضاپيمايي آماده كند كه انسانها را به ماه و مريخ ببرد.در پي اين اظهارنظر بوش، از مردم آمريكا در اين رابطه نظرخواهي به عمل آ مد و مشخص شد كه سه پنجم مردم اين كشور با بلند پروازي رئيس جمهور مخالف هستند.نكته جالب اينكه ۴۸ درصد اعضاي حزب جمهوريخواه نيز كه از طرفداران سرسخت بوش به شمار مي آيند با وي مخالفت كرده اند.
فوايد آواز خواندن
فرانكفورت: دانشمندان دانشگاه فرانكفورت معتقدند كه خواندن آواز باعث تقويت سيستم ايمني بدن انسان مي شود. اين دانشمندان خون اعضاي يك گروه موسيقي را قبل و بعد از اجرا، آزمايش كردند كه مشخص شد مركز آنتي  بادي ها و هورمون هاي ضد استرس در خون افراد پس از اجرا به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد.دانشمندان مي گويند،  آواز خواندن نه تنها باعث تقويت سيستم ايمني بدن مي گردد بلكه در فرد نشاط به وجود مي آورد.
بزرگترين كشف هروئين
پكن: بزرگترين محموله هروئين طي ۵۰ سال اخير در شهر پكن چين كشف و ضبط شد.پليس پس از اينكه سرنخ هايي از يك باند قاچاق بدست آورد، موفق به دستگيري دو زن كه فرماندهي اين باند را بر عهده داشتند شد و از آنان ۲/۱۳ كيلوگرم هروئين بدست آورد.به گفته مقامات چين، يكي از اين قاچاقچيان به اعدام و ديگري به حبس ابد محكوم شده است.
ترك در موتور هواپيما
توكيو: شركت هواپيمايي ژاپن، ۱۲۰ پرواز داخلي خود را در روز دوشنبه لغو كرد كه اين اقدام باعث سرگرداني بيش از ۷ هزار مسافر شد.
پس از اينكه در ۸ فروند هواپيمايي (md) ساخت آمريكا اين شركت نقص فني مشاهده شد، كارشناسان به بررسي دقيق موتور هواپيماها پرداختند و متوجه شدند كه در موتور ۸ فروند هواپيما (md) ترك وجود دارد.
به همين دليل قرار شد كليه موتورهاي اين مدل هواپيما بازديد شود تا از بروز حوادث احتمالي جلوگيري شود.
پيرترين زن جهان
مسكو: تلويزيون دولتي روسيه اعلام كرد، پيرزن ۱۲۲ ساله اي كه در چچن زندگي مي كند، پيرترين زن جهان است. اين خانم در سال ۱۸۸۱ چشم به جهان گشود و هم اكنون با كمك ويلچر حركت مي كند.وي مي گويد: من نمي دانم كه به چه دليل تا اين حد عمر كرده ام. متاسفانه در اين مدت ۵ برادر و خواهر و همچنين ۴ فرزند خود را به خاك سپرده ام.اين پيرزن، جنگ جهاني اول و انقلاب روسيه را تجربه كرده است.پيش از اين يك خانم ۱۱۳ ساله آلماني ساكن آمريكا پيرترين زن جهان به شمار مي رفت.
انتقام گرفتن از شوهر سابق
سن آنتونيو: چندي پيش چارلز گونزالس نماينده سه دوره كنگره آمريكا از همسر خود جدا شد البته فرايند طلاق آنها به دليل اختلاف طرفين چند ماه به طول انجاميد.
قرار است در انتخابات كنگره در ماه نوامبر، گونزالس بار ديگر در منطقه سن  آنتونيو نامزد شود، اما ديروز اعلام شد كه همسر سابق وي نيز براي شركت در انتخابات ثبت نام كرده و قصد رقابت با شوهر سابق خود را دارد.
بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين خانم به واسطه انتقام گرفتن از شوهر سابق خود در انتخابات شركت كرده اما وي ضمن تكذيب اين موضوع گفت: من به هيچ عنوان قصد انتقام گرفتن از وي را ندارم اما اگر مردم منطقه، چارلز را بشناسند، هرگز به او راي نخواهند داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۵ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۳۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و۱۲ دقيقه

گل و گياه
ارينژيوم
001281.jpg
نام علمي: Eryngium giganteum
خانواده: UMBELLIFERAE
گياه دوساله يا چند ساله است به بلندي ۱-۲/۱ متر و گستردگي ۷۵ سانتي متر داراي گلهاي كروي آبي رنگ و شبيه كنگر فرنگي است كه بوسيله براكته هاي نقره اي رنگ تيغ دار احاطه شده اند و در اواخر تابستان ظاهر مي شوند. برگهاي آن قلبي شكل است.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه  سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز، تقسيم گياه در بهار و يا تهيه قلمه ريشه در زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@cityoftehran.com

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |