سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۸ - Jan 20, 2004
از سوي زهرا شجاعي مشاور رئيس جمهوري
رئوس برنامه چهارم توسعه در امور زنان تشريح شد
001275.jpg
گروه اجتماعي: رئوس بخش زنان برنامه چهارم توسعه از سوي زهرا شجاعي مشاور رئيس جمهوري و رئيس مركز امور مشاركت زنان تشريح شد.
بنابراين گزارش، شجاعي كه در نشست مديران و كارشناسان حوزه مطبوعات سخن مي گفت ابتدا با ترسيم تصويري از وضعيت اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي زنان كشور گفت: ۳۲ ميليون نفر از جمعيت كشور را زنان تشكيل مي دهند. رشد باسوادي در بين زنان كشورطي سال هاي اخير چشمگير بوده و به كمتر از ۸۱ درصد رسيده است. ازنظر اشتغال اگرچه درصد زنان شاغل بنابر گزارش بانك جهاني به ۸/۱۴ درصد رسيده اما نرخ بيكاري در بين جامعه زنان كشور بسيار بالا و با ۵/۱۹ درصد نگران كننده است.
شجاعي اميد به زندگي زنان كشور را ۷۲ سال اعلام كرد و افزود: نرخ ازدواج به طلاق در بين زنان كشور ۷/۹ است و در اين ميان بخشي از زنان نيز به دليل نوع نگرش هاي فرهنگي در جامعه امكان ازدواج پيدا نمي كنند.
شجاعي وضعيت موجود زنان كشور را به دليل افزايش نرخ بيكاري، افزايش ميزان تحصيلات و به دنبال آن عدم برآورده شدن مطالبات و همچنين عدم گرايش به ازدواج نگران كننده توصيف كرد و گفت: دولت در برنامه چهارم توسعه تلاش كرده است با لحاظ رويكرد در برنامه هاي جنسيتي به حل مسائل و مشكلات و نگراني هاي بخش زنان اقدام كند .مشاور رئيس جمهوري در امور زنان در بخش ديگري از سخنان خود به مقايسه جايگاه زنان در برنامه سوم و چهارم توسعه پرداخت و اعلام كرد: برنامه چهارم در ۲۰ مورد و در فصول و برنامه هاي مختلف به زنان توجه كرده است.
001272.jpg

وي سپس به تشريح رئوس برنامه چهارم توسعه در امور زنان پرداخت و گفت: دسترسي به فرصت هاي برابر آموزشي براي زنان و دختران در مقاطع مختلف تحصيلي، گسترش مدارس شبانه روزي، روستا مركز و آموزش از راه دور براي دختران، بر قراري دوره هاي آموزش ضمن خدمت براي زنان شاغل، حذف تبعيض هاي اقتصادي و ايجاد فرصت هاي برابر اشتغال، تساوي دستمزدها بين زن و مرد و رعايت حقوق بنيادين كار، تامين حمايت هاي اجتماعي از زنان شاغل، تامين بيمه خاص براي حمايت از زنان سرپرست خانوار ازجمله مهمترين اجزاي برنامه چهارم توسعه در حوزه زنان است.
وي همچنين تامين مسكن زنان سرپرست خانوار، اصلاح ساختار تربيت بدني با تاكيد بر احداث فضاهاي ورزشي ويژه زنان و دختران، اصلاح قوانين در زمينه بازداري از خشونت عليه زنان و حمايت از تشكل ها و انجمن هاي مدني و غيردولتي زنان را ازجمله ديگر مواد برنامه چهارم توسعه در زمينه زنان ذكر كرد.

طرح درمان دادگاه مدار معتادان اجرا مي شود
001269.jpg
گروه اجتماعي: طرح جديدي در خصوص درمان و بازتواني معتادان با عنوان درمان دادگاه مدار به منظور بازتواني معتادان كشور اجرا مي شود.
دكتر سعيد صفاتيان مديركل درمان، بازتواني و حرفه آموزي ستاد در خصوص اين طرح گفت: اين طرح نوعي برنامه درماني جايگزين زندان براي معتادان دستگير شده است.
صفاتيان همچنين افزود: تيم تشكيل دهنده درمان شامل قاضي، روانشناس، افسر ناظر، كارشناس ناظر درماني و پرسنل مراكز درماني مي باشند و دوره آن ۶ تا ۸ ماه پيش بيني مي شود.
وي از همكاري سازمان بهزيستي، سيستم قضايي، وزارت بهداشت، نيروي انتظامي و سازمان زندانها با اداره كل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در تهيه و اجراي اين طرح خبر داد و گفت: روش درماني مذكور داراي چند مرحله جداگانه است و هرچه امتيازات كسب شده توسط معتاد بيشتر باشد طول دوره درمان دادگاه مدار كوتا ه تر خواهد شد.
وي موارد امتيازآور براي معتادان شركت در كلاسهاي آموزشي، استفاده از دارو و آزمايش ادرار را منفي ذكر كرد.

قاچاق مشروبات الكلي، كالا ، سلاح، موادمخدر
و محصولات فرهنگي پنج مشكل امنيتي كشور است
فرمانده نيروي انتظامي، «قاچاق موادمخدر، محصولات مخرب فرهنگي، مشروبات الكلي، اسلحه و كالا» را پنج عامل عمده برهم زننده امنيت عمومي، اخلاقي و اقتصادي جامعه خواند كه از خارج مرزها نشأت گرفته اند.
به گزارش ايسنا سردار قاليباف در همايش فرماندهان استانهاي مرزي و مرزبانان درجه يك كشور با بيان اين كه پيشرفت تكنولوژي نبايد به محدود مرزها تلقي شود، خطاب به مرزبانان تصريح كرد: مرزباني امروزه هنگام وقوع ناامني و جنگ از حساسيت و اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي با اشاره به هم مرزي ايران با ۱۵ كشور دنيا خاطرنشان كرد: با توجه به شرايط ژئوپوليتيكي خاورميانه و حضور بيگانگان در اين منطقه، نقش مرز و مرزباني در امنيت كشور به شدت افزايش يافته است.
از سوي ديگر رئيس سازمان عقيدتي سياسي نيروي انتظامي با تأكيد بر لزوم مقابله جدي با قاچاق انسان، سلاح و كالا در ايران، گفت: قاچاق انسان حتي با هدف زيارت هم كار غير امنيتي است و بايد با آن مقابله شود.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام «محمدعلي رحماني» در اين همايش افزود: بايد با قاچاق دختران و نيروي كار به خارج از كشور مقابله كرد.
نماينده ولي فقيه در نيروي انتظامي در ادامه با اشاره به خطرات امنيتي قاچاق سلاح به داخل كشور گفت: قاچاق سلاح به ايران از جنبه اجتماعي و امنيتي بسيار خطرناك است و بايد بطور جدي با آن مقابله كرد.
وي همچنين با بيان تأثيرات مخرب قاچاق كالا به داخل كشور خاطرنشان كرد: ورود كالاي قاچاق به داخل اقتصاد كشور را به خطر انداخته است.
رئيس عقيدتي سياسي ناجا در بخش ديگري از سخنانش گفت: راهبرد دفاعي ايران هيچگاه بر توسعه طلبي، افزايش سرزمين و تهديد استوار نبوده است.
وي افزود: به رغم تجاوز عراق به ايران در گذشته، ايران همچنان به قرارداد ۱۹۷۵ الجزاير در خصوص مرزها پايبند است.رحماني با اشاره به تهديدها و خطراتي كه گروههاي طالبان و القاعده براي ايران داشته اند، گفت: با تسلط طالبان بر افغانستان چند هزار شيعه به شهادت رسيده است.
رحماني همچنين راه اندازي دانشكده تخصصي مرزباني را از جمله اقدامات براي افزايش دانش و آگاهي مرزبانان عنوان كرد.

همايش نجات بخشي ارگ بم
رئيس  سازمان  ميراث  فرهنگي  كشور از برگزاري  همايش  نجات بخشي  ارگ  بم با حضور كارشناسان  داخلي  و خارجي  در اواخر فروردين  ماه  سال  آينده ، خبرداد.
سيد محمد بهشتي  روز دوشنبه  در گفت  وگو با ايرنا افزود: دستيابي  به  يك  اجماع  بين المللي  در زمينه  برنامه  بازسازي  ارگ  بم  هدف  اصلي  اين  همايش  است .

كارشناسان ژاپني به بررسي زلزله بم مي پردازند
گروهي  از كارشناسان  ژاپني  قرار است  كه  براي  بررسي  چگونگي  ماهيت  زمين لرزه  بم ، بزودي  راهي  ايران  شوند.براساس  گزارش  تلويزيون  سراسري  ژاپن  (ان  اچي  كي )، پروفسور «سادا اومي سوزوكي » استاد دانشگاه  كيوشو سرپرستي  اين  كارشناسان  ژاپني  را به  عهده خواهد داشت .اين  گروه  از كارشناسان  ژاپني  قرار است  كه  در اواخر ماه  جاري  ژانويه راهي  بم  شوند.
اين  گروه  تصميم  دارد كه  با نصب  دستگاههاي  زلزله نگاري ، نوع  تكان هاي صورت  گرفته  بوسيله  زمين  لرزه  اخير در شهر بم  را مورد بررسي  قرارداده  و مكانيزم  آن را كشف  كند.كارشناسان  ژاپني  همچنين  درنظردارند در مورد علت  تخريب  شديد ساختمانهاي  شهر بم ، پژوهش  انجام  دهند.
كارشناسان  ژاپني  با استفاده  از نتايج  بررسيهاي  خود برنامه  دارند كه تدابير مقابله  با پيامدهاي  زمين  لرزه  در كشورشان  را تقويت  كنند.ژاپني ها به  دليل  زلزله خيزبودن  كشورشان ، نه  تنها به  زمين  لرزه هاي داخلي  بلكه  نسبت  به  زمين  لرزه هاي  كشورهاي  ديگر نيز حساس  بوده  و خواهان  كسب  تجربيات  در مورد آنها مي باشند.

خودكشي،مهمترين مشكل زنان و جوانان ايلام است
مشاور استاندار ايلام  در امور بانوان  گفت : خودكشي  بيشترين  فراواني آسيبهاي  اجتماعي  در بين  زنان  و جوانان  اين  استان  را دارد.
«حيران  پورنجف » به  ايرنا گفت: پس  از گذشت  چند سال از گسترش  اين  پديده  شوم  در بين  زنان  و جوانان  اين  استان  هنوز چاره اساسي  براي  جلوگيري  از آن بكار گرفته  نشده  است .
وي  ادامه  داد: مسئولان  مرتبط و آگاه  نسبت  به  آمار خودكشي  در ايلام  هيچ اطلاعاتي  در اختيار كميته  بانوان  قرار نداده اند و از اعلام  آمار خودكشي  دراستان  ابا دارند.
وي  اظهار داشت : پوشاندن  و پنهان  كردن  واقعيتها و معضلات  اجتماعي  همچون خودكشي  و اعتياد نه  تنها در رفع  آن هيچ  كمكي  نمي كند بلكه  با سرپوش  گذاشتن بر اين  معضلات  باعث  گسترش  پنهان  آن مي شود.حدود ۷۰ درصد افرادي  كه  در ايلام  اقدام  به  خودكشي  مي كنند زنان  جوان هستند به  طوري  كه  در سال  گذشته  ۱۸۲ زن  در ايلام  خودكشي  كردند.

زمين لرزه ، دشتي و شهرضا را لرزاند
گروه اجتماعي: زمين لرزه اي با قدرت ۸/۴ درجه در مقياس امواج دروني زمين دوشنبه شهرستان دشتي در ۸۰ كيلومتري جنوب بوشهر را لرزاند .همچنين زمين لرزه ديگري با قدرت ۲/۴ بامداد روز دوشنبه جنوب غربي شهرستان شهررضا در استان اصفهان را تكان داد.
زلزله دشتي در ساعت ۳ و ۱۴ دقيقه و زلزله شهررضا ساعت ۲ و ۵۲ دقيقه صبح دوشنبه به وقوع پيوستند.وقوع اين زمين لرزه هاي نسبتا شديد موجب وحشت و نگراني مردم شد به گونه اي كه از بيم تكرار، مردم تا صبح در بيرون منازل خود به سر بردند.گزارش ها حاكي است اين زلزله ها خسارات مالي و جاني در بر نداشته است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |