سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۸۸ - Jan 20, 2004
۴ شرط كوفي عنان براي بازگشت نيروهاي سازمان ملل به عراق
001278.jpg
تظاهرات صدها هزار عراقي همزمان
با مذاكرات نيويورك در باره انتقال قدرت در عراق
گفت وگوهاي پل برمر حاكم آمريكايي عراق و هيأتي از شوراي حكومتي اين كشور با كوفي عنان دبيركل سازمان ملل ديروز آغاز شد. روزنامه واشنگتن پست در گزارشي تحليلي پيرامون اين ديدار به نقل از مقامات بلندپايه آمريكا و سازمان ملل نوشت، عنان آماده كمك به آمريكا در ترميم استراتژي خود درباره عراق است؛ اما باتوجه به نگراني اش از انگيزه هاي آمريكا قصد دارد پرسش هاي جزئي و دشواري از برمر بپرسد و شرايط سازمان ملل را براي بازگرداندن نيروهايش به عراق مطرح كند.
پرسش و شرط اصلي كوفي عنان به ميزان اختيارات سازمان ملل در زمينه سياستگذاري در عراق مربوط مي شود.
عنان سه شرط ديگر هم براي بازگشت سازمان ملل به عراق قرارداده است: شفافيت كامل درباره نقش سازمان ملل، تضمين هاي امنيتي و اطمينان دادن درباره اينكه نقش سازمان ملل با ميزان تهديدهاي موجود در عراق هماهنگ است.درهمين حال مشاوران بلندپايه عنان برسر عاقلانه بودن بازگشت سازمان ملل به عراق تحت اشغال آمريكا اختلاف نظر دارند. مخالفان اين تصميم مي گويند بعضي مسئولان سازمان ملل در عراق از اينكه برمر سرجيو ويرا دوملو فرستاده سابق سازمان ملل در اين كشور را به حاشيه رانده بود گلايه مي كردند، بنابراين فرستادگان بعدي را نيز در امور مداخله نمي دهد.
مشاوران عنان معتقدند اين يك دام براي سازمان ملل است.
كشف بمب در راهپيمايي بغداد
در جريان راهپيمايي ديروز شهر بغداد يك خودروي بمب گذاري شده در مسير اين راهپيمايي كشف شد.
يكي از نيروهاي سازمان بدر وابسته به مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه در عمليات كشف اين خودرو مشاركت داشت به خبرنگار ايرنا گفت: هنگام حركت راهپيمايان در مسير خود يك خودرو از نوع هوندا به صورتي مشكوك در تلاش براي نزديك شدن به اين راهپيمايان بود كه توسط ماموران حفاظتي متوقف شد.به گفته اين منبع، ماموران پس از بازرسي اين خودرو مقاديري مواد منفجره از نوع «تي.ان.تي» و چند قبضه اسلحه كشف و ضبط كردند.
انفجار در كربلا
تعداد زخمي هاي انفجار يكشنبه شب در شهر كربلا تاكنون به ۱۵ تن رسيد كه حال برخي از آنان وخيم گزارش شده است. اين انفجار حوالي ساعت ۲۴ به وقت تهران در شهر مقدس كربلا روي داده است.
يك مقام مسئول در اداره پليس شهر كربلا به خبرنگار ايرنا گفت: اين انفجار در ۱۰۰ متري حرم مطهر ابوالفضل العباس (ع) به وقوع پيوست.وي كه خواست نامش فاش نشود، افزود: به علت كثرت جمعيت زايرين عراقي و ايراني در شهر كربلا احتمالاًدر بين مجروحين، تعدادي از اتباع ايراني نيز وجود دارند. وي گفت: مجروحين حادثه به سرعت به بيمارستان مركزي شهر اعزام شده و مداوا بر روي آنها ادامه دارد.اين مقام مسئول در اداره پليس شهر كربلا، عوامل اين انفجار بمب را گروه هاي مذهبي افراطي دانست و افزود: اين گروه ها با استفاده از نبود حكومت مقتدر در عراق، فعاليت خود را براي ايجاد فتنه مذهبي در اين كشور افزايش داده اند.
ساير تحولات
*سربازان ژاپني در جنجال برانگيزترين اقدام نظامي ژاپن در خارج از مرزهاي اين كشور پس از جنگ جهاني دوم، ديروز از كويت وارد خاك عراق شدند.به گزارش خبرگزاري رويتر از منطقه مرزي عراق - كويت، يك گروه پيشرو متشكل از سربازان نيروي زميني ژاپن كه زمينه استقرار حدود ۱۰۰۰ سرباز اين كشور در عراق را آماده مي كنند، به همراه كارواني از خودروهاي زرهي با عبور از مرز كويت وارد عراق شدند.
* روزنامه نيويورك تايمز در شماره روز يكشنبه خود به نقل از مقام هاي ارشد نظامي آمريكا در منطقه خليج فارس نوشت: چريك هاي عراقي دست كم از يك موشك پيشرفته براي حمله به يك هواپيماي آمريكا استفاده كرده اند.
روزنامه نيويورك تايمز نوشت: يك تحقيق طبقه بندي شده آمريكا درباره سرنگون كردن بالگردهاي نظامي در عراق نشان مي دهد كه چريك ها به طور فزاينده اي از تاكتيك ها و سلاح هاي پيچيده استفاده كرده اند.
* راديو حزب زحمتكشان كردستان عراق از تشديد فعاليت كميته ويژه پاكسازي دستگاه هاي دولتي عراق «كميته قلع و قمع بعثي ها» از عوامل و طرفداران حزب بعث خبر داد.
* يك سرباز آمريكايي كه در انفجار روز جمعه در «سامرا» مجروح شده بود، ديروز درگذشت.

كوتاه از سياست جهان
مشاور سابق امنيت ملي آمريكا:
ممكن است آمريكا لغو تحريمهاي ايران را تمديد كند
خبرگزاري رويتر از واشنگتن گزارش داد: ژنرال برنت اسكو كرافت مشاور سابق امنيت ملي آمريكا گفت كه جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا ممكن است تعويق موقت برخي از تحريمهاي آمريكا بر ضد ايران را تمديد كند و اين امر پسنديده اي خواهد بود.
به گزارش ايرنا اسكوكرافت، مشاور امنيت ملي بوش پدر و طرفدار گفت وشنود با جمهوري اسلامي، در مصاحبه روز جمعه خود با رويتر گفت كه او معتقد است ايران و آمريكا به سوي نوعي از گفت وگو در حركتند، اما با گامهاي بسيار كند و هيچ يك از دو طرف شور و شوقي براي آن از خود نشان نمي دهند.
اسكوكرافت در پاسخ به اين پرسش كه آيا امكان دارد لغو موقت تحريم هاي ايران به دليل وقوع زلزله بم تمديد شود، گفت: فكر مي كنم امكان پذير است، آري، تصور مي كنم كار پسنديده اي باشد، چرا كه ما به برقراري گفت وشنود با اين حكومت نياز داريم.اسكو كرافت در سال ۲۰۰۱ رياست مشترك انجام يك تحقيق و بررسي را براي مؤسسه تحقيقاتي «شوراي آتلانتيك» كه لغو يك جانبه تحريمهاي آمريكا بر ضد ايران را توصيه مي كرد، بر عهده داشت.
بررسي پرونده هسته اي ليبي در ديدار البرادعي با ديپلمات هاي
آمريكا و انگليس
محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز با ديپلمات هاي آمريكايي و انگليسي ديدار و در زمينه فعاليت  هاي هسته اي ليبي با آنان گفت و گو كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين البرادعي قبل از اين ديدار در جمع خبرنگاران تاكيد كرد آژانس بين المللي انرژي اتمي تنها مرجع قانوني و معتبر است كه صلاحيت كنترل و نظارت روند خلع سلاح و توقف فعاليت هاي هسته اي ليبي را دارد و نقش آمريكا در اين ميان تنها به پشتيباني تداركاتي خلاصه مي شود. البرادعي در توضيح اين نقش گفت: در عمليات نظارت و كنترل خلع سلاح هسته اي ليبي شايد لازم باشد كه برخي تجهيزات از ليبي خارج شوند كه در اين زمينه آمريكا انگليس و يا كشورهاي ديگر مي توانند با آژانس بين المللي همكاري كنند.
اخراج طلاب خارجي بدون رواديد از پاكستان
دولت پاكستان تصميم دارد طلاب خارجي مدارس ديني اين كشور را كه فاقد رواديد معتبر يا مجوز اقامت قانوني هستند، اخراج كند. به گزارش ايرنا روزنامه انگليسي زبان «ديلي تايمز» چاپ لاهور ديروز نوشت: اين اقدام به دستور ارتشبد «پرويز مشرف» رئيس جمهوري پاكستان و در ادامه عمليات عليه عوامل فعاليت هاي تروريستي صورت مي گيرد. به گزارش اين روزنامه، در زمان حاضر بيش از ۶۰ هزار طلبه در مدارس مختلف مذهبي در سراسر پاكستان درس مي خوانند كه هزار و ۸۱۷ نفر از آنها خارجي هستند. ديلي تايمز نوشت: ۹۰ درصد طلاب خارجي مقيم پاكستان طلاب افغان هستند و ۱۰ درصد ديگر اتباع كشورهاي مالزي، اندونزي، تايلند و سودان مي باشند.
درگيري نيروهاي امنيتي سعودي با افراد ناشناس در رياض
شبكه خبري العربيه از تعقيب و درگيري نيروهاي امنيتي عربستان با افراد مظنون در رياض خبر داد. به گزارش ايرنا العربيه يكشنبه شب به نقل از خبرنگار خود در رياض گفت: نيروهاي امنيتي عربستان ساعاتي پيش چند مظنون را در حد فاصل ميان منطقه النسيم و منطقه البربوه واقع در شرق پايتخت تحت تعقيب قرار دادند.اين شبكه افزود: شاهدان عيني گفتند كه در اين مدت يك بالگرد را در حال پرواز بر فراز منطقه اي كه از آنجا صداي تير اندازي به گوش رسيده است مشاهده كرده اند. به گفته العربيه تا كنون گزارشي درباره جزييات اين حادثه مخابره نشده است و نيروهاي امنيتي همچنان اين منطقه را در محاصره خود دارند.
رييس جمهور پاكستان در تركيه
پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان ديروز براي ديدار رسمي از تركيه وارد آنكارا شد.
به گزارش پايگاه تلويزيون دولتي تركيه در اينترنت اين ديدار به دعوت رسمي احمد نجدت سزر رئيس جمهور تركيه صورت مي گيرد.قرار است پرويز مشرف علاوه بر ديدار با رئيس جمهور و نخست وزير تركيه در مجلس تركيه نيز سخنراني كند. مناسبات دوجانبه، آخرين تحولات عراق، همكاري در مبارزه با تروريسم از مهمترين محورهاي مذاكرات مشرف و مقامات تركيه خواهد بود. مشرف فردا در استانبول باشماري از بازرگانان و صاحبان صنايع تركيه نيز ديدار خواهد كرد.

دستگيري تعدادي از مظنونان به عضويت در گروه طالبان در مرز پاكستان با افغانستان
منـابع  افغانستان  از دستگيري  ده ها تن  از افراد مظنون  به  عضويت  در گروه طالبان  توسط سربازان  پاكستاني  در روستاها و نقــاط مـرزي  بين  دو كشور خبردادند.
يك  منبع  دولت  افغانستان  ديروز به  ايرنا گفت : بــر اســاس  گــزارش مقامهاي  پليس  پاكستان  اين  عده  در منـــاطق  خروط آباد، پشتون آباد، روستاهاي قاسم ، لندي  و مدارس  ديني  پاتك  دستگير شده اند.
منابع  پاكستاني  همچنين  ادعا كـــرده اند كه  بر اساس  شنود مكالمات  تلفني اين  عده ، پي  برده اند كه  آنان  بــا طـالبان  داخل  افغانستان  در ارتباط و درمدارس  ديني  مخفي  شده  بودند.
اين  عده  كه  در حين  دستگيري  فــاقد اسنــاد هويت  پاكستاني  و افغانستاني هستند، اخيرا به  مدارس  ديني  گروه هاي  افراطي  مـذهبي  پاكستان  در ولايات  سرحد و بلوچستان  اين  كشور كه  با افغانستان  هم  مرز اسـت ، وارد شده  و درصدد جذب نيرو براي  طالبان  بوده اند.
قبل  از اين  نيز گزارش  شده  بود كه  حدود سه  هزار مدرسه  ديني  در دو ايالت ياد شده  به  نفع  طالبان  فعاليت  تبليغي  و حتي  نظامي  مي كنند.
ديروز همچنين پليس كابل اعلام كرد: نيروهاي كانادايي در جريان بازرسي هاي منازل مسكوني، ۱۶ نفر در كابل را بازداشت كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل، علي جان عسكريار يكي از مقامات پليس گفت: بازرسي منازل مسكوني در جنوب كابل به منظور بازداشت قاچاقچيان صورت گرفته است.
بر پايه اين گزارش، يك فرمانده نظامي آمريكا در كابل نيز وقوع چنين حادثه اي را تاييد اما از ارائه جزئيات آن خودداري كرد.
از سوي ديگر اعلام شد ۷۵ نفر از افسران ارتش در حال تاسيس افغانستان به كانادا اعزام و آموزشهاي نظامي و تخصصي خود را در اين كشور تكميل مي كنند.
به گزارش ايرنا وزارت دفاع افغانستان ديروز اعلام كرد: در اولين مرحله ۱۰ افسر افغانستاني به مدت ۱۸ هفته به كانادا اعزام و فراگيري آموزشهاي نظامي و زبان انگليسي را آغاز خواهند كرد.

پايان وضعيت محرمانه اولين پرونده هاي ديپلماتيك چين
چين اولين پرونده هاي ديپلماتيك خود را از زمان تاسيس جمهوري خلق در اين كشور در سال ۱۹۴۹ از طبقه بندي محرمانه خارج كرده است.
به گزارش خبر گزاري فرانسه از پكن اين اسناد به برقراري روابط ديپلماتيك چين از قبيل تلگرافها درباره برقراري روابط با اتحاد جماهير شوروي سابق و كشورهاي اروپاي شرقي مربوط مي شود.

تاكيد آمريكا بر حضور نامحدود نظامي در گرجستان
سفير آمريكا در تفليس  از تمديد نامحدود حضور نظاميان  آمريكايي  در گرجستان  خبر داد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از باكو، ريچارد مايلز با اعلام  اين  خبر افزود: كار آموزش  ارتش  گرجستان  در چارچوب  برنامه  موسوم  به  تعليم  و تجهيز ،بدون  محدوديت  زماني  ادامه  خواهد داشت . وي  با اشاره  به  اينكه  مستشاران  نظامي  آمريكا در گرجستان  در حال  حاضر مشغول  اجراي  چهارمين  مرحله  اين  برنامه  هستند گفت : پس  از پايان  اين  مرحله ، در ماه  مه  سال جاري  ميلادي  برنامه  جديدي  آغاز خواهد شد.
سفير آمريكا تصريح  كرد: تاكنون  اجراي  برنامه  تعليم  و تجهيز نيروهاي  گرجي  ۶۴ ميليون  دلار هزينه  در برداشته  است  كه  پنتاگون  همه  آن  را تقبل  كرده  و براي  اجراي  برنامه  هاي  آتي  نيز صرف  هزينه هاي  مشابه  در نظرگرفته  شده  است .
آمريكا هفته  قبل  ۷۷ دستگاه  تانك  و نفربر در اختيار ارتش  گرجستان  قرار داده  است .

۱۱ غيرنظامي افغاني دربمباران هليكوپتر آمريكايي كشته شدند
بمباران يك خانه در روستايي در افغانستان توسط هلي كوپتر آمريكايي ۱۱ كشته برجاي گذاشت.
به گزارش آسوشيتدپرس مقامات افغاني با اعلام خبر اين بمباران كه صبح روز يكشنبه صورت گرفته است، گفتند: ۴ نفر از كشته شدگان كودك و سه نفر ديگر زن بوده اند.اين مقام افغان گفت: قربانيان بمباران همگي افراد عادي و غيرنظامي بوده اند و انگيزه امريكايي ها از بمباران روشن نيست.

بشاراسد:
فشارهاي آمريكا سوريه را منزوي نمي كند
رئيس جمهوري سوريه گفت: دمشق بر اثر فشارهاي آمريكا در منطقه منزوي نشده است.
به گزارش واحد مركزي خبر بشاراسد در گفتگوي اختصاصي با روزنامه شرق الاوسط اين تحليل را كه سوريه پس از عقب نشيني ايران و ليبي در مسئله تسليحات در برابر فشارهاي آمريكا تنها و منزوي مانده است رد كرد و گفت: روابط سوريه در عرصه بين المللي شاهد گسترش روزافزون است و اين مسئله در سفر اخير به آنكارا كه براي اولين بار اتفاق افتاد قابل بررسي است.
بشاراسد در ادامه افزود: ۸ ماه قبل پيشنهاد خلع سلاح كشتار جمعي از كل منطقه را مطرح كردم و امكان اجراي اين پيشنهاد نيز زماني خواهد بود كه سازمان ملل آنرا تأييد كند.
رئيس جمهوري سوريه افزود: روزنامه ديلي تلگراف سخناني را به من نسبت داده بود كه تلويحا به وجود سلاحهاي كشتار جمعي در سوريه اشاره داشت و من اعلام مي كنم اين مطلب صحت ندارد.بشار اسد در خصوص انتقادهاي وزير امور خارجه آمريكا گفت: بعيد نيست اين موضع كالين پاول بخاطر مشكلات شخصي وي با جناح رقيب در دولت آمريكا باشد.
بشاراسد در اين گفتگو براي اولين بار آنچه را كه در دو ديدار اخيرش با پاول مطرح شده بود فاش ساخت و گفت: اين گفت وگوها در خصوص خط لوله انتقال نفت عراق و دفاتر گروههاي فلسطيني بود.
رئيس جمهوري سوريه در خصوص دعوت شارون از سوريه براي گفت وگو و ميزان جدي بودن شارون در اين باره ابراز ترديد كرد و گفت: البته سوريه به هر طرح و پيشنهادي كه براي آغاز مذاكرات باشد پاسخ مي دهد مشروط بر آنكه از مفاد طرح صلح مادريد و آنچه كه به آن دست يافته بوديم كمتر نباشد.بشاراسد همچنين شايعات اسرائيلي مبني بر ارتباطات محرمانه با سوريه را بي اساس دانست.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |