سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۸۸
نگاهي به مجموعه كارهاي تازه علي فرامرزي با مضمون كوير
نقاش زندگي در كوير هست
001392.jpg
كوير
مي روي و سالها كوير را مي بيني، يكدست با خطوطي ساده. آفتاب بر دانه هاي شن مي تابد و رنگ استثنايي «اُخَر» يا زرد كويري را از آن متصاعد مي كند. زيبايي كوير در سادگي آن است. آنچه استادان ذن از كمال و سادگي مي گويند در كوير متجلي است. هيچ خط محكمي تپه را از سطح صاف و يكدست كوير جدا نكرده است، از همه جا كنتراست قوي سايه و روشن ديده مي شود. هيچ رنگي نيست. در كوير حتي علفها هم زرد هستند. همه چيز در يك هماهنگي كامل است. تو گويي خاك در سجده به عظمت خورشيد تنها بازتاباننده درخشش آن شده است و در ميان زمين و آسمان، كوير و آفتاب آبي لاجوردي و سفيد پنبه گونه ابرها وجود دارد. يك تركيب بندي سه گانه رنگي زرد اخر، آبي و سفيد. رنگهاي اصلي حيات در سرزمين صداقت و سادگي، در دل بي رياي كوير.
رنگ ها
رنگ ها نشانه ها با خود دارند. رنگ سبز يعني زندگي. يعني حيات. كوير در كوتاه زماني رنگ سبز به خود مي بيند. درميان سبز خضرائي سبزه هاي تازه شكفته بهاري زردي كوير، اين رنگ فيروزه ايست كه بر تارك گنبد مساجد مي نشيند. گويي باغ زميني را به آسمان هديه مي گويد و ديگر خانه ها، پشت بام هاي گنبدي يا گهواره اي كوير به احترام آبي آسمان خود را همچون دل كوير به رنگ خاك درمي آورند تا فيروزه گنبد مسجد خوش درخشد. در اين ميان سفيدي نور است و سياهي سايه و در كوير است كه گرما از نور است، از سفيدي و آرامش و آسايش از سايه تراوش مي كند، همان طور كه رطوبت آب درون كوزه در طرف سايه وار آن مي تراود. آسمان آبي با زردي آفتاب حيات مي گيرد و زردي خاك كوير با آبي آب در دل قنات هايش زندگي و حاصل پيوند خاك و آب و آسمان، درخت سرسبز است.
نقاش
علي فرامرزي، نقاش و بيننده صداقت كوير است. او سالهاست كه كوير را مي بيند و مي كشد. با طراحي هاي سياه و سفيد آغاز كرد تا بي رنگي كوير را درك كند و سپس به رنگ اصلي كوير زرد اُخَر رسيد و از دل آن مفهوم حيات، نظم و سادگي را دريافت و به خطوط بي پايان و موازي كارهايش رنگ هاي زندگي را بخشيد. فرامرزي حيات درون كوير را با رنگ مايه هاي سرخ و ارغواني ديد. با پاستل، مداد شمعي بر بوم خود حك كرد و به بيننده نشانه هاي حيات پنهان دل كوير را در تركيب بندي جديد از رنگهاي امپرسيونيستي از كوير ارائه داد.
فرامرزي با رنگ و طراحي هاي نقاشي هايش كاشف حيات پنهان كوير است و آن را همچون گرماي كوير سخاوتمندانه به بيننده آثارش تقديم مي كند.
زندگي
اين روزها، روزهاي زندگي براي كوير نيست، زندگي هايي را به دل خود كشانده و زنده هايي را داغدار عزيزانشان كرده است. هنرمند نقاش، هنرمند عاشق مردم مي داند كي و چطور مردم را به زندگي اميدوار كند. كوير هميشه بخشنده زندگي است. اين را خطوط ساده و رنگ يكدست آسمان و زمين كوير مي گويد. اگر ما نمي بينيم باكي نيست. نقاش زندگي در كوير هست.
سخن نقاش
001389.jpg

فكر مي كنم به خاطر گستردگي سوژه كه كوير است و بي نهايت بودن آن، اين تابلوها مي توانند در ابعاد بزرگ به ذات آن فضا نزديكتر باشند؛ همان طور كه كوير ما را دربرمي گيرد، اين آثار نيز ما را بخشي از خودشان بدانند. بخصوص اكنون كه فاجعه زلزله در بم رخ داده، گمان مي كنم فضايي ايجاد شده تا ما به دنيا بگوييم كه طبقه فرهنگي و هنرمندان ما به همه بخشهاي اين سرزمين عشق مي ورزند و نه تنها بخشي را به فراموشي نسپرده اند بلكه سالها عمر برايش صرف كرده اند.

به مناسبت نمايش آثار عكس حميد جهانبخش
تصوير سكوت شيرين طبيعت
001386.jpg
وقتي يك نقاشي متعلق به سبك رئاليسم مي بينيم، بي اختيار مي گوييم، «چقدر شبيه عكاسي است» جنگل ها در تابلوهاي شيشكين چيزي كمتر از يك عكس خوب و واضح از طبيعت نيست. از طرفي وقتي يك عكس مي بينيم كه در واقع گرايي و طبيعت گرايي آن دخل و تصرف شده است اذعان مي كنيم، «چه عكس زيبايي، گويي يك تابلو نقاشي است.» اين چه رابطه اي است كه نقاشي خوب را با عكس متوسط مي سنجند و عكس خوب را با تابلويي سطحي؟ به نظر مي رسد، آنچه حاكم بر اين ادعا باشد، حضور بي واسطه طبيعت است. براي آن دسته از هنرمندان كه جهان پيرامون را كمال زيبايي مي دانند و زيبايي شناختي آنها متأثر از اصالت به زيبايي موجود در طبيعت خلق شده الهي است، زماني يك اثر هنري كامل است كه وام گرفته و نسخه اي بي واسطه از زيبايي طبيعي باشد. اما بعد از رنسانس اروپايي و در دوران مدرن كنوني، زماني يك اثر هنري كامل و بديع است كه هنرمند برداشت خود را از طبيعت به آن گونه كه مي بيند نه آن طور كه هست، ارائه دهد. نقاشي هنري كه در دوران كلاسيك به نوعي از كمال رسيد، تابع زيبايي شناختي طبيعي است و عكاسي، دستاورد هنر مدرن متأثر از برداشت ذهني هنرمند از طبيعت است. حال اگر عكاسي ظاهراً طبيعت را آن گونه كه هست، اما با اندك دخل و تصرف براي بيننده در قالب عكس جاي دهد، چگونه مي توانيم او را از پس پرده هاي زيبايي شناختي طبيعي و اصول عكاسي پيدا كنيم؟
وقتي به عكسهاي جهانبخش از طبيعت ايران زمين نگاه مي كنيم، دو ويژگي در برخورد اول به ذهن متبادر مي شود: اول، عشق و علاقه بي حد جهانبخش به طبيعت ايران در تمام نقاط آن از كوهستان تا كوير و از دريا تا جنگل؛ دوم، متانت او در ارائه يك سبك شخصي در عكاسي به گونه اي كه ديدگاهش را به سختي مي توان از پس سادگي عكسهايش دريافت. او از ديدن يك منظره كوهستاني، تك درختي پوشيده از برف و ساحلي صخره اي لذت مي برد و سعي مي كند بيننده را بي واسطه و بدون هيچ پرده و حجابي با لذت آسماني شريك كند. جهانبخش بخشندگي طبيعت را به خوبي دريافته و هر عكس او، دريچه اي به سرزمين مقدس و باستاني ايران است.
حميد جهانبخش فارغ التحصيل معماري از دانشگاه شهيدبهشتي از سال ۶۳ به طور جدي عكاسي از طبيعت و محيط پيرامونش را آغاز كرد و براي اولين بار در نمايشگاه آتشزاد از ۱۸ تا ۲۴ دي ماه آثار خود را در معرض ديد عمومي قرار داده است. اين عكس ها حاصل سفرهاي چندساله او به نقاط مختلف ايران است و به تعبيري جهانبخش چهارگوشه ايران را به واسطه عكاسي در نورديده است. از پسابندر در منتها اليه جنوب شرقي ايران، تا كوهستان اورامانات كردستان، از كوههاي ماسوله تا ابيانه و جزيره هرمز، جايي نيست كه زيبايي طبيعت ايران زمين را داشته باشد و چشم دوربين جهانبخش آن را نديده باشد.
خود او درباره عكسهايش مي گويد: اكثراً موضوع هاي محيط زيست مورد توجه و علاقه من است. ملاك انتخاب اين عكس ها فقط تعلق خاطر شخصي بوده و شايد بتوانم در اكثر اين عكس ها نوستالژي و انزوا طلبي خود را بازشناسم. به هنگام عكاسي از اين موضوع هاي  طبيعت گرا، غالباً در سكوتي شيرين غوطه ور بوده ام و در بازبيني عكس ها آرامش روحي مرا فرا مي گيرد.

برگزيدگان دومين جشنواره تجربي  هنرهاي تجسمي معرفي شدند
برگزيدگان رشته هاي مختلف در دومين جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي به اين شرح معرفي شدند:
رشته كاريكاتور
بخش «كتاب»
نفرات برگزيده در گروه سوم: كورش ملك پور، رفعت هاشمي سي سخت.
نفر دوم: احسان گنجي، نفر اول: روزبه سخاوتمند.
بخش «آزاد»
نفرات برگزيده در گروه سوم: سعيد بهداد، محمدعلي خلجي.
نفر دوم: حميدرضا مسيبي، نفرات برگزيده در گروه اول: شاهرخ حيدري، قاسم لطفي.
بخش «آمريكا»
نفر سوم: باقر همتي، نفر دوم: محمدامين آقايي.
نفرات برگزيده در گروه اول: ابوالفضل محترمي، حميد صوفي.
رشته تصويرسازي
بخش «گذشتن سياوش از آتش»
نفرات برگزيده در گروه سوم: حميدرضا اكرم، الهام جمشيدي مهر، هدي حدادي، منصوره روح اللهي، طلان شاهي.
نفرات برگزيده در گروه دوم: بهناز اسلامي زاد، سيدحسام الدين طباطبايي، نسرين ياوري
نفر اول: حسن عامه كن
بخش «قصه قرآني حضرت يوسف (ع)»
نفرات برگزيده در گروه سوم: سيدرسول امامي، زهرا حق گو، ليلا فلاحت پيشه، نيكو ناطقيان، ليلا نوبهاري، افسانه حاجي صادق لو.
نفرات برگزيده درگروه دوم: راحله برخورداري، سمانه شريفي، راشين خيريه.
نفرات برگزيده در گروه اول: عليرضا اسدي متضرعي، مرضيه سرمشقي.
رشته نقاشي
بخش «مادر»
نفرات برگزيده در گروه سوم: ليلا پورخباز، حامد صحيحي، سميه عليپور.
نفرات برگزيده در گروه دوم: غلامرضا امين زاده، مهدي باديه پيما،  معصومه توحيدلو،  نسرين خاكپور، عمران حميدي، محمدجواد مدرسي.
نفر اول: ساناز علوي
بخش «آزاد»
نفرات برگزيده در گروه سوم: حميدرضا اكبري، مهتاب عبداللهي، حم كريمي عواطفي،  مهديه شهابي مقدم.
نفرات برگزيده در گروه دوم: محمدرضا اسلام پرست، حميد بهداد، رضا نصرتي، شروين فريدنژاد، سيدهادي فشتنقي، حميد دستگردي.
نفرات برگزيده در گروه اول: شيرين افشين راد، حسين شناور، كريم زارعي.
رشته پوستر
بخش «فلسطين»
نفرات برگزيده در گروه سوم: محمدرضا اسلام پرست، عليرضا نصرتي.
نفرات برگزيده در گروه دوم: محمد شيخ رضايي، فرحناز مجتهدي.
نفر اول: هادي جلدي.
بخش «سرزمين من ايران»
نفرات برگزيده در گروه سوم: حسين پاشازاده، ياسر گرشاسبي نيا.
نفرات برگزيده در گروه دوم: معصومه بهرمن، معصومه حقاني.
نفر اول: سيد محمد طه قديمي ذاكر.
به برگزيدگان اين جشنواره جوايزي چون سكه بهارآزادي، لوح تقدير و كتاب نمايشگاه اهدا گرديد.
دومين جشنواره تجربي هنرهاي تجسمي با عنوان «نمايشگاه هنرجوان» از ۲۵ آذرماه تا ۲۵ دي ماه به همت مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري و با همكاري سازمان ملي جوانان و سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران در «خانه هنرهاي ايراني» برپا شد.

مرور
فاجعه اي دردناك در دور دست ها
001398.jpg
آثار نقاشي فرح شاه محمدي از ۲۷ دي تا دوم بهمن در گالري لاله به نمايش گذاشته شده است.
وي طي ۱۲ سال كسب تجربه نزد استاداني چون نيما پتگر، كريم نصر و نصرت الله مسلميان در ميان انبوهي از كارهاي فيگوراتيو با نخستين نمايشگاه انفرادي خود، ما را به لحظه اي درنگ و تأمل دعوت مي كند.
در اين نمايشگاه طراحي هاي فيگوراتيو در ابعاد نسبتاً بزرگ با اكروليك در قاب باريك سياهي قرار گرفته كه كيفيت دروني آنها را برجسته تر جلوه مي دهد. در اين نقاشي ها خطوط محكم و پرفشار اكسپرسيو طراحي ها را نمايان تر مي كند.
در كنار اين طراحي ها و نقاشي ها كلاژهاي حجمي شاه محمدي كه تابلوهايي مركب از شيشه و پارچه در كنار طراحي هاي بزرگي از فيگور تجسم يافته، تأثيراتي مشابه همان طراحي ها را به نحوي پيچيده تر در ذهن ما ايجاد مي كند. همان احساس خشونت و در عين حال مظلوميت و همان احساس محصور بودن درمحيطي نفوذ ناپذير را. لايه هايي كه از هريك از اين مواد روي صورت ها قرار گرفته گويي دم به دم اين انسان را از دسترس ما دورتر مي كند و اين در حالتي است كه محيط بي وزن اووكادر و زمينه تيره، او را به ما نزديك مي سازد.
اين كارها گويي به فاجعه اي خشن و دردناك اشاره مي كند كه هرچند جايي در دور دست هاست، اما در عين حال هر دم امكان وقوع دوباره آن مي رود.
فرح شاه محمدي بخت آن را داشته تا در اولين نمايشگاه انفرادي خود گامي در تحقق انديشه و تصوير ذهني پيچيده اش بردارد و بي ترديد چنان آرام و جدي و با حوصله به اجراي جزئيات كار خود پرداخته كه ما مي توانيم در آينده شاهد آثاري به مراتب مؤثرتر از او باشيم.
فرهاد تقي بيگلو

نگاه
001395.jpg
جور ديگر بايد ديد
نمايشگاهي از آثار نقاشي هاي حسين بختياري از ۲۶ دي تا چهارم بهمن ماه در گالري خاك برگزار شده است.
اين نقاش و خطاط فارغ التحصيل رشته تجسمي هنرهاي زيبا دانشگاه تهران، مدرس هنرهاي تجسمي، استاد خط انجمن خوشنويسان و نيز مدرس آواز ايراني است كه تاكنون بيش از ۴۰ نمايشگاه نقاشي و نقاشي خط به طور جمعي و انفرادي داشته است. بختياري آثار نقاشي خود را با روشي تحت عنوان «ري را» ارائه داده است كه اين عنوان را بر گرفته از بركات پدر شعر نوي ايران، نيمايوشيج مي داند. نيما دراين باب مي گويد:
نقاشي ري را، آميزه اي است از جهان هستي و عشق و خيال و نيز ثمره از شاخي به شاخي پريدن نقاش است در چند شاخه از شاخساران بيكران هنر، آوازي بر شاخه اي، ديدن رقص رنگي بر شاخه اي  ديگر و يا ساختن حجمي ناچيز از چند شاخه نازك كم جان و جان گرفتن از نفس طبيعت و نيز گوش جان سپردن براي شنيدن موسيقي آن: چشم ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد.
بختياري معتقد است بايد عاشق بود، بايد محو سترگي آفرينش شد. بايد در حد توان از رموز زندگي سر در آورد. عشق و هنر خلاق هرگز جدا نيستند .عشق را در باب هنر، هنر به دست مي آيد.
توتي ايران برنده شد
در مسابقه بين المللي اينترنتي كاريكاتور كه با موضوع اينترنت و فوتبال برگزار شد، اميرحسين داودي رتبه سوم را كسب كرد.
در بخش چهره اين مسابقه داودي توانست با كاريكاتور چهره توتي فوتباليست ايتاليايي رتبه اول و دوم، تنها برنده ايراني اين بخش مسابقه باشد. اين مسابقه كه با همكاري خانه كاريكاتور و فدراسيون جهاني فوتبال(فيفا) برگزار شد، با استقبال فراوان كاريكاتوريست هاي ايران و جهان مواجه شد و گزيده اي از آثار اين مسابقه نيز در خانه كاريكاتور ايران به نمايش گذاشته شد.
اميرحسين داودي كاريكاتوريست ۲۶ ساله ايراني، همكار و مدير هنري مؤسسه گل آقاست كه فعاليت حرفه اي خود در عرصه كاريكاتور را از سال ۷۵ با هفته نامه گل آقا آغاز كرده است.

هنر
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |