سه شنبه ۳۰ دي ۱۳۸۲ - شماره ۳۲۸۸
افسانه اي كه پايان يافت
001428.jpg
گروه ورزشي: براي مهاجمي كه تك گل قهرماني آژاكس در جام قهرمانان به نام او ثبت شده، بازيكني كه بيش از صد گل براي يكي از نام آورترين باشگاه هاي اروپا به ثمر رسانده، مردي كه در بيست و هفت  سالگي، چهل گل ملي به نامش حك شده تا تاريخ سازترين مهاجم تيم  ملي هلند لقب بگيرد، چهره اي كه يكي از مربيان او را برترين شماره نه فوتبال دنيا برمي شمارد، چقدر مي پردازيد؟
ده ميليون؟ پانزده تا، يا شايد بيست ميليون پوند؟ نظرتان راجع به ۳/۱ ميليون پوند چيست؟ خب، اين تمام پولي است كه با آن مي توانيد پاتريك كلايورت را از چنگ بارسلونا در بياوريد و در اين راه نيازي به مذاكره با مديران سرسخت بارسلونا، تعويض بازيكن يا حتي سروكله زدن با نماينده ها و دلالان سمج نيست.
در اسپانيا، در قرارداد هر بازيكن تبصره اي گنجانده مي شود كه بر مبناي آن، باشگاه ناچار است در صورت دريافت پيشنهادي كه رقم آن در قرارداد بيان شده، بازيكن را بفروشد. اين رقم براي زين الدين زيدان يكصد و سي ميليون پوند است و براي كلايورت بيست و شش ميليون پوند اما در جولاي ۲۰۰۴ اين مبلغ تا ۳/۱ ميليون نزول خواهد كرد.
در اين بحبوحه مديران بارسا حاضرند مهاجم هلندي خود را به بهايي  اندك تر نيز بفروشند اما حتي اينك نيز، ارزش كلايورت يك هشتم آني است كه ليورپول با پرداختش اميل هسكي را به چنگ آورد و يك چهاردهم هزينه صرفه شده براي جذب هرنان كرسپو از جانب چلسي و از دست بارسا هم براي زدودن شرايط كنوني هيچ كاري ساخته نيست، در حقيقت خود آنان بنيانگر چنين احوالي بوده اند و در اين گيرودار، تمام نشانه ها به سوي خوان گاسپارت (مدير پيشين) و خوان لاپورتا (مدير كنوني بارسا)  بازمي گردد. در روزگاري كه ريوالدو كاتالونيا را به مقصد ميلان ترك كرد گاسپارت در بيانيه اي اعلام كرد با فزوني دادن دستمزد كلايورت از پنج ميليون به ۶/۸ ميليون پوند در سال، مانع از بروز حادثه اي مشابه براي تك خال هلندي خواهد شد.
با مسندنشيني لاپورتا و اجراي برنامه هاي مالي جديد، لاپورتا از مهاجم بيست  و هفت ساله خواست تا با كاهش دستمزدش موافقت كند، اما تضاد آراي كلايورت با لاپورتا توافقي جديد را قوام داد: دستمزد كلايورت به رقم ۷/۵ ميليون پوند تقليل بيابد و در مقابل او در ازاي رقمي بس اندك، قادر به ترك نيوكمپ خواهد بود.
بهاي زياد گل ها
به رغم تمام تقلاهاي بارسا، هنوز هيچ باشگاهي براي خريد كلايورت پيش قدم نشده و هواداران كاتالونيايي با اندوه به نظاره غبني نشسته اند كه بازيكن هلندي بر سرشان نازل كرده: هر گلي كه او تاكنون به ثمر رسانده دويست و هشتاد و شش هزار پوند هزينه براي بارسا دربر داشته و فروشش مي تواند صرفه جويي سالانه اي معادل ده ميليون پوند را در اين بحران اقتصادي به همراه داشته باشد.
از اين رو است كه نه مديران باشگاه تمايلي به حفظ او دارند و نه فرانك ريكارد رغبتي به بهره جستن از شماره نه اي كه ديگر به ندرت گل مي زند. حتي دلبستگان تيم نيز، آرام آرام در پي نمايشات ضعيف كلايورت به هو كردن او روي آورده اند. اين امر واكنش حزن آلود كلايورت را هم به همراه داشته: «اگر آنها مي خواهند در تيم نباشم، به ناچار تركش خواهم كرد. نمي توانم ديگر در چنين شرايطي بازي كنم؛ ده سال است كه لقب حرفه اي را يدك مي كشم و هرگز توسط هواداران خودي هو نشده بودم. مي خواهم در ورزشگاهي به ميدان بروم، پيراهن تيمي را بر تن كنم كه از من حمايت كند. هدفم بازي در جايي است كه هوادارانش در كنار من باشند، نه در جايي كه رو در رويم قرار گيرند.»
علاقه كلايورت- كه انگليسي را سليس سخن مي گويد- به ليگ برتر كتمان ناپذير است، او سالها است روياي بازي در جزيره را در سر مي پروراند اما پيش از هر تصميمي نخست، هواداران نيوكمپي را به صليب مي كشد تا توجيهي براي جدايي قريب الوقوع خود يافته باشد: «نمي دانم چرا آنان به چنين اعمالي روي آورده اند. هميشه عاشق بارسا بوده ام و حتي پيشنهاد كاهش حقوقم را هم پذيرفتم؛ ديگر هرچه از دستم ساخته بوده انجام داده ام.»
از رويكردي نو، شايد برخي در سنجش قابليت هاي كلايورت به كژ راهه نرفته باشند. او در پنج فصل حضور در كاتالونيا در رقابتهاي گوناگون، ۱۶ ، ۲۳، ۲۵ ، ۲۵ و ۲۱ گل به ثمر رسانده كه پاره اي از آنان گلهاي به ياد ماندني از بازيكني بوده اند كه توانايي اش در مهار توپ و ارسال پاسهاي گل ستودني است. وراي تمام اين ها، او به همان خوبي كه اسپانيولي مي داند به زبان كاتالونيايي مسلط است اما آنچه سبب شده تا مرد مورد علاقه ديك ادووكات (مربي هلند) در بارسا به چنين حضيضي فرو غلتد، ناآمادگي هاي گاه به گاهش است و فراتر از آن، ظرافت ملال آورش  است كه باعث شده بارسلونايي هاي متعصب و مبارزه جو، وي را فاقد حميت هاي لازم بدانند. كلايورت در زمين به آرامي گام برمي  دارد، به ندرت تكل مي زند و خيلي كم در درگيريها شركت مي جويد و اين چيزي نيست كه تماشاگران بر او ببخشايند.
همچنين مربيان بارسا بر اين عقيده استوارند كه اگرچه كلايورت در مجموع آمار گلزني قابل قبولي از خود بر جاي نهاده اما مردي نيست كه روياهاي تيم به ساقهايش بسته باشد. در پنج فصل گذشته او هيچ گاه در لاليگا بيش از بيست گل نزده و قابليت وحشتناكي در از دست دادن فرصت هاي طلايي و گاه بسيار حساس دارد.
خب، در اين كشاكش هستند مرداني كه به حمايت از اين بازيكن برخاسته اند. روي ماكاي، هم تيمي اش در هلند مي گويد: «در اسپانيا تنها گلها در شمار مي آيند و انگار هيچ كس نگاهي به پاسهاي گل نمي اندازد. كلايورت يك ابر مهاجم  است ولو اينكه هر فصل تنها پانزده گل بزند.»
به هر روي ممكن است كلايورت به زودي پيراهن آرسنال يا نيوكاسل را بر تن كند اما فروش او در ازاي قيمت بسيار نازلي حدود يك ميليون پوند، به هيچ وجه درخور اعتبار مهاجمي نيست كه مستمر پيراهن تيم ملي هلند را بر تن مي كند، حتي اگر كاستي هاي فراواني در سياق بازي اش به چشم بيايند و اين خود، برگ  ديگري در كارنامه تيره يك دهه اخير مديران بارسلونا است.

نگاهي به دو و ميداني جهان در سال ۲۰۰۳
001437.jpg
آمريكايي ها كه از قهرمانان سنتي سرعت جهان بوده اند، در سال ۲۰۰۳ نيز همچنان اقتدار خود را در اين محدوده به اثبات رساندند و اكثر سكوهاي بين المللي را از آن خود كردند.
در رشته ۱۰۰ متر، سال ۲۰۰۲ با درخشش مونتگومري، سال خوبي براي دوي ۱۰۰ متر بود، اما در سال ۲۰۰۳ ركوردهاي خوبي در اين ماده به ثبت نرسيد. وقتي در مقام قياس بين دو سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ برمي آييم مي بينيم كه در سال ۰۰۲ ۲ ، ۲۶ ركورد نيز ۱۰ ثانيه توسط ۱۱ دونده به ثبت رسيد اما در سال ۲۰۰۳ ، ۹ ركورد توسط ۸ دونده نزول كرد.
در مسابقات جهاني پاريس نيز، براي اولين بار از سال ۱۹۸۳ ركورد زير۱۰ ثانيه به ثبت مي رسيد و حداقل در دوره هاي گذشته يك ركورد زير۱۰ ثانيه وجود داشت.
همچنين چهره هايي كه خود را به عنوان رقباي اصلي اين ماده براي سال هاي آينده معرفي كردند، عبارتنداز: «ژاستين گاتلين»  از آمريكا و «درل براون» از ترينيداد و توباگو.
نفرات برتر رشته دوي ۱۰۰ متر در سال ۲۰۰۳:
۱- كيم كالينز از سنت كيتس و موريس با ۱۳۴۷ امتياز، اول
۲- جاستين گاتلين از آمريكا با ۱۳۴۳ امتياز، دوم
۳- برنارد ويليامز از آمريكا با ۱۳۴۰ امتياز، سوم
۴- دجي آليو از نيجريه با ۱۳۲۵ امتياز، چهارم
۵- جان كاپل از آمريكا با ۱۳۲۳ امتياز، پنجم
۲۰۰ متر
آمريكايي ها كه از جمله صاحبان دوي سرعت در سطح جهان هستند. در سال جاري ۴ دونده زمان هاي بين ۰۱/۲۰ تا ۰۵/۲۰ داشتند كه «جان كاپل» نيز جزو آنان بود. جاستين گاتلين نيز از جمله دوندگان آمريكايي بود كه سال گذشته ۲۰۰ متر را زير ۲۰ ثانيه طي كرد، اما آسيب ديدگي گريبانگير وي نيز شد. پديده امسال اين رشته نيز «شينجو سوتسوگو» از ژاپن بود كه در اوايل ماه جون با زمان ۰۳/۲۰ به كار خود پايان داد و به مدال برنز رقابت هاي جهاني رسيد. اما آينده اين رشته به «اوسين بولت» دونده ۱۷ ساله جامائيكايي تعلق دارد كه ۶ بار زمان ۵۰/۲۰ را در سال جاري پشت سر گذاشت و در رقابتهاي جوانان پان امريكن ركورد ۱۳/۲۰ را از خود به جاي گذاشت، اما در يك اقدام عاقلانه از حضور در رقابت هاي بزرگسالان و مسابقات جهاني پاريس چشم پوشي كرد.
نفرات برتر ۲۰۰ متر سال ۲۰۰۳؛
۱- دارويس پاتون از آمريكا با ۱۳۳۴ امتياز، اول
۲- شاون كرافورد از آمريكا با ۱۳۲۲ امتياز، دوم
۳- جان كاپل از آمريكا با ۱۳۱۵ امتياز، سوم
۴- استفانه بوكلند از مراكش با ۱۳۰۸ امتياز، چهارم
۵- فرانك فردريكز از ناميبيا با ۱۳۰۵ امتياز، پنجم
۴۰۰ متر
پس از گذشت سه سال از افتخار آفريني هاي «مايكل جانسون»، دونده ديگري به ركورد زير ۴۴ ثانيه دست نيافت و ركورد ۵۰/۴۴ براي كسب مدال طلاي جهان كافي بود.
تنها دونده اي كه حضور چشمگيري در اين رشته داشت «تيري واشنگتون»  آمريكايي بود كه با كسب ۷ عنوان قهرماني به پاريس آمد. اما در اين مسابقات به مدال نقره دست يافت تا طلاي ۴۰۰ متر به هموطنش «جرمي پونگ» برسد.
استاندارد ركورد اين رشته در سال ۲۰۰۳ زير ۴۵ ثانيه بود كه ۲۰ دونده توانستند به اين ركورد دست يابند. اما شايد در آينده دونده ديگري از دانشگاه هاي آمريكا برخيزند و نفر اول جهان شوند.
نفرات برتر ۴۰۰ متر در سال ۲۰۰۳:
۱- تيري واشنگتون از آمريكا با ۱۳۷۰ امتياز، اول
۲- جرمي يونگ از آمريكا با ۱۳۶۲ امتياز، دوم
۳- مايكل بلك وود از جامائيكا با ۱۳۲۱ امتياز، سوم
۴- مارك رايكول از فرانسه با ۱۳۶۰ امتياز،  چهارم
۵- آلينه فرانسيسكو با ۱۲۹۹ امتياز، پنجم .

حسين توكلي تمريناتش را آغاز كرد
001422.jpg
حسين توكلي قهرمان وزنه برداري بازيهاي المپيك سيدني در وزن ۱۰۵ كيلوگرم مي گويد: عليرغم آنكه بعد از رقابت هاي جهاني كانادا دچار افت روحي بسيار شديدي شدم، اما با گذشت زمان تمرينات خود را آغاز كرده ام تا بتوانم يكي از وزنه برداران اعزامي ايران به بازيهاي المپيك آتن باشم.
توكلي افزود: براي حضور در بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ از انگيزه بالايي برخوردارم و مي خواهم ثابت كنم كه يكي از بهترين وزنه برداران جهان در دسته ۱۰۵ كيلوگرم هستم.قهرمان المپيك سيدني بعد از رقابت هاي جهاني كانادا با يك محروميت سه ماهه از سوي فدراسيون وزنه برداري روبرو شده بود.

خبرها و نگاه ها
ناوراتيلووا در پي شكار مدال در المپيك آتن
001431.jpg
«مارتينا ناوراتيلووا» يكي از ستارگان كاركشته تنيس زنان در جهان و قهرمان اسبق ويمبلدون قصد دارد در مسابقات المپيك تابستان آينده در آتن شركت جسته و به شكار مدال برود.
ناوراتيلوواي ۴۷ ساله كه هنوز هم، به ويژه در مسابقات دوبل حرفهايي براي گفتن دارد، در اين رابطه اظهار داشت: «رقابتهاي المپيك را درواقع مي توان پنجمين تورنمنت گرانداسلم دانست و كسب مدال اين رقابتها، نقطه اوج فعاليت حرفه اي من خواهد بود.»
وي در عين حال خاطرنشان ساخت: «البته اگر ونوس و سرنا ويليامز در مسابقات دوبل زنان شركت كنند، امكان كسب مدال طلا براي من بسيار دشوار خواهد بود.» ناگفته نماند كه خواهران ويليامز در بازيهاي المپيك ۲۰۰۰ سيدني در استراليا، در قسمت دوبل زنان، مدال طلا را از آن خود كرده بودند.

خبرها ونگاهها
استانكوويچ فروشي نيست!
معراج مژده ـ سرجيو كونسسائو به طور رسمي به قرارداد خود با لاتزيو پايان داد.
بازيكن پرتغالي لاتزيو، اين فصل جاي ثابتي در گروه پيشين خود نداشت و اكنون مي خواهد به انگلستان يا اسپانيا سفر كند.
كونسسائو چند فصل بسيار نااميد كننده را در اينتر و لاتزيو سپري كرد. سال ۱۹۹۸ اوج دوران حرفه اي اين پرتغالي بود. او براي نخستين بار به لاتزيو پيوست و به همراه اين تيم فاتح جام برندگان و سوپر كاپ اروپا، اسكودتو، جام حذفي و سوپر كاپ ايتاليا شد. اما كونسسائو ديگر نتوانست آن فصل رويايي خود را در پارما، اينتر و بار ديگر در لاتزيو تكرار كند.
اكنون كونسسائو مي تواند به عنوان بازيكن آزاد به هر تيمي كه مي خواهد برود اما به جز اين بازيكن لاتزيو بازيكن ديگري را در فصل نقل و انتقالات ميان فصل از دست نخواهد داد و اين موضوع شامل حال استانكوويچ مرد جنجالي و خبرساز فوتبال ايتاليا نيز مي شود. مانچيني سرمربي لاتزيو در اين باره گفت: «لاتزيو شايعات بوجود آمده در مورد فروش فوري استانكوويچ به اينتر را تكذيب مي كند.»
رقابت با مهاجمان سرشناس يووه
001425.jpg

ماركو دي وايو، مهاجم يوونتوس مي خواهد به همراه تيم ملي ايتاليا راهي كشور پرتغال، ميزبان مرحله نهايي رقابت هاي يووه ۲۰۰۳ شود.
اما مربيان يووه اين فصل كمتر اين بازيكن را در تركيب اصلي به ميدان فرستاده اند و اكنون با توجه به حضور مهاجمان آماده و سرشناسي نظير دل پيرو، ويري و... در تيم ملي ايتاليا، دي وايو مي داند كه كار دشواري براي سفر به پرتغال در پيش دارد.
مهاجم پيشين پارما در اين باره گفت: «مي دانم ممكن است نامم از تيم ملي ايتاليا خط بخورد، اما به اين موضوع از همان زماني كه به يوونتوس منتقل شدم، آگاهي داشتم و اكنون از بابت اين تصميم خود پشيمان نيستم. دل پيرو و ترزه گه قهرمانان بزرگ يووه هستند. اين به من ارتباط دارد كه با تلاش و تمرين خود جاي اين دو را در تركيب اصلي بگيرم. البته تصميمات مربي نيز بسيار مهم است. من و ميكولي مي دانيم كه حق اشتباه كردن نداريم و همان زمان كمي كه به ميدان مي رويم بايد بهترين عملكرد خود را به نمايش بگذاريم.»
روماني- مجارستان ميزبان يورو ۲۰۱۲
فدراسيون فوتبال كشورهاي روماني و مجارستان به طور مشترك پيشنهاد ميزباني رقابت هاي جام ملت هاي اروپا در سال ۲۰۱۲ را ارائه خواهند داد. رئيس فدراسيون فوتبال روماني در اين باره گفت: «نماينده اي از فدراسيون فوتبال مجارستان به زودي به اينجا خواهد آمد تا در مورد جزييات اين پيشنهاد به طور كامل به توافق برسيم.» لهستان، اوكراين و روسيه نيز پيش از اين خواهان ميزباني اين رقابت ها بودند.
هتلداران  پرتغال  تهديد به  اعتصاب  كردند
 جامعه  هتلداران  پرتغال ، تهديد كردند كه  اگر تا زمان  برگزاري  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا كه  خرداد و تير ماه  سال  آينده  در اين  كشور برگزار مي شود، شرايط كاري  و درآمدي  آنها بهبود نيابد، در ايام  اين  مسابقات  دست  به  اعتصاب  خواهند زد. سخنگوي  اتحاديه  صنف  هتلداران  و تأمين  تغذيه  پرتغال  با بيان  اين  خبر به  خبرگزاري  لوساي  افزود كه  در مذاكراتي  كه  قرار است  ميان  نمايندگان  دولت  با مسئولان  اين  صنف  انجام  گيرد، اگر دولت  به  برآوردن  مطالبات  اعضاي  اين  صنف  تن  در ندهد، اين  صنف  دست  به  اقدامات  اعتراض آميز خواهد زد كه  اعتصاب  در ايام  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا يكي  از آنهاست .
صنف  كاركنان  بخش  تغذيه  و هتلداري  پرتغال  خواستار افزايش  حقوق  به  ميزان  ۵ درصد و نيز كاهش  زمان  ساعات  موظف  كاري  هفته  از۴۰ ساعت  به  ۳۵ ساعت  است .
001434.jpg

سفر ابراهيموويچ به ميلان يا تورين
نماينده زلاتان ابراهيموويچ ستاره آژاكس اعلام كرد كه اين بازيكن فصل آينده در ايتاليا بازي خواهد كرد.
ميلان و يوونتوس از فصل پيش به دنبال مهاجم بلندقامت آژاكس بودند. يووه به دنبال جانشيني مناسب براي ديويد ترزه گه است. ترزه گه در انتهاي فصل تورين را ترك خواهد كرد.
منچستر يونايتد و چلسي نيز خواهان ابراهيموويچ هستند. اما اين بازيكن، ايتاليا را به عنوان مقصد آينده خود انتخاب كرده است. رم تابستان گذشته ۱۲ ميليون پوند به مهاجم آژاكس پيشنهاد داده بود كه با مخالفت سران اين باشگاه هلندي مواجه شد. آژاكس آمستردام را بهترين مدرسه فوتبال اروپا مي دانند. ستاره هاي جوان زيادي از اين مدرسه بزرگ به فوتبال اروپا معرفي شده اند.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |