دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۴
فرزندان ماندانا، در انتظار دستور رئيس قوه قضاييه
شاهدان، شهادت خود را پس گرفتند
پدر ماندانا : ما نمي خواهيم از نفس قتل دفاع كنيم ولي در صورت رسيدگي مجدد به اين پرونده، نكات تازه اي در پرونده اتهامي دخترم روشن مي شود
002217.jpg
سعيد مسيح
در خبري كه درخرداد ماه سال گذشته در صفحه حادثه روزنامه ها چاپ شد آمده بود در آخرين روز از خرداد ماه امسال (سال ۸۱) عقربه هاي ساعت، ۳بعدازظهر را نشان مي داد كه يك خودروي پرايد قرمز رنگ پس از طي مسافتي در ۱۳متري خيابان حاجيان در حوالي سه راه آذري تهران متوقف شد وچند دقيقه بعد زماني كه يك موتور سوار هم در مجاورت اين خودرو توقف كرد، زني كه درون خودرو بود خود را به سرنشين موتور سيكلت رساند و پس از مشاجره لفظي، پشت موتور نشست و بعد از شليك يك گلوله به سرجوان به سرعت به اتفاق دو نفر از همدستانش كه درون خودرومنتظرش بودند، متواري شد.
در اين حادثه، مردمي كه شاهد اين درگيري بودند، بلافاصله مجروح را به بيمارستان انتقال دادند و پس از دو روز، مجروح به نام مسعود خزايي در حالي كه در كما به سر مي برد، جان خود را از دست داد. درپي اين جنايت، پرونده اي در آگاهي تهران تشكيل شد و پليس، ردپاي متهم را شناسايي كرد ومشخص شد وي ماندانا نام دارد كه پس از آشنايي بامقتول، او را به قتل رسانده است.
ماندانا پس ازدستگيري در شعبه ده آگاهي تهران در بازجويي به اين جنايت اعتراف كرد و پرونده براي دستور قضايي به شعبه ۱۶۱۲ مجتمع قضايي جنايي تهران انتقال يافت.
پس ازتكميل شدن پرونده، متهم به قتل دردادگاه منكر قتل مسعود شد و پس از اينكه قاضي اعترافات متهم را قرائت كرد در پاسخ گفت: «زماني كه اعتراف مي كردم خودم هم نمي دانستم چه مي گويم و ترسيده بودم.»
متهم درادامه گفت كه همسرش پس از ربودن فرزند ش (فرامرز) او را وادار كرده كه با مسعود يك قرار صوري بگذارد و هنگامي كه من با مسعود در حال صحبت بودم همسرم كه در فاصله چند متري ما قرار داشت از من خواست كه از جلوي مقتول كنار بروم. هنگامي كه من كنار رفتم او با اسلحه اي به سمت مسعود شليك كرد.
من از اين موضوع خيلي ترسيده بودم و نمي دانستم چكار كنم. مسعود غرق در خون در خيابان افتاده بود. مرتضي (همسرم) از من خواست كه سوار ماشين شوم و مرا به خانه ام رساند كه در آنجا من به اين كار مرتضي اعتراض كردم.»
با ختم رسيدگي به اين پرونده در دادگاه جنايي، محمد عرفان با توجه به اعترافات صريح ماندانا، در اداره آگاهي تهران در خصوص قتل و اظهارات شهود حاضر در محل و تقاضاي قصاص متهم از سوي بازماندگان مقتول، حكم اعدام ماندانا را صادر كرد كه اين حكم پس از ارسال به ديوان عالي كشور، تاييد شد.
پس از تاييد حكم، وكيل مدافع جديد متهم با تنظيم لايحه دفاعيه، موكل خود را از اجراي اين قتل مبري دانست و خواستار رسيدگي مجدد به پرونده ماندانا شد.
دكتر محمد سام نژاد وكيل مدافع متهم به خبرنگاران گفت: «با توجه به پرونده اتهامي موكل، قاضي با توجه به اعترفات متهم در اداره آگاهي حكم قصاص ماندانا را صادر كرده است اما نكته اي كه در اين ميان وجود دارد اين است كه ماندانا در بازجويي ها گفته كه پشت موتور نشستم و اسلحه را روي سر مسعود گذاشتم و او را به قتل رساندم ولي نظريه پزشكي قانوني خلاف اين موضوع را بيان مي كند. در نظريه پزشكي قانوني  آمده است كه تير از فاصله ۳ متري شليك شده است.
همچنين شاهداني كه در ابتدا شهادت داده بودند، ماندانا مرتكب قتل شده با مراجعه به دادگاه شهادت خود را پس گرفته  و گفته اند كه ماندانا را فقط در محل ديده اند.
پدر ماندانا هم به خبرنگار ما گفت: «ما نمي خواهيم از نفس قتل دفاع كنيم ولي مطمئن هستيم كه در صورت رسيدگي مجدد به پرونده، نكات تازه اي در پرونده اتهامي دخترم روشن خواهد شد.
دخترم شايد در روز جنايت در صحنه حضور داشته ولي مرتكب قتل نشده است. همچنين نكته ديگري كه بايد به آن توجه شود اين موضوع است كه تا به حال در خصوص اين جنايت، صحنه سازي محل جنايت صورت نگرفته و اسلحه هم پيدا نشده است.»
سه فرزند ماندانا هم، هفته گذشته طي نامه اي به آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي، رئيس قوه قضاييه، خواستار رسيدگي مجدد به پرونده مادرشان شدند.
هم اكنون همه در انتظار دستور رئيس قوه قضاييه در خصوص اين پرونده هستند و فقط دستور آيت الله شاهرودي مي تواند پرونده را براي رسيدگي مجدد به جريان بيندازد.

هشدار به حجاج
مراقب اموال خود باشيد!
هر سال با آغاز ايام حج باندهايي از سارقان حرفه اي راهي مكه و مدينه مي شوند و با استفاده از شگردهاي زيركانه و ترفندهاي خاص اموال حجاج را به يغما مي برند.
چند روز قبل اداره گذرنامه مكه از دستگيري اعضاي يك باند ۱۴ نفري سرقت كه از كشورهاي مصر، برمه و بنگلادش به اين شهر آمده بودند خبر داده و به زائران هشدار داد مراقب اموال خود باشند.در اين ميان زائران ايراني نيز از تيررس سارقان فرصت طلب دور نيستند.
يك مقام مسوول در ستاد حج كه خواست نامش فاش نشود اعلام كرد:  كاروان هاي زائران ايراني مستقر در مدينه منوره گزارش دادند كه وجوهات نقدي شمار قابل توجهي از ايرانيان طي روزهاي اخير به سرقت رفته است.
وي در ادامه هشدار داد: ستاد حج هيچ منبعي براي تامين مبالغ سرقت شده ايرانيان ندارد و زائران بايد خود مراقب اموال شان باشند.
پيشگيري 
در اين ميان حجاج بايد كاملاً هوشيار باشند تا دارايي شان را از دسترس دزدان دور نگه دارند.
يك مقام مسوول توصيه كرده زائران بايد در هنگام شلوغي مواظب جيب و كيف خود باشند و از حمل پول نقد زياد خودداري كنند.
وي افزود: «به زائران توصيه مي شود كه در هنگام حضور در نمازهاي مسجدالنبي با خود پول حمل نكنند و فقط موقع خريد، آن هم در حد نياز وجه نقد همراه داشته باشند.»
اين مقام مسوول در ادامه از زائران خواست تا پول نقد خود را به مدير كاروان هايشان بسپارند.
عابربانك 
در اين ميان بانك ملي امسال براي حفاظت از اموال زائران و جلوگيري از سرقت پول نقد حجاج ايراني خدمات ويژه اي ارايه مي كند.
حجاج «مدينه اول» به موجب طرح جديد بانك ملي مي توانند درصورت تمايل در ايران براي خود حساب عابر بانك ارزي افتتاح كنند و به هر اندازه كه ارز نياز دارند به حساب شان واريز و در عربستان برداشت كنند.
هشدارهاي پليس 
علاوه بر مشكلاتي كه دزدان براي حجاج ايراني به وجود مي آورند، ناآگاهي به قوانين عربستان سعودي نيز باعث بروز معضلاتي مي شود كه گاه خسارات جبران ناپذيري برجاي مي گذارد.
رئيس پليس فرودگاه كشور باتوجه به قوانين خاص عربستان در رابطه با موادمخدر و اعمال اشد مجازات درباره دارندگان اين مواد،  هشدار داد كه مسافران از همراه داشتن هرگونه موادمخدر و داروي روان گردان و ساير اشياي ممنوعه به طور جدي پرهيز كنند تا براي آنها مشكلي پيش نيايد و شان زائران ايراني حفظ شود. وي در ادامه خاطرنشان كرد: پليس فرودگاه در ايران بازرسي هاي دقيقي را به منظور حفظ شئون زائران اعمال و درصورت مشاهده موارد يادشده از اعزام اين دسته از افراد جلوگيري خواهد كرد.
سردار بت شكن همچنين تاكيد كرد: زائران درصورت استفاده از داروهاي خاص بايد حتماً نسخه هاي مربوطه را همراه داشته باشند.
وي در ادامه از زائران خواست تا از حمل وسايل ديگران خودداري كنند.

گروگانگيري براي گرفتن پول قرضي
شما براي گرفتن طلبتان چه روش هايي را به كار مي گيريد؟ مسلماً روش هايي كه شما به كار مي بنديد هيچ كدام ربطي به اين خبري كه مي خوانيد ندارد. شما معمولاً به سراغ فرد مقروض مي رويد و از او طلب خود را مي خواهيد. البته امروز و فرداكردن و دير و زودشدن از ويژگي هاي لاينفك قرض و بدهي است ولي اگر طاقتتان از بدقولي هاي فرد مقروض طاق شود چه مي كنيد؟ بازهم مطمئناً روش «عبدالغفور» را اعمال نخواهيد كرد. بهتر است پيش از هر توضيح ديگري خود ماجرا را بخوانيد؛
ماموران نيروي انتظامي سيستان و بلوچستان، عاملان يك گروگانگيري را در روستايي دستيگر و گروگان را آزاد كردند.
نيمه هاي شب شنبه هفته گذشته، زني به نام وحيده با مراجعه به ماموران انتظامي سيستان و بلوچستان اعلام كرد، همسرش توسط چند آدم ربا ربوده شده است. ماموران، پس از اطلاع از ماجراي آدم ربايي، تحقيقات گسترده اي را براي شناسايي عاملان اين ماجرا آغاز كردند. در بررسي هاي پليس مشخص شد همسر اين زن كه عبدالغفور نام دارد برسر اختلافات مالي ربوده شده است و آدم ربايان براي آزادي او طلب پول كرده اند.
آدم ربايان كه سه نفر بودند درپي به وجودآمدن اختلاف مالي با گروگان خود اقدام به ربودن او كرده بودند تا به اين شيوه بتوانند از خانواده عبدالفغور اخاذي كنند.در ادامه تحقيقات، پليس متوجه شد آدم ربايان پس از ربودن طمعه خود او را به روستاي محمدآباد برده اند.ماموران انتظامي استان سيستان و بلوچستان پس از شناسايي مخفيگاه مجرمان، طي يك عمليات غافلگيرانه، محل را به محاصره خود درآوردند و با دستگيري آدم ربايان، گروگان آنها را آزاد كردند.سه متهم پس از تحقيقات و تكميل پرونده براي محاكمه، تحويل دستگاه قضايي استان شدند.

در انتظار چوبه دار
راز مشهورترين پرونده قتل اداره آگاهي شهرستان نوشهر كه بيش از يك سال ماموران اين اداره را براي كشف ابهامات اين پرونده به دردسر انداخته بود، كشف شد. قاتل اين پرونده با بررسي ها و تعقيب و گريزهاي فراوان، بالاخره از طريق كنترل تلفن و آثار انگشت به جا مانده از قاتل دستگير شد. مقتول اين پرونده «ع.وفايي زاده» بر اثر ۲۴ ضربه چاقو كه با كمال خونسردي و بي رحمي قاتل به پشت و پهلويش وارد شده بود، به قتل رسيد. «زهرا.م» همسر و قاتل وي درباره انگيزه اش براي ارتكاب چنين جنايت دهشتناكي به خبرنگار ما چنين مي گويد:
-من زن موقتش بودم. مي فهميد آقا موقت! با آنكه وضع مالي او خيلي خوب بود ولي اصلا اهميتي به من و دو فرزندم نمي داد. غير از اين آنقدر با ما بدرفتاري كرده بود و آنقدر عذابم داده بود كه ديگر طاقتم طاق شد و بالاخره تصميم گرفتم انتقام تمام آزار و اذيت هايش را از او بگيرم.در طول ۱۱ماه گذشته كه مراحل رسيدگي به پرونده اين متهم طي شد، براي دادگاه مسجل شده است كه «زهرا.م » ۳۵ساله مرتكب قتل عمد و از نوع درجه يك شده و بر اثر شكايت اولياي دم مبني بر قصاص نفس، محكوم به اعدام شده است. شايد اين هفته، آخرين هفته حيات زهرا باشد و اگر اقوام او نتوانند رضايت اولياي دم مقتول را جلب كنند، با تاييد حكم قصاص توسط ديوان عالي كشور به احتمال فراوان زهرا اين هفته به دار مجازات اعدام در ملا عام آويخته خواهد شد.

سادگي و كلاهبرداري
شما يك خانم خوب و مهربان هستيد كه ساده تشريف داريد. ضمنا شما ساكن لويزان تهران هستيد و ۴۵ سالتان است و از بد حادثه بيكار هستيد و بد جوري محتاج پول! يك روز صبح كه هوا احتمالا كمي آفتابي است پاي كيوسك نارنجي رنگ تلفن عمومي، زار زار گريه مي كنيد و براي يكي از دوستانتان درد دل! آقاي خوش چهره و چهارشانه اي هم اتفاقا منتظر زنگ زدن است و چنان سرش را به زير انداخته و به آسفالت خيره شده كه شما اصلا تصور نمي كنيد ممكن است آدم شيادي باشد.تلفنتان تمام مي شود و مي خواهيد به دنبال بدبختي هايتان برويد كه همين آقاي ريش سفيد و مظلوم، صدايتان مي كند:
-خواهر! من شايد بتوانم مشكلتان را حل كنم!
و اين سرآغاز يك كلاهبرداري ناجوانمردانه مي شود.
خانم «بهناز.ج» به خبرنگار ما درباره اين ماجرا چنين گفته است: «حدودا ۲۰ روز پيش، در بزرگراه مدرس پاي تلفن تمام درددلم را براي يكي از دوستانم تعريف كردم. قصد رفتن داشتم كه اين آقا سر و كله اش پيدا شد. او به من گفت اگر بخواهي مي توانم برايت كار جور كنم. منتهي بايد حدود ۲۰۰ هزار تومان پول داشته باشي. من هم با هزار بدبختي ۱۷۰ هزار تومان پول از دامادم قرض كردم به اين اميد كه اين آقا براي من چرخ خياطي بخرد و با آن كار كنم...
- چرا به اين راحتي به اين مرد اعتماد كردي؟
شما باور نمي كنيد ولي آن آقا با چنان چرب زباني و عوام فريبي سر اين خانم كلاه گذاشته كه خودش هم باور نمي كند. به هر حال بهناز خانم توسط اين آقا، حواله چرخ خياطي را خريده تا آن را به مبلغ ۴۷۰ هزار تومان بفروشد. خلاصه اين زن ساده آنقدر به آقا اعتماد مي كند كه حواله را به طرف مي دهد و استاد بعد از مدتي غيبش مي زند... البته با شكايت اين خانم وچهره شناسي كه از كلاهبردار به عمل آمده، قضيه در حال پيگيري است.

شناسايي خانه فساد
يك مركز فساد و فحشا كه در شهرستان گناوه فعاليت مي كرد، توسط ماموران مركز اجرايي امر به معروف و نهي از منكر اين شهر متلاشي شد. اعضاي اين باند با اغفال دختران جوان آنها را وارد خانه فساد و از آنان سوء استفاده مي كردند.
فعاليت اين گروه زماني فاش شد كه عده اي از مردم در تماس با مركز اجرايي گناوه نسبت به اعمال خلاف متهمان شكايت كردند.
پس از طرح اين شكايات تحقيقات ماموران آغاز شد و آنها براي چند روز خانه اي را كه به آن مظنون بودند زير نظر گرفته و متوجه رفت و آمدهاي مشكوك به آنجا شدند. ماموران مركز اجرايي پس از آنكه اطمينان يافتند ساكنان اين خانه به كارهاي خلاف عفت اشتغال دارند، در يك عمليات وارد منزل مسكوني شدند و يك زن غير بومي و ۴ مرد را دستگير كردند. پرونده اين متهمان، پس از تحقيقات مقدماتي به مراجع قضايي تحويل داده شد.

جعل گواهينامه در ۱۵ روز
يك جاعل حرفه اي كه با گرفتن مبالغ هنگفت براي متقاضيان گواهينامه جعل مي كرد، به دام افتاد. مدتي قبل ماموران انتظامي كنگان شيراز با خبر شدند تعدادي گواهينامه جعلي در دست مردم است. براي همين تحقيقات ويژه اي را در اين خصوص آغاز كردند تا بتوانند عامل جعل گواهينامه ها را دستگير كنند. آنان در حين تحقيقات خود مردي را كه گواهينامه جعلي داشت، شناسايي و وي را براي انجام بازجويي به اداره آگاهي منتقل كردند. اين مرد خود را «علي اكبر» معرفي كرد و گفت: «من ۲۰۰ هزار تومان وجه نقد و مدارك لازم را به شخصي به نام «ساري خان» ساكن فيروز آباد دادم و او ظرف ۱۵ روز گواهينامه را به من تحويل داد. اما نمي دانستم گواهينامه جعلي است. پس از اظهارات اين مرد، جاعل حرفه اي شناسايي شد و كارآگاهان توانستند در يك نقشه حساب شده وي را غافلگير و دستگير كنند.

شال گردن «لويي شانزدهم»
در يك مزايده، در پاريس شال گردن «لويي شانزدهم»، آخرين پادشاه فرانسه در قرن ۱۸ كه در انقلاب فرانسه اعدام شد، ۷۰ هزار يورو به فروش رسيد.
اين پادشاه فرانسوي، قبل از آنكه توسط انقلابيون به وسيله «گيوتين» كشته شود، اين شال گردن را بر تن داشته است.
اين شال گردن كه در آن زمان به عنوان كروات استفاده مي شد، توسط يك خانواده فرانسوي - آمريكايي خريداري شد.
اين بيشترين رقم پرداخت شده براي يك لباس در مزايده هاي برگزار شده در فرانسه بوده است و حتي لباس «ناپلئون» نيز تا ۶۰ هزار يورو بيشتر به فروش نرفته بود.

سقوط مرگبار
نه يكي، نه دو تا، چهارده نفر! همه آنها بر اثر سقوط اتوبوس به يك گودال كشته شدند.اين حادثه در نزديكي شهر «گائوپينگ» در استان «شان سي» در شمال چين رخ داد و ۱۴ نفر ديگر از سرنشينان اين اتوبوس نيز مجروح شدند.به گفته پليس، هنگام وقوع حادثه، اين اتوبوس ۱۹ مسافر بيشتر از ظرفيت خود حمل مي كرد و به همين دليل راننده قادر به كنترل اتوبوس نشد و از مسير اصلي خارج و به داخل يك گودال سقوط كرد.۹ نفر از سرنشينان اين اتوبوس در دم كشته شده و پنج نفر ديگر نيز به هنگام انتقال به بيمارستان جان باختند.به گفته پليس، اكثر مسافران اين اتوبوس را زنان و دختران جوان زير ۲۲ سال تشكيل مي دادند كه براي گذراندن تعطيلات عيد بهاره عازم شهرهاي خود بودند.

۱۹۴ نفر در مسكو يخ زدند
از آغاز فصل زمستان تاكنون ۱۹۴ نفر از مردم مسكو بر اثر سرمازدگي جان باخته اند.
در آخرين مورد ۳، روز قبل به دليل سرما يك نفر در مسكو جان خود را از دست داد و ۱۴ نفر ديگر كه دچار سرمازدگي شده بودند با بستري شدن در بيمارستان از مرگ حتمي نجات يافتند.در شبانه روز گذشته در مسكو در ۲۹ مورد نيز، سانحه رانندگي روي داد كه در نتيجه آن ۲۳ نفر مجروح شده و يك نفر جان باخت.درجه برودت هواي مسكو در بيست وچهار ساعت اخير بين ۹ تا ۱۶ درجه سانتي گراد زير صفر در نوسان بود.به دليل يخبندان و لغزندگي سطح خيابان ها و پياده روها، ۳ عابر پياده نيز دچار آسيب ديدگي هاي مختلف شده و به بيمارستان منتقل شدند.

كشف مشروبات الكلي
علي رغم تمام آمار و ارقامي كه اداره مبارزه با كالا ي قاچاق در سازمان هاي اقتصادي مبني بر پايين بودن قاچا ق كالا  و مشروبات الكلي در نقاط مرزي كشور ارائه داده اند از ابتداي امسال تاكنون ۱۰۵ هزار بطري انواع مشروبات الكلي از قاچاقچيان مهاباد كشف شد.
ارزش اين ميزان مشروبات الكلي حدود ۵ميليارد و ۲۵۰ ميليون ريال اعلام شده است.
همچنين امسال با تلاش نيروهاي جان بر كف منطقه انتظامي مهاباد، ۱۲۰ قبضه انواع اسلحه نيز كشف شده است كه اين ميزان ۸ درصد كشفيات اسلحه استان را شامل مي شود.

محموله بزرگ مشروبات الكلي
پليس كويت درجريان مبارزه با قاچاق مشروبات الكلي از عراق به اين كشور، يك محموله بزرگ مشروبات الكلي را كشف وضبط كرد.
قاچاقچيان مشروبات الكلي در بازجويي هاي اوليه اعتراف كردند كه تعداد۴ هزار و ۳۳۷بطري مشروب الكلي از عراق وارد كويت كرده اند.
گفتني است كه مصرف مشروبات الكلي در كويت جرم است و پس از سرنگوني رژيم بغداد، قاچاق اين كالاي ممنوعه از عراق به اين كشور افزايش يافته است. پيش تر، مطبوعات كويت گزارش داده بودند سربازان آمريكايي كه در جاده نظامي عراق - كويت رفت و آمد مي كنند، به قاچاق مشروبات الكلي از عراق به اين كشور مي پردازند.

موبايل ها خاموش
خاموش كردن تلفن همراه در پمپ بنزين هاي كشور اسپانيا اجباري شد.
بر اساس اين قانون ، رانندگان وسايل نقليه در اسپانيا از دو روز قبل، موفق شدند هنگام ورود به جايگاه هاي تهيه بنزين،علاوه بر موتور و چراغ خودرو، تلفن همراه و راديوي خود را هم خاموش كنند.
قانون ياد شده براي متخلفان تا مبلغ ۹۱ يورو جريمه تعيين كرده است. ممنوعيت استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگي نيز از حدود ۶ سال پيش در اسپانيا اجرا مي شود.
به موجب يكي ديگر از مواد قانون جديد مقررات راهنمايي و رانندگي، رانندگان اسپانيايي، موظف شده اند كودكان زير سه سال را در صندلي هاي مخصوص بنشانند و از بغل گرفتن آنها در داخل خودرو خودداري كنند.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |