چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۶
خصوصيات پودر رختشويي
همواره بخشي از هزينه خانواده صرف خريد پودرهاي رختشويي مي شود، با توجه به مكان ثابت اين كالا ي اساسي در سبد خانواده و در جهت بهبود شاخص هاي بهداشتي جامعه، دولت پودرهاي رختشويي را مشمول پرداخت يارانه كرده و درواقع اين محصول از قيمت تعزيراتي برخوردار است.
پودرهاي لباسشويي در ايران همانند ساير كشورها با سه كاربرد در بازار تقسيم شده اند:
- شستشوي دستي 
- شستشو با ماشين هاي تمام اتوماتيك 
- پودرهاي دو كاره براي (شستشوي دستي و ماشين هاي لباسشويي درب از بالا )
اين محصولا ت در بسته بندي هاي ۵۰۰، ۱۲۰۰ و ۳۰۰۰ گرمي به فروش مي رسند. مصرف كنندگان بايد توجه داشته باشند، هنگام مصرف اين محصول با مطالعه پانل كنار بسته بندي پودر (كه اغلب به صورت جعبه مقوايي است) مقدار و نحوه مصرف را بر حسب نوع پارچه و لباس رعايت كنند. همچنين توصيه مي شود هنگام شستشو، لباس هاي مشكي و تيره را جدا از لباس هاي رنگي و سفيد بشوييد، لباس هاي ظريف و لطيف را با دست بشوييد و همچنين لباس هاي خيلي كثيف را با لباس هايي كه كمتر كثيف هستند يك جا در ماشين لباسشويي نريزيد تا بتوانيد از برنامه درست ماشين لباسشويي استفاده كنيد.
در گذشته براي سفيدتر كردن لباس ها مخصوصا لباس هاي سفيد آنها را براي مدتي طولا ني در آب مي جوشاندند. حتي برخي لباس هاي لكه دار بارها شسته مي شد ولي لكه ها از بين نمي رفت. اين اعمال ضررهايي را براي الياف لباس به وجود ميآورد. اما امروزه پودرها داراي آنزيم هايي هستند كه شستشو را آسانتر از گذشته كرده اند.
اين آنزيم ها عبارتند از:
۱- ليپاز: براي لكه هاي چربي 
۲- پروتئاز: براي لكه هاي پروتئيني 
۳- آيلا ز: لكه هاي نشاسته اي 
۴- سلولا ز: براي ساير لكه ها
با صرفه ترين پودر رختشويي، پودري است كه هر چهار نوع آنزيم را داشته باشد. بايد توجه داشت آنزيم ها لكه برهايي قوي هستند و فقط مختص ماشين لباسشويي مي باشند، بنابراين هرگز براي شستن با دست نبايد از آنها بهره گرفت، براي استفاده از پودرهاي دستي نيز بايد حتما از دستكش استفاده كرد. آنزيم هاي ديگري كه براي پودرهاي ماشين لباسشويي وجود دارند، عبارتند از:
:STPP يكي از موادي است كه وجود آن در پودرهاي شوينده الزامي است زيرا در بسياري از نقاط ايران و جهان مناطقي وجود دارد كه آب هاي اين مناطق به اصطلاح آب هاي سنگين گفته مي شود. اين املا ح باعث كم شدن كف و قدرت چرك زدايي شوينده ها مي شود. اماSTPP با خنثي كردن اين املا ح به ميزان قابل توجهي باعث مي شود كه لباس ها تميزتر شده و بعد از شستن راحت آب كشي شود
:CMC يك پودر رختشويي خوب بايد حداكثر قدرت حل كردن چرك و چربي را داشته باشد تا لباس ها كاملا  تميز شوند. كربوكسي متيل سلولز CMC در پودر به سرعت در آب حل مي شود و حدفاصل تار و پود پارچه را پر مي كند و اجازه نمي دهد چرك در لا به لا ي آن جا گيرد و به اصطلا ح از چرك مردگي جلوگيري مي كند
همچنين براي پاسخ گرايش ها و سليقه هاي مختلف مصرف كنندگان، اسانس ها هم در ساخت پودرهاي شوينده نقش مهمي دارند. براي اين اسانس ها معمولا  از عطر مركبات و گل ها، استفاده مي كنند كه باعث مي شود لباس زمان بيشتري خوشبو بماند.با رعايت اين نكات مي توانيم با صرفه ترين پودر از معتبرترين كارخانه را انتخاب كنيم تا هميشه لباس هايي تميز و پاكيزه داشته باشيم.

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست وشو
000990.jpg
000996.jpg
000993.jpg

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |