چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۶
از چهار گوشه جهان
كاهش مصرف سوخت؛ مهم ترين دغدغه خودرو سازان جهان
001014.jpg
اليزابت ايك- از آلمبارل كانتي، كنار جديدترين مدل آوت بك سوبارو
۱۰۱۴ نيويورك تايمز
برگردان: فرجاد
خودرو سازان بر جسته جهان، سال هاست كه در رقابتي نفس گير، مي كوشند خودروهاي جديد را به عناصري مانند زيبايي، راحتي، سرعت و قابليت هاي ويژه تجهيز كنند. در اين ميان، بيش تر خودروها به تقريب، هم سطح و هم رده شده اند. اماآن چه همواره ملاك اصلي تمايزآنها انگاشته شده، ميزان مصرف سوخت و به عبارتي، فنآوري برتر براي كاهش سوخت نسبت به ديگر خودروها است. اين مقوله از چنان اهميتي برخوردار شده كه مبحث اقتصاد سوخت يا Fuel economy را در صدر مباحث مربوط به خودروسازي قرار داده است. به اين ترتيب، طبيعي است كه هر گونه خبر جديد مبني بر راه كارهاي تازه، وجهه اي جهاني و حائز اهميت داشته باشد.
جديد ترين اتومبيل سوبارو، مدلآوت بك، در نگاه اول شبيه همه اتومبيل هاي چهار سرنشينه ديگر به نظر مي رسد: دو صندلي جلو و دو صندلي عقب، با يك صندوق و جاي كافي براي چهار سرنشين بالغ.
اما شركت سوبارو امسال در حال بازسازي و تغيير قسمت هايي از هر دو مدل سواري (با چهار صندلي) و واگن است تا در نهايت، ويژگي هاي يك خودرو باري سبك را در كنار قابليت هاي اسپرت و سواري بگنجاند.
و چرا؟ تنها به يك دليل: روي گرداندن از اصول اقتصاد سوخت و استانداردهايآلودگي خودروها!
اين، نخستين باري است كه يك شركت خودروساز، دست به ايجاد تغييراتي در ساختار اتومبيل سواري چهار سرنشينه مي زند - مانند افزايش ارتفاع كف خودرو از زمين تا ۵/۱ اينچ معادل حدود چهار سانتي متر - تا به ويژگي هاي يك تراك (كاميون) كوچك باري دست پيدا كند. مهم تر ازآن، اولين بار است كه يك شركت خودروساز، هر دو مقوله اتومبيل هاي سواري و تراك هاي سبك و استانداردهاي مصرف سوختآنها را كه براي سال ۲۰۰۵ ميلادي تدوين شده (تقريباً هر ۳۴ كيلومتر، ۷۸/۳ ليتر براي كاميون هاي سبك و هر ۴۴ كيلومتر، ۷۸/۳ ليتر براي اتومبيل هاي سواري) با هم تركيب مي سازد.
اين اقدام، به يقين، افزايش رويكرد سوبارو را به توربو شارژرها (موتورهاي شارژ كننده) در سال جاري در پي خواهد داشت. رويكردي كه پيامدآن، قدرت بيش تر خودرو است، ولي در عين حال كارشناسان معتقدند اين امر برخلا ف نظر شركت، به افزايش آلودگي مي انجامد.
استراتژي سوبارو در حقيقت همان نكته اي است كه گروه هاي محافظ محيط زيست، مصرف كنندگان و برخي سياستمداران از آن به عنوان ضربه اي بر پيكره قوانين اقتصاد سوخت ياد مي كنند. هر چند، ميانگين مصرف سوخت خودروهاي جديد بسيار كم تر از حدي است كه در دو دهه پيش رايج بود. توجه بيش از حد شركت به مدلآوت بك، البته منطقي و موجه است. هر دو مدلآوت بك در بيش تر نقاط جهان، به ويژه در شهرهاي دانشگاهي ايالات متحده، از فروش بسيار بالا برخوردار بوده است و در مقابل، مردم به مدل قبلي يعنيS. u . v چندان علاقه اي نشان ندادند.
از سوي ديگر، صحبت هاي مسئوولان و دست اندركاران شركت، متفاوت است. فرد آدكاك، قائم مقام اجرايي نمايندگي سوبارو در ايالات متحده مي گويد: آوت بك جديد، با حضور خود در نمايشگاه ماه آينده شيكاگو بر همه شايعه ها و گمانه هاي اخير خط بطلا ن خواهد كشيد. فنآوري به كار رفته در فرزند تازه سوبارو، يك سره جديد، علمي و متفاوت است. حتي مي توان گفت ما همه تمركز خود را روي كاهش مصرف سوخت و رسيدن به استانداردهاي جهاني قرار داده ايم.
بنابراين، براي روشن شدن وضعيت مبهم آخرين مدل آوت بك، هيچ راهي جز صبر كردن و ديدن نتيجه كار در نمايشگاه خودرو شيكاگو نمانده است: آنچه، سرانجام برنده نهايي تنازع ميان اين خودروساز بزرگ و گروههاي حامي محيط زيست را مشخص خواهد كرد.

بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |