چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۶
وقتي شيفته و مفتون كالا ي فرنگي هستيد
آيا همين لباس زيبا است،نشان آدميت؟!
000987.jpg
زهره تاجيك 
تنوع طلب هستيم، حداقل خيلي از ما.
شايد تنوع طلبي خصلت بدي هم نباشد، ولي وقتي مترادف با خاصه خرجي و ولخرجي مي شود و ساير جنبه هاي زندگي- چه در ابعاد معنوي و چه اقتصادي- را تحت تاثير قرار مي دهد عملا ً بدل به ضعف فرهنگي مي شود. كافي است به اطراف خود نگاه كنيم تا دريابيم اين ضعف چگونه در تار و پود مسائل اقتصادي خانواده ها تنيده شده.
مدت ها است با توجه به تنوع و فراواني لباس، پوشش عملا  يكي از دغدغه هاي بسياري از مردم، به ويژه نسل جوان شده.
اما به راستي پوشش مناسب يعني چه؟ آن چه پوشش مناسب مي خوانيم چيزي است براي گرم كردن تن انسان و پوشاندن آن يا تركيب هندسي از رنگ و الياف كه شما را از ديگران متمايز مي سازد؟
به باور يكي از طراحان لباس، پوشش مناسب،فرايندي است كه علاوه بر راحتي، تناسب جنس با نوع فصل و استفاده از رنگ، مدل، برش و نوع دوخت با توجه به اندام فرد عرضه شود. اما به نظر مي رسد به وجود آمدن ملا ك هاي بيش از حد حاشيهاي و تا حد زيادي ادايي، اين معيارها را كم رنگ تر كرده است. انتخاب لباس توسط مردم جامعه به ويژه نسل جوان در«به روز شدن» خلا صه مي شود. البته اين ملاك را نمي توان به تمام افراد جامعه تعميم داد. اما مسأله « به روز شدن» به مقوله تمايز يافتن از ديگران هم بر مي گردد. به اين كه «تافته اي جدا بافته هستم.» اما براي اين تافته جدا بافته شدن چه قدر مي پردازيد؟
عوامل ديگر مثل قدرت خريد، جنس و كيفيت لباس، هم بر انتخاب لباس تاثير مي گذارند.در اين مرحله مي توان پرسيد آيا چيزي به نام «جامه ايراني» داريم كه دل به مدهاي فرنگي ندهيم؟ آيا چنين چيزي وجود داشته و دارد؟ برخي خوش بينانه به اين مساله مي نگرند.
تقوي يكي از طراحان لباس در باره طراحي لباس در ايران مي گويد: به مقوله طراحي و طراحان لباس در ايران بي توجهي شده و اين ، از گرايش مردم به سوي اين هنر و حرفه در ايران كاسته است. به گفته او اگر اين هنر در ايران شناخته شود گرايش جوانان به سوي مدل هاي اروپايي، آمريكايي و به ويژه فرانسوي و تركيه اي كه نوعي تقليد به حساب ميآيد كمتر مي شود. اصطلاح مد به بيشترين فراواني در يك مجموعه گفته مي شود در حالي كه مفهوم اصلي براي مد، در حال حاضر تقليد بي چون و چرا و بدون علم و آگاهي نسبت به كالا  شده است. رويكردي با پيامدهاي مالي فراوان.
اما چرا مد؟
در روزگار معاصر، چيزي با عنوان «جامه ايراني» شكل نگرفته است. ولو آن كه فاصله بين «جامه شهري» و «جامه روستايي» بارها مورد تاكيد قرار گرفته است. پوشاك ايراني ما معمولا  مترادف با جامه هاي سنتي روستاييان است، كه البته اين جامه ها هم به دليل گسترش شهرنشيني در ايران در حال رنگ باختن اند.
احمدي يكي از خريداران در باره اهميت مد ميان جوانان و هزينه هاي پرداخت شده در اين زمينه مي گويد: جوانان خواهان تحول در زندگي روزمره شان هستند. به همين دليل ساده ترين روش ممكن، يعني تحول در لباس و وضع ظاهر را انتخاب مي كنند.
او درباره رواج مدپرستي در ميان جوانان مي گويد: بسياري از جوانان درباره ملا ك انتخاب كالا ي خود عواملي چون كيفيت و كميت را مهم مي دانند و مد را در وهله بعدي اهميت بيان مي كنند، اما در عمل و در هنگام خريد كالا ي مورد نياز خود پيرو بي چون و چراي مد هستند. همين بي چون و چرا بودن است كه منجر به خرج پول بيشتر براي محصولا تي مي شود كه عملكرد محدودي دارند.
مروتي از فروشندگان لباس هاي زمستاني درباره تاثير مد برگزينش يك كالاي بخصوص بين اجناس مختلف مي گويد: مسأله مد، تاثيري به سزا در انتخاب جوان هاي جامعه دارد. تا حدي كه اگر در زمستان، لباس هاي نخي مد شود انبوهي از مردم بدون تفكر درباره فصل و پوشش متناسب آن، مد را مي پذيرند. او به عنوان مثال درباره لباس هاي زمستاني مي گويد: در آغاز فروش لباس هاي زمستاني، كت هاي زنانه يا به اصطلاح رومانتويي هاي چيني بيشترين فروش را در بازار داشتند. در حالي كه اين اجناس از پايين ترين كيفيت موجود برخوردار بودند، اما بانوان به صورت غير منتظره از آنها استقبال كردند و پولي پرداختند كه ارزشش را نداشت. در حالي كه لباس ها و اجناس توليدي هاي داخلي با كيفيت بالا  و قيمت مناسب تر، در بازار موجود بودند. اين امر زيان هاي مالي توليدكنندگان داخلي را در سال جاري به همراه دارد و از سوي ديگر محصولا تي را به خانه ها مي برد كه عملكرد مناسب و متناسب با پول پرداخت شده را ندارد.
او مي افزايد: با گذشت زمان و شناخت كيفيت پايين اين اجناس توسط خريداران و تمايل كمتر نسبت به خريد آن، قيمت پالتوهاي زنانه چيني از ۴۵ هزار تومان به ۱۴ هزار تومان و كت هاي رومانتويي از ۱۷ هزار تومان به شش هزار تومان كاهش يافت. البته كاهش دوباره قيمت اين اجناس چندان هم بعيد نيست، به ويژه كه در اواخر دي تا اواسط بهمن ماه فروش فوق العاده لباس هاي زمستاني آغاز مي شود و به طور يقين، بر قيمت اجناس چيني هم تاثيرگذار خواهد بود.
در توصيف حاكميت مد بر بازار و تاثير بر قيمت ها بايد به پالتوهاي چيني و مدل هايي مانند سانتانا، فوتر، پاراشوتف،  فوم، مخمل و بافت اشاره كرد كه پرفروش ترين پوشاك زمستاني امسال بوده اند. قيمت مدل سانتانا كه در جدول بيشترين فروش سال، بعد از اجناس چيني در مقام دوم قرار دارد بين ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است.
مهدوي مي گويد: كالاهاي ايتاليايي امسال از مرغوب ترين اجناس بودند. براي نمونه، پالتوهاي زنانه مدل فوتر با جنس ايتاليايي در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش رفته اند در حالي كه همين مدل با جنس ايراني به ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان كاهش مي يابد. جنس چيني همين مدل در مرحله پايين تر و با قيمت هشت هزار تومان به فروش رسيد. اما به نظر مي رسد بسياري از شهروندان ما مفتون و شيفته اجناس فرنگي هستند.
او درباره شناخت خريداران نسبت به اجناس و دست كم گرفتن جنس هاي ايراني ادامه داد: علا وه بر مد، ملا ك ديگر كه از اهميت برخوردار است نوع جنس است، آن هم از آن جهت كه خارجي و داراي مارك معروف باشد ، حال چه اين مارك اصلي باشد چه جعلي فرقي ندارد. اين در حالي است كه در رقابت  شديد بين توليدكنندگان داخلي، اجناسي وجود دارند كه مي توان با صراحت گفت از بسياري از اجناس خارجي كيفيت بهتري دارند. در حقيقت خيلي ها چون پول بيشتري مي پردازند از محصولي كه خريده اند احساس رضايت بيشتر مي كنند.
در حقيقت برخي افراد هزينه  بيش از حد مي پردازند، چرا كه مجذوب مارك فرنگي آن هستند. مسأله اي كه نياز به بررسي جداگانه دارد.
عوامل تاثيرگذار روي قيمت ها
علل و عوامل متعدد بر قيمت اجناس تاثير مي گذارد: مثل محل استقرار مغازه يا پاساژ. تفاوت قيمت يك پالتوي ارزان قيمت بين مناطق شمال و جنوب شهر چيزي حدود سه تا چهار هزار تومان و براي اجناس مرغوب و گران بهاتر گاهي به شش تا هفت هزار تومان يا بيشتر نيز مي رسد. يكي از علل تفاوت قيمت اجناس، ثروتمندنشيني در مناطق شمال شهر و برخورداري از قدرت خريد بالا است. فروشندگان در اين گونه موارد سود حاصل از فروش اجناس خود را با افزايش قيمت اجناس، بيشتر مي كنند. در حالت عادي و در مناطق به اصطلاح كارمندنشين، سود حاصل از فروش اجناس ۴۵ درصد است. ۲۰ درصد از اين مبلغ سود توليد و ۲۵ درصدآن سود حاصل از فروش است كه در مناطق ثروتمندنشين سود فروش به ۳۰ تا ۳۵ درصد افزايش مي يابد.
در اين گونه موارد مسأله اشراف خريدار به قيمت ها مطرح مي شود. اين كه آنها تا چه حد در اين زمينه اطلا ع دارند يا مي خواهند اطلا ع داشته باشند.
برخي از خريداران در شمال شهر اطلاع چنداني از قيمت اجناس كسب نمي كنند و عجيب است كه نمي خواهند كسب كنند، ولوآن كه بيشتر زمان خريد خود را صرف تخفيف گرفتن از فروشندگان كنند.
مروتي، فروشنده مورد گفت وگوي بازارچه درباره اين دسته از افراد مي گويد: اين افراد به دو گروه مجزا تقسيم مي شوند. عده اي كه هدفآنها از چانه زدن صرفاً براي تخفيف گرفتن نيست بلكه تفريح روزانه است. آن ها در اين پاساژ وآن پاساژ، اين مغازه وآن مغازه به چانه زدن مي پردازند. بيشتر افراد تشكيل دهنده اين گروه را دختران ۱۷ تا ۲۴ سال تشكيل مي دهند.
گروه ديگر كه بر اثر يك عادت زمان زيادي را صرف مي كنند تا بتوانند از فروشندگان تخفيف بگيرند و اگر موفق به گرفتن تخفيف نشوند احساس مي كنند خريد موفقي نداشته اند و از خريد خود احساس رضايت نمي كنند. بيشتر افراد تشكيل دهنده اين گروه خانم ها هستند. در حقيقت «فرهنگ چانه زني» لزوماً بر حسب اطلاع از كيفيت و قيمت جنس به وجود نيامده، بلكه از نوعي تلقي و عادت برخاسته است.
در مقابل اين دو گروه عمده، گروه ديگري وجود دارند كه برايآنان، كيفيت و كميت اهميت چنداني ندارند. افراد اين گروه فقط كافي است از جنسي خوششان بيايد و پس از آن حاضرند براي جنس مورد نظر خود تا دو برابر قيمت اصليآن هم بپردازند. اين ها خيلي آسان توسط فروشندگان و ويترين ها شكار مي شوند.
مروتي درباره هنر فروشندگي مي گويد: فروشندگان با توجه به ظاهر افراد و تمايل آنان نسبت به خريد، از فرصت استفاده مي كنند و قيمت را بالا مي برند. او چهره شناسي را يكي از هنرهاي فروشندگي ذكر مي كند و ادامه مي دهد: فروشنده با توجه به چهره و نگاه افراد به اجناس مي تواند حدس بزند خريدار حاضر است چه قدر براي خريد خود هزينه كند و با توجه به اين شناخت قيمت را افزايش يا كاهش مي دهد.
ظاهر سازي 
از عوامل غير مستقيم تاثير گذار بر جذب خريدار و افزايش قيمت اجناس، صرف هزينه و استفاده از تزئينات تجملي توسط فروشندگان در ويترين ها است. شايد اين عامل دور از ذهن باشد اما بسيار ديده شده قيمت اجناس با تزئين ويترين افزايش مي يابد و رابطه اي دو سويهُ ايجاد مي كند. هر چه تزئينات زيباتر و بيشتر باشد قيمت ها و تعداد خريداران به همان نسبت افزايش مي يابد. قابل توجه است كه تعداد مشتريان اين پاساژهاي شيك با وجود گران تر بودن اجناس نسبت به پاساژ و مغازه هاي ساده بيشتر است. بنابراين شايد بتوان گفت صحنهآرايي در راه كسب منفعت بيشتر به ياري فروشندگانآمده و انسان از هر علم و هنري براي رشد اقتصادي خود بهره مي گيرد. تكريم مشتري از ديگر عوامل جذب خريداران است كه گذر زمانآن را به اثبات رسانده است. چه بسا فروشندگاني با ويترين هاي ساده به دليل توجه به اين خواست مشتري نسبت به فروشندگاني كه توجه كمتر به اين امر بزرگ در جذب مشتري داشته اند، موفق و كامياب تر بوده اند.
مهدوي درباره عوامل تاثير گذار بر قيمت كالا مي گويد: عوامل تاثير گذار ديگري هم وجود دارند كه موجب كاهش قيمت كالا  مي شوند، مثل وجود بازار رقابتي بين توليد كنندگان و فروشندگان. فروشندگان براي جذب مشتري و ايجاد بازار فروش براي اجناس خود درصد سود را كاهش مي دهند كه اين كاهش، گاه سود را به ۱۰ درصد مي رساند.
در مواقعي مشاهده شده فروشندگان در محدوده اي خاص، قيمت ها را در هماهنگي با هم افزايش مي دهند، به طوري كه اگر قيمت يك جنس در اولين پاساژ براي مثال ۱۰ هزار تومان باشد درآخرين مغازه اين قيمت بدون تغيير، ثابت است و تفاوتي در قيمت ها ديده نمي شود. در حالي كه ممكن است قيمت اصليآن پنج هزار تومان باشد كه مشتري ناچار به خريد كالا ي خود با قيمت بالا است. پس مي توان گفت اتحاد بين فروشندگان به زيان خريداران تمام مي شود.
نكته اين است كه اين هماهنگي ها هميشه در جهت گران شدن لباس ها و جامه ها است، نه كاهش آن. و خريداران هرگز مثل فروشندگان هماهنگي درباره نخريدن محصولا ت گران شده ندارند.
تفاوت هزينه هاي دوخت
در بازار پوشاك علاوه بر توليدكنندگان و فروشندگان، خياطان هم جاي تعيين  كننده اي در مساله تغيير مد و شيوه هاي پوشش دارند كه سود حاصل از فعاليت اين گروه نسبت به فروشندگان و توليد كنندگان عمده گاهي به دو تا سه برابر افزايش مي يابد. عوامل گوناگون بر هزينه دوخت تأثيرگذار است، از جمله اين عوامل مي توان طراحي لباس توسط خياط، جنس پارچه و حتي محدوده كاري خياط را نام برد.
زهرا طلوعي درباره تاثير اين عوامل بر روي قيمت مي گويد: منطقه و محدوده كاري خياط، تاثيري بسزا بر روي دستمزد دريافتي خياطان دارد. به طوري كه اگر دستمزد ميان خياطان شمال و جنوب شهر را مقايسه كنيم، اين تفاوت مثلا ً در لباس هاي شب گاه به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، در لباس هاي عروسي و نامزدي به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و در مانتو و پالتوهاي زنانه به ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان مي رسد كه چشمگير است.
علاوه بر علت ذكر شده، طراحي و شوي لباس از ديگر عوامل تاثير گذار بر قيمت ها هستند. تقوي از طراحان لباس درباره تاثيرگذاري اين عوامل مي گويد: براي نمونه در فصل زمستان براي دوخت پالتو با جنس پوست مصنوعي، هزينه پارچه لازم ۲۰ - ۱۲ هزار تومان و هزينه دستمزد خياط ۳۰- ۲۰ هزار تومان است. زماني كه خياط براي دوخت دست به طراحي بزند اين قيمت به دو برابر افزايش مي يابد كه جمعاً براي مشتريان چيزي در حدود ۸۰ - ۶۰ هزار تومان هزينه بر مي دارد. در حالي كه همين پالتو را در بازار به راحتي مي توان با قيمت پايين تر خريداري كرد.
شوي لباس توسط خياطان حكم تزئين ويترين براي مغازه داران را دارد كه تزئين ويترين و برگزاري شوي لباس با وجود جذب خريد و افزايش سود، هزينه هاي هنگفتي براي فروشندگان و خياطان دارد اما افزايش سود، جايگزين هزينه هاي جانبي مي شود.
به خود بنگريد
يك بار ديگر روبه روي آينه بايستيد و به خود بنگريد. چه پوشيده ايد؟ و چه مي خواهيد بپوشيد؟ بله، متاسفانه كيفيت جامه و لباس بدل به معيار اجتماعي و فرهنگي شده است. شما تا چه حد مي خواهيد در اين زمينه خرج كنيد؟ و از آن مهم تر تا چه حد مي توانيد خرج كنيد؟
تفاوت قيمت ها را مقايسه كنيد
انواع روسري 

روسري حرير ترك: ۷-۳ هزار تومان 
روسري حرير اركيده: ۲۵-۱۵هزار تومان 
روسري ميكرو ساتن: ۵۰-۳۵ هزار تومان 
شال رنگي: ۶-۲ هزار تومان 
شلوار
شلوار جين:۳۰-۸ هزار تومان 
شلوار پارچه اي: ۱۲-۴ هزار تومان 
مانتو
پارچه نخي ساده: ۱۰-۵ هزار تومان 
مانتو كرپ: ۵۰-۱۰ هزار تومان 
پالتو: ۷۰-۱۵ هزار تومان 
كفش 
كفش:۴۰-۴ هزار تومان 
جامه مردانه 
شلوار پارچه اي: ۲۰-۷ هزار تومان 
شلوار جين: ۵۰-۸ هزار تومان 
كفش مردانه: ۱۰۰-۱۰ هزار تومان 
پيراهن مردانه: ۳۵-۵ هزار تومان 
پوليور مردانه: ۳۰-۸ هزار تومان 
كاپشن: ۸۵-۲۰ هزار تومان 
كت و شلوار:۱۰۰-۲۵ هزار تومان

خريد طلا  و سكه، سرمايه گذاري يا مصرف؟
آيا تاكنون به موضوع خريد طلا  يا سكه و نيز به مساله پس انداز ماهانه براي اين امر فكر كرده ايد؟
به گزارش خبرنگار ما، بسياري از خانواده هاي ايراني به موضوع خريد طلا  و سكه اهميت مي دهند و هميشه در زماني كه مازاد درآمد دارند بي درنگ به طلا  فروش محله خود مراجعه مي كنند سكه و طلا  مي خرند. اما خريد طلا  بيشتر در مراسم خاص جلوه پيدا مي كند، به عنوان مثال در زمان مراسم ازدواج اين موضوع اهميت بيشتري مي يابد. البته هديه دادن طلا  يا سكه به اقوام و دوستان نزديك نيز از گذشته در بين خانواده هاي ايراني به ويژه خانواده هاي سنتي مورد توجه قرار گرفته است.اما آيا در عصر كنوني كه انواع و اقسام ساخته هاي جديد بشري همراه با تكنولوژي روز جهان در بازارچه ها و مراكز خريد چشم هر بيننده اي را مي نوازد باز هم خانواده ها مانند گذشته به خريد طلا  و يا سكه به منظور هديه دادن و يا به عنوان اندوخته و سرمايه توجه دارند؟
البته در اين بين جوانان به ويژه تحصيل كرده در زماني كه مازاد درآمد دارند به مسائلي غير از خريد طلا  توجه مي كنند. مثلا  اين قشر بيشتر به مساله پس انداز در بانك و يا خريد ملزومات مورد نياز ديگري نظر دارند.
صالحي نژاد، يكي از جوانان تازه ازدواج كرده درباره اين موضوع مي گويد: موضوع خريد طلا و يا سكه در بين خانواده ها بازتاب هاي گوناگوني دارد. برخي از خانواده ها كه سنتي تر به شمار مي روند به ويژه زنان به اين امر بسيار توجه دارند و مايل هستند كه پول خود را صرف خريد طلا  و يا سكه كنند.وي مي گويد: اما اين موضوع شايد در بين خانواده هايي كه در راس آنها افراد تحصيل كرده و يا به قولي امروزي مديريت مي كنند، متفاوت است.
وي در ادامه مي گويد: اين خانواده ها علا قه دارند كه با پول اضافي و مازاد خود كارهاي ديگري از جمله خريد ماشين، پوشاك و يا مسكن انجام دهند.
وردي نژاد يك كارمند بازنشسته دولت نيز در اين زمينه مي گويد: من مايل هستم زماني كه مازاد درآمدي داشته باشم ابتدا سكه طلا  و سپس وسائل منزل خريداري كنم.
وي مي گويد: به دليل نوساناتي كه در قيمت طلا  و سكه وجود دارد و نيز ارزش ذاتي بالا يي كه اين فلز دارد مي توان اطمينان خوبي به آينده خريد اين فلز داشت.
از تمامي اين مسائل كه بگذريم طلا  و سكه به دليل همان ارزش ذاتي بالا يي كه داشته همواره از سوي خريداران با استقبال مواجه بوده است. خانواده هاي ايراني نيز از اين موضوع استثناء نبوده و هرگاه كه پول اضافي به دستشان برسد اقدام به خريد و جمع آوري و نگهداري طلا  و يا سكه براي روز مبادا مي كنند.
فاطمي يك زن شاغل در يك شركت خصوصي ، آخرين شهروندي است كه در اين خصوص به  صحبت  با خبرنگار بازارچه پرداخته است. وي مي گويد: بسياري از زنان اعم از خانه دار و يا شاغل تمايل دارند تا پول و درآمد اضافي خود را صرف خريد طلا  و يا سكه براي روز مبادا نمايند. اين بدان معناست كه اغلب ما طلا  را اندوخته اي مطمئن مي دانيم.

صداي  مصرف كننده
سپاس از اقيانوس محبت انسانها
بني آدم اعضاي يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند
اينك كه با كوله باري از غم و اندوه به سنگيني ويرانه هاي سرزمين كهنسال بم به سوگ نشسته ايم و ياد قلب هاي مهربان بسياري از همشهريانمان كه در زير خروارها خاك آرميده اند آزارمان مي دهد، اعتراف مي كنيم كه در برابر محبت و دوستي مردم ايران و جهان شرمسار شده ايم.زلزله بم ثابت كرد كه فاجعه مليت نمي شناسد و در كنار آن نيز محبت و دوستي مرزي ندارد. اقيانوس محبت انسان ها در اين حادثه جانگداز يك لحظه آرام نگرفت، محبتي كه مرزهاي جغرافيايي را نمي شناخت و محدوديت هاي ذهني از سياست و رنگ و نژاد و دين را محو كرد و چهره اصيل انسان را نمايان ساخت.ما در برابر همه اين بزرگواري ها سرتعظيم فرود ميآوريم و دست هاي سبز همه سبزانديشان جهان را مي بوسيم.بدين وسيله مراتب تشكر و قدرداني خود را از همه مردم عزيز و مسئولين و امدادگران ايران و جهان اعلا م مي كنيم.اگر بزرگترين مجموعه خشتي جهان را در بم از دست داديم به بزرگترين گنجينه محبت انسان ها رسيديم كه از باد و باران و خاك و زلزله هرگز آسيب نخواهد ديد.
جمعي از مردم داغدار بم 
كاركنان عزيز اطلا عات تلفني شهر تهران 
در تماس هاي روزمره با اطلا عات تلفني تهران افراد متفاوتي جوابگو هستند كه به غير از گروهي كه در كمال ادب جوابگو مي باشند عده اي نيز هستند كه متاسفانه به جاي جواب سلا م از الفاظي مانند بگو، و ... استفاده مي كنند. هرچند بر نحوه فعاليت آنها كه بر پايه عدم اتلا ف وقت مي باشد واقفم، ولي بهتر نيست كه در برخورد با متقاضيان نحوه بهتري گزينش شود كه هم در زمان صرفه جويي كنيم و هم حكم ادب رعايت شود؟!
يك شهروند تهراني 
چاه خانه ما هنوز خالي است 
همه روزه صحبت از زيباسازي شهر و آرامبخش كردن فضاي زندگي شهري در صدر اخبار است، ولي من سوالي از شهردار محترم و شوراي شهرعزيز دارم. با برچسب روي درب ها چه كنيم. درب منزل را با هزينه هاي بالا  رنگ مي كنيم و شب سربه بالين مي گذاريم، ولي صبح با تابلوي آهني تبليغاتي مواجه مي شويم كه به نام آژانس ها و شركت هاي خدماتي و دهها شركت تخليه چاه روي آن، چشمان را خيره مي كند.روي درب منزل من ده برچسب زشت و بد رنگ از نام يك شركت، ناموزون و ناهماهنگ، انگار به قصد لجبازي چسبانده شده است. شما را به خدا راه حلي پيدا كنيد.
عيدي 
نظارت بر داروخانه ها
چندي پيش، براي دريافت پماد سيلور سولفاديازين و افلوكساسين ۲۰۰ كه جزو داروهاي مشمول بيمه است به داروخانه غرب تهران واقع در خيابان حبيب اللهي مراجعه كردم. اما كاركنان داروخانه گفتند اين دارو، جزو بيمه نيست و بايد آن را به قيمت ۳۲۵۰ تومان به صورت آزاد خريداري كنيد. ولي با مراجعه به داروخانه ديگري دريافتم كه اظهارات آنها درست نبوده و داروي ياد شده با ۱۲۰۰ تومان از طريق بيمه قابل تهيه است. از مسئولين مربوطه تقاضاي رسيدگي دارم.
عظيمي 
سود پولمان را بدهيد
آب لوله كشي منطقه جنتآباد شمالي، بالا تر از ايران پارس از كنتور حجمي تأمين مي شود. نزديك به يك سال و دو ماه پيش، براي برخوردار شدن از آب تهران و دريافت كنتور آب به سازمان آب مراجعه كرديم. اين سازمان محترم و خوش قول كه هميشه حل مشكلا ت مردم را در سرلوحه امورات خود قرار مي دهد اعلا م كرد: براي دريافت كنتور، هر خانه بايد مبلغ حدود ۹۰۰ هزار تومان پرداخت كند و اگر مايل به قسطي دادن اين مبلغ هستيد ۱۶ درصد سود را بايد پرداخت نماييد. حال پس از گذشت يك سال و دو ماه، دو خواسته كوچك از مسئولان سازمان آب داريم: اول، ۱۶ درصد سودي را كه خود پيشنهاد كرده اند به كساني كه از روي سادگي و به اميد وصل سريع آب تهران مبلغ ۹۰۰ هزار تومان را يكجا داده اند سريعاً پرداخت كنند. دوم، هرچه سريعتر مشكل آب اين منطقه را حل كنند.
جعفري

آيينه تصوير
001017.jpg

يك خريدار در حال بررسي شرايط جسماني يك مرغ است تا در صورت سالم بودن بهايش را بپردازد. سازمان بهداشت جهاني اعلام كرده است تاكنون پنج نفر در ويتنام بر اثر ابتلا بهآنفولانزاي مرغي جان خود را از دست داده اند كه آمار اسف انگيزي به شمار مي رود. به هر روي كارشناسان هنوز مصرانه اعلام مي كنند اين عارضه از طريق حيوانات و نه انسان انتقال مي يابد.

001020.jpg

پزشكان در تلاشي سخت، مردي را به سرعت به سوي بيمارستان مي برند تا جان او را نجات دهند و حال اش را بهبود بخشند. تراوش چند قطره كلرين بي ارزش به درون صبحانه يك رستوران چيني۱۳۴، نفر را مسموم كرد. گفته مي شود حال سيزده تن از آنان وخيم است. به هر روي، پزشكان چيني به سرعت وارد عمل شدند و جان بيماران را از خطري مهلك نجات دادند.

001023.jpg

دختري از موزامبيك: چشماني سرد و بي فروغ و چهره اي رنجور و بدني، برآيند حاصل ابتلا به بيماري مالاريا.
اين بيماري هنوز در برخي كشورهايآفريقايي بسياري را به دام خود گرفتار ميآورد. سازمان بهداشت جهاني تاكنون هر چه براي پيش گيري از اين عارضه درآفريقا كوشيده، راه به جايي نبرده است و كماكان تلاش خود را براي مبارزه با بيماري، فقر و مرگ در قاره سياه ادامه مي دهد.

001026.jpg

بهره گيري از اينترنت، در كشورهاي گوناگون جهان، از سرزمين هاي پيشرفته تا مناطق در حال توسعه رو به افزايش مي گذارد. در سال ۲۰۰۳ ميلا دي، بيش از دو سوم بزرگ سالانآمريكايي از شبكه جهاني ارتباطات و اطلاعات سود جسته اند. اين رقم، نسبت به سال پيش از آن، ۶۷ درصد رشد نشان مي دهد. بي گمان سال ۲۰۰۳ دوره اي خوش يمن براي بنيان گذاران سايت هاي اينترنتي در دنيا بوده است.

بازتاب
پيامي از سر نجابت و انسانيت
فرهاد فرجاد
يادتان ميآيد وقتي در فيلم «نجات سرباز رايان» به ناگه يك گلوله خمپاره كنار تام هنكس بر زمين فرودآمد، تا چند دقيقه چه حالتي به وي دست داد؟ چشماني از حدقه بيرون زده، گيج و منگ و مبهوت، زوزه اي ممتد در اعماق ذهن و ديگر سكوت . روزهاي گذشته بارها شاهد بوديم كه روانشناسان درباره آثار رواني حاصل از شوك وارده بر زلزله زدگان بم هشدار دادند و تأكيد ورزيدند كه اين عده از لحاظ رواني در وضعيت ويژه اي به سر مي برند. يادمان نمي رود كه چهره هاي بهت زده اين مردم درد كشيده در روزهاي ابتدايي فاجعه، بي شباهت به همان حالت قهرمان موج گرفته فيلم ياد شده نبود  و ما چه كرديم؟ بهترين عكاس ها و گزارشگرهاي خود را راهي بم كرديم تا از اين چهره هاي شوك زده، عكس تهيه كنند. از سويي صورتهاي درد كشيده و رنجور و از ديگر سو، بارقه فلاش دوربين ها كه تمامي هم نداشت.
خب، بايد بهترين عكس و جگرسوزترين گزارش تهيه مي شد تا ميان رقبا، چيزي براي گفتن وجود داشته باشد و پس ازآن نمايشگاه هاي عكس زلزله بم را برپا داشتيم، يكي از پس ديگري. در هر شهر، در هر كوي و برزن. از چپاول و دزدي و غارت كفتارهاي روزگار كه از قطع مچ دستهايي بي روح و سرد هم ابايي نداشتند تا قطعه طلايي را به يغما ببرند بهتر است بيش از اين نگوئيم.ما چه كرديم؟ از ميان عكس ها، بهترين را برگزيديم و به آفريننده آن جايزه داديم. ما چه كرديم؟ نوشتيم كه بايد حواسشان را جمع مي كردند و خانه هايشان را محكم مي ساختند، ما چه كرديم؟ فقدان ارگ، رطب و عطر صبحگاه ليمو را افسوس خورديم وآنها چه كردند؟ اشك هايشان خشك شد. جگرگوشه هايشان را به خاك سپردند. تمام نيروي خود را جمع كردند و به پا خاستند و در اولين اقدام، گويي از خلسه در آمده اند، دست بر قلم بردند و براي ما نامه نوشتند، براي ما و شما.و پيام شان چه آزادمنش بود، چه عزت نفسي داشت، پيامي بود از سر نجابت و انسانيت. آنها تمامي همدردي هاي ما را صميمانه سپاس داشتند و درود. و اين غريب ترين پيامي بود كه در عمرمان، و نه فقط در عمر ۵ ماهه «بازارچه»، دريافت كرده بوديم.

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴ فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:hnfo@hamshahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |