چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۶
خروج خودروهاي فرسوده از چرخه حمل و نقل هنوز توجيه اقتصادي ندارد
قائم مقام مدير عامل سايپا از اجراي طرحي جديد براي خروج خودروهاي فرسوده از چرخه حمل و نقل خبر داده است.براساس اين طرح تا پايان فروردين ماه خودروهاي فرسوده توليدي قبل از سال ۵۱، جمعآوري شده و توسط گروه صنعتي سايپا، خودرو نو به مصرف كننده واگذار مي شود. مهندس شريعتي، قائم مقام مدير عامل سايپا در گفت و گو با ايسنا با اعلا م اين خبر، افزود: همه خودروهاي فرسوده توليد داخل قبل از سال ۵۱ ، چه در گروه سايپا و چه در گروه هاي ديگر مانند ايران خودرو توليد شده باشد، تحويل گرفته شده و خودرو نو در اقساط ۴۵ ماهه و بهره ۱۲ درصدي با پيش پرداخت ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان تا پايان فروردين تحويل دارندگان خودروي فرسوده مي شود.
وي گفت: صاحبان خودروهاي توليدي قبل از سال ۴۸ مبلغ ۸۰۰ هزار تومان و بين سال ۴۸ تا ۵۱ با پيش پرداخت ۵۰۰ هزار تومان خودروي صفر كيلومتر تحويل گرفته و خودروي فرسوده خود را به نام يكي از شركت هاي وابسته سايپا مي كنند، تا روند اسقاط خودروي فرسوده طي شود.
وي تعداد خودروهاي فرسوده خارج شده در اين طرح را ۱۰۰ هزار دستگاه دانست و گفت: تمامي كار توسط گروه خودروسازي سايپا انجام مي شود. مدارك تا اول اسفند از دارندگان خودروهاي فرسوده تحويل گرفته شده و از اول اسفند تا آخر فروردين ۸۳ ، خودروها به نوبت و اولويت پرونده واگذار مي شوند.
وي استقبال از طرح قبلي سايپا را مناسب دانست، ولي گفت: به دليل اينكه دفعه قبل دستگاههاي مختلفي درگير بودند، طرح نتيجه نداد و در طرح جديد فقط گروه خودروسازي سايپا درگير طرح است و بعد از گرفتن خودروهاي فرسوده توسط سايپا اين خودروها اسقاط و سقف زده خواهند شد.
حال اين سؤال مطرح مي شود كه آيا از طرح يادشده، استقبال خواهد شد يا نه؟
به نظر مي رسد تعداد قابل توجهي از صاحبان خودروهاي فرسوده بتوانند از اين طرح استفاده كنند. به اين ترتيب كه خودروهايي كه بر اساس منطق اقتصادي حاكم بر بازار خودرو(فراواني قطعات، كيفيت خودرو و خدمات پس از فروش) قيمتي پايين تر از ما به التفاوت سود وام ارائه شده از سوي اين شركت خودروساز و سود وام بانك هاي خصوصي دارند به راحتي از رده خارج مي شوند. مي توان اين طور برآورد كرد كه صاحبان خودروهايي كه كمتر از ۳ ميليون تومان قيمت دارند از اين طرح استقبال خواهند كرد.
با اين حساب شايد طرح مذكور طرح موفقيتآميزي باشد و خريداران نيز راضي شوند.تنها مشكلي كه ممكن است ايجاد شود عدم اجراي برنامه از سوي مجري طرح است.

زير باران بايد رفت
روزهاي باراني و هزينه هاي آن
گزارش
بارش باران و برف، همه گاه براي مردم ما- كه غالبا احساساتي و دوستدار طبيعت هستند- روحيه بخش و زندگي ساز است، به روز آنان نقشي نو مي زند. با نشاندن رنگ معنويت و عشق بر جلوه زندگي شان، غبار عادت را از سطح روزمرگي آمد و شد آنان مي زدايد و به طبيعت تا به آسمان پيوندشان مي دهد. اما تمام اين احساسات، اين زيبايي و شكوه، در تقابل با بلا يي كه قرار است بر سر افراد- خصوصا در شهري چون تهران- بيايد به زودي رنگ مي بازند.
سپيده دمان از خواب بر مي خيزيد، نگاهي به آسمان كه دريچه را به روي زمينيان گشوده مي اندازيد و با شوري ديگر راه محل كارتان را در پيش مي گيريد. پس از چندين متر پياده روي، محظوظ شدن از لذت نم برداشتن و رسيدن به اولين خيابان اصلي كه احتمال گذر تاكسي از آن مي رود، به انتظار خودروهاي نارنجي رنگ مي ايستيد، گاهي ممكن است مسافركش هاي عادي به ياري شما بشتابند. اما اگر محل كار يا سكونت تان در محدوده طرح ترافيك جاي دارد، تنها گذر تاكسي مي تواند شما را از دغدغه خيس شدن بيشتر وارهاند. كم كم عقربه هاي ساعت گذشت پانزده دقيقه را نشان مي دهند و هنوز يكي از اين ماشين ها پيدا نشده است. جمعيت پيرامونتان توده مي شوند و همه به سان شما، چشم به افق خيابان دوخته اند تا شايد شفق واره اي جدا از آسمان، پيدا شود. سرانجام يك تاكسي خالي پيدا مي شود اما راننده، سيگاري بر لب، بي توجه به جمعيت انبوه، با خيالي آسوده، از برابر چشمان حيرت زده شما مي گذرد.
روزهاي باراني است و بسياري از راننده ها در فكر يافتن افرادي كه بي توجه به صرف مبالغ بيشتر، كلمه جادويي «دربست» را برلب ميآورند. اگر قصد گريز از خشم طبيعت را داريد ناچاريد با چنين حربه اي يكي از اين راننده ها را وادار به توقف كنيد كه در پي آن براي طي مسيري كه مي توان با صد تا دويست تومان پيمود، ناچار به صرف يك تا دو هزار تومان مي شويد.
ممكن است حاضر باشيد لذت ايستادن زير باران- يا حتي برف را- به خرج رقم بيشتر ترجيح دهيد. دست آخر پس از كش و قوس فراوان و درگيري با چند مسافر ديگر، مي توانيد سوار خودرويي كه پيش پاي افراد منتظر توقف كرده شويد -اما در پايان مسير، راننده با خونسردي، رقمي بيش از آنچه عرف مسير است طلب مي كند و شما كه علا قه اي به مشاجره و لفاظي نداريد، ناچار به تن دادن به خواسته او مي شويد.
نكته اينجا است كه عليرغم نصب «تاكسيمتر» راننده هاي تاكسي از اين دستگاه استفاده نمي كنند و درخواست گاه و بيگاه ارقام افزون تر از آنچه- به درست يا غلط- رواج يافته، هزينه زيادي را بر شما تحميل مي كند. تا جايي كه  به  جاي تفنن در روزهاي زيباي باراني يا برفي، حزن ناشي از صرف هزينه هاي حمل و نقل زياد، بر شما مستولي مي شود.

بازارچه حمل و نقل
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |