شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۰۵
هندبال نيازمند توجه بيشتر است
بزرگترين مشكل
علي شاكري: همه كارشناسان داخلي و خارجي متفق القول بر اين عقيده اند كه هندبال ايران با جوانان مستعدش مي تواند يكي از قدرت هاي برتر اين رشته در آسيا باشد.
002301.jpg

ورزشي كه در سال هاي اخير با وجود كم كردن فاصله اش با قطب هاي اين رشته به آنچه كه استحقاقش را داشت نرسيد. در چند سال گذشته بارها و بارها شاهد حضور موفقيت آميز تيم هاي هندبال ايران چه در سطح ملي و چه در سطح باشگاهي بوده ايم كه با وجود راهيابي به جمع تيم هاي برتر در آخرين لحظه از دستيابي به مدال و عنوان محروم مانده اند. اين كه چگونه تيم ملي ايران با وجود حضور در مرحله نيمه نهايي هندبال بازيهاي آسيايي ۱۹۹۸ بانكوك و يا اين كه فولاد مباركه قهرمان باشگاه هاي ايران با وجود راهيابي به جمع چهار تيم برتر مسابقات باشگاه هاي آسيايي درست در مراحل پاياني در پاي سكوي افتخار دستشان از مدال كوتاه مي ماند، بحثي است كه مي خواهيم به آن بپردازيم.
واقعيت آن كه اگر چه هندبال به نسبت ساير همتاهاي گروهي اش چون فوتبال، واليبال و بسكتبال از پيشينه كمتري برخوردار است، اما نكته اي كه باعث عقب ماندگي اين رشته شده هيچ ربطي به سابقه ندارد، بلكه كمبود اعتبارات و منابع مالي در كنار تماس هاي بين المللي موجب شده تا اين ورزش نتواند كاملاً در سطح بين المللي و قاره اي استعدادهايش را شكوفا كند. هندبال براي دستيابي به مدال حتي راه آسان تري نسبت به واليبال و بسكتبال دارد، اما نگاه جدي تري را به خصوص از سوي مسئولان ورزش طلب مي كند كه بايد حوائج اوليه اش را برآورده سازند. هيچ كس نمي تواند منكر حركت روبه جلوي اين ورزش در سالهاي اخير شود، اما آنچه كه دست و پاي مسئولان اين ورزش را بسته است كمبود بودجه، تبليغات، حمايت بخش خصوصي و سالن اختصاصي است.هندبال ورزشي است كه در صورت مهيا بودن مقدمات اوليه به راحتي قادر به كسب عناوين درخشان است. در همين رابطه مي خوانيد نظرات تني چند از دست اندركاران اين ورزش را در گفتگو با ايرنا كه مي تواند بيانگر گوشه اي از مشكلات اين ورزش باشد.
جمعي از ورزشكاران، دست اندركاران و مربيان رشته هندبال مهم ترين مانع پيشرفت اين رشته ورزشي را كمبود بودجه و سرمايه گذاري مالي مي دانند. اين عده معتقدند: با سرمايه گذاري مناسب و تخصيص اعتبارات لازم مي توان تنگناهاي رشته هندبال را رفع كرد و با جذب ورزشكاران مستعد، برگزاري اردو و ارتقاء كيفي سطح دانش مربيان زمينه رشد اين رشته ورزشي را فراهم كرد. سرپرست تيم ملي هندبال جوانان ايران با تأكيد بر برگزاري اردوهاي خارجي گفت: برگزاري اردوهاي خارجي در آشنايي بازيكنان با تكنيكهاي مختلف، كاهش استرس و افزايش تجربه ورزشكاران نقش عمده اي دارد. «منوچهر حيدري» افزود: استفاده از مربيان خارجي و حضور مربيان داخلي در دوره هاي مربيگري نيز در پيشرفت هندبال كشور نقش بسزايي دارد كه اين مهم با وجود اعتبارات محقق خواهد شد.
وي افزود: هم اينك فدراسيون هندبال همه توان خود را به كار گرفته تا فاصله هندبال ايران نسبت به كشورهاي مطرح اين رشته در دنيا روز به روز كمتر شود.
002304.jpg

حيدري اضافه كرد: با وجود توانايي و استعداد خوب بازيكنان هندبال كشور، سازمان تربيت بدني بايد فدراسيون هندبال را به نحو مطلوب ياري كند. مربي تيم ملي هندبال ايران تنها مشكل هندباليست هاي جوان كشور را نداشتن تجربه دانست و گفت: اين مشكل با برنامه ريزي فدراسيون هندبال با شركت در مسابقات داخلي، خارجي و بين المللي برطرف خواهد شد. «علي حبيبي» افزود: به دليل نبود منابع اعتباري، بسياري از شهرستانها فاقد سالن ورزشي استاندارد و جاي مناسب تماشاچي است كه اين امر به مشكلي براي رشد هندبال كشور تبديل شده است.
وي با انتقاد از انعكاس نامطلوب و توجه صدا و سيما به اين رشته گفت: عدم پوشش اخبار و گزارشهاي هندبال در اين رسانه باعث كمرنگي سرمايه گذاري بخش خصوصي در آن شده است.
دروازه بان تيم شهرداري كرمان گفت: فدراسيون هندبال در برگزاري مسابقات داخلي جوانان و نوجوانان عملكرد خوبي داشته ولي در سطح بين المللي به دليل كمبود بودجه، ضعيف عمل مي كند.
شهداد مرتجي افزود: نداشتن ارتباط با تيمهاي خارجي و شركت نكردن در پيكارهاي بين المللي موجب يكنواختي در بازي هاي داخلي شده است.
وي گفت: فدراسيون هندبال براي برگزاري مسابقات بين المللي بايد با تهيه و تأمين جوايز چشم گير زمينه دعوت از كشورهاي صاحب نام و مطرح در اين رشته را فراهم سازد.
مرتجي افزود: قهرمانان اين رشته فقط از طريق باشگاهها حمايت شده و توجه سازمان تربيت بدني به آنها كمرنگ است.
مرتجي نداشتن بيمه عمر و بازنشستگي را يكي از دغدغه هاي فكري ورزشكاران دانست و پيشنهاد داد، مسئولان براي تشكيل كانون و انجمن ويژه حمايت از قهرمانان رشته هاي مختلف ورزشي به ويژه هندبال چاره انديشي كنند.
كاپيتان تيم هندبال جوانان ايران گفت: براي ياري رساندن به فدراسيون هندبال، صدا و سيما بايد بخشي از سود پخش برنامه هاي مسابقات ورزشي را به فدراسيون پرداخت كند.
«محمدرضا رجبي» افزود: در اكثر كشورها، رسانه هاي مختلف به همه ورزشها اهميت يكسان مي دهند، به همين دليل پيشرفت ورزشي آنان در سطح خوبي قرار دارد، اما در ايران رسانه ها تنها به رشته فوتبال توجه دارند.
وي گفت: اگر فدراسيون هندبال از وضعيت مالي خوبي برخوردار بود، در مسابقات بين المللي دهه فجر در اراك به جاي شركت دو تيم خارجي، حضور تيم هاي بيشتري را فراهم مي كرد.
سرمربي تيم ملي هندبال جوانان نيز گفت: وضعيت هندبال كشور نسبت به چند سال گذشته پيشرفت خوبي داشته است.
«سرگي ليكو لينكو» گفت: قد و اندازه بازيكنان ايراني نسبت به كشورهاي مطرح خارجي كمتر است كه اين امر موجب ناكامي در مسابقات بين المللي شده است.
وي افزود: پيشرفت هندبال ايران و مطرح شدن بازيكنان داخلي اين رشته در خارج بستگي به سرمايه گذاري مالي، علمي و اصولي سازمان تربيت بدني و تلاش بي وقفه فدراسيون هندبال بستگي دارد.
وي حضور و شركت تيم هاي رده هاي سني مختلف به ويژه نوجوانان و جوانان در مسابقات خارجي براي توسعه هندبال كشور را ضروري ارزيابي كرد.

سايه روشن ورزش
002307.jpg
«كاوه» صدرنشين در آستانه حضور در دسته اول
گروه ورزشي: در چارچوب رقابت هاي فوتبال ليگ دسته دوم ايران، با توقف تيم شهرداري بوشهر برابر فجر سپاه تهران، تيم كاوه تهران بار ديگر در صدر جدول قرار گرفت. فجر سپاه در تهران حريف شهرداري چي هاي بوشهر نشد تا دو امتياز حساس از دست بدهد. كاوه در يك روز خوب با تنها گل دقيقه ۱۵ امير حسين حسين زاده روي پاس سيد حسين سيدصالحي از سد تيم غنچه ساري گذشت. شاهين بوشهر با يك گل اتكاي تهران را شكست داد و شهرداري تبريز هم با ۲ گل نيروي زميني تهران را مغلوب كرد. چوكاي تالش در ادامه سريال باخت هاي خود، اين بار در ورزشگاه اختصاصي آرارات با سه گل مغلوب ارامنه شد.
در حال حاضر دو تيم كاوه تهران و شهرداري بوشهر ۳۱ امتيازي هستند كه كاوه با تفاضل گل بهتر در صدر جدول قرار دارد. شاهين بوشهر با ۲۸ امتياز مرصاد شيراز و فجر سپاه تهران با ۲۶ امتياز، نيروي زميني با ۲۴ امتياز و شهرداري تبريز با ۲۱ امتياز در رده هاي بعدي قرار دارند.
نتايج بازي هاي اين هفته به قرار زيراست:
كاوه تهران ۱.... غنچه ساري صفر
فجر سپاه تهران صفر... شهرداري بوشهر صفر
شاهين بوشهر ۱.... اتكاي تهران صفر
آرارات تهران ۳.... چوكاي تالش صفر
شهرداري تبريز ۲.... نيروي زميني تهران صفر
پيكاني ها در سفر
تيم  فوتبال  پيكان  تهران  در كيش  و يا باشگاه  ايرانيان  دبــي  اردوي  آمادگي  خود را داير خواهد كرد.
«ماشاالله  لطيفي » سرپرست  تيم  فوتبال  پيكان  تهران  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا با بيان  اين  مطلب  گفت:  ما منتظر دريافت  برنامه  مسابقات  فوتبال  جام  حذفي  باشگاه هاي  ايران  و ليگ  برتر از سوي  فدراسيــــون  فوتبال  و مسئولان  سازمان  ليگ  هستيم  ، تا برنامه  خود را تدوين  كنيم .لطيفي  گفت : با دريافت  اين  برنامه  ، مشخص  خواهيم  كرد كه  اردوي  تيم  پيكان  در كجا و به  مدت  چند روز داير خواهد شد. وي  گفت : وقفه  در برگزاري  مسابقات  ليگ  فوتبال  دقيقاً زماني  آغاز شد كه  تيم  پيكان  در اوج  آمادگي و هماهنگي  قرار دارد البته  مي دانيم  با توجه  به  مسابقات  جام  باشگاه هاي  آسيا و حضور دو تيم  از كشورمان  در اين  مسابقات  و برنامه هاي  تيم هاي  ملي  اميد و بزرگسالان  ايران  چاره اي  جز تعطيلي  ليگ  وجود ندارد.

خبرها و نگاه ها
002310.jpg
والدراما با دنياي بازيگري فوتبال خداحافظي كرد
ديدار خداحافظي «كارلوس والدراما» بازيكن جاودانه تاريخ فوتبال كلمبيا با ديدار تيم ملي كلمبيا با تيمي منتخب از بازيكنان جهان در شهر بارانكيلا و در حضور «مارادونا» ستاره سابق فوتبال آرژانتين انجام شد.
اين ديدار در حضور ۵۶ هزار تماشاگر در ورزشگاه متروپوليتانو انجام شد و با نتيجه مساوي ۳-۳به پايان رسيد. يكي از گلهاي تيم كلمبيا را در اين بازي والدراما در دقيقه ۵۶ با ضربه زيبايي به ثمر رساند.در تيم منتخب جهان بازيكناني همچون ايوان زامورانو شيليايي، انزو فرانچسكولي اروگوئه اي و خوزه لوئيز چيلاورت پاراگوئه اي حضور داشتند. در طول برگزاري مسابقه تمام جمعيت حاضر در ورزشگاه با كف زدنها و تشويق هايشان يكسره والدراما را كه پيراهن شماره ۱۰ به تن داشت، مورد تشويق هاي بي امان خود قرار مي دادند. والده راماي ۴۲ ساله هم در پايان بازي در حالي كه پرچم كشورش را به صورت پيراهن به تن داشت، از همه تماشاگران، دوستان بازيكنش و هموطنانش كه در طول ۲۲ سال حضورش در دنياي فوتبال او را همراهي كردند تشكر و قدرداني كرد.
والدراما در دوران حضورش در فوتبال كلمبيا و تيم ملي اين كشور، در سه دوره جام جهاني در سالهاي ۱۹۹۰ ، ۱۹۹۴ و ۱۹۹۸ حضور يافت. بازيهاي زيباي او به خصوص در تيم هاي مون پوليه، وايادوليد و ليگ باشگاههاي حرفه اي آمريكا از لحظات به ياد ماندني اين باشگاههاست. والدراما از قبل اعلام كرده است كه با كنار گذاشتن حرفه  بازيگري، از دنياي فوتبال خارج نخواهد شد و در كشور آرژانتين به حرفه مربيگري خواهد پرداخت.
هرتسوگ  با يك  تيم  فوتبال  آمريكايي  قرارداد امضا كرد
«آندرياس  هرتسوگ» بازيكن  ۳۵ ساله  تيم  ملي  فوتبال  اتريش  در وين  اعلام  كرد كه  با يك  تيم  فوتبال  آمريكايي  به  مدت  دو سال  قرارداد امضا كرده  است .
هرتسوگ  كه  تاكنون  ۱۰۳ بار در تيم  ملي  كشورش  بازي  كرده  است  گفت: در آينده  نزديك  براي  تيم  فوتبال  «گالاكسي » لوس  آنجلس  بازي  خواهد كرد. وي  گفت  كه  آزمايش هاي  پزشكي  اين  تيم  را پشت  سر گذاشته  و اكنون  منتظر اجازه  كار در آمريكا است  كه  قرار است  طي  دو هفته  آينده  انجام  شود. هرتسوگ  كه  تاكنون  ۲۶ گل  براي  تيم  ملي  فوتبال  اتريش  به  ثمر رسانده  است، پيش  از اين  در تيم هاي  «وردربرمن» و «بايرن  مونيخ » نيز بازي  كرده  است . هرتسوگ  اولين  بازيكن  فوتبال  اتريش  است  كه  در يك  تيم  فوتبال  آمريكايي  بازي  خواهدكرد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |