يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۹ - Feb 15, 2004
إِضاعَهُ الْفُرْصَهِ غُصَّه.
از دست دادن فرصت اندوهي گلوگير است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
دروغ وعده و قتال وضع و رنگ آميز
دلم رميده لولي وشيست شورانگيز
هزار جامه تقوي و خرقه پرهيز
فداي پيرهن چاك ماهرويان باد
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
رضايت مردم از فيلمهاي جشنواره بي نظير بود
سينما سال خوبي را پشت سر گذاشت و اميدواريم در سال آينده، بتوانيم از ثمرات اين دستاورد بهره ببريم.
احمد مسجدجامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در گفت و گو با ايسنا،  ضمن بيان اين مطلب درباره بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر گفت: امسال از نظر مخاطبين، استقبال بيشتر از پارسال بود و اين روند، رشد طبيعي خود را نداشت بلكه سرعت بسيار بيشتر بوده است.
همچنين طبق جداول ارائه شده درصد رضايت از فيلمهاي برگزيده، بسيار بالا بود كه در اين سطح، مسئله جديدي است.
وي افزود: در حوزه تعداد فيلم هم، نخستين بار بود كه بيش از ۸۰ فيلم تقاضاي شركت داشتند كه ۴۵ فيلم اعم از ميهمان و غيرميهمان رسيدند و ۳۰ فيلم به رقابت پرداختند و به لحاظ كيفيت ۲۱ فيلم براي گرفتن سيمرغ با هم رقابت كردند و اين نشان دهنده محتواي بالاي فيلمهايي بود كه در اين مجموعه شركت كرده بودند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: اسامي كساني هم كه به عنوان برگزيدگان اعلام شد كاملا براي اهل سينما مشخص بودند.
چهره هاي زيادي در كنار هم بودند و رقابت كاملا نزديكي با هم داشتند كه در مجموع همه اينها نشان از پيشرفت سينما مي دهد.
بخش بين الملل از جشنواره فيلم فجر جدا مي شود
محمد مهدي حيدريان، معاون امور سينمايي ارشاد نيز گفت: مطالعه اي جدي را براي جدا كردن بخش بين الملل و بازار بين المللي فيلم از بخش مسابقه سينماي ملي، آغاز كرده ايم كه به نظر لازم مي رسد.
وي در گفت وگو با ايسنا افزود: بدين ترتيب بخش بين الملل و بازار فيلم، مشاركت بيشتر كشورهاي اسلامي را جذب خواهد كرد.
وي تصريح كرد: الان به دليل همزمان بودن اين بازار با دو سه بازار ديگر، حضورها تقسيم مي شود. اگر بخواهيم بازار فيلم پر رونق باشد بايد يك جاي مستقل براي خودش تعيين كنيم لذا در نظر داريم تا سال آينده، مقدمات اين كار را فراهم كنيم.
حيدريان معتقد است: در اين صورت، از جايگاه جشنواره درجه «ب» دنيا به درجه «الف» ارتقاء پيدا مي كنيم.
وي درباره بيست و دومين جشنواره فيلم فجر گفت:  تعداد زياد فيلم ها و اشتياق بسياري از كارگردان ها براي حضور در جشنواره، باعث شد فشار بيش از هر سال باشد و اين طبيعي بود.
همچنين بي نظمي هايي در روزهاي اول جشنواره پيش آمد كه فكر كرديم ارزشش را دارد فيلم هاي اين كارگردان ها كه با شوق تلاش مي كنند، حتما در جشنواره حضور داشته باشد.
حيدريان بازگشت مجموعه اي از سيمرغ ها را به بخش جوايز به حق و درست خواند و تصريح كرد: تعداد فيلم ها و تنوع شان و استفاده از جلوه هاي ويژه، كار صدا و... فصل جديدي در سينما به حساب مي آيد و همه اين ها بيانگر الزام وجود اين سيمرغ هاست و حق بسياري از اين دست اندركاران بود كه ديده، ارزيابي و برگزيده شوند.
معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به چشم انداز سينماي ايران در سال آينده و دوره بعدي جشنواره گفت: در حال حاضر، فيلمسازاني چون ناصر تقوايي، مجيد مجيدي و ابراهيم حاتمي كيا مدتي است كه كارشان را شروع كرده اند و تمامي نشانه هاي موجود نيز حاكي از آن است بسياري ديگر، در تدارك آغاز توليد هستند و من اميدوارم بسياري از اين فيلم ها حتي خيلي زودتر از جشنواره سال آينده آماده عرضه شوند.

مارمولك مجوز نمايش گرفت
شوراي صدور مجوز اكران عمومي فيلم هاي سينمايي ۳۵ ميليمتري براي يك فيلم ايراني و يك فيلم خارجي مجوز نمايش عمومي صادر كرد.
روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارش داد: دو فيلم سينمايي «مارمولك» به كارگرداني كمال تبريزي و تهيه كنندگي منوچهر محمدي و «ترميناتور ۳» به كارگرداني جاناتان ماستو و نقش آفريني آرنولد شوارتزينگر از سوي شوراي مذكور مجوز اكران عمومي دريافت كردند.
شوراي صدور پروانه فيلمسازي نيز در جلسه اخير خود براي دو پروژه سينمايي پروانه ساخت صادر كرد.
اين شورا براي دو پروژه سينمايي به اسامي: «خيلي دور، خيلي نزديك» به كارگرداني و تهيه كنندگي رضا ميركريمي و «عشاق هزاره سوم» به كارگرداني محمدعلي نجفي و تهيه كنندگي سعيد حاجي ميري پروانه ساخت صادر كرد.شوراي مذكور همچنين با تغيير نام پروژه سينمايي «رويا» به «خوابگاه دختران»به كارگرداني محمدحسين لطيفي و تهيه كنندگي مجيد مدرسي موافقت نمود.

هوش مصنوعي در دانشگاه
فيلم سينمايي هوش مصنوعي به كارگرداني استيون اسپيلبرگ يكشنبه ۲۶ بهمن در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران به نمايش در مي آيد.
هوش مصنوعي محصول سال ۲۰۰۱ آمريكا بوده و در مدت زمان ۱۴۶ دقيقه بازيگراني چون هالي جوئل، جودكا و فرانسيس اوكانر را به خدمت گرفته است.
اين فيلم ساعت ۱۶ و در باشگاه دانشجويان واقع در خيابان ۱۶ آذر، ساختمان معاونت دانشجويي دانشگاه تهران به روي پرده مي رود.

مهمان مامان نوروز اكران مي شود
002301.jpg
فيلم «مهمان مامان» برگزيده بيست و دومين جشنواره فيلم فجر، آخرين ساخته داريوش مهرجويي بعد از «بماني»، با توافق پخش كننده و كارگردان، نوروز ۸۳ اكران مي شود.
داريوش مهرجويي در گفت وگو با ايسنا اظهارداشت: اول فيلم سينمايي «مهمان مامان» اكران خواهد شد و بعد سريال ۵ تا ۶ قسمتي آن از تلويزيون پخش خواهد شد.
وي در ادامه تصريح كرد: هم اكنون، مشغول مونتاژ سريال «مهمان مامان» هستم و البته، يك قسمت هايي از ضبط آن باقي مانده است.
داريوش مهرجويي درباره زمان اكران اين فيلم گفت: بستگي به سياست هاي پخش كننده دارد كه چه زماني را انتخاب كند.
مصطفي شايسته (هدايت فيلم) پخش كننده مهمان مامان نيز گفت: باتوجه به اينكه در شرف عهد قرارداد اكران عيد نوروز هستيم، اگر مهرجويي بخواهد فيلم را نوروز اكران مي كنيم.

ارديبهشت ۸۳؛
فروش بزرگ آثار هنري و دعوت از گالري داران
فروش بزرگ آثار هنري به شركت ها و ارگان هاي دولتي براي دومين بار در ارديبهشت ماه سال آينده انجام خواهد شد.
صادق تبريزي، رئيس شوراي منتخب گالري داران طي گفت وگويي با اعلام اين خبر گفت: از كليه گالري داران فعال و نيز فرهنگسراها دعوت مي شود با درنظرگرفتن شرايط تعيين شده آمادگي خود را براي شركت در اين فروش اعلام كنند.
وي افزود: در آخرين نشست شوراي منتخب گالري داران، مريم بامداد به عنوان دبير و مسئول دبيرخانه، مژگان والي پور مسئول كميته خدمات نمايشگاهي و آريا اقبال و الهه جواهري مسئول امور تبليغات و روابط عمومي، ژاله كريم زاده مسئول كميته تداركات و مينو صابري به عنوان مسئول امور بين الملل انتخاب شدند. همچنين اكبر ساعتچي در امور مالي و دبيرخانه، علي فرامرزي و فرناز محمدي در بخش كميته خدمات همكاري دارند.
برخي از شرايط شركت،  در اطلاعيه شماره يك شوراي مذكور چنين اعلام شده است: آثار هر هنرمند فقط از طريق يك گالري ارايه خواهد شد.
فضاي نمايشگاه به ميزان مساوي بين گالري داران تقسيم مي شود.
هر نگارخانه حداكثر با ۳۰ اثر شركت مي كند. قيمت آثار توسط كارشناسان بررسي مي شود. در اين نمايشگاه هر نگارخانه آثار حدود ۱۰ هنرمند را تحت پوشش دارد.
تبريزي در پايان افزود: ادامه اين پروژه در آينده اي نه چندان دور به يك آرت اكسپوي جهاني تبديل خواهد شد.

نگارستان
002304.jpg
اقيانوس ۶۷
۱ . ريچارد دي بن كورنزRichard Dieben Kornز
۲ . تولد: پورتلند ۱۹۲۲ - وفات: نيويورك ۱۹۹۴
۳ . سبك نقاش: آبستركت اكسپر سيونيسم -آغاز اين مكتب از آمريكا و به سال ۵۰-۱۹۴۰ و تكامل آن در شهر نيويورك بود. در اين سبك هنرمندان از ايده هاي احساسي ، خاص و انتزاعي به طور همزمان استفاده مي كردند. در واقع از حالت گرايي، احساس گرايي و انتزاعي بودن به طور همزمان بهره مي بردند.
۴ . زندگينامه نقاش: آثار دي بن كورن نمونه بارزي از هنرمندان سبك آبستركت اكسپرسيونيسم است. به علاوه استفاده از اشكال هندسي خصوصا مربع و مستطيل و ايجاد حالتي مرموز جالب است. به همين دليل آثار او را شبيه به آثار مارك روتكو يكي از معروف ترين نقاشان اين سبك و يكي از همكاران دي بن كورن در مدرسه عالي هنر كاليفرنيا در سان فرانسيسكو مي دانند. اين دو هنرمند بين سالهاي ۱۹۵۰-۱۹۴۷ در اين مدرسه تدريس مي كردند.
۵.نام تابلو و مشخصات تابلو: پارك اقيانوس شماره ۶۷ / ۱۹۷۳ / رنگ روغن روي بوم / ۹/۲۰۵ *۲۵۴ سانتي متر.
خطوط و اشكال هندسي: با استفاده از رنگ هاي متنوع، منظره  اي شبيه به دريا و آسمان و تپه هاي گندمگون پارك اقيانوس را در كاليفرنيا ايجاد كرده است. در واقع هنرمند با استفاده از خطوط و اشكال هندسي، خطاي ديد ايجاد كرده و فضاسازي كرده است. در واقع گويي از پنجره اي ما به منظره مي نگريم. هنرمند از خلوص رنگهاي سبك آبستركت براي آفريدن اثرش استفاده كرده و دريا و آسماني خيالي آفريده است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي

بهارستان
گوش كن!
جايي
دوباره من و شما ملاقات خواهيم كرد،
جايي كه روشنايي خواهد بود،
روشنايي و نور.
رامين مصطفوي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
شادي
با شادي پريد تو بغل مادر و ساك پر از پول را به او داد. مادر گريست و دعا كرد. خواهر زير سرم اشك شادي ريخت و داداش كوچكش دستش را بوسيد. از در كه بيرون آمد، از حال رفت.
او حالا ديگريك كليه داشت.
حسن علي آبادي

گشتي در دنياي خبرها
مبارزه با ته سيگار
پاريس: مديران يكي از پرطرفدارترين پيست هاي اسكي فرانسه قصد دارند با آلودگي اين مكان به ته سيگار مقابله كنند.
اخيرا از بخشي از اين پيست در حدود ۳۰ هزار ته سيگار جمع آوري شده كه اين مقدار ته سيگار براي آلوده كردن ۳۰ هزار تن آب يا آب ۵۰۰ استخر خصوصي كافي است. به همين دليل مسئولان اين پيست، استوانه هاي شيشه اي در چند نقطه از پيست نصب كرده اند كه ته سيگارهاي جمع آوري شده داخل اين استوانه ها ريخته شود و در معرض ديد قرار گيرد. همچنين كيسه هاي كوچك با تخفيف ويژه به اسكي بازان سيگاري فروخته مي شود تا ته سيگار خود را داخل اين كيسه ها بيندازند.
اعدام جنايتكار چيني
پكن: چين ديروز يكي از جنايتكارترين شهروندان خود در طول تاريخ را اعدام كرد. اين مرد ۳۵ ساله طي سه سال ۶۷ نفر را به قتل رسانده بود.
اين قاتل از كشتن انسانها لذت مي برد و به همين دليل اقدام به قتل مي كرد. البته در چند مورد هم او براي اينكه اموال شهروندان را بسرقت ببرد، دست به جنايت زد.
عروس و داماد در زندان
آديس آبابا: يك عروس و داماد در اتيوپي، شب اول زندگي مشترك خود را در سلول زندان سپري كردند.
داماد كه به دليل پرداخت مهريه سنگين در شب عروسي بي پول شده بود به عروس خانم پيشنهاد كرد براي اجاره چند دستگاه تاكسي جهت انتقال ميهمانان، حلقه هاي ازدواج خود را بفروشند كه اين پيشنهاد داماد با مخالفت شديد عروس خانم مواجه شد و در حقيقت وي جشن عروسي را لغو كرد.
به همين دليل خانواده دو طرف به زد و خورد با يكديگر پرداختند و در نهايت پليس، عروس و داماد را دستگير و آنها را زنداني كرد.
فرار از كلينيك
رم: دو روز قبل يك خانم در ايتاليا براي انجام عمل جراحي پلاستيك به يك كلينيك مراجعه كرد پزشكان اين مركز نيز طي دو ساعت عمل جراحي مورد نظر بيمار را انجام دادند و از او خواستند تا ۹۵۰۰ دلار هزينه عمل را بپردازد.
اما خانم فريبكار بلافاصله پس از مشاهده صورتحساب عمل جراحي پا به فرار گذاشت و متواري شد. در حال حاضر، پليس در تعقيب اين خانم فراري است.
موتورسوار بدشانس
تايپه: چند روز پيش، جنايتكاران يك مرد متمول را در تايوان ربودند. آنها سپس با خانواده اين مرد ثروتمند تماس گرفتند و براي آزادي گروگان خود درخواست ۶۰۰ هزار دلار پول نقد كردند. گروگانگيرها از خانواده گروگان ها خواستند تا پولها را داخل دو كيسه پلاستيكي بزرگ قرار دهند و در يك ساعت مشخص كيسه ها را از بالاي يك پل عابر پياده به خيابان پرتاب كنند.
يكي از اعضاي خانواده در ساعت تعيين شده كيسه ها را از بالاي پل، پايين انداخت اما يكي از آنها بر سر موتورسواري كه از زير پل در حال گذر بود افتاد و او را نقش بر زمين كرد.
موتورسوار در حال حاضر در بيمارستان بستري است.
فروش قهوه براي تامين بودجه
نيويورك: شهر نيويورك با كسري شديد بودجه مواجه است و به همين دليل كارشناسان اقتصادي پيشنهادهاي مختلفي براي تامين بودجه مورد نياز اين شهر را ارائه داده اند.يكي از اين پيشنهادها، افزايش قيمت قهوه است. در حال حاضر يك ليوان قهوه در نيويورك در حدود ۵/۲ دلار قيمت دارد كه پيشنهاد شده قيمت يك ليوان قهوه ۱۰ سنت افزايش يابد و اين مبلغ به خزانه شهر واريز شود.
از جمله پيشنهادهاي ديگر مي توان به كاهش تعطيلات عمومي و ملزم كردن معلمان به يك ساعت كار بيشتر در روز اشاره كرد.
جمع آوري سلاح
دالاس: يك كليسا در دالاس دست به ابتكار جالبي زده و قصد دارد سلاح هاي شهروندان را خريداري كند.به هر شهروندي كه سلاح خود را تحويل كليسا دهد ۵۰ دلار اهدا خواهد شد كه شخص دريافت كننده موظف است اين پول را صرف گل و شيريني براي خانواده اش نمايد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه شيشه هاي عليرضا يزداني / تا ۲۹ بهمن / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه زيورآلات ابوالفضل رهبريان / تا ۲۹ بهمن / خيابان مطهري، خيابان فجر، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* نگارخانه انديشه: نمايشگاه آثار نقاشي بتسا به مهدوي / ۲۶ بهمن تا هفتم اسفند / خيابان حافظ، سميه، حوزه هنري، تالار انديشه / تلفن: ۸۸۹۵۳۹۸
* نگارخانه والي: نمايشگاه طراحي روي كاشي سولماز فولادي / تا ۲۹ بهمن / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
*گالري بنفشه: نمايشگاه آثار تصويرسازي اردشير رستمي با عنوان «كام پوست» / ملاصدرا، نبش شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰ / تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷
* نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / تا ۳۰ بهمن / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشت، كوچه زرين، شماره ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي رضا افسري / تا ۳۰ بهمن / خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹

گل و گياه
گل انگشتانه
002298.jpg
نام علمي: Digitalis xmertonesis
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه دائمي و بوته اي است به بلندي ۷۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر، داراي برگهاي بيضي كشيده و كركدار كه گلهاي لوله اي، آويخته و صورتي رنگ آن با دهانه خالدار روي گل آذين خوشه اي در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نيمه سايه، خاك مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز نيز امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |