يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۹ - Feb 15, 2004
در صورت ادامه روند افزايش وظايف و حجم دولت
دولت قادر به تأمين هزينه زندگي كارمندان نخواهد بود
گروه اقتصادي: وظايف موازي، مشابه و متداخل دستگاه هاي دولتي بايد حذف شود و ضروري است در تشكيلات دولت اصول ارتباط، پيوستگي و تجانس وظايف به منظور ايجاد انسجام در دستگاه هاي اجرايي ايجاد شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور دكتر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهور در يكصدودهمين جلسه شوراي عالي اداري با بيان اين مطلب گفت: شرايط براي واگذاري تصدي هاي غيرضرور به بخش غير دولتي فراهم است و واحدها و سازمان هاي غيرضرور بايد حذف شوند، چرا كه براي اداره كشور هيچ راهي جز اصلاح ساختار اداري وجود ندارد، عملكرد دولت در اين بخش نسبت به ساير بخش ها پايين است و با اين روند افزايش حجم و وظايف دولت، دولت نمي تواند زندگي كارمندان را به نحوي كه شايسته آنها باشد، تأمين نمايد.
معاون اول رئيس جمهوري پس از ارائه طرح ساختار دولت توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اين سازمان را به عنوان بالاترين مرجع موظف نمود كه در ۶ ماهه اول سال ۱۳۸۳، فعاليت هاي كارشناسي و مطالعاتي لازم را به منظور اصلاح ساختار دولت انجام دهد و در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۸۳ شوراي عالي اداري با قاطعيت نسبت به حذف وظايف موازي و مشابه دستگاه ها و حذف واحدها و سازمان هاي غير ضرور تصميم گيري كند.
در اين جلسه به پيشنهاد مشترك سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و وزارتخانه هاي نيرو، آموزش و پرورش و امور خارجه شاخص هاي اختصاصي ارزيابي عملكرد وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، نيرو و امور خارجه به تصويب رسيد.
در ادامه جلسه پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در خصوص محدود نمودن فعاليت حوزه هاي ستادي وزارتخانه ها به اعمال حاكميت و امور راهبردي (سياستگذاري، برنامه ريزي و نظارت) مطرح و كليات آن مورد تصويب قرار گرفت.

ميزان و نحوه پرداخت پاداش بازنشستگان قبل از سال ۷۸ اعلام شد
گروه اقتصادي: پاداش پايان خدمت بازنشستگان قبل از سال ۷۸ معادل ده روز حقوق بازنشستگي سال ۷۸ آنان تعيين شد و پرداخت آن حداكثر دو هفته پس از ابلاغ تخصيص و دريافت وجه از خزانه آغاز مي شود.ميزان پاداش پايان خدمت بازنشستگان قبل از سال ۷۸ در قانون برنامه سوم ۳۰ روز در سال تعيين شده بود. به گزارش خبرگزاري فارس در اجراي بند(ر) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ كل كشور، به كليه بازنشستگان مشترك صندوق بازنشستگي كشوري و سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح (سازمان بيمه و بازنشستگي نيروهاي نظامي، سازمان بيمه و بازنشستگي سپاه و صندوق بيمه و بازنشستگي نيروي انتظامي ) كه تا قبل از سال ۱۳۷۸ بازنشسته شده اند، به ازاي هر سال خدمت، به ميزان ده (۱۰) روز حقوق بازنشستگي سال ۱۳۷۸ آنان پرداخت مي گردد.
بنابراين گزارش، كليه شركتهاي دولتي، بانكها و موسسات انتفاعي وابسته به دولت كه نام آنها در پيوست شماره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۸۲ كل كشور منظور شده است، موظفند معادل دو درصد (۲%) هزينه عمليات اجرايي مصوب خود را به شرح فهرست پيوست اين تصويب نامه، حداكثر تا پايان آبان ماه سال جاري به حساب درآمد عمومي موضوع رديف ۴۹۱۱۸۰ واريز نمايند.

همكاري هاي تجاري ميان كشورهاي عضو گروه ۸ تسهيل مي شود
گروه اقتصادي: نشست مقدماتي مقام هاي ارشد تجاري كشورهاي عضو گروه دي هشت ديروز در تهران برگزار شد. در اين نشست كه در زمره نشست هاي مقدماتي اجلاس سران كشورهاي عضو دي هشت به شمار مي آيد، مقام هاي شركت كننده بر تسهيل و گسترش همكاري هاي تجاري ميان كشورهاي عضو تاكيد كردند.
رئيس ايراني اين نشست با اشاره به اينكه موافقت نامه ترجيحات تجاري و موافقتنامه همكاري گمركي پس از نهايي شدن به امضاي سران كشورها مي رسد، گفت: در اين موافقتنامه پيشنهاد چگونگي كاهش تعرفه ها، ازبين بردن موانع تعرفه اي و شبه تعرفه اي و توسعه تجارت مطرح شده است.
درهمين حال رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در دومين نشست مجمع تجاري اتاق هاي بازرگاني گروه دي هشت خواستار امضاي موافقتنامه تجارت آزاد بين كشورهاي عضو شد.معاون امور بين الملل وزارت بازرگاني نيز با اشاره به اينكه ايران به عنوان يكي از اعضاي گروه دي هشت آماده همكاري همه جانبه در تمام زمينه ها با كشورهاي عضو است، گفت: اين همكاري ها را مي توان به صورت دوجانبه و مهمتر از آن در قالب همگرايي منطقه اي شكل داد.
براساس اين گزارش، دبيركل اتاق بازرگاني و صنعت كشورهاي اسلامي نيز تاكيد كرد: تمامي ا عضاي گروه دي۸ بايد موافقتنامه تجاري همكاري بين يكديگر را امضا كنند.

با يك ماه تاخير ثبت نام تلفن همراه از دوم اسفند آغاز مي شود
گروه اقتصادي: سرانجام پس از يك ماه تاخير و اظهارات ضدونقيض و تاكيد مقامات شركت مخابرات بر اين نكته كه پافشاري آنان براي كسب مجوزهاي لازم براي تأمين بودجه خريد تجهيزات پيش از ثبت نام تلفن همراه تا زمان واگذاري پس از ثبت نام كوتاه تر شود ديروز اعلام شد كه از روز دوم تا ۲۰ اسفند در مراكز پستي از متقاضيان تلفن همراه ثبت نام مي شود.
وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات و شركت مخابرات ديروز به صورت جداگانه اما هماهنگ زمان ثبت نام را اعلام كردند ولي اشاره اي به زمان واگذاري شماره تلفن ها به متقاضيان نكردند.براساس اظهارات سيد احمد معتمدي وزير ارتباطات و اطلاعيه شركت مخابرات قيمت ثبت نام تغيير نكرده و همان مبلغ ۴۴۰ هزار تومان سال گذشته است.
هيچ يك از مقامات مسئول علي رغم تاخير يك ماهه در آغاز ثبت نام اشاره اي به بهبود نحوه واگذاري ها نكردند و تنها تاكيد شده است كه قرعه كشي براي تعيين اولويت هاي واگذاري شماره هاي تلفن به متقاضيان در ۲۷ ارديبهشت ماه سال آينده انجام مي شود.
براساس اين گزارش، مقتاضيان ثبت نام بايد به مراكز پستي مراجعه و فرم لازم را تكميل كرده و با ارايه تصوير شناسنامه و مبلغ مورد اشاره اقدام به ثبت نام كنند. در اين دوره نيز محدوديت ثبت نام براي افراد وجود ندارد.

تعيين رديف بودجه براي انتشار اوراق مشاركت
گروه اقتصادي: ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي در نامه اي به وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينكه درآمدهاي اين بانك براي تأمين و پرداخت هزينه هاي انتشار اوراق مشاركت كافي نيست تأكيد كرد: عدم تأمين هزينه هاي لازم حاكي از تمايل نداشتن دولت به ادامه سياست انتشار و فروش اوراق مشاركت است.
در متن اين نامه كه از سوي خبرگزاري فارس منتشر شده رئيس كل بانك مركزي افزوده است: با ادامه روند فعلي انتشار اوراق مشاركت و افزايش هزينه هاي آن درآمدهاي بانك مركزي از محل اخذ كارمزد تفاوت خريد و فروش ارز، سود حاصل از مديريت منابع ارزي و غيره براي تأمين پرداخت هزينه هاي ياد شده كافي نيست.
وي خواستار پيش بيني بودجه لازم براي انتشار اوراق مشاركت در لايحه هاي بودجه سنواتي كشور شده است.
شيباني در نامه خود افزوده است: هزينه هاي پرداختي بانك مركزي در ارتباط با اوراق مشاركت كه براي كنترل نقدينگي و كنترل تورم منتشر مي شود از سال ۱۳۷۹ تاكنون از محل درآمدهاي بانك مركزي تأمين شده است.

خبر كوتاه
* فارس: لايروبي اسكله شهيد كلانتري با سرمايه گذاري ۹ ميليون دلاري توسط سازمان بنادر و تا ۱۵ اسفند ماه جاري به پايان مي رسد.
* مهر: دبير اتحاديه بازرگاني چاي كشور گفت: اگر طرح آزادسازي واردات چاي تا پايان اين هفته به تصويب هيات وزيران نرسد،به دليل نزديك شدن به برداشت محصول چاي داخلي بي فايده است.
* عمليات احداث ۱۴ سد خاكي جديد توسط متخصصان قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا در كشور آغاز شد.اين قرارگاه تاكنون موفق به احداث ۱۴ سد در كشور شده است كه سد كرخه از جمله آنها بود.
* فارس: معاون مركز توسعه صادرات ايران گفت: با توجه به وجود پتانسيل هاي بالايي كه براي توسعه ظرفيت هاي صادرات دريايي در كشور و چابهار وجود دارد، پيشنهاد مي شود ترمينال صادراتي محصولات دريايي در چابهار ايجاد شود.
* موج: با مشاركت گروه صنعتي سديد و چند شركت ايراني نيروگاه ۵۰۰ مگاواتي شاهرود احداث مي شود.

گفتگوي امروز
چندگانگي و نبود آمار جامع در كشور
گروه اقتصادي: يكي از مسائل و مشكلات كنوني كشور، نبود آمار جامع و بهنگام در بخش هاي گوناگون است. به تازگي با مصوبه شوراي عالي اداري ايجاد واحدي با نام مديريت آمارو اطلاعات در دستگاه هاي اجرايي كشور مورد توجه قرار گرفته است. با دكتر عباسعلي زالي معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي و رئيس مركز آمار ايران در اين باره گفت و گو كرده ايم.
* دلايل چندگانگي و نبود آمار جامع در بخش هاي شاخص كشور چيست؟
-دستگاه هاي مختلف ضرورت داشتن آمار را تاييد مي كنند و سعي دارند تا با تكيه بر اطلاعاتي كه در اختيار دارند نسبت به تهيه آمار مد نظر اقدام نمايند. از آنجا كه ممكن است اين دستگاه ها بدون اطلاع از يكديگر اقدام به انجام كارهاي موازي  كنند در نتيجه عدد و رقم هايي را بدست آورند كه بر اساس تعاريف و مفاهيم مختلف تغيير مي كند و موجب تفاوت در آمارگيري ها و جمع آوري اطلاعات خواهد شد. بنابراين ممكن است در يك مقوله چند نوع آمار متفاوت داشته باشيم مثلا اگر مي خواهيم راجع به بيكاري آمارگيري كنيم با توجه به تعريفي كه از بيكاري ارائه مي كنيم و اينكه سطح پوشش ما چقدر جامع و گسترده باشد و نكات فني چگونه رعايت شده باشد، اطلاعات جمع آوري شده متفاوت بوده و دچار چندگانگي آمار مي شويم.
*چه تدابيري براي رفع مشكل داريد؟
-براي رفع اين مشكل دولت مصوبه اي را داشته كه براساس آن بايد همه دستگاه ها با مركز آمار ايران در اين رابطه همكاري نموده و در جهت ساماندهي آمار كارهاي مشتركي صورت گيرد. مركز آمار ايران همكاري خود را با دستگاه هاي مختلف آغاز كرده و گرچه استقبال برخي دستگاه ها در اين زمينه خوب بوده ولي براي همكاري بيشتر اين دستگاه ها و اعمال هماهنگي ابزارهايي مانند ابزار بودجه اي يا تبصره هايي كه به صورت بودجه سنواتي در دولت و مجلس تصويب مي شود، نياز داشته ايم كه متاسفانه در اين زمينه كمتر موفق بوده ايم و معمولا به پيشنهادهايي كه داده ايم به نحو مطلوب ترتيب اثر داده نشده است كه اين امر موجب بروز ناهماهنگي با برخي از دستگاه ها مي شود. در تبصره اي خواستار آن بوديم كه كارهاي آماري دستگاه هاي زير يك عنوان جمع شود و مجموعه كارهاي آماري در يك سر فصل بيايد تا امكان نظارت بيشتر فراهم شود، اما متاسفانه اين موضوع در لايحه بودجه سال ۸۳ نيز لحاظ نشده كه اميدواريم با توجه به حمايت هاي دولت از طريق آيين نامه اي كه در دولت بايد به تصويب برسد اين مشكل مرتفع شود. اگر اين حمايت شود در رفع نقايص موجود در جامعه آماري مشكل نيست. دستگاه ها مي توانند با همكاري مركز آمار ايران و براساس اين مصوبه در جهت ساماندهي آمار حركت هاي منظمي را انجام دهند.هم اكنون ۲۸ كميته بخشي با دستگاه هاي مختلف تشكيل داده ايم كه نسبتا فعال هستند اما فعاليت بيشتر آنها منوط به تصويب اين تبصره مي باشد.

يادداشت
پاداش بازنشستگان
اعلام ميزان پاداش بازنشستگان قبل از سال ۷۸ به انتظار طولاني هزاران بازنشسته سازمانها و نهادهاي گوناگون دولتي پايان داد.
اگر چه اين خبر به خودي خود براي اين قشر از جامعه خوشحال كننده است ولي كاهش مبلغ پاداش مورد انتظار اين گروه از كارمندان سابق دولت به ميزان سالانه ده روز از شيريني اين خبر مي كاهد چرا كه در برنامه سوم اين ميزان معادل سالانه سي روز پيش بيني شده بود.اين در حالي است كه تاخير هيات دولت در تصويب پرداخت همين مبلغ نيز كه به يك سوم كاهش يافته در روزهاي پايان سال با توجه به بوروكراسي دولتي شرايطي فراهم كرده است كه احتمال مي رود پرداخت اين پاداش به همه بازنشستگان قبل از سال ۷۸ تا پايان سال جاري ممكن نشود.
انتظار اين است كه حداقل دستگاه هاي دولتي موظف شوند اين مبلغ را تا پيش از فرارسيدن سال نو به بازنشستگان قبل از سال ۷۸ پرداخت نمايند تا گشايشي در زندگي اين گروه از اقشار زحمت كش دولت باشد.

۳۰ درصد تخفيف براي بارهاي صادراتي
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني اعلام كرد: كشتيراني جمهوري اسلامي ايران از دهه فجر امسال، تمامي بارهاي صادراتي (كانتينري) كشور را با ۳۰ درصد تخفيف حمل مي كند.
به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، محمد شريعتمداري گفت: اين طرح كه به مديرعامل شركت كشتيراني جمهوري اسلامي ايران ابلاغ شده، به مدت يك سال به اجرا درمي آيد.
وي افزود: اعتبار تخفيف ۳۰ درصدي براي بارهاي صادراتي، از سوي مركز توسعه صادرات ايران و از محل جوايز و يارانه هاي صادراتي پرداخت خواهد شد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱,114
۲۳,438
۲۶۶,145
سيمان هگمتان
۴۱۱
۸,649
۱,063,867
سرمايه گذاري بانك ملي
۲۰۶
۴,345
۶۵۰,000
بانك اقتصادنوين
۱۴۹
۳,143
۱۰,000
فراوري موادمعدني
۸۳
۱,755
۱۲,000
شيميايي سينا
۸۵۲
۲۱,716
۴۹,800
نفت پارس
۸۹
۳,700
۲۵,010
شيشه قزوين
۸۹
۳,808
۲,569,365
كاشي پارس
۳۳
۱,847
۲۰,946
ساختمان اصفهان
۱,585
۹۲,819
۲,616,567
سيمان صوفيان
۸۹
۵,602
۴۳۷,194
سرمايه گذاري غدير
۲۳
۱,505
۱۸۸,783
شيشه همدان
۲۷
۱,811
۱۸,343
ايران تاير
۳۴
۲,296
۱۰,890
صنايع مخابراتي
۲۰
۱,357
۱۸۰,819
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۳۸
۲,594
۲۱۹,287
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۰
۲,793
۷۸۸,164
سرمايه گذاري بوعلي
۱۰۸
۱۵,825
۳۰۱,010
دوده صنعتي پارس
۲۳
۴,151
۱۰۲,235
سرمايه گذاري بازنشستگي
۲۱
۴,291
۱۴۸,791
سرمايه گذاري ملي
۲۵
۸,868
۴۹۶,250
چادرملو
۳
۱,878
۷۴,999
سرمايه گذاري ملت
۱۹
۱۲,850
۱۳,910
گروه صنعتي سديد
۴
۳,562
۲۵,504
ماشين سازي اراك
۲
۲,824
۴۵,637
كف
۲-
۸۳,967
۱,301,150
سيمان قائن
۲-
۴,468
۵۵,102
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۱-
۲,162
۲۳,645
سرماآفرين
۱-
۲,088
۲۱,716
سرمايه گذاري سپه
۲-
۴,108
۱۰۹,099
ايران خودروديزل
۱۰-
۱۴,103
۴۷,071
سايپا
۳-
۳,910
۱۱,171
ريخته گري تراكتور
۴-
۴,975
۱,904,010
معدني املاح ايران
۱۳-
۹,180
۶۹,474
پتروشيمي خارك
۲۷-
۱۴,460
۱۲,542
سيمان كارون
۷-
۲,294
۲۲,294
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۹-
۵,815
۱۱,644
مارگارين
۲۶-
۶,069
۲۴۰,261
لوله وماشين سازي
۲۴۸-
۵۴,349
۱۳,053
سيمان سپاهان
۳۰-
۶,509
۱۵۰,200
پتروشيمي اراك
۳-
۶۱۸
۱۰,345
پارسيلون
۳۶-
۷,064
۷۶,777
بانك كارآفرين
۳۵-
۵,561
۷۴,810
توسعه صنايع بهشهر
۱۶-
۲,417
۱۶,202
سرمايه گذاري نفت
۴۰-
۵,642
۳۸,518
صنعتي بهشهر
۱۳۱-
۱۵,329
۱۵,248
زامياد
۷۹-
۸,027
۲۲,227
فولادكاويان
۴۸۲-
۴۳,874
۴۹,237
سيمان تهران
۳۳۶-
۲۳,973
۷۴,348
سيمان بجنورد
۷۱۴-
۴۶,004
۳۴,061
سيمان شاهرود
۱۲۹-
۵,641
۲۱۸,683
گروه بهمن (وانت )
۵۲-
۲,194
۴۴,128
سرمايه گذاري سامان گستراصفهان
۸۵۴-
۳۴,530
۵۳,841
سيمان شرق
۳۷-
۱,307
۴۳۶,786
معادن روي ايران
۱۱۱-
۳,843
۲۱,274
رادياتورايران
۷۳-
۲,371
۱۲,100
كارتن پارس
۲۱۴-
۶,599
۱۳,172
كيميدارو
۹۱-
۲,607
۲۵,024
نيروترانس
۴۵۲-
۱۲,854
۱۴۱,605
تراكتورسازي
۱۲۶-
۳,260
۱۴۶,067
سرمايه گذاري البرز
۹۰۸-
۲۰,146
۳۵۰,886
صنعتي دريايي
۹۰-
۱,717
۲۴,782
فيبرايران
۶۶-
۱,101
۸۶,510
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۴
۵۱۸۶
۱۴,987,531
ايران خودرو

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۳۶۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۴۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۷۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۶۴۲

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |