يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۹ - Feb 15, 2004
مهندس چمران اعلام كرد
ساماندهي خدمت رساني به شهروندان تسهيل مراجعات به شهرداري
ميزان شكايتها از شهرداري تهران بسيار كاهش يافته و روحيه خدمتگزاري در شهرداري در حال گسترش است
002325.jpg
مهندس چمران : در حالي كه سال گذشته ميزان شكايت ها از شهرداري در بالاترين سطح بود ولي اين آمار هم اكنون كاهش يافته و روحيه خدمتگزاري در شهرداري در حال گسترش است
گروه شهري: دومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران از آغاز فعاليت رسمي خود (نهم ارديبهشت ماه امسال) تاكنون ۲۰۰ طرح و لايحه در زمينه شفاف سازي قوانين و ساماندهي امور شهري تصويب كرده است.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر ديروز در يك نشست خبري پيرامون عملكرد دوره دوم اين شورا گفت: شوراي شهر در اين دوره تاكنون ۴۶ جلسه رسمي و علاوه بر آن هر هفته نيز ۲ جلسه غيررسمي برگزار كرده است.
وي مصوبات شورا را در مسير خدمتگزاري، شفاف سازي و ساماندهي امور شهري و ازبين بردن قوانين دست و پاگير شهري عنوان كرد و گفت: شورا و شهرداري درصدد گسترش سيستم نظارت خود هستند و اميدواريم روزي برسد كه نارسايي ها در شهرداري كاملا برطرف شود.
وي همچنين گفت: بودجه ۱۳۰۰ ميليارد توماني سال ۸۳ شهرداري در كميسيون هاي شورا در حال بررسي است.
رئيس شوراي شهر با اشاره به كاهش ميزان شكايت ها از شهرداري در سال جاري گفت:  در سال گذشته ميزان شكايت ها از شهرداري در بالاترين سطح بود ولي اين آمار هم اكنون كاهش يافته و روحيه خدمتگزاري ها در شهرداري درحال گسترش است.
وي همچنين با اشاره به فعاليت كميسيون برنامه و بودجه شورا گفت: يكي از فعاليت هاي اين كميسيون، اصلاح سيستم اداري ومالي شهرداري است كه طبق اين برنامه شهرداري با سيستم نوين كار خود را انجام خواهد داد.
رئيس شوراي شهر ابراز اميدواري كرد كه برنامه اصلاحي سيستم مالي و اداري شهرداري تا پايان امسال به شورا ارائه شود.
چمران همچنين اظهارداشت كميته اي در كميسيون برنامه و بودجه شورا براي جذب منابع جديد مالي تشكيل شده تا درآمدهاي جديدي را براي شهرداري ايجاد كند.وي در تشريح فعاليت هاي كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر ازجمله احياي باغ ها و جلوگيري از تخريب بي رويه فضاي سبز نيز گفت: با تلاش اين كميسيون طرح جديدي براي احياي فضاي سبز در تهران توسط شوراي شهر تصويب و ابلاغ شد كه براساس آن صاحبان باغ ها مي توانند در ۳۰ درصد ملك خود براساس تراكم قانوني منطقه ساخت و ساز انجام دهند.
چمران در ادامه تشريح عملكرد ۱۰ ماهه دومين دوره شوراي شهر گفت: شورا در اين مدت در رابطه با احياي بافت هاي فرسوده نيز تسهيلاتي را قايل شد كه صاحبان املاك واقع در اين مناطق با رعايت قوانين شهرسازي، ضمن برخورداري از تخفيف عوارض ساخت و ساز مي توانند يك طبقه اضافي بناي تشويقي نيز استفاده كنند.
رئيس شوراي شهر تقسيط عوارض بدون بهره را از ديگر مصوبات شورا درجهت تسهيل پرداخت بدهي مردم به شهرداري عنوان كرد و گفت: براساس اين مصوبه مردم مي توانند بدهي خود به شهرداري را طي ۲۴ ماه پرداخت كنند.
وي افزود: با اين كار اكنون مردم به پرداخت عوارض شهرداري تشويق شده اند و از اين بابت توانسته ايم ۳۰۰ ميليارد تومان كسري بودجه كه در ارتباط با فروش تراكم متوجه شهرداري شده بود را جبران كنيم.
رئيس شوراي شهر افزود: در سال گذشته به موجب مصوبه قائم  مقام شوراي شهر بايد امسال ۵/۱ ميليون مترمربع تراكم فروخته مي شد كه در ۶ ماهه اول سال فقط ۱۰۰ هزار مترمربع فروش داشته است و پيش بيني مي شود تا پايان سال از ۲۰۰ هزار متر تجاوز نكند.
وي درمورد وضعيت فروش تراكم در سال آينده نيز گفت: سال آينده قطعا ميزان فروش تراكم كمتر خواهد بود و شهرداري درآمد چنداني از فروش تراكم نخواهد داشت.
چمران در پاسخ به پرسشي درباره افزايش نرخ كرايه تاكسي ها و خودروهاي مسافركش نيز گفت: براي اينكه به اين نابساماني پايان دهيم به دنبال ايجاد سيستم هاي مناسب مي باشيم.
رئيس شوراي شهر همچنين بخش عمده اي از معضلات تهران را ناشي از نبود يك مديريت واحد شهري دانست و گفت: شوراي شهر تلاش مي كند با اصلاح قوانين و تعامل با ساير دستگاه ها مديريت واحد شهري بر تهران حكمفرما شود تا دستگاه ها و ارگان ها به طور مجزا براي شهر تصميم گيري نكنند. وي همچنين افزود: امسال ۱۰ هزار هكتار به فضاي سبز تهران اضافه شده است.

با حضور شهردار تهران
خيابان سبلان به ميدان پليس متصل شد
002328.jpg
گروه شهري:  مراسم افتتاح پروژه پلهاي تقاطع بزرگراه شهيد صياد شيرازي با خيابان سبلان و خيابان گلبرگ و پلهاي جانبي آن ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما اين پروژه ادامه بزرگراه صياد شيرازي است كه از بزرگراه رسالت شروع و تا ميدان سپاه جمعا در ۵ قطعه ۵/۴ كيلومتري ادامه پيدا مي كند.
بنا بر اين گزارش قطعه يك اين پروژه در ارديبهشت ماه امسال افتتاح شد و ديروز عمليات قطعه دوم كه عبارت از پل روگذر بزرگراه صياد شيرازي بر روي خيابان سبلان و يكي از پلهاي جنوبي ميدان حشمتيه بود با هزينه دو ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان به پايان رسيد.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران به خبرنگار ما گفت: با افتتاح اين پل مجددا ارتباط خيابان سبلان برقرار شده و بزرگراه صياد شيرازي از زير پل خيابان سبلان به سمت خيابان پليس، باباخانلو تا ميدان سپاه ادامه خواهد يافت.
002319.jpg

احمدي نژاد ادامه خيابان سبلان تا خيابان پليس را جزو اولويت هاي ويژه شهرداري تهران ناميد كه كار خريد اراضي معارض آن نيز با سرعت زياد در حال اجراست.
وي ادامه داد: با تكميل اين طرح و نهايتا اتصال بزرگراه صياد شيرازي به خيابان پليس، باباخانلو و ميدان سپاه يكي از مهمترين بزرگراه هاي شمالي جنوبي تهران ظرف دو سال آينده تكميل و باعث كاهش بار ترافيكي بزرگراه مدرس و قسمتي از بزرگراه هاي صدر و بابايي خواهد شد.
به گفته احمدي نژاد شهردار تهران قطعه ۳ اين پروژه از ادامه سبلان تا تقاطع خيابان پليس و قطعه ۵ آن از ميدان سپاه تا خيابان كاج تا آخر سال ۸۳ و قطعه چهار كه پرمعارض ترين قطعه اين پروژه است تا پايان سال ۸۴ تملك و عمليات اجرايي آنها به پايان مي رسد.

نگاه
بوش در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريكا ، دشمن جديدي به آمريكا معرفي مي كند.
002316.jpg
افشين سبوكي

شوراي عالي هماهنگي شهرداري هاي كشور تشكيل مي شود
گروه شهري: شوراي عالي هماهنگي شهرداري هاي كشور با هدف بررسي مسايل، مشكلات و نارسايي هاي اداري، مالي، اجرايي و قانوني شهرداري ها به رياست معاون اول رييس جمهوري و با حضور وزارتخانه هاي كشور و مسكن و شهرسازي، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و شهرداران تشكيل مي شود.
دكتر محمدرضا عارف با بيان اين مطلب در ديدار شهرداران كلان شهرهاي كشور افزود: تعامل و ايجاد رابطه اي صميمانه بين دولت و شهرداري ها،  علاوه بر حل بسياري از مشكلات، مسير تحقق اهداف نظام درخصوص مديريت شهري را هموار خواهد ساخت.
معاون اول رئيس جمهور، تشكيل شوراهاي اسلامي شهر و واگذاري مديريت شهري به مردم در دولت آقاي خاتمي را به عنوان يكي از دستاوردهاي بزرگ و به ياد ماندني دانست و اظهارداشت: واگذاري مديريت شهرها به مردم و كاهش تصدي گري دولتي ازجمله اهداف دولت بوده كه خوشبختانه تحقق يافته و گرچه هنوز اشكالاتي در اين خصوص وجود دارد، اما اطمينان داريم با عملكرد مطلوبي كه شوراها داشته اند، در آينده اي نزديك شاهد مديريتي كارآمد و مردمي در شهرها خواهيم بود.
وي با بيان اينكه اعتقاد و عزم دولت بر ايجاد مديريت يكپارچه شهري است، بر لزوم وجود اين مديريت تأكيد و نقش شهرداري ها را در اين خصوص، حساس و مهم توصيف كرد و افزود: نگاه دولت در ايجاد مديريت واحد شهري تحميل مشكلات به شهرداري ها نيست، بلكه واگذاري اداره شهر به شهرداري ها است و از اين رو، همه بايد تلاش كنيم كه ماده ۱۳۶ قانون برنامه سوم توسعه، اجرا و اشكالات موجود در تصميم گيري ها اصلاح و وزارتخانه ها صرفا وظايف حاكميتي خود را انجام داده و اداره شهرها را به شهرداري ها واگذار نمايند و دراين ارتباط، دولت به منظور تمركززدايي و واگذاري تصدي هاي دولتي به نهادهاي محلي، طرح اصلاح ساختار اداري كشور را در دست اقدام دارد.
دكتر عارف مديريت شهرداري ها را يكي از دشوارترين كارهاي اجرايي دانست و گفت: نگرش دولت به شهرداري ها، همواره نگرش ويژه اي بوده و مردمي شدن مديريت شهري و شهرداري ها به معناي محدودشدن رابطه دولت با آنها نيست و در اين ارتباط، شهرداري ها مي بايست ضمن برخورداري از درآمد مستمر و پايدار براي اداره شهر، مسايل و مشكلات مالي خود را همراه با ساز و كارهاي پيشنهادي مشخص به دولت ارايه و دولت نيز سهم استفاده از خدمات شهرداري ها را پرداخت نمايد.
شهرداران كلان شهرهاي كشور نيز در اين جلسه با طرح مسايل و مشكلات شهرداري ها خواستار توجه جدي دولت براي رفع مشكلات و معضلات موجود در روند مديريت شهري شدند.

هفت ميليارد دلار خسارت ناشي از آلودگي هوا در سال ۱۳۸۰
خسارت ناشي از آلودگي هواي بخش انرژي در ايران در سال ۱۳۸۰ معادل ۷ ميليارد دلار اعلام شد.
به گزارش آسمان آبي ايران، براساس نتايج تحقيقات پروژه بازنگري زيست محيطي انرژي در ايران، خسارات ناشي از آلودگي هوا در ايران در سال ۸۰ در حدود
۵۶ ميليارد تومان، معادل ۷ ميليارد دلار، برآورد شده است كه اين ميزان معادل ۴/۸ درصد توليد ناخالص داخلي است. اين در حالي است كه يارانه هاي پرداخت شده به مصرف كنندگان انرژي در سال ۲۰۰۱ معادل ۱۱۸ ميليارد تومان يعني ۷/۱۴ ميليارد دلار و يا حدود ۱۸ درصد توليد ناخالص داخلي در ايران است.

شهروندان در مديريت شهري مشاركت مي كنند
شهرداري منطقه ۳ تهران به منظور ترويج فرهنگ شهروندي و شهرنشيني، طرح انتخاب شهروندان نمونه را اجرا و آنان در مديريت منطقه، مشاركت مي كنند.
دكتر علي اصغر تهراني - شهردار منطقه ۳ تهران، ديروز با اعلام مطلب فوق افزود: در راستاي فرهنگ شهروندي و تجليل از شهروندان مشاركت جو و علاقه مند به فعاليت هاي عمومي با گرايش شهري، طرح انتخاب و معرفي ۱۲ شهروند نمونه برگزار مي شود.
وي گفت: براساس اين طرح، شماري از شهروندان كه در امور فضاي سبز، زيباسازي سيماي منطقه، فعاليت هاي خدماتي، ورزشي، اجتماعي و فرهنگي تلاش كرده و در اين باره ابتكار عمل به خرج داده اند، به عنوان شهروندان نمونه برگزيده مي شوند.
وي افزود: آن دسته از شهروندان، نهادها و ارگان هاي دولتي و غيردولتي كه در زمينه ايجاد و نگهداري و گسترش فضاي سبز عمومي و آپارتماني تلاش كرده اند، پس از بررسي هاي كارشناسي به عنوان شهروندان نمونه برگزيده خواهند شد. از اين رو شهرونداني كه در ايجاد فضاي سبز از گونه هاي گياهي متنوع و درعين حال متناسب با شرايط اقليمي تهران فعاليت كرده و يا در آبياري فضاي سبز ابتكار عمل به خرج داده اند و نيز موجب تشويق همسايگان به ايجاد و نگهداري فضاي سبز عمومي در كوچه و محلات زندگي خود شده اند، مي توانند مشخصات لازم را به اين شهرداري ارسال كنند.
تهراني تصريح كرد: همچنين از ميان آن دسته از شهرونداني كه به توصيه شهرداري مبني بر بيرون گذاردن زباله بعد از ساعت ۲۱ عمل كنند، به عنوان شهروند نمونه برگزيده مي شوند. تلاش در ايجاد نماي زيباي ساختمان و پرداخت بهنگام عوارض به شهرداري از ديگر شاخصه هاي انتخاب شهروند نمونه است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |