يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۹ - Feb 15, 2004
رئيس مجلس در ديدار اعضاي شوراي مركزي حزب اعتدال و توسعه:
مبناي قانون اساسي ايران،مردم سالاري و انتخابات است
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، نظام  جمهوري  اسلامي را متكي  بر راي  مردم  دانست و گفت : نظام هاي  انتخاباتي  نيازمند احزاب ، سلايق  مختلف  و رقابت  هستند و با فقدان  يكي  از اين  امور، شور و نشاط از جامعه  رخت  برخواهد بست .
به  گزارش  ايرنا، مهدي  كروبي  با تأكيد بر اينكه  افراط و تفريط بزرگ ترين  نقص  هر جامعه  است ، افزود: متاسفانه  هر گروه  و جرياني  كه  قدرت  را به  دست  گرفت ، به  دنبال  حذف  رقباي  خود رفت  در حالي  كه گروهها تنها با هم  در سليقه ، دچار اختلاف  هستند.
كروبي  در ديدار اعضاي  شوراي  مركزي  حزب  اعتدال  و توسعه ، ايران  را كشوري  بزرگ ، متمدن ، داراي  منابع  غني  و قوي ، و مردمي هوشمند با ايدئولوژي  اسلامي توصيف  كرد و گفت : در سفر به  كشورهاي  ديگر هنگامي كه  مشاهده  مي كنم  جهانيان  با ديده  تحسين  و احترام  به  ايران  مي نگرند، احساس  سربلندي  و غرور مي كنم .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در عين  حال  خاطرنشان  كرد كه  مسئولان  نتوانستند از موقعيت  و جايگاه  ايران  در جهان  به  خوبي  استفاده  كنند.
كروبي  گفت : تجربه  ۲۵ ساله  كار در حكومت  و تجربيات  و مطالعات  ما نشان مي دهد كه  نتوانستيم  از همه  فرصت ها و نعمت ها و موقعيت ها استفاده  كنيم .وي ، از تنگ نظري ها و تندروي ها در كنار فشارها و تهديدات  دشمن  و جنگ تحميلي  به  عنوان  مهم ترين  عوامل  بروز اين  مسأله  ياد كرد.
كروبي  با اشاره  به  ويژگي  منحصر به  فرد امام  راحل  (ره )، مبني  بر حفظ جريانات  و افراد در كنار همديگر براي  پيشبرد امور كشور، گفت : در طول  ۲۵سال  گذشته ، هر گروه  و جرياني  كه  قدرت  را به  دست  گرفت ، درصدد حذف  و قلع و قمع  طرف  مقابل  خود برآمد و ما نيز براي  ايجاد رابطه  دوستانه  و تفاهم بين  احزاب  و افراد تلاش  كرديم .وي  افزود: امام  هم  با برخي  سلايق  موافق  نبود، اما سعي  مي كرد با حمايت از جايگاه  افراد و احزاب ، آنها را به  خدمت  نظام  بگيرد و براي  صيانت  از اصل  نظام  به  همه  توصيه  مي كرد كه  همديگر را تحمل  كنند.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي تصريح  كرد: امروز ديگر جامعه  ما به  دليل  وسعت جغرافيايي ، گسترش  جمعيت ، تنوع  زيستي  و ظهور نسل  جديد، تحمل  اختلاف  و تنش را ندارد.وي  ادامه داد: بيش  از هميشه  به  استفاده از همه  نيروها، گفت  وگو و تجزيه و تحليل  نقاط مثبت  و منفي  افراد و گروه ها نياز داريم .راه  عبور از حوادث   تلخ  و شيرين  جز تحمل  و تعامل  نيست  كه  بايد به  وسيله  افرادي  مجرب  و ورزيده  طي  شود.
كروبي  گفت : احزاب  و تشكل ها به خصوص  گروه هايي  كه  متوليان  آنها كوله باري  از تجربه  داشته  و فراز و نشيب ها را ديده اند، مي توانند بيشترين  نقش را در زمينه  هدايت  جامعه  به  سوي  اعتدال ، تفاهم  و توسعه  ايفا كنند.وي  در عين  حال  تأكيد كرد: احزاب  براي  رسيدن  به  اهداف  خود بايد با صبر و حوصله  عمل  كنند و توقع  نداشته  باشند كه  به  سرعت  در راس  قدرت  و جامعه قرار گيرند.كروبي ، فقدان  تحمل  احزاب  و انحصارطلبي  را از آفت هاي  فعاليت احزاب  دانست  و بر لزوم  عملكرد ريشه دار، درازمدت ، برنامه ريزي  شده  و آينده نگر احزاب  سياسي  تأكيد كرد.وي ، همچنين  استفاده  از رانت  توسط احزاب  براي  جذب  هواداران  را غلط، زودگذر و بي فايده  خواند و تأكيد كرد: گروه هايي  كه  در پرتو قدرت  به  وجود مي آيند، با افول  قدرت  از بين  خواهند رفت .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در بخش  ديگري  از سخنانش ، مردم سالاري  و انتخابات را مبناي  قانون  اساسي  جمهوري  اسلامي دانست  و گفت : روح  قانون  اساسي  يك  كلمه و آن هم  راي  مردم  است .رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در پايان اين ديدار به خبرنگاران گفت: استعفاي دسته جمعي نمايندگان قابل طرح نيست و آن را مطرح نمي كنيم.
به گزارش ايسنا وي در خصوص غيرقانوني خواندن انتخابات اول اسفند در ايران از سوي كنگره آمريكا و پارلمان اروپا تصريح كرد: تعبير غيرقانوني اصولا غلط است. يك روال قانوني انتخاب شده است، ولي ممكن است بگوييم برداشت ها متفاوت است. وي با اشاره به اين كه رئيس جمهور هم تأكيد داشتند كه لفظ غيرقانوني به كار برده نشود، اظهار داشت: انتخابات قانوني است و كارش انجام مي شود.
كروبي افزود: مردم بايد انتخابات را درست و باشكوه برگزار كنند؛ مردم با حضور، حمايت ها و پشتيباني شان مي توانند جواب دندان شكني به آنها بدهند.رئيس مجلس ادامه داد: ممكن است ما در ميان خود نقد و پرخاش و اعتراض داشته باشيم، ولي صميمانه كارمان را انجام مي دهيم و از حقوق خود نيز دفاع مي كنيم. آنها بروند در كشورهاي خود و ساير جاها ببينند انتخابات چگونه برگزار مي شود.
رئيس قوه مقننه با اشاره به روند استعفاهاي نمايندگان در آخرين جلسه علني مجلس اظهار داشت: براساس ماده ۹۵ آيين نامه، اگر استعفا دسته جمعي باشد و اختلالي در كار مجلس به وجود آورد قابل طرح نيست؛ زيرا ما با صراحت در قانون اساسي داريم كه هيچ روزي كشور نبايد بدون مجلس باشد.

البرادعي: ليبي فريبكار و ايران پيچيده است
محمد البرادعي، رئيس آژانس بين المللي انرژي هسته اي در مصاحبه با هفته نامه سوئيسي فكتس، با اشاره به داد و ستد تجهيزات اتمي گفت: تجربه ايران و ليبي نشان داده است كه كنترل و نظارت بر صادرات در كشورها به خوبي انجام نمي شود.
به گزارش سايت خبري بازتاب، وي افزود: اگر عضوي از پيمان منع توليد و گسترش سلاح هاي اتمي خارج شود بايد عليه آن عضو تحريم اعلام شود. او ليبي را يك كشور فريبكار قلمداد كرد و درباره ايران گفت: برنامه اتمي ايران پيچيده است چراكه اين كشور از ۲۰ سال پيش به اين سو در اين زمينه دست به تجربه زده و به همين دليل مدت ها طول خواهد كشيد تا يك شناخت كلي از برنامه ايران به دست بيايد.
بنابر اين گزارش، البرادعي در گزارشي كه هفته جاري منتشر خواهد كرد، به مواردي عليه ايران اشاره مي كند كه اين موارد به رغم امتيازات مهم داده شده در قطعنامه ۲۶ نوامبر شوراي حكام، شرايط را در نشست آينده اين شورا كه تا ۱۵ روز ديگر برگزار خواهد شد، به زيان ايران تغيير خواهد داد.

خرازي: ايران توان توليد سوخت هسته اي و صادرات آن را دارد
سايت خبري بي.بي.سي به نقل از كمال خرازي اعلام كرد: ايران توان توليد سوخت هاي هسته اي را دارد.
سايت مذكور از قول وزير خارجه ايران افزود: جمهوري اسلامي ايران آماده است تا از طريق بازار آزاد به كشورهاي خارجي سوخت هسته اي عرضه كند.
از سوي ديگر كمال خرازي در بازگشت از سفر به واتيكان درباره فشارهاي آمريكا بر آژانس بين المللي انرژي هسته اي و تهديد آمريكا بر ضد ايران گفت: در اين دوره هم آمريكا در آستانه اجلاس ماه مارس (اسفند) تلاش مي كند به آژانس بين المللي انرژي اتمي فشار وارد كند.
به گزارش خبرگزاري مهر وزير امور خارجه افزود: سياست ما همكاري و شفافيت است و تاكنون به همه  پرسش هاي آژانس پاسخ گفته ايم و قدر مسلم ما هيچگونه برنامه اي براي ساخت سلاح هسته اي نداريم و آژانس بين المللي انرژي هسته اي هم اذعان داشته است كه هيچگونه شواهدي در اين باره وجود ندارد و اميدواريم هرگونه ابهام در اين باره برطرف شود.وي تاكيد كرد: ما به طور قطع فناوري هسته اي را براي مصارف صلح آميز از دست نخواهيم داد و هيچ دولتي نمي تواند ما را از دستيابي به آنچه كه افتخار ملي ماست منصرف كند.خرازي افزود: ما به عنوان كشوري كه مي تواند سوخت هسته اي توليد كند براي همكاري بين المللي و عرضه سوخت هسته اي آمادگي داريم و البته براي گفتگو و همكاري با آژانس بين المللي انرژي هسته اي نيز آماده ايم.

تا انتخابات
جهرمي: براي نظارت بر انتخابات آمادگي كامل داريم
سيد محمد جهرمي گفت: در هر نوع سيستمي كه هياتهاي اجرايي در جريان انتخابات در نظر گرفته اند، آمادگي كامل داريم تا نظارت قانوني را انجام دهيم.
سيد محمد جهرمي در گفت و گو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه ۴۰ هزار صندوق راي در سراسر كشور پيش بيني شده است گفت: در شهر تهران بيش از ۳۵۰۰ صندوق راي است و براي نظارت بر آراء مردم براي صندوقهاي سيار ۳ نفر، براي صندوقهاي ثابت شهرهاي كوچك و روستاها و براي شهرهاي متوسط و صندوقهاي بزرگ ۴ تا ۵ نفر پيش بيني شده است.
وي در خصوص آموزش ناظرين افزود: آموزشهاي لازم به ناظرين مسئول و ناظرين در ۴ نوبت جلسه آموزشي داده شده است.
جهرمي گفت: براي بعضي مناطق كه از حساسيتهاي قومي و محلي برخوردار است، بازرس ويژه در نظر گرفته شده همچنين تمهيدات لازم براي انتخاباتي پرشور و قانونمند براي اول اسفند از طرف شوراي نگهبان و هياتهاي نظارت منصوب اين شورا انديشيده شده و به اجرا در آمده است. وي در خصوص تمهيدات لازم براي جلوگيري از هر نوع تخلف در ايام تبليغات و روز اخذ راي گفت: در رابطه با هر نوع تخلف، چه تخلفاتي كه در ايام تبليغات وجود دارد و چه تخلفاتي كه قانون در خصوص روز اخذ راي پيش بيني كرده، تمهيداتي انديشيده شده است.
آيت الله جنتي: مردم ما فهيم و به كشورشان وفادارند
به گزارش واحد مركزي خبر، آيت الله جنتي در گردهمايي سراسري رؤساي هيأت هاي نظارت استانهاي سراسر كشور گفت: ناظران و هيأت هاي نظارت بايد به وظايف قانوني خود كاملا آشنا باشند.
وي ابراز اميدواري كرد: با همكاري دستگاههاي اجرايي، زمينه برگزاري انتخاباتي پرشور، سالم و قانوني فراهم شود.
دبير شوراي نگهبان ناظران واقعي انتخابات را مردم دانست و گفت: مردم بايد از رأي خود صيانت و تخلفاتي را كه در روز رأي گيري مشاهده مي كنند به مسئولان مربوط اطلاع دهند تا آرا محفوظ و از خدشه مصون بماند.
آيت الله جنتي همچنين با تشريح روند بررسي صلاحيت داوطلبان نمايندگي هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: به لطف خدا، كار بررسي صلاحيت ها قانونمند، دقيق و برنامه ريزي و سازماندهي خوبي صورت پذيرفت.
وي در ادامه نيز به حضور چشمگير مردم ايران در راهپيمايي ۲۲ بهمن اشاره كرد و افزود: دشمنان و بدخواهان انقلاب و نظام به صورت گسترده اي درباره مأيوس شدن مردم از نظام و انقلاب تبليغات مي كردند در حالي كه مردم فهيم و وفادار كشورمان با حضور پرشور در راهپيمايي، ثابت كردند و نشان دادند كه به نظام علاقه مند هستند و اگر هم گلايه اي داشته باشند آن را از مجاري قانوني منتقل مي كنند.
حضور آگاهانه، نمايش قدرت
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: حضور آگاهانه مردم در انتخابات مجلس هفتم، سنگر مستحكمي است تا هر نوع انديشه بيگانه پرستي را از بين برده، نمايش ديگري از قدرت كشور را به تصوير بكشد.
به گزارش ايسنا امير دريابان شمخاني تصريح كرد: به نظر مي رسد انگيزه كافي براي حضور مردم در انتخابات وجود دارد.شمخاني با يادآوري اينكه تحليل هاي غربي با زمينه سازي هاي منفي حضور مردم را برعكس منعكس مي كنند، گفت: غربي ها هرگز تحليلشان تغيير نمي كند، اما مهم اين است كه مردم براي اثبات اينكه در آينده نظام مشاركت داشته و مجلس به عنوان مهمترين عنصر تصميم گيرنده در برنامه هاي اساسي جهت اداره كشور نقش محوري دارد، در انتخابات شركت خواهند كرد.
دو نفر براي تأمين امنيت هر صندوق رأي
معاون امنيتي انتظامي وزير كشور گفت: ۱۱۰ هزار نيروي انساني كار تأمين امنيت انتخابات مجلس هفتم را به عهده دارند.علي اصغر احمدي در گفت وگو با ايسنا افزود: در حال حاضر شوراهاي تأمين طرح هاي مربوط به تأمين امنيت اين انتخابات را تعيين كرده اند و در حال اجراي آن هستند و بر اين اساس به ازاي هر صندوق ۲ نفر پيش بيني شده كه در حوزه هايي كه انتخابات خبرگان رهبري برگزار مي شود اين تعداد به سه نفر هم مي رسد.
فهرست هاي انتخاباتي
فهرست نهايي جبهه وفاق ايران اسلامي در تهران
۱- احمد احمدي۲- دكتر عماد افروغ ۳- اميرعلي اميري ۴- فاطمه بروجردي كريمي ۵- محمد هاشم رهبري ۶- علي رضائيان ۷- عبدالحسين روح الاميني نجف آبادي ۸- رضا روستا آزاد۹- رحمان رنجبر ۱۰- كريم زارع ۱۱- حميد زاهدي ۱۲- مهريه سويزي ۱۳- بهجت السادات شهرتاش۱۴- حسين شمسايي۱۵- محمدرضا عباسي فر ۱۶- عليرضا علي احمدي جشفقاني ۱۷-مهدي علي اكبر ۱۸- محمد عظيمي۱۹- لطفعلي عيوضي ۲۰- حسن غفوري فرد۲۱- حسين كنعاني مقدم ۲۲- محمد متوليان ۲۳- محمدرضا مجيدي۲۴- محمد مهدي مظاهري تهراني۲۵- حسين مظفر ۲۶- مسلم ميرزاپور ۲۷- مرتضي محمودي۲۸- دكتر عزت ميرخاني ۲۹- الياس نادران ۳۰- محمد كاظم نجفي علمي
فهرست نامزدهاي نوانديشان مستقل
۱- مهدي كروبي ۲- ابوالفضل حسن بيگي۳- محمدرضا عباسي فرد۴- مجيد انصاري۵- اميرعلي اميري۶- عليرضا قزوه۷- الياس حضرتي۸- جمشيد اوشال۹- مجيد شالچي۱۰- محمدابراهيم ياوري۱۱- عبدالحسين روح الاميني۱۲- حسين كنعاني مقدم۱۳- اميررضا خادم۱۴- علي اصغر صباغ الواني ۱۵- احمد مظفري۱۶- محمد بخشايش اردستاني ۱۷- عليرضا محجوب۱۸- سهيلا جلودارزاده۱۹- صديقه احمدي فصيح۲۰- احسان عسگري۲۱- مهرداد فولادي نژاد۲۲- كريم زارع ۲۳- كاظم نجفي علمي ۲۴- علي شكوهي ۲۵- حسين ميرمحمد صادقي۲۶- عبدالله نوروزي۲۷- ابوالفضل قراخاني۲۸- سعيد ابوطالب۲۹- شعبانعلي برادران۳۰- امير نيكنام نژاد
دو تريبون آزاد دانشجويي براي بررسي انتخابات مجلس
دو تريبون آزاد دانشجويي در دانشكده هاي علوم اجتماعي و اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي براي بررسي فضاي انتخابات مجلس هفتم برگزار مي شود.
اسدي، دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو با خبرنگار سياسي ايسنا، افزود: تريبون آزاد دانشجويي درباره انتخابات با حضور تعدادي از نمايندگان مجلس ششم و اعضاي فعلي و سابق دفتر تحكيم وحدت و دانشجويان اين دانشكده در روز يكشنبه ساعت ۱۱ برگزار مي شود.
همچنين يكي از اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، گفت: تريبون آزاد دانشجويي ديگري نيز در روز دوشنبه درباره انتخابات مجلس در اين دانشكده برگزار مي شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
انتخابات مسئله داخلي ايران است اروپا دخالت نكند
سخنگوي  وزارت  امورخارجه ، قطعنامه  و موضعگيري  پارلمان  اروپا درخصوص  انتخابات  مجلس  را حاكي  از نداشتن  درك  درست  واقعيات  و پيچيدگي هاي  ايران  و ناآگاهي  از ساختار قانون  اساسي  جمهوري  اسلامي  ايران  دانست .
به گزارش ايرنا حميد رضا آصفي  ديروز  افزود: نيازي  به  توضيح  نيست  كه  انتخابات آتي  مجلس  شوراي  اسلامي  يك  مقوله  صرفا داخلي  بوده  و هرگونه  اقدامي  كه  شائبه مداخله  در امور داخلي  ايران  داشته  باشد، از سوي  جمهوري  اسلامي  ايران  مردود و غير قابل اعتناست .
آصفي  به  پارلمان  اروپا  توصيه  كرد كه  سعي  و وقت  خود را روي  رسيدگي به  نقض
فاحش  هنجارهاي  حقوق  بشري  در كشوهاي  اروپايي  و بي اعتنايي  به  حقوق اقليت ها به  ويژه  مسلمانان  اروپايي  متمركز كرده  و از پرداختن  به  مسائلي  كه هيچ گونه  ارتباطي  با آن  نداشته  خودداري  كند.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  تصريح  كرد: متاسفيم  كه  اين  نهاد، سخنان  و مواضع  رياست  محترم  جمهوري  و رياست  محترم  مجلس  را درك  ننموده  و با تحريف آن ، از كنار اين  واقعيت  مهم  گذشته  است  كه  مقامات  دولت  و نمايندگان  مجلس ضمن  مخالفت  صريح  با هرگونه  مداخله  خارجي  تأكيد كرده اند كه  مسائل  انتخابات  بايد در چارچوب  رويه هاي  داخلي  حل  و فصل  شود.آصفي  همچنين  اضافه  كرد: تلاش  براي  خدشه دار كردن  اعتبار و مشروعيت  انتخابات  در ايران  كمكي  به  وضعيت  شكننده  منطقه  كه  پارلمان  اروپايي  نيزخود به  آن  اذعان  دارد نخواهد كرد.
مضافاً اينكه  انتقادات  پارلمان  از برگزاري  انتخابات  به  عنوان  گامي مهم  در پيشبرد دمكراسي  در ايران  با ادعاهاي  اين  نهاد در زمينه  حمايت  ازدمكراسي  و حقوق  بشر در تضاد مي باشد.
آصفي  تأكيد كرد: روند مردمسالاري  ديني  در ايران  براساس  قانون  اساسي كشور و مطابق  با ملاك ها و فرهنگ  و دين  مردم  ايران  تنظيم  گرديده  و الگوهاي تحميلي  تاثيري  بر اين  روند نمي گذارد.

فشار تازه آمريكا به برنامه هسته اي ايران
با نزديك شدن زمان ارائه گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي ايران، آمريكا بار ديگر فشار بر ايران را از سر گرفت.
به گزارش بي بي سي ايالات متحده ضمن ابراز ترديد در مورد صميميت دولت ايران در توقف برنامه هاي توليد تسليحات هسته اي خود گفته است كه فرصت ديگري را به جمهوري اسلامي مي دهد.
ريچارد بوچر، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، روز جمعه گفت كه ايران هنوز تصميم استراتژيك براي توقف برنامه هاي هسته اي غيرمجاز خود به منظور دستيابي به تسليحات اتمي اتخاذ نكرده است.وي افزود: آمريكا قانع نشده است كه گزارشي كه جمهوري اسلامي درباره برنامه هاي هسته اي خود در ماه اكتبر سال گذشته به آژانس بين المللي انرژي اتمي تسليم كرد كاملا شفاف و كامل بوده است.
به گفته سخنگوي وزارت خارجه آمريكا، دولت ايران همچنان بخش هايي از اطلاعات درباره تلاش هاي جاري خود به منظور دستيابي به تسليحات هسته اي، به خصوص در زمينه غني سازي اورانيوم را مخفي نگه داشته است . بوچر تصريح كرد كه آمريكا در نظر دارد اين موضوع را به عنوان نشانه امتناع ايران از عمل به تعهدات خود به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد وخواستار اعمال تحريم عليه جمهوري اسلامي شود . وي تنها گفت كه آمريكا در انتظار گزارش جديد آژانس بين المللي در مورد ايران و اجلاس آژانس در ماه مارس سال جاري است و از ايران خواست تا آن زمان به تعهدات خود به طور كامل عمل كند.
سناي آمريكا، كه جمهوريخواهان در آن اكثريت دارند، هفته گذشته به اتفاق آرا قطعنامه اي را به تصويب رساند و درباره «خودداري ايران از عمل به تعهدات» ابراز نگراني كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |