يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۹ - Feb 15, 2004
بازنشستگان به ازاي هر سال خدمت ۱۰ روز حقوق مي گيرند
گروه اجتماعي: تمام بازنشستگان و موظفان و مستمري بگيران مشترك صندوق بازنشستگي كشوري و سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح كه تا قبل از سال ۱۳۷۸ بازنشسته شده اند، به ازاي هر سال خدمت، ۱۰ روز حقوق بازنشستگي براساس سال ۱۳۸۰ به آنها پرداخت مي شود.
آيين نامه اجرايي بند (ر) تبصره (پنج) قانون بودجه سال جاري كل كشور در جلسه ۲۸ دي ماه امسال هيأت وزيران بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسي تصويب شد.اين آيين نامه تمام بازنشستگان سازمان هاي بازنشستگي نيروهاي نظامي، بيمه و بازنشستگي سپاه و صندوق بيمه و بازنشستگي نيروي انتظامي را دربر مي گيرد.
تمام شركت هاي دولتي، بانك ها و موسسه هاي انتفاعي وابسته به دولت بايد معادل ۲ درصد هزينه عمليات جاري مصوب خود را حداكثر تا پايان بهمن ماه سال جاري به حساب درآمد عمومي قانون بودجه سال جاري واريز كنند.
همچنين به وزرا و روساي دستگاه هاي متبوع شركت هاي دولتي موضوع اين تصويب نامه اجازه داده مي شود كه حداكثر تا پايان بهمن ماه جاري، سهم تعيين شده آن دسته از شركت هاي زيرمجموعه را كه به لحاظ شرايط خاص قادر به پرداخت سهم مذكور نمي باشند، از ساير شركت هاي زيرمجموعه خود با رعايت سقف تعيين شده هر وزارتخانه و دستگاه متبوع تأمين كنند.
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مكلف است كه ۱۰ روز پس از مهلت مقرر، سهم هريك از صندوق هاي بازنشستگي كشوري و لشكري را متناسب با واريز درآمد، قانون بودجه سال ۱۳۸۲ كل كشور و براساس تعداد افراد مشمول، سهم هريك از صندوق هاي بازنشستگي را تخصيص دهد.
سازمان هاي بازنشستگي و تامين اجتماعي نيروهاي مسلح (سازمان هاي بازنشستگي نيروهاي نظامي و سپاه و نيروي انتظامي، بيمه و صندوق بيمه) بايد ترتيبي اتخاذ كنند كه حداكثر ۱۰ روز پس از ابلاغ تخصيص و دريافت وجه از خزانه، اعتبار پاداش پايان خدمت موضوع اين آيين نامه را به حساب بازنشستگان و موظفان نو مستمري بگيران مشترك خود واريز كرده و خلاصه اي از گزارش عمليات خود را به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارسال كنند.

پذيرفته شدگان دانشگاه جامع علمي كاربردي ۳۰ بهمن اعلام مي شود
002292.jpg
اسامي ۴۰ هزار پذيرفته شده آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي، روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه سال جاري اعلام مي شود.دكتر محمدحسين پوركاظمي معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين مطلب، افزود: نتايج نهايي پذيرفته شدگان آزمون دانشگاه جامع علمي كاربردي كه ۲۶ دي برگزار شد، روز پنجشنبه سي ام بهمن ماه جاري اعلام مي شود.
وي گفت: در آزمون علمي كاربردي سال جاري ۳۵۰ هزار داوطلب در ۱۹۳ رشته به رقابت پرداختند كه از اين تعداد اسامي ۴۰ هزار نفر به عنوان پذيرفته شدگان نهايي اعلام مي شود.
دكتر پوركاظمي در خاتمه تصريح كرد: اين آزمون در مقاطع كارداني، كارشناسي پيوسته و ناپيوسته و در پنج گروه صنعت، كشاورزي، هنر، مديريت، خدمات اجتماعي و صنايع غذايي در ماه گذشته برگزار شد.

وزير آموزش و پرورش:
دانش آموزان بم سال آينده در مدرسه مناسب تحصيل خواهند كرد
وزير آموزش و پرورش در ديدار «منير پوچناكو» معاون فرهنگي دبير كل يونسكو گفت: دانش آموزاني كه در بم زندگي مي كنند سال تحصيلي  آينده در مدرسه مناسب تحصيل خواهند كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، «مرتضي حاجي» افزود: بايد مدارس شبانه روزي در بم احداث شود تا بچه هايي كه والدين خود را از دست داده اند در اين مدارس به تحصيل مشغول شوند، مشروط بر اينكه منابع مورد نياز در اختيار باشد.
وي اظهار داشت: برگزاري دوره هاي آموزشي براي معلماني كه در بم تدريس مي كنند نيز الزامي است زيرا اين معلمان هم خودشان آسيب ديده اند و هم بايد به دانش آموزان آسيب ديده آموزش بدهند.
«منير پوچناكو» معاون فرهنگي يونسكو نيز در اين ديدار گفت: سازمان يونسكو مي تواند در زمينه هاي آموزش، علوم و فرهنگ با ايران همكاري كند و هم اكنون دفتري در بم داير كرده كه درباره مسايل آموزش ابتدايي و پايه و مقاطع بالاتر تحقيق و تلاش مي كند.
گفته مي شود دانش آموزان بازمانده از زلزله ويرانگر بم شرايط مناسبي از نظر ادامه تحصيل ندارند . سردي هوا و فضاي نامساعد حضور در كلاس مزيد بر مشكلاتي شده است كه از ناحيه زلزله بم به آنها تحميل شده است.

حداد عادل تشريح كرد
برنامه ائتلاف آبادگران براي انتخابات مجلس
پنج نفر از اعضاي اصلي ليست ائتلاف آبادگران ايران اسلامي روز گذشته در يك كنفرانس مطبوعاتي با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي در خصوص مواضع سياسي اهداف و برنامه هاي خود توضيح دادند. به گزارش خبرنگار همشهري ابتدا غلامعلي حداد عادل در مقدمه اي گفت: « گروهي كه به نام آبادگران در تهران با عرضه فهرست ۳۰ نفره در انتخابات شركت كرده اند، قصد و برنامه شان همانطور كه از كلمه آبادگران فهميده مي شود، توجه به پيشرفت كشور و آباداني و خدمت به مردم و رفع مشكلات مردم است.» وي در ادامه با بيان اين كه برنامه ائتلاف براساس آگاهي از نيازهاي واقعي جامعه و به خصوص شهر تهران انتخاب شده افزود: «انتخابات سال گذشته شوراي شهر خصوصا در تهران نشان دادكه مردم از منازعات سياسي و درگيريهاي جناحي خسته  شده اند و تمايل مردم به افرادي است كه بتوانند با كار و تلاش به رفع مشكلات مردم اهتمام ورزند.» نماينده مردم تهران تصريح كرد كه آبادگراني كه امروز داوطلب نمايندگي مجلس دوره هفتم هستند ادامه دهنده همان تفكري هستند كه در شوراي شهر تهران شركت دارند.او تاكيد كرد كه در فهرست آبادگران آن دسته بنيادي چپ و راست و محافظه كار و غيره كه در زبان سياسي جامعه ما مرسوم بوده ملاك انتخاب نبوده و براي نخستين بار فهرستي تهيه شده كه ملاك انتخاب افراد در آن توجه به شعار آبادگري و خدمت بوده است.حداد عادل ليست ائتلاف آبادگران را تركيبي موزون و بهنجاري از تخصص هاي مختلف كه حضورشان در مجلس ضرورت دارد خواند كه ۲۰ نفر از ۳۰ نفر آنها استادان دانشگاه هستند و حضور زنان و روحانيون هم در اين فهرست ديده مي شود.
در ادامه جلسه دكتر توكلي يكي ديگر از اعضاي ائتلاف در پاسخ به سئوالي درباره برنامه هاي اقتصادي و سرمايه گذاري خارجي به ويژه كشورهاي اروپايي با بيان اين كه اصلي ترين مشكل ايران امروز در مسايل اقتصادي مساله اشتغال جوانان است گفت: «تعداد جواناني كه در تحصيلات دانشگاهي موفق بوده ولي بيكار هستند زياد است و حتما به سرمايه گذاري اعتناي زيادي خواهد شد. رفع مشكل سرمايه گذاري مهمتر از منبع تامين سرمايه است. ما ترجيح مي دهيم اول زمينه را براي جذب سرمايه هاي داخل و ايرانيان خارج از كشور فراهم كرده و بعد سرمايه گذاري خارجي كه به نفع رشد اقتصادي و مديريت در كشور باشد را تامين كنيم.» حداد عادل نيز نظرش را درباره عدم شركت برخي احزاب اصلاح طلب در انتخابات اظهار داشت: «ما تمايل داريم همه كساني كه شرايط لازم را دارند در انتخابات شركت كنند و دعوت ما از مردم و كانديداها اين است كه در انتخابات شركت كنند و حال اگر بعضي افراد و جريانات به دلايلي قصد شركت ندارند علت را بايد خودشان توضيح دهند.» وي تاكيد كرد كه اين نوع تصميم گيريها تاثير مهمي در انتخابات نخواهد داشت.
نماينده فراكسيون اقليت مردم تهران در پاسخ به سوال الجزيره كه پرسيد ليست ۳۰ نفره ائتلاف متعلق به محافظه كاران است آيا اين ليست مورد تاييد مردم ايران خواهد شد گفت: «نام محافظه كار عنواني نيست كه هيچ گروه و جريان سياسي از جمله آبادگران آن را پذيرفته باشند و اين اصطلاحي است كه از جانب ديگران مطرح مي شود و ما چنين عنواني را براي گروه خود نمي پذيريم.»
وي با بيان اين كه آبادگران فقط در تهران شركت كرده اند اظهار داشت: «ما نمي توانيم از جانب كل مردم ايران نظر بدهيم. نتيجه انتخابات پيش از برگزاري انتخابات قابل پيش بيني نيست و خبرنگاران طي چند سال گذشته اين نكته را تصديق كرده اند كه نتايج به آساني قابل پيش بيني نيست و اين مردم هستند كه آزادانه راي مي دهند و ما نمي توانيم راجع به يك فهرست پيش بيني كنيم.» در ادامه توكلي افزود كه آبادگران خوشبين به پيروزي است.
حداد عادل در مورد رد صلاحيتهاي گسترده و عادلانه بودن يا نبودن انتخابات با توجه به الگويي كه در انتخابات شوراي شهر با حضور حداقل مردم بروز كرد گفت: ردصلاحيتها  به اعتقاد ما امري است در چارچوب قوانين و اولين بار نيست كه در انتخابات ما عده اي از داوطلبان ردصلاحيت شده اند.پس از سخنان حداد عادل، چهار عضو ديگر ائتلاف آبادگران نيز مواضع اين ائتلاف را تشريح كردند.

خدمت سربازي جزو سوابق بيمه اي محسوب نمي شود
گروه اجتماعي: عضوهيأت  مديره  و معاون  سازمان  تامين  اجتماعي  در اموربيمه اي ، گفت : درخدمت  سربازي  حق  بيمه  پرداخت  نمي شود و تامين  اجتماعي  نمي تواند اين  دوره را جزو سوابق  بيمه اي  محسوب  كند.
«رزاق  صادق» روز شنبه  در گفت  وگو با ايرنا، توضيح داد: سازمان  تامين  اجتماعي  در صورتي  دوره  سربازي  را به  عنوان  سابقه  خدمتي بيمه  شده  مي پذيرد كه  اين  دوره  بين  دو خدمت  باشد.
دوره  سربازي  بين  دو خدمت ، اشتغال  به  كار پيش  از اعزام  به  خدمت  سربازي و پس  از پايان  خدمت ، تعريف  مي شود.
وي  گفت : خدمت  سربازي  درنرخ  محاسباتي  سازمان  پيش  بيني  نشده  و بر همين اساس  توجيه  تامين  اجتماعي  منطقي  است .
صادق  اضافه  كرد: به  اعتقاد سازمان  تامين  اجتماعي  اگر قرار باشد دوره سربازي  نيز جزو سوابق  بيمه اي  بيمه شدگان  محسوب  شود، در نرخ  محاسباتي  سازمان بايد پيش  بيني  و قيمت  نرخ  آن  نيز محاسبه  شود.

مواد مخدر هيجان زا چالش آينده كشور است
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ گفت: چالش آينده  كشور در زمينه مواد مخدر، تغيير الگوي مصرف از مواد روانگردان به هيجان زاست.
به گزارش (ايسنا)، سردار طلايي در دومين همايش رهايي در جمع ۴ هزار معتاد بهبود يافته، افزود: انگيزه ها و ساختارهاي مصرف كنندگان و تاثيرات مواد مخدر روانگردان بسيار متفاوت تر از مواد افيوني بوده و آسيب هاي بيشتري براي جامعه در بر خواهد داشت.
وي با بيان اينكه توليد سهل و آسان مواد مخدر صنعتي، پليس را با موانع جدي روبه رو خواهد ساخت، خاطرنشان كرد: شيوع و شناخت دقيق اين مواد در دست پليس است؛ اما چنانچه هرچه سريعتر براي شيوه هاي پيشگيري و نحوه ترك مواد مخدر صنعتي تلاش نشود، در آينده با مشكلات بسياري روبرو خواهيم شد.

پزشكيان: نيازي به ساخت و ساز مراكز درماني نداريم
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: مشاركت مردم نه در راستاي احداث ساختمان بلكه بايد در جهت پشتيباني از بيمار باشد تا پول مستقيما به دست افراد نيازمند برسد.
دكتر مسعود پزشكيان در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اعتقاد به اين كه خريد دستگاههاي پزشكي مشكلي را حل نخواهد كرد، اظهار داشت: معمولا اين تجهيزات پزشكي گرانقيمت در صورت عدم وجود قدرت مالي بيمار بلااستفاده خواهند بود، لذا بايد جلب مشاركت هاي مردمي در جهت حمايت از بيماران نيازمند صورت گيرد.وي يكي از اهداف دانشگاهها را جلب مشاركت هاي مردمي و هماهنگي و سازمان دهي اين كمك ها دانست و تأكيد كرد: دانشگاهها موظف هستند كمك افراد خير را جمع آوري و براي حل مشكلات بهداشتي - درماني به دست بيماران نيازمند برسانند.دكتر پزشكيان با اشاره به حضورش در پنج دانشگاه شيراز، اصفهان، همدان، زنجان و آذربايجان در اجتماعات خيرين گفت: تاكنون جلسات زيادي در تهران با خيرين و سازمان اوقاف با اشخاص و گروه هاي زيادي گذاشته شده تا بتوانيم كمك هاي مردمي را متمركز كنيم؛ در اين جلسات به اين نتيجه رسيده ايم كه ديگر نيازي به ساخت و ساز مراكز درماني نيست بلكه اين كمك ها بايد براي حمايت و پشتيباني از مردم جذب شود.وزير بهداشت با اشاره به حادثه بم و جلب مشاركت هاي مردمي در اين زمينه تصريح كرد: در اين ارتباط با انجمن هاي علمي و سازمانهاي داخلي و خارجي و گروه هاي خير جلساتي گذاشته شد كه مشكل موجود را چگونه سازمان دهيم.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |