دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۰ - Feb 16, 2004
أَفِيضُوا فِي ذِكْرِ اللّهِ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الذِّكْرِ.
به ياد خدا باشيد كه نيكوترين ذكر، ياد خداست.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه بوي خير ز زهد ريا نمي آيد
اگر به باده مشكين دلم كشد شايد
من آن كنم كه خداوندگار فرمايد
جهانيان همه گر منع من كنند از عشق
نخستين هم انديشي «نقد و هنر» برگزار مي شود
گروه پژوهشي نقد هنري فرهنگستان هنر در پي برگزاري مجموعه هم انديشي هاي پژوهشي هنر، نخستين هم انديشي «نقد هنر» را در خانه هنرمندان ايران برگزار مي كند.
اين هم انديشي با توجه به جايگاه ويژه نقد در ارتقاي سطح دانش هنري و تبادل تجربيات و تحقيقات در اين زمينه و اهميت رويكردهاي گوناگون نقد هنري همانند رويكرد فلسفي، جامعه شناختي، روانشناختي، اسطوره اي، نشانه شناختي و مطالعات فرهنگي ۲۹ بهمن ماه برگزار خواهد شد. در اين هم انديشي اساتيد و هنرمندان زير به ايراد سخنراني و ارائه مقاله خواهند پرداخت:
آيدين آغداشلو؛ رويكرد تفسيري در نقد معاصر ايران، قطب الدين صادقي، نقد تئاتر مدرن، محمدرضا ريخته گران، پديدارشناسي و نقد آثار هنري، بهمن نامور مطلق، رويكرد نشانه شناسي نقد هنر، اسماعيل بني اردلان، تأثير نظريات فلسفي در نقد سينما، ايرج نعيمايي، بررسي شيوه هاي نقد با مصاديق موسيقي، علي رامين، هستي شناسي و نقد هنر، محمد ضيمران، رويكرد پساساختارگرايي در نقد هنر، مرتضي گودرزي (ديباج)، چشم اندازهاي نقد هنر، مهرداد احمديان؛ نقد فرماليسم در نظريات راجر فراي و كلايوبل، منصور ابراهيمي؛ نقد و داوري ارزش، محمد شهبا؛ نقد نئوفرماليسم در سينما، حميدرضا خويي؛ نسبت دانش معماري با نقد آثار معماري، حبيب ا... درخشاني؛ هنرهاي ديداري و نقد هرمونوتيكي.
گفتني است، مقالات برگزيده در هم انديشي و ساير مقالات در كتاب مجموعه مقالات منتشر خواهد شد.

برندگان جوايز جشنواره فيلم برلين معرفي شدند
002346.jpg
داوران جشنواره معتبر فيلم برلين جايزه بهترين هنرپيشه زن را مشتركا به دو بازيگر اهدا كرده اند.
به گزارش بي بي سي اين جايزه مشتركا به ساندلينو مورنو به خاطر بازي در فيلم ماريا سرشار از برازندگي و شارليز ترون به خاطر بازي در هيولا اعطا شد.
فيلم از روبرو جايزه خرس زرين را كه به بهترين فيلم تعلق مي گيرد نصيب خود ساخت.
كيم كي دوك از كره جنوبي به خاطر ساختن فيلم دختر نيكوكار جايزه بهترين كارگردان را دريافت كرد و دنيل هندلر جايزه آغوش گمشده را دريافت كرد.
ابتدا از فيلم هاي ديگري به عنوان رقباي اصلي دريافت جايزه بهترين فيلم نام برده مي شد، اما هيأت داوران جشنواره برلين به انجام گزينش هاي غيرمنتظره مشهور است.
از روبرو نخستين فيلم آلماني است كه پس از سال ۱۹۸۶ برنده اين جايزه شده است.
اين فيلم كه محصول مشترك آلمان و تركيه است وقايع زندگي سيبل، يك دختر جوان آلماني را روايت مي كند كه در يك خانواده ترك به دنيا آمده است. او پس از ازدواج با يك بي سر و پاي دائم الخمر از خانواده سنتي خود مي گريزد.
در مجموع ۲۳ فيلم براي رقابت در اين جشنواره ۹ روزه كه فيلم هاي بسيار ديگري نيز در آن به نمايش درآمد شركت داشتند.
هيأت داوران، به سرپرستي فرانسيس مكدرماند، جايزه خرس نقره اي را به فيلم آغوش گمشده اعطا كرد. اين فيلم داستان يك جوان يهودي اهل آرژانتين را كه سعي دارد وارد اروپا شود بازگو مي كند.
شارليز ترون كه به خاطر بازي در نقش آيلين وورنوس، يك قاتل زنجيره اي مشهور در فيلم هيولا نامزد جايزه اسكار نيز هست، براي دريافت جايزه بهترين هنرپيشه زن جشنواره برلين با كيت بلنشت هنرپيشه استراليايي از فيلم مفقودالاثر و جولي دلپي،  هنرپيشه فرانسوي فيلم پيش از غروب روبرو بود.
پيشتر، ديتر كاسليك، مدير جشنواره برلين، از فيلم پيش از غروب ستايش كرده بود، اما وي از اعضاي هيأت داوران براي انتخاب بهترين فيلم نبود.
وي به نشريه «ورايتي» گفت: «اگر مي توانستم، هر شب اين فيلم را پخش مي كردم.»
سميرا مخملباف، فيلمساز ايراني، عضو هيأت داوران اين دوره جشنواره برلين بود و فيلم «بهشت جاي ديگري است» ساخته عبدالرسول گلبن تنها فيلم ايراني حاضر در جشنواره، در بخش غير رقابتي كودك و نوجوان به نمايش در آمد.

شهر زيبا در جشنواره مشهد ۴ سيمرغ گرفت
مراسم اختتاميه  جشنواره بين المللي فيلم فجر در مشهد با معرفي فيلم هاي برگزيده به پايان رسيد. به گزارش ايسنا، در اين مراسم از سوي هيات داوران جشنواره در مشهد ۴ سيمرغ بلورين به فيلم شهر زيبا تعلق گرفت. بنا به اعلام هيات داوران سيمرغ بلورين بهترين فيلم به همراه ديپلم افتخار و ۵ سكه بهار آزادي به فيلم شهر زيبا ساخته اصغر فرهادي تعلق گرفت. اين فيلم همچنين سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را نيز از آن خود كرد. در بخش بازيگري نيز سيمرغ بلورين نقش اول مرد جشنواره به همراه ديپلم افتخار و ۵ سكه بهار آزادي به بابك انصاري بازيگر فيلم شهر زيبا تعلق گرفت. سيمرغ بلورين نقش اول زن نيز به ترانه عليدوستي بازيگر فيلم شهر زيبا اختصاص يافت. در بخش نقش دوم زن مريلا زارعي در فيلم سربازان جمعه، در بخش نقش دوم مرد نيز فرهاد قائميان بازيگر فيلم تارا و تب توت فرنگي ديپلم افتخار را از آن خود كردند. سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني نيز به عزيز الله حميدنژاد كارگردان فيلم اشك سرما تعلق گرفت. در اين مراسم همچنين فيلم منتخب تماشاگران مشهدي معرفي گرديد و مهدي فخيم زاده كارگردان فيلم همنفس سيمرغ بلورين و جوايز اين بخش را از آن خود كرد. در قسمتي از مراسم اختتاميه همچنين سيمرغ بلورين جشنواره به ۴ هنرمند مشهدي فعال در جشنواره فيلم اهداء شد. اين جوايز به مهدي صباغ زاده كارگردان صبحانه اي براي ۲ نفر، سعيد سهيلي كارگردان فيلم تارا و تب توت فرنگي، جواد اردكاني كارگردان فيلم قناري و انوشيروان ارجمند تعلق گرفت.

سرقت بزرگ از دو انتشاراتي معروف
دفتر دو انتشاراتي «كارنامه» و «ماهور» واقع در خيابان حقوقي هفته گذشته مورد دستبرد سارقين قرار گرفت و بسياري از وسايل و تجهيزات آنها غارت شد.
محمد زهرايي مدير انتشارات كارنامه در گفت و گو با خبرنگار همشهري ضمن اعلام اين خبر گفت: سارقان، غروب روز بيستم بهمن به دفتر ساختماني كه دو انتشاراتي ماهور و كارنامه در آن قرار دارند، وارد شده اند و چون گمان مي كردند مي توانند از فرصت ۴ روز تعطيلي نهايت استفاده را كرده و كل ساختمان و تجهيزات آن را به سرقت ببرند، لذا از دفتر بالاي نشر ما، مكتب ميرزا عبدالله (مؤسسه اي كه كارهاي محمدرضا لطفي نوازنده صاحب نام تار و سه تار را انتشار مي دهد) شروع به سرقت كردند و سپس دو دفتر كارنامه و ماهور را سرقت كردند. اما چون به دفتر مؤسسه سيته رسيدند، آژير اين مؤسسه به صدا درآمد كه به جهت اتصال اين آژير به منزل مسئول مؤسسه، ساعت ۵/۲ نيمه شب وي به ما خبر داد كه كسي در ساختمان حضور يافته است.
زهرايي افزود: من در ساعت ۳ در محل حاضر شدم، اما دزدان گريخته بودند، در حالي كه كامپيوترهاي ما و هاردهايي را كه نزديك ۱۰۰ كتاب در دست حروفچيني در آنها قرار داشت به سرقت بردند.وي گفت پليس از كل ساختمان انگشت نگاري  كرده است.گزارش خبرنگار ما حاكيست نشر كارنامه در تدارك چاپ برخي از كتابهاي مهم چون ادبيات مانوي (اثر مرحوم مهرداد بهار و اسماعيل پور)، دو جلد ديگر از آثار دكتر محمدعلي موحد، شمس تبريزي با تصحيح دكتر شفيعي كدكني و... نيز نشر ماهور درصدد چاپ جلد دوم و سوم دايرةالمعارف سازهاي ايران محمدرضا درويشي بود.

نگارستان
002352.jpg
نام من...
۱. جيم دين Jim Dine
۲. تولد: سين سيناتي ۱۹۳۵ و اكنون در قيد حيات است.
۳. سبك نقاش: پاپ آرت (Pop Art؛ از سال ۱۹۵۰ به وسيله «ريچارد هميلتون» در آمريكا و سپس انگلستان رواج يافت. اين هنر در تبليغات؛ توليدات كارخانه ها؛ آثار كميك؛ موضوع هاي عمومي و... كاربرد دارد. در اين سبك كلاژ عكس و نقاشي نيز وجود دارد. در واقع نگاهي نو به هرچه در اطراف هنرمند است و آفريدن آثاري جالب و مدرن؛ مشخصه سبك است.)
۴. زندگينامه نقاش: «دين» گاهي موضوع هاي حقيقي مثل «چمن زار» و يا حتي «مسواك» را براي نقاشي انتخاب مي كرد! او وسايل مورد استفاده مردم و آنچه را كه مردم به نوعي با آن درگير بودند؛ با سايه - روشن بر روي بوم نقاشي مي كرد؛ و جالب اين كه نام اين وسايل را نيز كنارشان مي نوشت!
او سبك هاي مختلفي را در نقاشي تجربه كرد ولي مشهورترين آثار او به سبك مدرن بود. او در سال ۱۹۸۰ آثاري به نام «قلب» آفريد كه در همه آنها احساسات دروني خود و عقيده اش مبني بر اين كه نقاشي مي تواند «احساس دروني آدمي را آشكار كند»؛ به خوبي نشان داده مي شد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: نام من جيم دين شماره دو است! / ۱۹۹۲ / رنگ روغن و مينا روي بوم / ۱۲۷*۴/۹۱ سانتي متر «قلبي» با رنگ قرمز تند و در حال تپيدن؛ روي پس زمينه اي وصله دار و البته رنگي ديده مي شود. اين تصوير عجيب و البته عميق؛ «التماسي دروني» را نشان مي دهد! اين تصوير به وضوح قصد «جلب توجه» دارد! شايد اين يك كارت تولد باشد كه با «بغض و ناراحتي» مي خواهد حرفي بزند!
۶. محل نگهداري تابلو: گالري پس / نيويورك.

گشايش هشتمين نمايشگاه جهاني پوستر تهران
نمايشگاه هشتمين دوسالانه بين المللي پوستر تهران امروز با معرفي برگزيدگان در نگارخانه  خيال افتتاح مي شود.
در نمايشگاه اين دوسالانه ۳۱۲ اثر از ۲۰۹ طراح ۳۱ كشور جهان به نمايش درمي آيند و در حاشيه برگزاري آن، روزهاي ۲۸ و ۲۹ بهمن هشت طراح برجسته گرافيك از كشورهاي مختلف در مورد هنر گرافيك به سخنراني مي پردازند.
براين اساس پائولاشر و سيمورشو است از آمريكا ساعت ۱۰، آيدين آغداشلو و رزماري تي سي از سوئيس ساعت ۱۷ روز ۲۸ بهمن و شين ماتسوناگا از ژاپن و مارتاگرانا دوس ساعت ۱۰، مارتين پدر سن از آمريكا و ليندافو از استراليا ساعت ۱۷ روز ۲۹ بهمن در موزه هنرهاي معاصر سخنراني مي كنند.

بهارستان
بيماري رواني دارد اين آب
ولش كنيد هرچه دلش مي خواهد آبي باشد
يك بار هم شما درخت هايتان را كنار جوي بياوريد
مگر چه مي شود؟
بهزاد زرين پور

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
مسخ؛ نه از نوع كافكا
هشت تا از تخم  ها جوجه شده بودند اما يكي از آن ها هنوز همانطور سر جايش بود و مرغ حنايي خودش هم نمي دانست چرا جوجه كوچولوي اين يكي تخم، بيرون نمي آيد!
البته مرغ حنايي، خودش حساب روز و ساعت همه شان را داشت و مي دانست كه آنها همگي محصول يك روز نيستند، پس طبيعي است كه همه با هم متولد نشوند و به همين دليل خوب مي دانست، تخمي كه رويش نشسته، ششمين تخم است و جوجه اش بايد سه روز پيش به دنيا مي آمد. حتي يك بار مرغ حنايي با خودش فكر كرد: «نكند اين تخم  هم مثل قصه جوجه اردك زشت به جاي اينكه جوجه مرغ باشد، جوجه اردك از آب دربيايد...» اما باز با خودش فكر كرد و گفت: «نه، اين غيرممكن است. آن طور اتفاقات، فقط در قصه ها مي افتد...» گاهي هم با خودش فكر مي كرد كه: «شايد اين يكي فاسد شده باشد...» اما وقتي گوشش را روي آن مي گذاشت و صداي ضربان قلبي كوچك را از درونش مي شنيد باز دلش نمي آمد رهايش كند و دوباره رويش مي نشست... تا اينكه چند روز ديگر هم گذشت و مرغ حنايي كه هنوز منتظر بود متوجه شد جوجه كوچولو، تصميم گرفته از خانه كوچك خود بيرون بيايد، پس خودش هم دست به كار شد و به او كمك كرد تا پوسته را كنار بزند و متولد شود، اما به محض اينكه چشمش به جوجه افتاد نزديك بود از تعجب شاخ در بياورد. چون جوجه اش؛ يك جوجه عقاب بود. مرغ حنايي كلافه شده بود و دائم در اين فكر بود كه چطور چنين چيزي ممكن است؟! البته او خودش خوب مي دانست كه در قصه ها همه چيز اتفاق مي افتد اما هرگز نمي دانست كه زندگي مرغي خودش هم لابه لاي خطوط قصه مي گذرد.
محسن سعيدالسادات

روزنگار
فرمانده كل
مجلس شوراي ملي روز ۲۵ بهمن ۱۳۰۳ فرماندهي كل قوا را به رضاخان سردار سپه، رئيس الوزرا و وزير جنگ وقت سپرد. اين سمت تا پيش از مصوبه مجلس به احمد شاه تعلق داشت. سردار سپه با به دست آوردن عنوان فرماندهي كل، گام ديگري در جهت قبضه كردن قدرت در غياب شاه كه در فرنگ به سر مي برد، برداشت. متن مصوبه مجلس چنين بود: «رياست عاليه كل قواي دفاعيه و تأمينيه مملكتي را مخصوص آقاي رضاخان سردار سپه دانسته كه با اختيارات تامه در حدود قانون اساسي و قوانين مملكتي انجام وظيفه نمايد و سمت مزبور بدون تصويب مجلس شوراي ملي از ايشان سلب نتواند شد.»
رضاخان كه پس از كودتاي سوم اسفند ۱۲۹۹ در كابينه سيدضياءالدين طباطبايي به وزارت جنگ رسيد و از سوي احمد شاه لقب سردار سپه گرفت و رياست ديويزيون قزاق را به دست آورد، در كابينه هاي قوام السلطنه، مشيرالدوله و مستوفي الممالك نيز وزير جنگ بود و سپس خود رياست هيأت وزيران را عهده دار شد. او در اين مدت با متحدالشكل كردن ارتش و سركوب قيام جنگل و شورش عشاير لر و كرد نفوذ و قدرت فراواني به دست آورد. سپس در اواخر سال ۱۳۰۲ كوشيد با طرح تغيير رژيم از سلطنت به جمهوري قدرت را به طور كامل به دست گيرد كه با مقاومت مجلس و گروهي از مطبوعات ناكام ماند. اما سال بعد پس از سركوب شيخ خزعل و واداشتن او به تسليم در موقعيتي قرار گرفت كه مجلس فرماندهي كل قوا را از شاه سلب و به وي سپرد. پس از اين ماجرا، در كمتر از يكسال وضعيت به گونه اي سامان يافت كه انقراض قاجاريه و سپردن تاج سلطنت به رضاخان ميسر شد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
قرباني كودك
دهلي نو: يك مرد روستايي در هند پسربچه ۵ ساله اي را كشت تا مشكلات اقتصادي اش برطرف شود. چندي پيش يكي از معتمدان محلي به اين مرد گفته بود، در صورت قرباني كردن يك پسربچه، مشكلات اقتصادي اش رفع و مجدداً ثروتمند مي شود.به همين دليل وي، يك پسر بچه ۵ ساله را ربود و پس از اينكه يك هفته او را حبس كرد، كودك نگون بخت را از بين برد.
تمسخر بوش توسط كاسترو
هاوانا: فيدل كاستر، رهبر كوبا بار ديگر به تمسخر جورج بوش پرداخت. كاسترو كه در جريان يك كنفرانس اقتصادي در كوبا سخنراني مي كرد مدعي شد، جورج بوش حتي توانايي بحث و تبادل انديشه با يك دانش آموز سال نهمي كشور كوبا را ندارد چون دانش و معلومات دانش آموزان سال نهم كوبا از بوش بيشتر است. كاسترو در ادامه به اشتباهاتي كه بوش طي چندماه اخير در سخنراني هاي خود مرتكب شده اشاره كرد و به تحقير وي پرداخت.كاسترو ۷۷ ساله، دو هفته پيش مدعي شد، آمريكا قصد ترور وي و اشغال خاك كوبا را دارد.
گوش پليس در دست ميمون
كلكته: يك ميمون در هند بخشي از گوش يك مأمور پليس را گاز گرفت و آن را كند. هنگامي كه اين مأمور ۵۶ ساله در خيابان مشغول قدم زدن بود با تعدادي ميمون كه روي پشت بام خانه اي نشسته بودند مواجه شد.
به محض اينكه مأمور براي ميمون ها دست تكان داد يكي از اين حيوانات روي دوش وي پريد و گوشش را گاز گرفت. با توجه به اينكه ميمون بازيگوش، تكه جدا شده از گوش مأمور پليس را با خود به مكان نامشخصي برد، امكان پيوند زدن و ترميم گوش مرد نگون بخت وجود ندارد.
مصرف غلات
نيويورك: افرادي كه از غلات به ويژه غلاتي كه حاوي مقادير زيادي فيبر هستند، استفاده مي كنند كمتر از مردم عادي در خطر ابتلا به بيماري ديابت قرار مي گيرند. افرادي كه در رژيم غذايي خود از مقادير اندكي غلات استفاده مي كنند در معرض ابتلا به بيماري ديابت و بيماريهاي قلبي قرار دارند.
خبري خوش براي بيماران كبدي
نيويورك: تحقيقات دانشمندان حاكي از آن است افرادي كه مبتلا به بيماريهاي حاد كبدي هستند در صورت كاهش وزن و ورزش مداوم، شرايط بهتري پيدا خواهند كرد.كاهش وزن و انجام حركات ورزشي مداوم باعث بهبود عملكرد كبد و بهتر شدن حال عمومي بيمار مي شود.
حج به جاي طلاق
دوبي: زوج هايي كه در كشور امارات در زندگي مشترك خود به بن بست مي رسند و در آستانه طلاق قرار دارند به جاي مراجعه به دادگاه هاي خانواده، به حج عمره مي روند.اين زوج ها پيش از مراجعه به دادگاه به اتفاق يكديگر روانه عربستان شده و به زيارت خانه خدا و مسجدالنبي مي پردازند تا خداوند آنها را هدايت كند و كارشان به طلاق نكشد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۱ دقيقه

گل و گياه
شاپسند دايمي
002349.jpg
نام علمي: Verbena Bonariensis
خانواده: VERBENACEAE
گياه دائمي به بلندي ۵/۱ متر و گستردگي ۵۰ سانتي متر است. داراي برگهاي سبز تيره و گلهاي ارغواني رنگ مي باشد كه روي ساقه هاي باريك در تابستان و يا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد است. جهت كاشت در رديف پشتي حاشيه هاي گلكاري مناسب است.
ازدياد: از طريق قلمه ساقه در اواخر تابستان يا پاييز و كاشت بذر در بهار يا پاييز امكان پذير مي باشد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |