دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۰ - Feb 16, 2004
شهرها رنگ تازه اي به خود گرفتند
تهران، چهار روز تا انتخابات مجلس هفتم
002391.jpg
كمتر ازچهارروز به انتخابات مجلس هفتم مانده وچهره شهرها و ساير نقاط كشور رنگ ديگري به خود گرفته است . تجربه نشان داده است كه حجم عظيم تبليغات انتخاباتي در روزهاي پاياني فرصت قانوني صورت مي گيرد از اين روي بايد منتظر بود تا طي روزهاي آتي فضاي شهرهاي كشور آكنده از پوسترها و تراكت هاي تبليغاتي شود. اما شواهد نشان مي دهد كه نحوه و شدت تبليغات انتخاباتي در اين دوره با دوره هاي گذشته انتخابات مجلس تفاوت دارد.
در نخستين دوره هاي انتخابات مجلس مرزي بين ستادهاي تبليغاتي به عنوان عوامل تأثيرگذار بر رأي دهندگان با شهروندان وجود نداشت به گونه اي كه غالب شهروندان خود در نقش مبلغان كانديداها عمل مي كردند.
از انتخابات مجلس سوم به بعد، اين تفكيك نقش تا حدودي صورت گرفت كه اوج آن در انتخابات مجلس پنجم بود.در اين دوران شهروندان به عنوان ناظر، تماشاگر فعاليت هاي انتخاباتي نامزدها و ستادهاي آنها بودند.
در انتخابات مجلس ششم، بار ديگر شوروهيجان انتخاباتي فضاي كشور را درنورديد، مجموعه وسيعي از سازمانهاي سياسي، نهادهاي اجتماعي و احزاب عملا از ماهها قبل از انتخابات فضاي تبليغاتي گسترده اي را آغاز كردند.
اما امسال فضاي انتخاباتي صبور به نظر مي رسد. اين صبوري به طور مشخص در شهرهاي بزرگ جلوه بارزتري دارد.در شهرهاي كوچك و بخش ها، فضاي انتخاباتي تابع ليست هاي گروهها و تشكل هاي سياسي نيست و يا به عبارت دقيق تر رفتار انتخاباتي مردم كمتر متأثر از گرايش هاي سياسي است. در اين مناطق روابط چهره به چهره آشنايي نسبت به تبار و ويژگي هاي خانوادگي و فردي نامزدها، وابستگي و همبستگي كانديداها به منطقه يا بخش خاص از حوزه انتخاباتي و نيز شعارهاي مشخص و مصداقي نامزدها درباره موضوعات مبتلابه منطقه، نقش اصلي در شور انتخاباتي و گرايش مردم به نامزدها دارد.
اما در شهرهاي بزرگ مردم بيشتر متأثر از مرام نامه سياسي و وابستگي نامزدها به احزاب و گروهها هستند.
طي يكي دو سال اخير جامعه با مواضع سياسي، ويژگي هاي برنامه اي و اقدامات عملي و كاربردي گروههاي سياسي آشنا شده است از اين روي به نظر مي رسد رفتار خونسرد مردم در اين دوره و نيز صبوري گروههاي سياسي در شناساندن خود به جهت نهادينه شدن اين آگاهي در وجدان سياسي جامعه باشد.اين ويژگي باعث شده تا تبليغات انتخاباتي براي مجلس هفتم به دور از هياهوهاي متداول، خونسرد، تأثيرگذار و با بسنده كردن به حداقل ها صورت گيرد.
خبرگزاري مهر ديروز در گزارشي فشرده مروري بر وضعيت گروههاي عمده شركت كننده در انتخابات داشته است. در اين گزارش آمده است: احزاب و گروه هاي مختلف سياسي در چند روز گذشته با رايزني و تكميل فهرست هاي انتخاباتي خود عملا وارد عرصه رقابت جدي انتخاباتي شدند و مثل تمام شهرهاي ايران، ميدان ها و بزرگراه هاي اصلي و خيابانهاي تهران در چند روز اخير پوشيده از پارچه هاي تبليغاتي، كاغذها و پوسترهاي تبليغاتي شده و تعدادي از تشكل هاي شناسنامه دار است. در اين بين ائتلاف ها با عناوين جديد گوي را از ديگران ربوده اند و با نصب پلاكاردهايي در قالب شعار انتخاباتي خود وارد مرحله تبليغاتي شده اند.
در حال حاضر، گروه ها و جناح هاي سياسي بيشتر بصورت اتئلافي شروع به تبليغ كرده و ترجيح داده اند كه با معرفي حزب و گروه خود در مراحل بعدي به معرفي نامزدهاي مورد نظر خود اقدام كنند.
در اين ميان ائتلاف آبادگران ايران اسلامي با تجربه موفق پيروزي در انتخابات دوم شوراها در تهران اعلام كرده است، تصميم به خدمت و تكيه بر پيشرفت آباداني و اصل قراردادن مشكلات مردم دارند و در صورت راهيابي به مجلس هفتم تمام توش و توان و نيروي خود را در مجلس صرف خدمت به مردم و رفع مشكلات جامعه خواهند كرد.
002388.jpg

اين ائتلاف كه از جمعي از عناصر سياسي و دانشگاهي با پيشينه هايي متفاوت تشكيل شده است، با اين شعار كه پيام آبادگران براي مردم كار است و خدمت صادقانه، تنها براي شهر تهران فهرست انتخاباتي داده است.
گروه هاي دوم خرداد، كه چندان از بررسي صلاحيت كانديداها راضي نيستند، سرانجام به اين تصميم رسيدند كه شركت در انتخابات بهتر از ترك ميدان است. اين گروه ها با عنوان «ائتلاف براي ايران فردا» فهرست انتخاباتي خود را براي حوزه انتخابيه تهران، ري، اسلامشهر و شميرانات ارائه كرده اند. مجمع روحانيون مبارز، حزب كارگزاران سازندگي، حزب همبستگي، مجمع اسلامي نيروهاي خط امام (ره)، حزب اسلامي كار، خانه كارگر و مجمع اسلامي بانوان اين ائتلاف را تشكيل مي دهند. گفته مي شود كه انجمن اسلامي مهندسان هشتمين عضو اين ائتلاف است. براساس اين گزارش، ائتلاف براي ايران در تهران و شهرستان ها فهرست انتخاباتي اعلام خواهد كرد.
ائتلاف خدمتگزاران انقلاب اسلامي نيز با اعلام اينكه دو قطب سياسي كشور حتي در تحقق ادعاهاي كليشه اي خود نيز فاقد كارآيي هستند تصريح كرده است: مردم با وجود پژمردگي و بي رمقي جناح هاي چپ و راست همراه با جريان هاي مردمي و مستقل آماده برگزاري انتخاباتي پرشور مي شوند. اين ائتلاف، ليستي ۲۹ نفره را براي تهران اعلام كرده است. ائتلاف خدمتگزاران همچنين قرار است بيش از ۱۰۰ كانديدا در شهرستانها معرفي كند.
گفته مي شود كه محسن رضايي فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبير فعلي مجمع تشخيص مصلحت به همراه تني چند از فرماندهان سابق سپاه حمايت هاي مالي وسياسي پشت صحنه را براي اين جريان فراهم مي آورند.
ائتلاف چكاد آزادانديشان نيز با تأكيد بر اينكه براي اثبات استقلال خود در عرصه سياست كشور در ليست انتخاباتي خود تمام طيف هاي سياسي را دارد، اعلام كرد:  در ليست ائتلافي چكاد آزادانديشان كه ليستي مستقل است ۱۰ نفر از طيف منتقد دولت، ۱۰ نفر از اساتيد و نخبگان جامعه بصورت مستقل و ۱۰ نفر از جريان اصلاحات حضور دارند. احزابي چون خانه معلمان ايران اسلامي، حزب استقلال ايران، جمعيت ايران فردا، حزب رفاه و... از اعضاي اصلي و تصميم گيران چكاد آزادانديشان هستند.اين تشكل كه از زمان انتخابات مجلس ششم ايجاد شده است ظاهراً مورد حمايت مالي و سياسي جمعي از فعالان سياسي است كه در رأس ايشان دكتر جاسبي رئيس دانشگاه آزاد قرار دارد. در اين ميان «ائتلاف آباداني و توسعه ايران »با عضويت حزب اعتدال و توسعه و اتئلاف فارغ التحصيلان اروپا، آمريكا و اقيانوسيه با آغاز تبليغات فهرست انتخاباتي خود را اعلام كرده است.
در فهرست «ائتلاف آباداني و توسعه ايران» تعدادي از چهره هاي اصلاح طلب از احزاب همبستگي، كارگزاران سازندگي و مجمع روحانيون مبارز نيز به چشم مي خورند. اين در حاليست كه محمد باقر نوبخت حقيقي دبير كل حزب اعتدال و توسعه اعلام كرده است: حزب اعتدال و توسعه در هيچ اتئلافي شركت نخواهد كرد.
جبهه وفاق ايران اسلامي نيز با ائتلاف احزابي چون جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي، مجمع متخصصين ايران اسلامي، جنبش اعتدال اسلامي، حزب تمدن اسلامي، حزب سبز، جامعه اسلامي ورزشكاران و مجمع استادان دانشگاهها اعلان موجوديت كرده و با تبليغات گسترده به دنبال جلب آراي مردم در انتخابات اول اسفند است.ائتلاف فارغ التحصيلان اروپا، آمريكا و اقيانوسيه نيز با اعلام اينكه در ليست انتخاباتي خود افرادي را كه به چارچوب نظام و اصول قانون اساسي وفادارند قرار داده است، برنامه هاي انتخاباتي خود را در چارچوب ۴ بعد اجتماع، سياست، فرهنگ و اقتصاد معرفي كرده است.
از ديگر ائتلافهاي جديدي كه در انتخابات اول اسفند در مقابل ديگر احزاب و ائتلافها صف آرايي كرده اند مي توان به تعدادي ائتلاف هاي صنفي و يا تخصصي مانند ائتلاف سلامت با شعار سلامت براي همه، ائتلاف تازه اي با عنوان «طلايه داران فرهنگ و اقتصاد» و ائتلاف بزرگ ايثارگران اشاره كرد كه كانديداهاي خود را براي تهران اعلام كرده اند.

دبير كميته روابط خارجي شوراي عالي امنيت ملي:
ساخت نسل جديد سانتريفيوژ در ايران دروغ است
در آستانه اجلاس آتي آژانس بين المللي انرژي اتمي، آمريكا بار ديگر با طرح ادعاهاي غيرواقعي خود سعي در سياسي كردن موضوع فعاليت هاي هسته اي ايران و اعمال فشار بر روي اعضاي آژانس براي مقابله با فعاليت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران دارد.
همشهري طي گفت وگويي با حسين موسويان دبير كميته روابط خارجي شوراي عالي امنيت ملي ابعاد مختلف فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران، قدرت تكنولوژيك كشور در اين عرصه علمي و تعامل ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي را جويا شده است.
* آمريكايي ها مدعي شده اند، ايران صاحب يك مركز غني سازي پيشرفته تر از نطنز است كه نسل جديد سانتريفيوژ (G2) در اين مركز ساخته مي شود و ايران مركز مذكور را به آژانس اعلام نكرد ه است. آيا اين مطلب حقيقت دارد؟
- ايران هيچ مركز غني سازي ديگري غير از نطنز ندارد. مركز نطنز هم به طور كامل به اطلاع آژانس رسيده و تحت نظارت كامل آژانس قرار دارد. اين كه ايران نسل جديد سانتريفيوژ (G2) را مي سازد، يك دروغ محض است. ايران مطالعات و تحقيقات بسيار اوليه در مورد سانتريفيوژ G2 را انجام مي دهد و آژانس را از اين تحقيقات قبلا مطلع ساخته است. آژانس از توانمندي هاي ايران در مورد سانتريفيوژ G1 نيز اطلاع كامل دارد. ايران با امضاء پروتكل الحاقي، مسببات اطمينان كامل جامعه جهاني از صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي خود را فراهم كرده است و روشن است كه كليه فعاليت هاي هسته اي كشورهاي عضو پروتكل الحاقي بدون كم و كاست از طريق اجراي پروتكل براي آژانس روشن مي شود.
بنابراين ايران با امضاء پروتكل الحاقي، راه رفع سوءظن ها را هموار كرد و از اين به بعد اتهامات فعاليت هاي غيرقانوني هسته اي عليه ايران صرفا اقدامات خصمانه سياسي تلقي مي شود.
* وزير خارجه ايران اخيرا آمادگي تهران را براي صادرات سوخت هسته اي اعلام كرد كه اين موضوع حساسيت ويژه اي در جامعه جهاني به وجود آورده است. واقعيت چيست؟
- رئيس جمهور آمريكا در طرح جديد خود پيرامون سلاح هاي هسته اي پيشنهاد كرد كه تنها به كشورهايي كه پروتكل الحاقي را امضاء كرده اند اجازه وارد كردن تجهيزات مربوط به تكنولوژي صلح آميز هسته اي براي برنامه هاي اتمي غيرنظامي داده شود. وي همچنين پيشنهاد نموده كشورهايي كه فاقد تكنولوژي غني سازي هستند، به شرط انصراف از غني سازي مواد و فرآوري آن، از صادركنندگان مواد اتمي بتوانند سوخت هسته اي دريافت كنند.با توجه به اين كه ايران صاحب تكنولوژي غني سازي است، وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران اعلام آمادگي نموده كه در صورت ساخت سوخت هسته اي آن را به كشورهايي كه احتياج دارند، صادر نمايد. اما اصل مسئله منتفي است زيرا ايران در شرايط فعلي نه سوخت هسته اي توليد كرده و نه توليد مي كند. ايران بنا دارد ابتدا و قبل از هر چيز راجع به پروژه غني سازي خود، اعتماد جهاني راجع به ماهيت صلح آميز بودن فعاليت هاي غني سازي خود را جلب نمايد. ما فعلا در اين مرحله هستيم. امضاء پروتكل الحاقي مهم ترين اساس اعتمادسازي در اين مورد است. بنابراين سياست فعلي ايران اعتماد سازي است. طبيعي است بعد از اعتمادسازي ما آماده همكاري هاي متقابل بين ايران و جامعه جهاني خواهيم بود.
* خبرگزاري ها از آقاي البرادعي نقل كرده اند كه گرچه در ايران طرح هيچ نوع سلاح هاي هسته اي تاكنون پيدا نشده، اما بازرسان سازمان ملل متحد از اين به بعد بايد احتمال پيدا شدن نقشه هاي اوليه ساخت بمب در ايران را مدنظر بگيرند. آيا آژانس در مورد وجود نقشه هاي ساخت بمب هسته اي در ايران سوءظن پيدا كرده است؟
- سخنگوي آژانس در مورد اين مطلب توضيح داد كه آقاي البرادعي گفته كه با پيدا شدن طرح هاي اوليه تهيه بمب در يك كشور (كه منظور ليبي است)نمي توان مطمئن بود چنين طرح هايي در كشورهاي ديگر وجود نداشته باشد. ايران گزارش كامل فعاليت هاي هسته اي خود را قبلا به اطلاع آژانس رسانده است. ايران از ابتدا صراحتا اعلام كرده است كه ساخت و بكارگيري سلاح هاي هسته اي و كشتار جمعي را خلاف شرع مقدس اسلام دانسته و اين موارد در استراتژي دفاعي ايران هيچ جايي ندارد. لذا هرگونه دغدغه و شائبه اي در مورد هرگونه انحراف فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران به سمت توليد سلاح هاي هسته اي، كاملا بي اساس است و ايران براي اثبات اين مورد با آژانس همكاري كامل و بي قيد و شرطي را دارد و به اين همكاري ادامه خواهد داد. طرح شبهات و شايعات از سوي مقامات آژانس مغاير شئونات آژانس و اساسنامه آژانس است و به روند همكاري هاي اعتماد انگيز لطمه مي زند. البته ما معتقديم اظهارات آقاي البرادعي مربوط به ايران نبوده و وي مكررا از روند همكاري هاي آژانس و ايران ابراز رضايت نموده و احترام متقابل بين ايران و آقاي البرادعي پابرجاست.
* واقعيت موضوع ساخت نسل جديد سانتريفيوژها (G2) چيست؟
- واقعيت اين است كه اولا: مطلبي نيست كه آژانس كشف كرده باشد بلكه ايران خود آژانس را مطلع كرده است.ثانيا: كار صرفا در مراحل بسيار اوليه تحقيقاتي است. ايران به ساخت نسل جديد سانتريفيوژها نرسيده و نمي سازد. لذا ساخت و توليد سانتريفيوژهاي G2 يك دروغ محض است و واقعيت ندارد.
* طرح جديد بوش در مورد كنترل سلاح هاي هسته اي را چگونه ارزيابي مي كنيد.
- استراتژي جمهوري اسلامي ايران مبتني بر مبارزه با سلاح هاي كشتار جمعي است لذا ايران از هرگونه طرحي در اين راستا استقبال مي كند. البته ما به نيت  آقاي بوش در ارائه اين طرح مظنون و بدبين هستيم. آمريكا و بعضي از كشورهاي ديگر منشاء تأمين تكنولوژي و ساخت سلاح هاي كشتار جمعي اسرائيل هستند و حتي آمريكا در صدور تكنولوژي سلاح هاي كشتار جمعي به ويژه سلاح هاي شيميايي به عراق نقش داشته است بايد ابتدا از مردم ايران و جامعه جهاني عذرخواهي كند. مطلب دوم اين كه بوش در تبليغات رياست جمهوري و به خاطر جبران رسوايي هايي كه در بحران عراق پيدا كرده ،دست به چنين تبليغاتي زده است. با اين وجود بدون توجه به سوءنيت  آقاي بوش در ارائه چنين طرحي، من معتقدم بايد از پيشنهادهاي سازنده در راستاي مبارزه با سلاح هاي هسته اي استقبال كرد. آقاي بوش در طرح خود:۱- مبارزه با حمل و نقل سلاح هاي كشتار جمعي۲- تقويت قوانين و كنترل بين المللي در مورد گسترش سلاح هاي كشتار جمعي۳- دور نگه داشتن مواد خطرناك سلاح هاي كشتار جمعي از دسترس و عدم سوءاستفاده از معاهده NPT براي انحراف به سمت ساخت بمب هسته اي۴- انصراف كشورهاي فاقد تكنولوژي غني سازي از دسترسي به تكنولوژي غني سازي و تأمين سوخت مورد نياز آن توسط كشورهاي صاحب تكنولوژي غني سازي۵- مجاز بودن كشورهايي كه پروتكل الحاقي را امضاء كرده اند، براي واردات تجهيزات غني سازي۶- تشكيل كميته ويژه از اعضاء شوراي حكام براي تحكيم رهنمودهاي ايمني و بازرسي را پيشنهاد كرده است .
پيشنهادهاي اول، دوم، سوم و پنجم طرح  آقاي بوش صحيح است. پيشنهاد چهارم وي در مورد محروم كردن كشورها از تكنولوژي غني سازي مغاير معاهده NPT است. مي توان مقررات NPT براي اطمينان از ماهيت صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي را تقويت كرد. مثل اين كه همه كشورهاي عضو NPT موظف به امضاء پروتكل شوند. پيشنهاد ششم وي نيز غيرضروري است. زيرا تضعيف كننده اختيارات مديركل آژانس و شوراي حكام آژانس است. وظيفه اصلي شوراي حكام و مديركل و دبيرخانه آژانس، اطمينان از صلح آميز بودن فعاليت هاي هسته اي و مبارزه با گسترش سلاح هسته اي است. ايجاد تشكيلات اجرايي موازي موجب تداخل وظايف مي شود. بهتر است در تقويت مقررات بين المللي كوشش شود.اما طرح رئيس جمهور آمريكا نكات ضعف بسيار مهمي دارد. وي در سخنان خود درمورد نقش عبد القدير خان راجع به صادرات هسته اي به ديگر كشورها مانور زيادي كرده است. آمريكا و كشورهاي غربي نقش بسيار موثري در صادرات تكنولوژي و تجهيزات سلاح هاي كشتار جمعي به كشورهايي مثل اسرائيل و عراق داشته اند كه به مراتب وسيع تر از كارهاي عبدالقدير خان بوده است. بايد تدابيري براي مجازات و پرداخت خسارت اين كشورها در طرح جامع مبارزه با سلاح هاي كشتار جمعي، اتخاذ شود.
هزاران ايراني قرباني سلاح هاي شيميايي عراق شدند كه جهان غرب براي عراق تأمين كرده بود. تكليف قربانيان سلاح هاي شيميايي ايران چه مي شود؟
ضعف دوم و بسيار اساسي طرح بوش اين است كه وي در طرح خود حتي كمترين اشاره اي به كشورهايي مثل اسرائيل كه معاهده NPT و پروتكل را نپذيرفته ، سلاح هاي كشتار جمعي هم دارند و هيچ تعهدي به جامعه جهاني هم ندارد و به هيچ قطعنامه بين المللي هم تن نمي دهند؛ نكرده است كه نشانه سوءنيت ايشان است
بايد در طرح جامع جهاني عليه سلاح هاي كشتار جمعي، الزامات قاطع بين المللي براي كنترل چنين كشوري كه تهديد اصلي صلح و ثبات خاورميانه است، پيش بيني شود.
ضعف ديگر طرح بوش اين است كه در چارچوب معاهده NPT كشورهاي عضو موظف اند چنانچه اطلاعاتي راجع به فعاليت هاي غيرصلح آميز هسته اي كشورهاي عضو دارند، در اختيار آژانس قرار دهند تا هرگونه اقدامي توسط آژانس صورت گيرد. آمريكا بدون توجه به معاهده و وظيفه آژانس، اتهاماتي بي اساس عليه ايران را مطرح مي كند و وقتي ثابت مي شود كه اين موارد هم دروغ بوده، هيچ تعهدي براي پاسخگويي به اتهامات بي اساس خود عليه كشورها ندارد. بايد در طرح مبارزه با سلاح هاي كشتار جمعي پيش بيني شود كه كليه موارد پيش بيني شده بايد در چارچوب معاهدات خلع سلاح و از طريق مكانيزم هاي قانوني بين المللي پيش بيني شده در اين معاهدات پيگيري شود و كشورها از تكروي كشورهاي عضو جلوگيري كنند. ضعف ديگر طرح بوش اين است كه به عاري سازي جهان از سلاح هاي كشتار جمعي اشاره اي نشده است.به هر حال مي توان در قالب همكاري هاي سازنده و با حسن نيت بين المللي طرح جامعي نه تنها براي مبارزه با گسترش سلاح هاي كشتار جمعي بلكه براي عاري سازي جهان از سلاح هاي كشتار جمعي تهيه كرد. ايران هم براي چنين اقدام مهمي آماده مشاركت و همكاري كامل است.
س: تشديد مواضع سياسي اخير آمريكايي ها عليه فعاليت هاي هسته اي ايران به چه دليل است؟
ج: آمريكايي ها روند يكجانبه گرايي در سطح جهان را دنبال مي كنند. اروپايي ها معتقد به چندجانبه گرايي هستند. پروسه همكاري هاي ايران و اروپا در مورد حل و فصل مسالمت آميز بحران هسته اي ايران كه در چارچوب بيانيه تهران آغاز شده، ضربه مهلكي به استراتژي يكجانبه گرايي آمريكا است. لذا معتقديم كه آمريكايي ها و اسرائيلي ها از هيچ گونه تلاشي براي شكست پروسه همكاري هاي ايران و اروپا در مورد مسائل هسته اي، غفلت نخواهند كرد. آنها مايلند با اين جوسازي ها، يك زمينه سازي بين المللي جديد براي اجلاس بعدي شوراي حكام در اجلاس مارسي داشته باشند تا در اين اجلاس به مقاصد خود برسند.

خرازي:
زير نظر آژانس به غني سازي اورانيوم ادامه خواهيم داد
سيد كمال  خرازي  وزيرامور خارجه اظهار داشت : جمهوري  اسلامي ايران  آمادگي و توان  عرضه  سوخت  هسته اي  به  بازارهاي  بين المللي  را دارد.
به گزارش ايرنا وي ديروز در بازگشت  از پنجمين  نشست  كشورهاي  همسايه  عراق  در كويت در جمع  خبرنگاران  افزود: جمهوري  اسلامي ايران  در مورد مسئله  سوخت  هسته اي  دستاورد مهمي داشته  و آن فناوري  غني سازي  براي  تامين  سوخت  نيروگاه هاي  داخلي  و مصارف  صلح آميز است .
وزير امور خارجه  ايران  تصريح  كرد: اين  صنعت  مطلقاً براي  مصارف  غير صلح آميز استفاده  نمي شود و زير نظر دقيق  آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  خواهد بود.
خرازي  گفت: البته  ما براي  اعتمادسازي  تصميم  داوطلبانه اي اتخاذ كرده ايم  و غني سازي  را به  حالت  تعليق  درآورديم ، اما اين  بدان  معنانيست  كه  ما از اين  صنعت  كه  افتخار ملي  ماست  صرفنظر كنيم . وي  اظهارداشت : اين  يك  صنعت  است  كه  هم  مي تواند مورد استفاده  نيروگاههاي خودمان  قرار گيرد وهم  مي تواند دربازار بين المللي  فراورده هايي  كه  توليدات اين  صنعت  از آن بهره  مي گيرد، عرضه  شود.
وزير امور خارجه  ايران  برانجام  شدن  اين  كار زير نظر آژانس  بين المللي انرژي  هسته اي  تاكيد كرد و گفت : در اين  زمينه  بايد در قالب  چارچوبهايي  كه در مورد آنها با آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  صحبت  شود، عمل  كرد تانظارت  اين  آژانس  تامين  شود. خرازي  گفت : هم  اكنون  اين  فكر در گفته ها و طرح هايي  كه  آقاي  البرادعي نيز اخيرا ارائه  داده  است ، مطرح  است  تا يك  نوع  چارچوبهاي  بين المللي  به وجودآيد كه  بتوان  از توان  صنعت  سوخت  هسته اي  كشورهايي  كه  اين  توان  رادارند، براي  عرضه  به  بازارهاي  بين المللي  استفاده  شود.

تا انتخابات
شكستن فضاي دوقطبي
حزب تمدن اسلامي با صدور بيانيه بر شكستن فضاي دوقطبي و توزيع قدرت سياسي، براي افزايش رقابت سالم و حضور گسترده مردم در انتخابات تاكيد كرد.
در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: حزب تمدن اسلامي به عنوان يكي از اعضاي جبهه وفاق ايران اسلامي طي مدتي بيش از يك ماه و پس از بحث و بررسي هاي همه جانبه از ميان بيش از ۷۰ نفر از نامزدهايي كه توانسته بودند رسما اعلام مشاركت در جبهه كنند، ۳۰ نفر را با تركيبي كه براي كميسيون هاي تخصصي مجلس شايسته و مورد انتظار مردم آگاه و نكته سنج باشد، گزينش كرده است.
موضع كارگزاران سازندگي
حزب كارگزاران سازندگي ايران با صدور بيانيه اي اعلام كردند كه از ارائه ليست انتخاباتي مستقل خودداري كرده اند و علي رغم اين از مردم براي شركت و انتخاب چهره هاي شايسته دعوت كردند.
حزب مذكور در بيانيه خود به طرفداران كارگزاران سازندگي توصيه كرده است تا براي شركت در اين امر ملي به صحنه آمده و چهره هاي شايسته و اصلح را از ميان جمع تاييد صلاحيت شدگان انتخاب كنند.
كارگزاران همچنين به مردم تهراني پيشنهاد كرده اند به چهره هايي كه نامشان در دو ليست ائتلاف بزرگ و ائتلاف براي آباداني و توسعه ايران در حوزه انتخابيه تهران، اسلامشهر، ري و شميرانات آمده رأي دهند.
عسگراولادي و بادامچيان انصراف دادند
سه تن از اعضاي شوراي مركزي حزب موتلفه از نامزدي انتخابات مجلس هفتم انصراف دادند.به گزارش خبرنگار فارس حبيب الله عسگراولادي، اسدالله بادامچيان و آل اسحاق ديروز انصراف خود را اعلام كرده اند.دليل اين انصراف وجود نيروهاي اصول گرا در صحنه رقابت، احترام به تصميم جمعي و حمايت از فهرست ائتلاف آّبادگران ايران اسلامي در تهران اعلام شده است.
ائتلاف براي ايران در سراسر كشور ۱۹۲ كانديدا دارد
تشكلهاي تشكيل دهنده ائتلاف براي ايران اعلام كردند در سراسر كشور مجموعا ۱۹۲ كانديدا دارند.به گزارش خبرگزاري فارس در اطلاعيه ائتلاف براي ايران آمده است: به اطلاع مردم بزرگوار و آگاه ايران مي رساند ائتلاف براي ايران متشكل از هشت گروه دوم خردادي، پس از بررسي دقيق و همه جانبه نسبت به داوطلبان تاييد صلاحيت شده در سراسر كشور و با رعايت معيارهاي مورد نظر و توافق گروه هاي عضو ائتلاف به زعم فقدان كانديداي دوم خردادي داراي زمينه راي در بسياري از حوزه هاي انتخابيه موفق شد تعداد ۱۹۲ تن از نامزدهاي انتخابات دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي را به شرح زير مورد حمايت و پشتيباني خود قرار داده و به راي دهندگان عزيز معرفي نمايد.
كروبي: مهم ترين نكته انتخابات مجلس هفتم، حضور پرشور مردم است
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : مهمترين  نكته ي  انتخابات  هفتمين  دوره ي  مجلس ، حضور پرشور مردم  در اين  انتخابات  است .
به گزارش ايرنا مهدي  كروبي  عصر ديروز در اجتماعي  در تالار نور شهرري  اظهار داشت : مردم  مختارند به  هركسي  با هر گرايشي  راي  بدهند.وي  افزود: درست است  كه  نگاههاي  دنيا به  اين  است  كه  چه  كساني  وارد مجلس مي شوند اما نبايد فراموش  كرد كه  حضور پررنگ  مردم  در انتخابات  مجلس  هفتم براي  همه ي  دلسوزان  نظام  يك  اصل  محسوب  مي شود.رئيس  مجلس  در همايش  نامزدهاي  ائتلاف  براي  ايران  گفت : نظام  جمهوري اسلامي ايران  كه  بر اساس  انديشه  امام  (ره ) و قانون  اساسي  بناشده ، همه  نهادهايش  متكي  به  آراي  مردم  است .
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي بااشاره  به  اين كه  مهمترين  انتخابات  نظام  جمهوري اسلامي ، انتخابات  مجلس  است ، افزود: در اين  انتخابات ، تمام  مردم  كشور حتي اقليتهاي  شناخته  شده ، نمايندگان  خود را براي  تصميم گيري  به  مجلس  مي فرستند.
وي  گفت : در حال  حاضر نيز گروههاي  بسياري  به شكل  مستقل  و حزبي  نامزدهاي خود را براي  مجلس  هفتم  معرفي  كرده اند.
وي  افزود: در شهر تهران  نزديك  به  يكهزار نفر در يك  رقابت  سالم  براي ورود به  مجلس  به  تبليغات  و رقابتهاي  انتخاباتي  پرداخته اند.
سازمان بازرسي تخلفات انتخاباتي را گزارش مي دهد
معاون سياسي - قضايي سازمان بازرسي كل كشور اظهار داشت: سازمان بازرسي در مواردي كه متوجه وقوع جرمي درزمينه برگزاري انتخابات شود آنرا به دستگاه قضايي اعلام خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس جواد عبداللهي گفت: نظارت ما بر اجراي قانون انتخابات و استفاده كانديداها از امكانات دولتي و بيت المال است كه در اين زمينه، بازرسان فعال هستند و موارد را گزارش مي دهند و ما نيز موظف به پيگيري موضوعات در مراحل مختلف اعم از تبليغات راي گيري، شمارش آرا و اعلام نتايج هستيم.
وي گفت: شهروندان مي توانند در صورت مشاهده هر نوع تخلف با تلفن ۱۳۶ در سراسر كشور تماس بگيرند.

وزير خارجه مصر با پيام مبارك براي خاتمي به تهران مي آيد
روزنامه  «الشرق  الاوسط» ديروز نوشت  كه  احمد ماهر وزير امور خارجه  مصر به  نيابت  از«حسني  مبارك » رئيس  جمهوري  اين  كشور در اجلاس  گروه  دي - هشت  شركت  مي كند.
چهارمين  نشست  سران  كشورهاي  عضو گروه  «دي  - هشت » فردا و پس فردا در تهران  برگزار مي شود و رياست  دوره اي  اين  گروه  رسما از مصر به جمهوري  اسلامي ايران  واگذار مي  شود.هشت  كشور اسلامي ، جمهوري  اسلامي  ايران ،  اندونزي ، مالزي ، پاكستان ، مصر، تركيه ، بنگلادش  و نيجريه  عضو اين  گروه  هستند.اين  روزنامه  تأكيد كرد: ماهر به  نمايندگي  از مبارك  سخنراني  خواهد كرد.
در همين حال الشرق  الاوسط به  نقل  از منابع  ارشد مصري  نوشت : تلاشها براي  از سرگيري  روابط ميان  ايران  و مصر متوقف  نشده  است .
به  نوشته  اين  روزنامه ، ماهر همچنين  پيام  رئيس  جمهوري  مصر براي  رئيس جمهوري  اسلامي  ايران  را به  همراه  خواهد داشت  كه  در آن به  ديدگاه هاي  قاهره در قبال  پيشرفت  مذاكرات  با تهران  براي  از سرگيري  روابط اشاره  شده  است .
الشرق  الاوسط به  نقل از اين  منابع  افزود: ماهر مذاكرات  فشرده اي  در تهران با مقامات  مختلف  ايراني  براي  دستيابي  به  ديدگاهي  در خصوص  آينده  روابط دو كشور انجام  خواهد داد .

يادداشت
نتيجه معكوس
مهدي فضائلي
متوسط مشاركت مردم در بيست و سه انتخاباتي كه از زمان پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون برگزار شده است ۶۳ درصد بوده است كه جزو بالاترين ميزان مشاركت ها در دنيا به شمار مي رود. اين مشاركت در شش دوره انتخابات مجلس نيز چشمگير بوده است به طوري كه آمار، متوسط حضور مردم پاي صندوق هاي رأي را ۱۶/۶۲ درصد نشان مي دهد. در اين ميان مجلس اول با ۵۲ درصد و مجلس پنجم با ۷۱ درصد به ترتيب كمترين و بيشترين درصد آراء مردم را به خود اختصاص داده اند.
بررسي آمار همچنين نشان مي دهد متوسط ميزان مشاركت پس از دوم خرداد ۷۶ كاهش يافته است و به ۶/۵۸ درصد رسيده است. اين درحالي است كه «توسعه سياسي» و «افزايش مشاركت» شعار محوري جريان غالب در دولت و مجلس در اين دوره بوده است. اين نتيجه معكوس را نبايد در اصل توسعه سياسي جست وجو كرد چراكه توسعه سياسي صرف نظر از درجه اولويتش يك ضرورت است و بايد براي آن برنامه ريزي كرد، بلكه علت اين مساله عمدتا به فعاليت هايي باز مي گردد كه با عنوان توسعه سياسي شكل گرفت.
افزايش تنش و مشاجرات سياسي، زيرسوال بردن ارزش ها و دستاوردهاي انقلاب، ارايه تصويري سياه از آينده و عدم توجه به مطالبات واقعي مردم، واقعيت هاي تلخ سال هاي اخير است كه ذيل شعار و برنامه توسعه سياسي به كشور تحميل شد. بديهي است در چنين شرايطي هرچند شعار «مشاركت» سر داده شود نتيجه چيزي جز كاهش مشاركت نخواهد بود.
روشن است كه نبايد انتظار داشت آثار و پي آمدهاي مخرب رفتارهاي فوق به سرعت بازسازي شود ولي قطعا با اقدامات سازنده و درپيش گرفتن خط مشي مثبت شاهد انگيزه بيشتر در مردم و افزايش حضور آن ها در عرصه هاي مختلف خواهيم بود. مجلس شوراي اسلامي ازجمله نهادهايي است كه در ايجاد اين فضا و شكل گيري چنين خط مشي نقشي بسيار تعيين كننده دارد مشروط به اين كه نمايندگان حاضر در اين نهاد خود چنين باوري داشته باشند و در عمل نيز به آن پايبند باشند.
اندك اندك به زمان برگزاري انتخابات مجلس هفتم نزديك مي شويم. از هم اكنون تلاش كنيم نمايندگاني را به مجلس بفرستيم كه حضور آن ها در خانه ملت موجب كاهش اختلافات و همگرايي بيشتر، توجه به نيازها و مطالبات اصلي اقشار مختلف مردم و ايجاد اميد و شكل گيري اقدامات سازنده شود.نمايندگاني كه با حفظ اصول و آرمان هاي انقلاب پيشرفت، اميد، عدالت و رفاه را گفتمان غالب كشور كنند.
استفاده از تجربيات گذشته خصوصا ارزيابي ادوار مختلف مجلس مي تواند راهنمايي موثر براي شناخت چنين نمايندگاني باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |