چرا واگن ها به حركت درآمدند؟
ابهام درباره علت بروز حادثه قطار در نيشابور
آماري از حادثه
* تعداد كشته شدگان تا ديشب: ۳۱۵ نفر
* ميزان تخريب: يك روستا به صورت كامل و ۶ روستا ۳۰ تا ۵۰ درصد
* خانه هاي كاملاً تخريب شده: ۹۰ واحد
* تعداد مفقود الاثرها: ۹۰ نفر
* تعداد مجروحين: ۴۶۰ نفر
* اجساد غيرقابل شناسايي: ۴۵ نفر
* نكته: ۵۰ پرده گوش پاره شده است
* ميزان كلي خسارت: ۶۵ ميليارد ريال
*خبرنگار كشته شده: كاظم اخباري (ايرنا)
*مأموران كشته شده راه آهن: ۲۰ نفر
درحالي كه دغدغه بسياري از مردم ايران، اعلام نتايج انتخابات و بيرون آمدن نام نمايندگان منتخب از صندوق ها بود، عده بسياري در شرق ايران فقط به دنبال پاسخ اين سئوال بودند: «چرا؟»
سئوال البته ادامه دارد: «چرا واگنها به راه افتاد؟» اين اصلي ترين مطالبه مردم سانحه ديده بود كه مي خواستند دليل اين حادثه عجيب را بدانند. ۵۱ واگن از ايستگاهي در فاصله ۳۰ كيلومتري راه افتاد و چند ساعت پس از واژگوني، حادثه اي انساني به وجود آورده است. آيا امكان بروز اين حادثه در جاي ديگري از دنيا وجود دارد؟
مديرعامل جمعيت هلال احمر خراسان كه از كشته شدن حداقل ۳۰۹ نفر در اين حادثه خبر مي دهد، از اخطارهاي مكرر به اهالي دهات اطراف و تخليه تعداد زيادي از ساكنان روستاي هاشم آباد و دهنو خبر مي دهد، درحالي كه حداقل ۱۵ نفر از ساكنان روستايي در فاصله يك كيلومتري (دستجرد) كه براي تماشا به محل حادثه رفته بودند، جانشان را از دست داده اند.
آيا رئيس جمعيت هلال احمر درباره عدم دخالت مؤثر نيروهاي درگير حادثه در متفرق كردن مردم نيز توضيحي دارد يا اين بار نيز مردم با سماجت به قرباني شدن اصرار مي ورزيده اند؟!پيش از اين، البته بايد پاسخ سئوال ديگري را داد. اين كه چرا ۵۱ واگن كه قرار بوده به هر مقصدي حركت كنند، با اين تركيب عجيب كنار هم قرار گرفته اند. بعد از شنيدن موادي كه حادثه را ايجاد كرده، همه از خود مي پرسند كه آيا نفت، گوگرد و پنبه معجون ترسناكي نيستند؟
و البته سئوالي ديگر كه پرسيدنش ضروري است، چرا آتش نشاني و نيروهاي امدادگر حاضر در محل احتمال وقوع انفجار را پيش بيني نكرده بودند؟ آيا پيش بيني انفجار نفت و گوگرد، پس از چند ساعت مجاورت با آتش كار پيچيده اي است؟
بزرگ ترين ابهام اين است كه چرا ناگهان ۵۱ واگن به حركت افتاده و شتابناك و بي مهار سمت روستاي هاشم آباد دهنو را در پيش گرفتند؟ وزير راه و ترابري در اين باره شكستن «كفشك» مهاركننده واگن ها را عامل اين موضوع اعلام كرده است، اما يكي از كارشناسان بازنشسته راه آهن در اين باره به خبرنگار ما گفت كه قاعدتا براي مهار اين همه واگن فقط از يك جفت كفشك استفاده نمي شود و براي مهار هر محور از هر واگن، از كفشك هاي جداگانه استفاده مي شود و بعيد است اين همه كفشك ۵۱ واگن با هم بشكند.
يك مسئول ديگر راه آهن در گفت وگو با ايرنا گفته است كه واگن ها روي شيب متوقف بودند و شكستن كفشك ها باعث شد سريع به حركت بيفتند. اما كارشناس ديگر سئوال مي كند كه چرا واگن ها روي شيب متوقف مانده اند؟ از سوي ديگر به گفته او حتي سطح خط آهن در ايستگاه هاي فرعي نيز كاملا افقي است و ايستگاه ابومسلم، مبدأ حركت واگن ها مثل ديگر ايستگاه ها فاقد شيب محسوس است.
چند اظهار نظر
يك مقام آگاه (ايسنا): راه آهن طبق قراردادي كه براي حمل فرآورده هاي نفتي دارد، پس از بارگيري محموله نفتي بلافاصله آن را در مقصد تحويل داده و به هيچ وجه اجازه توقف يا دپوي در بين راه را ندارد.
صديق پور مدير روابط عمومي راه آهن: مسئولان خطوط راه آهن ابومسلم و قيام تحت بازجويي اعضاي كميسيون عالي سوانح راه آهن قرار گرفته اند. ما نيز هنوز از علت وقوع حادثه بي خبريم.گزارش تفصيلي همشهري از حادثه را فردا در صفحات ايرانشهر بخوانيد.
|