شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۵ - Feb 21, 2004
جام تختي در ايران ماند
ظرفيت كشتي و قهرماني در جام تختي
002643.jpg
گروه ورزشي: بيست و چهارمين دوره پيكارهاي كشتي آزاد و فرنگي جام جهان پهلوان تختي همچون بسياري از دوره هاي قبلي آن، به دور از كيفيت و استانداردهاي يك رويداد بين المللي، با قهرماني كشتي گيران كشورمان به پايان رسيد. واقعيت اين است كه در حال حاضر ورزش كشتي در كشور با دشواري هاي بسياري روبروست و حال و روز مساعد و مناسبي ندارد. عدم جذب حمايت هاي مادي و معنوي، نگراني ها و نابساماني هايي را بوجود آورده كه نمي توان در راستاي اعتلاي اين ورزش به روند اميدواركننده اي دل بست. در چنين شرايطي هيچ عامل تحرك و تحولي نمي تواند متضمن بروز استعدادها و توانايي ها و قرار گرفتن در اوج قله افتخارات باشد. و اين كه اين بار نيز جام تختي با چنين كيفيت نازلي برگزار شد در حقيقت آثار سوء و نتايج زيانبار عدم آگاهي و اطلاعات لازم از چنين اوضاع و احوالي است. جام بيست و چهارم تختي به روشني ما را با اين واقعيت روبرو ساخت كه برخلاف گفته هاي بسياري از مسئولين ورزش، كشتي امروز ما از چنان مقبوليتي برخوردار نيست كه بتواند در المپيك آتن مظهر بالندگي و توانمندي ورزش كشورمان در اين رويداد بزرگ جهاني باشد. و اين سخن بسيار خامي است كه تني چند از متوليان كشتي مي گويند: قهرمانان ما براي قهرمان شدن در المپيك هيچ چيز كم ندارند.
البته اين اميدواري هم وجود داردكه تقويت و بهره برداري بهينه و صحيح از توانايي نيروهاي موجود و ساماندهي و هماهنگي در ميان آن ها ما را به حضور شايسته در المپيك قادرسازد.
در جام تختي و در ميداني كه نورچشمي هاي كشتي با سناريويي از پيش تعيين شده به آن پشت كردند ظهور و بروز جوانان (سرمايه هاي واقعي كشتي) اعتماد بيشتري را براي مربيان تيم ملي فراهم آورد تا نسبت به حضور فعالانه اين دسته از قهرمانان در مبارزات آتي اعتماد بيشتري نشان دهند. به وضوح احساس مي شود كه براي زدودن و رها ساختن كشتي از رخوت موجود، بايد هر چه زودتر به قهرمانان جوان اين امكان و ميدان داده شود كه طراوت و شادابي تازه اي را به آن تزريق كنند. ايجاد هر گونه تحول و تحركي بدون حضور جوانان امكان پذير نيست. توجيه و تفهيم كامل تر اين سخن چنين است: همه ما بايد بياموزيم كه بهترين شرايط را ايجاد كنيم. بهترين شيوه غلبه بر نارسايي ها، ايجاد علاقه به كار خلاق و درگير با آن است، كاري كه فراتر از نفع شخصي و براي ديگران است. ظرفيت كشتي ما خيلي بالاتر از قهرماني در جام تختي است.
روس ها در كشتي فرنگي
  ۴ مدال طلا گرفتند
در فينال وزن ۵۵ كيلوگرم كشتي فرنگي حسن رنگرز در حالي حميد باوفا را شكست داد كه نتوانست فني به باوفا بزند. در حساس ترين رقابت فينال كشتي فرنگي، رنگرز اخطار اول را دريافت كرد اما كشتي تا پايان سه دقيقه اول بدون امتياز ماند. در كمرگيري به خاطر اينكه باوفا اجازه گرفتن كمر را به رنگرز نمي داد، داوران ۲ نمره به رنگرز دادند. در سه دقيقه دوم بار ديگر رنگرز اخطار گرفت اما همانند سه دقيقه اول فني رد وبدل نشد.
در كمرگيري باوفا كه كمر رنگرز را گرفته بود با اجراي فن يك امتياز گرفت اما تا پايان ۹ دقيقه نتيجه تغييري نكرد و رنگرز، قهرمان سال ۲۰۰۱ جهان با نتيجه ۲ بر يك قهرمان شد.
در ساير اوزان مازالان (روسيه)، و اخادزه (روسيه)، دماتكين (روسيه)،  بهروز جمشيدي، بزرو چكين (روسيه) و عليرضا غريبي به مدال طلا رسيدند.
نفرات برتر كشتي آزاد
۵۵ كيلوگرم: ۱- ثاروم باتار (مغولستان) ۲ - محمد اصلاني (ايران) ۳ - محمد رضايي (ايران)
۶۰ كيلوگرم: ۱- مسعود مصطفي جوكار (ايران) ۲ - حميد محمدنژاد (ايران) ۳ - مراد محمدي (ايران)
۶۶ كيلوگرم: ۱- علي اصغر بذري (ايران) ۲ - حسن آرين (ايران) ۳ - حسن طهماسبي (ايران)
۷۴ كيلوگرم: ۱- هادي حبيبي (ايران) ۲ - عليف (روسيه) ۳ - مهدي صادق زاده (ايران)
۸۴ كيلوگرم: ۱- مجيد خدايي (ايران) ۲- امير مرادي گنجه (ايران) ۳- فريدون قنبري (ايران)
۹۶ كيلوگرم: ۱- محمدحسين خالقي فر (ايران) ۲- امير مرداني (ايران) ۳- حميد سيفي (ايران)
۱۲۰ كيلوگرم: ۱- فردين معصومي (ايران) ۲- ياسر نورزايي (ايران) ۳- عسگر حاجي نيا (ايران)

خبرهايي از واليبال
پيكان نماينده دوم ايران در باشگاههاي آسيا شد
گروه ورزشي: با انجام سه بازي باقيمانده از هفته پاياني، ليگ برتر واليبال باشگاههاي ايران پس از ۲۲ هفته به انتهاي بازيهاي اين فصل خود رسيد. در اين سه بازي همه نگاهها به پيكان و پگاه دوخته شده بود كه قرار بود نماينده دوم ايران در مسابقات باشگاههاي آسيا باشند. با وجود آنكه هر دو تيم پيكان و پگاه در دو بازي سخت در برابر حريفان نام آشنا به پيروزي رسيدند، اين پيكان بودكه در سايه تفاضل «سـت» بهتر نسبت به پگاه دوباره آسيايي شد و پگاه در حسرت صعود ماند! پگاه براي رسيدن به اين خواسته پاس را سه بر يك شكست داد و پيكان هم براي عقب نماندن از حريف موفق شد با همين نتيجه از سد صنام قهرمان ليگ برتر عبور كند.پگاه اگر چه آسيايي نشد ولي در نخستين فصل حضورش جاي پاس را در مكان سوم جدول گرفت و عنوان برترين  تيم شهرستاني را نصيب خود ساخت. رده بندي تيم هاي ليگ برتر در پايان بازيها به شرح زير است:
۱- صنام (تهران) ۲- پيكان (تهران) ۳- پگاه (اروميه) ۴- پاس (تهران) ۵- برق (تهران) ۶- نئوپان (گنبد) ۷- قند (شيروان) ۸- فولاد سبا (اصفهان) ۹- دخانيات (تهران) ۱۰- سايپا (تهران) ۱۱- لوله سازي (اهواز)
كارخانه تكذيب كرد
002649.jpg

مصطفي كارخانه سرمربي تيم واليبال صنام قهرمان ليگ برتر باشگاههاي ايران وجود هر گونه تباني در بازي پاياني با پيكان را رد كرد. وي افزود: البته فروكش كردن انگيزه در نزد بازيكنان به دليل قهرماني پيش هنگام طبيعي بود ولي ما نمي خواستيم با شكست بازيها را به پايان ببريم. كارخانه از پيكان به عنوان تيمي بزرگ ياد كرد و عنوان داشت كه آنها براي رسيدن به پيروزي و صعود به قهرماني آسيا از انگيزه قوي برخوردار بودند.
آغاز رقابت هاي جوانان
رقابت هاي ليگ برتر جوانان باشگاههاي ايران در شرايطي از ديروز در اهواز آغاز شده است كه سه تيم دخانيات، پاس و قند شيروان از اعزام تيم به اين بازيها خودداري كردند. حضور در پيكارهاي جوانان يكي از پيش شرط هاي شركت تيم هاي باشگاهي در مسابقات ليگ برتر است و حال بايد ديد كميته برگزاري مسابقات فدراسيون واليبال چه واكنشي از خود در مورد تيم هاي غايب نشان مي دهد.
تايوان و مصر انصراف دادند
دو تيم تايوان و مصر از رقابت هاي انتخابي واليبال مردان المپيك آتن انصراف دادند. با انصراف اين دو كشور فدراسيون بين المللي واليبال دو كشور كامرون و الجزاير را جانشين اين دو تيم ساخت. قرعه كشي تيم هاي متقاضي شركت در اين رقابت ها از جمله ايران روز دوشنبه هفته جاري در شهر توكيو برگزار مي شود.

اصفهان و تهران فاتحين در اسلحه هاي اپه و سابر
گروه ورزشي: فدراسيون  شمشيربازي  روز جمعه  اعلام  كرد: تيم هاي  اصفهان  و تهران  فاتح مـــسابقات  شمشيربازي  جوانان  قهرماني  ايران  در اسلحه هاي  اپه  و سابر تيمي شدند.اين  مسابقات  پنجشنبه شب  در سالن  بعثت  تهران برگزار شد و طي  آن تيم  اصفهان  دررشته  اپه  و تيم  تهران  در رشته  سابر تيمي به  عنوان  قهرماني  دست  يافتند. در پيكارهاي  اسلحه  اپه  بعد از تيم  اصفهان ، تيم  يزد دوم  شد و تيم هاي گيلان  و فارس  مشتركا سوم  شدند. در اسلحه  سابر نيز بعد از تيم  تهران ، تيم  يزد صاحب  عنوان  دوم  شد وتيم هاي  توابع  تهران  و گيلان  مشتركا سوم  شدند.

شهرداري كرمان هفتم شد
گروه ورزشي: تيم هندبال شهرداري كرمان كه به نمايندگي از ايران در مسابقات هندبال جام ملت هاي آسيا و انتخابي جام جهاني تونس در دوحه - قطر شركت كرده بود، با پيروزي بر تيم اردن در رده هفتم اين مسابقات قرار گرفت.
اين تيم در آخرين ديدار خود در اين رقابت ها با نتيجه ۲۸ بر ۲۷ بر تيم ملي هندبال اردن غلبه كرد تا در ميان ۹ تيم شركت كننده در اين مسابقات در مكان هفتم بايستد.
ديدار فينال اين بازيها در آخرين ساعات شب گذشته بين دو تيم كويت و ژاپن انجام شد.

حسين توكلي مي تواند در اردوي تيم ملي حضور يابد
گروه ورزشي: بهمن زارع مربي تيم ملي مي گويد: طي جلساتي در فدراسيون وزنه برداري براي حضور حسين توكلي در اردوي تيم ملي ركوردي براي ورود وي مشخص شد كه من با اين شيوه مخالفم. قهرماني همچون حسين توكلي كه داراي چنين پيشينه اي است، هر زماني كه اراده كند به تيم ملي وارد مي شود. وي جز بهترين وزنه برداران ايران است و اميدواريم با تمرينات خوب و حمايت مسئولان افتخار آفريني خود را در آتن نيز تكرار كند. از نظر من وي هر زمان كه بخواهد مي تواند در اردوي تيم ملي حضور يابد.

ليگ برتر بسكتبال ايران
صبا باطري و صنام در يكقدمي فينال
گروه ورزشي: با انجام بازيهاي رفت از مرحله پلي اف ليگ برتر بسكتبال باشگاههاي ايران، دو تيم مدعي صبا باطري و صنام با پيروزي در بازي اول خود به يكقدمي راهيابي به فينال رسيدند. صنام در بازي با پيكان به لطف درخشش ويتالي مارش بازيكن آمريكايي اش و استفاده از پرتاب هاي آزاد به برتري ۸۹ بر ۸۱ رسيد. بازيكنان پيكان كه چند هفته پيش صنام را برده بودند، در اين بازي چوب اشتباهات فردي را خوردند. در اصفهان صباباطري در برابر ذوب آهن ميزبان قدرتمند خود عالي ظاهر شد و توانست در خانه حريف ۷۵ بر ۶۷ پيروز شود. صبا باطري در بازي برگشت خود در تهران براي رويارويي مجدد با ذوب آهن آسوده خاطر است. بازيهاي برگشت مرحله پلي اف روز دوشنبه هفته جاري انجام مي شود.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |