شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۵ - Feb 21, 2004
بخش ديگري ازبزرگراه نواب به بهره برداري رسيد
آمادگي شهرداري براي انتقال خطوط آهن تهران به زير زمين
گروه شهري: با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در منطقه ۱۷، ادامه شاخه شرقي بزرگراه نواب (قلعه مرغي) به طول ۲ كيلومتر در ۳ باند رفت و برگشت افتتاح و به دنبال آن انتهاي بزرگراه نواب به بزرگراه شهيد تندگويان متصل شد. به گزارش خبرنگار ما، شهردار تهران  اعلام  كرد: در صورت  موافقت  وزارت  راه  و ترابري ، اين  نهاد آمادگي  دارد سه  خط آهن  موجود در شهر تهران  را با استفاده  از منابع  عمومي  خود به  زير زمين  انتقال  دهد.
وي افزود: امكان  سنجي  انجام  اين  طرح  پايان  يافته  و كاملا شدني  است  بطوريكه  اگر امروز وزارت  راه  موافقت  خود را اعلام  كند، ما از فردا اين  كار را آغاز خواهيم  كرد.
شهردار تهران  با اشاره  به  مصوبات  جديد شوراي  شهر تهران  براي  تسريع  نوسازي  بافت هاي  فرسوده  گفت : بسياري  از ساختمانها كه  قبل  از سال  ۶۶ ساخته  شده اند پروانه  ساختماني ندارد و براي اخذ پايان  كار با جرايم  سنگيني  مواجه  مي شوند.
احمدي نژاد افزود: طبق  مصوبه  اخير شوراي  شهر، مالكان  اين  ساختمان ها چنانچه  در سه  ماهه  اول  سال  آتي  به  شهرداري  مراجعه  كنند، از آنها ۵۰ درصد عوارض  كمتر دريافت  مي شود.
وي  با اشاره  به  ساختمان هايي  كه  قبل  از سال  ۷۵ پروانه  ساخت  گرفته اند، گفت : اگر در ساختمان  آنها در اين  مدت  تغييراتي  داده  شده  و يا مشكل  ديگري  دارد، چنانچه  تا پايان  بهار به  شهرداري  مراجعه  كنند، ۵۰ درصد هزينه هاي  آنها كاسته  مي شود.
احمدي  نژاد با اشاره  به مبلغي  كه  پيش  ازاين  شهرداري  به  عنوان  حق  مشرفيت از شهروندان  مي گرفت ، گفت : شوراي  شهر تحت  شرايطي  اين  حق  مشرفيت  را حذف كرده  است .
وي  به  شمار زيادي  از مراكز تجاري  درسطح  شهر تهران  كه  بدون  پروانه  ساخته  شده اند اشاره  كرد و افزود: شوراي  شهر تصويب  كرد مالكان  اين  مراكز اگر شرايط لازم  براي  شهرسازي  را داشته  باشند، تا پايان  بهار از كاهش  پنجاه  درصدي  عوارض  برخوردار خواهند بود.
شهردار تهران  همچنين  در آيين  گشايش  ضلع  شرقي  پروژه  انتهاي  نواب ، گفت : عمليات  اجرايي  ضلع  شرقي  در كل  سه  ماه  به  طول  انجاميد و ضلع  غربي  نيز تا پايان  سال  جاري  افتتاح  خواهد شد.
پروژه  نواب  شرقي  و غربي  ۱۰۰ ميليارد ريال  هزينه  در برداشته  و براي  ساخت  مجموع  دو باند آن ۱۵۰ ميليارد ريال  هزينه  شده  است .وي  در مورد پادگان  قلعه  مرغي ، گفت : در مذاكره  با سران  ارتش  موافقت  شد۱۰۰هكتار از ۳۰۰ هكتار اين  پادگان  در اختيار ارتش  بماند و ۲۰۰ هكتار باقي  به  فضاي  سبز و مجموعه  فرهنگي  ورزشي  اختصاص  يابد.
احمدي نژاد همچنين از ادامه بزرگراه يادگار امام از ميدان حق شناس بعد از قطع بزرگراه نواب به سمت راه آهن سخن گفت كه مجموع اين عمليات بعد از رفع معارض واقع در منطقه ۱۱ كه طي ۱۰ روز آينده به نتيجه مي ر سد، آغاز و تا قبل از نيمه اول سال ۸۳ به پايان خواهد رسيد.

چرا واگن ها به حركت درآمدند؟
ابهام  درباره علت بروز حادثه قطار در نيشابور
آماري از حادثه
* تعداد كشته شدگان تا ديشب: ۳۱۵ نفر
* ميزان تخريب: يك روستا به صورت كامل و ۶ روستا ۳۰ تا ۵۰ درصد
* خانه هاي كاملاً تخريب شده: ۹۰ واحد
* تعداد مفقود الاثرها: ۹۰ نفر
* تعداد مجروحين: ۴۶۰ نفر
* اجساد غيرقابل شناسايي: ۴۵ نفر
* نكته: ۵۰ پرده گوش پاره شده است
* ميزان كلي خسارت: ۶۵ ميليارد ريال
*خبرنگار كشته شده: كاظم اخباري (ايرنا)
*مأموران كشته شده راه آهن: ۲۰ نفر
درحالي كه دغدغه بسياري از مردم ايران، اعلام نتايج انتخابات و بيرون آمدن نام نمايندگان منتخب از صندوق ها بود، عده بسياري در شرق ايران فقط به دنبال پاسخ اين سئوال بودند: «چرا؟»
سئوال البته ادامه دارد: «چرا واگنها به راه افتاد؟» اين اصلي ترين مطالبه مردم سانحه ديده بود كه مي خواستند دليل اين حادثه عجيب را بدانند. ۵۱ واگن از ايستگاهي در فاصله ۳۰ كيلومتري راه افتاد و چند ساعت پس از واژگوني، حادثه اي انساني به وجود آورده است. آيا امكان بروز اين حادثه در جاي ديگري از دنيا وجود دارد؟
مديرعامل جمعيت هلال احمر خراسان كه از كشته شدن حداقل ۳۰۹ نفر در اين حادثه خبر مي دهد، از اخطارهاي مكرر به اهالي دهات اطراف و تخليه تعداد زيادي از ساكنان روستاي هاشم آباد و دهنو خبر مي دهد، درحالي كه حداقل ۱۵ نفر از ساكنان روستايي در فاصله يك كيلومتري (دستجرد) كه براي تماشا به محل حادثه رفته بودند، جانشان را از دست داده اند.
آيا رئيس جمعيت هلال احمر درباره عدم دخالت مؤثر نيروهاي درگير حادثه در متفرق كردن مردم نيز توضيحي دارد يا اين بار نيز مردم با سماجت به قرباني شدن اصرار مي ورزيده اند؟!پيش از اين، البته بايد پاسخ سئوال ديگري را داد. اين كه چرا ۵۱ واگن كه قرار بوده به هر مقصدي حركت كنند، با اين تركيب عجيب كنار هم قرار گرفته اند. بعد از شنيدن موادي كه حادثه را ايجاد كرده، همه از خود مي پرسند كه آيا نفت، گوگرد و پنبه معجون ترسناكي نيستند؟
و البته سئوالي ديگر كه پرسيدنش ضروري است، چرا آتش نشاني و نيروهاي امدادگر حاضر در محل احتمال وقوع انفجار را پيش بيني نكرده بودند؟ آيا پيش بيني انفجار نفت و گوگرد، پس از چند ساعت مجاورت با آتش كار پيچيده اي است؟
بزرگ ترين ابهام اين است كه چرا ناگهان ۵۱ واگن به حركت افتاده و شتابناك و بي مهار سمت روستاي هاشم آباد دهنو را در پيش گرفتند؟ وزير راه و ترابري در اين باره شكستن «كفشك» مهاركننده واگن ها را عامل اين موضوع اعلام كرده است، اما يكي از كارشناسان بازنشسته راه آهن در اين باره به خبرنگار ما گفت كه قاعدتا براي مهار اين همه واگن فقط از يك جفت كفشك استفاده نمي شود و براي مهار هر محور از هر واگن، از كفشك هاي جداگانه استفاده مي شود و بعيد است اين همه كفشك ۵۱ واگن با هم بشكند.
يك مسئول ديگر راه آهن در گفت وگو با ايرنا گفته است كه واگن ها روي شيب متوقف بودند و شكستن كفشك ها باعث شد سريع به حركت بيفتند. اما كارشناس ديگر سئوال مي كند كه چرا واگن ها روي شيب متوقف مانده اند؟ از سوي ديگر به گفته او حتي سطح خط آهن در ايستگاه هاي فرعي نيز كاملا افقي است و ايستگاه ابومسلم، مبدأ حركت واگن ها مثل ديگر ايستگاه ها فاقد شيب محسوس است.
چند اظهار نظر
يك مقام آگاه (ايسنا): راه آهن طبق قراردادي كه براي حمل فرآورده هاي نفتي دارد، پس از بارگيري محموله نفتي بلافاصله آن را در مقصد تحويل داده و به هيچ وجه اجازه توقف يا دپوي در بين راه را ندارد.
صديق پور مدير روابط عمومي راه آهن: مسئولان خطوط راه آهن ابومسلم و قيام تحت بازجويي اعضاي كميسيون عالي سوانح راه آهن قرار گرفته اند. ما نيز هنوز از علت وقوع حادثه بي خبريم.گزارش تفصيلي همشهري از حادثه را فردا در صفحات ايرانشهر بخوانيد.

روزانه ۸۹ هزار ليتر سوخت در تهران صرفه جويي شد
002664.jpg
مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران از صرفه جويي روزانه ۸۹ هزار ليتر سوخت با توجه به تجهيز ۱۶۲ تقاطع تهران به سيستم شبكه هوشمند مركزي چراغ هاي راهنمايي خبر داد.
«كامرام رحيم اف» گفت: چنانچه ارزش هر ليتر بنزين بدون احتساب يارانه را حداقل ۱۶۰۰ ريال معادل (۲۰ سنت) در نظر بگيريم روزانه حدود ۱۴۲ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال مصرف بنزين شهروندان تهراني كاهش يافته است.به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، وي با اشاره به نتايج حاصل از اطلاعات نصب سيستم هوشمند در خيابان سهروردي، افزود:  بررسي هاي انجام شده در محدوده مذكور نشان دهنده تا ۳۷ درصد كاهش ميانگين زمان سفر در مسير شمال - جنوب خيابان سهروردي و تا ۳۳ درصد در مسير جنوب - شمال اين محور است.وي با بررسي ديگري كه در تقاطع كريمخان - حافظ صورت گرفته، افزود: نصب سيستم هوشمند در اين چهارراه نيز موجب كاهش زمان تأخير به ميزان ۱۱ درصد در ساعات اوج صبح و ۵۲ درصد در ساعات اوج عصر شده، علاوه بر آنكه ۲۳ درصد بر حجم تردد در اين تقاطع افزوده است.

نگاه
خودرو زماني وارد مي شود كه مسئولين متقاعد شوند
002661.jpg
داوود كاظمي

راندمان سوخت خودروهاي كشور بسيار پايين تر از حد استاندارد است
صرف هزينه اي بالغ بر ۵۰۰ دلار براي هر وسيله نقليه بنزيني، راندمان سوخت در خودروها را تا حدود ۴۰درصد افزايش خواهد داد.
به گزارش آسمان آبي، برپايه مطالعات پروژه بازنگري زيست محيطي انرژي در ايران، افزايش سريع تعداد خودروها و راندمان پايين سوخت باعث افزايش مصرف سوخت وسايل نقليه در تهران شده است به طوري كه راندمان سوخت در خودروها در حال حاضر بسيار پايين تر از حد استاندارد به دست آمده در ديگر كشورها است.اين گزارش مي افزايد: «ناوگان حمل و نقل تنها در سال ۱۳۷۸ در ايران شامل ۵ ميليون وسيله نقليه (به استثناء ۴ ميليون موتورسيكلت) بوده كه از اين تعداد ۳ ميليون خودرو سواري شخصي بوده است.»
در حال حاضر حجم عظيمي از اين ناوگان در تهران متمركز شده است كه در سال ۷۸ بدون موتورسيكلت حدود ۴/۱ ميليون وسيله نقليه بوده است كه رشد صعودي مصرف سوخت در اين خودروها از جمله منابع توليد آلودگي هوا است.

۱۵ طرح عمران شهري در شرق تهران به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: ۱۵ طرح عمراني، فضاي سبز و ترافيكي در شرق تهران به بهره برداري مي رسد.
روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۴ اعلام كرد با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران، ۱۵ طرح عمران شهري، فضاي سبز و ترافيكي با تخصيص اعتباري بالغ بر ۷ ميليارد و ۳۵۰ ميليون ريال طي روزهاي آينده افتتاح مي شود .با بهره برداري از اين پروژه ها تعداد پروژه هاي بهره برداري شده در سال جاري در منطقه ۱۴ تهران به ۳۳ مورد مي رسد.

دهقانان فداكار تكه تكه شدند
پايان عمر ريزعلي ها
پژمان راهبر
پس از سالهاي سال سطر به سطر داستان ريزعلي هنوز در خاطر ماست.
دهقان فداكار كه در يك شب سرد زمستاني پيراهن كهنه اش را آتش زد تا لوكوموتيوران را از ريزش كوه و انباشت سنگ روي ريل آگاه كند. كسي كه هنرش مقابله با تقديري بود كه قرار بود فاجعه اي بزرگ را باعث شود.
تحليل داستان ريزعلي كاملا ساده است. دو مؤلفه قطار و سنگ هاي بزرگ كه قرار است حادثه اي را ايجاد كنند، به اضافه متغيري كه نتيجه را تغيير مي دهد. نقش ريزعلي در اين معادله تغيير حاصل جمع ۲+۲ است. نقشي كه مي تواند به تمام حوادث بشري سير جديدي بدهد.
بشر مدرن مي داند كه ريزعلي تنها و تنها يكبار خود را به مهلكه مي رساند و در ساير مواقع از ناجي افسانه اي خبري نيست.بنابراين تمام تمهيدات را براي حفظ جان خود و حفظ مال و منال در نظر مي گيرد. اصولا ريشه علوم مختلفي كه براي پيشگيري به وجود آمده نيز همين است:
عنصر «a» نبايد در تركيب با عنصر «b» نتيجه «c» (حادثه) را خلق كند. مثال دم دست نيز اين است كه اگر مهندسين بسياري در سراسر جهان مشغول ايمن كردن خانه ها هستند،  براي اين است كه اگر زلزله اي پيش آمد، نتيجه حادثه اي دهشتبار نظير آن چه در بم اتفاق افتاد نباشد.
اين نكته كاملا طبيعي است. بشر به حكم غريزه بايد «جان عزيز» باشد. يعني مرگ وقتي برسد كه امكان پيشگيري نيست. اين خلاصه ايست از آرمانشهر بشريت كه هر سرزمين فاصله اي در خور تمدن و تكنولوژي و مديريتش با آن دارد.
در اين رابطه بايد به ايران به عنوان يك موضوع ويژه نگريست. سلسله حوادث پياپي با ميزان مرگ و مير بالا ثابت مي كند كه مديريت پيشگيري ايران،  به «ريزعلي هايي» كه نسلشان منقرض شده به نظر مي رسد، دل بسته است.
در حادثه اخير نيز شايد اگر سوزنباني به موقع و در زمان فرار واگن ها متوجه مي شد ديگر نه واگن به حركت در مي آمد و نه حادثه اي به اين شدت به وقوع مي پيوست.
اما ريزعلي نبود تا اعضاي بدن دهقانان فداكار هر كدام در گوشه اي بيفتند و شرق ايران سياه بپوشد. حتي شايد لازم باشد، ريزعلي را از كتب درسي حذف كنيم تااين خوش باوري جاي خود را به جديت بدهد. اينطور نيست؟

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |