شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۵ - Feb 21, 2004
آخرين گزارش ها از انفجار قطار باري در نيشابور
ساكنان ۱۲ روستاي مجاور محل حادثه خانه هاي خود را ترك كرده و راهي شهر نيشابور شده اند
002607.jpg
عباس اسدي -خبرنگار اعزامي همشهري به نيشابور : خرد شدن تعدادي از كفشك هاي متوقف كننده قطار در ايستگاه ابومسلم شهر نيشابور موجب حركت ۴۷ واگن باري در فاصله ۱۵ كيلومتري تا ايستگاه خيام شده و هزار مجروح و بيش از ۳۰۰ كشته برجاي گذاشته است.آخرين گزارش ها از شاهدان عيني و مسئولان مستقر در محل حادثه انفجار قطار در ايستگاه خيام نيشابور حاكي است گرچه بيش از ۵۰ ساعت از اين حادثه مي گذرد اما هنوز هاله اي از دود و غبار در اطراف محل حادثه ديده مي شود و شماري از ساكنان ۱۲ روستاي مجاور اين حادثه از بيم انفجار دوباره، خانه هاي خود را ترك كرده و در منزل بستگان در شهر نيشابور و چادرهاي امدادي هلال احمر مستقر شده اند.
شهر نيشابور و روستاهاي اطراف در غم و اندوه اين حادثه غمبار چهره عزا به خود گرفته، طوري كه در دومين روز از عزاي عمومي (جمعه) صداي صوت قرآن در شهر و روستاهاي اطراف طنين انداز شده و موضوع انتخابات را تحت الشعاع قرار داده است.
جمعيت زيادي در بخش مركزي شهر در حركتند، عده اي دنبال گمشده هاي خود به بيمارستان ها سرمي زنند، تعدادي بر سر زنان شيون و زاري و فرياد سرمي دهند، شماري در تدارك برپايي مراسم عزابراي از دست رفتگان خود هستند و عده اي هم راهي گورستان شده اند تا با عزيز از دست رفته شان وداع كنند.
بسياري از ساكنان ۱۲ روستاي عبدل آباد، يوسف آباد، دولت آباد، كريم آباد، قدمگاه، برج پايين، گولي، خودعلياء دستجرد، سلطان آباد، جيلو و شهرك امام رضا(ع)، از بيم گرفتار شدن در انفجارهاي احتمالي بعدي روستاها را ترك كرده و حيران و سرگردان در فاصله شهر و روستا پياده و سواره در حركتند و شب هنگام را در چادرهاي هلال احمر به سر مي برند.گرچه شمار كشته شدگان اين حادثه از ۳۰۰ نفر فراتر رفته است اما به گفته برخي از مسئولان دست اندركار شماري از افراد كه به هنگام انفجار اوليه و خارج شدن واگن از خط در نزديكي محل حادثه به علت كنجكاوي يا امدادرساني حضور داشتند به هنگام انفجار مرحله دوم با شدت سوختگي زياد جان باخته كه هيچ آثاري از پيكر سوخته آن ها بر جاي نمانده است. پي جويي شمار قابل توجهي از بستگان آنها در بيمارستان و «بهشت فضل»، «محل تجمع اجساد كشته شدگان» شاهدي بر اين نكته است يكي از مسئولان در همين رابطه گفت:شمار كشته شدگان و مجروحان حادثه را نمي توان به طور دقيق اعلام كرد چرا كه تعداد زيادي از افراد در مرحله دوم انفجار به طور كلي سوخته و از ميان رفته اند و ديگر اينكه آواربرداري از روستاي دهنو هاشم آباد به طور كامل پايان نيافته  و تعدادي از جان باختگان در زيرآوار مانده اند، وي افزود: تعداد مجروحان حادثه نيز از هزار نفر فراتر رفته و بيم آن مي رود كه به علت شدت وخامت برخي از آن ها جان دهند.براساس اين گزارش كاظم اخباري خبرنگار ايرنا، فرجاد فر فرمانده انتظامي منطقه قدمگاه نيشابور معاون شهردار قدمگاه، فرهمند نكو فرماندار نيشابور پاكباز معاون شهردار نيشابور، فرجي رئيس آتش نشاني و مرتضي فخريان رئيس شركت برق و شماري از امدادگران هلال احمر و شهرداري جزو كشته شدگان اين حادثه هستند، با اين وجود هنوز پس از ۴۸ ساعت از حادثه انفجار قطار شماري از جنازه ها شناسايي نشده در محوطه بهشت فضل گورستان نزديك نيشابور پراكنده شده است، جنازه هايي كه به علت سوختگي زياد و جدا شدن سر از بدن قابل شناسايي نيستند. با اين حال دكتر مهران وكيلي رئيس پزشك قانوني نيشابور به خبرنگار همشهري گفت: كار شناسايي اجساد همچنان ادامه خواهد داشت.
خبرنگار همشهري در پرسش و پاسخ با شهروندان درگير حادثه انفجار مطلع شد كه اغلب شهروندان از اين حادثه ابراز شگفتي و تعجب مي كنند و مي پرسند آيا اكنون كه حلقه محاصره محل حادثه آنچنان جدي است كه هيچ روزنه اي حتي براي خبرنگاران و عكاسان مهيا نيست كه گزارش تهيه كنند آيا نمي شد اين محدوديت ها را پس از انفجار مرحله اول قائل مي شدند تا اينچنين مردم به سمت محل حادثه هجوم نياورند و بر اثر سهل انگاري مسئولان در عملكرد خود قرباني شوند. پرسش مردم در حالي مطرح مي شود كه عده اي از مسئولان خرد شدن كفشك هاي قطار را ناشي از زلزله اي ۶/۳ ريشتري مي دانند و كميسيون عالي سوانح راه آهن سرگرم بررسي علت حادثه اند، از سوي ديگر تيمي از دبيرخانه شوراي امنيت كشور در محل حادثه حضور دارند تا با مطالعات و بررسي هاي ميداني علت حادثه را بدست آورند، البته اولين تيم اعزامي كميسيون بررسي سوانح راه آهن نيز در مرحله دوم انفجار قطار كشته شده اند.
آخرين خبرها حاكي است معاون سياسي امنيتي استانداري خراسان سقوط هواپيما در بلوار وكيل آباد مشهد و انفجار بمب در اين شهر را ناشي از شايعات حادثه انفجار قطار دانسته و آنها را تكذيب كرده است.
گزارش ديگري از محل حادثه انفجار قطار حاكي است كه دود حاصل از سوخت گوگرد هنوز در منطقه به چشم مي خورد و بوي آن تا دو كيلومتري مشام را مي آزارد، يكصد چادر با امكانات لازم براي اسكان موقت ساكنين روستاهاي مجاور واگن هاي قطار برپا شده است ولي با توجه به عمق حادثه ضرورت دارد تعداد چادرها افزايش يابد، از پنج شنبه عصر جيره غذايي يك ماهه در ميان خانواده  هاي حادثه ديده توزيع شده و پاكسازي منطقه و آواربرداري روستاي يكصد خانوار دهنو هاشم آباد همچنان ادامه دارد.گفت وگو با مجروحان حادثه و شاهدان عيني از فردا در همشهري پي گرفته مي شود.
رئيس جمهوري خواستار بررسي علل
و عوامل حادثه انفجار قطار شد
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري، با ابراز تاسف از جان باختن شماري از هموطنان در حادثه روز گذشته ايستگاه خيام راه آهن نيشابور، خواستار بررسي علل و عوامل اين حادثه شد.به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، خاتمي در آغاز سخنراني خود در مراسم اعطا نشانهاي دولتي به برگزيدگان كشور، حادثه روز گذشته را تسليت گفت و از مسئولان ذيربط خواست تا با پيگيري جدي، علل و عوامل اين حادثه را روشن كنند.آقاي خاتمي گفت: اميدوارم با دقت و مراقبت و مسئوليت شناسي بيشتر، در آينده كمتر شاهد اين گونه حوادث تلخ، ناخواسته و غيرقابل قبول باشيم.به دنبال دستور رئيس جمهوري عبدالنبي نمازي دادستان كل كشور نيز با صدور حكمي خطاب به رئيس سازمان بازرسي كل كشور از وي خواست تا پيگيري علل وقوع حادثه انفجار واگنهاي قطار در ايستگاه خيام نيشابور را در دستور كار خود قرار دهد.
۶۵ ميليارد ريال خسارت
دبير ستاد حوادث غيرمترقبه خراسان گفت: خسارت انفجار قطار باري در ايستگاه خيام نيشابور ۶۵ ميليارد ريال برآورد شده است.وحيد بركچي به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: اين خسارات علاوه بر خسارات وارده به ايستگاه راه آهن و محموله بار قطار و ريلها مي باشد.وي افزود: اين برآورد خسارات شامل تخريب واحدهاي مسكوني، ماشين آلات و تاسيسات زيربنايي در منطقه است.او گفت: در اين منطقه يك روستا ۱۰۰ درصد و هفت روستاي ديگر بين ۳۰ تا ۷۰ درصد تخريب شده اند و بخش زيادي از تاسيسات منطقه از بين رفته و يا دچار خسارات شديد شده است.دبير ستاد حوادث غيرمترقبه خراسان گفت: تاكنون پيكرهاي ۲۹۵ قرباني حادثه انفجار قطار باري در ۲۰ كيلومتري نيشابور از منطقه خارج شده است.
وحيد بركچي روز پنجشنبه به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: جمع آوري اجساد و پاكسازي منطقه همچنان ادامه دارد و عمليات امداد و نجات نيز رو به اتمام است.
حركت قطارهاي مسافري تهران- مشهد به حال عادي بازگشت
شركت قطارهاي مسافري رجاء اعلام كرد: با تلاش و پيگيري هاي راه آهن جمهوري اسلامي ايران و هلال احمر، حركت قطارهاي مسافري تهران- مشهد از ديروز جمعه به صورت عادي از سرگرفته شده است.
هموطنان جهت هرگونه اطلاع بيشتر مي توانند با تلفن ۱۳۹ تماس حاصل كنند.
پبام تسليت شرودر به خاتمي
«گرهارد شرودر» صدراعظم آلمان در پيامي خطاب به «سيدمحمد خاتمي» رئيس جمهوري ايران حادثه انفجار قطار در نيشابور را كه در اثر آن تعداد زيادي كشته و مجروح شدند، تسليت گفت.شرودر در پيام خود گفته است: «بدينوسيله همدردي عميق خود را به شما و ملت ايران اعلام مي دارم و خواهش مي كنم مراتب همدردي مرا به بازماندگان قربانيان اين حادثه اعلام نمائيد».
«محمود حمود» وزيردفاع لبنان با ارسال پيامي براي دريادار «علي شمخاني» وزير دفاع ايران، سانحه آتش سوزي و انفجار در قطار باري در مسير نيشابور- مشهد را به وي تسليت گفت.
«سليم الحص» نخست وزير پيشين لبنان نيز با ارسال پيامي اين سانحه را به سيد «محمد خاتمي» رئيس جمهوري اسلامي ايران تسليت گفت.
«اميل لحود» رئيس جمهوري لبنان نيز پيش از اين سانحه انفجار در قطار باري در نيشابور را به همتاي ايراني خود تسليت گفته است.

شركت فارغ التحصيلان دوره هاي نيمه  حضوري در آزمون هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد
امكان شركت فارغ التحصيلان دوره هاي نيمه حضوري در آزمونهاي تحصيلات تكميلي دانشگاه آزاد فراهم مي شود.
به گزارش ايسنا دكتر زكايي مدير كل دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در جمع روساي مراكز آموزشهاي فراگير دانشگاههاي كشور از انجام مذاكراتي با مسئولين دانشگاه آزاد اسلامي، پيرامون امكان شركت فارغ التحصيلان دوره هاي نيمه حضوري در آزمونهاي تحصيلات تكميلي اين دانشگاه خبر داد.

شرط نوع مدرك تحصيلي براي ورود به مقاطع بالاتر حذف شد
شرط نوع مدرك تحصيلي مقطع قبل براي ورود به مقاطع بالاتر تا مقطع دكترا در كليه رشته هاي دانشگاهي لغو شد.دكتر حسن خالقي، معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با اعلام اين خبر به ايسنا، گفت: وزارت علوم براي ارايه تسهيلات بيشتر به آن دسته از دانشجويان با استعداد كه علاقه مند به ادامه تحصيل در ساير رشته ها اعم از فني  و مهندسي، كشاورزي علوم پايه، علوم انساني و هنر هستند، طرح جديدي را تصويب كرده است كه براساس آن دانشجويان، بدون توجه به نوع مدرك قبلي خود مي توانند با شركت در آزمون رشته  موردنظر در مقطع بالاتر و در صورت قبولي، در رشته جديد ادامه تحصيل دهند.وي در ادامه افزود: شوراي گسترش وزارت علوم در اين مصوبه محدوديت ورود به تمامي رشته هاي دانشگاهي در كليه مقاطع تحصيلي آموزش عالي را لغو كرده است و از اين پس دانشجويان مستعد مي توانند در صورت قبولي در آزمون رشته مورد علاقه خود، بدون توجه به نوع مدرك رشته تحصيلي مقطع قبلي ادامه تحصيل دهند.

بهت حادثه خراسان ادامه دارد
گزارشهاي خبرنگاران همشهري از بزرگترين سانحه راه آهن در ايران
002622.jpg
سه روز پس از وقوع بزرگ ترين سانحه راه آهن در تاريخ ايران، تا غروب ديروز هنوز هيچ مرجع رسمي درباره دليل بروز اين حادثه گزارش منتشر نكرده بود.
ظاهرا وسعت فاجعه مسئولان مرتبط را نيز در شوك و بهتي بزرگ فرو برده است. تحليل ها و گزارش هاي منتشر شده بيشتر از اين كه ابهام ها را روشن كنند، آنها را پيچيده تر مي سازند. از جمله اين كه چرا ناگهان ۵۱ واگن حامل مواد گوناگون قابل انفجار و اشتعال در كنار يكديگر متوقف شده بودند؟ چگونه اين واگن ها كه هركدام به تنهايي حدود ۵۰ تن وزن داشتند به حركت درآمدند، و از همه قابل تأمل تر اين كه چرا چهار ساعت بعد از برخورد اوليه، مأموران نتوانستند احتمال انفجار واگن هاي حامل مواد سوختي، گوگرد و مازوت را پيش بيني كنند؟ نكته اي كه كمتر در خبرها به آن توجه شده، حادثه بزرگتري بوده كه به خير گذشته است: يك قطار مسافري درست در مسير واگن هاي خودسر باري قرار داشته اما چهار دقيقه قبل از تصادم احتمالي مأموران موفق به انحراف مسير آن به يك خط مجاور شده اند. مسافران اين قطار مسافري حدود هفتصد نفر بوده اند. برخورد قطار مسافري با واگن هاي باري مي توانست حادثه نيشابور را نه خونبارترين حادثه راه آهن در تاريخ ايران، بلكه در تاريخ جهان مبدل كند.
اين فاجعه بزرگ واقع شده و آن فاجعه عظيم تر كه خوشبختانه به خير گذشته است، ظاهرا ناشي از اين مسئله هستند كه راه آهن ايران ده ها واگن حامل مواد منفجره را با هم در يك خط قرار مي دهد، آن هم درحالي كه سيستم ترمز و نگهداشت مطمئني ندارند، از سوي ديگر ظاهرا كارشناسان آتش نشاني از توانايي تشخيص وقوع انفجار و آتش سوزي در محموله هاي خطرناك برخوردار نبوده اند.
حادثه نيشابور قطعا اين پرسش هاي نگران كننده را پيش روي ما قرار مي دهد كه راه آهن ايران در چه سطحي از استاندارد ايمني قرار دارد؟ كارشناسان آن تا چه حد در برابر وقوع بحران و حادثه آمادگي دارند؟ اصولا سيستم راه آهن در ايران تا چه حد نيازمند بازنگري است؟ كارشناسان آتش نشاني تا چه حد در كار خود خبره هستند؟ مديران محلي، تا چه حد در برابر چنين حوادثي آمادگي دارند؟ و اصولا در كشور ما سامانه هاي عمومي تا چه حد ايمن و قابل اعتماد هستند و كدام مرجع، به عنوان ضامن جان مردم در اين باره موظف و مسئول است؟

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |