هر پديده اي كه به دست بشر ساخته شود، روزي از بين مي رود. اين قانون طبيعت است و حتي اين قانون گاه براي پديده هاي طبيعي هم صادق است. هر شروعي پاياني دارد و هر تولدي مرگ. خلق و نابودي و حركت از آغاز به سوي پايان، سير تحولي هر چيزي در عالم بشر است اما هنرو دستاوردهاي هنري، امكان ماندگاري بيشتري دارند. هنر اين يگانه دستاورد جاودانه انسان امانتي است الهي در نزد او. انسان به واسطه هنر است كه به جنگ نابودي و مرگ مي رود .هنر مي تواند به انسان فاني گونه اي ناميرايي اعطا كند.واقعه اسف بار زلزله بم، يادآوري است براي انسان كه انقراض، اصل وجودي هر پديده اي است كه چاره اي جز تسليم در برابر خشم طبيعت و مشيت الهي ندارد ودر اين ميان، يك مأواي امن براي بشر همانا هنر ناب مي باشد.
كتاب «بم»، شامل عكسهايي از بم قبل از زلزله و بعد از آن است. عكسهاي كتاب به بيننده نشان مي دهد كه بم به عنوان يك موجود زنده، روزگاري در اوج شكوفايي بوده و ارگ بم محصول آن اقتدار تاريخي است. بعد از حدود دو هزار سال خاموشي دوباره در عصر حاضر بم، تجديد حيات مي يابد و از خواب دقيانوسي تاريخ به درآمده و جلوه گري مي كند. اما افسوس كه دولتش مستعجل بود و زمين لرزه اي هستي بم را به نيستي بدل كرد و آنچه ماند، يادگارهاي هنري از بم است.
عكسهاي جاسم غضبانپور در عين صداقت و مستند بودن نوعي احساس آشنا با مردم بم را در ما زنده مي كند و بيننده بعداز نگاه كردن به عكسهاي كتاب «بم» مدام از خود مي پرسد آيا اين زن يا كودك زنده هستند، آيا اين ساختمان هنوز پابرجاست، آيا اين مرد ازآن كوچه باغ مي گذرد و در بخش دوم كتاب كه تنها با دو صفحه سياه يكدست از بخش اول جدا شده يك جواب مي گيرد؛ مرگ. اما در درون خود از خداوند سپاسگزار است كه هنوز هنر هست تا نابودي را نابود كند.
جداي از عكسهاي گوياي كتاب در دو بخش بايد به فهرست كتاب شناسي در باره بم كه به نظمي مثال زدني در ابتداي كتاب تنظيم و ارائه شده اشاره كرد. اما نخل سربرافراشته كه آخرين عكس كتاب را شامل مي شود، بازگوكننده اميد عكاس و مردم ايران به حيات مجدد بم است. چرا كه مردمان آن ديار در طول تاريخ ثابت كرده اند از قدرت زندگي فوق العاده اي برخوردارند. خوشابحالشان!