سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۱۸
راه بوفون
002925.jpg
مريم دري منش: رايان گيگز، بازيكن منچستر يونايتد در مورد بوفون به سايت يوفا گفت: «من او را بهترين دروازه بان حال حاضر جهان مي دانم؟» ياپ استام، بازيكن لاتزيو نيز اظهار داشت: «اكنون در سري A دروازه بانان خوب زيادي حضور دارند ولي از نظر من، جان لوئيجي بوفون از يوونتوس بهترين است.»
يك طرف احترام هم تيمي ها و يك طرف احترام هواداران فوتبال. براي اين دروازه بان ايتاليايي افتخار بزرگي است كه از سوي خوانندگان سايت يوفا، براي تيم سال ۲۰۰۳ جهان انتخاب شده است. گرچه او از اين موضوع خوشحال است ولي همان گونه كه خودش مي گويد، براي او اولويت امسال، جام ملت هاي ۲۰۰۴ اروپا است. در اين زمينه سايت يوفا گفت وگوي كوتاهي با وي ترتيب داده است كه در ادامه مي خوانيد:
* از جام جهاني شروع مي كنيم، وقتي در جام جهاني ۲۰۰۲ با شكست زود هنگامي مواجه شديد، احساس يأس و دلسردي در اردوي تيم چه اندازه بود؟
- پس از جام جهاني تا چند ماه گيج بوديم. به نظر مي رسيد كه جيوواني تراپاتوني، مربي تيم، اوضاع را مدت زيادي تحت كنترل نخواهد داشت، ولي او وضعيت را به حالت اول برگرداند و تيم را در دست گرفت.
* اما به نظر مي رسيد كه مشكلات دوباره سربرآورده اند. وقتي ايتاليا در كارديف، مقابل ولز ۲ بر ۱ شكست خورد و از سه بازي اول خود، تنها چهار امتياز اندوخت، آيا آن موقع به اين موضوع فكر نمي كرديد كه شايد نتوانيد براي جام ملت هاي اروپا انتخاب شويد؟
- يقيناً آن موقع فكر نمي كرديم كه مي توانيم پيروز گروه شويم. اين مسلم است. واضح بگويم، ما براي رسيدن به دور پاياني نياز به يك كار فوق العاده داشتيم، شايد هم در ديدار پلي آف. حالا در پايان، تيم ما كه كاملاً پايين بود، با خوش شانسي و كار تحسين برانگيز، دوباره بالا آمد و به مرحله نهايي رسيد.
* تقريباً يك سال بعد، ايتاليا در سن سيرو با كسب نتيجه ۴ بر صفر موفق به گرفتن انتقام از ولز شد. در آن بعد از ظهر اوضاع و احوال چگونه بود؟
- شبي به ياد ماندني بود. مي دانستيم كه آن مسابقه برايمان حكم مرگ و زندگي را دارد و بيش از هر چيز ديگر مي خواستيم خاطرات كارديف را از اذهان پاك كنيم. بعد از نيمه اول كه صفر بر صفر به پايان رسيد و ما در آن با بداقبالي مواجه شديم، به خودمان مي گفتيم كه امشب يكي از آن شب هايي است كه هيچ كاري درست انجام نمي شود. بديهي است كه در پايان اينطور نبود.
* مسلماً اين ديدار نقطه عطف بازي هاي گروه بود؟
- بدون شك. ولز صدرنشين گروه بود و پيروزي برآن تيم براي ما به منزله صعود بود.
* بسياري از مفسران عقيده دارند كه در دور نهايي مسابقات، ايتاليا با دانمارك، سوئد و بلغارستان، قرعه خوبي دارد. نظر شما هم همين است؟
- بله. ما با تيم هايي سروكار داريم كه مي توانند حريفان بسيار سختي باشند، ولي قطعاً قوي ترين ها در اين تورنمنت نيستند.
* حالا يك سئوال آسان. آيا ايتاليا مي تواند در يورو ۲۰۰۴ قهرمان شود و شكست فينال مقابل فرانسه با گل طلايي را در چهار سال پيش جبران كند؟
- بله، ايتاليا مي تواند قهرمان شود، زيرا تيمي با تجربه و درجه يك، با كادري قوي و بازيكناني فوق العاده دارد. هر كدام از آنها مي توانند در هر زمان تعيين كننده سرنوشت يك بازي باشند. به «ويه ري»، «دل پيرو» و «توتي» نگاه كنيد، آنها سه بازيكن درخشان هستند كه نه فقط در كنار هم خوب بازي مي كنند، بلكه در خدمت تيم نيز بوده و حتي به كارهاي دفاعي هم مي پردازند.

سايه روشن
علي كفاشيان: رسانه ها براي ورزش مزيت به شمار مي روند
002934.jpg
معراج مژده-معاون ورزشي سازمان تربيت بدني گفت: روشنگري و شفافيت لازم در ارايه  اخبار از سوي خبرگزاري ها موجب مي شود تا مسئولين با دقت نظر بيشتر در ارايه  اطلاعات اقدام كنند.
علي كفاشيان اظهار داشت: شفاف سازي موجود از سوي رسانه ها دليلي است تا مسئولان نتوانند مسايل غيرواقع را بگويند، همين شفاف سازي ارتباط خوبي را ميان مسئولان و خبرگزاري ها پديد آورده است. در اين ميان اگر مسئولين ديگر كه دست اندركار ورزش هستند بيشتر در صحنه  ورزش حضور يابند، به ورزش كمك خوبي خواهد شد.وي با بيان اينكه بدون شك رسانه هاي گروهي نوعي فرصت براي ورزش به شمار مي روند، گفت: اگر نقش رسانه هاي گروهي نبود تا اين اندازه به ورزش اهميت داده نمي شد و اساسا مسئولان مطلبي براي بيان نداشتند، اما از آنجا كه رسانه ها فرصت بسيار بزرگي براي ورزش مي باشند شرايط لازم را براي انتقال سريع اخبار فراهم مي كنند.وي با بيان اينكه متون علمي و مطالعه  آنها نقش ويژه اي در ارتقاي دانش ورزشكاران دارد، گفت: يكي از بزرگترين مشكلات ورزشكاران به عدم مطالعه  آنها در زمينه  متون ورزشي بازمي گردد و اين امر ناشي از كمبود وقت آنها يا از سوي ديگر بازخواست كردن از ورزشي ها براي مطالعه متون علمي است.وي در ادامه گفت: براي ارتقاي دانش ورزشكاران،ما تلاش زيادي انجام داده ايم و بر همين اساس تقاضا كرديم تا درصدي از بودجه براي امر آموزش مربيان تخصيص داده شود، اما هنوز به جايگاه لازم نرسيده ايم، شايد در اين ميان پيگيري هاي ما نياز به زمان دارد. به عبارت ديگر ورزشكاراني كه به فعاليت قهرماني در ورزش مشغول هستند، به دليل كمبود وقت فرصت مطالعه را از دست مي دهند. بنابراين مي توان گفت ورزشكاراني كه در بعد قهرماني موفق بوده اند، از لحاظ علمي با ضعف مواجه هستند و ورزشكاراني كه از بعد علمي ارتقا يافته اند بعضا در بعد قهرماني با مشكل مواجهند.
معاون ورزشي سازمان تربيت بدني افزود: اما بخشي از مشكلات موجود در بار علمي ورزشكاران به دانشگاه ها نيز بازمي گردد چرا كه دانشجويان با تحصيلات بالا از دانشگاه فارغ التحصيل مي شوند، اما داراي بار علمي چنداني نيستند. اين در حالي است كه ما منكر ارايه امتياز به ورزشكاران نيستيم. به هر حال بايد ميان افرادي كه قهرمان شده اند و افرادي كه به صورت معمولي وارد دانشگاه مي شوند، تفاوتي وجود داشته باشد.

مارسي جاي بهترين هاست؛
نارضايتي كريستانوال از نيمكت نشيني
002928.jpg
فليپه كريستانوال از شرايط مارسي پس از آمدن خوزه آنيگو راضي نيست.
مدافع مارسي در زمان مربيگري آلين پرين يكي از مهره هاي ثابت تيمش بود. اما آنيگو اعتقادي به مدافع پيشين بارسلونا ندارد. كريستانوال در هر سه ديدار پيشين مارسي روي نيمكت نشست.او در اين باره گفت: حقيقتا نااميد شدم من از تمام توان خود استفاده كردم.
نيمكت نشيني من منطقي نيست و تصميم آنيگو را درك نمي كنم. او مي گويد در سطح مارسي نيستم. اين ادعا آزاردهنده است چرا كه من بازيكن مبتدي نيستم. در بارسلونا در تمام ديدارها حاضر بودم. لوييس ون گال به من اعتقاد داشت. بارسلونا را زماني كه فشار مطبوعات و هواداران غير قابل تحمل بود نجات دادم.آنيگو نيز در اين باره گفت: كريستانوال بازيكن با هوشي است من او را دوست دارم و مطمئن هستيم كه عمل و رفتار او منطقي خواهد بود.كريستانوال بازيكن تيم ملي است در مارسي همه بايد با آمادگي كامل به سر ببرند. بازيكنان ملي پوش زيادي اين جا نيمكت نشين هستند، كسي منكر توانايي آنها نيست، اما بايد شرايط را درك كرد.

خبرها و نگاه ها
نقش جديد دسايي در چلسي و تيم ملي فرانسه
002931.jpg
معراج مژده- مارسل دسايي مي داند ديگر جاي ثابتي در انديشه هاي دفاعي مربيان چلسي و تيم ملي فرانسه ندارد و آماده پذيرفتن نقش جديدش در اين تيم ها است.
مدافع ۳۵ ساله چلسي كه يكصد و يازده بازي ملي در كارنامه  خود دارد، در حالي كه در دو ديدار پيشين كشورش حضور نداشت، در ديدار دوستانه فرانسه برابر بلژيك به ميدان رفت. در چلسي نيز، دسايي پس از تساوي بدون گل ۱۸ ژانويه برابر بيرمنگام به سبب مصدوميت غايب بود.
كاپيتان تيم ملي فرانسه كه زماني در فوتبال اروپا به «صخره» شهرت داشت، در كنفرانس خبري گفت: «كلوديو رانيري از من خواست تا به شرايط آرماني بازگردم. اما با اين وجود، از ميان دو بازيكن هم سطح در چلسي، رانيري، بازيكن جوانتر را انتخاب خواهد كرد و اين انتخاب به سود باشگاه است. اين شرايط جديد حرفه  من است و بايد با آن كنار بيايم. اما نااميد نيستم، ديگر فراموش كرده ام كه چه مدت زماني را براي رهايي از بند مصدوميت و رسيدن به شرايط آرماني نياز دارم! فكر مي كنم اين سن زمان بيشتري نياز دارد.»

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |