يكشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۳
ژاپني ها بالاخره راضي به مرگ رئيس فرقه «اوم» شدند
حكم مرگ براي كابوس متروها
گفته مي شود كه  آساهارا به  علت  كينه  ناشي  از شكست  در انتخابات  دست  به  فعاليتهاي  تروريستي  زده  است .
بسياري  از مردم  ژاپن از طريق  رسانه هاي  جمعي  براي  شنيدن  راي  دادگاه در مورد آساهارا لحظه  شماري  مي كردند
ژاپني ها را، و اصلاً اغلب اهالي جنوب شرق آسيا را به عنوان مردماني آرام و مسالمت جو مي شناسيم.
003765.jpg
آساهارا كه  تاكنون  در بازپرسي ها و جلسات  دادگاه  يا خودش  را به  خواب زده  و يا سكوت  را اختيار كرده ، در نشست  جمعه نيز از خود واكنش  ويژه اي نشان  نداد

تنها يك نفر بود كه در ساليان گذشته، اين تصوير از چهره مردم ژاپن را مخدوش مي كرد: ماتسوموتو، رئيس فرقه تروريستي «اوم» كه اقدام پيروانش براي قتل عام شماري از شهروندان بيگناه در مترو توكيو، روزهاي متمادي مردم ژاپن را در بهت و اندوه فرو برد. جمعه گذشته، بالاخره دستگاه قضايي ژاپن براي ماتسوموتو حكم اعدام صادر كرد.
بر اساس  حكم  دادگاه ، ماتسوموتو ۴۸ ساله  كه  به نام  مستعار «شوكو آساهارا» معروف  است، در ۱۳ جرم  سنگين  دست  داشته  كه اين  جرايم  به  قتل  ۲۷ تن  منجرشده  است .
پخش  گاز شيميايي  «سارين » درايستگاه  و قطارهاي  مترو در توكيو در سال ۱۹۹۵ ميلادي  كه  منجر به  مرگ  ۱۲ نفر و آسيب  رسيدن  به  چند هزار نفر شد از جمله  جرايم  سنگيني  است كه  ماتسوموتو در آن دست  داشته  است .
پخش  گاز سارين  در شهر «ماتسوموتو» در غرب  توكيو در سال  ۱۹۹۴ ميلادي  كه منجر به  مرگ  هفت  تن  شد نيز از ديگر جرايمي  است كه  آساهارا فرمان  آن را داده  بود.
جرم ديگر فرقه اوم كشتن  خانواده  يك  وكيل  در سال  ۱۹۸۹ ميلادي  است.
قاضي  دادگاه ، درباره  علت  دادن  حكم  اعدام  گفته  است  كه  آساهارا باسنگدلي  و بدون  هيچ  ملاحظه اي  اقدام  به  كشتار مردم  به  صورت  سازماندهي  شده كرده  است .
نخستين  دادگاه  آساهارا در آوريل  سال  ۱۹۹۶ ميلادي  برگزار شد و اواخر سال گذشته  ۲۰۰۳ ميلادي  پس  از برگزاري  دويست  و پنجاه  و ششمين  جلسه ، به  پايان  رسيد.
دادستاني  ژاپن  با تأكيد براين  امر كه همه  تبهكاري هاي  انجام  شده  از سوي  فرقه  اوم  با فرمان  آساهارا انجام  شده  از دادگاه  خواستار حكم  اعدام  براي آساهارا شده  بود.
در همين  حال  وكلاي  ماتسوموتو با بيگناه  خواندن  وي  گفته اند كه اين  جرايم به  وسيله  مريدانش  انجام  گرفته  و ماتسوموتو ازاين  تبهكاري ها خبر نداشته است .
آساهارا كه  تاكنون  در بازپرسي ها و جلسات  دادگاه  يا خودش  را به  خواب زده  و يا سكوت  را اختيار كرده ، در نشست  جمعه نيز از خود واكنش  ويژه اي نشان  نداد.
از اوايل  بامداد جمعه در جلوي  دادگاه  نزديك  به  پنج  هزار نفر براي  ورود به سالني  كه  تنها ۳۸ صندلي  براي  تماشاگران  وجود دارد، صف  كشيده  بودند.
بسياري  از مردم  ژاپن  نيز از طريق  رسانه هاي  جمعي  براي  شنيدن  راي  دادگاه در مورد آساهارا لحظه  شماري  مي كردند.
003768.jpg

شبكه هاي  تلويزيوني  و ديگر رسانه هاي  جمعي  ژاپن  نيز از بامداد جمعه  لحظه به  لحظه  در مورد خبرهاي  دادگاه  آساهارا گزارش  تهيه  مي كردند.
از سوي  ديگر پليس  ژاپن  نيز براي  پيشگيري  از بروز خرابكاري  و حوادث  غيرمنتظره ، نه تنها در اطراف  دادگاه  بلكه  در مراكز مهم  توكيو نيز تدابير شديدامنيتي  برقرار كرده  است .
گردآوري  تمامي  اشياء مشكوك  از اطراف  تاسيسات  عمومي  از جمله ايستگاه قطار و مترو به  منظور پيشگيري  از پنهان  كردن  مواد خطرناك  و استقرار نيرو در مراكز مهم  و پر رفت  وآمد، از جمله  تدابيري  است  كه  به  چشم  مي خورد.
اواخر بهمن  ماه  نيز نيروهاي  سازمان  اطلاعات  و امنيت  ژاپن ، مراكز مرتبط با فرقه  منحل  شده  «اوم » به  عنوان  محل هايي  براي  وقوع  جرم ، را مورد يورش  وبازرسي  قرار دادند.
خبرگزاري  كيودو به نقل اين  سازمان  كه  زير نظر وزارت  دادگستري  ژاپن  است ،گزارش  داد در حمله  به  ۱۱ مركز و تاسيسات  مرتبط با فرقه  منحل  شده  اوم  درشهرهاي  مختلف  ژاپن ، ۲۰۰ افسر سازمان  مزبور شركت  داشتند.
در همين  حال  بسياري  از مردم  ژاپن  بويژه خانواده هاي  قربانيان  تبهكاريهاي فرقه  اوم  ازاينكه  دادگاه «آساهارا » نزديك  به  ۸ سال  طول  كشيده است ، ناخشنودهستند.
آنها خواستاراين  هستند كه  مسايل  پشت  پرده  تبهكاريهاي  فرقه  اوم  كه آساهارا در مورد آن سكوت  اختيار كرده  است ، براي  مردم  آشكار شود.
بيشتر بستگان  قربانيان  با آنكه  نفرت  زيادي  از آساهار دارند، از وي انتظار دارند كه  در آخرين  لحظات  زندگي  در برابر مردم  ازاقداماتش  عذرخواهي كند.
دادگاه  بدوي  ژاپن  پيش  ازاين  نيز براي  ۱۱ تن  از اعضاي  فرقه  اوم  حكم اعدام  صادر كرده  كه  حكم  پنج  تن  ازآنان  توسط دادگاه  عالي  تاييد شده  است .
مريدان  فرقه  اوم  با تغيير شكل  ظاهري  خود، با نام  «الف » هنوز به  فعاليت گروهي  خود ادامه  مي دهند.
به  گفته  منابع  امنيتي  ژاپن ، هم اكنون  پنج  جريان  فعال  در ژاپن  كه  عمدتااز طرفداران  گروه  اوم  بوده اند، وجود دارند كه  به  صورت  مستقل  عمل  مي كنند وبيشتر آنها عميقا به  آساهارا معتقد هستند كه  گروه  «منطقه  نريما توكيو» ازجمله اين  گروه ها است.
اين  منابع  مدعي اين  مساله  هستند كه  از سال  گذشته  ميلادي  در پي  بروزگرايش  در ميان  برخي  ازاين  جريانات  براي  فاصله  گرفتن  از آساهارا، ميان آنها تعارض هايي  بروز كرده  است .
بيشتر آنها هنوز آساهارا را رهبر روحاني  خود دانسته  واين  موضوع  را نمي پذيرند كه  وي  يك  تبهكار مي باشد.
گفته  مي شوداين  تبهكاريهاي  فرقه  مذهبي  اوم  با هدف  آنچه  آن را «جنگ  آخرزمان » مي نامند وايجاد يك  كودتا، انجام  گرفته  است .
آساهارا كه  چهره اش  با مو و ريشهاي  بلند براي  بيشتر ژاپني ها آشناست، در نيمه  نخست  دهه  ۱۹۹۰ ميلادي  نامزد ورود به  مجلس  نمايندگان  ژاپن  نيز شده بود اما با وجود تبليغات  فراوان  از سوي  مريدانش  نتوانست  راي  لازم  را دريافت  كند.
گفته مي شود كه  آساهارا به  علت  كينه  ناشي  از شكست  در انتخابات  دست  به  فعاليتهاي  تروريستي  زده  است

تمام فلاكت هاي يك زن
چرا اين خانم هر چه ما اصرار مي كنيم از عنوان كردن نام خود پرهيز مي كند؟او خود را از طبقه پنجم آپارتماني كه در آن زندگي مي كرده پرت كرده است پايين و معجزه اي، حادثه اي، اتفاقي و يا هر چيز ديگر كه شما دوست داريد بناميدش او را از مرگ حتمي نجات داده است و تنها ارثيه از اين مرگ خودخواسته نه آرامشي ابدي كه دردسري ماندگار تا آخرين لحظه حيات است كه نصيبش شده. در اين حادثه دو پاي «عصمت» خانم نشكسته بلكه خرد شده است و ديگر چيزي از ساق و ساعد و مفصل و كمرش باقي نمانده است. اوضاع از اين هم وخيم تر است. چرا كه تمام روده و معده اين خانم پاره شده است و لااقل بايد يك سال در بستر بيماري با هذيان و كابوس و بيچارگي دست و پنجه نرم كند! يك سال تمام. باورت مي شود؟
«عصمت» نه پولدار است و نه فقير. نه از درد بي دردي خودكشي كرده است و نه از فقر و بي كسي. نه از درد پيري زودرس و نه از درد عزيز از دست رفته. او در آستانه ۲۴ سالگي اش خود را با اراده اي تزلزل ناپذير به كام مرگي خودخواسته كشانده است.
- چرا؟
مي گويد: «بيست و چهار سالم است.»۲۴ سالش است و در ۱۸ سالگي از فرط مصيبت نداري خانواده اش او را به زور به مردي مالدار و سرشناس در شهرستاني دور شوهر مي دهند. ازدواجي كه چندان دوامي ندارد و بعد از چند سال به طلاق و جدايي مي كشد و باز هم روز از نو و روزي از نو. اينبار اما عصمت خودش دست به كار مي شود و براي گريز از فقر خانوادگي مردي ۵۰ ساله را انتخاب مي كند. مي گويد: «با اسماعيل در شهر خودمان آشنا شدم. اسماعيل وقتي فهميد مطلقه هستم آمد خواستگاري ام. ما هم كه فقير بوديم. بعد از اينكه با اسماعيل آشنا شدم و خانواده ام فهميدند كه مي خواهم با او ازدواج كنم آنها مخالف بودند و با من سر ناسازگاري گذاشتند. اما من مجبور بودم. من دلم نمي خواست سربار خانواده باشم. عروسي كه كرديم آنها به من پشت كردند. هيچ كدامشان حتي عروسي هم نيامدند.»
- چرا مخالف عروسي با تو بودند؟
- مي گفتند شوهرت پيره و تازه خودشان كس ديگري را براي من در نظر گرفته بودند. آنها مي دانستند كه اسماعيل زن و بچه دارد.
به هر حال عصمت سرنوشت خود را خود تعيين مي كند و با اسماعيل ازدواج مي كند و به تهران مي آيد. عصمت مي دانست كه اسماعيل زن و بچه دارد و با اين حال با او ازدواج مي كند. مي گويد: «اسماعيل به من گفته بود زن و بچه ام خارجند و بر نمي گردند.» اما ماجرا به همين جا ختم نمي شود و زن و بچه اسماعيل از خارج بر مي گردند و اسماعيل، عصمت را مجبور مي كند تا از خانه اش برود.
عصمت مي گويد: «با كمال پررويي به من گفت كه بايد از اينجا بروي. كجا مي توانستم بروم؟ خانواده ام كه طردم كرده بودند و نه راه پس داشتم و نه راه پيش.» اما اسماعيل بر سر حرفش مي ايستد و درست در روز ۲۲ بهمن ماه او را از خانه اش بيرون مي اندازد. عصمت به ناچار به خانه همسايه ها پناه مي برد و باز هم بي فايده است و آرام نمي گيرد. ناچار به خانه مي رود و چون كسي در را برايش باز نمي كند، خود را از پنجره راه پله پرت مي كند پايين.
عصمت حالا از بيمارستان تهرانپارس ترخيص شده است و كسي نمي داند كه او كجاست و چه مي كند و اين تمام ماجرايي است كه مي خواستيم درباره در به دري يك زن بنويسيم!

بمب دروغين
ادعاي كار گذاشتن يك بمب در هواپيماي مصر كه از ابوظبي عازم قاهره بود، خلبان و خدمه اين هواپيماي حامل ۱۶۰ مسافر را به فرود در كويت وادار كرد.
مقامات فرودگاه ابوظبي دقايقي پس از پرواز اين هواپيماي مصري از فرودگاه ابوظبي، تلفن ناشناسي دريافت كردند كه مدعي كار گذاشته شدن مواد منفجره در هواپيماي مصري بود و در نتيجه اين هواپيما در نزديك ترين فرودگاه فرود آمد.به گفته اين مقامات، با فرود هواپيما در فرودگاه كويت و بازرسي اثاثيه مسافران هيچ مواد منفجره اي يافت نشد و هواپيما پس از ۵ ساعت وقفه، پرواز خود را به مصر از سر گرفت.
بر اساس اين گزارش مقامات امنيتي فرودگاه قاهره پس از فرود هواپيماي مزبور در فرودگاه قاهره، مسافري را كه با كارمند هواپيمايي مصر در ارتباط با بازرسي چمدانش بحث و جدل كرده بود، دستگير كردند.
به گفته اين مقامات، پليس فرودگاه قاهره در حال تحقيق و بررسي احتمال دست داشتن دوستان و بستگان اين مرد در اين تهديد دروغين است.

پليس ها مجازات مي شوند
سخنگوي وزارت امنيت عمومي چين گفت: «در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۷هزار و ۷۱۶ نفر از نيروهاي پليس اين كشور به اتهام ارتكاب جرايم مختلف مجازات شدند.»
اين دسته از نيروهاي پليس در سال ۲۰۰۳ ميلادي ۵ هزار و ۵۲۶ فقره جرم از جمله ارتشا، استفاده غيرقانوني از اسلحه، بدرفتاري با متهمان، استفاده از شكنجه براي گرفتن اقرار از متهمان و ديگر اعمال خلاف قانون مرتكب شده اند.اعمال اين تنبيهات به حفظ نظام نيروي پليس چين كمك خواهد كرد.
سال گذشته ميلادي وزارت امنيت عمومي چين دستورالعمل پنج ماده اي را براي افراد پليس صادر كرد كه آنها را از اعمالي همچون قمار، مصرف مشروب الكلي هنگام انجام وظيفه، رانندگي در حال مستي، حمل اسلحه در غير از زمان انجام وظيفه و نيز حمل اسلحه در حال مستي بر حذر مي دارد.

سارقان كليسا
دوجوان سابقه دار پس از يك ماه آزادي از زندان به علت سرقت از مساجد وكليساها بازداشت شدند.
محمدعلي ۳۵ساله، مجرد و نقاش، چهار سابقه سرقت، اعتياد به ترياك و نگهداري آن ، نگهداري هروئين، شرب خمر و فروش مشروبات الكلي و محمد۲۳ساله، مجرد و بيكار، پنج سابقه خريد و فروش موادمخدر، دو سابقه اعتياد به ترياك، كيف قاپي، سرقت و استفاده از مشروبات الكلي دارند. متهمان براي سرقت به مساجد و كليساها مي رفتند كه در حين سرقت از كليسا توسط دو نفر شناسايي و دستگير شدند.
محمدعلي به ماموران كلانتري گفت: «براي تهيه موادمخدر سرقت مي كردم. محمد يكي از همسايه هاي من است. او هم به خاطر اعتيادش مجبور به همكاري با من شد.»

توليد غيرقانوني اجناس شركت هاي معتبر
اعضاي باندي به نام «نيرو» كه مواد غذايي شركت هاي مختلف را به صورت تقلبي مي ساختند و در بسته بندي هاي غيرمجاز پخش مي كردند دستگير شدند.
اعضاي اين باند با شكايت معاونت يكي از شركت ها مبني بر اين كه مواد اين شركت به صورت تقلبي و در بسته بندي هاي غيرمجاز در بازار پخش شده است شناسايي و دستگير شدند.
نماينده اين شركت در ادامه شكايتش گفت: «اعضاي اين باند با ساخت مواد تقلبي، هم سلامت جامعه را به خطر انداخته اند و هم آبرو و اعتبار شركت ما را زير سوال برده اند. فرمول مواد ما براي ثبت به وزارت بهداشت رفته است اما اين بسته بندي هاي جديد كه در بازار آمده است در فهرست فروش شركت ما نيست و كاملا قلابي است.»ماموران پس از اين شكايت عوامل اين باند را كه در حال فروش اجناس خود بودند شناسايي و دستگير كردند. تحقيقات روي پرونده، توسط ماموران ادامه دارد.

تهديد به خاطر چك ۱۴ميليون توماني
003756.jpg
جواني كه براي گرفتن و نقد كردن چكي كه براي فروش خودرواش گرفته بود پيش صاحب چك رفته بود، توسط دوستان صاحب چك، كتك خورد.
رامين۲۶ ساله به ماموران كلانتري گفت: «چند ماه پيش خودرو ام را به يكي از دوستان پدرم فروختم. او هم در مقابل، يك چك به مبلغ ۱۴ميليون و ۳۰۰ هزار تومان به من داد.
هنگامي كه براي دريافت پول به بانك رفتم پول در حسابش نبود. رئيس بانك به خاطر آشنايي با صاحب چك به او زنگ زد و گفت چكت را برگشت بزنم؟ اما وي گفت پول درمنزلم دارم بيايد اينجا تا پولش را پرداخت كنم. وقتي با دوست پدرم در پاركينگ مشغول صحبت بوديم، دو نفر آمدند كتكم زدند و كيف پولم را برداشتند و چك را از آن سرقت كردند وبعد با چاقو تهديديم كردند و گفتند اگر شكايت كني با چاقو روده هايت رادر مي آوريم.»
ماموران كلانتري تحقيقات خود را در اين رابطه شروع كرده  اند.

برخورد با قمه زني در محرم
نيروي انتظامي استان مركزي با هرگونه مظاهر قمه زني در عزاداري هاي ماه محرم به شدت برخورد خواهد كرد.
قمه زني در سالهاي گذشته در مناطقي از استان مركزي به ويژه روستاهاي ضامنجان، سنجان و كوهرود در حاشيه شهر اراك رواج داشت، اما باتوجه به فتواي مراجع و برخورد نيروي انتظامي، اينگونه موارد اكنون مشاهده نمي شود.
البته گزارش هايي مبني بر مبادرت گاه به گاه در برخي تكاياي روستاهاي فوق الذكر به قمه زني منتشر شده بود كه در بعضي رسانه ها نيز انعكاس داشت. صدور اطلا عيه از سوي نيروي انتظامي نيز در همين ارتباط صورت گرفته است.

۴۹۰ سارق در بم
چهار باند سازمان يافته سرقت كه پس از زلزله شهر بم فعاليت خلافكارانه خود را در آن شهر آغاز كرده بودند با هوشياري ماموران انتظامي شناسايي و كليه اعضاي آنها دستگير شدند.
ماموران انتظامي در اين ارتباط تاكنون ۴۹۰ سارق را در حين سرقت دستگير و به مراجع قضايي تحويل داده اند.
ماموران انتظامي شهر بم همچنين تاكنون موفق به كشف ۷۴ دستگاه خودرو، ۹۰ دستگاه موتورسيكلت سرقتي و ۷۳ قبضه اسلحه و مقدار زيادي دارو از سارقان شده اند.

خواستگار كلاهبردار
جواني كه براي كلاهبرداري از زن ها با آنها صيغه مي كرد بازداشت شد.
پرونده اين جوان با شكايت زني در اصفهان مبني بر جعل، كلاهبرداري و خيانت باز شد. وي ابتدا طعمه هاي خود را شناسايي مي كرد بعد پيشنهاد ازدواج مي داد و مي گفت براي آشنايي بيشتر مدتي صيغه بخوانيم و بعد عقد كنيم. چند ماه پس از خواندن صيغه كه اعتماد طعمه را به خودش جلب مي كرد پول نقد به بهانه كار كردن مي گرفت. يا اينكه به بهانه خريدن يك خانه بزرگ تر كه در هنگام خواستگاري مقابل خانواده اش حفظ آبرو شود وكالت نامه براي فروش خانه مي گرفت و خانه را مي فروخت و متواري مي شد.پرونده اين كلاهبردار در دست تحقيق است. جزييات بيشتر اين پرونده را به زودي به اطلاع شما مي رسانيم.

سقوط هواپيماي آمبولانس
سقوط يك هواپيماي آمبولانس بر فراز جزيره «ساردنيا» در غرب ايتاليا به مرگ شش سرنشين آن از جمله دو پزشك و جراح منجر شد.
هواپيماي «چسنا »۵۰۰ در حال انتقال قلب براي پيوند به بدن يك بيمار از شهر رم به جزيره ساردنيا بود.
برج مراقبت جزيره ساردنيا نيز اعلام كرد: تا چند لحظه قبل از فرود، تمامي شرايط عادي بود ولي ناگهان هواپيما از صفحه رادار ناپديد شد و سپس نزديك فرودگاه سقوط كرد.با تشكيل پرونده سقوط اين هوپيما از سوي آژانس ملي امنيت پرواز ايتاليا، كارشناسان در حال انجام تحقيق هاي لازم براي روشن شدن علت بروز اين سانحه هستند.

اشتباه مرگبار پزشكان انگليس
شمار زيادي از بيماران در بخش هاي مراقبت ويژه بيمارستان هاي كشور انگليس به علت اشتباه پزشكان در تشخيص صحيح شرايط بيمار، جان خود را از دست مي دهند.اين اشتباهات، ناشي از بي كفايتي پزشكان نيست، بلكه از آن رو واقع مي شود كه در اين بيمارستان ها موارد كالبدشكافي بعد از مرگ بيماران به اندازه كافي صورت نمي گيرد تا پزشكان تجربه لازم را در اين موارد كسب كنند.بر اساس يك تحقيق علمي روشن شد كه در ۳۹ درصد از موارد، تشخيص پزشكان معالج اشتباه بوده است.به اعتقاد يك محقق، اين مشكل صرفا محدود به يك بيمارستان يا تنها يك كشور نيست بلكه در كل اروپا و آمريكا نظير چنين مشكلي در بخش هاي مراقبت هاي ويژه بيمارستان  ها برقرار است.

۴۶ معلم را در غرب نپال ربودند
شبه نظاميان مائوئيست نپال، دست كم ۴۶ نفر از معلمان مدارس را در جنوب غرب اين كشور ربودند تا آنها را مجبور به شركت در برنامه هاي فرهنگي و آموزشي خود كنند.۴۶ معلم از ۱۳ مدرسه در منطقه كايلايي توسط شورشيان مائوئيست ربوده شدند. شورشيان مسلح حضور زيادي در اين منطقه دارند.
ربودن معلمان و دانش آموزان توسط شورشياني كه براي برقراري يك جمهوري كمونيستي در پادشاهي نپال زندگي مي كنند، رايج شده است.شورشيان نپال اوايل ماه جاري ميلادي بيش از ۷۰۰ دانش آموز و معلم را در منطقه «آچام» واقع در غرب كشور، ربودند و آنها را پس از اجبار به حضور در جشن هاي سالروز آغاز شورش سال ۱۹۹۶ ميلادي، آزاد كردند.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
عكاس خانه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  عكاس خانه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |