چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۴
مثلث حيات كودك
هرم تغذيه اي الگويي براي تنظيم تغذيه صحيح كودكان
003789.jpg
كودك را از خوردن شيريني و انواع خوراكي هاي شيرين ، منع نكنيد ولي ميزان مصرف را كنترل كنيد.
در بسياري از نقاط جهان هستند كودكاني كه از حداقل امكانات تغذيه اي نيز برخوردار نيستند اما همه مي كوشند تا اين وضع نابسامان رو به راه شود تا نهال ها به درختاني تنومند بدل شوند. از اين رو هر روز شاهد تحقيقات، مقاله ها و نظريه هاي جديد در زمينه تغذيه كودكان هستيم.
هرم راهنماي تغذيه كودكان (Food Guide Pyramid) توسط دپارتمان علوم آمريكا(US Dept) براي كودكان دو تا شش ساله، طراحي شده است. اين هرم تغذيه اي به عنوان الگويي براي تنظيم تغذيه صحيح كودكان استفاده مي شود. تاكيد و هدف اصلي اين هرم تغذيه اي، تقسيم بندي صحيح مواد غذايي به «پنج» گروه اصلي و تغذيه مناسب بر طبق اين الگوي صحيح است. طبق اين هرم تغذيه اي، مصرف مواد خوراكي چرب و روغني، شيرين، شور و محرك، ممنوع و خطرناك است و پس از سن ۲ تا ۳ سالگي مي توان از شير كم چرب (چربي ۲ درصد) استفاده كرد، اما بهتر است به جاي شير پرچربي از شير كم چرب اما به وفور استفاده شود.
غذاي روزانه فرزند شما بايد شامل ۳ وعده غذايي اصلي و ۲ وعده شير يا هر خوراكي مفيد ديگري در فواصل وعده هاي اصلي باشد. مصرف روزانه ۱۶ تا ۲۴ انس شير و آبميوه به ميزان ۴ تا ۶ انس ضروري بوده. به علاوه تنوع غذايي نيز بسيار مهم است. با رعايت تنوع غذايي و تاكيد بر مصرف مواد غذايي سالم و مفيد، سلامتي كودك تضمين مي شود.
اشاره كرديم كه بر اساس «هرم تغذيه اي كودكان» مواد غذايي مفيد به «پنج» گروه اصلي تقسيم مي شوند. اما چه گروه هايي؟
گروه غلات 
استفاده از يك تكه نان، ۲/۱ فنجان برنج يا ماكاروني، ۲/۱ فنجان غله پخته، مي تواند نياز فرزند شما به غلات را تامين كند. استفاده از يكي از انواع غلاتي كه نام برديم به اشكال مختلف به طور روزانه ضروري و حتمي است.
گروه سبزي ها
۲/۱ فنجان سبزي پخته، يك فنجان از انواع سبزي هاي پهن برگ مثل اسفناج، كلم، كلم بروكلي و... نياز كودك به تركيبات مفيد موجود در سبزي ها را مرتفع مي كند. مصرف روزانه يكي از اين سبزي ها در وعده هاي غذايي حتمي است.
گروه ميوه ها
يك عدد ميوه، هر نوعي كه باشد، اما بهتر است از انواع غني از ويتامين ث(C) باشد، سه چهارم فنجان آب ميوه اي كه خودتان در منزل تهيه كرده ايد، ۲/۱ فنجان مخلوط آب ميوه هاي مختلف (بهتر است ميوه ها شبيه به هم باشند مثل آب ليمو و پرتقال)، نياز روزانه كودك شما است. كودك شما بايد حداقل ۲ بار در روز از يكي از اين خوراكي ها به هر صورتي كه بيشتر علاقه دارد، مصرف كند.
گروه لبنيات 
يك فنجان شير يا ماست و دو انس پنير به طور روزانه، براي فرزند شما ضروري است. كودك شما بايد حداقل ۲ بار در روز از يكي از اين خوراكي ها استفاده كند.
گروه گوشت و محصولات گوشتي 
دو تا سه انس آب گوشت پخته، ماهي يا مرغ، ۲/۱ فنجان لوبياي پخته، دو قاشق كره بادام زميني (اگرچه جزو محصولات گوشتي نيست ولي اثري مشابه دارد)، يك عدد تخم مرغ و يا انس گوشت، توصيه مي شود. فرزند شما بايد در روز دو بار از يكي از اين خوراكي ها استفاده كند.
محققان همين مركز تحقيقاتي(US Dept) مصرف بعضي مواد خوراكي شامل خوراكي هاي چرب، شيرين و شور را ممنوع كرده اند. اما چرا...؟
003795.jpg
هرم راهنماي تغذيه كودكان ۲ تا۶ سال  براساس دپارتمان علوم آمريكا(US Dept)

از آنجايي كه چربي ها و مواد غذايي چرب به عنوان يكي از دشمنان سلامتي مطرح اند، بنابراين حداكثر ميزان مجاز مصرف آنها بسيار اندك و حداكثر« ۳۰درصد» از كل رژيم غذايي را در برمي گيرد. براي تامين يكهزارو۶۰۰ كالري انرژي مورد نياز كودكان به فقط مصرف ۵۳ گرم چربي روزانه، آن هم از نوع غير اشباع (منظور مايع مثل روغن زيتون،  ذرت، آفتابگردان و ...) كافي است. اين ميزان چربي مورد نياز براي كودكان پيش دبستاني و بزرگتر بايد كمتر و با دقت بيشتري استفاده شود.
از طرفي بايد از خوردن خوراكي هايي كه چربي اشباع دارند مثل روغن جامد، شيريني خامه اي، كره، خامه، سرشير و چيپس، شكلات، پفك و... جدا پرهيز شود. به جاي آن بايد از خوراكي هايي كه روغن غير اشباع دارند مثل روغن زيتون، بادام زميني، كانولا و... استفاده كرد بنابراين بهترين خوراكي ها، خوراكي هاي با روغن هاي غير اشباع و غير اشباع با زنجير بلند هستند.
از خوردن شيريني و انواع خوراكي هاي شيرين، كودك را منع نكنيد ولي ميزان مصرف را كنترل كنيد. اين خوراكي  ها ارزش تغذيه اي نداشته و فقط باعث اضافه وزن مي شود. بنابراين مصرف انواع شكلات، آب نبات، كيك، شيريني خامه اي، مربا،  ژله، ... نوشابه و آبميوه هاي غير خانگي (منظور ساخت كارخانه) كودكتان را منع كنيد. توجه كنيد اين ممنوعيت طوري نباشد كه كودك را نسبت به اين خوراكي ها «حريص» كند، فقط خوردن او را تحت كنترل درآوريد.
نمك نيز خطرناك است. نمك باعث نوشيدن آب بيش از حد شده و كودك را چاق مي  كند.
اما محققان علاوه بر اين تقسيم بندي ،  توصيه هاي ديگري نيز براي نتيجه گيري بهتر از اين «هرم تغذيه اي» دارند كه عبارت است از:
- تنوع غذايي را فراموش نكنيد ( توجه كنيد تنوع غذايي از غذاهاي مفيد)
- تناسب بين ميزان تغذيه و فعاليت بدني كودكان براي جلوگيري از ابتلا به اضافه وزن
- به هيچ وجه مصرف حبوبات، غلات، انواع ميوه  و سبزي را از برنامه  غذايي فرزندتان حذف نكنيد.
- مصرف هرگونه خوراكي چرب، شور يا شيرين را ممنوع كنيد، البته نه در حدي كه كودك حريص شود و در صورت دسترسي به اين خوراكي ها، خود را هلاك كند! بلكه مصرف او را كنترل كنيد. هرگاه خودتان صلاح ديديد، از اين خوراكي ها خريده و در اختيار فرزندتان قرار دهيد.
- از نمك و شكر، بسيار كم استفاده كنيد.
- از خوراكي هاي حاوي كلسيم، آهن و تركيبات معدني ديگري كه باعث رشد و سلامتي فرزندتان مي شود به وفور استفاده كنيد.
- از گوشت بدون چربي، ماهي و مرغ به جاي استفاده از انواع پرچرب آن استفاده كنيد.
- سبزي ها و ميوه ها را به هر صورتي كه فرزندتان علاقه بيشتري به خوردن آن دارد به او بدهيد. حذف ميوه و سبزي تنها به علت عدم علاقه كودك به آنها خطرناك است. پس با حوصله بهترين راه را براي خوراندن اين خوراكي هاي مفيد به كودكتان بيابيد.
- سعي كنيد خوراكي ها را به سالم ترين صورت ممكن به فرزندتان بدهيد. مثلا به جاي استفاده از سس وخيارشور در ساندويچ او از ليموترش و روغن زيتون به جاي سس و زيتون يا جوانه گندم به جاي خيار شور استفاده كنيد.
- قبل از خريد هر نوع ماده خوراكي اعم از تنقلات يا غذاي اصلي، برچسب (اتيكت) اطلاعات تغذيه اي آن را مطالعه كنيد. توجه كنيد در مقابل پولي كه مي پردازيد، چه خوراكي به منزل مي آوريد؛ سالم ياكشنده!
- از افزودن هرگونه نمك، شكر،  روغن و افزودني هاي غير مفيد به غذاي كودكتان بپرهيزيد.
- بنابراين اگر هميشه در مسير صحيح تغذيه اي قرار بگيريد و كودكتان را بر اساس اصول صحيح تغذيه اي، تغذيه كنيد،  ديگر نيازي نيست كه از سني به بعد به دنبال رژيم غذايي صحيح براي كودكتان باشيد و در بزرگسالي نگران او و به دنبال پزشك معالج براي درمان بيماري  هاي او... والدين آگاه و هوشيار، فرزندي سلامت و خاطري آرام دارند... سلامت باشيد...
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
كارشناس علوم و صنايع غذايي

منبعKeep Kinds Healthy.com:

اضطرار
تا حضور پزشك
مانا لقماني 
از قديم گفته اند: «حادثه خبر نمي كند.» اما در صورت وقوع حادثه هم بايد آمادگي همه يا بيشتر چيزها را داشت. اگر كسي دچار حادثه شد و شما خواستيد به او كمك كنيد، حتما لازم نيست كه پزشك باشيد؛ اما مي توانيد به كمك اقداماتي كه ما در اينجا آموزش مي دهيم تا رسيدن نيروهاي امداد، به مصدومان كمك كنيد. در اين باره هميشه اولويت هاي نجات را در نظر بگيريد و ببينيد كه چه كاري را بايد پيش از ديگر كارها انجام داد.
اولويت هاي شما در مورد مصدوم بي هوش عبارتند از باز نگه داشتن راه تنفس، تنفس دادن به مصدوم (به منظور رساندن اكسيژن به بدن) و برقراري گردش خون (براي رساندن خون اكسيژن دار به بافت ها)
عوامل زير شانس بقا را افزايش مي دهند:
- تماس سريع براي درخواست كمك 
- برقراري گردش خون با انجام احياي تنفسي و ماساژ قفسه سينه (احياي قلبي - ريوي)
- رساندن بيمار براي درمان هاي تخصصي و مراقبت هاي پيشرفته به بيمارستان 
راه تنفسي بيمار بي هوش ممكن است تنگ يا مسدود شود؛ علت اين امر آن است كه كنترل عضلات از بين مي رود و به اين ترتيب زبان مي تواند به عقب رفته، راه تنفسي را مسدود كند.
با وقوع حادثه، تنفس بيمار سخت، صدادار يا كاملا غيرممكن مي شود. بالا بردن چانه و خم كردن سر به عقب، زبان را از ورود به مسير هوايي بازداشته، امكان نفس كشيدن را براي مصدوم فراهم مي كند.
درباره تنفس دادن به بيمار، بايد گفت كه هواي بازدمي ما داراي ۱۶ درصد اكسيژن (۵ درصد كمتر از هواي تنفسي) و مقدار كمي دي اكسيد كربن است. بنابراين، هواي بازدمي وقتي طي احياي تنفسي با نيروي زياد وارد ريه مصدوم مي شود، براي تامين اكسيژن و زنده نگه داشتن او، حاوي مقدار كافي اكسيژن است.
شما مي توانيد با احياي تنفسي، هوا را با نيرو وارد مسير هوايي بيمار كنيد. اين هوا، در داخل ريه به كيسه هاي هوايي (آلوئول ها) رسيده، سپس به رگ هاي خوني كوچك در ريه ها منتقل مي شود.
وقتي شما دهان خود را از روي دهان بيمار برمي داريد، قفسه سينه مي خوابد و هواي حاوي مواد زايد، خارج مي شود.
اگر ضربان قلب متوقف شود، خون در بدن جريان پيدا نمي كند. در نتيجه، اعضاي حياتي (از همه مهم تر مغز) دچار كمبود اكسيژن مي شوند. سلول هاي مغزي، بدون اكسيژن بيش از چند دقيقه قادر به زنده ماندن نيستند.
گاه مي توان به كمك ماساژ قفسه سينه، گردش خون را به صورت مصنوعي برقرار كرد. اين ماساژها به صورت مكانيكي به قلب كمك مي كند كه خون را به سوي تمام بخش هاي بدن به جريان بيندازند. وارد كردن فشار عمودي روي نيمه پاييني جناق، باعث فشرده شدن قلب روي ستون فقرات شده، خون را از حفرات قلب خارج مي كند و با نيرو به سوي بافت ها مي فرستد. پس از برداشته شدن فشار، قفسه سينه بالا مي آيد و خون جا به جا شده (مكيده شده)، قلب را دوباره پر مي كند؛ با ماساژ بعدي، اين خون مجددا از قلب خارج مي شود. با تركيب ماساژهاي قفسه سينه و احياي تنفسي، مي توان مطمئن شد كه خون به اندازه كافي اكسيژن دار مي شود. دستگاه دفيبريلاتور (يا دفيبريلاتور خارجي خودكار) را مي توان براي بازگرداندن ريتم غيرطبيعي قلب به كار گرفت. دفيبريلاسيون زودهنگام يك عامل حياتي در زنجيره بقا است؛ پس از ايست قلبي (زماني كه قلب از ضربان مي ايستد و گردش خون وجود ندارد) هر چه دفيبريلاسيون زودتر آغاز شود، شانس بقاي بيمار بيشتر خواهد بود. پيش از استفاده دستگاه دفيبريلاتور، بايد در مورد نحوه عملكرد آن آموزش ديده و مهارت كافي براي انجام احياي قلبي - ريوي (تركيبي از ماساژ قفسه سينه و احياي تنفسي) داشته باشيد. اين دستگاه ها را بايد در بسياري از مكان هاي عمومي (ايستگاه هاي راه آهن و مراكز خريد) قرار داد.
زمان درخواست آمبولانس 
در صورتي كه به يك امدادگر دسترسي داريد، به محض مشاهده عدم تنفس در بيمار، وي را براي تماس با مركز آمبولانس بفرستيد. اگر تنها هستيد، طرز عملكرد شما وابسته به سن مصدوم و علت احتمالي بي هوشي وي است.
درباره شيرخواران و كودكان، كودك بيمار كمتر از هشت سال، بي هوشي به احتمال زياد ناشي از مشكل تنفسي است. به همين علت، پيش از ترك كودك براي تماس با مركز آمبولانس بايد به مدت يك دقيقه اقدام به احياي تنفسي و ماساژ قفسه سينه كنيد.
اگر هم بيمار بزرگسال و علت بي هوشي او مشكل قلبي بود يا شما نمي  دانستيد كه چه اتفاقي افتاده است، بلافاصله پس از مشاهده قطع تنفس او، با مركز آمبولانس تماس بگيريد.
اما اگر بيهوشي ناشي از آسيب، غرق شدگي يا خفگي است و به نيروهاي كمكي هم دسترسي نداريد، پيش از درخواست آمبولانس، به مدت يك دقيقه اقدام به احياي تنفسي و ماساژ قفسه سينه كنيد. در اين موارد، علت بي هوشي احتمالا بيشتر مشكل تنفسي است تا بيماري قلبي.

دوست من؛ دريا
خوراك هاي دريايي، اگرچه از جهت «طعم» و خصوصا «بو» با مذاق بسياري سازگار نيست، اما فوايد آن مسلما خوشايند است! در اين ميان، «انواع ماهي» به عنوان «داروي سلامتي» شناخته شده و مصرف دايمي آن، فوايد فراواني را به دنبال خواهد داشت. پزشكان و محققان، فوايد انواع ماهي را به شرح زير مي دانند:
۱-منبع اسيدهاي چرب امگاسه (۳(Omega-:
خوراك هاي دريايي؛ مخصوصا ماهي، بهترين منبع اسيدهاي چرب امگاسه، يعنيDHA وEPA هستند =DHA) . دوكسا هگزانوييك اسيد، بيست و دو كربنه و غيراشباع=EPA / ايكوساپنتانوييك اسيد، بيست كربنه و غيراشباع) بر اساس نظر محققان، اسيدهاي چرب امگاسه، ما را از ابتلا به بسياري بيماري ها كه مهم ترين آنها عبارتند از: بيماري هاي قلبي، ايست قلبي، ديابت، سرطان، التهاب مفاصل و بيماري اتوايميون (حساسيت يا واكنش بدن يك شخص به ماده اي كه در بدن خودش به وجود مي آيد)، مصون مي دارند.
۲-ممانعت از ابتلا به بيماري هاي قلبي:
بر اساس تحقيقات محققان، اسكيموهايي كه در «گرينلند» زندگي مي كنند، نسبت به مردمان ساكن «دانمارك»، سي درصد كمتر به بيماري هاي قلبي دچار مي شوند. اين امر را به دليل مصرف فراوان ماهي ها خصوصا ماهي هاي روغني مي دانند. اسكيموهاي اين منطقه روزانه «ده گرم» اسيد چرب امگاسه به جهت مصرف ماهي دريافت مي كنند. بنابراين محققان عقيده دارند افرادي كه هفته اي «سه بار» ماهي مصرف مي كنند، كلسترول و تري گليسيريد خونشان تنظيم شده، غلظت خون متعادلي داشته، خونشان لخته نشده و به تپش قلب و فشار خون مبتلا نمي شوند.
۳-ممانعت از ابتلا به التهاب مفاصل:
استفاده از ماهي به طور مرتب از ابتلا به «آرتريت روماتوييد» (درد مفاصل به صورت مزمن كه به علل ناشناخته، مفاصل را گرفتار كرده و عوارض جانبي چون ضعف، ناتواني و لاغري را نيز به همراه دارد)، جلوگيري مي كند. علاوه بر آن استفاده از ماهي ما را از ابتلا به بيماري هاي التهابي ديگر، دردهاي مزمن، تورم، كرختي و سفتي عضلات در هنگام صبح، التهاب هاي روده اي (اغلب به دليل اتوايميون) مصون مي كنند. نكته جالب تر اينكه به هر ميزان از ماهي هاي روغني (منظور محتواي اسيدهاي چرب امگاسه آن زياد است) بيشتر استفاده شود، احتمال ابتلا به اين بيماري ها كمتر است. شايد روغن ماهي تنها روغن مفيد در جهان باشد!
۴-ممانعت از ابتلا به سرطان مخصوصا سرطان پروستات:
طبق نظر محققان سوئدي، استفاده از ماهي، امكان ابتلا به سرطان پروستات را در آقايان كاهش مي دهد. بر اساس نتايج تحقيقات آنها كه بر روي شش هزار مرد انجام شد، مرداني كه اصلا ماهي مصرف نمي كردند، چندين برابر بيشتر نسبت به مرداني كه كمتر ماهي مصرف مي كردند و آنهايي كه سه بار در هفته ماهي مصرف مي كردند، به سرطان پروستات دچار شدند. بنابراين محققان مصرف حداقل هفته اي سه بار ماهي را تجويز كرده و آن را ضروري مي دانند.
از فوايد مثبت ديگر ماهي مي توان به اثرات مثبت آن بر مغز، سلامت جنين مادران باردار، كنترل وزن و ... اشاره كرد. بنابراين بي ترديد ماهي بايد يكي از گزينش هاي اصلي خانواده ها باشد. اما چگونه مي توان اين امر را محقق كرد:
اولين قدم، تنظيم برنامه غذايي خانواده با غذاهاي دريايي است. اگر عادت كنيم هفته اي دو تا چهار بار «ماهي» مصرف كنيم، مشكلي نخواهيم داشت. اما نكته مهم اينكه، لزومي به خريد و مصرف ماهي هاي گران قيمت نيست، ماهي از هر نوعي كه باشد مفيد بوده و قابل مصرف است. حتي مصرف ماهي «تن» با وجود افزودني هايي كه كنسروها دارند، مفيد است.
قدم بعدي، تهيه ماهي به نحوي است كه مواد مفيد آن از بين نرود. بنابراين بهترين روش «بخارپز كردن» ماهي است. هرچقدر ماهي كمتر حرارت ببيند و يا كمتر در روغن سرخ شود، بهتر است. اما گاه «بوي» ماهي با «بخارپزكردن» از بين نمي رود، بنابراين مي توان از پياز، سير، آبليمو، نارنج و ... استفاده كرده و آن را بخارپز كرد تا تركيبات غذايي آن از بين نرفته و بوي نامطلوب آن هم از بين برود.
تنوع را فراموش نكنيد. هر غذايي هر چند مفيد، زماني اشتهابرانگيز است كه در تهيه آن تنوع حفظ شود. بنابراين «ماهي» را به صورت هاي مختلفي پخته و مصرف كنيد.
ماهي هاي مفيد كدامند؟
از آنجايي كه ماهي هر چه چرب تر، بهتر، بنابراين انواع غني از چربي امگاسه آن مفيدتر است. از بهترين آنها مي توان به «ماهي تن، ماكرل، اسنوك و سالمون اشاره كرد. بنابراين ماهي اي را انتخاب كنيد كه غني از اسيدهاي چرب امگاسه باشد.

آب ميوه معجزه آسا
003792.jpg
آب انگور مقداري تانن، اسيدتارتريك، اسيد ماليك، ارسنيك، كلسيم، آهن، فسفر، منيزيم، پتاسيم، يد، منگنز و قند دارد. داراي خواص راديواكتيو است، داراي سرشارترين ويتامين ها از قبيل ويتامين هايA ،B ،C وD است.
از بيماري اسكوربوت، سرماخوردگي، كمبود كلسيم، بالا بودن اوره و سل جلوگيري مي كند. آب انگور در اسهال خوني، سياه سرفه، يبوست، ورم كوليت و ضعف روده ها، گاز و نفخ روده ها، سوزاك، كم خوني، سوءهاضمه مزمن، امراض عصبي و رواني، نقرس، تبخال، برونشيت و بيماري هاي كليه موثر است و تب را قطع مي كند.
- هضم آب انگور بسيار آسان است و حتي پيش هضم است چون قند آب انگور، يكي از قندهاي خون است. پيش هضم به عاملي گفته مي شود كه احتياج به هضم ندارد و مستقيما وارد خون مي شود.
- آب انگور از نظر كالري خيلي قوي است و حرارت بخش است.
- مقدار زيادي مواد معدني لازم دارد و بر عكس قند سفيد تصفيه شده كه باعث كاهش مواد معدني مي شود، عمل مي كند.
- آب انگور تازه داراي مواد تخميري لازم براي خوب كار كردن بدن است.

رسيدگي به بيماران نخاعي
افرادي كه به ضايعات نخاعي مبتلا مي شوند، هزينه هاي زيادي را به جامعه تحميل كرده و علاوه بر درگيري خانواده ها، سرمايه زيادي صرف آنها مي شود.
به گفته دكتر جغتايي - رئيس دانشگاه علوم بهزيستي- حدود ۷۰هزار نفر در كشور دچار ضايعات نخاعي هستند كه از اين تعداد، ۷۰درصد در تهران تنها بر اثر تصادفات است. از كل اين ۷۰هزار نفر هم افراد كمي در جامعه مشغول به كار و بقيه خانه نشين هستند. به لحاظ پيچيدگي عوارض ضايعات نخاعي، انتظار مي رود كه به زودي بيمارستاني با بخش ويژه ضايعات نخاعي راه اندازي شود. كار رسيدگي به بيماران ضايعات نخاعي مساله اي چندجانبه بوده و از همه مهم تر آينده و شغل آنها است كه هنوز به آن توجه نشده است.

راه اندازي فدراسيون «روان درماني»
در پي موافقت شوراي جهاني روان درماني با ميزباني ايران براي برگزاري دومين كنگره روان درماني در شرق در سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۳) دفتر فدراسيون علمي و آسيايي، روان درماني نيز به زودي در كشورمان راه اندازي مي شود. به گفته دكتر علي محمد گودرزي - رئيس فدراسيون آسيايي روان درماني- با وجود بيش از ۲ هزار و۵۰۰ روانشناس و ۵۰۰ كلينيك روان درماني در كشور، تاسيس دفتر بخش آسيايي شوراي جهاني روان درماني سبب افزايش تعداد روان درمانگرها و دانشجويان دوره دكترا و گسترش تبادل علمي اعضا مي شود. شوراي جهاني روان درماني در سال ۲۰۰۱ با فعال كردن بخش هاي آسيايي، دامنه فعاليت خود را در اين زمينه گسترش داد؛ برنامه هاي اين شورا پيش از اين تنها چهار قاره جهاني را دربرمي گرفت.

نارضايتي از وضع دارو
تقريبا يك سوم مردم آمريكا مي گويند كه مبلغ پرداختي توسط آنها براي داروهاي تجويزي، به عنوان يك مشكل در خانواده آنها محسوب مي شود. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، نزديك به دو سوم از مردم معتقدند كه دولت آمريكا بايد اقدامي براي ارزان تر كردن واردات دارو از كانادا يا ديگر كشورهاي جهان صورت دهد.
در نظرسنجي صورت گرفته از سوي اين خبرگزاري، معلوم شد كه ۳۳ درصد از شركت كنندگان كه خانواده هايشان در خصوص پرداخت بهاي دارو با مشكل روبه رو هستند و همچنين اكثر مردم آمريكا از داروهاي تجويزي استفاده مي كنند.

خبر اول و آخر
خبر اول اينكه: سمينار دو روزه بيماري هاي روان تني ۵و۶ اسفندماه با حضور اساتيد و دانشجويان پرستاري و مامايي در سالن اجتماعات دانشكده علوم انساني دانشگاه آزاد واحد رشت برگزار شد.
در اين سمينار كليات بيماري هاي سايكوسوماتيك، فاكتورهاي عصبي در ايجاد زخم معده و... مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در پايان جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.
خبر آخر: انجمنMS ايران به همت بانوان نيكوكار بازارچه اي شامل پوشاك، غذاي خانگي و هنرهاي دستي بيماران مبتلا بهMS را در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه ۶و۷ اسفندماه در محل انجمن برگزار كرد.

همايش كشوري جراحي ديسك
اولين همايش كشوري جراحي ديسك كمر بدون عمل باز در سالن همايش هاي رازي برگزار شد. در اين همايش كشوري پروفسور جوزيپ بوريچ از كشور ايتاليا به عنوان سخنران حضور داشت و پزشكان جراح مغز و اعصاب كشورمان به صورت عملي و تئوري با اين روش جراحي نوين آشنا شدند. اين روش درماني بدون بيهوشي انجام شده و ۲۰ تا ۳۰ دقيقه طول مي كشد و از ويژگي هاي آن كوتاه بودن زمان برگشت بيمار به فعاليت طبيعي و پاسخ تقريبا قطعي به درمان است.
اين شيوه جراحي توانسته است تاييديه هاي معتبر پزشكي دنيا مانندFDA را كسب كند. بيش از ۲۵هزار مورد جراحي در مناطق گوناگون جهان با اين روش صورت گرفته است.

فقط ۲۶هزار مركز متخلف
وزارت بهداشت از معرفي بيش از ۲۶هزار مركز متخلف در شش ماهه نخست سال جاري به دادگاه خبر داد. به دنبال طرح توسعه و تشديد كنترل بهداشتي مراكز تهيه، توزيع و فروش مواد غذايي و اماكن عمومي، بازديدهاي متعددي از مراكز و اماكن سراسر كشور انجام گرفت كه در نهايت ۲۶هزار و ۶۲۵ مركز متخلف به دادگاه معرفي شدند.
بر پايه همين خبر در اين مدت مقدار زيادي مواد فاسد، كشف و معدوم و از برخي از آنها نمونه برداري شد.
همچنين ۵۴هزار و ۷۴۱ مركز و مكان بهسازي شده و ۶۲هزار و ۳۶۸ مكان نيز بهداشتي شده اند.

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
حوادث
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |