چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۱
تعطيلا ت عيد در راه است
آيا مي توانيد از تهران دور شويد؟
نوروز در راه است. قصد داريد تعطيلا ت نوروز را چگونه سپري كنيد؟
درآمد شما چقدر است؟ و چقدر خرج عيد مي كنيد؟چقدر عيدي مي دهيد؟ چقدر عيدي مي گيريد؟
اين پرسش ها را با افراد مختلفي مطرح كرده ايم. ماحصل ديدگاه آن ها، فشار مالي مفرطي است كه امكان حركات قابل توجهي را از آن ها وخانواده شان سلب كرده.
عيد براي همه آن ها اهميت دارد، همه مي خواهند با سرهاي بلند برابر افراد خانواده پاي سفره هفت سين بنشينند، ولي شرايط اقتصادي نامناسب گريبان اكثر آن ها را چسبيده و خيلي هايشان نوروز را مترادف با فشار مالي بيشتر مي خوانند.
با اين وصف عيد در راه است و هر كس به صورتي و با مبلغي در خور درآمدش به استقبال آن مي رود، اما چگونه و چطور؟
002073.jpg

يك كارگر ساده ساختماني 
به سفر مي روم. به ولا يت خودمان. چهار ماهي است زن و سه بچه ام را نديده ام. قرار است يك هفته اول سال نو را با آن ها بگذرانم. اگر اسم اين را مي گذاريد سفر، بله به سفر مي روم. اما در اصل به خانه خودمان يك خانه اجاره اي دريكي از روستا هاي آذربايجان.
دستم پرنيست و اگر صاحب كار( او از عنوان آقاي مهندس استفاده مي كند) همه پول مرا بدهد با ۱۲۰ هزار تومان راهي روستايمان خواهم شد.
با ۱۲۰ هزار تومان چه خواهم كرد؟ قبل از هر چيز براي بچه هايم چند اسباب بازي مي خرم. حدود ۳ هزار تومان براي آنها در نظر گرفته ام. براي زنم يك مانتو مي خرم، باز هم حدود ۳ هزار تومان. سه جفت كفش هم براي بچه ها مي خرم، مجموعاً هفت هزار تومان.
براي خودم؟ براي خودم يك پيراهن مي خرم به قيمت ۲ هزار تومان.
جمعاً حدود ۱۵ هزار تومان خريد مي كنم. حداقل ۶ هزار تومان هزينه اياب و ذهاب من مي شود. بقيه را هم مي گذارم پيش همسرم براي خرج او در دو ماه بعد.
بايد در هفته دوم به تهران برگردم و كار را دوباره آغاز كنم. ما بدون كار گرسنه مي مانيم، چه در عيد، چه در روزهاي عادي.
يك كارمند ساده 
اگر بتوانم دخل و خرج هاي روزمره شامل اجاره خانه و خرج پيكان قراضه مدل ۵۲ و خريد چند تكه هلك وپلك شب عيد را بپردازم هنر كرده ام.
درآمد ماهانه من از كار اداري ام به علا وه يك فعاليت ديگر از ساعت ۳ بعدازظهر تا ۸ شب حدود ۳۰۰ هزار تومان است. اما ۱۷۰ هزار تومان آن را هر ماه به صاحبخانه مي دهم و بقيه مي ماند براي جمع كردن يك خانواده چهار نفري.
هزينه اداره يك دختر دبيرستاني و يك پسر دبستاني كم نيست. اگر به ظاهر آن ها نگاه كنيد،در نمي يابيد پدرشان درچه شرايط دشواري روزگار مي گذراند. آبروداري مي كنيم و خدا را شكر، چرا كه خيلي ها آبرودار هستند ولي نمي توانند آبروداري كنند.
فكر مي كنم هزينه شب عيد خريدهاي دخترم حداقل ۲۵ هزار تومان شود. يك روپوش نو به علا وه يك كفش. پسر كوچكم نيز حداقل ده هزار توماني براي خريد يكي دو تكه لباس خرج دارد.
اما همسرم؟ اميدوارم خود او بتواند به برنامه ريزي مناسبي براي خريدن چيزي براي خود برسد.
به عنوان مرد خانواده، به عنوان نانآور خانواده توپ را درون زمين مي اندازم تا همسرم ضربه بعدي را بزند. نمي دانم چگونه، ولي او مثل هميشه با كيفيتي در خور آبرويمان برابر خويشان و همسايه ها پذيرايي نوروز را انجام مي دهد. زنان ما در اين زمينه حيرت انگيز هستند.
يك راننده تاكسي 
وقتي اتومبيل داريد، اعضاي خانواده تان به سفر نوروزي مي انديشند. حق دارند، اتومبيل كه در دسترس است، اما... و اين اما، يك «اما»ي بزرگ است.
سفر نوروزي مترادف است با خرج بيشتر. چه در زمينه هزينه حمل و نقل، چه غذا و چه ماندن در منزل اقوام و آشنايان.درآمد متوسط من حدود ۲۰۰ هزار تومان است، ولي خرج حفظ و نگهداري اتومبيل را فراموش نكنيد. من بيش از آن كه خرج زن و دو بچه ام كنم، براي حفظ اين پيكان كه مي بينيد خرج مي كنم. اين اتومبيل سرمايه اصلي ما است. منبع درآمد ما.
گاهي كه طول مسير مسافرت تفريحي را در سر مرور مي كنم و به دليل بدبيني ام امكان يك تصادف را از ذهن مي گذرانم وحشت سراپايم را فرا مي گيرد.
اگر اتومبيلم از بين برود چي؟ بعدش چه كنيم؟
شايد خرافاتي به نظر برسم، اما خودم را يك آدم محتاط مي دانم. شرايط اتومبيلم طوري نيست كه مسيرهاي بين شهري و گذرگاه ها را طي كند. خراب شدن اتومبيل  در طول مسير يعني بر باد رفتن چند هفته كار مداوم.
بنابراين طي تعطيلا ت نوروزي نه فقط به زن و دو فرزندم، بلكه به فرزند سومم يعني اتومبيلم نيز مي انديشم. فرزندي كه نانآور خانواده است. در اين مدت بايد كمي هم دستي به سر و روي آن بكشم. بايد جلوبندي اش را در هفته دوم تعطيلا ت ترميم كنم.
002076.jpg

يك مهندس راه و ساختمان 
درآمد من حدود ۴۰۰ هزار تومان است، اما برخلا ف آنچه به نظر مي رسد اين رقم تكافوي زندگي خانواده سه نفري ما را نمي دهد. .ولو آن كه همسرم نيز كار كند و حدود ۱۲۰ هزار تومان درآمد به دست آورد.
چرا؟ چون ماهي ۲۰۰ هزار تومان اجاره خانه مي دهيم و براي خريد اتومبيل هم مبلغي وام گرفته ام و ماهي صد هزار تومان هم براي آن مي پردازم.
بنابراين مبلغ قابل توجهي باقي نمي ماند كه بتوان با آن برنامه نامتعارفي را در دوران نوروز به مرحله اجرا درآورد. هزينه هاي جاري عيد حداقل صد هزار تومان خواهند بود، كه شامل خريد شب عيد، و رد و بدل كردن چند هديه هم هست.
اگر اقبال به ما رو بياورد، شايد به منزل يكي از آشنايان در يزد دعوت شويم، اما هزينه رفت و آمد به علا وه خرج در منزل اقوام هم حداقل ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است.
مي خواهم بگويم افسانه« مهندس بودن و آسايش داشتن» را فراموش كنيد. ما هم دست به عصا راه مي رويم، مثل همه مردم.
يك منشي ساده 
يك زن هستم هنوزازدواج نكرده ام.از درآمد ماهانه ام،
در مقايسه با بسياري از افراد مشابه،راضي هستم. ۱۶۰ هزار تومان حقوق دريافت مي كنم، چرا كه به زبان انگليسي و كامپيوتر تسلط دارم.
اما اين مبلغ تكافوي سفر يا انجام برنامه خاصي را نمي دهد. با مادر خود زندگي مي كنم و او كه سالها است بيوه شده به كمك مالي من نياز مستقيم دارد.
حقوق بازنشستگي او حدود صد هزار تومان است و ما به رغم آن كه صاحب خانه هستيم، نمي توانيم با مبلغ ۲۶۰ هزار تومان در ماه زندگي خود را اداره كنيم.
آن هايي كه كار مي كنند مي دانند هزينه رفت و آمد و پوشاك مناسب در محيط كار قابل توجه است. آن هايي كه مادر يا پدر سالمند و بيمار دارند مي دانند هزينه اداره آن ها كم نيست.بنابراين نوروز را در خانه خود مي گذرانيم. با ديد و بازديد اقوام، آشنايان و همين.
مادرم يكي از بزرگان خانواده است و طي روزهاي عيد تعداد افرادي كه به خانه ما ميآيند بسيار زياد هستند. او از آن خانم بزرگ هاي خانواده است كه بايد از لا ي قرآن عيدي بدهد.
آيا مي دانيد عيدي دادن چقدر دشوار شده؟ ديگر بچه ها هم با اسكناس هاي هزار توماني راضي نمي شوند! باور مي كنيد؟ بله بچه هاي ما هم حسابگر شده اند و مي دانند هزار تومان عيدي يعني هيچ چيز. تلقي آن ها از عيدي هزار توماني نشان مي دهد ارزش پول ما چقدر تقليل يافته.
اميدوارم برنامه هاي تلويزيون براي نوروز خوب باشد. افرادي مثل من و مادرم در تعطيلا ت طولا ني مثل نوروز بيش از هميشه پاي جعبه كوچك مي نشينيم و به آن خيره مي شويم.
يك مغازه دار
خدا را شكر وضعيت سوپر ماركت كوچكم بد نيست (او به درآمد متوسط ماهيانه اش اشاره نمي كند)، اما به همين دليل نمي توانم به سفر بروم. اگر مغازه اي را داريد بايد پاي آن بايستيد و همه چيز را كنترل كنيد.
سوپر را هم نمي شود بست و رفت. خيلي ها طي تعطيلا ت نوروز در تهران مي مانند و به ما نياز دارند، و از آن جا كه بسياري از مراكز خريد عمده تعطيل مي شوند نياز كساني كه در تهران مانده اند به ما بيشتر مي شود. بنابراين نمي توانم جايي بروم.
عيدي؟ بله عيدي مي دهم. چرا كه نه؟ به بچه هاي اقوام نزديك ۲ تا ۵ هزار تومان عيدي مي دهم، يعني آن ها از من اين مبلغ را با به زبان آوردن «دايي جان» و «عمو جان» مي گيرند. ولي همه مي دانيم كه فرهنگ عيدي دادن به دليل مشكلا ت مالي خانواده ها تا حدي دچار تجمل شده و همه زياده خواه شده اند.
آيا اجناس خود را در اين مدت گران مي كنم؟ اين فرضيه غلطي است كه ما سرخود قيمت كالا  ها و محصولا ت را بالا  مي بريم. فعاليت ما تحت تاثير بازار است. تحت تاثير فعاليت توزيع كننده ها و عرضه و تقاضاي توليد كنندگان و كارخانه ها.
خير نمي پذيرم كه صنف ما در طول عيد، مردم را بيش از پيش تحت فشار قرار مي دهد.
يك پزشك جوان 
مي دانم كه همه مي گويند پزشكان از وضعيت مالي بسيار خوبي برخوردار هستند، ولي اطلا عات آن ها غلط است، بسيار غلط. بازار فعاليت پزشكان به دليل «توليد انبوه پزشك» در كشور مدتها است به هم خورده.
براي من كه به زحمت در اورژانس يكي از بيمارستان هاي خوب تهران جايي براي خود دست و پا كرده ام، امكان سفر و ترك پايتخت وجود ندارد.
پيش از اين ها هفته اي دوشب را در بيمارستان مي گذراندم، كه احتمالا ً در طول عيد اين امر به سه شب افزايش خواهد يافت. در حقيقت تعطيلا ت نوروزي را زمينه اي براي تثبيت جايگاه خود در بيمارستان نگاه مي كنم، نه دوره اي كه آن را با تفريح و استراحت سپري كنم.
نمي توانم بگويم براي عيد چه مي خرم؟ يا چه هديه مي دهم؟ ازدواج نكرده ام ولي از آن جا كه قرار است در سال آتي ازدواج كنم، همه درآمدم را پس انداز مي كنم. البته بايد به نامزدم يك تكه طلا  هديه دهم، شايد، با قيمتي حدود ۵۰ هزار تومان، نمي دانم، بايد به بازار گذري كنم.
طي اين سال ها آنچه در بيمارستان ها ديده ام عيدي گرفتن بسياري از كاركنان از پزشكان است. به اين بهانه كه وضعيت مالي همه ما خوب است، ولي چنين نيست و پزشكان جوان خوب اين امر را مي فهمند.
به هر حال نوروز پزشكان با نوروز ساير اقشار چه در شكل آن و چه در زمينه هزينه ها تا حدي تفاوت دارد.

آن ها كه مي روند
آن ها كه مي مانند
طي يك بررسي آماري نمونه اي نتايج زير در مورد سفرهاي نوروزي به دست آمده است.
از هر ۱۰۰ كودك ۱۰-۶ ساله تهراني ۹۰ نفر مشتاق سفر به خارج از تهران هستند.
از هر نوجوان ۱۶-۱۰ ساله تهراني ۸۵ نفر خواهان سفر نوروزي هستند.
از هر ۱۰۰ نفر بالا ي ۶۵ سال ساكن تهران فقط ۲۰ نفر حوصله سفر به خارج از پايتخت را دارند.
از هر ۱۰۰ كارگر ساختماني در تهران ۶۸ نفر راهي ديار خود مي شوند و از اين تعداد ۵۰ نفر در هفته براي ادامه كار به پايتخت باز مي گردند.
از هر ۱۰۰ كارمند با درآمد ماهانه زير ۱۵۰ هزار تومان، ۴۰ نفر خانه اقوام خويش در شهرهاي ديگر مي روند و سايرين در تهران باقي مي مانند.
از هر ۱۰۰ نفر با درآمد ماهانه بيش از ۵۰۰ هزار تومان ۸۰ نفر به سفر مي روند و از اين تعداد ۶۰ نفر عازم خطه شمال مي شوند.
از هر ۱۰۰ نفر با درآمد ماهانه ۵۰۰-۲۰۰ هزار تومان ۵۵ نفر به خانه اقوام خود در ساير شهرها سفر مي كنند.
از هر ۱۰۰ بازنشسته و مستمري بگير با حقوق ماهانه كمتر از ۱۲۰ هزار تومان فقط ۲۰ نفر با هزينه خود به سفر دست مي زنند.
* اختلا ف آماري حدود ۱۵-۱۰ درصد است.

فراخوان
002037.jpg

مشكلا ت زنان سرپرست خانوار
پس چه بايد بكنيم؟
گزارش
002094.jpg
در سراسر گيتي و در گستره ايران كم نيستند زناني كه يك تنه بار زندگي را بر دوش مي كشند و تامين مخارج خانواده را بر عهده دارند. در اين كشاكش براي
رودر رويي ساده تر با اين همه مشكلا ت اقتصادي، دولت هراز چند گاهي وارد عرصه مي شود و به اين دست خانواده ها ياري مي رساند.
به رغم اينكه چند روزي بيشتر به عيد باقي نمانده اما هنوز از مبلغ ۱۵ هزار تومان عيدي خانواده هاي زن سرپرست تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد كه چندي پيش وعده آن داده شده بود، خبري نيست. آخرين خبرها حاكي است كه اين طرح وارد مرحله جديدي شده و بهزيستي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور هنوز براي پرداخت اين مبلغ با يكديگر اختلا ف دارند و هر يك پرداخت اين مبلغ اندك را به عهده ديگري واگذار مي كند.
مدير كل امور اجتماعي سازمان مديريت برنامه ريزي در اين باره گفت: هر ساله يك ماه مستمري اضافه به عنوان عيدي به خانواده هاي زن سرپرست پرداخت مي شود، اما امسال از آن جا كه از توان نهادهاي اجرايي در اين زمينه مطلع نيستيم، نهادهاي حمايتي بايد از محل صرفه جويي هاي خود اعتبار پرداخت عيدي زنان سرپرست خانوار را تامين كنند.
مجيد يارمند با بيان اينكه پرداخت حقوق زنان سرپرست خانوار مانند كارمندان دولت نظم مشخصي ندارد، افزود: اگر دستگاه هايي همچون سازمان بهزيستي و كميته امداد بتوانند در هزينه هاي خود صرفه جويي كنند امكان پرداخت عيدي در پايان اسفند ماه فراهم خواهد شد.
وي با بيان اينكه سازمان مديريت، اعتباري براي پرداخت عيدي زنان سرپرست خانوار اختصاص نداده است، افزود: در سال جاري سازمان مديريت افزايشي در ميزان عيدي زنان سرپرست خانوار صورت نداده است، اما از آنجا كه اين مبلغ ۸ تا ۱۵ هزار توماني چندان زياد نيست، مسلما دستگاه هاي اجرايي مانند سازمان بهزيستي و كميته امداد با كمي صرفه جويي از محل اعتبارات خود مي توانند اين مبلغ را پرداخت كنند.
مدير كل امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي در خصوص افزايش عيدي مددجويان و زنان سرپرست خانوار در سال آينده گفت: باوجود اينكه طبق قانون بايد بين ۳۰ تا ۵۰ درصد حداقل حقوق را به عنوان عيدي به زنان سرپرست خانوار داد اما بودجه سازمان مديريت و برنامه ريزي در حال حاضر اين اجازه را نمي دهد تا به زنان سرپرست خانوار مانند كارمندان دولت عيدي پرداخت شود.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي نيز با بيان اينكه حادثه بم در سال جاري سازمان بهزيستي را متحمل هزينه هاي بسياري كرده و اعتبارات در نظر گرفته شده براي حمايت از مردم بم نيز در چند روز اخير به بهزيستي پرداخت شده، گفت: از محل صرفه جويي ها نيز امكان پرداخت عيدي زنان سرپرست خانوار وجود ندارد و هر چه بوده صرف مسايل مردم حادثه ديده زلزله بم شده است.

آيينه تصوير
002097.jpg

مظاهر هر قدرت و ديكتاتوري چه زود در هم شكسته مي شوند. حتي عكس هاي صدام هم آرام آرام محو مي شوند و او به تاريخ مي پيوندد. بالا ي عكس ديكتاتور سابق عراق نوشته شده:«صدام، مايه مباهات عرب» كه اين روزها از آن افتخار تنها نكبت باقي مانده. اميدواريم، يك روز در اين دنيا ديكتاتوري باقي نماند.
002100.jpg

پرواز هواپيماهاي نيروي هوايي هند. نمايش سالا نه هوايي در سنگاپور دوباره طي جشنواره اي چهار روزه برگزار شد كه در آن هفتصد و پنجاه گروه مختلف از سي و سه كشور شركت كرده بودند. هزاران نفر براي نظاره نمايش هاي هوايي روانه شرق آسيا شدند.
002103.jpg

دو خرس قطبي كه در باغ وحشي در سنگاپور نگهداري مي شوند، طي چند هفته گذشته به دليل رشد جلبك در پوست بدنشان به رنگ سبز در آمده اند كه شگفتي كارشناسان و بازديدكنندگان را در پي داشته، حالا  دامپزشكان مشغول مداواي اين دو خرس هستند كه گفته مي شود به زودي بهبود خواهند يافت.
002106.jpg

يك كارگر شركت تويوتا مشغول سوار كردن قطعات مختلف يك خودرو است.
بزرگترين توليدكننده اتومبيل ژاپني و يكي از غول هاي خودروسازي جهان، اعلا م كرده به زودي با شركت هاي چيني قرارداد همكاري مي بندد تا از اين پس برخي قطعات چيني بر تويوتا سوار شوند. اين تدبير احتمالا ً باعث پايين آمدن هزينه ها و فروش بيشتر سازه هاي تويوتا خواهد شد.

صداي  مصرف كننده
وعده هاي نابه جا
بيش از يك سال است در مركز مخابرات پروفسور حسابي مارليك براي تلفن ثابت، ثبت نام كرده ايم كه قرار بوده ۲۲ بهمن سال گذشته واگذار شود. ولي امروز تازه مي گويند امكانات فني براي توسعه شبكه موجود نيست.
حقيقي 
فراموشم نكن، اي دوست 
مهرماه سال جاري، وزارت كار و امور اجتماعي براي اعطاي وام خوداشتغالي و تسهيلا ت كارفرمايان اقدام به ثبت نام از درخواست كنندگان و واجدين شرايط كرد و مقرر شد طي سه ماه، پذيرش يا عدم پذيرش درخواست ها را به صورت مكتوب اعلا م كند. ولي با گذشت بيش از پنج ماه، هنوز اقدامي صورت نگرفته است، آيا همه چيز به بوته فراموشي سپرده شده است؟تعدادي از متقاضيان تسهيلا ت 
خودكفايي در امر آموزش 
بايد به مسئولا ن دبيرستان پسرانه تزكيه، منطقه ۲ آموزش و پرورش تهران، تبريك گفت كه توانستند در مقاطع تحصيلي اول، دوم و سوم دبيرستان، نياز دانشآموزان را به دبير ادبيات مرتفع سازند و از اين حيث، خودكفا شوند. گويا دانشآموزان آن قدر پيشرفت داشته اند كه دو ماهي است بدون دبير ادبيات، روزگار مي گذرانند.
جمعي از اولياء
اين هم از خوش انصافي بعضي ها
دانشگاه آزاد، به جاي بن هاي رايگان و اهدايي سازمان تامين اجتماعي به بيمه شدگان، معادل ۳۰ هزار تومان خواربار مي دهد. در عين حال قرار است معادل اين رقم را در سال ۸۳، طي ۱۰ قسط از حقوق كارمندان كسر كند. اما ديگر ادارات زيرپوشش بيمه تامين اجتماعي، مستقيم و بدون هيچ گونه دريافت نقدي و قسطي، بن ها را به كارمندان مي دهند.
تعدادي از كارمندان دانشگاه آزاد اسلا مي- واحد شمال تهران 
مشتري، احترام مي خواهد
روز پنج شنبه سي ام بهمن ماه به قصد استقبال از همسرم كه از استانبول با اتوبوس شركت سير و سفر به تهران مي رسيد راهي ترمينال بيهقي شدم. طبق اطلا ع تلفني دفتر شركت، اتوبوس بايد ۳۰/۹ مي رسيد. اما در تماس با راننده، مشخص شد ساعت ۱۰ اتوبوس در قزوين است. تصميم گرفتم تا رسيدن آن ها در ترمينال بمانم. در اطلا ع بعدي گفته شد اتوبوس ساعت ۳۰/۱۲ مي رسد كه باز هم درست نبود و خلا صه چشممان به جمال اتوبوس ساعت ۱۴ روشن شد. ذكر دو نكته را ضروري مي دانم: رفتاركارمندان پاسخ گو كه بايد با متانت و قبول تقصير، شنواي اعتراض مشتريان مي بودند، به هيچ وجه مناسب و صحيح نبود. ديگر اين كه عليرغم يخ بندان و سرماي شديد تركيه، فن اتوبوس خا موش بوده و به تذكر مسافران وقعي نهاده نشده. جالب اين كه سوخت اتوبوس پس از عبور از مرز تمام شده وهيچ پيش بيني در اين خصوص صورت نگرفته، در نتيجه مسافران ساعت ها معطل شده اند و از سرما برخود لرزيده اند. اميدوارم مسئولا ن اين شركت گلا يه ما را بشنوند تا يادشان بيايد: مشتري، احترام مي خواهد.
چشم انتظار اتوبوس 
دقت كنيد
گاه، بعضي مطالب ستون آينه تصوير نامفهوم است. بي زحمت در انتخاب اين تصاوير و تنظيم مطالب، دقت بيشتري كنيد.
خانم ل.ن!
ما گناهي نداريم 
بيمارستان فيروزآبادي از نظر امكانات دارويي در مضيقه است. كمبود دارو باعث مي شود بيماران به پرستاران تندخويي و پرخاش كنند. در حالي كه اين مشكل، مربوط به وزارت بهداشت و درمان است و پرستار گناهي ندارد.
تعدادي از كاركنان بيمارستان فيروزآبادي شهرري
تشكر
از زحمات شهردار تهران و توجه ايشان به فرهنگيان، به ويژه اهداي بن خريد شهروند معادل ۲۵ هزار تومان تشكر مي كنيم.
تني چند از آموزگاران شهرري 
به فكر بمي ها باشيم 
اين درست كه صد هزار تومان عيدي، مبلغ ناچيزي است. ولي به اين فكر كنيم كه بمي ها، در آستانه سال نو، غوطه ور در دريايي از مشكلا ت و بي وفايي ها هستند. چه قول ها و چه وعده هاي توخالي داده شد و به سرعت باد فراموش شد. آيا آنها محتاج تر نيستند؟
چخانم رضايي 
اين هم از حمايت 
سازمان حمايت از مصرف كنندگان به جمعيت ۷۰ ميليوني كشور دو شماره تلفن 
۹ - ۸۷۱۰۵۰۸اختصاص داده كه يا اشغال است، يا كسي گوشي را بر نمي دارد. معني حمايت را هم فهميديم.
نام محفوظ 
آهن گران شد
قيمت آهن در بازار هر كيلو ۱۵۰ تومان افزايش يافت، اما جرايد و رسانه ها هيچگونه مطلبي راجع به آن انعكاس ندادند.
مجيد نيا
بر باد رفته 
حدود ۱۰ سال بيمه تامين اجتماعي بودم، به اميد روزي كه در ۶۰ سالگي حقوق بازنشستگي دريافت كنم. اما دو سال است كه آن را عقب مي اندازند. آيا عمر، تلا ش و اميدم بر باد نرفته است؟ نام محفوظ 
قضيه معلمها سياسي نبود
وضعيت معيشتي معلمان، كاملا صنفي بود، نه سياسي. چرا عده اي، آن را در محافل سياسي دستمايه قرار دادند؟ معلم، حق رفاه، آسايش و امنيت را دارد، ندارد؟
فرهنگيان - از اصفهان 
بيانيه قليان خواهان 
خبري شايع شد مبني بر اين كه ممكن است عرضه قليان در قهوه خانه ها و ديگر مراكز خدماتي - تفريحي ممنوع شود. فراموش نكنيد از اين رسم و عادت ديرينه ما ايرانيان در طول قرن گذشته هيچ شكايتي گزارش نشده است. آخر قليان كشي چه ضرري دارد كه به آن گير داده اند. به نظر ما كه از خيلي دودهاي ديگر بهتر است.
ابراهيمي راد - از طرف انجمن حمايت از قليان كشي 
كدام جايزه، كدام كشك 
آذر ماه گذشته، يك گوشي تلفن از حساب قرض الحسنه بانك صادرات جايزه برده ام. اما تا به امروز بهانه آورده اند و تحويل نداده اند. خدا رحم كرد ماشين و خانه نبرده بودم. بد نيست جلو تبليغات كاذب و غير واقعي بانك ها را يك نفر بگيرد.
الياسيان 
ويروس، داون لود، رايانه 
چند شب پيش يك فيلم سينمايي از تلويزيون پخش شد كه مضمون آن، خطر ويروس هاي كامپيوتري و احتمال نابودي انسان به دست تكنولوژي بود. ذكر نكته اي در دوبله فيلم ضروري است: متن گفتارها، پر بود از كلماتي چون ويروس، اينترنت، سِرور، داون لود، اما تا به كامپيوتر بر مي خوردند، از كلمه رايانه استفاده مي كردند.
بهتر نيست دست از اين بازي با كلمات برداريم و زبان تكنولوژي را همان طور كه هست، بپذيريم؟
يك شهروند



تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴ فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:info@hamshahri-bazar.com

خبر روز
هزينه خانواده هاي شهري و روستايي
متوسط هزينه خانوار شهري و روستايي در سال ۱۳۷۰ به ترتيب بيش از سه ميليون ريال و يك ميليون و ۹۳۰ هزار ريال بود كه در سال ۱۳۸۱ ، براي يك خانوار شهري به حدود ۳۵ ميليون ريال و براي يك خانوار روستايي به ۲۱ ميليون و ۳۹۵ هزار ريال افزايش يافت.
طبق آخرين بررسي هاي مركز آمار ايران كه مهرماه سال جاري منتشر شد، تركيب هزينه هاي يك خانوار شهري در سال ۱۳۸۱ به ترتيب شامل هزينه مسكن ۲۰/۳۲ درصد، هزينه هاي خوراكي و دخاني ۳۹/۲۵ درصد، حمل و نقل و ارتباطات ۲۲/۱۱ درصد، كالا  و خدمات متفرقه ۱۰/۸ درصد، بهداشت و درمان ۳۵/۷ درصد، پوشاك و كفش ۵۷/۶ درصد، لوازم، اثاثه، ملزومات و خدمات خانوار ۷۹/۵ درصد و تفريحات، سرگرمي ها و خدمات فرهنگي ۳۷/۳ درصد بود.
براساس نتايج ياد شده، سال گذشته هزينه سالا نه يك خانوار شهري ۲ نفره بيش از ۲۹ ميليون و ۴۸۰ هزار ريال و براي يك خانوار روستايي ۲ نفره حدود ۱۲ ميليون و ۲۱۸ هزار ريال بود.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه مسكن
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |