دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۶
اصلاحات آموزشي از كجا و چگونه؟
003957.jpg
غلامرضا كمالي پناه
دبير ادبيات دبيرستان البرز تهران
دكتر محمد جواد لاريجاني در شماره ۲۲۲ نشريه نگاه در بيان اصلاحات در آموزش و پرورش گفته است: «معتقدم اصلاحات در آموزش و پرورش را بايد از روش ها شروع كرد و در اين اصلاح روش يك مسأله مهم و كليدي وجود دارد و آن هم فلسفه آموزش و پرورش است.» در اين كه «روش ها» بايد اصلاح شود و روش هاي كنوني فاقد كارايي، پوسيده و استعداد سوز است، ترديدي نيست و نگارنده اين سطور با ايشان هم عقيده است كه «ما در آموزش و پرورش با امتحان گرفتن، مدام به دانش آموزان دلهره تزريق مي كنيم» و حتي آن «تلقي كه نسبت به حرمت استاد داريم» و فاصله زيادي كه ميان شاگرد و «لولويي به عنوان معلم» وجود دارد، از ديد ما نادرست است و معتقديم كه اين «تابو» بايد شكسته شود. فاصله ها بايد خيلي كم شود. به گونه اي كه زمزمه محبت آميز معلم، طفل گريز پاي را دست كم از درس و مدرسه و علم و معلم در روزهاي غيرتعطيل نرهاند و جمعه ها هم پيشكش.
دقيقاً يكي از مهم ترين دلايل «شاد نبودن» دانش آموزان و «چو يخ فسرده بودن» آنها، «طرب انگيز نبودن فرايند يادگيري است». چرا بايد شاد باشند؟ جايي كه تعليم و تربيت به ميدان رزم تبديل شده و مدام ميان معلم و شاگرد چالش و درگيري وجود دارد و جايي براي زمزمه محبت باقي نمانده است و همه جنگ است و رزم به گونه اي كه «تو گفتي اندر جهان نيست بزم» ديگر نمي توان از شادي و رغبت حرف زد.
در اين ميدان هر دو از هم مي نالند و هر كدام دلايل خاص خود را دارند و حق را به جانب خود مي دانند. معلم معتقد است كه «دانش آموز هم دانش آموز قديمي» و اين نسل را فاقد انگيزه و حتي اخلاق و ادب دانش آموزي مي داند. حتي برخي از پيش كسوتان، اين نسل را از ذريات شياطين به شمار مي آورند. دقيقاً اين تعبير ناظم يكي از مدارس غير انتفاعي تهران است. وي اعتقاد دارد كه اين شياطين را بايد حسابي تنبيه كرد و بايد چنان محكم بر گردن آنان كوبيد كه «پولاد كوبند آهنگران». برخي از معلمان اعتقاد دارند كه به هيچ وجه نبايد به دانش آموزان رو داد. حتي پاسخ سلام آنان، به حرمت معلم خدشه اي جبران ناپذير وارد مي كند. يعني به گفته شاعر «از سلام عليك شان كم جوامان.»
ترديدي نيست كه اين تصور و ديدگاه بسيار هولناك و مخرب است. ناگفته نماند حاميان اين نظرگاه بخشي از مديران، ناظمان و معلماني هستند كه در گذشته هاي دور به سر مي برند و البته عمدتاً نيز سطح تحصيلات پاييني دارند. همچنين برخي از معلمان كم تجربه و كم  مطالعه و فاقد تحصيلات بالا، تحت تأثير القائات همان بازماندگان از قافله زمان، اسير توهمات و روش هاي غيرجذاب و شادي كش شده اند و چنان عرصه را بر دانش آموزان تنگ مي كنند كه خدا مي داند اگر راهي براي گريز داشتند، با اشتياق تمام فرار را برقرار ترجيح مي دادند.
شگفتا كه اين عزيزان آن چنان دلداده نظرگاه و روش سركوب گرانه خويش هستند كه في المثل اگر معلمي در كلاس خود، زمينه نشاط و گفت وگو و قيل و قال را فراهم آورد، بر او خرده مي گيرند كه چرا دانش آموزان را «پررو و گستاخ»  كرده است و چرا حرمت معلمي را شكسته و چرا و چراهاي ديگر. البته كم نيستند معلماني كه با بهره مندي از تحصيلات عاليه و برخورداري از مطالعات فراوان و داشتن شخصيتي متعادل و موقر، توانسته اند از فاصله غيرضروري ميان معلم و شاگرد بكاهند و با آگاهي تمام  «سقف فلك روش هاي كليشه اي» را بشكافند و «طرحي نو دراندازند». اكنون از اين معلمان شجاع و آگاه كم نداريم. اگر اين دسته هم عليرغم گام هاي مفيد و ارزنده اي كه برداشته اند، نتوانسته اند آن گونه كه بايسته و شايسته است، جواب بگيرند. در اين ناكامي، علل و عوامل ديگري دخيل اند كه از كنترل اين گروه خارجند.
يحتمل، علت مهم يا مهمترين علت را مي توان در اين گفته  آقاي لاريجاني جست وجو كرد كه «آموزش و پرورش در كشور ما تا به امروز فلسفه مدرن و قابل نقدي براي كارهاي خود نداشته است.»
داشتم از گلايه ها و شكوه هاي معلمان سخن مي گفتم. اين قشر تحول آفرين و اين معماران جامعه، دلخوريهاي ديگري نيز دارند. به عنوان نمونه از نزول منزلت اجتماعي خويش و از اين كه در نظام آموزشي مورد بي مهري واقع شده اند و مثلاً در تأليف كتب آموزشي آرا و پيشنهادهاي آنان مورد توجه قرار نمي گيرند. نيز گله مندند. و صد البته ترجيع بند همه اين مسائل، كابوس  وحشتناك تأمين حداقل معيشت آنان است كه ساير موضوعات را نيز تحت شعاع خود قرار داده است.
مگر نه اين كه به گفته امام خميني(ره) معلمي نقش انبياست. شغل وي مانند پيامبران رهانيدن انسان ها از اسارت جهالت است. روشنگري و جان بخشي در ذات شغل اوست. تا زماني كه اين پيامبر در اسارت فرعون دلمشغولي هاي زندگي روزمره گرفتار شده و كابوس دائمي اش تأمين حداقل معيشت گرديده، نمي تواند نقش پيامبرگونه اش را به نحو احسن ايفا كند. به تعبير ديگر جامعه چون باغ، معلم مانند باغبان و دانش آموزان گلها و ميوه هاي آن هستند و در اين ميان فرهنگ مهاجم و قوي و جذاب غرب همانند دزد قهار و چابكي است كه در كمين ربودن گلها و ميوه هاي باغ است. حال اگر خاري در پاي باغبان فرو رود و او را به خود مشغول كند، دزد، فرصت را غنيمت مي شمارد و حتي با چراغ مي آيد و ميوه ها را سرقت مي كند. «چون دزدي با چراغ آيد گزيده تر برد كالا».
باغبان را چون كه خار در پاي رفت
دزد آمد ميوه ها را برد تفت
اكنون اين خار در پاي معلم كه سهل است، بلكه بر دل او نشسته است «چه سازم به خاري كه بر دل نشيند؟»
بزرگان نظام و كشور بايد چاره اي بينديشند. وگرنه اين درد عميق و كشنده هر درماني را خواهد سوزاند.
«درد درمان سوز كه مي گويند همين است و همين.»
بنابر اين، راقم كه سالياني است كه كسوت شريف معلمي را بر تن نزار خويش پوشيده، و اين درد جگر سوز را در خود و ساير همكاراني كه در تنور تعليم و تربيت مي سوزند و مي سازند، با كمال و تمام لمس و حس مي كند، به برادر انديشمند جناب آقاي لاريجاني كه كمي دورتر دستي بر آتش دارد عرض مي كند، گره گشاي اصلي آموزش و پرورش كنوني ما، تغيير و اصلاح روش ها نيست، بلكه درمان اين درد عميق است و بس.

سايه روشن فرهنگ
عملكرد و رفتار دانش آموزان
ملاك ارزشيابي تحصيلي مدارس مي شود
معاون  دفتر ارزشيابي  تحصيلي  و تربيتي  وزارت  آموزش  و پرورش  گفت : براساس طرح  ارزشيابي  توصيفي ، عملكرد و رفتار دانش آموزان  بيش  از گذشته  مورد توجه  قرار مي گيرد.
مرتضي  شكوهي   به  ايرنا گفت : طرح  ارزشيابي  توصيفي  از مهرماه  امسال  با تصويب  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  به  صورت  آزمايشي  و پژوهشي  در ۱۰۰ كلاس  پايه  اول  ابتدايي  سراسر كشور اجرا و مقياس صفر تا ۲۰ در كلاسهاي  ياد شده  اين  پايه  تحصيلي  حذف  شده است .
وي  گفت : ارزشيابي  توصيفي  در اغلب  كشورهاي  داراي  آموزش  و پرورش  پيشرفته  اجرا مي شود كه  در آن  عملكرد دانش آموزان  مبتني  بر پوشه  كار، ارزشيابي  مبتني  بر مشاهده  رفتار، به كارگيري  چك  ليست  و ساير ابزارهاي  ديگر مورد استفاده  قرار مي گيرد.
وي  افزود: معلم  در اين  روش  وضعيت  ياددهي  و يادگيري  دانش آموز در كلاس را مورد ارزيابي  قرار مي دهد و براساس  داده ها و اطلاعاتي  كه  جمع آوري  مي كند، درباره  تدابير آموزشي  خود تصميم  مي گيرد و سپس  به  ايجاد موقعيت  يادگيري براي  دانش آموزان  اقدام  مي كند.
شكوهي  توضيح  داد كه  در اجراي  اين  طرح  تلاش  مي شود كه  دانش آموز به  صورت  فعال  در شرايط و فرايند ياددهي  و يادگيري  قرارگيرد.
وي  گفت : در طرح  ارزشيابي  توصيفي  سبك  يادگيري ، مطالعه ، ميزان ، عمق  و چگونگي  يادگيري  مورد توجه است  زيرا به  عقيده  انديشمندان  روانشناختي ، دانش آموز هرچه  در فرايند ياددهي  و يادگيري  مشاركت  فعال  داشته  باشد ذهن  او فعالتر مي شود و با رغبت  بيشتري  در فرآيند يادگيري  شركت  مي كند.
اتاق ايران شناسي
در دانشگاه تربيت معلم تفليس افتتاح شد
اتاق ايران شناسي روز پنجشنبه در دانشگاه تربيت معلم تفليس با حضور سفير ايران در گرجستان و جمعي از اساتيد و دانشجويان اين دانشگاه افتتاح شد.
به گزارش ايرنا، حسين امينيان طوسي سفير ايران در گرجستان در مراسم افتتاح اتاق ايران شناسي، تاسيس اتاق هاي مشابه در چند دانشگاه و مجتمع آموزشي اين كشور را براي گسترش روابط فرهنگي، علمي و پيشرفت آموزش زبان و ادبيات فارسي با اهميت دانست.
مجمع ملي خيرين مسكن ساز جوانان
تاسيس شد
با تاسيس مجمع خيرين مسكن ساز جوانان عزم ملي براي حل مشكل مسكن جوانان با حضور جمع كثيري از خيرين مسكن ساز كشور آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي و امور رسانه اي سازمان ملي جوانان، با حضور جمع كثيري از خيرين مسكن ساز كشور، مديران انجمن هاي غيردولتي، نهادهاي عمومي و سازمان هاي مرتبط با امر مسكن مجمع ملي خيرين مسكن ساز پس از طي مراحل قانوني و در راستاي تحقق برنامه ملي جوانان تاسيس شد.
رحيم عبادي، مشاور رييس جمهور و رييس سازمان ملي جوانان در آغاز اين نشست هدف از تشكيل اين مجمع را جلب مشاركت انجمن هاي غيردولتي، نهادها و افراد خير و نيكوكار براي حل مشكل جوانان عنوان كرد و گفت:  براساس جديدترين تحقيقات انجام شده در سازمان ملي جوانان دغدغه هاي معيشتي اعم از اشتغال، مسكن و ازدواج مهمترين نگراني جوانان كشور است.
عبادي تاكيد كرد: جوانان از توانمندي اقتصادي لازم براي دسترسي به مسكن مناسب برخوردار نيستند و ظرفيت كافي و همه جانبه براي تامين مسكن آنها توسط دولت ايجاد نشده و وجود ندارد، وي دلايل در اولويت قرارگرفتن مسكن جوانان چنين برشمرد: نخست آنكه سرنوشت، ازدواج جوانان با تامين مسكن گره خورده است و در واقع به خاطر تغيير الگوي زندگي امروزه ازدواج كاملا با تامين مسكن در ساده ترين شكل آن وابسته است و عدم تامين مسكن تاخير در ازدواج را به همراه دارد.
وي افزود: مسكن بهترين امكان براي ايجاد آرامش ازدواج و شايد يكي از موثرترين عوامل ايجاد احساس خوشبختي، سعادت و آسايش مورد لزوم است و مي تواند نقش اساسي در جلوگيري از جدايي زوجين و طلاق داشته باشد.
براساس اين گزارش، دكتر زنجاني نيز در اين همايش ضمن تشريح اهداف و برنامه هاي مجمع، از حضور همه شخصيت هاي خيرين و مديران ارشد بخش مسكن كشور سپاسگزاري نمود، آنگاه حجت الاسلام نظام زاده نماينده ولي فقيه و رييس سازمان حج و اوقاف و امور خيريه نيز طي سخناني ضمن تبيين نقش وقف و خيرين در تامين نيازهاي مردم، پرداختن به امور مسكن جوانان را به عنوان اولويت ذكر كرد. وي اعلام كرد: سازمان حج و اوقاف و امور خيريه زمين رايگان در سراسر كشور در اختيار خيرين مسكن ساز براي ساختن مسكن براي جوانان اختصاص خواهد داد.
در خاتمه اين مراسم تعدادي از خيرين آمادگي خود را براي مشاركت در امر مسكن جوانان اعلام كردند.
مراسم بزرگداشت
هزارمين سالگرد ولادت ناصرخسرو
مراسم  بزرگداشت  هزارمين  سالگرد ولادت  ناصرخسرو شاعر و اديب  اقوام  ايراني با شركت  شخصيتهاي  فرهنگي  و دوستداران  شعر و ادب  فارسي  در مسكو برگزار شد.
نماينده  سفارت  جمهوري  اسلامي ايران  در سخناني  در اين  نشست  گفت : درميان  بزرگان  شعر، حكمت ، فرهنگ  و فلسفه  ايران ناصرخسرو مقام  ويژه اي  دارد.
وي  افزود: در ايران  براي  شناخت  اين  شاعر نامي در محافل  علمي و فرهنگي مراسم  ويژه اي  برگزار مي شود.
اين  سخنران  با اشاره  به  تجليل  گوته  شاعر تواناي  آلماني  از ناصرخسرو افزود: ناصرخسرو از ابرمردان  تواناي  سخن  پارسي  است  كه  با قصايد عالي  و با «سفرنامه  نادر» راه  سفر در طلب  علم  و فرهنگ  را براي  پارسي  گويان  هموارساخت .
وي  افزود: ناصرخسرو با «روشنايي نامه» اين  راه  را روشن  ساخت  و با «سعادت نامه» طريق  وصول  به  سعادت  را به  همزبانان  خود نشان  داد.
وي  با اشاره  به  تهديد هويتهاي  ملي  و قومي بوسيله  تحولات  جهاني  در زمان حاضر افزود: براي  گراميداشت  شخصيتهاي  گرانسنگ  زبان  و ادبيات  فارسي  همچون ناصرخسرو به  عنوان  پاسدار هويت  ملل  منطقه  و مناديان  همبستگي  و دوستي  بايددر حفظ و گسترش  زبان  فارسي  تلاس  و همكاري  كنيم .
در ادامه  اين  نشست  كه  به  همت  يكي  از سازمانهاي  اجتماعي  تاجيكهاي  مقيم مسكو « نور » برگزار شد ناتاليا پريگارينو كارشناس  ارشد انستيتوي خاورشناسي  مسكو برنامه هاي  اين  موسسه  را در زمينه  نشر آثار ناصرخسرو به زبان  فارسي  تشريح  كرد.
باغشاه لشكربك  كارشناس  موسسه  زبان شناسي  آكادمي علوم  روسيه  نيز در زمينه اقدامهاي  فرهنگي  و مذهبي  ناصرخسرو در بدخشان  و هندوكش  شرقي  سخناني  بيان داشت .
در ادامه  اين  مراسم  چندين  برنامه  فرهنگي ، هنري  بوسيله  تاجيكهاي  مقيم مسكو برگزار شد.

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش بررسي سوخت هاي نظامي
و سوخت هاي مورد استفاده در ارتش
۱- تاريخ برگزاري: ۳۰-۲۹ مارس ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ NV/ لاس وگاس
۳- پست الكترونيكي: hoodk@ttcus.com
۴- وب سايت (صفحه الكترونيك):
http://www.Technology Training.com
همايش هاي علم كامپيوتر
همايش و كارگاه بررسي ساخت و طراحي كامپيوتر
تاريخ برگزاري: ۲۳ مارس ۲۰۰۴
مكان برگزاري: انگلستان/ بيرمنگام
پست الكترونيكي:
S.adesola @ Cranfield.ac.uk
وب سايت (صفحه الكترونيكي):
http://www.orsoc.org.uk
همايش بين المللي
بررسي تجارت كامپيوتر
تاريخ برگزاري: ۳۱ مارس تا ۳ آوريل ۲۰۰۴
مكان برگزاري: چين/ شانگ هاي
پست الكترونيكي: events @ kisa.org
وب سايت (صفحه الكترونيكي):
http://www.lisa.org/events/2004china
تنظيم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي
صدو پنجمين همايش بين المللي اورتودنسي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶-۲۱ مي ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ CA/ سان فرانسيسكو
۳- مسئولين برگزاري: انجمن بين المللي ارتودنسي آمريكا
۴- تلفن: ۳۱۴۹۹۳۱۷۰۰+/ دورنگار(فكس): ۳۱۴۹۹۷۱۷۴۵
صد و پنجاه و نهمين همايش ساليانه روانشناسي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۰ مي ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: كانادا/ ON/ تورنتو
۳- مسئولين برگزاري: انجمن روانشناسي آمريكا
۴- تلفن: ۸۰۰۹۳۸۸۷۲۸+/ دورنگار(فكس): ۳۱۲۲۳۶۰۳۷۷+
صدمين همايش اورولوژي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۶-۲۱ مي ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ CA/ سان فرانسيسكو
۳- مسئولين برگزاري/ انجمن اورولوژي آمريكا
۴- تلفن: ۴۱۰۷۲۷۱۰۰+/ دورنگار(فكس):
۵- پست الكترونيكي: aua@ auanet.org
همايش ساليانه دندانپزشكي ميشيگان در سال ۲۰۰۴
۱- تاريخ برگزاري: ۲۳-۲۰ مي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ MI/ ديت رويت
۳- مسئولين برگزاري: دبير همايش: خانم دكتر دنيس سوليوان
۴- تلفن: ۵۱۷۳۴۶۹۴۰۲+ / فكس(دورنگار): ۵۱۷۳۷۲۶۴۰۴+
۵- e-mail: dsulliv@ michigandental.org
همايش بررسي بيماري هاي
مفاصل در آمريكاي شمالي (AANA) 
۱- تاريخ برگزاري: ۲۵-۲۲ آوريل ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ FL/ اورلاندو
۳- مسئولين برگزاري: انجمن مفصل شناسي و ارتوپدي آمريكاي شمالي
۴- تلفن: ۸۴۷۲۹۲۲۲۶۲+/ دورنگار(فكس): ۸۴۷۲۹۲۲۲۶۸+
صد و چهارمين همايش
ساليانه ارتودنسي
۱- تاريخ برگزاري: ۵-۱ مي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ FL/ اورلاندو
۳- مسئولين برگزاري: انجمن ارتودنسي آمريكا
۴- تلفن: ۳۱۴۹۹۳۱۷۰۰+/ دورنگار(فكس): ۳۱۴۹۹۷۱۷۴۵+
همايش علمي بين المللي
آكادمي دندانپزشكي زيبايي
(Cosmetic Dentistry)
۱- تاريخ برگزاري: ۲ مي تا ۲۷ آوريل ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: كانادا/ BC/ ونكور
۳- مسئولين برگزاري: خانم دكتر كارول شوييك رت
۴- تلفن: ۸۰۰۵۴۹۲۲۰+/ دورنگار(فكس): ۶۰۸۲۲۲۹۵۴۰+
۵- پست الكترونيكي: info @ aacd.com
همايش بين المللي ساليانه نفت، گاز
و پتروشيمي ايران (IIOG PC ۲۰۰۴)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۴-۱۳ مي ۲۰۰۴- مطابق ۲۴-۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۳
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران/ نمايشگاه  بين المللي تهران
۳- مسئولين برگزاري: گروه ITE
۴- تلفن: ۲۰۷۵۹۶۵۰۰۰(۰)۴۴+
فكس: ۲۰۷۵۹۶۵۱۱۱(۰)۴۴+
همايش بين المللي ساليانه صنعت غذا
و يافته هاي جديد كشاورزي
و صنايع غذايي(AG RoFood ۲۰۰۴)
۱- تاريخ برگزاري : ۲۶-۲۳ مي ۲۰۰۴ - مطابق ۵-۲ خرداد ۱۳۸۳
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران/ نمايشگاه بين المللي تهران
۳- تلفن: ۶۲۲۱۴۵۶۵۰(۰)۴۹+
فكس: ۶۲۲۱۴۵۵۶۲۵(۰)۴۹+
همايش بين المللي يافته هاي جديد
در زمينه صنعت پلاستيك سازي
۱- تاريخ برگزاري: دسامبر ۲۰۰۴ (روز دقيق آن هنوز مشخص نيست) مطابق: آذرماه ۱۳۸۳
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران/ نمايشگاه بين المللي تهران
۳- مسئولين برگزاري: IIEC
۴- تلفن: ۲۱۹۱۶۷۳(۲۱) ۹۸+
تنظيم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

تنبيه بدني، از نگاهي ديگر
آري گفتن به حقوق كودكان و نوجوانان
اشاره: در چند روز گذشته، بار ديگر اخباري در رسانه ها و نيز خروجي تلكس ها  و سايت هاي خبري مطرح شد كه از رونق دوباره تنبيه  بدني در مدارس خبر مي داد. خانم نيلوفر اكبريان، از مخاطبان روزنامه همشهري و مادر يكي از دانش آموزان دبيرستاني، كه اخيراً فرزندش مورد تنبيه بدني شديد قرار گرفته است، بدون ذكر مقصر و تنها با هدف تبيين تقصير، مطلبي را در اين زمينه برايمان ارسال داشته است كه در پي مي آوريم.
* * *
كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد در پاسخ به فراخوان «آري گفتن به حقوق كودك و نوجوان» در ماه مه ۲۰۰۲ مي گويد: همه كودكان و نوجوانان بايد آزاد باشند، تا در سلامت، صلح و با كرامت رشد كنند.
به طور يقين هيچ جامعه اي نمي تواند به رضامندي برسد، مگر اين كه حقوق نوجوانان در آن تضمين و رعايت شود. آموزش نوجوانان، آن هم با كيفيت بالا در محيطي قابل اجراست كه امنيت، آرامش و صلح در آن طنين انداز باشد. محيطي كه احترام به حقوق بشر را در آنان القا كند و آنها را براي زندگي مسئولانه در جامعه آماده سازد. شكي نيست كه بدون سرمايه گذاري قابل ملاحظه روي نوجوانان، هيچ كشوري نتوانسته به اهداف ياد شده و نيز پيشرفت قابل ملاحظه دست يابد. درگيري و مناقشه در محيط خانه و مدرسه از موانع بسيار مهم تحقق حقوق نوجوانان است. در جهاني كه پيشگامان حقوق بشر براي احقاق حق اين گروه عظيم و پرتوان نيروي انساني تلاش مي كنند و جمهوري اسلامي ايران از سال ۱۳۷۳ به پيمان حقوق كودك و نوجوان پيوسته است(از بدو تولد تا پايان ۱۸ سالگي دوران حمايت يونيسف از اين جامعه انساني است) و برابر اطلاعيه يونيسف جلوگيري از تنبيه بدني نيازمند يك جنبش نيرومند و فراگير اجتماعي است تا از كليه مدارس ما ريشه كن گردد. متأسفانه در رسانه هاي گروهي شاهد تنبيهات بدني بي رحمانه توسط مربيان آموزش و پرورش هستيم، مربياني كه مي بايست مظهر آموزش و تربيت دانش آموزان اين مرز و بوم باشند، نه اين كه پيكر آنان را جايگاه ضربه هاي چوب و تازيانه بيابند. چگونه مي توان بر پيكر نوجواناني تنبيهات بدني وارد كرد كه بعضاً خالق زيباترين قطعات موسيقي، تابلوهاي نفيس نقاشي، شعر و ادبيات و در نهايت كسب افتخارات مختلف در عرصه هاي بين المللي هستند و يا مي توانند با تشويق و انگيزه اي كه من و شما در آنها ايجاد مي كنيم، در آينده با داشتن فرصت جواني كسب كنند. چگونه مي توان بر پيكر نوجواناني آسيب وارد كرد كه خالق هستي آنها را سالم، زيبا و منشأ آفرينش خلاقيت هاي بيكران بشري آفريده است؟ اگر هم زماني و در جايي نوجوان محق به تنبيه تشخيص داده شود، اين تنبيه متوجه والدين و يا مربيان ناشي و خطا كاري است كه در نحوه تربيت وي غفلت ورزيده اند و بس. همگي ما به تعهدات اسلامي و اخلاقي خود پاي بند هستيم و نيز مي دانيم كه وزارت آموزش و پرورش با رسالت عظيمي كه بر عهده  دارد تنبيه  بدني را به هر شكلي ممنوع اعلام كرده است و مي دانيم كه حساسيت هاي لازمه را نيز به نحو احسن در جهت پيگيري خلافكاران داراست، اينك وقت آن است كه تدبيري  انديشيد تا تنبيه بدني براي هميشه از مدارس ما ريشه كن گردد و هيچكس جرأت ارتكاب چنين حركت ناپسندي را به خود ندهد. شايسته نيست در كشوري كه مردمش هميشه به پيشينه تاريخي و فرهنگي پرافتخار خود در جهان سرافراز بوده و هستند كودكان و نوجوانانش خداي ناكرده مورد تعرض جسمي و روحي واقع گردند، آن هم از سوي معلمين و مربيان تحصيلكرده و آموزش ديده اين ديار. زيرا اميدمان اين است كه فرزندانمان همگي به موفقيت مورد انتظار دست يابند و تحقق اين مهم مرهون تلاش ها و مراقبت هاي همگان در همه ابعاد است.
استفاده از سياست و تدبيرهاي گونه گون در زمينه برخورد با نوع شيطنت و تخلفات دانش آموزي حتي بايد مطابق با موازين قانوني و مدون وزارت آموزش و پرورش بوده و افرادي مجرب و كارآزموده، در جهت هدايت آنان حركت كنند كه خود از آرامش و توانايي هاي روحي و فكري برخوردار باشند تا بتوانند تأثيرات مثبت، عميق و بنياني را در دانش آموز ايجاد كنند. نه اين كه خداي ناكرده با تخليه فشارهاي روحي و عصبي خود درصدد ضربه زدن به استعدادها و خرد كردن شخصيت انسانهاي جوان و پرتوان اين مرز و بوم باشند.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |