سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۷
تومورهاي مغزي در كودكان
003960.jpg
تومورهاي مغزي، بعد از سرطان خون دومين و شايع ترين نوع سرطان در كودكان است. از آنجايي كه مغز تمامي اعمال و حركات فرد را تحت كنترل دارد، پيدايش تومورهاي سرطاني در مغز، باعث ايجاد اختلال در كل سيستم بدن مي شود كه همين امر ترس والدين و كودكان را دو چندان كرده است. تومورهاي مغزي بر اثر تقسيم و تكثير توده اي از سلول ها، ايجاد شده كه به ترتيب تومورهاي اوليه و ثانويه ناميده مي شوند. تومورهاي اوليه از خود بافت و يا اندام ايجاد مي شوند، به اين ترتيب منشأ تومورهاي اوليه مغزي، خود سلول هاي مغز هستند و اكثر كودكان از نوع اوليه تومورهاي مغزي رنج مي برند. حداقل نيمي از تومورهاي اوليه، از سلول هاي مغزي، كه سيستم هاي عصبي بدن را تحت كنترل دارند، ايجاد مي شوند. منشأ اين تومورها، سلول هاي عصبي گليا هستند و گليوما ناميده مي شوند. تومورهاي ثانويه؛ توده اي از سلول هايي هستند كه در قسمت هاي ديگر بدن تشكيل شده و به يك يا چند نقطه از بدن انتقال مي يابند، بنابر اين تومورهاي مغزي ثانويه، مجموعه اي از سلول هاي سرطاني اند كه در بخش هاي ديگر بدن شكل گرفته و در اثر گسترش بيماري به مغز سرايت مي كنند.
سنتوساركوم (نئوپلاسم اوليه بدخيم استخوان)،رابدوميوساركوم (تومور بدخيم بافت عضلاني) از تومورهاي مغزي ثانويه به شمار مي روند كه بر اثر گسترش سلول هاي سرطاني كه در قسمت هاي ديگر بدن تشكيل شده، ايجاد مي شوند. تومورهاي مغزي به دو صورت خوش خيم و بدخيم نمايان مي شوند. تومورهاي خوش خيم در يك فضاي محدود به آرامي رشد كرده و به مغز فشار وارد كرده و مانع از عملكرد درست مغز مي شوند. تومورهاي بدخيم به طور سريع رشد كرده و بافت هاي اطراف خود را گرفتار مي كنند كه در بيشتر مواقع اين تومورها سرطاني مي شوند.
انواع تومور در كودكان
تومورهاي مغزي در كودكان به دو گروه تقسيم مي شوند: سيريبريل هميسفر: تومورهايي هستند كه در بخش بالايي مغز شكل مي گيرند.
* پوستيرير فوسا: تومورهايي كه در قسمت پايين مغز تشكيل مي شوند و نصف بيشتر كودكان به آن مبتلا هستند. اين تومورها به چند دسته تقسيم مي شوند: 
* سيريبريل استروسيتوما: شايع ترين نوع تومور اوليه مغز، كه در سيستم اعصاب مركزي روي مي دهد و به راحتي قابل تشخيص است. اغلب افراد در سنين كودكي و نوجواني به آن مبتلا مي شوند.
* مدولوبلاستوما: اين تومور به راحتي به قسمت هاي ديگر مغز و همچنين مايع نخاعي انتقال مي يابد و از شايع ترين تومورهاي مغزي در كودكان زير ۷ سال به شمار مي رود البته گاهي اوقات اين عارضه در كودكان ۷ تا ۱۰ سال هم ديده مي شود. پسر بچه ها بيش از دخترها به اين بيماري دچار مي شوند.
* گليومااستم برين: اين تومور بيشتر در روي ساقه مغز و يا در نزديكي آن شكل مي گيرد و كودكان بيشتر در سن ۵ تا ۱۰ سالگي به آن مبتلا مي شوند.
* آپانديموما: نوع ديگري از تومورهاي گليوما، كه رشدي كند و ماهيتي خوش خيم دارند.
تومورهايي كه در بخش بالايي مغز تشكيل مي شوند، به قرار زير است:
* استروسيتوما: يكي از عوامل ايجاد صرع در كودكان، وجود اين تومور در مغز است.
* گليومانرو اپتيك: اين تومورها اغلب در نزديكي عصب هاي چشم  به وجود مي آيند و يك سري اختلالات بينايي و هورموني را به دنبال دارند.
* كرانيو فارينجيوما: محل تشكيل اين تومورها در كنار غده هيپوفيز است و باعث اختلال در بينايي و رشد كودكان مي شود.
* كوروئيد پلكساز پاپيلوما: اين تومور در بخشي از مغز كه مايع نخاعي توليد مي شود، شكل مي گيرد. اين تومور اغلب در نوزادان ديده شده و گاهي اوقات باعث بروز بيماري هيدروسفالي در آنها مي شود. هيدروسفالي يك نوع بيماري مادرزادي يا اكتسابي است كه در اثر تجمع مايع مغزي نخاعي در جمجمه پديد مي آيد. بزرگ شدن سر، اختلالات ذهني، گيجي و منگي، برجسته شدن استخوان هاي پيشاني از علائم اين بيماري به شمار مي روند.
علائم و نشانه هاي بيماري
دكتر فيسچر مي گويد: اغلب والدين گمان مي كنند داشتن سر دردهاي پياپي نشانه اي از وجود تومورهاي مغزي است كه اين مسأله زماني صادق است كه همراه با علائمي ديگر نظير تهوع و استفراغ در صبح هنگام باشد.
بيماري صرع، ايجاد ناهماهنگي در انجام اعمال و حركات فرد، احساس ضعف و بي حسي در يك طرف بدن، بي دقتي و شتاب در تلفظ كلمات و مقطع حرف زدن، گيجي و منگي، تغيير ناگهاني در حواس بويايي و بينايي و بزرگ شدن اندازه سر در نوزادان از علائم ديگر وجود تومورهاي مغزي است. البته اين نشانه ها با توجه به سن كودك و محل قرار گيري تومورها متفاوت است. وجود يكي از اين علائم هشداري است براي والدين كه با ديدن يكي از اين نشانه ها، به يك پزشك متخصص مراجعه كرده و از پيشرفت بيماري جلوگيري كنند.
مترجم: ليلا صابر

نتيجه تحقيق در جهاد دانشگاهي
زعفران داروي ضد افسردگي است
003972.jpg
مطالعات پژوهشگران پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي نشان مي دهد، گياه زعفران در مقايسه با
ايمي پرامين، يك داروي ضدافسردگي است.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، در اين تحقيق كه با عنوان «عصاره گيري، فرمولاسيون و اثربخشي گياه زعفران با عنوان يك داروي ضدافسردگي در مقايسه با «ايمي پرامين» از سوي پژوهشگران پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي انجام شد، نتايج حاكي از آن است كه با توجه به مطالعه باليني و مطالعه حيواني انجام شده، مي توان عنوان كرد كه زعفران با ميزان مصرف ۳۰ ميلي گرم در روز اثرات ضدافسردگي قابل توجهي در بيماران افسرده سرپايي با شدت ضعيف تا متوسط دارد.
دكتر شاهين آخوندزاده رئيس پژوهشكده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي با اشاره به اينكه در طب سنتي ايران از زعفران به عنوان يك عامل بالا برنده خلق و نشاط آور ياد مي شود، گفت: افسردگي نتيجه تغييرات بيوشيميايي مغز و يكي از بيماريهاي شايع در بالغين است.
وي با تصريح اين كه مهمترين راه درماني براي مداواي افسردگي، دارو است خاطرنشان كرد: با توجه به مصرف كاملاً رايج زعفران يا چاي زعفران در درمان افسردگي هاي ضعيف در طب سنتي ايران و عدم بررسي علمي اين خاصيت، زعفران در يك كارآزمايي باليني دوسويه بي خبر با كنترل داروي ضدافسردگي كلاسيك (ايمي پرامين) اين اثر زعفران با ايمي پرامين مقايسه گرديد.
دكتر آخوندزاده با ذكر اين كه ۳۰ بيمار در هفته هاي صفر، يك، دو، سه، چهار و شش از نظر مقياس  هاميلتون براي افسردگي و چك ليست عوارض جانبي بررسي شدند، افزود: مقايسه يافته هاي اين مطالعه نشان داد كه «ايمي پرامين» و «زعفران» داراي اثر يكساني بر روي بيماران افسرده سرپايي با شدت ضعيف تا متوسط مي باشند.
وي در پايان گفت: ۳۰ درصد افراد بالغ با يك دوره افسردگي مواجه مي شوند و ميزان ابتلا به افسردگي در زنان حدود ۲ تا ۳ برابر بيشتر از مردان است.

ورزش در بيماران ديابتي
003963.jpg
توصيه هاي عملي- سري اول
ورزش در بيماران ديابتي، عامل بسيار مهمي براي پيشگيري و كنترل بهتر اين بيماري است. ورزش، براي يك فرد ديابتي، منافع زير را خواهد داشت:
* اجازه مي دهد وزن ايده آل حفظ شود.
* كارايي قلب و ريه را افزايش مي دهد.
* خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي و فشار خون را كاهش مي دهد.
* اثر انسولين را افزايش مي دهد.
* به مصرف بهتر قند خون توسط بدن كمك مي كند. از اين رو باعث كاهش ميزان قند خون مي شود.
* گردش خون بهبود مي يابد.
* باعث افزايش كشش و قدرت ماهيچه ها مي شود.
* به رفع يبوست كمك مي كند.
* به تمدد اعصاب كمك مي كند.
ورزش بايد با سن و شرايط فيزيكي شما متناسب باشد. بايد به طور منظم (روزانه يا هر دو روز يك بار) و تقريباً به مدت يك ساعت و در صورت امكان در ساعتي مشخص از روز، ورزش كرد. بهتر است شدت ورزش ملايم باشد.
ورزش بايد به صورت آئروبيك (هوازي) باشد: پياده روي، شنا، دوچرخه سواري و ورزش هاي مشابه بسيار مناسب است.
توصيه هاي عملي- سري دوم
* قبل از اين كه به ورزش بپردازيد بايد با پزشك مشورت كنيد.
* پس از صرف غذا و قبل از انجام ورزش، يك تا دو ساعت تأمل كنيد، زيرا ميزان قند خون در اين ساعات بيشتر است.
* بايد بدانيد كه ورزش كالري بيشتري براي بدن فراهم مي كند و در نتيجه نياز به انسولين كمتر مي شود.
* متناسب با مدت و شدت ورزش، بايد مواد خوراكي به همراه داشته باشيد.
* همواره يادداشتي را كه نشان دهد شما يك بيمار ديابتي هستيد، با خود به همراه داشته باشيد.
* به دليل اين كه ورزش خاصيت انسولين (مصرف كننده گلوكز) را دارد، بنابراين بايد ميزان انسولين را تا۲۰ درصد كاهش داد يا اين كه قبل از شروع ورزش مقدار مصرف مواد خوراكي را افزايش داد.
* براي جلوگيري از كاهش قند خون مي بايست، سي دقيقه پيش از ورزش، از مواد غذايي حاوي هيدراتهاي كربن استفاده كرد.
* در صورت كاهش قند خون در حين ورزش مي بايست به موارد زير توجه كرد:
- توقف در انجام فعاليت فيزيكي.
- هر ۱۰ تا ۱۵ دقيقه و تا زمان حذف علائم، بايد به سرعت خوراكي شيرين خورده شود. مانند: شكلات، ميوه، آب ميوه و ...
- مقدار مواد غذايي كه بايد در وعده بعدي غذا مصرف شود، افزايش يابد.
* اگر ميزان قند خون شما بالا است، پس از انجام ورزش، لازم است مقدار مواد غذايي وعده بعدي را كاهش دهيد.
* لازم است پيش از ورزش، خوب خود را گرم كنيد تا نتيجه خوبي از ورزش بگيريد.
* در بيماران ديابتي كه خودشان ديابت را تحت كنترل دارند، بهتر است براي تعيين رژيم غذايي و ميزان انسولين مطابق با ورزش، قبل و بعد از ورزش ميزان قند خون خود را كنترل كنند.
* هنگام ورزش، استفاده از كفش مناسب و نيز رعايت بهداشت پاها براي جلوگيري از ايجاد ميخچه و طاول پا ضروري است. كاهش جريان خون و عدم احساس درد به دليل اختلالات عصبي ناشي از ديابت، بروز زخم را آسانتر مي كند.
* ورزش باعث مي شود كه انسولين تزريق شده، سريع تر جذب شود، بنابراين از تزريق انسولين در قسمتهايي از بدن كه در طول فعاليت روي آن تمرين مي كنيد، اجتناب كنيد. اگر تمريني كه انجام مي دهيد، بر روي ساق  پاهاست مثلاً : دويدن، اسكي يا دوچرخه سواري، انسولين را در شكم يا بازوها تزريق كنيد. اگر فعاليتي را كه انجام مي دهيد به طور عمده روي بازوهاست (مثلاً  هنگام رنگ كردن ديوارها، شستن اتومبيل) انسولين را در شكم يا عضلات تزريق كنيد. براي ورزشكاراني كه از تمام عضلات خود استفاده مي كنند (به عنوان مثال: شنا، بسكتبال و غيره) محل مطمئن تزريق انسولين، شكم است.
ترجمه: پرديس پرويزي
منبع: آ.ب.ث

سايه روشن دانش
آنفلوانزاي مرغي در آلمان
برلين- دو زن مشكوك به داشتن ويروس آنفولانزاي مرغي در آلمان تحت آزمايش هاي پزشكي قرار گرفتند. حال يكي از آنها بلافاصله بعد از مراجعت از تايلند روبه وخامت گذاشته است. ديگري به دليل احتياط بيشتر و تماس با او بستري شده است. هر دو در كلينيك تخصصي بيماريهاي نواحي گرمسيري در هامبورگ بستري شده اند. نتايج به دست آمده از آزمايش ها، هرگونه سرايت را نقض كردند.
با اين وجود از نظر انستيتوي مسئول بهداشت عمومي در آلمان، احتمال وجود ويروس كشنده »H5N1» در بيماري اين دو زن كه از يك سفر توريستي از تايلند بازگشته بودند و هم اكنون در هامبورگ بستري هستند، رد نشده است. درواقع از ميان اين دو توريست كه در بيمارستاني در هامبورگ هستند، يكي از آنها علائم اين بيماري را نشان داده و فوراً در كلينيك تخصصي برنارد نوخت بستري شده است.
كارلا اسكلايخ مسئول بخش بيماريهاي عفوني اين كلينيك صريحاً اشاره كرد: «احتمال زيادي وجود دارد كه اين ويروس به اين توريست سرايت كرده باشد.» در حقيقت اين بيماري به وسيله سرايت از جانب حيوانات (خانواده ماكيان) آلوده انتقال داده مي شود.
منبع: WWW: Corriere della sera.it
ترجمه: آزاده شامي نوري
003969.jpg

چگونگي رشد و تكثير سلول هاي سرطاني
واقعيت انكارناپذيري كه در مورد سلول هاي سرطاني وجود دارد، اين است كه اين سلول ها به سرعت رشد كرده و در مدت كوتاهي كل بدن فرد بيمار را فرا مي گيرد. دكتر ماكس سانگ، رئيس مركز پزشكي و سرطان شناسي روتنبرگ مي گويد: اگر ما بتوانيم از تكثير و گسترش سلول هاي سرطاني جلوگيري كنيم، كار شگفت انگيزي انجام داده ايم.
براساس تحقيقاتي كه گروهي از دانشمندان انجام داده اند، سلول هاي سرطاني در يك موقعيت هيپوكسي (كاهش اكسيژن رساني به بافت ها در حد كمتر از نياز) قرار دارند. قرار گرفتن سلول هاي سرطاني در اين موقعيت، يكي از علل تكثير و گسترش اين سلول ها براي جذب اكسيژن است. زماني كه سلول هاي سرطاني با كمبود اكسيژن روبه رو مي شوند شروع به توليد پروتئيني به نام (HIF) (عامل تحريك پذير هيپوكسيا) مي كنند كه موجب فعال شدن ژن هاي مختلف مي شود، در مقابل ژن سركوب گر تومورها (VHL) هم پروتئيني را توليد مي كند كه از بدخيم شدن سلول هاي سرطاني جلوگيري مي كند به اين ترتيب، سلول هاي سرطاني فاقد اكسيژن، بر روي اندام هاي خاص قرار مي گيرند و در صورت عدم درمان به موقع، به نقاط ديگر بدن سرايت مي كنند. به طور مثال، در صورت گسترش بيماري در فرد مبتلا به سرطان سينه، ريه، كبد و مغز استخوان اين بيمار هم، گرفتار سلول هاي سرطاني مي شوند. طبق گفته دكتر سانگ بين اين ژن ها و سلول هاي سرطاني رابطه اي مستقيم وجود دارد. محققان اميدوارند كه بتوانند با استفاده از ژن درماني، سلول هاي سرطاني را نابود و بيماري سرطان را ريشه كن كنند.
بيست دليل مهم براي ترك سيگار
003966.jpg

با ترك سيگار، فوايد زير حاصل مي شود:
۱- جلوگيري از بيماريهاي قلبي ناشي از مسموميت در اثر اعتياد به نيكوتين.
۲- هنگام ورزش كردن، احساس كمبود هوا كاهش مي يابد و فرد كمتر دچار خستگي مي شود.
۳- سرفه، سرماخوردگي و برونشيت مزمن پايان مي يابد.
۴- امكان ابتلا به نفخ ريه كمتر مي شود.
۵- كاهش احتمال ابتلا به سرطان ريه، گلو، مثانه، دهان و كليه.
۶- بهبود يا كاهش احتمال ابتلا به زخم معده يا زخم اثني  عشر.
۷- كاهش ميزان فشار خون و كلسترول.
۸- از بين رفتن سرفه هاي صبحگاهي.
۹- بهبودي در ظاهر موها.
۱۰- بوي بد تنفس فرد سيگاري، بهبود مي يابد.
۱۱- دندانها دوباره مي درخشند و تورم لثه ها از بين مي رود.
۱۲- قوه چشايي و بويايي بهتر مي شود و خوراكي ها مزه و عطر بهتري خواهند داشت.
۱۳- شرايط روحي و رواني بهتر مي شود.
۱۴- جوش هاي صورت به طور محسوسي كاهش مي يابند.
۱۵- كاهش خطر ابتلا به امراض استخواني.
۱۶- ترك سيگار در خانم هاي باردار، باعث جلوگيري از آسيب هاي جنيني مي شود مانند خطر زياد سقط جنين خودبخودي و كاهش وزن كودك هنگام تولد.
۱۷- بوي سيگار از لباس و خانه فرد سيگاري از بين مي رود.
۱۸- اثرات منفي دود سيگار بر اطرافيان بويژه خانواده از بين مي رود.
۱۹- ترك سيگار، الگويي براي فرزندان شما خواهد بود.
۲۰- و بالاخره باعث صرفه جويي و پس انداز پولتان مي شود.
منبع: آ.ب.ث

مرور
خدمات پزشكي در ژاپن
مهندس مهدي موسوي نژاد
معالجات پزشكي در ژاپن، در ميان بهترين معالجات پزشكي جهان قرار دارد. متوسط طول عمر مورد انتظار براي مردان ۶۱/۷۵ و براي زنان ۳۹/۸۱ سال بالاترين حد موجود در جهان است. بيمارستان هاي ژاپن از نظر تكنولوژي پيشرفته هستند، ولي تفاوت هاي كمي با ساير بيمارستان هاي دنيا دارند و آن بالاتر بودن هزينه خدمات پزشكي است.
سيستم پزشك خانواده در ژاپن وجود ندارد و مردم براي معالجه و يا تشخيص بيماري به كلينيك پزشكي مي روند. هيچ پزشكي در ژاپن مانند ساير كشورهاي جهان مطب خصوصي ندارد. در ژاپن براي پزشكان اين تمايل وجود دارد تا با نصب تجهيزات گران قيمت، كلينيك را تبديل به بيمارستان كوچكي نمايند اغلب اين كلينيك ها و همه بيمارستان ها داروخانه عمومي دارند. هزينه دارو توسط دولت براساس قيمت هاي تنظيم شده پرداخت شده است و آنها دارو را از تهيه كنندگان آن با تخفيف زياد دريافت مي دارند.
هنگام بستري شدن بيمار در بيمارستان به بستگان بيمار اجازه داده مي شود تا مقدار زيادي از مراقبت هاي مربوط به بيمار را به عهده گيرند. در واقع از آنها انتظار مي رود تا همراه مريض باشند و در موارد نياز همكاري كنند. البته از آنها كارهايي مانند شستشوي مريض انتظار نمي رود.
براي ماندن همراه بيمار در هنگام شب، اغلب تختخواب براي همراه تدارك ديده مي شود و معمولاً محيط بيمارستان مانند اروپا و آمريكا زياد رسمي نيست. وجود همراه مريض، احساس تنهايي بيمار را از بين مي برد و به تسكين بيماري كمك مي كند. طرح سلامت و بهداشت عمومي در ژاپن درصدي از هزينه هاي فوق را پوشش مي دهد.
تخت هاي بيمارستان هاي خصوصي و نيمه خصوصي اغلب گران هستند و تفاوت قيمت آنها بايد توسط مريض پرداخت شود. قيمت اتاق ها بوسيله بيمارستان تنظيم مي شود و شبي حدود ۵۰۰۰ ين است.
در ژاپن دادن هديه در بيمارستان متداول است. برخي اوقات به پرستارها و پزشكان هديه مي دهند. اين رسم معمولاً هنگام ورود بيمار به بيمارستان و مجدداً هنگام خروج از بيمارستان به عنوان تشكر و قدرداني انجام مي شود. هديه هاي سنتي معمولاً كيك يا كلوچه براي پرستاران و نوعي نوشيدني براي پزشكان است. براي افراد غيرژاپني ممكن است اين موضوع عجيب باشد و فكر كنند چه اتفاقي خواهد افتاد، اگر آنها هديه را دوست نداشته باشند. براي اين منظور معمولاً پزشكان كارت هديه مي دهند. ممكن است از خارجي ها انتظار نباشد كه هديه بدهند ولي اگر علاقه مند بوديد هديه بدهيد، بهتر است با يك دوست ژاپني مشورت كنيد.
در ژاپن بيمارستان هاي فارسي زبان نيز وجود دارد كه امكان پذيرش بيمار فارسي زبان را دارند.

علم
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |