سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۷
بالرين عصر دنياي فانتزي
003978.jpg
مريم دري منش: ميشل پلاتيني يكي از بازيكنان بزرگي است كه اروپا تاكنون به خود ديده است. اسطوره ۴۸ ساله فوتبال فرانسه، به همراه تيم ملي كشورش در سال ۱۹۸۴ قهرمان اروپا شد و در جامهاي جهاني ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶، با اين تيم به ترتيب به مقامهاي چهارم و سوم جهان دست يافت.
در رده باشگاهي نيز با يوونتوس تورين ايتاليا قهرمان اروپا شد. او سه سال متوالي نيز به سالهاي ۱۹۸۳ ، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ توپ طلايي بهترين بازيكن اروپا را از آن خود كرد. او بالرين عصر دنياي فوتبال احساسي و فانتزي بود.
البته وي به عنوان عضوي از كميته اجرايي يوفا و فيفا، براي فوتبال مدرن امروزي، اهميت بيشتري دارد تا زماني كه در نانسي، سنت اتين، يوونتوس و تيم ملي فرانسه به عنوان بازيكن، در دنياي فوتبال حضور داشت.
وي در گفت وگويي با سايت اينترنتي يوفا، در مورد فصل فعلي كمك ليگ قهرمانان اروپا صحبت مي كند:
* مايليد در دوران فوتبال مدرن، بازي كنيد؟
- نه، بسيار خوشحالم از اين كه ۱۵ سال پيش بازي مي كرده ام.
* كدام تيمها و بازيكنان در فصل جاري ليگ قهرمانان اروپا نظر شما را جلب مي كنند؟
- پنج تيم رئال مادريد، يوونتوس، ميلان، منچستر يونايتد و آرسنال، فكر مي كنم كه اينها قوي ترين تيمها هستند. بهترين بازيكنان هم در اين تيمها بازي مي كنند، بازيكناني مؤثر نظير ندود و زيدان.
* وقتي بازيكني مثل زين الدين زيدان را مي بينيد، به چه فكر مي كنيد؟
- اين كه يك بليت بخرم، به ورزشگاه بروم و بازي او را ببينم. در حال حاضر بازيكنان اين چنين زياد وجود ندارند.
من با بازيكنان بزرگ زيادي همبازي بوده ام، بازيكناني مثل بونيك، ژيرس، تيگانا و پائولوروسي كه هر كدام در زمان خود يك زين الدين زيدان بودند. ولي هر بازيكني دوست دارد در كنار زيدان بازي كند چون آنها مي بينند كه وي چگونه فوتبال را احساس مي كند و مي فهمد، دقيقاً همانطور كه ما با اشتياق موزيك گوش مي كنيم.
003981.jpg

* آيا تيمهاي فرانسوي مي توانند قهرمان جام باشگاههاي اروپا شوند؟
- خيلي خوب مي شود ولي اين كار براي آنها خيلي سخت است. به نظر من همين كه آنها مرحله گروهي را پشت سر گذاشته اند، خودش نوعي موفقيت است.
هر چه باشد، پس از سالها، اين اولين بار است كه تيمي از فرانسه موفق به اين كار شده است. البته پس از صعود از مرحله يك هشتم، باشگاههاي بزرگ انتظار آنها را مي كشند.
در مجموع فكر مي كنم كه تيمهاي فرانسوي به ديدار پاياني رسيده وحتي بتوانند قهرمان اين مسابقات شوند.
* آيا در فوتبال امروزي، اصولاً شماره ۱۰ كلاسيك، مانند آنچه خود شما بوديد، وجود دارد؟
- نه، نه. امروز بهاي زيادي به بازي در كناره ها مي دهند. تيمها با چهار مدافع، چهار هافبك و دو مهاجم بازي مي كنند. در اين روش دو هافبك مياني هستند كه توپها را تصاحب كرده و پخش مي  كنند و يك مهاجم وسط كه كاملاً جلو بازي مي كند.
او معمولاً  شماره ۹ را مي پوشد. شماره ۱۰ ديگر بازيساز نيست بلكه يك مهاجم دوم است. ديگر جايي براي بازيكناني كه بازي را سازماندهي كرده و نظم و ترتيب مي دهند، وجود ندارد. چون مربي جايي براي آنها در تيم منظور نمي كند. اين يك افتضاح است.

مهمترين برنامه هاي واليبال در سال جديد
ورود به دنياي حرفه اي ها
003975.jpg
معراج مژده: واليبال ايران در سال ۸۲ موفقيت هاي سال هاي گذشته اش را با كسب مقام هايي ارزشمند استمرار بخشيد و توانست همچنان روي نمودار پيشرفت حركت كند. كسب مدال برنز مسابقات قهرماني آسيا و اقيانوسيه و راهيابي به مسابقات انتخابي المپيك آتن، تصاحب مدال نقره نوجوانان آسيا و مدال برنز جهان در سوفان بوري تايلندو بدست آوردن مقام ششم جهان در رده جوانان همراه با برگزاري مسابقات جوانان مهم ترين دست آورد واليبال در سال جاري بود.
در ابعاد داخلي واليبال با ليگ برتر يك سال موفق را تجربه كرد. در ليگي سراسر حادثه هيچ تيمي در حاشيه امنيت نبود و تيم قهرمان با پذيرش چند شكست رداي قهرماني بر تن كرد. اهم برنامه هاي فدراسيون واليبال در سال ۸۳ را از زبان محمدرضا يزداني خرم رئيس اين فدراسيون مي خوانيد.
محمدرضا يزداني خرم گفت: در سال آينده اصلي ترين برنامه ي ما تقويت هيأت هاي واليبال است، زيرا معتقديم با داشتن هيأت هاي قوي مي توان حركت خود را در زمينه حرفه اي گري گسترش دهيم.
رئيس فدراسيون واليبال در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تأكيد بر اين مطلب اظهار داشت: قصد داريم در سال جديد به هر طريق ممكن براي رؤسا و مسئولين هيأت هاي واليبال استان حقوق ماهانه و ثابتي را در نظر بگيريم تا اين افراد وقت بيشتري را براي برنامه ريزي و اجراي پروژه هاي واليبال استان مربوطه اختصاص دهند.
وي افزود: وجود مسايل و مشكلات عديده  اقتصادي برخي رؤساي هيأت ها به دليل رايگان كار كردن آنها مي تواند عاملي بر بي انگيزگي آنان جهت اختصاص دادن وقت بيشتر شود.
از همين رو از طريق سازمان هاي دولتي و بخش هاي خصوصي در تلاش هستيم تا با برطرف كردن اين مشكل واليبال را در مسيري حرفه اي قرار دهيم.
يزداني خرم همچنين با بيان اينكه به دليل وسعت جغرافيايي كشور بعضا برخي استان ها مساحتي برابر يك يا دو كشور اروپايي را دارند گفت: هر هيأت استان بايد با توانايي كافي و برنامه ريزي دقيق تمامي حيطه منطقه ي خود را پوشش دهد كه اين امر مستلزم هزينه هاي كلاني است لذا با برنامه هاي انجام شده قصد داريم اين توانايي را در اختيار هيأت ها (به لحاظ بودجه و برنامه ريزي) قرار دهيم تا توقع پاسخگويي را نيز از آنها داشته باشيم.
رئيس فدراسيون واليبال با اشاره به موفقيت هاي سال جاري اين فدراسيون، ورود به دنياي حرفه اي واليبال را از مهم ترين برنامه هاي خود دانست و گفت: از سال جديد با عبور از دروازه هاي حرفه اي به طور ثابت دراين مسير قرار خواهيم گرفت و با جذب سرمايه هاي حرفه اي و آموزش هاي حرفه اي حركت در اين مسير را براي كاهش فاصله  خود با ديگر كشورها حتي اروپايي سرعت مي بخشيم.
يزداني خرم افزود: در زمينه  جذب سرمايه هاي لازم براي تأمين اعتبارات، وابسته به وضعيت اقتصادي كشور هستيم.
زماني يك سرمايه گذار در ورزش سرمايه گذاري مي كند كه كار او با ريسك همراه نباشد و اميدوارم در سال آينده وضعيت اقتصادي كشور به گونه اي باشد تا بتوانيم اسپانسرهاي مالي جديدي را جذب كنيم.
رئيس فدراسيون واليبال در خصوص زمينه هاي رشد آموزش واليبال براي حركت در مسير حرفه اي گري اظهار داشت: با استخدام مربيان خارجي در تيم هاي ملي جوانان و بزرگسالان سعي در اقدامات عملي در خصوص آموزش حرفه اي ملي پوشان برداشته ايم.
چرا كه بازيكنان امروز، مربيان خوب و باتجربه آينده خواهند بود.
در اين صورت ما هم در كوتاه مدت به اهداف خود كه همانا كسب افتخار در ميادين جهاني است رسيده ايم و هم مربيان آينده خود را در كليه سطوح به صورت حرفه اي آموزش داده ايم.
وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه تيم ملي واليبال بزرگسالان بتواند در سال ۸۳ با كسب سهميه  المپيك، نويدبخش سال پرباري براي رشته واليبال باشد.
رئيس موفق ترين فدراسيون ورزشي در سال ۸۲ در پايان گفت وگوي خود اظهار داشت: همواره سعي كرده ايم از كمترين امكانات، بيشترين استفاده را ببريم و مطمئنا در سال هاي آتي اين اصول را به عنوان پايه و اساس تمامي پروژه هاي خود در سراسر كشور براي رشد بيشتر ورزش واليبال قرار خواهيم داد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |