چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۰ - Apr 14, 2004
آمريكا: مقتدي صدر را ترور مي كنيم
ترديد درباره آتش بس فلوجه ابهام درگروگانگيري ها
* آيت الله سيستاني اشغالگران را از حمله به نجف و كربلا برحذر داشت
004788.jpg
همزمان با تمديد آتش بس ميان نيروهاي اشغالگر و جنگجويان فلوجه، ميانجيگران مذاكرات آتش بس از آغاز عقب نشيني شبه نظاميان هوادار مقتدي صدر از مراكز دولتي و مقرهاي پليس شهر نجف  خبر دادند.
برپايه اين گزارش نيروهاي امنيتي عراق از دوشنبه شب به تدريج جاي شبه نظاميان مقتدي صدر را در نجف  گرفتند . در همين حال سرنوشت مقتدي صدر كه هنوز در نجف است نامعلوم است.ريكاردو سانچز فرمانده ارتش آمريكا در عراق ديروز تاكيد كرد كه هدف آمريكا همچنان بازداشت يا كشتن صدر است. ژنرال ابي زيد فرمانده كل نيروهاي آمريكا در خاورميانه هم همين تهديد را تكرار كرد.
به گزارش بي.بي.سي، جواد مالكي از اعضاي بلندپايه حزب الاعوه و يكي از ميانجيگران حل مناقشه پيشتر گفته بود كه براساس پيش نويس طرحي كه براي توافق به دو طرف داده شده، صدر گروه مسلح خود موسوم به جيش المهدي را به يك حزب سياسي تبديل مي كند
تا براساس قوانين عراق فعاليت كند در مقابل نيروهاي ائتلاف هم موافقت مي كنند كه اتهام وي درباره دست داشتن در قتل عبدالمجيد خويي را بعد از انتقاد قدرت در عراق در ۳۰ ژوئن در يك دادگاه عراقي بررسي كنند. اين در حالي است كه نماينده مقتدي صدر در بغداد ديروز گفت خانواده خويي هيچ شكايتي در زمينه قتل عبدالمجيد خويي عليه صدر اقامه نكرده اند.
در همين حال به گزارش بي.بي.سي، فرماندهان ارتش آمريكا خواستار اعزام دو تيپ ديگر ارتش آمريكا به عراق شده اند تا به كنترل اوضاع آن كشور كمك كند.
ژنرال جاني ابي زيد رئيس ستاد فرماندهي مركزي آمريكا در گفتگو با خبرنگاران آمريكايي از طريق تماس ويديويي از بغداد اين موضوع را تاييد كرد و گفت از واشنگتن خواسته است دو تيپ ديگر متشكل از ۱۰ هزار افسر و سرباز را به منظور تقويت نيروهاي موجود در عراق به آن كشور اعزام كند.
اين فرمانده آمريكايي همچنين با انتقاد از نحوه برخورد ارتش جديد عراق با شبه نظاميان شيعه در جريان ناآرامي هاي اخير گفت كه تعدادي از واحدهاي نظامي عراقي از مقابله موثر با شبه نظاميان خودداري كردند.
ترديد درباره آتش بس فلوجه
به گزارش (ايسنا) به نقل از شبكه خبري آسيا، فواد راوي از اعضاي برجسته يك حزب اسلامي عراق كه ميانجيگري ميان نيروهاي آمريكايي و نيروهاي عراقي را هدايت مي كند، اظهار داشت: نيروهاي ائتلاف عقب نشيني جزيي را از شهر فلوجه آغاز كرده اند كه نشانه خوبي است. اما ژنرال مارك كيميت، سخنگوي نيروهاي ائتلاف در عراق اظهار داشت: من از عقب نشيني نيروها از فلوجه اطلاع ندارم. فواد راوي در ادامه اظهار داشت: من نمي توانم درباره زمان و مكان و يا تعداد نيروهاي عقب نشيني كننده جزييات بيشتري ارائه دهم.
آتش بس در فلوجه كه از ۱۰ صبح يكشنبه آغاز شده بود، تا شب گذشته (دوشنبه) پايان يافت.
فواد راوي بيان داشت: مذاكرات همچنان ادامه دارد.
دو طرف به آتش بس احترام مي گذارند؛ اما نقض هاي كوچكي هم در آن صورت مي گيرد.
از سوي ديگر، ريكاردو سانچز فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق، بيان داشت: آتش بس در فلوجه شكننده است و بايد خاطرنشان كنم كه مذاكرات در حد ابتدايي انجام شده است و ما تا زمانيكه به اعتماد و ثبات دست نيابيم، مذاكره نخواهيم كرد. در صورت وجود اين شرايط براي پايان دادن به درگيري ها به مذاكره مي پردازيم.
وي همچنين افزود: دو سرباز آمريكايي و هفت پيمانكار كه براي يكي از زير مجموعه هاي هاليبرتون كار مي كردند، ناپديد شده اند.
سانچز بيان داشت: نيروهاي آمريكايي به اطراف نجف اعزام شده اند تا مطمئن شوند كه براي رويارويي براي از بين بردن آخرين عناصر مقتدي صدر آماده هستند.
برمر را بركنار كنيد
هفته نامه  «اينديپندنت  آن  ساندي » چاپ  لندن  يكي  از مهمترين  شروط بازگشت امنيت  به  عراق  و ترميم  احساسات  جريحه دار شده  مردم  آن  كشور را بركناري  «پل برمر»، حاكم  آمريكايي  عراق  ذكر كرده  است .
اين  نشريه  در سرمقاله  تازه ترين  شماره  خود «كنار گذاشتن  توسل  به  قدرت  از سوي  آمريكا» و «همكاري  هرچه  بيشتر آمريكا باديگر كشورها از طريق  سازمان  ملل» را دو شرط ديگر در اين  زمينه  دانست .
004785.jpg

نويسنده  سرمقاله  با اعتقاد به  اينكه  «وقت  آن  است  كه  شاهد برخوردعاقلانه  و متواضعانه  آمريكا باشيم» مي نويسد: قرار نبود اين  چنين  شود، اماجك  استراو وزير امور خارجه  انگليس  دست  كم  اين  صـداقت  را داشت  كه  اين  واقعيت  را بپذيرد زيرا وي  هفته  گذشته  سكوت  را شكست  و پذيرفت  كه اوضاع  عراق  وخيم تر شده  است .
داستان گروگانگيري
پيچيده تر مي شود
شبكه  تلويزيوني  الجزيره  مستقر در قطر دوشنبه  شب گزارش  داد: يازده تن  از كاركنان  يك  شركت  خدمات  انرژي  روسيه  در بغداد ربوده  شده اند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه   ، خبرنگار الجزيره  در مسكو از يك مقام  اين  شركت  در پايتخت  روسيه  نقل  كرد: دو محافظ عراقي  اين  كاركنان ممكن  است  در درگيري  با ربايندگان  كشته  شده  باشند.
شبكه  تلويزيوني  الجزيره  هويت  اين  شركت  را «شركت  بين المللي  خدمات  انرژي  روسيه» ذكر كرد و گفت : اين  يازده  نفر در شعبه  شركت  در بغداد كار مي كردند.
در پي اعلام اين خبر خبرگزاري رويتر ظهر ديروز گزارش داد، روسيه در حال بررسي خروج ۵۰۰ امدادگر و متخصص خود از عراق است. كمي بعد شبكه الجزيره از آزادي ۸ گروگان روسي خبر داد اما توضيح نداد كه برسر بقيه گروگان ها چه آمده است. ساعاتي پيش از گروگان گيري روسها، در پكن اعلام شده بود كه ۷ گروگان چيني كه سه روز اسير جنگجويان فلوجه بودند، آزاد شده اند.
همزمان با اين تحولات سه روزنامه نگار جمهوري چك نيز ديروز در عراق ناپديد شدند، هنوز هيچ گروهي مسئوليت ربودن اين سه نفر را به عهده نگرفته است. در چهار روز اخير شماري از اتباع غربي و آسيايي در عراق ربوده شده اند كه از تعداد دقيق آنها اطلاعي در دست نيست.
احتمال تازه
درباره گروگان هاي ژاپني ها
در حاليكه  پس  از گذشت  شش  روز از انتشار خبر ربوده  شدن  سه  شهروند ژاپني در عراق  هنوز از سرنوشت  آنها خبري  نيست ، برخي  از رسانه هاي  جمعي  اين  كشوراز احتمال  دست  داشتن  گروه  چپ گراي  ارتش  سرخ  ژاپن  در اين  ماجرا خبر دادند.
پنجشنبه  پيش  دو خبرنگار آزاد و يك  زن  امدادگر ژاپني  كه  از اردن  عازم  بغداد بودند در عراق  از سوي  گروهي  كه  خود را «تيپ  مجاهدين» مي نامند، ربوده  شدند.
اين  رسانه ها در تحليلهاي  خود به  سرنخ هايي  اشاره  مي كنند كه  به  ادعاي  آنهامي تواند گشاينده  برخي  از ابهامات  در ارتباط با اين  جريان  آدم ربايي  باشد.
روزنامه  «سانكي » روز سه شنبه  به  نقل  از منابع  سازمان  اطلاعات  ژاپن  نوشت كه  اين  مقامها پيش  از همه ، از پاك  شدن  كامل  رد پاي  اين  سه  شهروند جوان ژاپني  پس  از خروج  از هتل شان  در اردن ، شگفت  زده  هستند.
آنها به  نقل  از مقامهاي  دولت  اردن  مي گويند كه  در مدارك  آنها هيچ  سندي كه  نشان دهنده  مدرك  خروج  اين  سه  نفر از اين  كشور به  قصد عراق  باشد، وجودندارد.همچنين  در گزارشهاي  خبري  آمده  است  كه  اين  سه  شهروند ژاپني  بوسيله  تاكسي از امان  پايتخت  اردن  راهي  بغداد شده اند اما تاكنون  ماهيت  تاكسي  و راننده  آن  روشن  نشده  است .سانكي  به  نقل  از منابع  اطلاعاتي  نوشت  كه  در اين  ماجرا  بوي  چپگرايان تندرو مخالف  دولت  ژاپن  به  مشام  مي رسد.
ترور صدر، علت استعفاي
وزير كشور عراق
وزير كشور عراق در اعتراض به دستور آمريكا، مبني بر ترور مقتدي صدر، استعفا داده است.
به گزارش «بازتاب» روزنامه «الوفد» به نقل از يك منبع ديپلماتيك اروپايي نوشت: واشنگتن، پيش از اين، قصد ترور مقتدي صدر را داشته و نوري بدران، وزير كشور سابق عراق، نيز به خاطر ترس از وقوع شورش مردمي در صورت ترور صدر، از اجراي دستور آمريكايي ها سرباز زده است.
رئيس دفتر صدر دستگير شد
شبكه تلويزيوني الجزيره ديروز خبر داد كه نيروهاي آمريكايي رئيس دفتر مقتدي صدر را در منطقه  اعظميه در بغداد دستگير كردند.
به گزارش ايسنا اين شبكه تلويزيوني گفت كه نيروهاي آمريكا توانستند حازم الاعرجي، رئيس دفتر مقتدي صدر را در هتل فلسطين بغداد دستگير كنند.اين شبكه افزود كه برخي از هيات هاي علماي مسلمان عراق، در صدد گفت وگو با نيروهاي آمريكايي براي آزادي وي مي باشند.
درگيري مسلحانه
در خيابان هاي رياض
وزارت كشور عربستان درگيري دوشنبه بعدازظهر در شرق رياض پايتخت اين كشور را تأييد كرد.اين وزارت ديروز با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد بر اثر درگيري بين پليس و افراد تحت تعقيب در منطقه «حي الفيحا» در شرق رياض يك نيروي امنيتي و يك تروريست كشته و ۴ مأمور پليس نيز به طور سطحي زخمي شدند.
براساس اين بيانيه پليس با تعقيب دو نفر از افراد مسلح قصد دستگيري آنها را در يكي از خانه هاي تيمي داشت كه با تيراندازي اين دو و تعدادي از افراد ساكن در خانه مواجه شد.اين اطلاعيه افزود: در جريان اين درگيري افراد مسلح تحت تعقيب از انواع سلاحها از جمله «آر.پي.جي» استفاده كردند.
در بيانيه وزارت كشور عربستان اشاره اي به سرنوشت ساير افراد مسلح درگير نشد اما شاهدان عيني گفتند كه سه نفر از اين افراد با تهديد كردن راننده يك خودروي عبوري از محل گريختند.

نخستين اعترافات عبدالقديرخان درباره كره شمالي
004782.jpg
مقامات آسيايي و آمريكايي به نقل از منابع پاكستاني مي گويند، عبدالقديرخان دانشمند هسته اي پاكستان به بازجويانش گفته است، پنج سال پيش در جريان سفر به كره شمالي او را به يك نيروگاه هسته اي زيرزميني بردند و سه قطعه هسته اي را به وي نشان داده اند.
روزنامه نيويورك تايمز با اعلام اين خبر به نقل از مقامات آمريكايي و آسيايي، نوشت اگر سخنان خان درست باشد، اين اولين بار است كه يك خارجي از بازرسي از تسليحات هسته اي كره شمالي گزارش داده است. تاكنون هيچ خارجي از تأسيسات هسته اي كره شمالي بازرسي نكرده است. آنچه كه سيا درباره توانايي هسته اي كره شمالي در ارزيابي هاي خود آورده است بر اساس تخمين هاي مربوط به ميزان پلوتونيومي است كه توليد شده و همچنين ظرفيت و توانايي فني تبديل اين پلوتونيوم به سلاح بوده است.
دكتر عبدالقديرخان كه به اتهام فروش فن آوري هسته اي در سراسر دنيا، تحت بازجويي قرار دارد گفته است، در كره شمالي به او اجازه داده شد ديداري كوتاه از تسليحات هسته اي اين كشور داشته باشد. مسئولان اطلاعات آمريكا مي گويند نمي توانند به اين زودي سخنان خان را تأييد كنند اما شمار تسليحات پلوتونيومي كه خان به آن اشاره كرده مطابق با تخمين هاي گذشته سيا است.
اظهارات خان در اين مورد پيش از سفر چني به آسيا به اطلاع او رسانده شده است و او در اين سفر با رهبران چين در اين باره گفتگو مي كند.
خان همچنين در اعترافات خود تأييد كرده است كه هم طرح ها و هم تجهيزات هسته اي را به كره شمالي فرستاده است.
مقامات پاكستاني به سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا اجازه نداده اند كه مستقيماً از خان بازجويي كنند و اطلاعات بازجويي هاي وي از طريق پاكستان به اطلاع واشنگتن مي رسد. نيويورك تايمز در اين باره نوشت، مقامات آمريكايي گمان مي كنند كه پاكستان برخي جزييات مهم را به اطلاع واشنگتن نرسانده است. از جمله از جزييات مهم موردنظر واشنگتن، مدارك و شواهدي است درباره كشورهايي به غير از كره شمالي، ايران و ليبي كه خان با آنها معامله هسته اي انجام داده است.

آيت الله سيستاني اشغالگران را از هجوم به نجف و كربلا برحذر داشت
آيت الله سيستاني مرجع تقليد شيعيان عراق به نيروهاي اشغالگر در مورد يورش به دو شهر مقدس كربلاي معلا و نجف اشرف هشدار داد.
به گزارش ايلنا، آيت الله سيدعلي حسين سيستاني، با صدور اطلاعيه اي تهديد كرد: اگر نيروهاي اشغالگر به دو شهر مقدس كربلا و نجف حمله كنند مرجعيت شيعه تمامي قواي خود را براي دفاع از حقوق ملت عراق به كار خواهد گرفت.آگاهان، اين تهديد را نوعي اعلام آمادگي براي صدور فتواي جهاد بر ضد آمريكا و انگليس در عراق ارزيابي كردند.
از سوي ديگر سيد مقتدي صدر نيز كه در نجف اشرف به سر مي برد، ضمن اعلام حمايت از آيت الله سيستاني، تاكيد كرد: من سر تا پاگوش به فرمان ايشان هستم.
اين درحالي است كه منابع خبري از استقرار تدريجي نيروهاي آمريكايي در اطراف شهر نجف اشرف با هدف يورش به اين شهر مقدس و تصرف آن خبر مي دهند.
گزارش ها حاكي است شيعيان شهر نجف اشرف كه از شنيدن فرمان يورش به اين شهر خشمگين شده اند در حرم امام علي(ع) پناه گرفته اند.
ژنرال ريكاردو سانچز، فرمانده نيروي زميني مستقر در عراق با اعلام اين مطلب كه شهر نجف همچنان تحت كنترل رزمندگان سپاه المهدي(عج) است اعلام كرد: نيروهاي آمريكايي با هدف آمادگي براي يورش به شهر نجف به اطراف اين شهر منتقل مي شوند.
در همين حال احمد چلبي عضو شوراي حكومت انتقالي و رئيس كنگره ملي عراق، در گفت وگو با نشريه آمريكايي فارن افرز از مواضع اخير آيت الله سيستاني از جمله انتقادهاي وي از رفتارهاي غيرقانوني اشغالگران حمايت كرد. وي آمادگي خود را براي اجراي فرمان هاي آيت الله سيستاني اعلام كرد.
پاسخ مقتدي صدر به تهديد آمريكا
در پي سخنان فرماندهان آمريكايي، مقتدي صدر گفت من آماد ه ام كه در راه مبارزه براي رهايي عراق از اشغال، بميرم.به گزارش خبرگزاري رويتر وي از مردم عراق خواست در صورت مرگ وي از جنگ با اشغالگران دست نكشند. صدر همچنين از كشورهايي كه به عراق نيرو فرستاده اند خواست از آمريكا فاصله بگيرند.
ناپديد شدن ۹ آمريكايي در عراق
شبكه تلويزيوني بي بي سي گزارش كرد ارتش آمريكا ناپديدشدن ۹ تبعه اين كشور را در عراق تاييد كرد.۷ تن از اين افراد پيمانكاران غيرنظامي و دو تن ديگر از نظاميان آمريكايي هستندكه در حمله به كاروان آنها در عراق ناپديد شدند.
آخرين خبرهاي عراق
* مشاور سياسي  رئيس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي عراق  ديروز اخبار منتشره  در خصوص  سوءقصد نافرجام  به  سيدعبدالعزيز حكيم  عضو شوراي  حكومت  انتقالي و رئيس  اين  مجلس  را تكذيب  كرد.
سيد محسن  حكيم  در گفت  وگو با ايرنا افزود، به  دنبال انفجار ساعت  ۸ صبح  سه شنبه در بغداد، برخي  رسانه ها آن را سوء قصد به  جان سيد عبدالعزيز حكيم  اعلام  كردند كه  اين  موضوع  تكذيب  مي شود.به  گفته  وي ، صداي  شنيده  شده  در زير پل  دو طبقه  بغداد معروف  به  پل جادريه  ناشي  از انفجار يك  تله  انفجاري  بوده  است  و رئيس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  ديروز به  هيچ  وجه  از اين  مسير عبور نكرده  است .
* شاهدان  عيني  ديروز خبر دادند: يك  فروند بالگرد آپاچي  آمريكا براثراصابت  آتش  زميني  در جريان  درگيري  شديد در غرب  بغداد سقوط كرد.
خبرگزاري  رويتر از فلوجه  گزارش  داد: بنابه  گفته  شاهدان ،بالگرد مذكوردر روستايي  ميان  شهر فلوجه  و منطقه  ابوغريب  در غرب  بغداد سقوط كرد.اين  درحالي  است  كه  ارتش  آمريكا درباره  سرنوشت  بالگرد و دو سرنشين  آن اظهار بي اطلاعي  كرد.
* تعدادي  از افراد گروه  جيش  المهدي  وابسته  به  مقتدي  صدر ظهر ديروز  در شهر كوفه  با يك  ستون  نيروهاي  نظامي اسپانيا درگير شدند.
به  گزارش   ايرنا از كوفه ، يك  ستون  نظامي اسپانيايي  متشكل  از چهارنفربر زرهي  به  هنگام  عبور از پل  كوفه  درحركت  به  سوي  پايگاه  خود واقع درجاده  ميان  اين  شهر و شهر نجف ، هدف  آتش  افراد جيش المهدي  قرار گرفت .
* شبكه  تلويزيوني « الجزيره » قطر، اعلام  كرد: تانكهاي  آمريكايي محله  نزال  در مركز شهر فلوجه  را مورد حمله  قرار دادند.
بنابر اعلام  اين  شبكه  خبري ، همچنين  در اين  حمله  كه  با مقاومت  سخت  نيروهاي  عراقي  مواجه  است ، دو زره پوش  آمريكايي  در آتش  سوخت .
* وزارت  امور خارجه  فرانسه  خواستار خروج  هرچه  سريعتر اتباع  اين  كشور ازعراق  شد.هروه  لادسوس  سخنگوي  وزارت  امور خارجه  فرانسه  ديروز  در جمع خبرنگاران  در پاريس  گفت : فرانسه  از شهروندان  خود كه  در عراق  ساكن  هستند مي خواهد كه  هر چه  زودتر اين  كشور را ترك  كنند.
* مجله  اشپيگل  نوشت : نيوزيلند و تايلند قصد دارند نيروهاي خود را كه  در عراق  مستقر هستند از اين  كشور خارج  كنند.
اين  مجله  آلماني  در صفحه  اينترنتي  خود افزود: در پي  ربوده شدن  تعدادي از نيروهاي  خارجي  و ادامه  درگيري ها در عراق ، نيوزيلند و تايلند نيز درخصوص  فراخواني  نيروهاي  خود از عراق  تأمل  مي كنند.

كري از بوش پيشي گرفت
براساس نتايج يك نظرسنجي كه در آخرين شماره نشريه نيوزويك منتشر شد.
جان كري نامزد دموكرات انتخابات آتي رياست جمهوري آمريكا هفت درصد از جورج بوش رئيس جمهور آمريكا پيشي گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، براساس اين نظرسنجي كه طي روزهاي هشتم و نهم آوريل از بين حدود هزار نفر از مردم آمريكا صورت گرفت
۵ درصد از افراد به كري رأي دادند و اين در حالي است كه بوش تنها ۴۳ درصد آرا را كسب كرد.
براساس نتايج همين نظرسنجي حدود ۶۰ درصد مردم آمريكا از آنچه كه در حال حاضر در اين كشور مي گذرد اظهار نارضايتي كرده اند.

سفر چني به چين
ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا ديروز براي ديداري سه روزه رهسپار چين شد. وي در اين سفر درباره مسائل تايوان، حقوق بشر و مبادلات تجاري و موضوع عراق با مقامات چيني مذاكره خواهد كرد.به گزارش آسوشيتدپرس، چني از ژاپن وارد چين مي شود و قرار است پس از چين از كره جنوبي نيز ديدن كند.
كشورهايي كه چني در سفر آسيايي خود از آنها ديدن مي كند با بحران گروگان گيري در عراق روبرو هستند يا بودند.موضوع تايوان از مهمترين موضوعات مورد بحث دو طرف خواهد بود.مدير بخش آمريكايي شمالي و اقيانوسيه در وزارت امور خارجه چين گفت، مسئله تايوان مهمترين و حساس ترين مسئله در روابط چين و آمريكا است زيرا به حاكميت چين و احساسات يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفر مربوط مي شود.چين ديروز از آمريكا خواست قانون مربوط به روابط خود با تايوان را لغو كند. براساس اين قانون واشنگتن ملزم به ارائه تسليحات به تايوان است.

انتقاد كميته تحقيق يازده سپتامبر از اف بي آي
كميته اي مستقل كه درباره حملات يازده سپتامبر ۲۰۰۱ به آمريكا تحقيق مي كند، از نحوه عملكرد پليس فدرال آمريكا، اف بي آي، درمورد افزايش خطرات تروريستي در اين كشور در چند سال پيش از وقوع اين حملات انتقاد كرده است.
به گزارش بي بي سي اين كميته در گزارش مقدماتي خود مي گويد اقدامات ضدتروريستي اف بي آي به دليل اطلاعات ضعيف، عدم تبادل اطلاعاتي و كافي نبودن منابع به شدت مختل شده بود. همزمان با انتشار اين گزارش، مقامات فعلي و سابق اف بي آي، سازمان اطلاعات آمريكا، سيا و وزارت دادگستري اين كشور در برابر اين كميته حاضر شده اند.
لوئيس فري، رئيس سابق اف بي آي كه در ماه ژوئن ۲۰۰۱ اين پست را واگذار كرد، معترف بود كه عمليات ضدتروريستي اف بي آي به شدت با كمبود مالي و نيروي انساني مواجه بوده است. او گفت اف بي آي در سال ۲۰۰۰ اعلام كرد به ۱۹۰۰ كارمند ديگر نياز دارد اما پس از سه سال انتظار فقط ۷۶ نفر به استخدام اين سازمان درآمدند. فري گفت عنوان كردن اين موضوع نه به منظور انتقاد از كنگره آمريكا بلكه براي نشان دادن اين موضوع است كه در آن زمان مقابله با اقدامات تروريستي يك اولويت در امنيت ملي اين كشور قلمداد نمي شده است.
جان اشكرافت، دادستان كل آمريكا، كه يك روز پيش از رخداد حملات يازده سپتامبر با افزايش بودجه عمليات ضدتروريستي مخالفت كرده بود، از جمله مقاماتي است كه در برابر اين كميته حاضر خواهد شد.

افغانستان خواستار غرامت از روسيه شد
«رمضان  بشردوست » وزير جديد برنامه ريزي  افغانستان  خواستار پرداخت  غرامت از سوي  روسيه  به  اين  كشور شد.
وي ديروز طي  نشستي  بـــا خبرنگاران  در كابل ، گفت : افغانستان اكنون  در حال  برآورد بدهيهاي  خود به  روسيه  است .بشردوست  افزود: روسيه  بايد قبل  از اينكه  افغانستان  بدهيهاي  خـود را به اين  كشور پرداخت  كند، به  افغانستان  غرامت  بپردازد.وزير برنامه ريزي  افغانستان  اظهار داشت : در دوران  اشغال  نظامي اين  كشورتوسط ارتش  سرخ  شوروي  سابق ، خسارتهاي  زيادي  به  افغانستان  وارد شد كـه  دولت روسيه  بـايد تمام  جنايتهايي  را كه  شوروي  سابق  در اين  كشور مرتكب  شده  است ،جبران  كند.

ادامه تنش سياسي در ارمنستان
مخالفان  دولت  ارمنستان  در تجمع  گسترده اي  كه  منجر به  درگيري  با پليس و نيروهاي  امنيتي  شد خواستار كناره  گيري  رابرت  كوچاريان  رئيس جمهوري از قدرت  شدند.
به گزارش  واحد مركزي  خبر حدود ده  هزار تن از مخالفان  دولت  روز دوشنبه  در مقابل  مجلس  ارمنستان  دست  به  تظاهرات زدند.
تلاش  مخالفان  براي  ورود به  مجلس  از طرف  پليس  و نيروهاي  امنيتي  عقيم ماند و پليس  چند تن  از فعالان  احزاب  عدالت  و اتحاديه  ملي  ارمنستان  رادستگير كرد.
دراين  درگيري  چند نفر ديگر نيز بشدت  مصدوم  شدند.
صدها تن  از مخالفان  دولت  نيز شب  سه شنبه در مقابل  مقر رئيس  جمهوري  ارمنستان  شعار هاي  ضد دولتي  سردادند كه  توسط نيروهاي  ويژه  پليس  متفرق شدند.
افزايش  تحركات  مخالفان  دولت  در حالي  است  كه  نمايندگان  احزاب  حامي  دولت در مجلس  ارمنستان  روز دوشنبه  با انتشار بيانيه اي  در اعتراض  به  محاصره  پارلمان  از سوي  مخالفان  دولت  صحن  مجلس  را ترك  و فعاليت  آن  را متوقف كردند.
احزاب  حاكم  دليل  اين  اقدام  خود را تلاش  براي  جلوگيري  از گسترش  بحران سياسي  در كشور عنوان  كردند.
آخرين  گزارش  هاي  رسيده  از ايروان  حاكيست  تظاهرات  ديروز مخالفان  نيز درمقابل  كاخ  رياست  جمهوري  ارمنستان  كه  توسط پليس  و ارتش  به  محاصره  درآمده  بشدت  سركوب  شده  است .
اين  در حاليست  كه  رابرت  كوچاريان  ضمن  خودداري  از مذاكره  با رهبران مخالف  دستور داده  است  نيروهاي  تازه  نفس  و كمكي  ارتش  به  ايروان وارد شوند.

آزادي چهار تاجيك از بازداشتگاه گوانتانامو
آمريكا چهار تبعه تاجيك را كه بدون هيچگونه اتهامي در پايگاه نظامي در خليج گوانتانامو كوبا زنداني كرده بود آزاد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دوشنبه، ريچارد هوگلند سفير آمريكا ديروز پس از ملاقات با امامعلي رحمانف رئيس جمهور، تاجيكستان خطاب به خبرنگاران گفت: اين چهار تن به تاجيكستان بازگشته اند.
سفارت آمريكا در دوشنبه پيشتر اعلام كرده بود كه تعدادي از بازداشت شدگان به زودي آزاد خواهند شد زيرا هيچگونه اطلاعات مفيدي در خصوص گروه طالبان در افغانستان يا شبكه القاعده در اختيار نداشتند كه ارائه دهند.

هند پروتكل الحاقي را امضاء نمي كند
هند پروتكل  الحاقي  پيمان  منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  را امضاء نمي كند.
به گزارش ايرنا از دهلي رسانه هاي  هند ديروز به  نقل  از منابع  آگاه  در وزارت  امور خارجه اين  كشور گزارش  دادند، دهلي  نو حاضر نيست  پروتكل  الحاقي  پيمان  منع  گسترش سلاح هاي  هسته اي  را به  امضا رساند.
روزنامه  انگليسي  زبان  هندو در اين  زمينه  نوشت : دولت  هند سياست  خوددر قبال  پيمان  منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي  را تغيير نداده  است .
اين  روزنامه  افزود: بعد از مساله  عبدالقديرخان  در پاكستان ، فشارهاي  بين المللي  بر ديگر كشورها ازجمله  هند افزايش  يافته  است  تا پروتكل  الحاقي  پيمان  منع  گسترش  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي را امضاء كنند.
هندو ادامه  داد: طبق  اين  سند، بازرسان  اين  آژانس  مي توانند هر زماني كه  خواسته  باشند از تاسيسات  هسته اي  اين  كشورها بازرسي  كنند.
روزنامه  يادشده  نوشت : برجيش  ميشرا مشاور امنيت  ملي  هند به  تازگي  دركنفرانس  امنيت  جهاني  در مونيخ  تقاضا كرد كشورهاي  جهان  مساله  امنيت  جهاني را با يك  روش  بسيار باز بررسي  كنند زيرا پيمان ها و قراردادهاي  قبلي  دراين  مورد موثر نبوده  است .
هندو به  نقل  از ميشرا افزود: يك  شوراي  مشورتي  چند جانبه  بين المللي مي تواند همه  جوانب  مساله  سلاح هاي  كشتار جمعي  را بررسي  كرده  و راههاي  منع گسترش  آن  را جست  و جو كند.
مشاور امنيت  ملي  هند همچنين  گفت : بايد يادآور شوم  كساني  كه  خود درحال گسترش  سلاح هاي  كشتار جمعي  هستند با ديگران  هم  پيمان  شده  و دم  از منع  گسترش  چنين  سلاح ها مي زنند، در حقيقت  اين  به  سود منع  گسترش  سلاح هاي  هسته اي  تمام  نخواهد شد.

۵ كشته در درگيري هاي كشمير
در درگيري ميان نيروهاي هند و استقلال طلبان كشميري و نيز دو عمليات آدم ربايي در ايالت جامو و كشمير تحت كنترل هند ۵ نفر كشته شدند.
به گزارش منابع خبري هند از سرينگر كشمير، ديروز در اثر درگيري ميان نيروهاي امنيتي هند و مخالفان كشميري در منطقه «قاضي گوند» كشمير يك فرد مسلح و دو غيرنظامي كشته و سه نفر از نيروهاي هند زخمي شدند.
همچنين افراد مسلح دو غيرنظامي را به نام هاي «سجاد احمد زرگر» و «نظير احمد» در سرينگر و پولواما از خانه شان ربوده و به اتهام همكاري با نيروهاي امنيتي هند به ضرب گلوله از پا درآوردند.

دستگيري ۶ مظنون در كراچي
مقامات پاكستاني ديروز گفتند پليس اين كشور ۶ فرد مظنون را در شهر كراچي دستگير كرد و مقاديري سلاح از آنها به دست آورد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از كراچي فياض لغاري يكي از مقامات پليس كراچي گفت: اين دستگيريها دوشنبه شب و در زمان حمله به محله اي در جنوب كراچي صورت گرفت.
لغاري همچنين گفت: پليس از اين افراد تعدادي نارنجك دستي، سلاح هاي خودكار و مقاديري مواد مخصوص ساخت بمب كشف كرد.
وي افزود: اين شش نفر از اعضاي شبكه حركت المجاهدين العلمي هستند كه پليس آن را درباره شماري از حملات تروريستي در كراچي مقصر مي داند.

طرح حمله به رئيس جمهور  اسرائيل در مجارستان
مجارستان طرح حمله به موشه كتاو رئيس جمهور اسرائيل را كه در بوداپست بسر مي برد خنثي كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بوداپست، راديو مجارستان ديروز با اعلام اين خبر به نقل از منابع اطلاعاتي خاطرنشان كرد سه تبعه عرب در ارتباط با اين حمله دستگير شده اند.

تشكيلات خودگردان:
اسراييل نمي تواند در قبال عقب نشيني از غزه در كرانه غربي بماند
صائب  عريقات  وزير امور گفت  وگوهاي  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  گفت : اسراييل  نمي تواند در قبال  عقب  نشيني  از نوار غزه ، در كرانه  غربي  و يا قدس  بماند.
به  گزارش   شبكه  تلويزيوني  العربيه ، وي  در گفت  وگوي  تلفني  با اين  شبكه  خبري  افزود: شارون  با اين  اقدامات  خود باب  مذاكره  و دستيابي  به  صلح  بين  اسراييل  و فلسطينيان  را مي بندد.
عريقات تصريح  كرد: نخست  وزير اسراييل  با پيشنهاد اين  طرح  مي خواهد پاداش  اقدامات  تروريستي  و شهرك سازي  اين  رژيم  را دريافت  كند.
كرانه  غربي  و نوار غزه  و قدس  داراي  يك  واحد جغرافيايي  است  كه  درسال  ۹۷ به  اشغال  اسراييل  در آمده  است ، در نتيجه  بايد تمام  قطعنامه هاي  شوراي  امنيت  و مذاكرات  صلح  و نقشه  راه  براي  همه  اين  مناطق  اجرا شود.
وي  گفت : شارون  تلاش  مي كند به  ازاي  خروج  از غزه ، قسمتي  از كرانه  غربي  و قدس  را براي  خود نگه  دارد، اما اين  اقدام  راه  را بر هر توافق  صلحي  در آينده  خواهد بست .

همزمان با سفر مبارك به واشنگتن مطرح شد
انتقاد شديد واشنگتن پست از اوضاع سياسي در مصر
روزنامه  واشنگتن  پست  روز دوشنبه  در يكي  از سرمقاله هاي  خود با اشاره به  سفر جاري  حسني  مبارك  رئيس  جمهور مصر به  آمريكا از جورج  بوش  خواست  براي انجام  اصلاحات  سياسي  در مصر گام هاي  جدي  تري  بردارد.
اين  روزنامه  خاطرنشان  كرد، رهبر ۷۵ ساله  مصر ۲۳ سال  است  كه  تحت   لواي  «قانون  اضطراري» بر اين  كشور حكم رانده و با سركوب هاي  سياسي  گروه هاي  مختلف  از جمله  سازمان هاي  اسلامي به  محبوبيت  القاعده كمك  كرده  است .
به  نوشته  واشنگتن  پست  حكومت  مصر به  بهانه هاي  مختلف  از انجام  اصلاحات سياسي  خودداري  كرده  و اقدامات  دمكراتيك  را مشروط به  حل  مساله  اسرائيل  و فلسطيني ها كرده  است .
اين  روزنامه  نوشت، با اين  وجود بوش  از مبارك  در مزرعه  شخصي  خود درتگزاس  استقبال  كرده  و در مقابل 
۸/۱ ميليارد دلار كمك  سالانه  خود به  مصرهيچ  چيزي  طلب  نمي كند.
واشنگتن  پست  افزود، بوش  در سخنراني  نوامبر گذشته  خود غرب  را متهم كرد كه  طي شصت  سال  گذشته  با اتخاذ سياست هاي  مقطعي  اقدامي براي  برقراري دمكراسي  در خاورميانه  نكرده  و اين  منطقه  را به  تهديدي  عليه  غرب  تبديل كرده  است .
اين  روزنامه  نوشت، مصر كانون  اين  سياست  غلط بوده  و اين  كشور از سال ۱۹۷۹ تاكنون  ۵۰ ميليارد دلار كمك  از آمريكا دريافت  كرده  است .
به  نوشته  واشنگتن  پست ، دولت  مصر از اين  كمك ها براي  سركوب  سياسي  مردم استفاده  كرده  و تلاشي  براي  بهبود وضع  ميليون ها فقيري  كه  به  افراطيون اسلامي نزديك  مي شوند، نكرده  است .
اين  روزنامه  افزود: مصر بعنوان  كشوري  با جامعه  مدرن ، تحصيلكرده  و داراي  هويت  قوي  ملي ، بيش  از عراق  و ساير كشورهاي  عربي  آمادگي  گذار به دمكراسي  را دارد.
واشنگتن  پست  در خاتمه  از بوش  خواست  نه  فقط بطور خصوصي  بلكه  بطور علني نيز از استقرار دمكراسي  در مصر حمايت  كرده  و خواستار لغو «قانون  اضطراري» در اين  كشور شود.

عمليات تازه مشترك نظامي آمريكا و افغانستان در ولايت خوست
نيروهاي مشترك نظامي افغانستان و آمريكا عمليات جديدي را در ولايت «خوست» در جنوب شرقي اين كشور و در نوار مرزي با پاكستان آغاز كردند.
به گزارش ايرنا «زكيم خان» فرمانده گردان ۸۲۲ مرزي افغانستان ديروز با اعلام اين خبر، به خبرنگاران گفت: اين عمليات كه از چهار روز قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، با هدف شناسايي، تعقيب و دستگيري افراد شبكه القاعده و طالبان تدارك و اجرا شده است.اين فرمانده نظامي افغانستان گفت: عمليات در شهرستان «اسپيره» ولايت خوست جايي كه افراد طالبان و القاعده با عبور از مرز پاكستان در آن تردد و ايجاد ناامني مي كنند، آغاز شده است.
زكيم خان گفت: در اين عمليات حدود ۷۰۰ نظامي افغانستان و يكصد نيروي آمريكايي مشاركت دارند و بالگردهاي آمريكا نيز قواي زميني را پشتيباني مي كنند.در همين حال گروه طالبان اعلام كرد كه «حاجي احمدالله» فرمانده امنيتي ولايت ارزگان در جنوب افغانستان را كه شامگاه شنبه ربوده بودند،  به قتل رسانده اند.فرمانده امنيتي ولايت ارزگان و دو تن از محافظان وي شامگاه شنبه توسط افراد مسلح طالبان ربوده و به نقطه نامعلومي انتقال داده شد.از سوي ديگر اعلام شد يك هيأت ۷۰ نفري دولت انتقالي افغانستان كه در آن نمايندگان برخي كشورهاي خارجي از جمله آمريكا نيز حضور دارند، براي تدارك اجراي طرح خلع سلاح وارد هرات شده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |