چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۰ - Apr 14, 2004
رئيس شوراي شهر:
هيچ پرونده اي امسال درشهرداري تهران بلاتكليف نمي ماند
كميسيون ويژه اي در شهرداري هاي مناطق با حضور نماينده شوراي شهر
پرونده هاي معوقه را بررسي مي كند
گروه شهري: شهرداري تهران تكليف پرونده هاي به جاي مانده از سال هاي گذشته شهروندان را مشخص مي كند.
به گزارش خبرنگار ما،  مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ديروز در پايان جلسه علني بدون حضور مستمع شورا با اشاره به طرح اين موضوع در اين جلسه شورا گفت: به منظور بررسي پرونده ها و مشكلات حقوق و شهرسازي و معماري شهروندان مقرر شد كميسيوني ۹ نفره در شهرداريهاي مناطق تشكيل و با حضور نماينده ثابت شورا (مهندس مسعود زريبافان)، معاون امور مناطق و تعدادي از معاونين و مديران شهرداري و نماينده شورا در هر منطقه اين گونه پرونده ها مورد رسيدگي قرار گيرد.
وي افزود: تلاش  مي شود كه مشكل اين پرونده ها هر چه زودتر حل شود و به سرانجام برسد.
رئيس شورا با اشاره به گلايه مردم از افزايش ۳ تا ۴ برابري عوارض نوسازي گفت: براساس مصوبه سال ۸۱ مجلس شهرداري براي تامين منابع درآمدي پايدار چاره اي جز دريافت عوارض نوسازي مصوب سال ۸۱ دولت به عنوان يكي از منابع درآمدي پايدار براي خود ندارد،  ولي بهتر بود كه اين افزايش چند برابري عوارض توسط دولت و مجلس به تدريج صورت مي گرفت تا به مردم فشاري وارد نشود.
چمران همچنين با اشاره به مصوبه شوراي شهر در ارتباط با پرداخت وام ازدواج از سوي شهرداري به زوج هاي تهراني گفت: اين وام به افرادي كه از ابتداي سال ۸۳ ازدواج كرده اند تعلق خواهد گرفت ولي در مورد زوج هاي سال قبل بايد شرايط آنها بررسي شود.
وي همچنين گفت: در حال حاضر آئين نامه اجرايي اعطاي اين وام و مكانيزم و محل هاي پرداخت آن از جمله صندوق انصار المجاهدين سپاه و صندوق بسيج و ساير مسايل مالي و حقوقي آن در دست بررسي است.
رئيس شورا در پاسخ به سوالي درباره مطالب عنوان شده راجع به ساخت و سازهاي غيرمجاز شهر گفت: هر كس در اين خصوص اطلاعاتي در اختيار دارد مي تواند با ارائه آن به شورا زمينه پيگيري تخلفات را فراهم آورد؛ در غير اين صورت حرف زدن بدون مدرك كار ساده اي است.
وي در خصوص تخلفات گزارش شده در اين زمينه طي سال گذشته گفت: سال گذشته گزارش هايي به شورا رسيد كه آمار دقيق آن را در اختيار ندارم اما عمده ترين گزارش ها از سوي برخي سازمان هاي دولتي و خصوصي بوده است.
رئيس شوراي شهر با اشاره به بررسي موضوع ساماندهي شركت سرمايه گذاري شهرداري تهران گفت: اصلاحيه ساختار تشكيلاتي اين شركت كه زمينه مشاركت مردم با شهرداري را در اجراي پروژه هاي شهري فراهم مي كند در حال حاضر در وزارت كشور در دست بررسي است و پس از تاييد آن توسط وزارت كشور، اين شركت بر اساس سيستم جديد فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران:
انجام تعميرات جزئي داخل ساختمان ها نيازي به كسب مجوز ندارد
004818.jpg
گروه شهري: معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران گفت: انجام تعميرات جزئي داخل ساختمان  ها نيازي به كسب مجوز ندارد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، غلامحسين پردلي، معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در اطلاعيه  اي كه خطاب به شهرداران مناطق ۲۲ گانه شهرداري صادر كرد، اهميت و ضرورت رعايت بخشنامه شهريور ماه شهرداري تهران را درباره تسهيلات ويژه ساختماني براي شهرونداني كه مايل به انجام تعميرات جزئي در داخل خانه هاي خود هستند، مورد تأكيد قرار داد.
در اين اطلاعيه تصريح شده است كه عوامل شهرداري نبايد براي اين دسته از شهروندان ايجاد مزاحمت كنند يا مانع از انجام فعاليت  هاي ساختماني آنها شوند.
خاطر نشان مي  شود؛ براساس بخشنامه  اي كه شهريور ماه سال گذشته از سوي معاون شهردار تهران در امور شهرسازي و معماري صادر شد مردم تهران مي  توانند در موارد زير بدون كسب مجوز از شهرداريهاي مناطق ۲۲ گانه اقدام به فعاليت ساختماني كنند.
مرمت بام، نظير تعويض قيرگوني و آسفالت، نصب موزائيك، تعويض و مرمت شيرواني، تعمير و تعويض كف سازي زيرزمين و طبقات، سفيد كاري و نقاشي و نصب كاشي، نماسازي ساختمان، ديوارها و حياط، محوطه سازي منازل و مجتمع  هاي مسكوني اعم از احداث حوض يا استخر آبياري، نصب و تعمير يا تعويض سرويس  هاي بهداشتي و رفع نواقص بهداشتي ساختمان، مشروط به عدم تغيير نظام فني ومعماري و كاربري ساختمان، تعويص در يا پنجره مشروط به عدم تغيير در نظام فني و معماري و كاربري ساختمان، لوله  كشي آب، فاضلاب، گاز و نصب شوفاژ، مشروط به اينكه محل موتور خانه نياز به احداث ساختمان جديدي نداشته باشد، حفر چاه فاضلاب و تخليه آن.

نگاه
ارسال ۴۰ هزار كولر به بم آغاز شد
004821.jpg
افشين سبوكي

غرس ۲۳ ميليون نهال در سراسر كشور با مشاركت مردم
گروه شهري: در پي درج گزارشي تحت عنوان «مديريت جنگلها و منابع طبيعي، مشاركت مردم را پايين آورده است» در مورخ ۲۵/۱/۸۳ در صفحه ۳ روزنامه همشهري، روابط عمومي سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور جوابيه اي را به اين روزنامه ارسال نمود كه به شرح ذيل است:
همانگونه كه مردم عزيز و شريف ما مطلع هستند هفته منابع طبيعي سال ۱۳۸۲ با مشاركت انبوه و فراگير مردم با سازمانهاي غيردولتي ها، وزارتخانه ها و دوستداران طبيعت در سراسر كشور برگزار شد. براساس آخرين آمارهاي دريافتي بيش از يك ميليون و سيصد هزار نفر از دوستداران طبيعت و از جمله اعضاي فعال سازمانهاي غيردولتي در برنامه نهضت سبز، حيات جنگلها و مراتع و هفته  منابع طبيعي در سال گذشته در عرصه هاي منابع طبيعي حضور يافته اند و طي يك هفته بالغ بر ۲۳ ميليون نهال با مشاركت مردم در سراسر كشور غرس گرديد.
اضافه مي نمايد سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور در سال گذشته زمينه مشاركت ۲۸۵ سازمان غيردولتي را در مديريت پايدار منابع طبيعي فراهم نموده و در ۲۰ استان كشور شوراي هماهنگي سازمانهاي غيردولتي فعال در مديريت منابع طبيعي را تشكيل داده و براي پشتيباني از نظام مشاركت غيردولتي، دبيرخانه فعالي را راه اندازي كرده است.

برگزاري نخستين كارگاه آموزشي آلاينده هاي آبي پايدار
گروه شهري: نخستين كارگاه آموزشي آشنايي با كنوانسيون استكهلم (POPS) در ايران تحت عنوان كارگاه آموزشي آلاينده هاي آلي پايدار با حضور جمعي از مسئولان و دست اندركاران سازمان حفاظت از محيط زيست برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، در اين كارگاه نخست دكتر حجت معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت از محيط زيست بر ضرورت پيوستن ايران به كنوانسيون استكهلم (POPS) تأكيد كرد. سپس دكتر عبادي مدير ملي اين پروژه گفت: اجراي پروژه توانمندسازي آلاينده هاي آلي پايدار به همكاري سازمان ها و نهادهاي مختلف از جمله وزارتخانه هاي نيرو، دفاع، جهادكشاورزي، صنايع و معادن و نفت نياز دارد و تنها با مشاركت بخش خصوصي امكان پذير است.
عبادي افزود: در حال حاضر، ما براي مديريت پسماندها و دفع، دفن و امحاي آن ها بويژه دفع پسماندهاي صنعتي با مشكل مواجهيم و هنوز روش هاي مناسبي براي دفع اين گونه پسماندهاي خطرزا نداريم، در نتيجه شاهد پراكندگي آن ها در آب، هوا و خاك هستيم.عبادي منظور از مديريت پسماندها را پروسه هايي ذكر كرد كه بر روي پسماند انجام مي شود تا از خطرات آن كاسته شود. وي در ادامه با اشاره به اين نكته كه هزينه هر يك از سايت ها يا مراكز دفن اصولي پسماندها ۲۰ تا ۳۰ ميليون دلار برآورد مي شود تصريح كرد: هدف ما درگير كردن بخش خصوصي براي مشاركت در اين پروژه ملي است كه مقدمات آن فراهم شده و انتظار مي رود دولت از اين اقدام پشتيباني و حمايت كند.

بزرگترين طرح اصلاح هندسي شمال تهران آغاز شد
گروه شهري: بزرگترين طرح اصلاح هندسي، روان سازي و ايمن سازي بزرگراه لشگرك با هزينه اي بالغ بر ۳ ميليارد و ۷۵۰ ميليون ريال توسط معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه يك از ابتداي سال جاري آغاز شده است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك اين طرح با توجه به مشكلات ايجادشده ناشي از بهره برداري از بزرگراه امام علي (ع) به منظور بهبود كيفيت عبور و مرور توام با تامين ايمني خودروها حد فاصل ميدان اراج تا ميني سيتي اجرا مي شود.براساس اين گزارش در اجراي اين طرح علاوه بر احداث دو مورد دوربرگردان درحد فاصل تقاطع ميني سيتي تا ميدان اراج و اصلاح هندسي در تقاطع هاي اوشاني و ازگل و مسيرهاي رفت و آمد و ورودي و خروجي به بزرگراه هاي لشگرك و امام علي (ع) يك دستگاه پل عابر پياده نيز جهت تامين ايمني تردد عابران در عرض بزرگراه لشگرك تقاطع اوشاني نصب مي شود.
در اين گزارش اظهار اميدواري شده درصورت مساعدبودن شرايط اجرايي، طرح فوق در دو ماه آينده به بهره برداري برسد.شهرداري منطقه يك خاطرنشان ساخته است كه اين منطقه نهايت سعي و تلاش خود را جهت سرعت بخشيدن در اجراي طرح هاي ترافيكي انجام خواهد داد.

در هنگام وقوع زلزله
بسياري از ساختمانهاي شهري در معرض خطر برخورد با يكديگر قرار دارد
نتايج يك بررسي حاكي است بسياري از ساختمانهاي شهرهاي زلزله خيز كشور كه پيش از آيين نامه جديد طراحي و ساخته شده اند به شدت مستعد برخورد با يكديگر مي باشند.
به گزارش ايسنا و بر اساس نتايج حاصل از پژوهش، دكتر عبدالرضا سروقد مقدم، استاديار پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله و مهندس آرش رضاوندي، كارشناس ارشد مهندسي عمران با اشاره به عدم رعايت الزامات لرزه اي در بخش عمده اي از سازه هاي فولادي كشور كه پيش از تدوين آيين نامه هاي جديد احداث شده اند، بر آسيب پذيري شديد اين قبيل ساختمانها در برابر زلزله تاكيد شده و آمده است: يكي از عواملي كه ميزان صدمات جاني و مالي زلزله در ساختمان ها را افزايش مي دهد، «ضربه ساختمانهاي مجاور به يكديگر» مي باشد.
به زعم اين پژوهشگران، صرف نظر از ناآگاهي عوامل ساخت و ساز، قيمت بالاي زمين در كلان شهرها نيز در بروز ديدگاه هاي مخالف قوي درباره اجراي فاصله بين ساختمانها، خصوصا در كارفرمايان و افراد ذينفع در امر ساخت و ساز موثر بوده است.
از دلايل ديگر مخالفت،  نحوه تميز نگاه داشتن و رفع رطوبت در حد فاصل بين دو ساختمان است.
به گفته آنها با توجه به تاثير جدي اثر ضربه، حتي در زلزله هاي خفيف، تحقيقات براي حل مساله برخورد در مقاوم سازي ساختمانهاي موجود كه فاصله كافي ندارند، الزامي مي باشد؛ البته، مطالعه آسيب هاي ناشي از ضربه ساختمانها به يكديگر در زلزله نشان داده كه عموما فاصله حداقل در نظر گرفته شده در آيين نامه ها براي اجتناب از آسيب شديد كافي است؛ به شرطي كه طراحي صحيح، ساخت و اجراي دقيق و نگهداري مناسب از ساختمان به عمل آمده باشد. محققان پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي با اشاره به اين كه بر اساس مطالعات تحليلي انجام شده اثر ضربه باعث افزايشي حتي تا ۱۰ برابر در شتاب اوج اقلام سازه اي و تجهيزات الكتريكي و مكانيكي مربوط مي شود، آورده اند: به طور كلي در اكثر آيين نامه هاي ساختماني براي كاهش يا حذف اثر ضربه به عامل فاصله بين دو سازه توجه شده است. علاوه بر آن در آيين نامه هاي يونان و ۸ EC اروپا استفاده از ديوار ضربه گير نيز به عنوان يك عامل موثر ذكر شده است كه عملكردي شبيه ديوار برشي دارد.

شهروندان هنگام استفاده از پله برقي عابر پياده موارد ايمني را رعايت كنند
گروه شهري: شهرداري تهران طي اطلاعيه اي از شهروندان تهراني خواست تا به منظور استفاده بهينه از اولين پله برقي نصب شده در ميدان هفت تير موارد ايمني را رعايت كرده و با احساس مسئوليت نسبت به حفظ و نگهداري و جلوگيري از تخريب نخستين پله برقي شهر كوشا باشند.
به گزارش روابط عمومي  شهرداري تهران همچنين در اين اطلاعيه به منظور پيشگيري از خطرات احتمالي و افزايش عمر مفيد اين سيستم جديد تا كيد شده است كه شهروندان در هنگام استفاده از پله هاي برقي مراقب كود كان باشند و به محض رسيدن به نقاط انتهايي پله كود كان را در آغوش گرفته و با يك قدم بلند از سطح ثابت انتهايي پله عبور كنند.
در اين اطلاعيه ضمن تا كيد بر لزوم خودداري شهروندان از تكيه دادن به روي شيشه هاي كناري و دويدن يا راه رفتن بر روي پله هاي برقي آمده است: شهروندان تهراني از انداختن هرگونه زباله، ته سيگار و قطعات ريز بر روي سطح پله برقي و كناره هاي آن خودداري كرده و به تذ كرات كار كنان فني مستقر در روي پل توجه كنند.

با هماهنگي شهرداري تهران
مانور پيشگيري از صدمات زلزله در مهدهاي كودك تهران برگزار مي شود
مديركل دفتر كودكان و نوجوانان سازمان بهزيستي كشور گفت: مانور پيشگيري از صدمات ناشي از زلزله ۲۸ ارديبهشت ماه سال جاري در مهدهاي كودك تهران برگزار مي شود.
دكتر مجيد ترابي در گفت و گو با ايسنا افزود: اين مانور مقدمه اي براي شروع آموزش مديريت بحران در مهدكودكها و آموزش به كودكان، مديران و مسئولان مهدهاست.وي گفت: اين طرح به صورت پايلوت در ۲۰ مهدكودك ۴ منطقه شمال، غرب، شرق و جنوب شهر تهران برگزار خواهد شد.
ترابي ادامه داد: براين اساس در پاركهاي اين مناطق كه با هماهنگي شهرداري در نظر گرفته شده اند، آموزشهاي مربوطه به مديران و كودكان ارائه مي شود.

ساخت ۴۰ ايستگاه سوخت گاز طبيعي در تهران
۴۰ ايستگاه سوخت گاز طبيعي در تهران طي سال جاري ساخته مي شود.به گزارش آسمان آبي ايران حدود ۱۰۰ دستگاه سوخت گيري گاز طبيعي در كشور وجود دارد كه پيش بيني مي شود در ابتداي سال جاري حدود ۸۰ دستگاه ديگر نيز اضافه شود.براين اساس تغيير سوخت اتوبوس ها به گاز طبيعي فشرده در ۱۰۰۰ اتوبوس تاكنون انجام شده و ظرفيت تا ۲۰۰۰ دستگاه نيز وجود دارد.

تسهيلات بانك جهاني براي طرحهاي زيست محيطي ايران
مسؤول هماهنگي طرح هاي زيست محيطي بانك جهاني در سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بانك جهاني براي طرح هاي زيست محيطي انرژي و جلوگيري از تخريب محيط زيست مبلغ ۵۰۰ هزار دلار كمك بلاعوض به ايران اهدا كرد.
مجتبي اردستاني در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: طرح هاي كوچك با همكاري بانك جهاني به صورت اهداء وام بدون برگشت انجام مي شود.
وي افزود: اين طرح ها شامل بازنگري زيست محيطي انرژي، تخمين هزينه مسايل زيست محيطي براي استفاده از منابع پايه، تهيه آمار اوليه در مورد مواد زايد خطرناك و طرح وزراي محيط زيست گروه ۷ براي بررسي وضعيت زيست محيطي در سطح اجرايي است.
اردستاني در مورد مبلغ اين كمكها گفت: بايد تك تك طرح هاي مزبور ارزيابي و بررسي و برآورد هزينه شود، مثلا براي بازنگري زيست محيطي انرژي ۳۵۰ هزار دلار و براي طرح جلوگيري از تخريب محيط زيست ۱۵۰ هزار دلار دريافت شده و طرح هاي سوم و چهارم هم هنوز به طور قطعي برآورد هزينه نشده است.
مسؤولان هماهنگي طرح هاي زيست محيطي بانك جهاني در سازمان حفاظت محيط زيست در مورد طرح هاي مشترك با بانك جهاني گفت: يك طرح با وام به مبلغ ۲۰ ميليون دلار از بانك جهاني به همراه سه ميليون دلار سهم دولت در دست اجرا است كه اين طرح در مورد توانمند سازي سازمان حفاظت محيط زيست در بخش پايش (كم كردن) آلودگي هوا در ۴ شهر تهران، اصفهان، مشهد و اراك و در پايش كيفي آب رودخانه كارون است.
وي افزود: مدت اجراي طرح ۵ سال، بازپرداخت ۱۲ سال بعد از اتمام طرح و جمعا ۱۷ سال است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |